درمان خانگی خارش سر

آیا از خارش سر کلافه شده اید و به دنبال راه حلی برای درمان آن هستید؟ برای آن که بتوانید به طور موثری خارش سر را درمان کنید، ابتدا باید علت ایجاد آن را تشخیص دهید. خارش سر دلایل مختلفی مانند شوره سر، شپش، پسیوریازیس، مشکلات عصبی و … دارد که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم.‌ پس از بررسی علت های خارش سر بهترین روش های درمان خانگی خارش سر را به صورت کامل برایتان توضیح می دهیم. خبر خوب این است که خارش موی سر درمان دارد. تا انتها همراه ما باشید. 

علت خارش سر چیست؟

خارش سر دلایل متفاوتی دارد که در ادامه به بررسی 8 مورد از آن ها می پردازیم. اگر شما هم از مشکل خارش سر رنج می برید و می خواهید بدانید علت خارش سر در شب چیست، مطالعه این بخش از مقاله را از دست ندهید:

شوره سر یا درماتیت شوره‌ای

یکی از رایج ترین دلایل خارش پوست سر، شوره می باشد. شوره سر با نام درماتیت شوره ای یا سبوره ای هم شناخته می شود. عامل ایجاد شوره سر، میکروب مالاسزیا می باشد. میکروب  مالاسزیا در پوست سر به صورت طبیعی وجود دارد ولی زمانی که شوره سر اتفاق می افتد جمعیت این میکروب غیرقابل کنترل می شود. اگر دلیل خارش سر شما شوره باشد، روش های مختلفی از راهکارهای خانگی گرفته تا شامپوهای ضدشوره برای درمان آن وجود دارد. در قسمت های بعدی همین مقاله شما را با درمان خانگی خارش سر و شوره آشنا خواهیم کرد.

شپش سر

شپش سر اصلی ترین علت خارش سر در کودکان است. شپش یک انگل کوچک خاکستری رنگ است که می تواند در یک محیط مناسب بین موها حتی در کودکانی که بهداشت را به خوبی رعایت می کنند، رشد کند.

واکنش به محصولات مراقبت مو

واکنش به محصولات مراقبت از مو  یکی از اصلی ترین دلایل خارش پوست سر است. علت خارش پوست سر ممکن است استفاده از شامپو یا نرم کننده نامناسب و استفاده مداوم از آن باشد. اما اگر خارش پوست سرتان با بثورات پوستی همراه باشد، احتمالا به درماتیت تماسی آلرژیک دچار شده اید. این حالت در بین افرادی که موهای خود را رنگ می کنند، متداول است‌. مقصر اصلی این مشکل ماده ای است به نام پارا فنیلن دی آمین (PPD) که در ترکیب رنگ موی سیاه وجود دارد.

علت خارش سر

مشکل عصبی

علت خارش شدید سر  بدون علائم بثورات پوستی یا واکنش پوستی دیگر ممکن است یک مشکل عصبی باشد و پزشک به شما بگوید دارای نوروپاتی هستید. نوروپاتی در واقع یک مشکل در امتداد عصب است. بیماری هایی مانند زونا و دیابت می توانند اعصاب شما را تحت تاثیر قرار دهند و این مشکل را به وجود بیاورند.

پسوریازیس

علت خشکی و خارش پوست سر ممکن است، یک بیماری خود ایمنی به نام پسوریازیس باشد. این بیماری باعث ایجاد لکه‌های متورم، قرمز و ملتهب روی سطح پوست می‌شود. پسوریازیس مسری نیست.

جرب یا گال

گال یک بیماری عفونی و مسری است که می‌تواند علت خارش پشت سر شما باشد. گال توسط حشره کوچکی که مایت (هیره) انسانی نامیده می‌شود، به وجود می آید.

عفونت قارچی کچلی

عامل اصلی این مشکل قارچی به نام Trichophyton rubrum است. عفونت قارچی کچلی مانند شوره سر ظاهر می شود. این بیماری واگیردار است و اگر درمان نشود باعث ریزش مو می شود.

