یکی از مشکلات پوستی که همه ما در دوره ای از زندگی مان با آن دست ‌و پنجه نرم کرده ایم، جوش صورت است! چه جوش کوچک و خفیف مانند یک جوش سرسیاه یا یک جوش سر سفید باشد و چه یک جوش چرکی ملتهب مقاومت در برابر خالی کردن آن کار دشواری است و همه ما بارها وسوسه شده ایم تا جوش های صورتمان را فشار دهیم. اما آیا می دانید، برای خالی کردن جوش باید طبق اصول آن پیش بروید تا پوستتان آسیب نبیند؟!

با این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس ومستر همراه ما باشید، چرا که در آن بهترین روش که می تواند به شما کمک کند، جوش های صورتتان را بدون آسیب رساندن به پوست خالی کنید، معرفی می کنیم.

  • خالی کردن جوش های سرسیاه عموما مشکلی ندارد چون این نوع جوش ها سر باز هستند.
  • برای خالی کردن جوش های صورتتان خودتان می توانید، در خانه اقدام کنید.
  • نباید با جوش های عمیق پوستی مثل کیست ها یا ندول ها کاری داشته باشید. چون خطر بروز عفونت را افزایش خواهد داد.

 

آیا خالی کردن جوش صورت امکان پذیر است؟

بله؛ خالی کردن جوش امکان پذیر است. با این که شما می توانید، خودتان جوش های صورتتان را خالی کنید، اما متخصصان همواره توصیه می کنند که بهتر است آن را به حال خود گذاشته تا خود به خود خالی شود.

با این وجود اگر می خواهید، به خالی کردن جوش های صورتتان بپردازید، پیش از هر کاری و در مرحله نخست ضروری است، با انواع جوش صورت آشنا شوید و بدانید کدام  را می توانید تخلیه کنید و به کدام  نباید فعلا دست بزنید. مرسوم ترین جوش ها عبارتند از سر سفید، سر سیاه، زیر پوستی و چرک دار.

در میان انواع جوش صورت، خالی کردن جوش های سر سیاه بیشتر توصیه می شود، چرا که این جوش ها باید تخلیه شوند و تخلیه آن ها آسیبی به پوست وارد نمی کند.

برای خالی کردن سر سفیدها هم که معمولا بر روی قشر پوست صورت ظاهر می شوند، کار سختی پیش رو ندارید، چرا که نیاز به فشار زیادی نیست و به راحتی می توانید  آن را خالی کنید.

در مورد جوش های زیر پوستی بهتر است اجازه دهید این جوش ها در زیر پوست به صورت کاملی شکل بگیرند و پس از آن اقدام به خالی کردنش نمایید.

بهتر است، به جوش های چرکی هم که جزو عمیق ترین ها به حساب می آیند و معمولا قرمز  و پر التهاب می باشند، هم به هیچ وجه دست نزنید و برای خالی کردن آن ها تلاشی نکنید. ممکن است با یک فشار اشتباه آسیب طولانی مدتی به پوستتان وارد کنید.

در ادامه مطلب نحوه خالی کردن هر کدام از انواع جوش ها را به صورت جداگانه برایتان شرح خواهیم داد.

نحوه خالی کردن جوش سر سیاه

جوش‌های سرسیاه همان منافذ باز پوست هستند که توسط سلول‌های مرده و چربی پوست بسته شده‌اند. همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، اغلب متخصصین با خالی کردن جوش صورت در خانه مخالف هستند. اما مخالفت آن ها در مورد جوش های سر سیاه نیست و هیچ کدام از آن‌ها در مورد خالی کردن جوش سرسیاه در خانه سخت نمی‌گیرند!  دلیل آن ها این است که خالی کردن این جوش ها آسیب زیاد و طولانی مدتی به پوست وارد نمی کند. تنها عارضه از بین بردن جوش سر سیاه مقداری قرمز شدن پوست است که پس از مدت کوتاهی از بین می رود.

