راهنمای خرید شامپو و انواع آن

شامپو، پر مصرف ترین محصول جهان برای تمیز کردن موهاست و بیش از یک قرن از استفاده آن می گذرد. اگرچه همچنان مهم ترین کاربرد آن شستشوی موها و تمیزی آن هاست، اما امروزه این محصولات در تنوع گسترده ای تولید می شوند و می توانند برای مصارف گوناگون به کار گرفته شوند. این تنوع تا جایی پیش رفت که انتخاب محصولی مناسب برای موهای خودمان و دریافت بهترین نتیجه کمی گیج کننده است. برای انتخاب درست باید نوع موهایمان و مشکل فعلی آن را به درستی شناسایی کنیم و سپس به دنبال خرید بهترین شامپو باشیم. برای آشنایی بیشتر با انواع موها، بهترین شامپو ها و موارد مصرفشان با مجله آرایش و زیبایی میس و مستر همراه شوید. در این مقاله از وبلاگ میس و مستر به شما کمک می کنیم بهترین شامپو ضد ریزش، شامپوی موی چرب، شامپوی موی خشک، پرپشت کننده و… را برای موهایتان انتخاب کنید.

نوع موهای خود را بشناسید

تعیین نوع مو به شما کمک می کند تا بتوانید بفهمید که چگونه به بهترین نحو شامپو انتخاب کنید و از موهایتان نگهداری کنید. نوع مو، شامل درک خصوصیات مختلف موهایتان از جمله تراکم، بافت، تخلخل (توانایی موهای شما در داشتن رطوبت)، خاصیت ارتجاعی و میزان فر بودن آن است.

حالت طبیعی موها (که توسط فولیکول‌ها تعیین می‌شود)

نوع مو چگونگی تشخیص
صاف موی شما هیچ حالتی ندارد
حالت دار موی شما پیچ و تاب ملایمی دارد اما فر نمی‌خورد
فر هر تار مو بدون آرایش موها شکلی شبیه حرف S ایجاد می‌کند
فر ریز هر تار مو بدون آرایش موها شکلی شبیه حرف Z ایجاد می‌کند این نوع موع پس از آرایش به سرعت به حالت فر خود باز‌میگردد

تراکم مو (اندازه گیری تعداد موهای روی سر)

نوع مو چگونگی تشخیص
پرپشت بعد از باز کردن فرق، اصلا کف سر دیده نمی‌شود
متوسط بعد از باز کردن فرق، بخشی از کف سر دیده می‌شود
کم پشت بعد از باز کردن فرق، بخش زیادی از کف سر دیده می‌شود

ضخامت مو (اندازه گیری ضخامت هر تار مو)

نوع تار مو چگونگی تشخیص
ضخیم ضخامت تار مو از ضخامت نخ معمولی بیشتر است
متوسط ضخامت تار مو برابر ضخامت نخ معمولی است
نازک ضخامت تار مو از ضخامت نخ معمولی کمتر است

تخلخل مو (توانایی موهای شما در جذب و نگه داشتن رطوبت (میزان باز بودن منافذ مو))

نوع مو چگونگی تشخیص
منافذ بسته (تخلخل کم) موهای شما پس از شستن و خشک کردن با حوله کاملا خشک است
منافذ متوسط (بهترین حالت) موهای شما پس از شستن و خشک کردن با حوله کمی خیس است اما اصلا چسبناک نیست
منافذ باز (تخلخل بالا) موهای شما پس از شستن و خشک کردن با حوله خیس و چسبناک است

میزان چربی مو (میزان روغن موجود در موها (۴۸ ساعت پس از شستن موها روی آن دستمال کاغذی بکشید))

نوع مو چگونگی تشخیص
چرب دستمال کاملا روغنی می‌شود
معمولی کمی از رد روغن روی دستمال دیده می‌شود
خشک هیچ اثری از روغن روی دستمال دیده نمی‌شود
مختلط قسمتی از مو هیچ ردی از روغن نیست اما بخش دیگر روغنی است

قابلیت ارتجاعی مو (اندازه گیری قابلیت ارتجاعی موها (چند تار مو را مرطوب کرده و دو سرشان را آرام بکشید))

نوع مو چگونگی تشخیص
بسیار ارتجاعی موها کامل کشیده شده و اصلا شکسته یا بریده نمی‌شوند
متوسط موها کمی کشیده شده و چندتایشان بریده می‌شوند
شکننده به محض کشیده شدن، تار مو بریده می شود

بهترین شامپو برای موهای شما کدام است؟

تا این جا انواع مو را معرفی و راه های شناسایی هر یک را به دقت بررسی کردیم. حالا زمان آن رسیده که ببینیم بهترین شامپو های مناسب هر یک از انواع مو چه ویژگی هایی دارند. در ادامه برخی از پرکاربردترین شامپو ها را معرفی می کنیم.

