از بین بردن بوی بد دهان

Table of Contents

بوی بد دهان، که به آن هالیتوز هم گفته می شود، می تواند خجالت آور باشد و در برخی موارد حتی ممکن است باعث فرد اضطراب شود. تعجبی ندارد که قفسه های فروشگاه ها مملو از آدامس، قرص خوشبو کننده، ​​دهانشویه و سایر محصولاتی است که برای مبارزه با بوی بد دهان طراحی شده اند. اما بسیاری از این محصولات فقط راهکارهای موقتی هستند؛ زیرا علت مشکل را برطرف نمی کنند. برخی غذاها، شرایط و عادات سلامتی از جمله دلایل بوی بد دهان هستند. در بسیاری از موارد، با رعایت بهداشت مناسب دندان می توانید بوی بد دهان را بهبود بخشید. اگر تکنیک‌ های خودمراقبتی ساده مشکل را حل نکرد، به دندانپزشک یا پزشک خود مراجعه کنید تا مطمئن شوید که یک بیماری جدی ‌تر باعث بوی بد دهان شما نمی ‌شود. در این مطلب قصد داریم علل بوی بد دهان را مورد بررسی قرار دهیم و همچنین راهکارهایی برای از بین بردن بوی بد دهان به شما ارائه دهیم.

علائم بوی بد دهان چیست؟

بوهای بد دهان بسته به منبع یا علت زمینه ای متفاوت است. برخی از افراد با وجود اینکه بوی دهانشان کم است یا اصلا بوی بدی ندارند، بیش از حد نگران نفس خود هستند. در حالی که برخی دیگر از بوی بد دهان خود آگاهی ندارند. از آنجایی که ارزیابی بوی نفس خودتان دشوار است، از یک دوست نزدیک یا خویشاوند بخواهید تا سؤالات مربوط به بوی بد دهان شما را تأیید کند.

علائم بوی بد دهان چیست؟

چه زمانی باید برای ازبین بردن بوی بد دهان به پزشک مراجعه کرد؟

اگر دهانتان بوی بدی دارد، عادات بهداشت دهان و دندان خود را مرور کنید. سعی کنید سبک زندگی خود را تغییر دهید، مثلا مسواک زدن دندان ها با روش صحیح و زبان خود بعد از غذا خوردن، استفاده از نخ دندان و نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

اگر پس از ایجاد چنین تغییراتی بوی بد دهان شما ادامه پیدا کرد، به دندانپزشک خود مراجعه کنید. اگر دندانپزشک شما مشکوک باشد که بیماری جدی تری باعث بوی بد دهان شما شده، ممکن است شما را به پزشک معرفی کند تا علت آن را پیدا کند.

علت بوی بد دهان چیست؟

اغلب اوقات این بوی بد از دهان شما شروع می شود و دلایل احتمالی زیادی برای آن وجود دارد که عبارتند از:

  • غذا: تجزیه ذرات غذا در داخل و اطراف دندان شما می تواند باعث افزایش باکتری ها و ایجاد بوی بد شود. خوردن برخی غذاها مانند پیاز، سیر و ادویه ها نیز می تواند باعث بوی بد دهان شود.پس از هضم، این غذاها وارد جریان خون شده، به ریه های شما منتقل می شوند و بر بوی تنفس شما تأثیر می گذارند.
  • محصولات دخانیات: سیگار باعث بوی نامطبوع دهان می شود. سیگاری‌ ها و مصرف ‌کنندگان تنباکو خوراکی نیز بیشتر در معرض ابتلا به بیماری لثه، یکی دیگر از منابع بوی بد دهان هستند.

قبل از هر گونه درمان و استفاده از راهکارهای از بین بردن بوی بد دهان، باید ابتدا دلیل اصلی این مشکل را پیدا کرد. از جمله شایع ترین دلایل بوی ناخوشایند دهان می توان به عدم رعایت بهداشت، مصرف دخانیات، مشکلات دندان و لثه، خوردن برخی مواد غذایی و … اشاره کرد.

  • بهداشت ضعیف دندان: اگر روزانه مسواک نزنید و نخ دندان نکشید، ذرات غذا در دهان شما باقی می ماند و باعث بوی بد دهان می شود. یک لایه بی رنگ و چسبنده از باکتری ها (پلاک) روی دندان های شما تشکیل می شود. اگر مسواک زده نشود، پلاک لثه های شما را تحریک می کند. زبان شما همچنین می تواند باکتری هایی را که بو تولید می کنند، به دام بیاندازد. دندان های مصنوعی که به طور منظم تمیز نمی شوند یا به درستی جا نمی شوند، می توانند حاوی ذرات غذا و باکتری های ایجاد کننده بو باشند.

