بی شک هیچ کس نیست که دوست نداشته باشد دندان‌هایی سفید و براق داشته باشد. دلیل آن هم این است که داشتن دندان‌های سفید و زیبا در زیبایی چهره نقش بسیار مهمی را ایفا می کند. تا بحث از بین بردن لکه‌های زرد دندان یا سفید کردن دندان می شود، همه ما به فکر مراجعه به دندان پزشکی ها می افتیم. اما جالب است بدانید تنها روش سفید کردن دندان ها روکش دندان نیست؛ بلکه شما می توانید به کمک مواد طبیعی که در خانه دارید، به راحتی به سفید کردن دندان هایتان بپردازید.

در همین راستا این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر را به معرفی روش های خانگی سفید کردن دندان اختصاص داده ایم. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

  • موادی مثل جوش شیرین، سرکه سیب و نشاسته جزو بهترین مواد طبیعی برای سفید کردن دندان به شمار می روند.
  • به منظور از بین بردن لکه های زرد دندان و سفید کردن آن ها  می‌توانید از انواع مواد طبیعی استفاده کنید.
  • همواره توجه داشته باشید که در استفاده از هر کدام از مواد گفته شده برای سفید کردن دندان خصوصا جوش شیرین، سرکه و آبلیمو زیاده روی نکنید.

 

روش های خانگی سفید کردن دندان

یکی از ساده ترین و در عین حال موثرترین راهکارها برای زردی دندان و داشتن دندان های سفید و زیبا استفاده از مواد طبیعی و گیاهی است. در ادامه، ۱۰ روش خانگی برای سفید کردن دندان‌ها را برای شما گردآوری کرده ایم.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

اولین روش خانگی که قصد داریم، در ابتدای این مطلب آن را به عنوان بهترین راهکار برای سفید کردن دندان معرفی کنیم، استفاده از جوش شیرین است. جوش شیرین قدرت این را دارد تا از تشکیل پلاکت جلوگیری نماید و به دنبال آن نیز مانع تغییر رنگ دندان شود. این ماده شگفت آور همچنین قادر است، لکه های سطح دندان را به خوبی از بین ببرد و باعث سفید شدن دندان ها شود. باوری که در میان عوام جا افتاده و افراد زیادی را در استفاده از جوش شیرین برای دندان ها مردد می کند، این است که جوش شیرین خیلی زننده است و ممکن است به مینای دندان آسیب بزند. در تحقیقاتی که در  سال 2017  انجام شد، این نتیجه به دست آمد که جوش شیرین نه تنها برای سفید کردن دندانها یک راه ایمن است، بلکه می تواند جلوی پوسیدگی دندان ها را را هم بگیرد. با این حال توصیه ما به شما این است که در استفاده از آن برای سفید کردن دندان زیاده روی نکنید.

به منظور بهره بردن از خواص جوش شیرین برای سفید کردن دندان تنها کافی است،  1/4 قاشق چای خوری پودر جوش شیرین را به خمیر دندان‌تان اضافه کنید و دندان‌های خود را به کمک آن مسواک بزنید. در نهایت نیز دهان خود را با آب ولرم شستشو دهید.

سفید کردن دندان با جوش شیرین

سفید کردن دندان با پوست موز

آیا شما هم مانند بسیاری از مردم از خواص پوست موز اطلاعی ندارید و آن را به راحتی دور می ریزید؟! ما در این قسمت می خواهیم، پوست موز را به عنوان بهترین ماده برای سفید کردن دندان معرفی کنیم. پوست موز در ترکیبات خود مقادیر زیادی پتاسیم، منیزیوم و دیگر مواد معدنی دارد که به کمک آن می‌تواند، به سفید شدن دندان کمک کند. قطعا با دانستن این مسئله دیگر هیچ موقع پوست موز خود را دور نخواهید ریخت و به کمک آن به دندان هایتان سفیدی و زیبایی را هدیه خواهید کرد.

به این منظور باید یک برش از پوست موزی را که رسیده باشد، ولی هنوز سیاه نشده باشد جدا کنید و آن را روی دندان هایتان بکشید، به گونه ای که یک لایه سفید رنگ روی دندان هایتان تشکیل شود. به مدت چند دقیقه اجازه دهید، روی دندان هایتان بماند و پس از آن با یک مسواک خشک، بصورت دورانی و بسیار آرام دندان های خود را به مدت یکی دو دقیقه مسواک بزنید. سعی کنید بعد از شستن دندان هایتان نهایتا تا یک ساعت چیزی میل نکنید. ما به شما اطمینان می دهیم، اگر  این کار روزی یک بار و حداقل تا 2 هفته انجام دهید، لکه های روی دندان هایتان از بین خواهد رفت و سفیدی بر خواهد گشت.

