رنگ مو طبیعی

از گذشته تا به امروز رنگ کردن مو با مواد طبیعی در بین خانم های ایرانی امری رایج بوده است. مهم ترین مزیتی که رنگ موهای طبیعی نسبت به رنگ موهای شیمیایی دارند، این است که برخلاف رنگ مو های شیمیایی که باعث آسیب رسیدن به مو و ریزش آن می شوند، رنگ موهای طبیعی به تقویت و رشد مو کمک بسیار زیادی می کنند. اما فراموش نکنید که قبل از رنگ کردن مو با مواد طبیعی باید اصول ترکیب مواد و نکات مهم درباره رنگ کردن مو به صورت طبیعی را بدانید، تا بتوانید موهای خود را به رنگ مورد نظر در بیاورید. در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر طرز تهیه رنگ مو طبیعی را به صورت کامل آموزش می دهیم و به معرفی چندین روش رنگ کردن مو با مواد گیاهی و همچنین رنگ های گیاهی و طبیعی برای مو می پردازیم. موضوعات مورد بحث در این مقاله به شرح زیر است:

  • رنگ مو طبیعی چیست؟
  • رنگ کردن مو با حنا
  • رنگ مو با حنا و دارچین
  • رنگ مو قهوه ای تیره با قهوه و حنا
  • رنگ مو طبیعی قهوه ای روشن با حنا، بابونه و قهوه
  • رنگ موی طبیعی فندقی تیره با قهوه و دارچین
  • روشن کردن مو با مواد طبیعی
  • رنگ مو خرمایی طبیعی با مریم گلی
  • رنگ موی طبیعی شرابی
  • مشکی کردن مو با مواد طبیعی

در ابتدا بهتر است شما را با رنگ مو طبیعی و مزایای آن بیشتر آشنا کنیم.

چرا و چگونه رنگ موی طبیعی درست کنیم؟

ترکیب حاصل از برخی مواد طبیعی و رنگزا مثل حنا، قهوه و پوست گرده و… یا داروهای گیاهی را رنگ مو طبیعی می گویند. رنگ کردن مو با مواد طبیعی فواید فراوانی دارد. از جمله فواید استفاده از رنگ مو با مواد طبیعی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. به موها آسیب نمی‌زند.
  2. بافت مو را حفظ می کند.
  3. موها را نرم قوی و درخشان می کند.
  4. برای استفاده در زمان بارداری، بی‌خطر است.
  5. دائمی نیست.
  6. رنگ مو طبیعی برای تماس با پوست سر امن و بی ضرر است.
  7. سازگار با محیط زیست است.

امروزه شرکت های بسیاری اقدام به تولید رنگ موهای طبیعی با پایه گیاهی مثل حنا کرده اند. همچنین از جدیدترین محصولات مراقبت مو در این زمینه می توان به رنگ مو با پایه روغنی و رنگ موهای طبیعی که با هیدروژن پروکساید ترکیب شده‌اند تا رنگ دوام بیشتری داشته باشد، اشاره کرد. بهتر است قبل از خرید این محصولات به مواد تشکیل دهنده محصول دقت داشته باشید.

رنگ مو طبیعی

اما چگونه خودمان در خانه انواع رنگ مو طبیعی را درست کنیم؟ در ادامه به سوال شما پاسخ خواهیم داد.

رنگ کردن مو با حنا

حنا معروف ترین رنگ مو طبیعی در سراسر دنیاست. حنا یکی پرمصرف‌ترین گیاهانی است که برای تغییر رنگ موها و روشن کردن آن‌ها استفاده می شود. از این ماده گیاهی رنگزا برای کشیدن تتوهای موقت و زدن طرح حنا روی پوست استفاده می شود. اگر موهایی تیره رنگ دارید با کمک حنا می توانید رنگ موهای خود را به رنگ قهوه‌ای نزدیک کنید.

انواع رنگ مو با حنا جلوه متفاوتی پیدا می کند. رنگ حنا زمانی که روی موی تیره قرار می‌گیرد، آن را به رنگ قهوه‌ای تیره و براق متمایل به قرمز تبدیل می‌کند. اگر رنگ حنا را روی موهای روشن بگذارید با توجه به رنگ پایه و تناژ مویتان، آن را به رنگ‌های قهوه‌ای روشن، حنایی یا قرمز تبدیل می کند.