از بین بردن بوی بد دهان با مسواک

  • خشکی دهان: بزاق به پاکسازی دهان شما کمک می کند و ذرات ایجاد کننده بوی بد را از بین می برد. وضعیتی به نام خشکی دهان می تواند به افزایش بوی بد دهان کمک کند؛ زیرا تولید بزاق کاهش می یابد. خشکی دهان به طور طبیعی در هنگام خواب رخ می دهد و منجر به “نفس صبحگاهی” می شود و اگر با دهان باز بخوابید، بدتر می شود. خشکی دهان مزمن می تواند ناشی از مشکل غدد بزاقی و برخی بیماری ها باشد.
  • داروها: برخی از داروها می توانند به طور غیرمستقیم با افزایش خشکی دهان باعث ایجاد بوی بد دهان شوند. برخی دیگر می توانند در بدن تجزیه شوند تا مواد شیمیایی آزاد شده و تنفس شما را بد بو کند.
  • عفونت در دهان: بوی بد دهان می تواند در اثر زخم های جراحی پس از جراحی دهان، مانند برداشتن دندان، یا در نتیجه پوسیدگی دندان، بیماری لثه یا زخم های دهان ایجاد شود.
  • سایر بیماری های دهان، بینی و گلو: بوی بد دهان گاهی اوقات می تواند ناشی از غده های کوچکی باشد که در لوزه ها تشکیل می شوند و با باکتری هایی که بو تولید می کنند پوشیده شده اند. عفونت یا التهاب مزمن در بینی، سینوس‌ها یا گلو که می ‌تواند به ترشح پشت حلق و بینی کمک کند نیز می ‌تواند باعث بوی بد دهان شود.
  • علل دیگر: بیماری‌ هایی مانند برخی سرطان ‌ها و شرایطی مانند اختلالات متابولیک می ‌توانند در نتیجه مواد شیمیایی که تولید می ‌کنند، بوی بد تنفسی را ایجاد کنند. ریفلاکس مزمن اسیدهای معده یا بیماری ریفلاکس معده به مری نیز می تواند با بوی بد دهان همراه باشد. بوی بد دهان در کودکان خردسال می تواند ناشی از جسم خارجی مانند یک تکه غذا در سوراخ بینی باشد.

علت بوی بد دهان

راه های تشخیص و از بین بردن بوی بد دهان

پزشک یا دندانپزشک شما احتمالا هم بوی دهان و هم بوی بینی شما را تنفس می کند و آن را بر اساس مقیاسی ارزیابی می کند. از آنجایی که پشت زبان اغلب منبع بوی نامطبوع است، دندانپزشک شما ممکن است آن را نمونه برداری و بوی آن را ارزیابی کند.

یک سری تجهیزات به نام آشکارسازهای پیچیده ای نیز وجود دارند که می توانند مواد شیمیایی مسئول بوی بد دهان را شناسایی کنند، اگرچه اینها همیشه در دسترس نیستند.

راهکارهای پزشکی برای از بین بردن بوی بد دهان

برای کاهش بوی بد دهان، کمک به جلوگیری از پوسیدگی و کاهش خطر ابتلا به بیماری لثه، به طور مداوم بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. روش های از بین بردن بوی بد دهان بسته به علت آن می تواند متفاوت باشد. اگر تصور شود که بوی بد دهان شما ناشی از یک بیماری زمینه ای است، دندانپزشک شما احتمالا شما را به پزشک داخلی ارجاع می دهد.

