خشکی مو معضلی است که کم و بیش افراد زیادی را به دلایل مختلف از جمله سشوار کردن بیش از حد مو، استفاده مکرر از رنگ های شیمیایی و… درگیر خود کرده است. این ناهنجاری، جلوه ای ناخوشایند به موها و چهره می بخشد، در نتیجه افرادی که درگیر آن هستند، همواره به دنبال پیدا کردن راهی برای درمان خشکی مو می باشند.

حال سوال اصلی این است که برای رفع خشکی مو چه باید کرد ؟

خوشبختانه، در رابطه با درمان خشکی مو جای هیچ گونه نگرانی وجود ندارد؛ چرا که ماسک های خانگی و مرطوب کننده مختلفی وجود دارند که استفاده از هر کدام از آن ها علاوه بر این که به برطرف کردن خشکی موی سر کمک می کند، باعث سالم، براق و درخشان جلوه دادن موهای شما می شوند. با این بخش از مجله زیبایی میس و مستر همراه باشید تا با انواع ماسک های خانگی برای درمان خشکی مو آشنا شوید.

روش های درمان قطعی خشکی مو

اگر شما هم برای درمان مشکلات خود به سراغ روش های سنتی و خانگی می روید با ادامه این قسمت همراه باشید. در ادامه به روش های درمان خشکی مو در طب سنتی اشاره می‌کنیم و اطمینان داشته باشید که هر کدام از آن ها امتحان خود را پس داده‌اند.

روغن نارگیل برای درمان خشکی مو

اگر به دنبال بهترین روغن برای خشکی مو خود هستید، بدون شک روغن نارگیل برای شما هوشمندانه ترین انتخاب خواهد بود. روغن نارگیل همواره با نام یک نرم ‌کننده طبیعی فوق العاده شناخته شده است و به همین سبب به خوبی می تواند در درمان خشکی مو موثر باشد. همچنین مطالعات نشان می دهد، روغن نارگیل این قدرت را دارد تا به فیبرهای مو نفوذ کرده و شکاف هایی که در تارهای مو در اثر آسیب دیدگی با حرارت، دکلره یا آفتاب به وجود آمده اند را پر نماید. بنابراین برای درمان خشکی مو بعد از دکلره هم استفاده از این روغن پر خاصیت بسیار تاثیر گذار است. در حقیقت روغن نارگیل با نقشی که در نرم‌ کردن عمیق تارهای مو ایفا می کند، باعث درخشان، براق و زیبا شدن موهای شما می شود.

مواد مورد نیاز:

نصف فنجان روغل نارگیل

طرز تهیه و استفاده:

قبل از انجام هر کاری ابتدا باید روغن نارگیل را در اتاق بگذارید تا دمای آن با دمای اتاق یکسان شود. سپس توجه داشته باشید که تمامی قسمت های موها و کف سرتان خشک باشد. اکنون مقداری از روغن را بین کف‌ دست‌هایتان بمالید و پس از آن شروع کنید، تمامی قسمت های مو از انتهای موها گرفته تا تاج سر و ریشه موها را به روغن نارگیل آغشته نمایید. پس از این که موها کاملا به روغن نارگیل آغشته شدند، حدود  15تا   20دقیقه  به روغن اجازه دهید تا روی موهایتان باقی بماند. توجه باشید که در استفاده از روغن نارگیل به هیچ عنوان زیاده روی نکنید و فقط به همان میزان گفته شده از آن استفاده نمایید. در پایان پس از گذشت مدت زمان گفته شده، موهای خود را به خوبی بشویید.

روغن نارگیل برای درمان خشکی مو

اگر شما هم دچار خشکی مو شده‌اید، می‌توانید با استفاده از چند دستورالعمل ساده خانگی رطوبت را به موهای خود بازگردانید و خشکی مو خود را درمان کنید.

ماسک خانگی برای درمان خشکی شدید مو

به جرات می توان گفت که یکی از بهترین ماسک ها برای درمان ریزش و خشکی مو ماسک تخم مرغ، عسل و ماست می باشد؛ چرا که هر کدام از مواد موجود در این ماسک به تنهایی خاصیت مرطوب کنندگی دارند و می توانند موها را به خوبی تغذیه نمایند. زرده‌ تخم‌ مرغ یکی از مواد تشکیل دهنده این ماسک است که سرشار از چربی‌ها و پروتئین های متعدد بوده که وجود همین مواد به آن ماهیتی مرطوب‌ کننده بخشیده است. همچنین در کنار آن ماست که غنی از پروتئین است، باعث تقویت تارهای مو از ریشه می شود و به آن درخشندگی فوق العاده ای می بخشد. از سوی دیگر خواص عسل برای رطوبت بخشی و درمان زبری و خشکی مو بر هیچ کس پوشیده نیست. وجود همه این مواد در کنار هم باعث می شود تا این ماسک به یک روش قدرتمند برای درمان خشکی مو تبدیل گردد.