حنا همچنین می تواند ته‌رنگ توت‌فرنگی تا خرمایی تیره به موهایتان ببخشد، البته این موضوع به رنگ طبیعی مو و تعداد دفعات استفاده از آن وابسته است.

حنا

درست کردن رنگ مو طبیعی با حنا

طرز تهیه حنا برای مو بسیار ساده است. شما تنها کافی است که پودر حنا را که از گیاه حنا به دست آمده است، از داروخانه و عطاری ها تهیه کنید. به حنای سیاه مواد شیمیایی اضافه شده است و مثل رنگ موهای شیمیایی برای پوست و مو مضر است، به همین خاطر بهتر است که به جای آن از پودر حنا طبیعی استفاده کنید. پودر حنا را درون یک کاسه شیشه ای بریزید و با آب گرم مخلوط کنید تا حالتی خمیری به خود بگیرد

. برای این که حنا زودتر رنگ بدهد می توانید آن را به مدت یک شب با کمی آب گرم مخلوط کنید و درون ظرفی سربسته بگذارید. پس این که خمیر آماده شد، آن را به تمام موهایتان بمالید و سرتان را با یک کلاه حمام بپوشانید (توجه داشته باشید که اگر کلاه شما به حنا آغشته شود لکه آن از کلاه پاک نمی شود.) اجازه دهید مواد به مدت حداقل ۲ ساعت روی موهایتان بماند. سپس آن را با آب سرد شسستشو دهید. پس از رنگ کردن موهای سفید به روش طبیعی با حنا، رنگ قرمز مسی متمایل به قهوه ای ایجاد می شود.

طرز استفاده از حنا

جالب است بدانید که بسیاری از آقایان از این رنگ مو طبیعی برای نارنجی و بور کردن موهای خود استفاده می کنند.

رنگ مو طبیعی حنایی آقایان

رنگ مو با حنا و دارچین

روشن کردن موهای تیره با این روش امکان پذیر است. اگر دوست دارید موهایی قهوه ای رنگ با هایلایت های روشن داشته باشید، این ترکیب استثنایی را امتحان کنید. ترکیب حنا و دارچین موها را درخشان و براق می کند، باعث درمان شوره سر می شود و فواید زیادی برای رشد و تقویت موها دارد.

رنگ مو طبیعی با دارچین و حنا

طرز تهیه رنگ موی قهوه ای روشن با مواد گیاهی

در مرحله اول یک قاشق غذاخوری پودر دارچین را با یک فنجان آب و سه قاشق غذاخوری پودر حنا مخلوط کنید. سپس بگذارید خمیر به دست آمده به مدت 12 ساعت در دمای اتاق باقی بماند تا به خوبی برای استفاده آماده شود.

پس از آماده شدن رنگ مو طبیعی‌تان، آن به صورت کامل روی تمام تار های مو بگذارید و سرتان را یک کلاه حوله ای بپوشانید. اجازه دهید مواد به مدت 3 الی 4 ساعت روی موهایتان بماند تا موهایتان به رنگ مورد نظر برسد، بعد از این که مو به رنگ مورد نظر در آمد، سرتان را به آرامی با آب سرد بشویید تا رنگ مو طبیعی پاک نشود.

رنگ مو دارچین

رنگ مو کردن مو با قهوه و حنا

رنگ کردن موی سفید با مواد طبیعی بسیار طرفدار دارد. اگر شما هم به دنبال یک رنگ موی گیاهی قهوه ای تیره برای موهای سفید هستید، این ترکیب را به شما پیشنهاد می کنیم. 

برای رنگ کردن موهای سفید به روش طبیعی به رنگ قهوه ای تیره با قهوه و حنا دو روش مختلف وجود دارد:

روش اول رنگ موی طبیعی با قهوه و حنا

در این روش شما به پنج قاشق غذاخوری حنا، یک قاشق غذا خوری پودر قهوه و یک فنجان آب نیاز دارید. ابتدا آب را بجوشانید و پودر قهوه را درون آن بریزید و اجازه دهید به مدت 10 دقیقه بماند تا عصاره آن به خوبی خارج شود، سپس پودر حنا را با قهوه درون یک کاسه بریزید و به خوبی مخلوط کنید تا خمیری یکدست به وجود بیاید. درب ظرف را با یک حوله ببندید و اجازه دهید تا رنگ مو طبیعی شما 1 ساعت بماند تا به خوبی به موها رنگ دهد.