سفید کردن دندان با پوست موز

سفید کردن دندان با زغال

یکی دیگر از موادی که به کمک آن می توان در خانه و بدون رفتن به دندانپزشکی ها دندان ها را سفید کرد، زغال است. شاید باورش برایتان سخت باشد، ولی زغال به طرز شگفت انگیزی می تواند دندان‌ها را سفید نماید. البته توجه داشته باشید، این زغالی که برای سفید کردن دندان توصیه می شود، زغال چوب فعال نام دارد و با زغال معمولی تفاوت هایی دارد. زغال فعال با قدرت می تواند خود را به رنگ دهنده های سطحی دندان مثل قهوه، چای، مواد غذایی و نوشیدنی ها بچسباند و پلاک و لکه‌ها را در خود به دام انداخته و از مینای دندان جدا نماید. زغال از آن جایی که می تواند، تانن‌ها که در ترکیبات موادی همچون قهوه و چای یافت می شود، را جذب کند، برای سفید کردن دندان یک راه حل سریع به شمار می رود. استفاده از پودر زغال فعال برای دندان همچنین برای جلوگیری از حفره ها و حفظ سلامت دندان و لثه نیز مفید است.

برای این که به کمک زغال بتوانید به سفید کردن دندان خود بپردازید، باید مقداری پودر زغال چوب را به خمیر دندان‌تان اضافه کنید و با آن دندان‌های‌تان را بشویید. زغال چوب، به دندان‌ها سفیدی و درخشندگی می‌دهد. البته توجه داشته باشید که نباید از زغال به صورت مداوم برای دندان هایتان استفاده کنید. شما به هیچ عنوان نباید، بیشتر از دو هفته یک بار به این روش دندان هایتان را مسواک بزنید.

سفید کردن دندان با زغال

سفید کردن دندان با سرکه سیب

سرکه سیب یکی دیگر از مواد طبیعی است که برای سفید کردن دندان بسیار مفید است و با جرات می توان آن را جایگزین بسیاری از سفید کننده های شیمیایی کرد. سرکه سیب به‌طور طبیعی خاصیت اسیدی دارد، به همین خاطر می تواند، پلاک یا سایر مواد چسبیده به دندان‌ها را تجزیه  کند. میزان PH سرکه‌ سیب به قدری است که به کمک آن می تواند، لکه‌های دندان را از بین ببرد و آن ها را سفید کند. سرکه سیب همچنین حاوی ترکیباتی مانند اسید استیک، پتاسیم، منیزیم، پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌هایی است که با تکیه بر آن می تواند، میکروب‌ها و جرم‌ها را نابود نماید.

برای سفید کردن دندان با سرکه سیب باید یک قاشق آب را با نصف قاشق سرکه سیب مخلوط کنید. سپس مسواک را درون این مواد زده و روی دندان های خود بکشید. بعد از این کار باید دهانتان را شستشو دهید. پس از شستشوی دهانتان با آب، با خمیر دندان مسواک بزنید تا سرکه سیب حذف شود. درست است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب و داشتن دندان های سفید و زیبا باید این کار را به صورت مداوم انجام دهید، اما با این حال باید دقت داشته باشید که زیاد هم از سرکه سیب برای سفید کردن دندان استفاده نکنید؛ زیرا سرکه سیب خاصیت اسیدی دارد و اگر زیاد از آن استفاده کنید به مینای دندان آسیب وارد می کند.

سفید کردن دندان با سرکه سیب

سفید کردن دندان با نشاسته

یکی دیگر از موادی که می توان نام آن را در لیست بهترین مواد طبیعی برای سفید کردن دندان قرار داد، نشاسته است. اگر از لکه های زرد روی دندان هایتان به ستوه آمده اید و به دنبال راهی برای از بین بردن آن ها و سفید شدن دندان هایتان هستید، پیشنهاد ما به شما استفاده از نشاسته است. نشاسته پودر سفید رنگ و بدون بویی است که در دانه و ساقه گیاهان و غلاتی مانند برنج، گندم، ذرت و… یافت می شود. پودر نشاسته از آن جایی که حاوی فیبر، کلسیم، آهن و ویتامین B  و ویتامین A است، با قدرت می تواند لکه های زرد روی دندان را نابود کند و دندان هایی سفید و زیبا را برای شما به ارمغان آورد.