سرطان پوست

سرطان پوست می تواند به سرعت رشد کند و در قسمت های مختلف بدن گسترش یابد. اگر این سرطان به پوست سر برسد، ممکن است موجب خارش آن شود‌.

راههای درمان خارش سر در خانه

در قسمت قبل با علت های خارش سر آشنا شدید، قطعا الان این سوال در ذهنتان تداعی می شود با وجود این علت ها برای خارش سر چه کنیم؟

روش های متنوعی برای درمان خارش سر وجود دارد از راهکار های خانگی گرفته تا محصولات شیمیایی و کارخانه ای.  ولی بهتر است به جای استفاده از محصولات شیمیایی درمان خانگی برای خارش پوست سر امتحان کنید. از این رو در ادامه ۱۱ مورد از بهترین و موثرترین روش های درمان خانگی خارش سر را به شما معرفی می کنیم. در ادامه متوجه می شوید برای خارش سر درمان خانگی موثری وجود دارد. 

درمان خارش پوست سر با روغن زیتون

یکی از موثرترین روش های درمان خانگی خارش سر ، استفاده از روغن زیتون می باشد. روغن زیتون خالص، دارای دو عنصر اصلی به نام های اولئوکانتال و اولئوروپین می باشد که خاصیت ضدالتهابی و محافظت کننده دارند. این مواد، التهاب پوست سر را از بین می برند و خارش سر بعد از درمان شپش را بهبود می بخشند.

برای بهره گیری از خواص روغن زیتون برای خارش سر و یا درمان خانگی خارش سر نوزاد تنها کافی است روغن زیتون را مقداری گرم کنید و روی پوست سر و موهایتان بمالید. اجازه دهید روغن زیتون در طول شب روی سرتان بماند و صبح سرتان را بشویید. برای کسب بهترین نتیجه این درمان خانگی خارش سر را دوبار در هفته انجام دهید.

روغن زیتون

درمان خانگی خارش سر و ریزش مو با جوش شیرین

جوش شیرین دارای خواص ضد باکتری و ضد قارچ است که به شما در درمان خارش موی سر در زنان و مردان و بسیاری از مشکلات دیگر مو مانند شوره سر و ریزش مو کمک قابل توجهی می‌کند. جوش شیرین با تکیه بر همین خواص، میکروب های مضر که باعث عفونت، خارش سر و ریزش مو می شوند را نابود می کند و برای درمان شوره سر هم مناسب است. به علاوه اسیدیته پوست سر را خنثی می کند و خارش پوست سر را تسکین می دهد.

برای درمان خارش سر با جوش شیرین ابتدا 2 قاشق جوش شیرین را با مقداری آب مخلوط کنید و خمیری یکدست بسیازید. خمیر حاصله را روی کف سر بمالید و بعد از گذشت 15 دقیقه آن را آبکشی کنید. این روش درمانی را هر روز تکرار کنید تا از شر خارش سر خلاص شوید.

جوش شیرین

درمان خارش شدید سر با جو دو سر 

یکی از موثرترین راه های درمان خانگی خارش سر استفاده از جو دو سر کلوییدی است‌. اگر به ترکیبات شامپوهای ضد شوره توجه کرده باشید، بعضی از آن ها حاوی جوی دو سر کلوییدی می باشند و بهترین شامپو برای خارش سر هستند. بلغور جو دو سر کلوییدی در واقع همان جوی دو سر فوق العاده ریز و محلول در آب است. این محلول با ایجاد یک لایه محافظ روی پوست سر، رطوبت پوست سر را حفظ می کند و باعث جلوگیری از خشکی و پوسته پوسته شدن آن می شود. همچنین این محلول با دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی به کاهش سوزش و قرمزی پوست سر و جلوگیری از خارش سر هم کمک می کند.

شما می توانید این محلول را به راحتی در خانه درست کنید. برای این کار  مقداری بلغور جو دوسر را داخل یک پارچه چیت یا نخی بپیچید. پارچه را زیر شیر آب ولرم بگذارید، آبی که از آن بیرون می آید را در داخل یک ظرف جمع آوری کنید. سپس آن را به طور یکنواخت روی تمامی قسمت های پوست سر بریزید. البته این محلول را از فروشگاه ها هم می توانید بخرید.

