درمان موخوره

مو نقش مهمی در زیبایی و ایجاد اعتماد به نفس دارد. اما موخوره معضلی است که زیبایی موها را از بین می برد و ظاهر نامناسبی به آن ها می دهد. اگر موخوره درمان نشود آسیب های جدی را به مو وارد می کند. اما چگونه موخوره را از بین ببریم؟ این سوال ذهن بسیاری از افراد که با این مشکل دست و پنجه نرم می کنند را درگیر کرده است. از این رو در این مقاله روش های درمان موخوره بدون کوتاهی را آموزش می دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

علل اصلی بروز موخوره

دلایل متعددی موجب بروز موخوره می شوند که در زیر به بررسی این دلایل می پردازیم:

استفاده بیش از حد از وسایل حرارتی مانند اتو مو و سشوار

به عقیده بسیاری از متخصصان، علت موخوره استفاده زیاد از دستگاه های حرارتی مانند سشوار و اتو مو می باشد. حرارت این وسایل منجر به خشکی و شکنندگی تار های مو می شود و همچنین پروتئین موجود در موی شما را از بین می برد.

مصرف بیش از حد حالت دهنده های مو مانند ژل و تافت

مصرف زیاد ژل و تافت موجب شکنندگی و آسیب به ساقه های مو می شود و موها را ضعیف و خشک می نماید. بنابراین سعی کنید از آن ها کمتر استفاده کنید.

استفاده از شامپوهای قوی و خشن

از شامپوهایی که حاوی مواد خوشبو کننده مصنوعی، آمونیاک و سفید کننده هستند استفاده نکنید. چون چربی طبیعی موهای شما را از بین می برند و بدین ترتیب باعث افزایش احتمال موخوره و شکستگی موهایتان می شوند.

موهایتان را درست شانه نمی زنید

شانه زدن موها از ریشه به سمت پایین گره های موی شما را بیشتر می کند و باعث می شود گره ها در قسمت پایین تر مو جمع شوند. بنابراین برای درست شانه کردن مو بهتر است از قسمت های انتهایی مو شروع کرده به سمت بالا حرکت کنید تا به میانه مو برسید.

شانه کردن موی خیس

موهای خیس نسبت به موهای خشک شکننده تر هستند. پس شانه کردن آن ها می تواند موجب بروز موخوره شود.

موهایتان را دیر به دیر کوتاه می کنید

هر شش هفته یک بار موهای خود را کوتاه کنید. این کار باعث از بین رفتن موخوره و جلوگیری از سرایت آن به قسمت های بالای مو می شود.

قرار گرفتن بیش از حد در برابر نور خورشید

اشعه ماورای بنفش خورشید به مو‌ها آسیب می‌رساند. پس برای مراقبت از موهایتان از موادی که دارای ضد آفتاب هستند استفاده کنید.

شستن بیش از اندازه مو با آب داغ

آب داغ باعث می‌شود که هیدراسیون موها از حالت تعادل خارج شود و همین اتفاق موها را خشک و شکننده می‌کند. پس دمای آب را به تعادل برسانید و موهایتان را کمتر بشویید.

همیشه موهایتان را جمع می کنید

بستن طولانی مدت مو‌ها باعث بروز موخوره می‌شود.

علت و درمان موخوره

روش های درمان موخوره بدون کوتاهی

در قسمت قبل علت های ایجاد موخوره را بررسی نمودیم. شاید بپرسید حالا برای رفع موخوره چه باید کرد برای یافتن پاسخ این سوال این قسمت از مقاله را مطالعه کنید.

درمان موخوره با تخم مرغ

زرده تخم مرغ حاوی مواد مغذی مفیدی مانند اسیدهای چرب، پروتئین و ویتامین A می باشد که باعث ایجاد رطوبت طبیعی در موها و درمان موخوره می شود. همچنین تخم‌ مرغ موها را صاف و از گره افتادن در آن‌ها جلوگیری می‌کند. ترکیب زرده تخم مرغ با روغن زیتون باعث تقویت موها و جلوگیری از ایجاد موخوره می شود.

روش انجام کار

یک عدد تخم مرغ را بشکنید و زرده آن را جدا کنید یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به آن اضافه کنید و به خوبی باهم مخلوط کنید تا مایعی یکدست حاصل شود. برای اینکه این ماسک به راحتی روی مو جذب و پخش شود موهای خود را کمی مرطوب کنید و بعد ماسک را روی موها قرار بدهید. اجازه دهید ۲۰ دقیقه روی موهایتان بماند در آخر موهایتان را با شامپو بشویید.