برای این که بتوانید از این همه خواص نشاسته برای دندان های تان بهره ببرید، یک قاشق چای خوری پودر نشاسته را با مقدار کمی آب ولرم در یک ظرف کوچکی بریزید و به کمک آن یک خمیر نازک درست کنید. پس از آن دندان های خود را به کمک این خمیر با آرامی به مدت 2 دقیقه مسواک بزنید. سپس بشویید. پس از چندین بار استفاده از این خمیر معجزه آسا خواهید دید که دیگر لکه زردی روی دندان هایتان باقی نمانده و آن موقع است که باید از سفیدی دندان هایتان لذت ببرید.

استفاده از زردچوبه برای دندان

زردچوبه از هزاران سال پیش به عنوان ماده‌ای برای درمان و بهبود بسیاری از بیماری‌ها نزد مردم شناخته شده بوده است. اکنون نیز ما می خواهیم این ماده شگف آور را به عنوان بهترین ماده طبیعی برای سفید کردن دندان معرفی نماییم. زردچوبه از آن جایی که دارای خواص ضد التهابی و ضد میکروبی است، به خوبی می تواند به حذف لکه های عمیق از دندان و در نهایت سفید شدن آن ها کمک نماید. زردچوبه همچنین قدرت این را دارد تا دندان ها و لثه ها را قوی تر کند و دهان را نیز از میکروب های ناسالم پاکسازی نماید.

برای استفاده از زردچوبه جهت سفید کردن دندان خود نیاز به مقداری پودر زردچوبه باکیفیت دارید که مقداری از آن را در ظرفی بریزید. پس از آن که مسواکتان را مرطوب کردید، به آن آغشته نمایید. سپس دندان‌ها را مانند همیشه مسواک بزنید تا پودر زردچوبه به قسمت‌های مختلف لثه و دندان برسد. پس از آن لازم است تا به مدت ۵ دقیقه به آن اجازه دهید تا روی دندان ها باقی بماند و بتواند، نقش خود را در  سفید کردن دندان ها ایفا نماید. پس از گذشت این مدت زمان دهان خود را کاملا با آب بشویید و سپس دوباره دندان را به کمک خمیردندان یا دیگر محصولات تمیزکننده دیگر مسواک کنید.

استفاده از زردچوبه برای دندان

استفاده از آب لیمو ترش در مسواک

راهکار طبیعی دیگری که می خواهیم آن را به عنوان بهترین روش خانگی برای سفید کردن دندان معرفی کنیم، استفاده از آب لیمو ترش است. همانطور که می دانید، آب لیمو خاصیت اسیدی دارد و به کمک همین خصلت خود قادر است، لکه های زرد دندان را از بین ببرد و به سفید شدن دندان ها کمک نماید. اگر می خواهید دندان هایتان را با آب لیمو سفید کنید و دندان هایی سالم و زیبا داشته باشید، در کنار آب لیمو به مقداری نمک دریا هم احتیاج خواهید داشت. نمک به عنوان یک لایه عمل می کند و آن هم لکه های روی دندان را از بین می برد.

برای بهره بردن از خواص هر دو این مواد در کنارهم برای سفید کردن دندان هایتان لازم است تا یک قاشق چای خوری نمک دریا را با دو قاشق چای خوری آبلیمو ترش مخلوط کنید. سپس مسواکتان را به آن آغشته نمایید و به طور معمول مسواک بزنید. اگر این نوع مسواک زدن را به صورت مداوم و هفته ای یک بار انجام دهید، شک نداشته باشید، که به طرز شگفت آوری لکه های زرد دندان هایتان از بین خواهد رفت و صاحب دندان هایی سفید و زیبا خواهید شد.

استفاده از آب لیمو ترش در مسواک

نکات مهم برای سفید کردن دندان

حال که با روش های خانگی برای سفید کردن دندان آشنا شدید، لازم است تا برای داشتن دندان هایی سفید و زیبا به چندین نکته هم توجه نمایید. در ادامه به این نکات پرداخته شده است.