شوینده مناسب انواع مو

شامپو ملایم، مناسب استفاده های روزانه

افراد زیادی عادت دارند که با فاصله زمانی کوتاه حمام بروند و مرتب از شامپو استفاده کنند. این جا نیاز به شامپوهای ملایم مشخص می شود. شامپو روزمره به طور کلی فاقد مواد سنگین است. دوش گرفتن بدون شامپو احساس تمیزی به آدم نمی دهد و از طرفی به طور مرتب شامپو کردن مو نیز می تواند ناسالم باشد. شامپوهای روزانه نوعی شامپو هستند که بدون آسیب رساندن به مو، آن را تمیز می کنند.

این محصولات برای پوست سر سبک هستند و روغن های طبیعی را از بین نمی برند. شامپوهای روزانه را معادل شامپو کودک قرار می دهند، چرا که هر دوی آن ها سورفکتانت (ماده فعال سطحی یا شوینده و کف کننده) متوسطی دارند. بهترین شامپو های روزانه معمولاً با مواد تمیز کننده فعال ساخته می شوند که موها را مرطوب، سالم و براق نگه می دارند.

آن ها همچنین صابونی و قلیایی نیستند که باعث می شود استفاده روزمره از آن ها پایدار باشد. اگر شما با مشکل شوره سر، موهای چرب، پوست سر حساس، خارش دار یا پسوریازیس پوست سر مواجه هستید، شامپو های روزمره علاوه بر درمان این مشکلات می توانند رطوبت آن را حفظ کرده و در عین حال به مو حجم دهند.

 بهترین شامپو برای ریزش مو

ریزش مو از آن مشکلاتی است که تقریبا همه افراد در مقطعی زمانی با آن مواجه می شوند و دغدغه ریزش موهای خود را دارند. این مشکل در آقایان شایع تر است و به همین خاطر شاهد محصولات متنوعی در فهرست بهترین شامپو ضد ریزش مو آقایان هستیم.

توجه داشته باشید که ریزش روزانه بین 50 تا 100 تار مو طبیعی است ولی اگر تعداد ریزش تار مو بیش از این باشد، نشان می‌ دهد فرد دچار ریزش مو شدید شده است و باید به دنبال راه حلی برای درمان آن باشد.

در بهترین شامپو برای جلوگیری از ریزش مو علاوه بر مواد شوینده و حالت دهنده مقداری ویتامین و سایر ترکیبات از قبیل عصاره گیاهان، پروتئین و اسیدهای آمینه وجود دارد و این شامپوها کمک به کاهش ریزش و تقویت موها می نمایند.

از جمله بهترین شامپو ضد ریزش مو خارجی و بهترین شامپو ضد ریزش مو ایرانی باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شامپو خارجی ایوروشه
  • شامپو مو لورآل
  • شامپو ایروکس
  • شامپو میس ادن
  • شامپو کلیر
  • شامپوی استم سل
  • شامپو سیلکی

بهترین شامپو برای موهای چرب

برای برخی از افراد داشتن موهای چرب یک چالش واقعی است. برای خلاص شدن از شر چربی پوست سر، آن ها چاره ای جز شستن روزانه موهایشان ندارند! دلایل زیادی مانند لمس بیش از حد موها، کمبود رطوبت، شستشوی بیش از حد، استفاده از محصولات اشتباه، شانه های کثیف و شانه زدن بیش از حد، ممکن است عامل بروز چنین مشکلی باشد.

اگر موهای شما مستعد چربی بیش از حد است، ناجی شما گاهی فقط استفاده از بهترین شامپو برای موهای چرب با کیفیت بالا خواهد بود. این شامپوها عملکردی مشابه شامپوهای روشن کننده دارند و سبوم (چربی طبیعی پوست) را کامل از بین می برند. به دنبال شامپوهایی که حاوی سالیسیلیک اسید هستند بروید. زیرا این ماده به از بین بردن سلول های مرده و مقابله با شوره سر نیز کمک می کند.