خالی کردن جوش سر سیاه

روش های خالی کردن جوش های سرسیاه

خالی کردن جوش سرسیاه ایمن تر از سایر جوش هاست. به این دلیل که فشار دادن و خالی کردن این گونه جوش ها خطر ابتلا به عفونت و زخم شدن کمتری وجود دارد. البته با این وجود هم باید حواستان را جمع کنید و این کار را به آرامی انجام دهید.

توصیه ما به شما این است که اگر قصد خالی کردن جوش های سرسیاه خود را دارید، این کار را بلافاصله بعد از دوش و یا حمام انجام دهید. بخار و گرما منافذ پوست را باز و جوش های سرسیاه را نرم می کند و باعث می شود خروج آن ها از منافذ آسان تر شود.

پیش از هر کاری دستان خود را با آب و صابون بشویید. به دور آن انگشت هایتان که به کمک آن می خواهید، جوش صورتتان را فشار دهید، پنبه بپیچید. سپس به آرامی هر دو طرف جوش را فشار دهید. سعی کنید، این کار را به آرامی و با دقت انجام دهید و فشار زیادی اعمال نکنید که پوستتان آسیب ببیند. فشار دادن را تا جایی ادامه دهید تا جوش به طور کامل خارج شود.

استفاده از ابزارهای مانیکور برای خالی کردن جوش سرسیاه

روش دیگری که برای خالی کردن جوش سر سیاه وجود دارد، این است که از ابزار مانیکور کمک بگیرید. در وسایل مانیکور ابزارهای فلزی کوچکی پیدا می شود که به آن ها استخراج کننده می گویند و برای تخلیه جوش‌های سر سیاه بینی از آن استفاده می کنند.

اگر می خواهید، به کمک این ابزارها جوش های سرسیاه صورتتان را خالی کنید، ابتدا باید آن را با الکل استریل کنید. سپس آن را به گونه ای قرار دهید که جوش سر سیاه در وسط قرار بگیرد. پس از آن آهسته فشار وارد کنید. دقت کنید که نباید زیاد فشار بدهید. اگر علائم سرخی بر روی پوست به جا می گذارد، فشار زیادی وارد کرده اید. فشار دادن را تا جایی ادامه دهید، که جوش سرسیاه به طور کامل تخلیه شود.

توجه داشته باشید، که اگر تاکنون از این ابزار استفاده نکرده اید، بهتر است با همان فشار دستتان اقدام به خالی کردن جوش سر سیاه صورتتان کنید. چرا که استفاده اشتباه از این گونه ابزارها می تواند آسیب های بیشتری داشته باشد و اگر فشار زیادی با آن وارد کنید، به راحتی می توانید، پوست خود را کبود کنید.

خالی کردن جوش سر سیاه

خالی کردن جوش های زیر پوستی

خالی کردن جوش زیر پوستی هم در خانه امکان‌پذیر است اما این در صورتی است که این جوش ها کوچک و در لایه های اولیه پوست قرار گرفته باشند. اگر جوش در لایه های زیرین پوست باشد، طبیعی است که برای خالی کردن آن باید با فشار محل جوش را باز کرده و محتویات آن را خارج کنید. لازم است، بدانید که انجام چنین کاری باعث نفوذ باکتری ها به پوست می شود و التهابات زیادی را به دنبال خواهد داشت.

حتما می دانید که زمانی که پوست با آب گرم تماس پیدا می کند، تحریک شده و منافذ آن باز می شود. همین امر باعث بالا آمدن جوش به نزدیک‌ترین لایه پوست می‌شود. بنابراین برای خالی کردن جوش زیر پوستی باید از کمپرس آب گرم کمک بگیرید. به این منظور باید یک پارچه تمیز بردارید و آن را داخل یک ظرف پر از آب بسیار گرم قرار دهید. سپس آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی محل جوش بگذارید. پس از این که کمپرس آب گرم را روی محل جوش قرار دادید و جوش به سطح پوست صورت نزدیک شد، می توانید، کارتان را شروع کنید. دست هایتان را با آب و صابون بشویید تا در حین خالی کردن جوش آلودگی دست هایتان به پوست نفوذ نکند. سپس به آرامی کمی فشار به آن وارد کنید تا تخلیه شود.