پس از گذشته زمان گفته شده، موهای خود را با این ترکیب طبیعی رنگ کنید؛ ابتدا ریشه های مو را رنگ کنید و به سمت انتهای مو بکشید، زمانی که تمامی تارهای مو را با رنگ مو طبیعی رنگ کردید، سر خود را با کلاه رنگ بپوشانید و بگذارید 3 تا 4 ساعت بماند تا به خوبی رنگ بگیرد. سپس موها را با ملایمت با آب گرم بشویید.

حنا و قهوه برای رنگ مو طبیعی قهوه ای

روش دوم رنگ مو طبیعی قهوه ای تیره

در طرز تهیه رنگ مو طبیعی قهوه ای تیره برای موهای متوسط، 1 قاشق غذا خوری پودر حنا، سه قاشق غذاخوری پودر قهوه، 3 قاشق غذاخوری ریوند چینی و یک فنجان آب احتیاج دارید. در این روش پس از این که آب جوشید، قهوه و ریوند چینی را به آن اضافه کنید و اجازه دهید 1 ساعت بماند تا عصاره آن به خوبی در بیاید. سپس در یک کاسه شیشه ای پودر حنا را با ترکیب قهوه و ریوند چینی مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا خمیری یکدست درست شود.

سپس مانند روش قبلی درب ظرف را با یک حوله ببندید و اجازه دهید مخلوط 1 ساعت بماند. پس از این که رنگ مو طبیعی مورد نظر آماده شد، آن را به ریشه های مو بزنید به سمت ساقه مو بکشید، وقتی موهایتان را کاملا با رنگ مو طبیعی قهوه و حنا پوشاندید، بر روی آن کلاه رنگ بگذارید و 1 ساعت صبر کنید تا خوب رنگ بگیرد. سپس موها را با آب گرم و شامپو بشویید.

نکته: برای ترکیب حنا و قهوه از ظروف پلاستیکی استفاده نکنید، چون باعث می شود رنگ مو طبیعی شما بد رنگ شود.

قهوه

اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چگونه با حنا موهای خود را خرمایی کنیم؟ در ادامه به شما طرز تهیه یک رنگ مو طبیعی قهوه ای روشن را آموزش می دهیم.

رنگ مو طبیعی قهوه ای روشن با حنا، بابونه و قهوه

بابونه یکی از پرخاصیت ترین گیاهان دارویی برای تقویت، افزایش رشد مو و همچنین درمان شوره سر است. رنگ کردن مو با بابونه باعث روشن تر شدن رنگ قهوه ای تیره موها خواهد شد. برای رنگ کردن مو با حنا و چای بابونه دو روش وجود دارد:

روش اول رنگ کردن مو به روش گیاهی

برای این کار به پنج قاشق غذا خوری پودر حنا (از انواع حنا برای رنگ مو می توان استفاده کرد)، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه، دو قاشق غذاخوری بابونه و دو فنجان آب نیاز دارید.

آب را بجوشانید و پودر قهوه را به آن اضافه کنید، اجازه دهید 10 دقیقه بماند. سپس در ظرفی دیگر آب را بجوشانید و بابونه برای رنگ مو را در آن بریزید، اجازه دهید 10 دقیقه بماند تا دم بکشد و رنگ آن در بیاید. سپس در کاسه‌ای شیشه ای پودر حنا، قهوه و چای بابونه را با یکدیگر به خوبی ترکیب کنید و بهم بزنید تا خمیر یکدستی درست شود، درب ظرف را با یک حوله بپوشانید، اجازه دهید 1 ساعت بماند تا رنگ مو طبیعی آماده شود. بعد از گذشت 1 ساعت موهایتان را با این رنگ مو طبیعی پرخاصیت رنگ کنید. رنگ را از ریشه مو بگذارید و به سمت انتهای مو بکشید. وقتی همه موها را رنگ کردید، روی آن را با کلاه بپوشانید و اجازه دهید 3 الی 4 ساعت رنگ مو طبیعی روی موهایتان بماند تا مو به خوبی رنگ بگیرد. سپس سرتان را به آرامی شستشو دهید.

