ساخت آرایش پاک کن خانگی

آرایش پاک کن های موجود در بازار شامل مواد شیمیایی هستند، که ممکن است برای برخی از افراد حساسیت زا بوده یا چربی طبیعی پوستشان را از بین ببرد. از طرفی قیمت محصولات با کیفیت، کمی بالا است و استفاده روزانه از آن ها به هزینه زیادی نیاز دارد. اگر به دنبال راهکاری برای حل این مشکلات هستید در ادامه با میس و مستر همراه شوید تا بهترین آرایش پاک کن خانگی را همراه با شیوه هایی برای درست کردن و نحوه مصرف آن به شما معرفی کنیم. با استفاده از این آرایش پاک کن های خانگی نه تنها پوستی تمیز، بلکه صورتی شفاف، روشن و درخشان خواهید داشت. تا انتها می‌آموزید چگونه ارایش پاک کن درست کنیم.

روغن پاک کننده آرایش خانگی

روغن های پرطرفدار مانند روغن کرچک و روغن زیتون گزینه های خوبی برای پاک کردن آرایش صورت به روش خانگی و در واقع ساخت آرایش پاک کن خانگی هستند، اما با کمی آزمایش ممکن است متوجه شوید، روغن های دیگر برای پوست شما مناسب ترند و تاثیر بیشتری روی آن می گذارند. روغن آفتابگردان، گل رنگ، آووکادو و روغن نارگیل نیز می توانند، آرایش پاک کن خانگی خوبی برایتان باشند.

متناسب با انواع پوست صورت سه نوع طرز تهیه آرایش پاک کن خانگی زیر پیشنهاد می شود:

پوست چرب: روغن کرچک یا فندق را به نسب یک سوم پیمانه به دو سوم پیمانه با روغن زیتون، آفتابگردان یا دیگر روغن ‌ها ترکیب و استفاده کنید.

پوست مختلط: روغن کرچک یا فندق را به نسبت یک چهارم پیمانه با سه چهارم پیمانه روغن زیتون، آفتابگردان یا دیگر روغن ‌ها ترکیب و  استفاده کنید.

پوست خشک: هر نوع روغن مغذی مثل زیتون را می ‌توانید با مقدار اندکی از روغن کرچک یا فندق مخلوط کرده و سپس از آن استفاده نمایید.

نحوه استفاده از روغن آرایش پاک کن خانگی

یک چهارم پیمانه روغن آرایش پاک کن خانگی را به مدت یک تا دو دقیقه روی صورت خود ماساژ دهید. (نیازی به از پیش شستن یا مرطوب کردن پوست ندارید)

یک دستمال نرم تمیز را در آب بسیار گرم خیس کنید و قبل از قرار دادن آن روی صورتتان آب اضافی آن را خوب بگیرید. یک دقیقه آن را روی صورتتان بگذارید تا پوست شما کامل بخار کند. (مراقب باشید که دچار سوختگی نشوید)

با قسمت تمیز پارچه، پوست خود را پاک کنید و اجازه دهید لایه نازکی از روغن روی پوستتان باقی بماند و این آرایش پاک کن خانگی عمق صورت را نرم و لطیف سازد.

آموزش ساخت پاک کننده آرایش خانگی

در ادامه به اموزش ارایش پاک کن خانگی با مواد بسیار مفید می پردازیم.

عنبر سائل یا فندق افسونگر

اگر می خواهید با آرایش پاک کن خانگی خود فرآیند پاک سازی عمیق تری داشته باشید، کمی عنبر سائل یا فندق افسونگر (Witch Hazel) به روغن آرایش پاک کن خانگی (که در بخش قبل توضیح دادیم)‌، اضافه نمایید. فندوق افسونگر عصاره ای است که از دیرباز برای درمان مشکلات پوستی استفاده می شده و امروز نیز جایگاه ویژه ای در صنعت زیبایی دارد. از کاربردهای آن باید به درمات آکنه، نرم و لطیف کردن پوست و البته پاک کردن آرایش اشاره کرد.

نحوه استفاده از فندق افسونگر

عصاره فندق افسونگر یکی از بهترین آرایش پاک کن های خانگی محسوب می شود. آن را با نسبت مساوی با آب ترکیب کرده و دستمال پاک کننده یا پد آرایشی را به آن آغشته سازید. سپس آن ها را به شکل دورانی روی پوست ماساژ داده تا آرایش کاملا پاک شود.

پاک کننده آرایش خانگی با آلوئه ورا

خواص بیشمار آلوئه ورا شامل پاک کنندگی پوست نیز می شود. برای ساخت این پاک کننده صورت خانگی ژل آلوئه ورا (مایع ژل مانند داخل برگ) را با دیگر مواد مغذی پوست ترکیب کرده تا آرایش و آلودگی ها را از پوستتان پاک سازد.