برای از بین بردن بوی بد دهان و کنترل آن، پزشک از شما می خواهد راهکارهای مراقبتی را به خوبی انجام دهید. اقدامات دندانپزشکی که ممکن است بخواهید انجام دهید شامل موارد زیر است:

  • استفاده از دهانشویه و خمیردندان: اگر بوی بد دهان شما به دلیل تجمع باکتری (پلاک) روی دندان های شما باشد، دندانپزشک ممکن است دهانشویه ای را توصیه کند که باکتری ها را از بین ببرد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است یک خمیر دندان حاوی عامل ضد باکتری برای از بین بردن باکتری هایی که باعث ایجاد پلاک می شوند را نیز توصیه کند.
  • درمان بیماری های مربوط به لثه و دندان: اگر بیماری لثه دارید، ممکن است به متخصص لثه (پریودنتیست) ارجاع داده شوید. بیماری لثه می‌تواند باعث کنده شدن لثه‌ها از دندان‌های شما شود و پاکت‌های عمیقی را باقی بگذارد که پر از باکتری‌ های ایجاد کننده بو می‌ شود. گاهی اوقات فقط تمیز کردن حرفه ای، این باکتری ها را از بین می برد. دندانپزشک شما همچنین ممکن است ترمیم دندان معیوب را توصیه کند که محل رشد باکتری است.

مراجعه به دندانپزشک برای بوی بد دهان

اگر مشکل بوی بد دهان شما ناشی از بیماری خاصی باشد، پزشک ابتدا علت را بررسی کرده و درمان آن را آغاز می کند. ممکن است از یک سری داروهای تخصصی برای از بین بردن بوی بد دهان استفاده شود.

نکات مهم قبل از مراجعه به پزشک برای بوی بد دهان

اگر می خواهید بوی بد دهان خود را توسط دندانپزشک ارزیابی کنید، این نکات می تواند به شما کمک کند:

  • دندانپزشکان معمولا قرارهای صبحگاهی را برای آزمایش و از بین بردن بوی بد دهان ترجیح می دهند تا احتمال اینکه غذاهایی که در طول روز می خورید مانع معاینه شوند را کاهش دهند.
  • در قرار ملاقات خود از عطر، لوسیون های معطر، رژلب معطر یا برق لب استفاده نکنید، زیرا این محصولات می توانند هر بوی زننده ای را بپوشانند.
  • اگر در یک ماه گذشته آنتی بیوتیک مصرف کرده اید، با دندانپزشک خود مشورت کنید تا ببینید آیا نیاز به تغییر زمان ملاقات دارید یا خیر.

 

پزشک برای بوی بد دهان چه سوالاتی از شما می پرسد؟

دندانپزشک شما احتمالا دوره درمان و از بین بردن بوی بد دهان شما را با ارزیابی سابقه پزشکی تان شروع می کند و سؤالاتی مانند زیر می پرسد:

  • اولین بار از چه زمانی بوی بد دهان را تجربه کردید؟
  • آیا بوی بد دهان شما گاه به گاه است یا مداوم؟
  • هر چند وقت یک بار دندان های خود را مسواک می زنید یا دندان های مصنوعی خود را تمیز می کنید؟
  • چند وقت یکبار نخ دندان می کشید؟
  • بیشتر چه نوع غذاهایی می خورید؟
  • چه داروها و مکمل هایی مصرف می کنید؟
  • چه شرایط سلامتی دارید؟
  • آیا از طریق دهان نفس می کشید؟
  • آیا شما خروپف می کنید؟
  • آیا آلرژی یا مشکلات سینوسی دارید؟
  • به نظر شما چه چیزی ممکن است باعث بوی بد دهان شما شود؟
  • آیا دیگران متوجه بوی بد دهان شما شده اند و در مورد آن نظر داده اند؟

برای پاسخ به این سوالات آماده باشید تا بتوانید از زمان قرار خود نهایت استفاده را ببرید و راهکارهای از بین بردن بوی بد دهان برای شما موثرتر باشد.

راهکارهای خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان

برای کاهش یا از بین بردن بوی بد دهان راهکارهای زیر را انجام دهید:

  • بعد از غذا مسواک بزنید: یک مسواک در محل کار خود داشته باشید تا بعد از غذا از آن استفاده کنید.حداقل دو بار در روز، به خصوص بعد از غذا، با استفاده از خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید. ثابت شده است که خمیردندان با خواص ضد باکتریایی بوی بد دهان را کاهش می دهد.
  • حداقل یکبار در روز از نخ دندان استفاده کنید: نخ دندان کشیدن صحیح ذرات غذا و پلاک را از بین دندان های شما پاک و به کنترل بوی بد دهان کمک می کند.
  • زبانتان را مسواک بزنید: زبان شما حاوی باکتری است؛ بنابراین مسواک زدن با دقت ممکن است باعث کاهش و از بین بردن بوی بد دهان شود. افرادی که زبان آنها از مقدار قابل توجهی باکتری ها پوشیده شده است (به عنوان مثال ناشی از سیگار کشیدن یا خشکی دهان)، ممکن است نیاز به مصرف اسکرابر زبان داشته باشند. یا از مسواکی استفاده کنید که حاوی زبان شویه در پشت آن باشد.