جو دو سر

درمان خارش سر با سرکه سفید

یک راه حل خارش سر استفاده از سرکه‌ سفید می باشد. سرکه سفید حاوی مقدار قابل توجهی اسید استیک است که می تواند جلوی رشد قارچ در پوست سر را بگیرد و از این طریق خارش پوست سر  و شوره سر را به طور موثری درمان می کند. برای درمان خانگی خارش سر کودک هم می توانید از این ماده استفاده کنید.

برای درمان فوری خارش سر با سرکه و برای رفع خارش سر طبق دستور زیر عمل کنید:

نصف لیوان سرکه‌ سفید را با دو لیوان آب مخلوط کنید. بعد از شامپو کردن موها، از این ترکیب برای شستشوی موهایتان استفاده کنید.

یک روش دیگر هم برای درمان خارش سر با سرکه وجود دارد، در این روش به سرکه سفید، روغن زیتون و آب نیاز دارید. مواد گفته شده را به نسبت  ۳:۱:۲ با هم مخلوط کنید و پوست سرتان را با آن ماساژ دهید. بعد از گذشت 20 دقیقه می توانید سرتان را با آب سرد و یک شامپو ملایم بشویید. ‌

اگر می خواهید که این درمان اثر دراز مدت داشته باشد باید آن را یک یا دوبار در هفته انجام دهید.

سرکه سفید برای درمان خارش سر

آب پیاز برای درمان خارش کف سر در خانه

پیاز می‌تواند یک ماده موثر برای بهبود سلامت مو و درمان گیاهی خارش و پوسته شدن سر باشد. آب پیاز دارای خواص ضدعفونی کننده و ضدقارچ می باشد. به علاوه آب پیاز گردش خون در پوست سر را تحریک می کند و از این طریق به تقویت ریشه مو و بهبود خارش سر کمک می کند. از آن جایی هم که یکی از دلایل خارش سر و شوره، کمبود مواد مغذی لازم برای سلامت مو می باشد، پیاز با داشتن  ویتامین C ،B6، پتاسیم و کلسیم می‌تواند به تغذیه موها و رفع خارش سر و شوره کمک کند. اما برای درمان خارش سر چه کنیم؟

برای استفاده از پیاز به عنوان یک روش درمان خانگی خارش سر از دستور زیر استفاده کنید:

برای درمان خانگی خارش کف سر یک یا دو عدد پیاز را پوست کنده و رنده کنید. سپس آب آن را جدا کنید و به کف سر بمالید. اگر بوی پیاز قوی بود و اذیتتان کرد می توانید یک یا دو قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید. اجازه دهید آب پیاز نیم ساعت روی سر بماند. بعد از گذشت زمان مذکور سرتان را با شامپو بشویید و آبکشی کنید. برای رسیدن به نتیجه مطلوب این روش درمان خانگی خارش سر را هفته ای یک بار تکرار کنید.

پیاز

ماسک موی خانگی برای خارش پوست سر

اگر علت خارش سر شما، خشکی بیش از حد پوست و مو است، می توانید برای درمان خارش موی سر از ماسک موز و آووکادو استفاده کنید. موز یک مرطوب کننده طبیعی است که از التهاب و خارش پوست سر جلوگیری می کند. آووکادو هم یک میوه چرب با خاصیت مرطوب کنندگی بسیار عالی می باشد. ترکیب این دو میوه با یکدیگر یکی از موثرترین روش های درمان خانگی خارش سر و شوره می باشد. با این ترکیب برای رفع خارش سر چه کنیم؟

حال برای اینکه بتوانید از خواص بی نظیر این دو میوه بهره ببرید و خارش سر خود را درمان کنید، ابتدا نصف یک عدد موز و یک عدد آووکادو را له کنید و به خوبی با یکدیگر مخلوط کنید. سپس ترکیب به دست آمده را روی سر و ریشه موهایتان بمالید. بعد از گذشت نیم ساعت، سرتان را با شامپو بشویید. این ماسک برای درمان التهاب پوست سر در اثر خارش بسیار مفید است.