شامپو برای موهای چرب

برخی از شامپوهای موی روغنی با pH بالا تولید می شوند و موها را برای مدت زمانی طولانی آبرسانی می کنند. شامپو را برای مدت یک یا دو دقیقه روی سر خود ماساژ دهید تا نتیجه درمانیش را به وضوح مشاهده نمایید. این محصولات بدون اینکه پوست سرتان را خشک کنند، تولید روغن پوست سر را به حداقل می رسانند.

 بهترین شامپو برای موهای خشک و وز

موهای خشک و شکننده اغلب، سست هستند؛ بنابراین انتخاب محصولاتی با آبرسانی مطلوب و حاوی ترکیبات تقویت کننده برای شادابی و استحکام موها، بسیار مهم است. برای درمان وزی مو های خشک، استفاده از شامپوهای حاوی عصاره ‌های گیاهی مثل آووکادو که دارای ویتامین ‌های E ،A و D است گزینه خوبی می باشد، آووکادو می‌ تواند روی ساقه مو یک لایه چربی باقی بگذارد، بدون اینکه ظاهر چربی روی مو ایجاد کند. با استفاده از شامپو مرطوب کننده و مناسب موهای خشک، هر بار که موهای خود را می شویید خشکی پوست سرتان کاهش مي یابد. از بهترین شامپو های مخصوص موهای خشک موجود در بازار باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • شامپو ارگانیک هسته انگور و روغن زیتون پتال فرش
  • شامپو حفاظت تخصصی فرمولاسیون Pro-V پنتن
  • شامپو آبرسان ماتریکس
  • شامپو ترمیم کننده موهای آسیب دیده داو
  • شامپو زیتون گارنیر
  • شامپوی نرم کننده Lissage برند ایوروشه
  • شامپو موهای خشک ترسمه
  • شامپو پروتئینی مخصوص موهای خشک و آسیب فابیندیا

بهترین شامپو موی خشک

بهترین شامپو پرپشت کننده مو

شامپوهای پرپشت کننده مو عملکردی مشابه شامپوهایی که مانع از ریزش می شوند، دارند. این محصولات موجب تحریک رشد موهای جدید به کمک آمینواسید، آنتی اکسیدان و سایر ترکیبات می شوند. در واقع بهترین شامپو های پرپشت کننده نه تنها خاصیت حجم دهندگی دارند، بلکه موجب رشد بیشتر و افزایش فولیکول ها نیز می شوند.

شوره سر و طاسی منطقه‌ای رایج ترین عوامل ریزش مو در خانم ها هستند. برای پرپشت شدن موهای سر از استفاده محصولاتی با رنگ و مواد نگهدارنده مانند پارابن ها و رایحه های مصنوعی خودداری کنید. مواد لازم برای ضخیم شدن موها شامل اسیدهای آمینه، بیوتین، ریشه جینسینگ و روغن منتول یا نعناع است.

آمینو اسیدها بلوک های سلولی را برای ایجاد رشته های جدید ایجاد می کنند، در حالی که بیوتین (نوعی ویتامین B که برای متابولیسم اسیدهای آمینه مورد نیاز است) می تواند به تقویت مو کمک کند. آنتی اکسیدان ها مانند ویتامین E، جینسنگ برای تقویت رشد مو مفید هستند، زیرا باعث کاهش رادیکال های آزاد در اثر قرار گرفتن در مقابل آفتاب یا استرس می شوند و خاصیت ضد التهابی دارند. نکته مهم وجود گیاهان دارویی در شامپوهای موهای خشک است، زیرا سرشار از آنتی اکسیدان و ترکیبات دیگری هستند که باعث تحریک جریان خون و رشد مو می شوند. جالب است بدانید که یکی از خواص روغن آرگان برای مو تقویت و پرپشت کنندگی آن است، بنابراین شامپوهای حاوی روغن آرگان هم انتخاب مناسبی برای پرپشت کردن موهای شما به حساب می آیند.

شامپوهای حجم دهنده مخصوص موهای نازک و خشک

همانطور که از نام این محصول پیداست، شامپوهای حجم دهنده به نحوی طراحی شده اند تا به موهای نازک و خشک حجم دهند. استفاده از آن را به افراد با موهای نازک، مستعد ریزش مو و شکستن مو  توصیه می کنیم. شامپو حجم دهنده در زمستان نیز بسیار کاربردی است، زیرا هوای خشک موها را صاف و براق جلوه می دهد.