مسواک زدن زبان

  • پروتزها یا دندان مصنوعی را تمیز کنید: اگر از بریج یا دندان مصنوعی استفاده می کنید، حداقل یک بار در روز یا طبق دستور دندانپزشک آن را به طور کامل تمیز کنید. اگر نگهدارنده دندان یا محافظ دهان دارید، هر بار قبل از گذاشتن آن در دهان، وسیله را تمیز کنید. دندانپزشک شما می تواند بهترین محصول پاک کننده را توصیه کند.
  • خشکی دهان را برطرف کنید: برای مرطوب نگه داشتن و از بین بردن بوی بد دهان خود، از مصرف تنباکو خودداری کنید و مقدار زیادی آب بنوشید. البته مصرف یک سری نوشیدنی ها مثل قهوه، نوشابه یا الکل می تواند منجر به خشکی دهان شود. برای تحریک بزاق، آدامس بجوید یا آب نبات بمکید (ترجیحا بدون قند). برای خشکی مزمن دهان، دندانپزشک یا پزشک شما ممکن است یک آماده سازی بزاق مصنوعی یا یک داروی خوراکی که جریان بزاق را تحریک می کند، تجویز کند.
  • رژیم غذایی خود را تنظیم کنید: برای از بین بردن بوی بد دهان باید از خوردن غذاهایی مانند پیاز و سیر که باعث بوی بد دهان می شوند خودداری کنید. مصرف زیاد غذاهای شیرین با بوی بد دهان نیز مرتبط است.
  • به طور مرتب یک مسواک جدید تهیه کنید: به منظور از بین بردن بوی بد دهان هر سه تا چهار ماه یکبار مسواک خود را پس از ساییدگی عوض کنید و مسواک نرمی انتخاب کنید.

از بین بردن بوی بد دهان

  • معاینات منظم دندانپزشکی را برنامه ریزی کنید: برای از بین بردن بوی بد دهان به طور منظم، معمولا دو بار در سال برای معاینه و تمیز کردن دندان ها یا پروتزهای خود به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر با مشکل بوی بد دهان مواجه هستید، راحت ترین راهکارهای خانگی این است که دو بار در روز مسواک بزنید و از نخ دندان استفاده کنید. از مصرف غذاهای تولید کننده بوی بد دهان مثل سیر و پیاز اجتناب کنید.

مواد غذایی موثر برای ازبین بردن بوی بد دهان

برخی مواد غذایی در آشپزخانه شما موجود هستند که مصرف آنها باعث از بین رفتن بوی بد دهان می شود. در ادامه شما را با این موارد آشنا خواهیم کرد.

روش از بین بردن بوی بد دهان با جعفری

جعفری یک درمان خانگی محبوب برای از بین بردن بوی بد دهان است. رایحه تازه و محتوای کلروفیل بالای آن نشان می دهد که می تواند اثر خوشبو کننده داشته باشد. نشان داده شده است که جعفری می تواند به طور موثری با ترکیبات ناپاک گوگرد مبارزه کند. برای استفاده از جعفری برای از بین بردن بوی بد دهان، برگ های تازه را بعد از هر وعده غذایی بجوید یا مکمل غذایی جعفری بخرید و مصرف کنید.

جعفری موثر در از بین بردن بوی بد دهان

آب آناناس برای ازبین بردن بوی بد دهان

بسیاری از مردم بر این باورند که آب آناناس سریعترین و موثرترین درمان برای از بین بردن بوی بد دهان است. در حالی که هیچ مدرک علمی برای حمایت از این نظریه وجود ندارد، گزارش ها نشان می دهد که این عقیده صحیح است.

بعد از هر وعده غذایی یک لیوان آب آناناس ارگانیک بنوشید یا یک تکه آناناس را به مدت یک تا دو دقیقه بجوید. همچنین مهم است که به خاطر داشته باشید که بعد از آن باید دهان خود را از قندهای موجود در میوه و آب میوه بشویید.