مواد لازم:

دو عدد تخم ‌مرغ خام

یک قاشق غذاخوری عسل

دو قاشق غذاخوری ماست

طرز تهیه و استفاده:

برای تهیه این ماسک به منظور درمان وزی مو ابتدا باید تخم مرغ ها را در یک ظرف بشکنید. سپس عسل و ماست را مطابق با میزان گفته شده به آن اضافه نمایید و مواد را به خوبی با هم مخلوط نمایید. هم زدن را تا جایی ادامه دهید که یک خمیر نرم و خامه ای مانند حاصل شود. ماسک موی شما به همین راحتی آماده شده و شما می توانید آن را روی موهای خود بزنید. لازم است تا به مدت  15تا  20دقیقه به مواد فرصت دهید تا روی موها باقی بمانند و تاثیر خود را بگذارند. پس از گذشت مدت زمان گفته شده موهای خود را به خوبی و با آب سرد شستشو دهید تا مواد کاملا از روی موهای شما پاک شوند.

ماسک تخم‌ مرغ، عسل و ماست

درمان خشکی مو با سرکه سیب

بدون شک هر کدام از ما هنگامی که متوجه خشکی موهایمان می شویم، تمام دغدغه مان پیدا کردن پاسخ این سوال می شود که برای درمان خشکی مو چه کنیم ؟

سرکه سیب یکی از مواد شگفت آوری است که می توانید با اطمینان از آن برای درمان خشکی مو سر خود استفاده و آن را جایگزین شامپوهای گران قیمت نمایید. سرکه سیب این قدرت را دارد تا به خوبی موها را آبرسانی نماید و در درمان خشکی مو تاثیر گذار باشد. همچنین سرکه سیب به طور طبیعی موها را تقویت کرده که این تقویت مو منجر به کاهش و درمان موخوره و خشکی مو می شود.

مواد مورد نیاز:

نصف فنجان سرکه سیب

نصف فنجان آب

طرز تهیه و استفاده:

برای آن که از خواص شگفت آور سرکه سیب برای درمان خشکی مو بهره ببرید، می توانید به دو روش از آن استفاده نمایید. در روش اول باید سرکه سیب را به موها و پوست کف سر خود بزنید و پس از گذشت مدت زمان 5 تا 10 دقیقه موهای خود را آب بکشید. در حالی که در روش دیگر، به جای استفاده از سرکه سیب به تنهایی باید از سرکه سیب رقیق ‌شده استفاده کنید. به این صورت که باید سرکه سیب را با آب گرم و در نسبت مساوی ترکیب کرده و پس از شست ‌و شوی موهایتان با شامپو، آن را روی موهای خود بریزید و پس از گذشت 5 دقیقه موهایتان را آبکشی نمایید. این محلول به عنوان یک نرم ‌کننده عالی برای درمان خشکی موهای رنگ شده عمل می‌کند.

درمان خشکی مو با سرکه سیب

همواره به یاد داشته باشید که با اطمینان می توانید سرکه سیب را جایگزین نرم کننده های گران قیمت مو نمایید.

درمان خشکی مو با ژل آلوئه ورا

همواره در میان روش های درمان مشکلات پوست و مو، چه در محصولات مختلف و چه در ماسک های خانگی، نام آلوئه ورا شنیده می شود؛ چراکه در میان عموم مردم و به ویژه خانم های نکته سنج از محبوبیت زیادی برخوردار است و همه از خواص آلوورا برای پوست و مو باخبرند. لازم به ذکر است که این گیاه جادویی برای درمان وزی و خشکی مو هم کاربرد دارد. از آن جایی که آلوئه ورا خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده ای دارد، به شکل شگفت آوری می تواند خشکی موها را درمان کرده و موهایی نرم، سالم و براق را برای شما به ارمغان بیاورد. آلوئه ورا همچنین با تکیه بر مواد معدنی، ویتامین ها و اسیدهای آمینه متعدد موجود در خود، می تواند علاوه بر رفع خشکی موی سر به درمان شوره سر هم کمک نماید.