نحوه استفاده از آلوئه ورا

برای ساخت این آرایش پاک کن خانگی در ظرفی کوچک، نسبت یکسانی از آلوئه ورا و عسل را با یکدیگر مخلوط کنید. به ازای هر فنجان مخلوطی که درست کرده اید دو قاشق از روغن گیاهی دلخواهتان را اضافه کنید. مواد را در مخلوط کن بریزید تا ترکیب خمیری شکلی به‌ دست آید. خمیر به ‌دست آمده را در ظرفی ریخته که هوا واردش نشود و در یخچال نگه ‌دارید.

به اندازه دلخواه از این آرایش پاک کن خانگی را به مدت یک تا دو دقیقه روی پوست ماساژ دهید، سپس با آب سرد آبکشی نمایید.

طرز تهیه دستمال مرطوب در خانه

استفاده از دستمال مرطوب های موجود در بازار به خاطر داشتن مواد شیمیایی، ممکن است حساسیت زا باشد و برخی افراد نتوانند از آن استفاده کنند. یک دستمال مرطوب آرایش پاک کن خانگی بهترین جایگزین برای این محصولات است.

مواد مورد نیاز برای ساخت دستمال مرطوب خانگی:

  • یک ظرف کوچک درب دار (در به خوبی کیپ شود)
  • پدهای پنبه ای
  • ۱ قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا خالص
  • ۳ قاشق چای خوری عصاره فندق افسونگر خالص
  • ۱ قاشق چای خوری صابون مایع
  • ۱ قاشق چای خوری روغن نارگیل تصفه شده (یا هر روغن پاک کننده دیگر)
  • ۸ تا ۱۲ قطره روغن معطر نرم کننده پوست (مانند اسطوخودوس یا کندر)
  • در صورت تمایل ۱ قاشق چای خوری روغن ویتامین E یا ۶ تا ۸ قطره روغن معطر رزماری

به جز پدهای پنبه ای تمام مواد را با هم ترکیب کرده و آن ها را خوب به هم بزنید، سپس پدها را داخل ظرف ریخته و ظرف را به قدری تکان دهید که تمامی مواد خوب جذب پنبه ها شوند. دستمال شما آماده است. در زمان دلخواه یکی از پدها را برداشته و با استفاده از آن آرایشتان را پاک نمایید. دستمال های مرطوب بهترین گزینه برای مسافرت هستند.

گلاب برای پاک کردن آرایش

گلاب و بوی دلنشینش علاوه بر طعم دهی در غذا، عطر و آرامش بخشی به اعصاب، خواص فوق العاده ای برای پوست و زیبایی دارد و بهترین آرایش پاک کن خانگی محسوب می شود. برای درست کردن آرایش پاک کن خانگی صورت با گلاب به مواد زیر نیاز دارید:

  • ۱ پیمانه گلاب
  • یک چهارم پیمانه ژل آلوئه ورای خالص
  • ۲ قاشق چای خوری گلیسیرین
  • ۱ قاشق چای خوری صابون مایع
  • ۸ قطره روغن گل سرخ برای رساندن مواد مغذی بیشتر به پوست و افزایش رایحه

به مقدار دلخواه از کرم حاصل شده را بر روی دست یا دستمالی نرم ریخته، با ملایمت و به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید. در آخر با آب ولرم آبکشی کرده و صورتتان را خشک نمایید.

ارایش پاک کن خانگی با عسل

عسل یک ماده آنتی باکتریال طبیعی است که به درمان آکنه کمک می کند. آنزیم های موجود در آن فرآیند برداشته شدن سلول های مرده از روی پوست را سرعت می بخشند.

برای استفاده از عسل به عنوان آرایش پاک کن خانگی کافی است، حدود ۱ قاشق چای خوری از عسل را برداشته و کف دست هایتان پخش کنید. عسل را با دست روی صورت مالیده و به صورت دورانی ماساژ دهید. بگذارید ۵ تا ۱۰ دقیقه روی پوستتان بماند و سپس با آب ولرم و دستمال نرم صورت را پاک نمایید. پس از پایان کار بلافاصله متوجه لطافت و شادابی پوستتان خواهید شد.

پاک کننده آرایش چشم خانگی

تا این جا با ساخت آرایش پاک کن خانگی برای پوست صورت آشنا شدیم، اما چشم ها عضو بسیار حساسی هستند که مراقبت از آن ها بسیار مهم است. به همین خاطر به پاک کننده مخصوص خودشان نیاز دارند. عضوی از صورت که بیشترین گیرایی را به چهره می دهد و نمی توان از آرایشش صرف نظر کرد. برای سلامتی و زیبایی هرچه بیشتر بعد از هربار آرایش باید پوست دور چشم به خوبی شسته و پاک شود. در ادامه نحوه ساخت پاک کننده آرایش چشم خانگی را به شما می گوییم.