قهوه و بابونه و حنا

روش دوم رنگ مو با حنا و بابونه

برای به دست آوردن رنگ مو قهوه ای روشن طبیعی به یک قاشق غذاخوری پودر حنا، یک قاشق غذاخوری پودر قهوه، دو قاشق غذاخوری بابونه، 1 قاشق غذاخوری روناس و دو فنجان آب احتیاج دارید.

برای رنگ کردن مو با بابونه و حنا و قهوه همانند مرحله قبلی عمل کنید. پس از این که آب جوشید، پودر قهوه و بابونه و روناس را به آن اضافه کنید، اجازه دهید 1 ساعت بماند. سپس در یک ظرف شیشه ای پودر حنا را با ترکیب به دست آمده به خوبی مخلوط کنید تا خمیری به دست آید. درب ظرف حاوی رنگ مو طبیعی را با یک حوله یا پارچه ضخیم ببندید و اجازه دهید 1 ساعت بماند. بعد از گذشت 1 ساعت موهای خود را با این ترکیب گیاهی پرخاصیت رنگ کنید. از ریشه مو شروع به رنگ گذاشتن کنید و به سمت ساقه مو بکشید. پس از اتمام کار، روی سرتان را با یک کلاه حوله ای ببندید و 3 الی 4 ساعت صبر کنید تا موهایتان به خوبی رنگ بگیرد. سپس سرتان را به آرامی با آب گرم و نرم کننده مو شستشو دهید.

رنگ مو قهوه ای روشن

رنگ موی طبیعی فندقی تیره با قهوه و دارچین

دارچین موها را روشن می کند. رنگ کردن مو با قهوه و دارچین منجر به ایجاد هایلایتی قهوه‌ای روشن در مو‌ها می شود و به موهای پایه تیره ته رنگ قندفی تیره می دهد. همچنین دارچین فولیکول های مو‌ را تقویت می کند. اگر به صورت مکرر از دارچین روی موها استفاده کنید، یک تا دو درجه مو‌های شما روشن‌تر می شود. قهوه هم خواص بسیار زیادی از جمله تحریک رشد مو‌ها، پیشگیری از ریزش مو، بهبود گردش خون در پوست سر، تقویت استحکام مو دارد. قهوه موهای شما را یک تا دو درجه تیره‌تر می کند و بهترین رنگ مو طبیعی برای موهای سفید است.

برای رنگ کردن مو با قهوه و دارچین به روش زیر عمل کنید: یک فنجان قهوه را دم کنید. نصف فنجان قهوه دم کرده را با دو قاشق غذاخوری پودر قهوه ترکیب کنید. یک فنجان نرم کننده مو به ترکیب اضافه کنید. دو قاشق غذا خوری دارچین به آن اضافه کنید و به خوبی ترکیب کنید. موهایتان باید تمیز و مرطوب باشند. مخلوط را روی تمامی قسمت های مو‌ بگذارید و سپس سرتان را به مدت حداقل یک ساعت با کلاه رنگ بپوشانید و پس از آن مو را با آب بشویید. گاهی لازم است این کار را چندین بار تکرار کنید تا به رنگ دلخواه برسید.

نکته: قبل از زدن دارچین روی موها، حتما تست حساسیت را انجام دهید.

قهوه و دارچین

روشن کردن مو با مواد طبیعی

برای روشن کردن رنگ مو به روش طبیعی و رنگ مو بدون دکلره روش های زیادی وجود دارد. یکی از این روش های روشن کردن رنگ مو با مواد طبیعی استفاده از بابونه و لیمو است. برای روشن کردن رنگ موی مشکی با مواد طبیعی یک فنجان چای بابونه را با یک فنجان آبلیمو ترکیب کنید و روی موها بگذارید و به خوبی موهایتان را با این محلول ماساژ دهید، سپس در مقابل نور خورشید بنشینید. این کار به روشن شدن موهای شما کمک خواهد کرد. برای اینکه زودتر به نتیجه برسید این روش را ۲-۳ بار در هفته تکرار کنید. آب لیمو باعث جدا شدن رنگ دانه های مو می شود و به مرور زمان این امر منجر به روشن شدن مو می گردد. این روش بر خلاف روش های دیگر که موقتی هستند، باعث روشن شدن موهای شما به صورت دائمی می شود.

