درمان جوش با یخ ؛ روشی ساده با نتیجه ای باورنکردنی برای پوست

جوش صورت یکی از مشکلاتی است که اغلب افراد با آن مواجه هستند. راه های بسیاری برای درمان این مشکل وجود دارد. یکی از این روش ها، درمان جوش با یخ و بهره مندی از تاثیر یخ در جوش است. در این مقاله قصد داریم تا فواید یخ برای جوش و روش های از بین بردن جوش با یخ را برای شما توضیح دهیم، پس تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

  • فواید یخ برای صورت
  • آیا یخ برای درمان جوش صورت خوب است ؟
  • درمان جوش صورت با یخ
  • مضرات استفاده از یخ برای جوش صورت
  • ماسک یخی گیاهی برای پوست صورت
  • ماسک یخی میوه ای برای جوش صورت

فواید یخ برای پوست صورت

همانطور که اشاره کردیم، یخ برای درمان جوش صورت موثر است اما این تنها مزیت استفاده از یخ نیست. از جمله فواید یخ برای صورت می توان به بهبود پف زیر چشم، بستن منافذ پوست، بهبود جریان خون، جلوگیری از پیری و چروک شدن پوست و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد.

یخ چه تاثیری روی جوش دارد؟

جالب است بدانید که یخ برای قرمزی جوش هم موثر است. در واقع یخ باعث کاهش التهاب، ورم، قرمزی و درد جوش های التهابی و چرکی می شود. به همین علت است که برخی افراد از روش های مختلف برای درمان جوش با یخ استفاده می کنند. لازم به ذکر است که شاید گذاشتن یخ روی جوش باعث از بین رفتن تمام جوش های صورت شما نشود اما مضرات استفاده از مواد شیمیایی را نیز برای شما به ارمغان نخواهد آورد.

استفاده از کمپرس یخ برای جوش های التهابی صورت و بدن می تواند باعث کاهش بهبود شرایط ظاهری جوش شود. اما بهتر است بدانید که یخ برای جوش زیر پوستی، جوش های سر سیاه و سر سفید تاثیری ندارد. در صورت تمایل برای درمان جوش های غیر ملتهب، پیشنهاد می کنیم که از روش کمپرس گرم استفاده نمایید.

درمان جوش با یخ

درمان جوش صورت با یخ

برای درمان جوش صورت با یخ باید مراحل زیر را طی کنید:

  • صورت خود را با شوینده ملایم و آب گرم شسته و به آرامی خشک کنید.
  • یخ یا کمپرس سرد را داخل یک پارچه تمیز قرار دهید. دقت کنید که هرگز مستقیما یخ را روی پوست خود قرار ندهید.
  • قطعات یخ را حداکثر به مدت یک دقیقه روی جوش های صورت قرار دهید.
  • سپس به مدت یک دقیقه صبر کنید و مجددا یخ را روی صورت خود بگذارید (این عمل را می توانید در چند مرحله انجام دهید).
  • در مرحله آخر می توانید از کرم مرطوب کننده استفاده کنید.

شما می توانید مراحل مذکور یخ گذاشتن روی جوش را در روتین پوست خود قرار داده و به صورت هفتگی انجام دهید. توجه داشته باشید که برای جوش هایی که بیش از حد ملتهب هستند، می توانید این مراحل را 2 تا 3 بار در روز تکرار کنید اما برای بهره مندی از خواص یخ برای جوش صورت هربار باید پوست خود را بشویید.

با انجام مراحل بالا، پس از گذشت چند روز، شاهد درمان جوش صورت خود تنها با استفاده از یخ خواهید بود.

مضرات استفاده از یخ برای جوش صورت

استفاده از یخ برای جوش چرکی صورت هیچ گونه عوارضی برای شما نخواهد داشت اما توجه کنید که از تماس طولانی مدت یخ با پوست جلوگیری کنید؛ چراکه ممکن است پوست شما در اثر تماس طولانی مدت با یخ دچار سوختگی شود. دقت کنید، شما باید قبل از اینکه پوست تان احساس بی حسی یا خارش کند، یخ را از روی صورت خود بردارید.

همچنین دقت کنید که هرگز یخ را به صورت مستقیم روی پوست خود قرار ندهید. از جمله مضرات یخ برای پوست صورت این است که می تواند منجر به ایجاد مشکلاتی نظیر کهیر سرد، تاول، التهاب پوستی و بسیاری موارد دیگر شود.

استفاده از یخ برای جای جوش

پزشکان در تحقیقات اخیر خود ثابت کرده اند که استفاده از یخ به درمان جای جوش کمک می کند. در صورتی که به این مشکل دچار هستید، می توانید با مشورت پزشک در کنار مراحل درمانی خود، به از بین بردن جای جوش با یخ بپردازید. 

درمان جوش با یخ یکی از ساده ترین روش ها برای درمان جوش های ملتهب و دردناک است.