اگر در هفته یکبار از این ماسک استفاده کنید هم ریشه موهایتان تقویت می شود و هم موهایی زیبا و درخشان را برایتان به ارمغان می آورد.

موخوره با تخم مرغ

رزماری

اگر موهای خشکی دارید این را بدانید که موهای شما بیشتر در معرض مو خوره قرار دارند. زیرا موهایی که رطوبت کافی ندارند، خیلی زود گرفتار موخوره می ‌شوند. یکی از راه های جلوگیری از موخوره استفاده از روغن رزماری است. این روغن می‌تواند موها را نرم و درخشان کند و مانع از ایجاد موخوره شود.

روش انجام کار

هنگامی که موهایتان تمیز است و آن ها را حمام کرده اید. چند قطره روغن رزماری را کف دست بریزید و موها را با آن ماساژ دهید. می‌توانید روغن رزماری را همراه با روغن نارگیل خالص یا روغن جوجوبا استفاده کنید. روغن جوجوبا خواص بسیار زیادی برای مو و پوست بدن دارد.

اگر خواستید موهایتان را آبکشی کنید برای رسیدن به نتیجه ایده آل حداقل ۱۰ دقیقه اجازه دهید روغن رزماری روی موهایتان بماند.

رزماری

درمان موخوره با سرکه

درمان موخوره با سرکه سفید یکی از بهترین روش های درمان خانگی موخوره است که در این فهرست جای می گیرد. این ماده فوق العاده به خاطر اسیدی بودنش باعث تغییر  PH پوست سر می شود و موهایی نرم، براق و بدون موخوره را به شما هدیه می دهد.

روش انجام کار

برای از بین بردن موخوره با سرکه، آن را با مقداری آب مخلوط کنید. بعد از استفاده از شامپو نرم‌کننده موهایتان را با این ترکیب آبکشی کنید. اجازه بدهید به مدت ده دقیقه روی موهایتان بماند. در نهایت موها را با آب گرم شستشو دهید و آن‌ها را با حوله خشک کنید.

خواص سرکه

ماءالشعیر

ماءالشعیر غنی از پروتئین و ویتامین B می باشد که ظاهری درخشنده و خوش حالت به موها می بخشد. به علاوه با تقویت و آبرسانی به موها موجب رفع موخوره مو می شود.

روش انجام کار

مقداری ماءالشعیر را در بطری ریخته و بعد از شستن موها با شامپو روی سرتان اسپری کنید. در ادامه آن را به خوبی ماساژ دهید تا به ریشه مو راه پیدا کند. اجازه دهید ۲ الی ۳ دقیقه روی موهایتان بماند و بعد آبکشی کنید.

درمان موخوره با سس مایونز

سس مایونز به دلیل وجود تخم مرغ در ترکیبات خود سرشار از اسیدهای چرب، پروتئین و ویتامین A می باشد. سس مایونز با رساندن مواد مغذی به مو از موخوره جلوگیری کرده و درخشندگی را به موهایتان باز می گرداند. پس بهترین گزینه برای موهای خشک و آسیب دیده استفاده از سس مایونز است.‏

روش انجام کار

سس مایونز را به موها خصوصا قسمت های آسیب دیده بزنید. با استفاده از یک کلاه حمام موهایتان را ۳۰ دقیقه بپوشانید و بعد از گذشت این زمان موهایتان را با یک شامپو ملایم بشویید.

سس مایونز

آووکادو قاتل موخوره

این ماده‌ی خوراکی به خاطر دارا بودن مقادیر زیادی از پروتئین، اسید فولیک، اسیدهای چرب ضروری، منیزیم، ویتامین A، E و D و سایر مواد مغذی به عنوان بهترین روش درمان موخوره شناخته می شود. علاوه بر این، یکی از خواص آووکادو نرم‌کنندگی مو است که برای درمان وزی مو نیز استفاده می شود و ظاهری نرم و ابریشمی و براق به مو می بخشد.

روش انجام کار

یک عدد آووکادو رسیده را خرد و له کنید و یک عدد سفیده تخم مرغ را به آن اضافه کنید. خمیر به دست آمده روی موها به خصوص قسمت های آسیب دیده بمالید و بعد از ۲۰ دقیقه شستشو دهید.