راه از بین بردن بوی بد دهان با آب 

تحقیقات نشان می دهد که خشکی دهان اغلب باعث بوی بد دهان می شود. بزاق نقش بسیار مهمی در تمیز نگه داشتن دهان شما دارد. بدون آن، باکتری ها شروع به رشد می کنند. دهان شما به طور طبیعی هنگام خواب خشک می شود، به همین دلیل است که تنفس معمولا در صبح بدتر می شود.

با هیدراته نگه داشتن بدن از خشکی دهان جلوگیری کنید. نوشیدن آب (نه نوشیدنی های کافئین دار یا شیرین) در طول روز به تولید بزاق کمک می کند. حداقل هشت لیوان آب در روز مصرف کنید.

راهکار برای از بین بردن بوی بد دهان: مصرف ماست

ماست حاوی باکتری های سالمی به نام لاکتوباسیلوس است. این باکتری های سالم می توانند به مبارزه با باکتری های بد در قسمت های مختلف بدن مانند روده کمک کنند.

تحقیقات نشان می دهد که ماست ممکن است به کاهش بوی بد دهان نیز کمک کند. یک مطالعه نشان داد که پس از 6 هفته خوردن ماست، 80 درصد از شرکت کنندگان موفق به از بین بردن بوی بد دهان شدند. پروبیوتیک های موجود در ماست در کاهش شدت بوی بد دهان موثر هستند.

برای استفاده از ماست برای از بین بردن بوی بد دهان، حداقل یک وعده در روز ماست ساده و بدون چربی بخورید.

مصرف ماست برای از بین بردن بوی بد دهان

راهکار از بین بردن بوی بد دهان با شیر

شیر یک درمان شناخته شده برای از بین بردن بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می دهد که نوشیدن شیر پس از خوردن سیر می تواند به طور قابل توجهی تنفس حاصل از بوی بد آن را بهبود بخشد.

برای استفاده از این روش، یک لیوان شیر کم‌ چرب یا پرچرب را در حین یا بعد از غذاهای حاوی بوی بد مانند سیر و پیاز بنوشید.

مصرف رازیانه برای از بین بردن بوی دهان

از زمان های قدیم تاکنون، از دانه های رازیانه و رازیانه تازه برای خوشبو کردن نفس استفاده می شده است. در بخش‌هایی از هند، دانه‌ های رازیانه بوداده هنوز به‌ عنوان خوشبوکننده‌ های دهان برای تمیز کردن نفس بعد از شام استفاده می ‌شود. آنها طعم شیرینی دارند و حاوی اسانس های معطر هستند که بوی تازه ای به نفس می بخشد.

دانه‌های رازیانه و رازیانه تازه را می ‌توان به ‌صورت ساده، برشته یا آغشته به شکر مصرف کرد.

بسیاری از مواد غذایی موجود در آشپزخانه شما، قابلیت از بین بردن بوی بد دهان را دارند. مثل رازیانه، نعناع، چای سبز، ماست، شیر، جعفری، پرتقال و سیب که می توانید امتحان کنید.

تاثیر پرتقال در ازبین بردن بوی دهان

پرتقال نه تنها یک میوه سالم است، بلکه باعث حفظ سلامت دندان و بهداشت دهان نیز می شود. بسیاری از مردم مشکل بوی بد دهان دارند، زیرا بزاق کافی برای شستشوی باکتری های بدبو تولید نمی کنند. بررسی ها نشان می دهد که ویتامین C به افزایش تولید بزاق کمک می کند و همین می تواند به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. پرتقال سرشار از این ویتامین بوده و به خوبی در از بین بردن بوی بد دهان موثر است.

روی؛ از بین برنده بوی بد دهان

روی یک عنصر در برخی از دهانشویه ها و آدامس ها است که می تواند با بوی بد دهان مقابله کند. روی باعث کاهش تعداد ترکیبات گوگردی در تنفس شما می شود. تحقیقات نشان داده است که شستشوی منظم با محلول حاوی روی می تواند در کاهش بوی بد دهان موثر باشد.

آدامس زینکی مختص افرادی که دهان خشک دارند را هم می توانید امتحان کنید. همچنین می توانید مکمل های غذایی روی را از داروخانه ها یا به صورت آنلاین خریداری کنید.

