خشکی پوست در پاییز

Table of Contents

همه افراد دوست دارند تا پوست شان را در فصل تابستان برنزه کنند اما زمانی که به پاییز و زمستان می رسیم و در بیشتر مناطق کشور خبری از آفتاب نیست، باید به سراغ روش های خانگی رفت. برای برنزه کردن پوست معمولا از روش های خطرناکی استفاده می شود، ولی اگر می خواهید که پوست شما بدون ضرر و خطرات ناشی از سولاردام یا اشعه خورشید برنزه شود، تا پایان این مقاله با میس و مستر بمانید تا شیوه های بدون ضرر خانگی و سریع برای برنزه شدن پوست را با هم ببینیم.

مطالبی که در این مقاله می خوانید:

  • دلیل مد شدن رنگ پوست برنزه
  • روش های ساده برای برنزه کردن پوست در منزل
  • تثبیت رنگ پوست برنزه شده

برنزه کردن پوست یک تغییر در رنگ پوست است و موجب زیبایی آن می شود. همیشه لازم نیست برای برنزه کردن پوست به سولاریوم بروید یا روش های گران قیمت را امتحان کنید. برای برنزه کردن پوست به کمک روش های ساده و خانگی روش های متفاوتی وجود دارد. روش های خانگی برای برنزه کردن پوست و تیره تر کردن رنگ آن، در مقایسه با روش های دیگر بسیار بهتر هستند و عوارض کمتری هم دارند.

برنزه کردن پوست

چرا برنزه کردن پوست مد شد؟

در فرهنگ غرب، سفید بودن پوست این معنی را می دهد که شما از طبیعت و آفتاب دور هستید و ورزش نمی کنید. به همین دلیل برنزه کردن پوست به عنوان نماد و نشانی از ورزش کردن و لذت بردن از طبیعت رواج پیدا کرد.

ریشه این موضوع به سال های قبل در آمریکا بر می گردد که تیره بودن یکی از نشان های زندگی طبقه مرفه بود. آن هم به این دلیل که به نظر می رسید، فردی که برنزه شده است، به ساحل دریا رفته است و در تعطیلات، حمام آفتاب گرفته است.

به همین علت طبقه مرفه پس از تعطیلات، با پوستی برنزه در اجتماع ظاهر می شدند و از تعطیلات خود تعریف می کردند. در نتیجه طبقه متوسط جامعه هم که نمی توانستند تعطیلات خود را به سبک مرفهین بگذرانند، خودشان را در سولاریم ها برنزه کردند، تا شبیه به افراد مرفه به نظر برسند. پس از این دوران بود که برنزه کردن پوست به عنوان یک عمل با کلاس رواج یافت.

چگونه بدون آفتاب پوستمان را برنزه کنیم؟

اشعه آفتاب به میزان بسیار زیادی برای پوست زیان آور است. در صورتی که بخواهیم به منظور برنزه کردن پوست مقابل آفتاب قرار بگیریم، نباید برای مدت زیادی در برابر اشعه خورشید به صورت مستقیم باشیم و حتما قبل از آفتاب گرفتن، باید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنیم تا به پوست آسیب نرسد. جهت جلوگیری از آسیب رسیدن به پوست و عوارض ناشی از نور خورشید، بهتر است از روش های جایگزین جهت برنزه کردن پوست استفاده کنیم. می توان برنزه کردن پوست در منزل را به وسیله ی مواد بسیار ساده و در دسترسی انجام داد. قهوه، روغن هویج، وازلین، پودر کاکائو، روغن بچه و… همگی جزو موادی هستند که پوست ما را در منزل به رنگ برنز در می آورند و زیبایی خاصی را بدون مضرات برنزه شدن با آفتاب به ما هدیه می دهند.

