روش تشخیص کاندوم تاریخ گذشته چیست و چه عوارضی برای روجین دارد ؟

نکته ای که شاید تاکنون در مورد مصرف کاندوم به آن توجه نکرده اید، تاریخ مصرف آن است. خوب است بدانید که کاندوم هم مانند سایر لوازم بهداشتی منقضی می شود. استفاده از کاندوم تاریخ گذشته می تواند اثربخشی آن را تا حد زیادی کاهش دهد. کاندوم های منقضی شده اغلب خشک و شکننده هستند. به همین دلیل احتمال پارگی آن ها حین برقراری رابطه جنسی وجود دارد و می توانند احتمال بارداری ناخواسته یا ابتلا به بیماری های مقاربتی را افزایش دهند.

کاندوم های مردانه ای که منقضی نشده اند، در صورت مصرف صحیح و رعایت تمام نکات ایمنی تا حدود ۹۸ درصد موثر واقع می شوند. با این وجود، این احتمال وجود دارد که افراد همه نکات ایمنی را هنگام استفاده از کاندوم رعایت نکنند که در این صورت تاثیرپذیری آن حدود ۸۵ درصد می شود. این در حالی است که اگر از کاندوم تاریخ گذشته استفاده کنید، درصد تاثیرگذاری آن به شدت کاهش پیدا می کند.

متوسط ماندگاری کاندوم سه تا پنج سال است که این میزان به شرکت تولید کننده و نحوه نگهداری آن بستگی دارد. برای این که بتوانید بهترین نتیجه را از مصرف کاندوم کسب کنید، باید نحوه صحیح نگهداری آن و موارد دیگری که در ادامه بررسی می کنیم را رعایت کنید.

کاندوم تاریخ گذشته

چرا کاندوم منقضی می شود؟

منقضی شدن کاندوم مانند بسیاری از محصولات پزشکی و بهداشتی منوط به شرایط مخصوصی است. در واقع برخی عوامل و شرایط خاص وجود دارند که بر افزایش سرعت انقضای کاندوم تاثیر می گذارند. در ادامه در مورد عوامل ایجاد کاندوم تاریخ گذشته صحبت کرده ایم.

نحوه نگهداری از کاندوم

یکی از عوامل تاثیرگذار بر کاهش تاریخ انقضای کاندوم ، عدم نگهداری صحیح از آن است. ساییدگی و پارگی کاندوم اغلب ناشی از نگهداری آن در کیف پول، جیب و سایر موارد مشابه است. نگهداری از کاندوم در جیب و کیف پول باعث می شود به محصول فشار و گرما وارد شده و در نتیجه روند منقضی شدن کاندوم سرعت پیدا کند. به همین دلیل توصیه می شود تا کاندوم را در محل مناسب و به دور از ساییدگی، رطوبت و گرما نگهداری کنید. دقت کنید که بهترین محل برای نگهداری کاندوم، کشوی میز است.

نحوه نگهداری از کاندوم

نوع کاندوم

نوع کاندومی که مورد استفاده قرار می دهید، در سرعت انقضای آن موثر است. معمولا کاندوم های دارای مواد طبیعی مانند پوست بز و بره نسبت به کاندوم های لاتکس و پلی اورتان زودتر تجزیه می شوند. پس کاندوم های طبیعی بیشتر در معرض منقضی شدن قرار دارند.

مواد افزودنی کاندوم

مواد افزودنی و شیمیایی که در برخی از کاندوم ها مورد استفاده قرار می گیرند، مثل اسپرم کش ها می توانند طول عمر کاندوم را تا چند سال کاهش دهند. معمولا طول عمر کاندوم های اسپرم کش تا دو سال است. پس اگر می خواهید از مصرف کاندوم تاریخ گذشته خودداری کنید، باید به نوع محصول خریداری شده نیز توجه داشته باشید.

هنوز مشخص نیست که آیا روغن ها و طعم دهنده های به کار رفته در کاندوم در کاهش تاریخ انقضای محصول موثر هستند یا خیر. بنابراین توصیه می شود جوانب احتیاط را در نظر بگیرید و اگر از کاندوم های طعم دار یا حاوی روان کننده استفاده می کنید، قبل از مصرف آن را به دقت بررسی نمایید. اگر علائمی از ساییدگی و پارگی روی کاندوم مشاهده کردید یا متوجه بوی غیرعادی شدید، آن را دور بیندازید و محصول جدیدی را خریداری کنید.

مواد افزودنی شیمیایی که در برخی کاندوم ها مورد استفاده قرار می گیرند، مثل اسپرم کش ها می توانند طول عمر کاندوم را تا چند سال کاهش دهند.

آیا استفاده از کاندوم تاریخ گذشته بی خطر است؟

اگر کاندوم تاریخ گذشته به درستی در یک مکان خشک و خنک نگهداری شده باشد، ممکن است هنوز هم استفاده از آن ایمن باشد. اما اگر امکان انتخاب بین کاندوم تاریخ گذشته با منقضی نشده را دارید، همیشه کاندوم تاریخ دار و مطمئن را برگزینید. اگر از کاندوم تاریخ مصرف گذشته استفاده کنید، احتمال بروزپارگی در آن بسیار زیاد است و توصیه می شود که این ریسک را قبول نکنید.

آیا استفاده از کاندوم تاریخ گذشته بی خطر است؟

چگونه می توان تشخیص داد که کاندوم منقضی شده است؟

برای این که بدانید کاندوم تاریخ گذشته است یا خیر، باید نکاتی را در نظر بگیرید. توجه داشته باشید که اگر کاندوم شما تغییر رنگ داده، روان کننده آن بسیار شل است و نشت می کند یا محصول پاره شده است یا کاندوم تاریخ گذشته بوده و باید از مصرف آن اجتناب کرد. همچنین اگر کاندوم بوی بدی دارد یا خشک و سفت شده است نیز تاریخ آن به اتمام رسیده و نباید آن را استفاده کرد.