مواد مورد نیاز

5 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا

1 قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل

یک زرده تخم مرغ

طرز تهیه و استفاده:

به منظور بهره مندی از خواص بی نظیر آلوئه ورا در درمان خشکی مو ، پیش از هر کاری لازم است تا پوست چند برگ آلوئه ورا را بکنید و ژل درون آن را خارج کنید. سپس به اندازه 5 قاشق غذاخوری از ژل آن را با یک زرده تخم مرغ و یک قاشق غذاخوری روغن زیتون یا نارگیل ترکیب کنید. مواد را کاملا با هم مخلوط کنید و به گونه ای هم بزنید تا یک ترکیب یک دست حاصل شود. سپس تمامی قسمت های مو و کف سر خود را به آن آغشته نمایید و پس از گذشت 20  تا 30 دقیقه، موهای خود را با آب سرد بشوئید.

درمان خشکی مو با ژل آلوئه ورا

ماسک عسل و روغن زیتون

اگر به دنبال بهترین ماسک خانگی برای درمان خشکی مو خود هستید، به هیچ عنوان از ماسک عسل و روغن زیتون غافل نشوید؛ چرا که این ماسک به واسطه موادی که در خود جای داده است قدرت زیادی در نرم کردن موها دارد. عسل یکی از مواد سازنده این ماسک است که خواص درمانی و زیبایی بی شماری برای موها دارد و تقریبا در اکثر ماسک های مو موجود در بازار هم یافت می شود. عسل یک جاذب رطوبت طبیعی و قوی است که استفاده از آن باعث نرمی و رطوبت دهی مو خواهد شد. روغن زیتون، دیگر ماده موجود در این ماسک، به تنهایی می تواند به درمان خشکی مو بپردازد و موهای شما را از خشکی، شکستگی، موخوره و وزشدگی نجات دهد. بنابراین استفاده از هر دو این مواد در کنار هم علاوه بر رفع خشکی موها، باعث نرم، درخشنده و زیبا شدن موها می شود.

مواد مورد نیاز:

نصف فنجان عسل

دو قاشق غذا خوری روغن زیتون

طرز تهیه و استفاده:

برای تهیه این ماسک به منظور رفع خشکی مو لازم است تا مواد گفته شده را با هم مخلوط نمایید. سپس تمامی قسمت های مو و پوست سر خود را با آن آغشته کنید و به مدت چند دقیقه روی پوست سرتان ماساژ دهید. پس از آن به مدت10  تا  15دقیقه به آن فرصت دهید تا به منظور اثربخشی بیشتر و بهتر روی موها باقی بماند. سپس موهای خود را با آب سرد به خوبی بشویید تا مواد از روی موهایتان پاک شود. در پایان خواهید دید که این ماسک چگونه توانسته به درمان خشکی مو بپردازد و موهایی نرم را به شما هدیه دهد.

ماسک عسل و روغن زیتون

روغن های طبیعی نظیر روغن زیتون و روغن نارگیل به عنوان یک نرم کننده طبیعی روی مو عمل می کنند و باعث رفع خشکی مو و نرمی آن خواهند شد.

سير و روغن كرچك براي رفع خشكی مو

در میان موادی که برای درمان خشکی مو مطرح است، سیر جایگاه ویژه ای دارد. خاصیت اعجازگونه سیر در تقویت موی سر، درمان ریزش مو، از بین بردن شوره یا رفع وزی مو به میزانی است که در بسیاری از شامپوهای نرم کننده و ضدریزش مو از آن استفاده می شود. روغن کرچک هم دارای خواص بی شماری برای مو است و استفاده از آن روی پوست سر و موها باعث می شود تا تولید روغن های طبیعی پوست سر افزایش یابد و در نهایت منجر به درمان خشکی مو گردد. در نهایت استفاده از روغن کرچک و سیر در قالب یک ماسک برای مو باعث می شود تا علاوه بر درمان ریزش و خشکی مو به سالم تر، نرم تر و درخشان تر دیده شدن موهای شما نیز کمک نماید.

مواد مورد نیاز:

هشت قاشق مرباخوری روغن كرچك گرم

هشت حبه سير

طرز تهیه و استفاده:

اولین کاری که برای تهیه ماسک روغن کرچک و سیر در راستای درمان خشکی مو انجام می دهید، این است که سیرها را کاملا له کرده و با روغن کرچک مخلوط نمایید. سپس اجازه دهید، به مدت چند روز مواد به همین شکل بمانند. پس از گذشت چند روز مواد را از صافی عبور دهيد و تمامی موها و پوست سر خود را به آن آغشته نمایید. پس از آن که پوست سر خود را با این ماسک ماساژ دادید، بگذاريد به مدت يك ساعت اين روغن روي پوست سرتان باقی بماند و سپس با آب ولرم موهای خود را بشویید.