برنزه کردن پوست

بعضی از موادی که ما هر روزه از آن ها استفاده می کنیم، همانند: قهوه، آب‌ هويج، آب‌گوجه و… خاصیت برنزه کردن پوست را دارند و می شود به کمک آن ها حتي بدون آفتاب گرفتن هم پوست بدن را برنزه کرد. با استفاده از این مواد و مالش آن ها روی پوست یا حتی با قرار گرفتن زیر آفتاب، زمانی که از این مواد استفاده کرده ایم، می توانیم پوستمان را برنزه کنیم. دلیل این اتفاق این است که بعد از استفاده از این مواد  روی پوست و قرار گرفتن در برابر آفتاب، منافذ پوستي ما  باز می شود و رنگ اين مواد طبيعي در لايه ‌هاي عميق‌ پوست فرو می روند و پوست برنزه می شود. البته گاهی از مواد ديگري مانند بتادين هم برای برنزه کردن پوست استفاده می شود ولی استفاده از آن خطرات بسیاری دارد. اگر کسی به يد حساسيت داشته باشد به هیچ عنوان نباید از بتادین استفاده کند. در صورتی که بتادين مدت زمان زيادی روی پوست باقی بماند به دلیل خاصیت ضدعفوني كننده ای که دارد، موجب تخریب بافت پوست و سلول های آن مي‌ گردد. بتادين شاید بتواند به پوست رنگ ببخشد ولي در برخی از موارد آن را ابلق و دو رنگ می کند، پس به ریسک استفاده از آن اصلا نمی ارزد.

برنزه کردن پوست با کمک هویج

آیا تا به حال می دانستید که هویج می تواند پوست بدن را برنزه کند؟

یک دستورالعمل بسیار سالم و مناسب و طبیعی برای برنزه کردن پوست، استفاده از روغن هویج است. برای این کار به این موارد نیاز داریم:

  1. یک زرده تخم مرغ
  2. پنج قاشق غذاخوری روغن هویج
  3. پنج قطره اسانس هویج

به وسیله این مواد به سادگی می توانیم پوست خود را به سادگی در منزل برنزه کنیم.

چطور از این مواد برای برنزه کردن پوست استفاده کنیم؟

برای برنزه کردن پوست در منزل به کمک هویج، فقط کافی است تا این مواد را به اندازه ی مساوی با هم ترکیب کنیم و بر روی پوست خود بمالیم و در برابر آفتاب قرار بگیریم. بعد از گذشت دقایقی می توان پوست را آب کشید. پس از این مدت پوست ما به رنگ برنز در می آید.

روغن هویج

برنزه شدن سریع پوست با روغن زیتون

برخی از روغن ها هستند که در تغییر رنگ و برنزه شدن پوست اثر می گذارند. روغن زیتون یکی از این روغن هاست و خیلی سریع توسط پوست جذب می شود. این روغن که دارای خواص ضد التهابی می باشد، یک روش ساده و سریع برای برنزه کردن پوست در خانه است. روغن زیتون یک روغن گیاهی است، در نتیجه عوارض جانبی هم ندارد.

چگونه با کمک روغن زیتون رنگ پوست خود را برنزه کنیم؟

برای برنزه کردن پوست به وسیله روغن زیتون، در اولین گام باید یک روغن با کیفیت و خالص تهیه کنیم. با کمک پارچه مقداری از روغن زیتون را روی پوست بمالیم. بعد باید در مقابل آفتاب قرار بگیریم تا پوست ما برنزه شود. پس از گذشت مدت زمان بیست الی سی دقیقه، پوست را باید با یک صابون ملایم شست و شو داد. توجه کنید که مقدار روغن زیتون نباید زیاد باشد، چون که از روی بدن روغن چکه می کند.

روغن زیتون

برنزه کردن پوست با چای

یکی دیگر از روش های سالم و بی خطر برای برنزه شدن پوست استفاده از چای است. چای به راحتی می تواند رنگ پوست ما را تغییر دهد و بدون نیاز به اشعه خورشید پوست را برنزه کند.

چگونه به وسیله چای رنگ پوست خود را برنزه کنیم ؟

برای استفاده از این روش، اول باید این مواد را آماده کنیم.

  1. 3 عدد چای کیسه ای
  2. 3/4 فنجان آب جوش
  3. 1/4 فنجان روغن کنجد

سپس باید کیسه های چای را برای مدت 10 دقیقه درون آب جوش بگذاریم تا رنگ چای در بیاید. بعد چای آماده شده را با روغن کنجد ترکیب کنیم و روی پوست بزنیم. با استفاده از این ترکیب به راحتی می توان پوست را برنزه کرد.