به یاد داشته باشید که اگر هر چقدر فشار وارد کردید، جوش از پوست بیرون کشیده نشد، بهتر است که سربه‌سر آن نگذارید و در زمان دیگری به خالی کردن جوش زیر پوستی تان بپردازید.

خالی کردن جوش سرسفید

برای خالی کردن جوش های سرسفید دردسر خاصی ندارید، چرا که این گونه جوش ها معمولا سطحی هستند و به راحتی تخلیه می شوند.

برای خالی کردن جوش سرسفید هم مانند انواع دیگر جوش ابتدا باید دست های خود را خوب بشویید. پس از آن نیز کمپرس گرم را به مدت چند دقیقه روی پوست قرار دهید تا جوش نرم شود.

پس از برداشتن کمپرس گرم باید دست به کار شوید. برای خالی کردن جوش سرسفید از نوک انگشتان به جای ناخن ها استفاده کنید. جوش های سرسفید اگر سطحی باشند  به راحتی تخلیه می شود. اما با این حال اگر  در اقر فشار شما جوش تخلیه نشد، این کار را با زور و فشار زیاد انجام ندهید. پس از این که جوش ها به طور کامل تخلیه شدند، سطح پوست را تمیز کنید. از یک شوینده ملایم برای شستشوی پوست استفاده کنید.

در مقاله دیگری با عنوان درمان جوش سرسفید در یک روز در همین مجله زیبایی مفصل راجع به جوش های سر‌سفید توضیح داده ایم.

خالی کردن جوش سرسفید

خالی کردن جوش چرکی بزرگ

جوش‌های چرکی، ملتهب و قرمز هستند، که توسط باکتری‌ها ایجاد می شوند و می‌توانند تا اندازه‌ی یک توپ بیسبال رشد کنند. توصیه ما به شما این است که به هیچ عنوان به جوش های چرکی بزرگ دست نزنید و هرگز آن ها را فشار ندهید. دلیل توصیه اکید ما این است که اگر چرک آن با روش‌های مناسب تخیله نشود، می‌تواند نواحی اطراف را تحت تاثیر قرار دهد، باکتری ها را به سایر نواحی بدن  گسترش دهند و سبب قرمزی، سوزش و التهاب حاد و حتی سبب عمق دار شدن منافذ  پوست صورت می شوند.

حتی می تواند، باعث ایجاد جوش های بیشتری در سطح پوست شود. خالی کردن جوش چرکی بزرگ باید زیر نظر پزشک و در محیط کاملا استریل انجام شود.  در موارد حاد، پزشک برش کوچکی بر روی جوش ایجاد کرده و از گاز استریل برای جذب و برداشتن چرک استفاده می‌کند.

خالی کردن جوش چرکی بزرگ

نکات مهم برای خالی کردن جوش صورت

حال که با روش های خالی کردن جوش صورت آشنا شدید، لازم است تا با نکات مهمی در حین آن باید رعایت کنید، هم آشنا شوید. پس برای آشنایی با این نکات با این بخش از مطلب همراه ما باشید.

  • هرگز سعی نکنید تا زمانی که جوش صورت شما آماده پاکسازی و تخلیه نشده است آن راخالی کنید.
  • خالی کردن جوش در زمان نادرست نه تنها مفید نخواهد بود، بلکه هم به بافت های اطراف جوش ما آسیب وارد می کند و حتی باعث می شود تا آکنه شما بزرگتر به نظر برسد.
  • خالی کردن جوش باید به آرامی انجام بگیرد و به هیچ عنوان نباید فشار زیادی را به پوست وارد کنید که جای انگشت هایتان روی پوست باقی بماند.
  • به هیچ عنوان از وسایل تیز و برنده برای خای کردن جوش صورتتان استفاده نکنید.
  • خالی کردن جوش های صورتتان را حتماً با دست تمیز یا وسایل استریل شده انجام دهید.
  • دستکاری جوش های عمیق پوستی ممکن است منجر به التهاب و بروز جای جوش شود
  • از کمپرس آب گرم فقط برای جوش های سر سفید و جوش های زیر پوستی استفاده نمایید.
  • کمپرس آب گرم روی جوش‌های سرسیاه به دلیل سرسخت‌تر بودن و همچنین چسبیدگی آن به هسته جوش عمل نمی‌کند.
  • پس از خالی کردن جوش حتما صورت خود را با آب و صابون بشویید.