روش دوم

یک عدد آووکادو رسیده له شده را با مقداری روغن زیتون و روغن نارگیل مخلوط کند تا به قوام خامه مانند برسد. آن را روی تمامی قسمت های مو به جز ریشه مو بمالید. پس از ۳۰ دقیقه با آب و شامپو بشویید.

درمان موخوره با اووکادو

درمان موخوره با روغن بادام

خشکی مو اصلی‌ترین علت ایجاد موخوره است. از بین رفتن چربی طبیعی مو باعث خشک شدن آن می شود. یکی از بهترین راه های از بین بردن موخوره، استفاده از روغن بادام است. این روغن با رطوبت رسانی به موها به رفع موخوره کمک می کند. با استفاده از این روغن موهایی نرم، صاف و ابریشمی خواهید داشت.

روش انجام کار

۲ قاشق غذاخوری روغن بادام را ۴۰ دقیقه حرارت دهید و بعد از اینکه خنک شد روی موهای خود بریزید. اکنون به آرامی ماساژ دهید و پس از گذشت ۳۰ دقیقه موهایتان را با شامپو بشویید.

روش دوم

به یک چهارم فنجان روغن بادام، یک تخم مرغ اضافه کرده و به خوبی باهم مخلوط کنید. ترکیب بدست آمده را ۴۰ دقیقه روی موهایتان بگذارید و بعد با آب سرد و شامپو بشویید.

روغن کنجد

یکی از راه های درمان موخوره استفاده از روغن کنجد است. روغن کنجد تمام مواد مغذی که برای سلامت پوست سر و مو لازم است را در خود دارد. سرشار از اسیدهای چرب امگا است و به تغذیه ریشه های مو کمک می کند. به علاوه با مرطوب نگه داشتن پوست سر و افزایش گردش خون، رشد فولیکول های مو را بهبود می بخشد.

روش انجام کار

روغن کنجد را ۳۰ دقیقه حرارت دهید و پس از اینکه کمی خنک شد، بر روی موها و پوست سر استفاده کنید و بگذارید یک شب بماند. همچنین می توانید چند برگ برهمی یا آملا نیز به این روغن اضافه کنید.

روغن کنجد برای درمان موخوره

کره کاکائو

فراموش نکنید که خشکی و شکنندگی موها علت موخوره شما می باشد. کره کاکائو یکی از بهترین نرم کننده های طبیعی است. که به درمان موخوره کمک می کند و موهایی نرم و ابریشمی به شما می دهد.

روش انجام کار

ابتدا موهایتان را شامپو بزنید . سپس این کره مغذی را روی موهایتان بمالید و ماساژ دهید. اجازه دهید موهایتان به طور طبیعی خشک شود.

کره کاکائو

روغن زیتون برای موخوره

روغن زیتون به‌ واسطه وجود آنتی اکسیدان، اسیدهای چرب و ویتامین E به سلامتی مو و پوست سر کمک‌ می‌کند. همچنین موی شما را نرم و تغذیه ‌می‌کند. به این ترتیب موخوره را درمان می کند.

روش انجام کار

۳ قاشق روغن زیتون را با ۲ قاشق عسل مخلوط کنید. موها را بشویید و سپس ترکیب حاصل را به موها بمالید ۲۰ تا ۳۰ دقیقه صبر کنید. در آخر با استفاده از یک شامپوی مرطوب کننده مو ها را شستشو دهید.

درمان موخوره با وازلین

یکی از معروف ترین راه های از بین بردن موخوره که احتمالا شما هم امتحان کرده اید، استفاده از وازلین است. خوبی وازلین این است که در دسترس است و در اکثر خانه ها یافت می شود. وازلین از مو مراقبت کرده و آن را آبرسانی می‌کند. همچنین وازلین مو را هیدراته و تغذیه می‌کند.

روش انجام کار

مقدار کمی وازلین را به ساقه موهایتان بمالید. تمرکزتان بر نوک موها باشد چون معمولا این قسمت بیشتر دچار موخوره می شود. ساقه مو که آغشته به وازلین کردید را با حوله ببندید و به مدت یک شب اجازه دهید روی موهایتان بماند. صبح موها را با یک شامپوی غیرسولفاته بشویید.

وازلین

عسل

همه ما از فواید بی نظیر عسل آگاهیم ولی شاید تا کنون چیزی در مورد فواید آن برای مو نشنیده باشیم . عسل دارای ویتامین ها و مواد معدنی است که برای بیشتر مشکلات پوستی و مو موثر است. یکی از مشکلات مو که با استفاده از عسل قابل حل است موخوره می باشد. عسل به حفظ رطوبت در موی شما کمک‌ کرده و از مشکلاتی مانند موخوره و شاخه‌ شدن مو جلوگیری می‌کند. همچنین به نرم‌شدن مو کمک‌کرده و وزی مو را کاهش می‌دهد.