چای سبز موثر در از بین بردن بوی بد دهان

چای سبز یک درمان خانگی موثر برای از بین بردن بوی بد دهان است. تحقیقات نشان می دهد که چای سبز دارای خواص ضدعفونی کننده و خوشبو کننده است که می تواند به طور موقت تنفس را خوشبو کند. نعناع نیز اثرات مشابهی دارد، بنابراین یک فنجان چای سبز و نعناع ممکن است یک خوشبو کننده ایده آل برای تنفس باشد.

چای سبز موثر در از بین بردن بوی بد دهان

قبل از خواب دو فنجان چای سبز و نعناع را دم کرده و تا صبح در یخچال قرار دهید. چای خنک خود را در یک بطری آب بریزید و آن را به سر کار خود ببرید. در طول روز به آرامی از آن بنوشید تا همواره دهان خوشبویی داشته باشید.

تاثیر سیب در از بین بردن بوی بد دهان

محققان دریافتند که سیب اثر قدرتمندی بر بوی بد دهان ناشی از مصرف سیر دارد. برخی از ترکیبات طبیعی موجود در سیب، ترکیبات بدبو موجود در سیر را خنثی می کند. این به ویژه برای افرادی که نفس سیر آنها طولانی می شود مفید است، زیرا به جای اینکه فقط دهان را خوشبو کند، ترکیبات موجود در جریان خون را نیز خنثی می کند.

سیب برای بوی دهان

برای از بین بردن بوی دهان چه کنیم؟ ساخت دهانشویه خانگی!

در ادامه نحوه ساخت چند نوع دهانشویه خانگی برای از بین بردن بوی بد دهان را به شما آموزش می دهیم.

ساخت دهانشویه با جوش شیرین برای از بین رفتن بوی بد دهان

برای از بین بردن بوی بد دهان می توانید از دهانشویه حاوی جوش شیرین استفاده کنید. مطالعات نشان داده اند که جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود، می تواند به طور موثری باکتری های دهان را از بین ببرد. همچنین، تحقیقات نشان می دهد که خمیردندان های حاوی غلظت بالایی از جوش شیرین به طور موثر بوی بد دهان را کاهش می دهند.

برای تهیه دهانشویه جوش شیرین، 2 قاشق چایخوری جوش شیرین را به 1 فنجان آب گرم اضافه کنید. دهانشویه را حداقل 30 ثانیه قبل از تف کردن در دهان خود بچرخانید.

ساخت دهانشویه خانگی با سرکه برای از بین بردن طعم بد دهان

سرکه حاوی اسید طبیعی به نام اسید استیک است. باکتری ها دوست ندارند در محیط های اسیدی رشد کنند، بنابراین دهان شویه سرکه ممکن است رشد باکتری ها را کاهش دهد. برای ساخت این دهانشویه باید ۲ قاشق غذاخوری سرکه سفید یا سیب را به ۱ فنجان آب اضافه کنید. آن را حداقل 30 ثانیه غرغره کنید.

ساخت دهانشویه خانگی

ساخت دهانشویه با روغن درخت چای برای از بین رفتن بوی بد دهان

برخی از باکتری ها در داخل دهان مواد شیمیایی به نام ترکیبات گوگرد فرار (VSCs) را ایجاد می کنند. این مواد شیمیایی به سرعت به گازهایی تبدیل می شوند که مسئول بوی بد دهان هستند. یک مطالعه نشان می دهد که روغن درخت چای ممکن است در کاهش سطح باکتری هایی که VSC تولید می کنند، موثر باشد.

برای این مطالعه، محققان شروع به کشت باکتری های ایجاد کننده بوی بد دهان کردند. آنها سپس کشت ها را با روغن درخت چای یا کلرهگزیدین شستشو دادند. کلرهگزیدین یک ضد میکروب استاندارد بوده که در ساخت دهانشویه رایج است. در این مطالعه محققان دریافتند که اثرات روغن درخت چای مشابه اثرات کلرهگزیدین بود. هر کدام باعث کاهش رشد هر دو سویه باکتری و کاهش تولید VCS شد.

شایان ذکر است که روغن درخت چای عوارض جانبی کمتری نسبت به کلرهگزیدین ایجاد می کند. برخی از افراد ممکن است ترجیح دهند روغن درخت چای را به عنوان یک جایگزین طبیعی امتحان کنند. برای از بین بردن بوی بد دهان با روغن درخت چای، یک قطره روغن درخت چای را در چند قطره روغن گیاهی رقیق کنید و آن را در یک فنجان آب گرم بریزید. محلول را به مدت 30 ثانیه در دهان بچرخانید و سپس بیرون بریزید. از قورت دادن روغن درخت چای خودداری کنید زیرا می تواند سمی باشد.