  • با این که مواد طبیعی نقش مهمی را در سفید کردن دندان ایفا می کنند، اما با این حال باید بدانید که در به کار بردن ترکیباتی مثل جوش شیرین و مواد اسیدی مثل آب لیمو یا سرکه زیاده روی نکنید، چرا که ممکن است استفاده بیش از حد این مواد به مینای دندان هایتان آسیب وارد کند.
  • به کار گرفتن هر کدام از روش های گفته شده به همراه کمی صبر و حوصله می‌تواند به سفید شدن دندان هایتان کمک کند.
  • نکشیدن سیگار و ترک آن، یکی از راه هایی است که به سفید شدن دندان های زرد کمک زیادی می‌کند.
  • در طول روز حداقل دو بار مسواک بزنید تا به سفید ماندن دندان ها در طول زمان کمک کرده باشید.

برای شما عزیزانی که به سلامت دهان اهمیت می‌دهید و به دنبال خرید یک مسواک خوب و مناسب هستید، پک دوتایی مسواک تریزا مدل Perfect White با برس متوسط را به شما پیشنهاد می دهیم.

پک دو عددی مسواک تریزا مدل Perfect White با برس متوسط

در این پک دو عدد مسواک مدل Perfect White با برس متوسط وجود دارد که همین مسئله خریدی مقرون به صرفه را برایتان فراهم کرده است. جالب است بدانید، این مدل مسواک از آن جایی که برس متوسطی دارند، برای کسانی مناسب است که دندان هایشان زیاد زرد نیستند و جرم آن چنانی ندارد. الیاف سفید رنگ مسواک های تریزا باعث پاک‌سازی ملایم ولی مؤثر سطوح خارجی دندان‌ها می‌شوند و از سوی دیگر الیاف آبی‌رنگ با موادی که خاصیت سفیدکنندگی دارند پوشیده شده است و بافت اسفنجی ویژه‌ای دارد که لثه‌ها را نیز تمیز می‌کند. بنابراین با استفاده از این مسواک ها می توانید، به سفید کردن دندان خود کمک زیادی نمایید. طراحان مسواک تریزا تعدادی از الیاف آن را بلند و با زاویه قرار داده اند تا در فضای بین دندان‌ها نفوذ کنند و تمام سطوح را پاک‌سازی و جرم‌گیری نمایند.

شما می‌توانید همین الان پک دو عددی مسواک تریزا مدل Perfect White با برس متوسط را با بهترین قیمت و با تخفیف ویژه از فروشگاه میس و مستر سفارش دهید.

پک دو عددی مسواک تریزا مدل Perfect White با برس متوسط

کلام آخر

در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر تلاش کردیم تا بهترین روش های خانگی برای سفید کردن دندان را برایتان تهیه کنیم. لذا امیدوارم به کمک این روش ها علاوه بر بر طرف کردن زردی دندان هایتان زیبایی و سفیدی را برای دندان های تان به ارمغان آورید.

در پایان تقاضامندیم، چنانچه نظر یا تجربه ای در زمینه سفید کردن با روش های خانگی دارید، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان در میان بگذارید.

 سوالات متداول در خصوص سفید کردن دندان

در پایان این مطلب به سه مورد از رایج‌ترین سوالات در مورد سفید کردن دندان پاسخ خواهیم داد.


چگونه دندان هایمان را سفید کنیم؟

راهکارهای بسیاری برای سفید کردن دندان در خانه وجود دارد. در این مطلب ۱۰ روش برای سفید کردن دندان، به طور کامل شرح داده شده است که شما می توانید، با انجام هر یک از آن ها بدون صرف هزینه های گزاف زردی دندان هایتان را از بین ببرید و دندان های سفید و زیبایی را به خودتان هدیه کنید.

آیا سفید کردن دندان در خانه خطراتی را هم به دنبال دارد؟

تحقیقات جامعی در خصوص عوارض استفاده از مواد گفته شده در این مطلب روی دندان ها هنوز صورت نگرفته است. اما با این حال اگر قصد استفاده از این روش ها برای سفید کردن دندان را دارید، بهتر است در استفاده از آن خصوصا آن هایی که خاصیت اسیدی دارند، نظیر سرکه سیب و موادی مانند جوش شیرین و زغال زیاده روی نکنید. پیشنهاد ما به شما این است که حدودا بین دو هفته تا ماهی یک بار از این روش ها استفاده کنید.

دلایل زرد شدن دندان ها چیست؟

زرد شدن دندان ها می توانند دلایل مختلفی داشته باشند . مهم ترین دلایل زرد شدن دندان ها عبارت است از: عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، عوامل ژنتیکی، نازک شدن مینای دندان به دلیل بالا رفتن سن، نوشیدن چای یا قهوه، سیگار کشیدن و مصرف آنتی‌بیوتیک.