سير و روغن كرچك براي رفع خشكی مو

ماسک آووکادو و روغن نارگیل

یکی از مطمئن ترین روش ها برای درمان خشکی مو استفاده از آووکادو می باشد؛ چرا که این میوه جادویی سرشار از ویتامین‌های A، E، چربی‌های اشباع شده و مواد معدنی است که وجود همگی آن ها باعث می شود تا موهای آسیب دیده و خشک به خوبی تغذیه شوند و با رطوبت رسانی به موها باعث نرم و مرطوب شدن موها می گردد. همچنین استفاده از روغن نارگیل در کنار آووکادو که حاوی مقادیر فراوانی اسید های چرب ضروری است و به خوبی می تواند به اعماق نفوذ کند، خواص این ماسک را دو چندان می کند.

مواد مورد نیاز :

یک عدد آووکادو متوسط رسیده

2 قاشق غذاخوری روغن نارگیل

طرز تهیه و طریقه استفاده :

برای درمان خشکی مو به کمک ماسک آووکادو در ابتدا باید آووکادو را پوست بکنید و کاملا له نمایید. سپس روغن نارگیل را به میزان گفته شده به آن بیفزایید. مواد را به خوبی هم بزنید تا ترکیب یک دستی حاصل شود. اکنون ماسک شما آماده است و می توانید آن را روی مو و پوست سرتان پخش کنید. اگر برای درمان خشکی ساقه مو از این ماسک استفاده می کنید، نهایت دقت را به کار بگیرید تا بخش عمده ای از مواد را به ساقه موهایتان بزنید. سپس موها و سرتان را به کمک یک کلاه بپوشانید و به مدت 20 تا 30 دقیقه اجازه دهید تا مواد روی موهایتان بماند. بدین ترتیب این ماسک می تواند بیشترین اثربخشی را در رطوبت رسانی به موها داشته باشد. بعد از گذشت این مدت زمان، موهای خود را با آب سرد بشویید. اگر می خواهید برای همیشه از شر خشکی موهای خود خلاص شوید، این ماسک را یک یا دو بار در هفته تکرار کنید.

ماسک آووکادو و روغن نارگیل

از بین بردن خشکی مو با سس مایونز

یکی از موادی که امروزه بیش از پیش برای درمان مشکلات مو مورد استفاده قرار میگیرد، سس مایونز است که توسط بسیاری از متخصصین برای درمان خشکی مو توصیه می شود. سس مایونز سرشار از روغن هایی است که برای رشد و ترمیم مو مورد نیاز است و به همین خاطر استفاده از آن روی مو نه تنها باعث مرطوب شدن و نرم شدن موها می شود، بلکه می تواند تمامی وزهای مو را نیز به طور کامل از بین برده و به موها درخشش و زیبایی ببخشد. علاوه بر این، سس مایونز یک منبع غنی از پروتئین محسوب می شود که وجود همین پروتئین ها ریشه مو را تقویت کرده و مانع از شکنندگی آسان آن می گردد. همچنین سس مایونز برای آن دسته از افرادی که موهای فر یا مجعد دارند و به دنبال راهی برای درمان خشکی موهای فر خود هستند، یا دوست دارند موهایی نرم، صاف و حالت پذیر داشته باشند، می تواند بهترین راه درمان باشد.

مواد مورد نیاز:

یک دوم فنجان سس مایونز چرب

طرز تهیه و استفاده:

ابتدا یک سس مایونز مرغوب از فروشگاه تهیه کنید و به میزان یک دوم فنجان از آن را تا حدی بهم بزنید تا پف کند. سپس سر خود را به کمک آب یا بخار کمی مرطوب نمایید و سس مایونز را روی تمامی قسمت های مو و پوست کف سر خود بزنید. پس از این که چند دقیقه موهایتان را با آن ماساژ دادید، یک کلاه حمام روی سر خود بگذارید و به مدت 30 دقیقه فرصت دهید تا مواد روی موها باقی بماند. در پایان موهای خود را به کمک آب سرد و به خوبی بشویید تا سس از روی موهایتان پاک شود.