روشن کردن مو با لیمو

استفاده از ترکیب رزماری، بابونه و گزنه باعث روشن شدن موهای تیره می شود. برای تهیه یک رنگ مو طبیعی با استفاده از این گیاهان باید ابتدا دم نوش غلیظی از رزماری، بابونه و گزنه تهیه کنید، موهایتان را کاملا به مواد آغشته کنید. حدود نیم ساعت صبر کنید، سپس موهایتان را با آب ولرم بشویید.

رزماری بابونه گزنه

همچنین برای روشن کردن رنگ موها به روش طبیعی ریواس له شده را با یک فنجان آب آناناس مخلوط کنید و موها را به مخلوط آغشته کنید و مانند روش قبلی برای چند ساعت در زیر نور آفتاب قرار بگیرید.

ریواس / آناناس رنگ مو طبیعی روشن

تیره کردن موی روشن با مواد طبیعی (مریم گلی)

اگر موهای قهوه ای تیره یا سیاه دارید و می خواهید آن را کمی تیره تر یا خرمایی تر کنید، مریم گلی بهترین انتخاب است. این رنگ مو طبیعی می تواند موهای سفید را هم کاملاً بپوشاند.

برای این که موهای خود را با مریم گلی رنگ کنید، می توانید به روش زیر عمل کنید:

ابتدا یک لیوان مریم گلی خشک شده را در یک چهارم لیوان آب جوش به مدت حداقل ۳۰ دقیقه بجوشانید تا به خوبی دم بکشد و عصاره آن در بیاید.

توجه داشته باشید که هر چقدر بیشتر مریم گلی بجوشد رنگ موهای شما را تیره تر خواهد کرد.

پس از این که محلول آماده شد، اجازه دهید تا خنک شود و سپس آن را از صافی رد کنید. موهایتان را قبل استفاده از این رنگ مو طبیعی بشویید و با حوله خشک کنید. محلول را به آرامی روی موهایتان بریزید و پخش کنید. اجازه دهید رنگ به مدت حداقل ۱۵ دقیقه روی موهایتان بماند و بعد موها را با شامپویی ملایم و آب گرم بشویید.

مریم گلی برای رنگ مو طبیعی

رنگ موی فانتزی با مواد طبیعی (شرابی)

برای این که مو شما رنگی مایل به قرمز و شرابی داشته باشد، می توانید چند روش رنگ کردن مو طبیعی را امتحان کنید.

روش اول رنگ مو در خانه با مواد طبیعی

یک فنجان ریشه چغندر را با یک دوم فنجان آب هویج مخلوط کنید. موهایتان را با مخلوط به دست آمده ماساژ دهید. به مدت ۱ ساعت اجازه دهید روی موها بماند و بعد بشویید.

هویج و چغندر

روش دوم 

استفاده از پوست گردو برای تغییر رنگ مو به روش طبیعی امری رایج است. برای به دست آوردن رنگ شرابی پوست گردو، چای سیاه، پوست درخت گیلاس یا میخک را با فلفل پاپریکا مخلوط کنید و بجوشانید تا تناژ قرمز رنگی به موهایتان اضافه شود. پس از این که محلول شما دم کرد، آن را از صافی رد کنید و اجازه دهید تا خنک شود، سپس به موهایتان بمالید.

میخک و چای سیاه رنگ مو طبیعی شرابی

روش سوم تهیه شرابی قرمز

برای تهیه رنگ موی طبیعی قرمز از میوه گل رز کمک بگیرید. این میوه علاوه بر خواص دارویی زیادی که دارد می تواند به عنوان یک رنگ مو طبیعی برای تشدید و مراقبت از رنگ مو فانتزی قرمز و شرابی استفاده شود. این ماده طبیعی رنگ موهای قرمز بانوان را درخشنده تر و خوشرنگ تر می کند. برای این کار یک فنجان میوه خشک شده گل رز را با دو فنجان آب دم کنید. پس از این که سرد شد آن را روی موهای خود ماساژ دهید و حدود ۳۰-۴۰ دقیقه صبر کنید تا رنگ بیندازد، سپس آن را شستشو دهید.