موز و آووکادو

برطرف کردن خارش سر با آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین روش های درمان خانگی خارش سر است. این ماده خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی دارد و مرطوب کننده بسیار خوبی است که به درمان خارش و خشکی پوست سر و همچنین درمان خارش شدید سر کمک می کند. آنزیم های موجود در آلوئه ورا به لایه برداری پوست سر کمک می کنند و اسید های آمینه موجود در آلوئه ورا هم محرک طبیعی رشد بافت سالم پوست هستند.

برای بهره مندی از خواص آلوئه ورا در جهت درمان خارش پوست سر ابتدا یک برگ گیاه آلوئه ورا را بردارید و ژل آن را استخراج کنید و به کف سرتان بمالید. بگذارید 15الی 20 دقیقه رو سرتان بماند و بعد سرتان را با شامپوی ملایم شستشو دهید. برای اینکه خارش سرتان به طور کامل درمان شود، این روند را یک تا دو بار در هفته تکرار کنید.

خواص آلوئه ورا

آسپرین یک درمان خانگی موثر برای رفع خارش سر

شاید کمی عجیب به نظر برسد ولی یکی از راه های درمان خانگی خارش سر، استفاده از  آسپرین می باشد. آسپرین به ویژه برای خارش سر ناشی از شوره بسیار موثر است. چون آسپرین حاوی اسید سالیسیلیک می باشد که می تواند شوره سر و خارش ناشی از آن را درمان کند. آسپرین همچنین به عنوان یک لایه بردار، سلول های مرده و قدیمی انباشته شده روی پوست سر را از بین می برد. اما برای خارش سر چه باید کرد؟

برای رفع خارش سر با آسپرین تنها کافی است، دو عدد آسپرین را بکوبید تا پودری نرم به دست آید. سپس پودر به دست آمده را داخل شامپویتان بریزید و موهایتان را با آن شامپو شست و شو دهید و با استفاده از نوک انگشتان به آرامی پوست سر خود را ماساژ بدهید. اجازه دهید چند دقیقه روی موها و پوست سرتان بماند و در آخر  آن را به طور کامل بشویید.

روش دوم درمان خانگی خارش پوست سر با آسپرین به شرح زیر است:

سه عدد آسپیرین را بکوبید و به پودری نرم تبدیل کنید. پودر به دست آمده را با یک قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید. اکنون پوست سر خود را با این مخلوط به آرامی ماساژ دهید و 30 دقیقه که گذشت آن را به طور کامل بشویید.

آسپرین درمان خانگی خارش سر

درمان خارش سر با نمک

نمک یکی از ساده ترین روش های درمان خانگی خارش سر است. از نمک اغلب برای آشپزی استفاده می کنیم. ولی آیا می دانستید که برای درمان خارش سر و شوره هم موثر است و می توان از آن استفاده کرد؟ نمک به واسطه داشتن کریستال های تیز و خراش دهنده به عنوان یک لایه بردار طبیعی عمل می کند به همین خاطر از این نمک برای لایه برداری سلول های مرده و درمان ترک پا هم استفاده می کنند. با استفاده از نمک اپسوم می توانید از شر پوست مرده، شوره، چربی اضافی و در نهایت خارش پوست سر خلاص شوید و این گونه با این راه درمان خارش سر احساس خوشایندی خواهید داشت.

برای این کار به 3 قاشق غذاخوری نمک اپسوم نیاز دارید البته در صورت نداشتن نمک اپسوم از نمک معمولی هم می توانید استفاده کنید.

پوست سرتان را با این مقدار از نمک ماساژ دهید و بعد با شامپو موهایتان را بشویید.