اگر جوش هایتان به کمک روش های گفته شده در این مطلب  خالی نشد بهتر است دیگر به آن کاری نداشته باشید زیرا که امکان دارد باعث، قرمزی، جوش، التهاب و بسته شدن منافذ پوست شود.

نکات مهم برای خالی کردن جوش صورت

معرفی محصول: محلول ضد آکنه ژنو بایوتیک 100 میل

ما به شما برای خلاص شدن از شر جوش های آزاردهنده خرید محلول ضد آکنه ژنو بایوتیک را پیشنهاد می کنیم. توصیه ما به شما این است که دست کم برای یکبار هم که شده این محلول را امتحان نمایید.

محلول ضد آکنه ژنو بایوتیک در ایران ساخته شده و در فرمولاسیون آن ازعصاره‌ی طبیعی گیاهان بهره گرفته شده است.  این نوع محلول یک لایه بردار ملایم می‌باشد و به راحتی می تواند، انواع چربی اضافی، کراتین، سلول های مرده و سایر ناخالصی‌ها که باعث ایجاد جوش روی صورت می شود را از سطح پوست پاک کند. این محلول به طرز شگفت آوری می تواند، از ایجاد انواع جوش اعم از التهابی (پاپول، پوستول، ندول) و همچنین غیر التهابی (سرسیاه و سرسفید) در تمامی نقاط مانند صورت، بدن و پشت جلوگیری نماید. محلول ضد آونه ژنو بایوتیک با تکیه بر فرمولاسیون قدرتمند خود می تواند  چربی پوست را تنظیم کند و انواع باکتری عامل جوش و آکنه را شناسایی و از بین ببرد.

معرفی محصول: محلول ضد آکنه ژنو بایوتیک 100 میل

کلام آخر

در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر تمام تلاش خود را به کار گرفتیم تا شما را با روش درست و اصولی خالی کردن جوش آشنا سازیم تا شما بتوانید، بدون این که به پوستتان کوچک ترین آسیبی وارد کنید، جوش هایتان را تخلیه کنید. اکنون پیشنهاد می کنیم بدون هیچ نگرانی اما با احتیاط و با رعایت نکات گفته شده خالی کردن جوش در خانه را هم امتحان کنید.  در پایان نیز تقاضامندیم، اگر سوالی در این باره دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما در میان بگذارید. خوشحال می شویم، بتوانیم پاسخگوی شما همراهان عزیز باشیم.

سوالات متداول

در پایان به دو مورد از رایج ترین سوالات در مورد خالی کردن جوش صورت پاسخ خواهیم داد.


آیا خالی کردن جوش عارضه ای به همراه دارد؟

در حالت کلی خالی کردن جوش عارضه ای به همراه ندارد. اما اگر تخلیه جوش به صورت درست و اصولی انجام نشود ممکن است باعث عفونت پوستی شود. به عنوان مثال فشار دادن بیش از حد یا خراش دادن آن می تواند باعث تحریک شدن پوست اطراف جوش ها هم شود. در نتیجه تمام آن ناحیه ملتهب و بدشکل می شود

آیا خالی کردن جوش در خانه امکان پذیر است؟

بله؛ امکان خالی کردن جوش در خانه وجود دارد. منتها این کار را باید به صورت درست و اصولی انجام دهید تا پوستتان دچار آسیب نشود. با مطالعه این مطلب به بهترین شکل ممکن می توانید، جوش های صورتتان را در خانه و بدون آسیب رساندن خالی کنید.

منابع

lorealparisusa

lorealparisusa