رنگ شرابی

روش چهارم

برای شرابی شدن موهایتان یک عدد چغندر متوسط را رنده کنید و در مقداری آب بجوشانید، سپس با شش قاشق حنا در ظرفی شیشه ای مخلوط کنید. درب ظرف را با یک حوله گرم ببندید و اجازه دهید یک ساعت بماند. در نهایت رنگ را روی روی موهایتان بگذارید و بعد از یک ساعت موها را بشویید.

در ویدئو زیر می توانید یک روش رنگ کردن مو با چغندر را مشاهده کنید.

مشکی کردن مو با مواد طبیعی

رنگ موی مشکی طبیعی درخشندگی خاصی دارد و به همین خاطر بسیار محبوب است، برای رنگ مو مشکی از انواع مواد گیاهی و طبیعی نظیر حنا و چای سیاه و حنای هندی و روناس و آبلیمو و روغن نارگیل می توانید بهره بگیرید.

برای این که موهایتان را به رنگ مشکی تیره و پرکلاغی در آورید، می توانید از محلول گیاه دارویی روناس کمک بگیرید. این محلول می‌تواند در مدت زمان کوتاهی رنگی تیره و مشکی به تار موی شما ببخشد. برای تهیه این رنگ مو طبیعی، چهار قاشق غذاخوری روناس را در سه لیوان آب بریزید و آن را روی حرارت قرار دهید تا بجوشد. پس از این که محلول سرد شد، آن را روی موهایتان ماساژ دهید و پس از 2 ساعت موها را بشویید.

روناس

رنگ موی مشکی با پوست گردو

یکی از ساده ترین روش ها برای رنگ کردن مو مالیدن پوست گردو به موهاست، اما استفاده از این شیوه برای کل موهایتان خیلی زمان بر است و پیشنهاد می کنیم از این روش برای هایلایت کردن مو کمک بگیرید. برای مشکی کردن مو با پوست گردو، دو قاشق پودر پوست گردو را در سه فنجان آب داغ به مدت یک شب بخیسانید. بعد از گذشت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه شامپو زدن در حمام موهای خود با محلول بشویید و آبکشی کنید.

پوست گردو

حنا و وسمه برای رنگ مو مشکی

برای رنگ کردن مو با حنا و وسمه ابتدا چهار قاشق غذاخوری حنا را با نصف لیوان آب جوش درون ظرف شیشه ای ترکیب کنید. اجازه دهید مواد یک ساعت در ظرف سر بسته بماند، سپس حنا را به همه موهایتان بمالید و به مدت ۱۲۰ دقیقه صبر کنید و بعد موهایتان را بشویید. موها را خشک کنید. برای رنگ کردن مو با وسمه هم وسمه را با مقداری آب خیس کنید، اجازه دهید مخلوط دو ساعت بماند تا آماده شود. آن را روی موهایتان ماساژ دهید. بعد از گذشت دو ساعت موهایتان را با آب ولرم به خوبی بشویید.

وسمه برای رنگ مو مشکی

رنگ مو زیتونی با وسمه

اگر رنگ موهایتان روشن است می توانید از وسمه برای تبدیل موهایتان به رنگ موی طبیعی زیتونی روشن و تیره استفاده کنید. برای رنگ مو طبیعی زیتونی کافی است همانند توضیحات داده شده، وسمه را با آب داغ مخلوط کنید تا خمیری یکدست حاصل شود. سپس موهایتان را با این ترکیب گیاهی بپوشانید. بعد ۶ ساعت، موهایتان را با ملایمت بشویید. این رنگ موی زیتونی با مواد طبیعی جلوه بی نظیری دارد. همچنین می توانید برای رنگ موی گیاهی زیتونی با حنا ترکیب رنگمو طبیعی موردنظرتان را بسازید. 