در حالی که برخی شامپوها فقط موجب افزایش حجم مو می شوند، شامپوهای ضخیم کننده ای وجود دارند که علاوه بر آن مزایای بسیار دیگری نیز برای موها دارند. به عنوان مثال، برخی از شامپو ها باعث افزایش بیشتر حجم مو می شوند اما در عین آن ها را براق و درخشان می سازند. برخی از شامپوها علاوه بر حجم دهی فوق العاده، دارای پروتئین به عنوان یک ماده فعال هستند، که مو را از ریشه تا نوک آن تقویت می کند.

اگر موهایتان رنگ شده است، در کنار ماسک و روغن مو  به سراغ خرید شامپوهای حجم دهنده تثبیت کننده رنگ مو بروید.

شامپو حجم دهنده از فرمول سبک تری ساخته می شوند تا سنگینی شان موهای شما را به سمت کف سر نیاورد.

بهترین شامپو های بدون سولفات

ماده ای که موجب کف کردن شامپو می شود، سولفات است. توجه داشته باشید که سولفات ترکیبی جدا نشدنی از شامپو است. اما چه زمان باید به سراغ استفاده از شامپوهای فاقد سولفات برویم؟

سولفات ها یکی از آن سورفاکتانت ها هستند که به پوست شما کمک می کنند تا از شر جرم های ریز و سلول های مرده خلاص شوید. نکته منفی این است که آن ها روغن های طبیعی پوست سر و موهای شما جدا می کنند. این به نوبه خود موهای شما را خشک و شکننده می سازد. اگر پوست سر شما بسیار حساس است، می تواند باعث قرمزی، خشکی و حتی خارش شود.

این جایی است که نیاز به شامپو عاری از سولفات پیدا می شود. افراد دارای پوست فوق العاده حساس، برای حفظ سلامتی پوست خود باید از شامپوی بدون سولفات استفاده کنند. برای موهای خشک نیز استفاده از شامپوهای فاقد سولفات را پیشنهاد می کنیم، زیرا این پاک کننده ها روغن های طبیعی موجود در پوست سر را حفظ کرده و موها را مرطوب و تقویت می کنند.

بهترین شامپو برای شوره سر

شوره سر یکی از آن مشکلات دردسر سازی، که ممکن است برای هر فردی اتفاق بیفتد. استفاده از بهترین شامپو ضد شوره و ریزش مو موجود در بازار اولین گام و یکی از موثرترین های آن برای درمان این مشکل است. وجود ترکیباتی چون قطران زغال‌سنگ، سولفید سلنیوم ۵ درصد، مشتقات زینک، سالیسیلیک اسید، کتوکونازول 2/5 درصد و تی‌تری اویل ۶ درصد برای رفع شوره سر ضروری است. از جمله بهترین شامپو های شوره سر باید از موارد زیر نام ببریم:

  • شامپو ضدشوره نیزورال
  • انواع شامپو هداندشولدرز
  • شامپوی ضدشوره داو
  • شامپو ضد شوره و درمان کننده سبورئیک درماتیت سلسن
  • شامپوهای ضدشوره کاپوس
  • شامپو ضد شوره فولیکا
  • شامپو ضد شوره کلیر
  • شامپو ضد شوره هگور

شامپوهای آبرسان مو

دلیل اصلی خشکی و شکنندگی موی برخی از افراد، نداشتن رطوبت کافی در پوست سرشان است. پوست سر نمی تواند به اندازه کافی روغن مو تولید کند و ممکن است باعث کاهش رطوبت در موی افراد شود.

بهترین شامپو مناسب انواع موها

با افزایش سن، تولید روغن پوست سر کاهش می یابد و در پی آن مشکلات بعدی آغاز می شوند. پوست سر خشک موجب خشکی موها می شود و سر شوره می زند. موهای خشک همچنین دارای کوتیکول های ضعیفی هستند که توانایی حفظ رطوبت موها را ندارند یا در مقابل گرما و سایر آسیب های محیطی نمی توانند از آن حفاظت کنند. دلایل دیگری که ممکن است باعث کاهش pH موها شود، شستشوی بیش از حد، استفاده از صاف کننده های مو داغ، خشک کردن بیش از حد موها و غیره است.