از بین بردن خشکی مو با سس مایونز

ماسک زرده تخم مرغ، روغن زیتون و ویتامین E

ماسک زرده تخم مرغ، روغن زیتون و ویتامین E یکی از بهترین و موثرترین ماسک ها برای درمان خشکی مو می باشد؛ چرا که از موادی ساخته می شود که هر کدام خواص متعددی برای مو دارند و برای خشکی مو مفید هستند. به عنوان مثال روغن ویتامین E  که یکی از اصلی ترین مواد تشکیل دهنده این ماسک است، روغنی بسیار غنی و ارزشمند می باشد که با تکیه بر فرمولاسیون قدرتمند خود، این توانایی را دارد تا طیف وسیعی از مشکلات مو نظیر موخوره، خشکی و… را درمان نماید. در کنار آن زرده تخم مرغ که حاوی مواد مغذی مفیدی مانند اسیدهای چرب، لسیتین، ویتامین A، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین B و بیوتین است نیز یک درمان حیرت انگیز برای موهای خشک و شکننده می باشد. دیگر ماده تشکیل دهنده این ماسک، روغن زیتون است که معجزه استفاده از آن برای داشتن موهای بلند، قوی و درخشان بر کسی پوشیده نیست و همانطور که پیش تر هم گفته شد این روغن پر خاصیت در درمان خشکی موی سر نقش بسزایی را ایفا می کند. بنابراین با استفاده از این ماسک می توانید به درمان موخوره و خشکی مو های خود کمک شایانی نمایید.

مواد مورد نیاز:

۳ عدد زرده تخم ‌مرغ

۱ قاشق غذاخوری روغن زیتون

۳ قطره روغن ویتامین E

طرز تهیه و استفاده:

ابتدا زرده تخم ‌مرغ ها را در ظرفی بریزید و آنقدر هم بزنید تا پف کند. زمانی که کمی پف کرد، روغن زیتون و روغن ویتامین E را به آن اضافه کنید و مجددا هم بزنید تا ترکیب یکدستی حاصل شود. پس از آماده شدن ماسک، مواد را به موهایتان از سمت ریشه‌ به طرف سر موها پخش کنید. سپس به مدت 10 تا 15 دقیقه اجازه دهید تا روی موهایتان باقی بماند و بعد آن را با آب سرد بشویید.

استفاده از ماسک های طبیعی و خانگی علاوه بر درمان خشکی مو، می تواند باعث تقویت، درخشان و زیبا شدن موها شوند.

سوالات متداول پیرامون خشکی مو

بدون شک تا این قسمت از این مقاله سوالات بسیاری درباره درمان خشکی مو در ذهن شما پیش آمده است. به همین خاطر در ادامه به سه مورد از رایج ترین سوالات در خصوص درمان خشکی مو پاسخ داده می شود.

علت خشک شدن موی سر چیست؟

دلایل بسیار زیادی می توانند موجب بروز خشکی مو شوند، مانند:
وراثت، آسیب‌ دیدگی لایه‌ بیرونی مو، شست ‌وشوی بیش ‌ازحد مو با شامپو، کم‌ کاری تیروئید، تغذیه نادرست، بی ‌اشتهایی عصبی، قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب، شنا کردن در آب کلردار، استفاده‌ بیش ازحد از سشوار، استفاده‌ بیش ازحد از مواد شیمیایی نظیر رنگ مو، استفاده از بالشت های پنبه ای، کم شدن آب بدن و…

برای جلوگیری از خشکی مو چه باید کرد؟

اقدامات بسیار کاربردی وجود دارد که به کمک آن می توان از خشک شدن موی سر جلوگیری نمود. مهم ترین این اقدامات برای درمان خشکی مو و جلوگیری از آن به شرح زیر است:
از استفاده مکرر از مواد شیمیایی روی موهایتان نظیر رنگ مو اجتناب کنید.
از شستن روزانه موهای خشك خودداری كنيد.
از استفاده بیش از حد از سشوار و اتوی مو خودداری کنید و مصرف آن را به حداقل برسانيد.
همواره سعی کنید، موهايتان را بعد از شست و شو با حوله ای نرم خشك كنيد یا اجازه دهید خودشان در هوای آزاد خشك شوند.
مصرف روزانه سبزيجات و ميوه های تازه را فراموش نكنيد.
برای درمان خشکی مو روزانه به ميزان كافی آب بنوشيد.

برای خشکی مو چه باید کرد ؟

روش های خانگی متعددی برای درمان خشکی مو موجود هستند که هر کدام دستورالعمل خاص خود را دارند. در این مقاله بهترین ماسک های خانگی مو را برای درمان خشکی مو معرفی کردیم که هر کدام را باید طبق مراحل گفته شده، تهیه کنید. فقط توجه داشته باشید که اصل مهم در رسیدن به نتایج مطلوب، مداومت و پیگیری در استفاده از ماسک است.