سخن پایانی

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به آموزش ساخت رنگ مو طبیعی در خانه با مواد مختلف پرداختیم. نتیجه استفاده از رنگ موهای طبیعی به رنگ موی پایه شما بستگی دارد. میزان رنگ دهی موهای شما و تناژ رنگی آن تاثیر زیادی بر رنگ مو مورد نظر می گذارند. به همین خاطر قبل استفاده از رنگ مو طبیعی، تکه ای از موهایتان را ببرید و رنگ مو را روی آن تست کنید تا مطمئن شوید به رنگ دلخواهتان در می آید یا خیر. دیگر نکاتی که باید به آن ها توجه کنید به شرح زیر است:

  • بهترین شرایط برای رنگ کردن موها با عصاره گیاهان طبیعی، در حالتی است که در محیطی نزدیک به دمای بدن و به اصطلاح ۳۷ درجه سانتی‌گراد، موهای خود را رنگ کنید. در این حالت بعد از رنگ کردن موها نتیجه بهتری به دست می آورید.
  • هر گاه آمادگی رنگ کردن موهایتان را داشتید، شروع به درست کردن رنگ مو طبیعی کنید. رنگ مو طبیعی را نهایتاً در طول یک روز می توانید استفاده کنید.
  • اگر بعد از رنگ مو طبیعی اقدام به استفاده از رنگ موهای شیمیایی کنید، ممکن است موهایتان رنگ مورد نظر را نگیرد و بد رنگ شود.
  • ترکیب خود را در کاسه های غیر فلزی آماده کنید تا تحت تاثیر فلز قرار نگیرد، بهترین ظرف برای این کار کاسه های شیشه ای است.
  • پیشنهاد می کنیم ۶ ماه قبل و ۶ ماه بعد از حنا زدن، از فر و صاف کردن مو خودداری کنید.
  • قبل از استفاده از رنگ موهای طبیعی، به ویژه حنا، ناحیه پیشانی و خط موی خود را با وازلین چرب کنید تا رنگ نگیرد. در استفاده از حنا و وسمه بسیار دقت کنید، چراکه لکه ناشی از این مواد پاک نخواهد شد. برای پاک کردن رنگ مو می توانید مقاله پاک کردن رنگ مو از پوست را بخوانید.

رنگ مو طبیعی

سوالات متداول

آیا رنگ موی طبیعی هم حساسیت زاست؟

بله، ممکن است به حنای قرمز حساسیت داشته باشید.
توجه داشته باشید که حنا دارای ماده بنزوییل است و اگر به این ترکیب حساس هستید، نباید از حنا استفاده کنید. حنای قرمز به غیر از حساسیت، مشکل‌ دیگری ایجاد نمی‌کند. اما توجه داشته باشید که حنای هندی بسیار خطرناک است و رنگ کردن مو یا تاتو با آن باعث بروز لیکن‌پلان در پوست سر یا بدن می شود.
رنگ مو های طبیعی مثل ریواس، روناس، سماق و وسمه که برای از بین بردن رنگ قرمز حنا و بردن آن به سمت تیره استفاده می‌شود، حساسیت‌زا نیستند. ممکن است به پوست گردو حساسیت بدهید. قهوه هم برای برخی افراد حساسیت‌زاست و باید با احتیاط مصرف شود.

برای شستن رنگ مو طبیعی چه شامپویی استفاده کنم؟

از شامپوهای سالم و تایید شده برای موهای رنگ شده و آسیب دیده استفاده کنید. زیرا شامپوهایی که قدرت شویندگی بالایی دارند بر روی رنگدانه گیاهانی که از آن ها برای رنگ مو استفاده کرده اید، نتیجه منفی می گذارند و در نهایت، رنگ واقعی گیاه را به موهای شما نمی دهند.

چگونه رنگ موی طبیعی را ماندگارتر کنم؟

برای افزایش ماندگاری رنگ موی طبیعی به نکات زیر دقت کنید:
تا جای ممکن از وسایل حرارتی مانند سشوار، اتوی مو و بیگودی استفاده نکنید.
هنگام استفاده از ابزارهای معمول حالت دهی مو، برای مراقبت از مو حتماً از یک محصول محافظ حرارتی هم کمک بگیرید.
هنگام حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید و در صورت امکان از شستشوی زیاد موهای خود بپرهیزید.
بهتر است از فیلترهای آب در دوش حمام خود استفاده کنید. این فیلترها مواد شیمیایی مانند کلر را که باعث تغییر ساختار و از بین رفتن رنگ مو می شوند، از آب جدا می کنند.

منبع

https://www.healthline.com/health/natural-hair-dye