ساخت دهانشویه روغن دارچین برای رفع بوی بد دهان در صبح

یک مطالعه آزمایشگاهی اثرات روغن دارچین را بر باکتری های پدید آورنده بوی بد دهان بررسی کرد.

روغن دارچین اثرات ضد باکتریایی قدرتمندی را بر علیه این باکتری نشان داد. همچنین سطوح سولفید هیدروژن VCS را کاهش داد. محققان همچنین دریافتند که روغن دارچین به سلول های لثه انسان آسیب نمی رساند. آنها به این نتیجه رسیدند که افزودن روغن دارچین به محصولات بهداشتی دهان ممکن است به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند.

توجه داشته باشید که نباید اسانس دارچین را بدون رقیق کردن آن در روغن حامل، نزدیک پوست قرار دهید. دارچین به عنوان روغن غذایی و اسانس موجود است. شما نباید هیچ گونه روغن ضروری از جمله روغن دارچین را قورت دهید.

دهانشویه تاثیر زیادی در از بین بردن بوی بد دهان دارد. شما می توانید خودتان با استفاده از سرکه، جوش شیرین، روغن درخت چای و همچنین روغن دارچین، دهانشویه خانگی بسازید.

نحوه ساخت دهانشویه خانگی

از بین بردن و رفع بوی بد دهان در اول صبح

بسیاری از افراد در اول صبح با بوی ناخوشایند دهان مواجه هستند. بهترین راهکار برای از بین بردن بوی بد دهان در اول صبح این است که شب قبل مسواک بزنید. مسواک نزدن دندان ها باعث باقی ماندن غذا لابه لای دندان و لثه شده و بوی بدی ایجاد می کند. مصرف چای سبز و قهوه بعد از بیدار شدن از خواب نیز کمک می کند تا بوی ناخوشایند دهان را از بین ببرید. یکی دیگر از راهکارهای ساده از بین بردن بوی بد دهان در اول صبح این است که آب زیاد بنوشید. چون نوشیدن آب باعث افزایش تولید بزاق دهان شده و بوی بد آن را از بین می برد.

سخن آخر

بوی بد دهان می تواند با کاهش اعتماد به نفس و به خطر افتادن وجهه اجتماعی افراد در ارتباط باشد. برای از بین بردن بوی بد دهان باید ابتدا علت آن را جویا شویم. چون در برخی مواقع ممکن است بوی بد دهان ناشی از یک بیماری مهم و پنهان باشد. سپس با توجه به علت آن می توان اقدام به درمان پزشکی یا خانگی کرد. در این مطلب به انواع راهکارهای از بین بردن بوی بد دهان چه پزشکی و چه خانگی اشاره کرده ایم که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

سوالات متداول

در ادامه قصد داریم به رایج ترین سوالات در مورد از بین بردن بوی بد دهان پاسخ دهیم.


علت بوی بد دهان با وجود مسواک زدن چیست؟

اگر با وجود رعایت بهداشت فردی و مسواک زدن مداوم باز هم با بوی بد دهان مواجه بودید، باید به پزشک مراجعه کنید. چون شاید بوی بد دهان شما ناشی از بیماری نهفته ای باشد که باید هر چه سریع تر درمان شود.

نحوه رفع بوی بد دهان ناشی از معده چگونه است؟

در برخی مواقع، مشکلات مربوط به معده مثل رفلکس معده منجر به بوی بد دهان می شود. برای از بین بردن بوی بد دهان ناشی از معده باید درمان های خاصی اعمال تا مشکلات آن برطرف شود.

چه چیزی بوی بد دهان را از بین میبرد؟

برای رفع بوی بد دهان در صبح، بهترین کار مسواک زدن است. حتما شب قبل از خواب مسواک بزنید تا صبح روز بعد با بوی بد دهان مواجه نشوید. همچنین می توانید از دهانشویه استفاده کنید و چای سبز بنوشید.

بهترین داروی گیاهی رفع بوی بد دهان کدام است؟

شما می توانید خودتان در منزل دهانشویه درست کنید تا به از بین بردن بوی بد دهان کمک کند. نحوه ساخت بهترین دهانشویه های خانگی را در این مقاله توضیح داده ایم.