چای

برنزه کردن پوست بدون آفتاب با حنا و قهوه

یک روش خوب برای برنزه کردن پوست، کمک گرفتن از حنا و قهوه است. حنا و قهوه هر دو جزو موادی هستند که رنگ دهی آن ها خیلی بالا است. این دو ماده با کمک هم به راحتی می توانند رنگ پوست را تغییر دهند.

 چگونه توسط حنا و قهوه پوست خود را برنزه کنیم؟

برای این کار اول به مقدار سه قاشق غذا خوری حنا و یک قاشق غذاخوری قهوه را باید با هم ترکیب کرد. سپس مقداری آب به آن ها اضافه نمود و آن قدر هم زد تا خمیری یک دست به وجود بیاید. این ترکیب را باید برای چند دقیقه روی بدن خود زده و اجازه دهیم تا نیم ساعت بر روی پوست بماند، ولی باید هر سه دقیقه یک بار پوست مان را چک کنیم تا اگر رنگ به میزان دلخواه مان رسید ترکیب را پاک کنیم.

اگر نخواستید که رنگ پوست شما بیش از حد نارنجی شود، باید پوستتان را زودتر بشویید. با این روش پوست بدن شما، رنگدانه های طبیعی جذب می کند و رنگ پوست مقداری تیره و نارنجی می گردد. برای استفاده از این روش اصلا لازم نیست در برابر نور خورشید قرار بگیریم. ترکیب رنگ حنا و قهوه یک رنگ عنابی به پوست ما می دهد، ولی حتما قبل از امتحان این روش روی یک نقطه کوچک از پوست بدن این ترکیب را امتحان کنید و اگر از رنگ آن خوشتان آمد، به سایر نقاط پوست هم بزنید.

برنزه کردن پوست

روش دوم برنزه کردن پوست با قهوه بدون آفتاب

قهوه خاصیت رنگ دهی دارد. با کمک قهوه می توان رنگ پوست را کمی تیره تر کرد. برای این کار مقداری قهوه را باید با آب مخلوط کنیم و روی حرارت قرار دهیم تا خاصیت رنگ دهی آن افزایش یابد. در نهایت پس از خنک شدن این ترکیب، آن را روی پوست بگذاریم و چک کنیم. زمانی که پوست به رنگ خوبی در آمد آن را بشوییم.

برنزه کردن پوست با ترکیب قهوه و روغن زیتون

همان طور که گفتیم هم قهوه و هم روغن زیتون خاصیت رنگ دهی به پوست را دارند. پس فکرش را بکنید اگر هر دو با هم ترکیب شوند چه خواهد شد.

قهوه جزو گروه برنزه ‌کننده های طبیعی به حساب می آید و می تواند ما را در خانه برنزه کند. علاوه بر این، قهوه در پنهان‌ کردن سلولیت هم کارکرد موثری دارد.

برای برنزه کردن پوست با این ترکیب کافی است تا:

یک فنجان پودر قهوه

دو قاشق غذاخوری روغن زیتون

را با هم ترکیب کنیم و پودرقهوه و روغن زیتون را تا زمانی که ترکیب نرمی شوند با هم مخلوط کنیم.

این ترکیب را بر روی پوست بدن، بمالیم و بگذاریم ۱۵ دقیقه روی پوست‌ استراحت کند. سپس پوست خود را با آب ولرم شست و شو دهیم.

برنزه کردن پوست با قهوه

روش برنزه کردن با روغن بچه

استفاده از روغن بچه یکی از روش های عالی برای برنزه شدن سریع می باشد. با استفاده از این روش به آسانی بدون آفتاب، پوست به رنگ برنز طلایی در می آید. برای برنزه کردن پوست با روغن بچه اول باید مقداری روغن بچه، درون بطری بریزیم، سپس روی پوست اسپری نماییم. اگر این کار یک روز در میان انجام شود، بهتر است. جدای از خاصیت برنزه کردن پوست استفاده از روغن بچه، مانع از پوسته پوسته شدن پوست می شود.