ماسک یخی گیاهی برای پوست صورت

تا این بخش از مقاله با مزایای درمان جوش با یخ آشنا شدید. در ادامه قصد داریم تا برخی از ترکیباتی که می توانید در کنار یخ به عنوان ماسک صورت خانگی برای درمان جوش استفاده کنید را معرفی نماییم. در ادامه با انواع یخ برای صورت همراه ما باشید. 

ماسک یخ برای جوش صورت با بابونه

در صورتی که با گیاه بابونه و خواص آن آشنا باشید، می دانید که این گیاه در درمان آکنه، روشن شدن پوست، جوانسازی صورت، بهبود اگزما، درمان پسوریازیس و بسیاری موارد دیگر موثر است.

به همین علت، استفاده از بابونه همراه با یخ می تواند روند بهبود پوست شما را سرعت ببخشد. برای استفاده از ماسک یخی بابونه باید ابتدا گیاه بابونه را دم کنید. سپس دم کرده بابونه را در قالب یخ بگذارید و در فریزر قرار دهید تا یخ ببندد.

پس از طی کردن مراحل بالا می توانید از ماسک یخی بابونه خود برای درمان جوش با یخ استفاده کنید و از خواص بی نظیر این یخ برای از بین بردن جوش بهره مند شوید.

ماسک یخ بابونه

ماسک یخی نعنا

یکی دیگر از گیاهانی که می توان از آن برای درمان جوش با یخ استفاده کرد، نعناست. از جمله خواص نعنا برای پوست می توان به روشن کردن پوست، درمان آکنه، خواص ضد التهابی، آبرسانی، کمک به بهبود جوش های سرسیاه، سفت کردن پوست، جوانسازی و جلوگیری از پیری پوست و بهبود تیرگی زیر چشم نام برد. ویژگی های نام برده باعث می شوند تا نعنا به یکی از بهترین مواد برای بهره مندی از فواید کمپرس یخ برای صورت تبدیل شود.

برای بهره بردن از خواص نعنا و سفت شدن پوست صورت با یخ ابتدا باید برگ نعنا را همراه با گیاه جعفری بجوشانید سپس به عصاره آن زمان دهید تا خنک شود. در مرحله بعد عصاره نعنا و جعفری را در قالب یخ ریخته و داخل فریزر قرار دهید تا یخ بزند. سپس می توانید ماسک یخی بدست آمده را به روشی که قبلا توضیح دادیم روی پوست خود قرار دهید.

ماسک یخی نعنا

ماسک یخ چای سبز برای جوش صورت

چای سبز هم یکی از گیاهانی است که برای درمان جوش با یخ مناسب است. چای سبز مزایایی مانند بهبود رنگ پوست، بهبود پف و سیاهی زیر چشم، جلوگیری از پیری پوست، درمان آکنه و جوش، کاهش منافذ پوست، لایه برداری پوست و … برای صورت دارد. به همین دلیل هم می توان از چای سبز در کنار روش درمان جوش با یخ استفاده کرد تا فرآیند درمان جوش ها با سرعت بیشتری انجام گیرد.

برای استفاده از خاصیت یخ برای جوش صورت می توانید ابتدا مقداری چای سبز را در آب جوش بریزید و اجازه دهید تا سرد شود. در مرحله بعد دو عدد کپسول ویتامین E را باز کرده و داخل عصاره چای سبز بریزید. پس از مخلوط کردن ویتامین با چای سبز، محلول حاصل را در قالب یخ ریخته و در فریزر بگذارید تا یخ بزند. سپس می توانید از ماسک یخی چای سبز خود استفاده کنید

توجه داشته باشید که ویتامین E موجود در این ماسک یخ به رفع چین و چروک های صورت کمک کرده و از ایجاد لک های پوستی و خشکی صورت هم جلوگیری می نماید.

استفاده از عصاره گیاهان دارویی و انواع میوه ها در قالب های یخ باعث تسریع فرآیند روند درمان جوش با یخ می شود.

ماسک یخ آلوورا و گلاب

همه ما از خواص آلوئه ورا برای پوست با خبریم. استفاده از آلوئه ورا در ماسک های صورت مزایای بسیاری برای ما دارد. برای استفاده از ماسک یخی آلوئه ورا و گلاب باید یک عدد برگ آلوئه ورا را از وسط برش داده و ژل آن را خارج کنید. سپس ژل آلوئه ورا را با یک لیوان گلاب مخلوط کنید. مخلوط حاصل را در قالب یخ ریخته و در فریزر بگذارید تا یخ بزند. شما با استفاده از این ماسک یخ برای پوست خشک می توانید از مزایای آلوئه ورا و گلاب برای پوست خود به طور همزمان بهره مند شوید. 