ساخت پاک کننده آرایش چشم

برای درست کردن دستمال مرطوب آرایشی چشم و در واقع آرایش پاک کن چشم خانگی بهتر است از پدهای نرم پنبه ای استفاده کنید، اگر در دسترس نبود دستمال کاغذی خیلی نرم را جایگزین کنید تا به پوست دور چشم آسیبی نرسد. دیگر مواد لازم شامل ظرف پلاستکی تمیز به اندازه پدها، ۲ قاشق غذاخوری روغن نارگیل، ۲ فنجان آب و ۲ قاشق غذا خوری شوینده صورت ملایم یا شامپو بچه می شود.

تمامی ترکیبات (به جز پنبه یا دستمال کاغذی) را داخل ظرف ریخته و آن را ۲۰ ثانیه داخل مایکروفر بگذارید، سپس ترکیبات را خوب به هم بزنید. سپس پنبه ها را نیز داخل ظرف بریزید و خوب تکان دهید تا کامل جذب شوند. توجه داشته باشید که اگر محلولتان زیاد آمد، می توانید مقدار اضافی را در ظرف جداگانه ای داخل یخچال نگهداری نمایید. دستمال ها را به شکل دورانی و بدون هیچ فشاری به عنوان آرایش پاک کن خانگی چشم استفاده کنید.

روغن جوجوبا، آرایش پاک کن خانگی چشم

روغن جوجوبا با خواص آنتی باکتریال و ضد التهاب منافذ پوست را کوچک کرده و مناسب برای انواع پوست (از خیلی خشک تا خیلی چرب) است. برای ساخت آرایش پاک کن خانگی با روغن جوجوبا به مواد زیر نیاز دارید:

  • یک چهارم فنجان روغن جوجوبا
  • ۱ قرص کپسول ویتامین E
  • ظرف شیشه ای خشک و تمیز
  • پنبه های توپی نرم

روغن را داخل ظرف ریخته و محتویات داخل کپسول را پس از نصف کردن به آن اضافه نمایید. در ظرف را بسته و بخوبی تکانش دهید. پنبه را به محلول آغشته ساخته و با ملایمت آرایش چشم و صورت خود را پاک کنید. در قدم بعدی دستمال پارچه ای نرم را داخل آب داغ فرو برده و سپس آب اضافی اش را بگیرید و برای یک دقیقه آن را روی صورتتان قرار دهید. در آخر صورتتان را با آب ولرم یا سرد شستشو دهید.

آرایش پاک کن خانگی

در این مطلب ۶ آرایش پاک کن خانگی که شامل روغن های پاک کننده برای انواع پوست، عنبر سائل یا فندق افسونگر با خاصیت پاکسازی عمیق، آلوئه ورا و مواد مغذی،‌ درست کردن دستمال مرطوب با مواد طبیعی، گلاب برای شفاف سازی و عطر دهی و عسل می شد را معرفی کردیم و نحوه درست کردن محلول هر یک و استفاده از آن ها را توضیح دادیم. با توجه به حساسیت بالای پوست چشم در ادامه پاک کننده آرایش چشم خانگی یعنی دستمال مرطوب آرایشی چشم و روغن جوجوبا را معرفی کردیم. به یاد داشته باشید که برخی از آرایش پاک کن های موجود در بازار با بالاترین کیفیت و مناسب برای انواع پوست ساخته شده و در صورت نداشتن حساسیت، می توانند گزینه بهتری برای شما باشند.

سوالات متداول مربوط به آرایش پاک کن خانگی

در انتها به برخی از سوالات متداول در رابطه با آرایش پاک کن های خانگی پاسخ خواهیم داد.

کدام روغن بهترین آرایش پاک کن خانگی است؟

روغن جوجوبا که حتی می توان برای پاک کردن آرایش چشم از آن استفاده کرد، با خواص آبرسانی و نرم کنندگی یکی از بهترین انتخاب ها است. با توجه به نوع پوست هر شخص روغن های نارگیل، زیتون و … نیز پاک کننده های خوبی هستند.

آیا آرایش پاک کن های خانگی قادر به پاک کردن لوازم ضد آب نیز هستند؟

بله، به کمک بهترین پاک کننده های خانگی،‌ آرایش ضد آب نیز کاملا از روی پوست پاک می شود.

آیا استفاده تنها از آب برای پاک کردن صورت کافی است؟

آب به تنهایی قادر به پاک کردن آرایش و آلودگی های پوست نخواهد بود و باید حتما از مواد شوینده و پاک کننده نیز استفاده شود.

منابع

dontwastethecrumbs