روش انجام کار

یک قاشق غذاخوری عسل را با مقداری سرشیر یا خامه مخلوط کنید. آن را به موهایتان بمالید. اجازه دهید ۳۰ دقیقه بماند سپس آن را بشویید.

موز و عسل

موز سرشار از پتاسیم است و موهای آسیب دیده را تقویت و ترمیم می کند. به علاوه عسل یک ماده رطوبت بخش طبیعی است. فولیکول های مو را تغذیه می کند و خاصیت ارتجاعی موهای شما را حفظ می کند و همچنین باعث کاهش شکنندگی موها می شود. در کل برای تقویت مو و درمان موخوره فوق العاده است.

روش انجام کار

یک عدد موز را له کنید سپس مقداری عسل به آن اضافه کنید این دو ماده را به خوبی با هم مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. موهایتان را با شامپو شستشو دهید. بعد از اینکه موهایتان خشک شد، ماسک را به مدت ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی موهایتان بگذارید و در آخر با آب ولرم و شامپو بشویید.

موز برای درمان موخوره

درمان موخوره با آلوئه ورا

آلوئه‌ورا خواص زیادی از جمله خاصیت ضد میکروبی و آنتی‌اکسیدانی عالی دارد که به سلامتی مو و پوست سر کمک ‌می‌کند. به علاوه با نرم کردن مو به درمان موخوره مو هم کمک می کند.

روش انجام کار

یک عدد آلوئه ورا نصف کنید و ژل چسبنده آن را در یک کاسه بریزید. موهایتان را شستشو داده و نرم کننده بزنید. سپس ژل آلوئه‌ ورا را بر پوست سرتان ماساژ دهید تا همه آن با ژل پوشانده شود. موهایتان را با کلاه بپوشانید و پس از گذشت ۵ دقیقه موهایتان را آبکشی کنید.

روش دوم

مقداری ژل آلوئه ورا را با آب لیمو و روغن کرچک مخلوط کنید. ترکیب را روی موهایتان بمالید و قبل از اینکه موهایتان را شامپو بزنید اجازه دهید ترکیب ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی سرتان بماند.

برای درمان موخوره و خشکی مو حدود دو یا سه بار در هفته و به مدت چند ماه این روش درمانی را انجام دهید.

خواص آلوئه ورا

پایاپا (انبه هندی)

برای از بین بردن موخوره بدون کوتاهی مو می توانید از پایاپا استفاده کنید. این میوه خوشمزه فواید بی نظیری برای سلامت پوست و مو دارد. مقادیر بالای ویتامین A موجود در پاپایا برای مرطوب کردن و نرم کردن موی سر مفید می باشد. به همین دلیل این میوه یکی دیگر از درمان‌های طبیعی عالی برای درمان موخوره محسوب می‌شود.

روش انجام کار

پوست پایاپا را جدا کرده و هسته هایش را بیرون بیاورید. مقداری ماست ساده به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را روی موهایتان بمالید. اجازه بدهید این مخلوط به مدت حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه روی موها بماند. بعد از گذشت این زمان موها را با آب شستشو دهید. در نهایت موهایتان را شامپو کنید.

پاپایا

درمان صد در صد موخوره با سرکه سیب

باز بودن بیش از حد منافذ پوست سر باعث از دست رفتن رطوبت، خشک و شکننده شدن مو می شود.

سرکه سیب به دلیل خاصیت اسیدی بودنش موجب بسته شدن منافذ پوست سر، حفظ بیشتر رطوبت مو‌ها و نرمی و مرطوب بودن آن‌ها می‌شود. نرم بودن موها از موخوره نیز پیشگیری می‌کند. همچنین سرکه سیب با تقویت ریشه موها و تنظیم  PH پوست سر، باعث از بین رفتن موخوره می شود.

روش انجام کار

در ابتدا موهایتان را با شامپو بشویید. یک فنجان سرکه سیب را با آب ترکیب کرده روی سر خود بریزید و به آرامی ماساژ دهید. بعد از چند دقیقه با آب بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید.