در چنین حالاتی، استفاده از شامپوهای مرطوب کننده ایده آل است، زیرا تنها هدف آن ها حفظ تعادل pH ایده آل در پوست سر است. فرمول اکثر شامپو های مرطوب کننده شامل مواد شوینده خشک کننده کمتری است که باعث بهبود موهای خشک، وز و شکننده می شود.

استفاده از شامپوهای آبرسان مختص کسانی که موهای خشک دارند نیست و خرید آن را به افرادی که دنبال موهای سالم تر و درخشان تر هستند، توصیه می کنیم. هنگام خرید، ترکیبات آن را بخوانید تا شامپوی ملایمی را انتخاب نمایید. بهترین شامپو های بدون سولفات و پارابن اغلب آبرسانی عمیق تری انجام می دهند.

تفاوت شامپوهای زنانه و مردانه

بیشتر شامپوها قابلیت استفاده برای هر دو جنس را دارند، اما گاهی با عبارت هایی مانند بهترین شامپو ضد ریزش مو مردانه یا بهترین شامپو نرم کننده زنانه مواجه می شویم. مدل های مخصوص آقایان برای درمان مشکلاتی که بیشتر در مردان رایج هستند (مانند شوره سر و طاسی های منطقی) و شامپوهای مخصوص خانم ها برای مشکلات رایج تر در میان زنان (مانند خشکی ناشی از بلندی مو) مناسب هستند. برخی مواد چون ماینوکسیدیل نیز به طور مشترک در هر دو به کار گرفته می شود.

روش صحیح شامپو زدن موها

پس از شناخت نوع مو و خرید محصول مناسب برای آن، زمان استفاده فرا می رسد. استفاده صحیح، تاثیر گذاری بهترین شامپو ها را هم افزایش می دهد. مقداری شامپو در کف دست خود بریزید و دستهایتان را روی هم مالش دهید تا شامپو بخوبی رویشان پخش شود (حرارت دست های شما به عملکرد بهتر شامپو کمک می کند). شامپو باید روی دست شما کف کند.

شستن صحیح موی سر

برای پیشگیری از خشکی موها، همیشه شامپو را در پوست سر خود ماساژ دهید، همچنین استفاده از نوک انگشتان (نه ناخن ها) بهترین گزینه برای انجام این کار است.

در مقابل به یاد داشته باشید که نرم کننده را هیچ وقت روی پوست سر خود نمالید زیرا باعث می شود، ریشه موهایتان روغنی و مسطح شود. هنگام استفاده از نرم کننده بهتر است موهای خود را شانه کنید. این کار موهای ریخته شده را از سر جدا کرده و مانع شکنندگی دیگر تارهای مو می شود. هرچه ریزش مو کمتر باشد، نازک شدن مو نیز کمتر می شود.

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر روش شناخت نوع و مشکلات مو را گفتیم و سپس انواع شامپو متناسب با انواع مو را بررسی کردیم. برای مراقبت از مو هایتان همیشه شامپویی متناسب با نوع موی خود را مصرف کنید. به تفاوت های بهترین شامپو های مردانه با انواع زنانه پرداختیم و در آخر دیدیم که بهترین راه برای شامپو زدن به سر چگونه است. در صورتی که هرگونه سوال یا نظری در رابطه با راهنمای خرید بهترین شامپو مناسب انواع موها دارید در بخش نظرات پاسخگوی شما خواهیم بود.

سوالات متداول مربوط به بهترین شامپو ها و طرز استفاده از آن ها

هرچند وقت یکبار موها نیاز به شستشو دارند؟

به طور کلی موهای خشک باید حداکثر دوبار در هفته شامپو شوند، در حالی که موهای چرب نیاز به شستشوی روزانه دارند. اگر موهای شما معمولی است، می توانید هروقت احساس نیاز کردید موهای خود را بشویید.

بهترین شامپو چه ویژگی هایی دارد؟

انتخاب شامپویی سازگار با نوع موهایتان مهم‌ترین پارامتر در خوب بودن شامپو برای شما است. بنابراین باید در گام اول نوع موها و مشکل را شناسایی کرده و سپس محصول مورد نظر را انتخاب نمایید.

آیا شامپو ضد ریزش مو در جلوگیری از ریزش موها موثر است؟

بله، اگر از محصول با کیفیت و طبق دستور العمل استفاده نمایید، شاهد تغییرات در ریزش موهای خود خواهید بود.

منابع goodhousekeeping