استفاده از روغن بچه برای برنزه کردن پوست برای همه افراد موثر نیست و ممکن است برخی افراد از این روش جواب نگیرند.

برنزه کردن پوست با روغن بچه

نحوه برنزه کردن پوست با پودر کاکائو

پودرکاکائو جزو مواد برنزه ‌کننده خوب، به منظور برنزه کردن پوست است. برای برنزه کردن پوست با پودر کاکائو این مواد را نیاز داریم:

یک چهارم فنجان پودرکاکائو

لوسیون سفید کننده که همیشه مصرف می کنیم

سپس پودرکاکائو و لوسیون را باید با هم ترکیب کنیم و با کمک اسفنج آرایشی این ترکیب را روی پوست مان بمالیم. سپس بعد از ۱۵ الی ۲۰ دقیقه پوست را آب گرم بشوییم.

برنزه کردن پوست با پودر کاکائو

خطرات برنزه شدن سریع و نادرست

شاید تصور کنید که برنزه کردن روشی آسان و بدون عوارض بوده و دقت کافی در این زمینه نباید داشته باشیم، اما باید بدانید که هر روشی را که به کار می بریم باید به درستی انجام شود تا از عوارض و خطرات احتمالی آن جلوگیری شود.
برخی از روش های برنزه کردن مانند سولاریوم یا قرار گرفتن در نور شدید خورشید، می تواند باعث آسیب رساندن شدید به پوست شوند.

برخی از عوارض برنزه کردن نادرست پوست

برنزه کردن پوست

چگونه برنز طلایی شویم ؟

برای آن که پس از برنزه شدن رنگ پوست ما به رنگ طلایی زیبایی در بیاید، یک سری نکات وجود دارد که باید حتما آن ها را رعایت کنیم.

حتما باید از ضد آفتاب کمک بگیریم

فکر می کنید اشتباه خوانده اید؟ نه کاملا درست است. ضد آفتاب زدن اصلا با برنزه شدن تداخلی ندارد. اگر در هنگام آفتاب گرفتن یا سولاریوم رفتن از ضد آفتاب استفاده کنیم پوست ما بدون آسیب دیدن برنزه می شود ولی حتما باید از ضدآفتاب های سبک استفاده کنیم. ضد آفتاب را حتی برای فصل های سرد مانند پاییز و زمستان هم باید استفاده کنیم.

برنزه شدن

از مواد برنزه کننده کمک بگیریم

برای رسیدن به یک رنگ طلایی جذاب بهتر است از مواد برنزه کننده پوستی که در بالا گفتیم برای نتیجه بهتر کمک بگیریم.

زمان مناسبی را برای آفتاب گرفتن انتخاب کنیم

اگر فكر می کنید که در زمان های آفتاب شديد، بهتر برنزه می شویم، کاملا در اشتباهید. با این کار فقط پوست ما نابود می شود. بهترين تایم گرفتن آفتاب، صبح ها است. به این دلیل که پروتئين نور خورشيد، تاثير بسیار خوبي بر پوست می گذارد و اثر آن در این زمان بسیار بیشتر از سایر اوقات است.

به خودمان آب اسپری کنیم

زمانی که در حال برنزه کردن هستیم، حتما برای داشتن رنگ پوستی جذاب باید به بدن مان، آب اسپری کنیم. این کار موجب می شود که پوست، چروكيده و خشك نشود و رنگ آن به جاي قرمز شدن، طلايي و خوشرنگ شود.

لباس مناسبی بپوشیم

اگر نمی خواهید که رد لباس پس از برنزه شدن بر روی پوست ‌تان باقی بماند، باید لباس مناسبی را برای زمان برنزه شدن انتخاب کنید. استفاده از یک لباس یکسان می تواند پوستی براق و یکدست برای‌ ما به وجود بیاورد. اگر می توانید خیلی بهتر است که اصلا لباسی نپوشید، ولی اگر مجبور به پوشیدن لباس هستید حتما لباس مناسب این کار را انتخاب کنید تا بعدا پشیمان نشوید.