تاریخ انقضای کاندوم را می توانید هم روی بسته بندی جعبه و هم به صورت جداگانه روی فویل محافظ کاندوم مشاهده کنید. بهتر است هنگام خرید کاندوم به تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنید و محصولی را خریداری نمایید که متناسب با شرایط مصرف شما باشد. یعنی اگر قصد دارید کاندوم را برای بیش از ۶ ماه نگهداری کنید، باید قبل از خرید، تاریخ انقضای آن را بررسی نمایید.

چگونه می توان تشخیص داد که کاندوم منقضی شده است؟

کدام کاندوم ها بیشترین تاریخ مصرف را دارند؟

برای این که به کاندوم تاریخ گذشته برنخورید، باید سراغ کاندوم هایی بروید که تاریخ مصرف بالایی دارند. کاندوم های لاتکس و پلی اورتان، بیشترین ماندگاری را دارند. این محصولات حتی تا پنج سال نیز دوام می آورند و نسبت به انواع دیگر کاندوم در برابر فرسودگی مقاوم تر هستند. البته در برخی از کاندوم های لاتکس یا پلی اورتان از اسپرم کش استفاده می شود که در این صورت ماندگاری آن ها، دو سال خواهد بود؛ چرا که اسپرم کش، یک ماده شیمیایی است و اگر چه در جلوگیری از بارداری ناخواسته یک گزینه عالی است؛ اما باعث افزایش سرعت تخریب کاندوم می شود.

کاندوم های ایزوپرن نیز نوع دیگری از کاندوم های نسبتا مقاوم و ماندگار هستند. این محصولات از لاستیک مصنوعی ساخته می شوند و اغلب تا سه سال دوام دارند. در رتبه آخر این دسته بندی، کاندوم های غیر لاتکس و طبیعی قرار گرفته اند که ماندگاری بسیار کمتری نسبت به سایر محصولات دارند. کاندوم های طبیعی اغلب تا یک سال ماندگاری خواهند داشت.

عوارض کاندوم تاریخ گذشته

یکی از مهمترین عوارض کاندوم تاریخ گذشته این است که احتمال بروز پارگی و به دنبال آن بارداری ناخواسته و همچنین بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد. پس اگر این موارد برای شما حائز اهمیت هستند، باید از مصرف کاندوم تاریخ گذشته خودداری نمایید. علاوه بر این، کاندوم های منقضی شده می توانند خطر بروز عفونت و خارش را برای مصرف کننده افزایش دهند.

یکی از مهمترین عوارض کاندوم تاریخ گذشته این است که احتمال بروز پارگی و به دنبال آن بارداری ناخواسته و همچنین بیماری های مقاربتی را افزایش می دهد.

راهکارهای جلوگیری از افزایش سرعت انقضای کاندوم

شرایط ایده آل برای نگهداری کاندوم این است که آن را در یک مکان خشک و خنک و به دور از اجسام تیز، مواد شیمیایی، رطوبت و نور مستقیم خورشید نگه دارید. همچنین، کاندوم را نباید در جیب، کیف پول و کیف دستی نگهداری کرد. همچنین جابجایی های مداوم و اصطکاک نیز ممکن است منجر به ساییدگی و کاهش اثر کاندوم شود.

بهتر است بدانید که گرمای شدید در افزایش احتمال منقضی شدن کاندوم موثر است. قرار گرفتن در معرض اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند کاندوم ها را تنها در عرض چند ساعت منقضی کند. توجه داشته باشید که حتما کاندوم های خود را به طور مرتب بررسی کرده و قبل از این که موعد انقضای کاندوم فرا برسد، آن را مصرف کنید. در غیر این صورت باید کاندوم را دور بیندازید.

پاسخ به برخی از سوالات متداول در خصوص کاندوم تاریخ گذشته

در ادامه به برخی از متداول ترین پرسش های کاربران پاسخ خواهیم داد.

از کجا بفهمیم کاندوم سالم است؟

ساده ترین و بهترین کار این است که قبل از خرید کاندوم به تاریخ تولید و انقضای آن دقت کنید. همچنین قبل از مصرف کاندوم باید از عدم وجود هر گونه پارگی، سفت یا شل شدگی، عدم نشتی روان کننده و عدم بوی بد کاندوم اطمینان حاصل نمایید.

آیا کاندوم باعث عفونت می شود؟

در صورتی که از کاندوم سالم و منقضی نشده استفاده کنید، خطر ابتلا به عفونت یا خارش بسیار کم است. رعایت بهداشت فردی از جمله مواردی است که احتمال بروز عفونت حین استفاده از کاندوم را کاهش می دهد.

عوارض کاندوم چیست؟

یکی از شایع ترین عوارض کاندوم این است که احتمال دارد برخی افراد به جنس لاتکس آن حساسیت داشته باشند و دچار واکنش های آلرژیک شوند.

 

سخن آخر

اگرچه مصرف کاندوم تاریخ گذشته در صورتی که در جای خشک و خنک نگهداری شده باشد، آسیب جدی وارد نمی کند؛ اما بهتر است جهت جلوگیری از بارداری ناخواسته و ابتلا به بیماری های مقاربتی از مصرف آن اجتناب شود؛ چراکه کاندوم منقضی شده، رابطه ای مستقیم با احتمال پاره شدن کاندوم حین رابطه جنسی دارد.

منابع

kidshealth