نمک اپسوم درمان خارش سر

بهترین روغن برای خارش پوست سر

یکی دیگر از بهترین و موثرترین روش های درمان خانگی برای خارش سر، استفاده از روغن درخت چای می باشد.  این روغن خاصیت ضدقارچ و ضدباکتری دارد و التهاب را هم برطرف می کند. برای استفاده از روغن درخت چای به عنوان یک روش درمان خانگی خارش سر به صورت زیر عمل کنید:

۰۲ قطره از روغن درخت چای را به یک شامپو بچه اضافه کنید و به صورت روزانه موهایتان را با آن بشویید.

این درمان خانگی خارش سر در یک یا دو هفته به خوبی می‌تواند خارش سر را از بین ببرد.

روغن درخت چای برای درمان خانگی خارش سر

رفع خارش سر خانگی با روغن نارگیل

گاهی اوقات ممکن است بعد از رنگ کردن موهایتان دچار خارش سر شوید.  برای درمان خارش پوست سر بعد از رنگ مو می توانید از خواص روغن نارگیل بهره ببرید. روغن نارگیل با خاصیت مرطوب کنندگی بسیار خوبی که دارد پوست را مرطوب نگه می دارد و از خشک شدن، قرمزی و خارش آن جلوگیری می کند. برای آن که بتوانید خارش سر خود را به کمک روغن نارگیل درمان کنید، قبل از شستن موها با شامپو، این روغن برای خارش سر را کف سرتان بمالید و بگذارید 15 دقیقه روی سر باقی بماند.

روغن نارگیل برای خارش سر

کلام آخر

با مطالعه این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با علت ها و روش های درمان خانگی خارش سر آشنا شدید و حال می دانید برای رفع خارش پوست سر چه باید کرد. امیدواریم این روش ها بتواند برایتان مفید باشد و شما را از شر این مشکل خلاص کند. ناگفته نماند تنها با یک بار استفاده از این روش ها نمی توان خارش سر را درمان کرد و برای رسیدن به نتیجه مطلوب و درمان کامل خارش سر باید از این روش ها به صورت مکرر استفاده کنید‌. اگر شما هم تجربه استفاده از روش های درمان خانگی خارش سر را دارید، می توانید از طریق بخش ارسال دیدگاه آن را با ما و همراهان همیشگی این مجله در میان بگذارید.

سوالات متداول پیرامون علت و درمان خانگی خارش سر

در این قسمت از مقاله به سه مورد از سوالات متداول که در مورد علت و درمان خارش سر مطرح می شود، پاسخ می دهیم.

چه زمانی خارش سر خطرناک است و برای درمان آن باید به پزشک مراجعه کنیم؟

در صورت مشاهده علائم زیر برای درمان خارش سر به پزشک مراجعه کنید:
خارش شدید سر به صورتی که باعث قطع خوابتان شود یا فعالیت عادی شما را مختل سازد.
درد یا سوزش در هنگام لمس کردن پوست سر احساس کردید.
در صورتی که تکه های پوسته پوسته روی پوست سر مشاهده کردید.
اگر دچار ریزش شدید مو به صورت دسته‌ای و انبوه شده اید، موهایتان به طور غیرمنتظره ای کم پشت شده است.

آیا خارش سر باعث ریزش مو می شود؟

افرادی که ریزش مو را تجربه می کنند همواره نگران ریزش موهایشان هستند و این سوال در ذهنشان پیش می آید که آیا خارش سر باعث ریزش مو می شود یانه؟
بیماری های که موجب خارش سر می شوند، به تنهایی باعث ریزش مو نمی شوند. فقط در صورتی که التهاب پوست سر طولانی مدت باشد، فرد دچار ریزش مو می شود. ولی این بیماری ها هیچ کدام به تنهایی و به طور مستقیم باعث ریزش مو نمی شوند.

آیا رنگ کردن موها باعث خارش سر می شود؟

بله، امروزه بسیاری از خانم ها و آقایان موهایشان را رنگ می کنند. بعضی از این رنگ موها به دلیل داشتن مواد شیمیایی ممکن است به مو آسیب بزنند و باعث ایجاد حساسیت شوند. حساسیت به رنگ مو تاثیرات مختلفی مانند خارش، سوختن و التهاب کف سر را به دنبال دارد.