ماندگار کردن رنگ برنزه پوست

برنزه کردن پوست قدم نهایی برای رسیدن به رنگ پوستی زیبا نیست. بلکه ماندگاری این رنگ از اهمیت بیشتری برخوردار است. براي ماندگاری این رنگ بر روي پوست این نکات را حتما باید رعایت کنیم.

  1. بعد از دوش گرفتن حتما با آب خنک حمام خنك كنيم.
  2. باقی مانده های روغن يا كرم را روی پوست پاک کنیم.
  3. برای خشک کردن پوست، حوله را محكم روي پوست نکشیم. به این دلیل که هم، پوست آسیب می بیند و هم رنگ آن پاک می شود.برنزه کردن پوست

 

نکات تکمیلی برای برنزه کردن پوست

  • درزمان مناسبی باید برای برنزه کردن زیر آفتاب برویم
  • باید سعی کنیم از سالن‌های برنزه اسفاده نکنیم و خودمان در منزل یا با آفتاب پوست مان را برنزه کنیم
  • باید هر طرف از بدن را حداقل ۲۰ دقیقه زیر اشعه آفتاب قرار دهیم
  • حتما برای محافظت از پوست بدن در برابر اشعه های مضر آفتاب از ضدآفتاب استفاده کنیم
  • مواد برنزه کننده پوست را بهتر است در نواحی زیر بغل‌ ها و خطوط بیکینی نزنیم
  • اگر چشمان ما حساس است حتما باید از عینک آفتابی استفاده کنیم
  • همیشه باید آب را در کنار خود داشته باشیمبرنزه کردن پوست

در نهایت

با توجه به همه آن چیزی که در این مقاله گفتیم، روش های مختلفی برای برنزه کردن پوست وجود دارد. بعضی از این روش ها هزینه بر و پر خطر هستند ولی روش های خانگی، ساده و بی ضرری هم برای رسیدن به رنگ پوست دلخواه وجود دارد. استفاده از ترکیب های خانگی به برنزه‌ شدن پوست می انجامند. گاهی برای برنزه شدن با آفتاب، بهتر است از این ترکیبات استفاده کنیم. البته همه ما نحوه برنزه شدن با آفتاب را می دانیم ولی بهتر است از یک سری از نکاتی که در این مطلب گفتیم، استفاده کنیم که نتیجه بهتری بگیریم.

منبع

helloglow

سوالات متداول در مورد برنزه کردن پوست
 

 

چه کار هایی را نمی توانم در زمان برنزه کردن انجام بدهم؟

زمانی که برنزه کردید اصلا از لیف استفاده نکنید. ليف زدن موجب می شود تا لايه ای از سلول هاي پوست برداشته شود و رنگ پوست پاک شود.

چه عواملی منجر به یک برنز طلایی می شوند ؟

حتما سعی کنید مقدار کافی آب سرد بخورید و از مواد تسریع‌کننده روغن برنزه استفاده کنید. این زمان برای داشتن رنگی عالی ممکن است ۴ روز یا بیشتر طول بکشد. البته ما در این مقاله در مورد انواع روش های برنزه شدن در منزل صحبت کردیم پس با استفاده از این روش ها می توانید به زیبایی برنزه شوید.

چقدر زمان برای آفتاب گرفتن نیاز است ؟

برای هر طرف از بدن فقط حدود ۱۵ دقیقه کافی است. بودن مداوم در آفتاب بسیار ضرردارد. پس حدودا هر ۱۵ دقیقه یک بار، بچرخید.

در زمان برنزه کردن با آفتاب چرا باید از وازلین استفاده کنم؟

معمولا هنگام برنزه کردن پوست می توان از وازلین کمک گرفت. برنزه شدن با کمک وازلین به تثبیت رنگ و یک دست شدن رنگ پوست قبل از برنزه کردن پوست کمک می کند. اگر نواحی زبر پوست را مانند زانوها، آرنج، قوزک پا و … را با وازلین چرب کنید، بهتر رنگ می گیرند.

چه مراقبت هایی بعد از برنزه کردن باید انجام بدهم؟

بعد از برنزه کردن پوست اصلا پوست را به حال خودش رها نكنيد و حتما از لوسيون هاي بعد از برنزه کردن جهت تامين رطوبت پوست کمک بگیرید.