ماسک یخ با آلوئه ورا و گلاب

ماسک یخی میوه ای برای جوش صورت

در صورتی که به استفاده از عصاره انواع میوه در ماسک های خانگی علاقه دارید، می توانید از آن ها در ماسک یخی خود هم استفاده کنید اما باید بدانید که هر نوع میوه ای، خاصیت ویژه ای برای پوست دارد. به عنوان مثال میوه هایی که طبع گرم دارند برای رطوبت رسانی پوست مفیدند و میوه های با طبع سرد نیز به کاهش چین و چروک پوست کمک می کنند. همچنین میوه های ترش مانند پرتقال دارای خواص لایه برداری هستند.

حال که با خواص کلی ماسک های میوه آشنا شده اید، می توانید از آن ها در درمان جوش‌صورت با یخ کمک بگیرید.

ماسک یخی لیمو

همانطور که میدانید لیمو سرشار از ویتامین C است و به همین دلیل می تواند باعث کوچک شدن منافذ پوست شود. برای بهره بردن از خواص لیمو در ماسک یخی خود ابتدا باید 2 عدد لیمو را شسته و آب آن ها بگیرید. سپس آب لیمو را با 4 پیمانه آب مخلوط کرده و در قالب یخ بریزید. قالب یخ را در فریزر قرار داده و صبر کنید تا یخ بزند. پس از گذشت مدتی، ماسک یخی شما آماده است و شما می توانید از آن برای درمان جوش صورت با یخ استفاده کنید.

ماسک یخی لیمو

ماسک یخ هندوانه برای جوش صورت

هندوانه خواصی مانند آبرسانی، جوان کنندگی، رفع کدری و شاداب کنندگی برای پوست دارد. به همین دلیل هم برای استفاده در ماسک های یخی مناسب است. به این منظور شما می توانید هندوانه را به اندازه قالب های یخ برش داده و قطعات هندوانه را در قالب یخ قرار دهید. سپس قالب یخ را در فریزر گذاشته و منتظر بمانید تا هندوانه یخ بزند. پس از گذشت این مدت زمان شما می توانید از ماسک یخی هندوانه تان برای درمان جوش با یخ بهره بگیرید.

ماسک یخ با هندوانه برای درمان جوش با یخ

ماسک یخ با هلو

هلو سرشار از ویتامین A ، ویتامین C و آنتی اکسیدان است و خاصیت ضد التهابی دارد. همچنین این میوه شگفت انگیز به حذف سلول های مرده پوست، جلوگیری از پیری زودرس و رطوبت رسانی پوست کمک می کند. با توجه به موارد گفته شده، عجیب نیست که از این میوه در انواع ماسک های صورت استفاده شود.

برای تهیه ماسک یخی هلو ابتدا باید یک عدد هلو را شسته و آب آن را بگیرید. سپس آب هلو با مقداری آب مخلوط کرده و محلول حاصل را در قالب یخ بریزید. در مرحله بعد قالب یخ را در فریزر قرار داده و صبر کنید تا یخ بزند. حالا ماسک یخی هلو آماده استفاده است و شما می توانید از ان برای درمان جوش با یخ استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با فواید یخ برای صورت اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دادیم که امیدواریم برای شما مفید واقع شوند. در پایان از شما تقاضا می کنیم، در صورتی که تجربه ای در زمینه استفاده از یخ برای درمان جوش صورت دارید، تجربه خود را از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر خوانندگان این مطلب در وبلاگ میس و مستر در میان بگذارید.

سوالات متداول در خصوص درمان جوش با یخ

در پایان به برخی از سوالات رایج در خصوص درمان جوش صورت با یخ پاسخ خواهیم داد.

آیا می توان از یخ برای درمان جوش صورت استفاده کرد؟

بله، یخ فواید بسیاری برای پوست دارد که از جمله این فواید می توان به کاهش درد، قرمزی، التهاب و اندازه جوش های ملتهب و چرکی صورت اشاره کرد. به همین دلیل شما می توانید از یخ و ماسک های یخی متنوع برای درمان جوش‌صورت خود کمک بگیرید. با مطالعه این مقاله با طرز تهیه انواع ماسک یخی خانگی و روش استفاده از آن ها آشنا خواهید شد.

آیا می توان از گیاهان دارویی و میوه ها برای درمان جوش با یخ کمک گرفت؟

بله؛ شما می توانید از گیاهان و میوه هایی که با پوست شما سازگاری دارند برای تسریع روند درمان جوش صورت با یخ استفاده کنید. با مطالعه این مقاله می توانید با روش ساخت ماسک های گیاهی مانند ماسک یخی بابونه، نعنا، چای سبز و ماسک های میوه مانند ماسک یخی هلو، هندوانه و لیمو آشنا شوید و آن ها را در منزل تهیه کنید.

آیا استفاده از یخ در درمان جوش های سرسیاه موثر است؟

خیر، باید بدانید که یخ برای بهبود جوش‌های ملتهب و چرکی به کار رفته و تاثیر شگفت آوری بر جوان سازی پوست صورت دارد اما تاثیری در درمان جوش های سرسیاه و سرسفید ندارد.

 

منابع

healthline