حنا

سال هاست که علاوه بر زدن طرح حنا روی دست از این گیاه جادویی برای زیبایی و تقویت موها در سراسر دنیا به خصوص هندوستان استفاده می شود. در ابتدا فقط برای رنگ کردن مو از آن استفاده می شد ولی به مرور به فواید بی نظیری که برای تقویت مو دارد، پی بردند. یکی از این فواید درمان موخوره است.

هنگامی که از حنا استفاده می کنید، موها نرم شده و ساختار آن ها تقویت می شود. از این رو موخوره را از بین می رود و شما موهایی زیبا، سالم، نرم و براق خواهید داشت.

روش انجام کار

مقداری حنا را با تخم مرغ و روغن آووکادو ترکیب کنید تا خمیری یک دست حاصل شود. خمیر به دست آمده را بر روی مو قرار دهید تا چند ساعت بماند و سپس با آب ولرم شستشو دهید.

حنا

نکات مهم برای درمان موخوره

  • چند سانتی‌متر نوک موهایتان را کوتاه کنید.
  • از برس‌ها و شانه‌هایى که از مواد طبیعى مانند چوب ساخته شده اند، استفاده کنید.
  • برای پیشگیری و درمان موخوره از روغن‌هاى گیاهى استفاده کنید.
  • موهایتان را با استفاده از شامپو‏هاى طبیعى که اسیدى و قلیایى نیستند بشویید.
  • موهایتان را با آب خیلى گرم نشویید.
  • به صورت مداوم از وسایل حرارتی مانند سشوار یا اتو مو استفاده نکنید.
  • گاهى موهایتان را ببافید.
  • به جای استفاده از کش‌های پلاستیکی یا کلیپس‌های فلزی از کش‌هایی که روکش پارچه‌ای دارند و ملایم‌ترند استفاده کنید.
  • برای مراقبت از موها از محصولات مو که دارای ضد آفتاب هستند، استفاده کنید.

کلام آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر ۱۷ مورد از بهترین راهکارهای خانگی درمان موخوره، به همراه خاصیت و طرز تهیه هر یک را به شما معرفی نمودیم. در آخر نیز نکاتی را ذکر کردیم که با رعایت آن می توانید برای همیشه از شر موخوره خلاص شوید و موهایی زیبا و سالم داشته باشید. به یاد داشته باشید که در کنار این موارد، استفاده از شامپوهای ترمیم کننده و ضد موخوره می تواند تاثیر زیادی در سلامت موهایتان داشته باشد. لطفا نقطه نظرات و تجارب خود را در مورد درمان موخوره و پیشگیری از آن با کارشناسان میس و مستر در میان بگذارید تا سایر هموطنانی که با اینگونه مشکلات روبرو هستند، از این تجارب بهره مند شوند.

سوالات متداول پیرامون درمان موخوره

آیا درمان موخوره با دستگاه موخوره گیر عوارض دارد؟

برخی از افرادی که تجربه استفاده از دستگاه موخوره گیر را دارند، بعد از چند بار استفاده و موخوره گیری اذعان دارند که تار موهایشان نازک و ضعیف می‌شود. موهای نازک در برابر عوامل متعددی مانند انواع شامپوها، رنگ‌ها و دستگاه‌های حرارتی مقاومت کمتری داشته و زودتر آسیب می‌بیند. البته تا کنون عوارض اثبات شده‌ای برای این دستگاه گزارش نشده است؛ ولی برای اینکه موهایتان آسیب نبیند بهتر است زیاد از این دستگاه استفاده نکنید

آیا موخوره باعث توقف رشد مو می شود؟

خیر، این دو ارتباطی با یکدیگر ندارند. چه شما موخوره داشته باشید چه نداشته باشید رشد یا عدم رشد موهای شما به مسائل پزشکی مرتبط است. ممکن است موخوره باعث ریزش مو شود ولی رشد مو را متوقف نمی کند. موخوره از قسمت پایینی مو شروع می شود در حالی که رشد موها مربوط ریشه مو است.  به پس برای جلوگیری از توقف رشد مو روش های از بین بردن موخوره که در این مقاله گفته شد را امتحان کنید.

آیا کوتاه کردن مو به درمان موخوره کمک می کند؟

درمان موخوره کوتاه کردن مو نیست زیرا هرچه مو کوتاه شود مجددا در قسمت‌های بالای ساقه موخوره ایجاد می‌شود. همچنین برای جلوگیری از توقف رشد مو می توانید روش های از بین بردن موخوره که در این مقاله گفته شد را امتحان کنید.