علامت های روی لوازم آرایشی را می شناسید؟ معنای این علائم چیست؟

بدون شک لوازم آرایشی جزو پرطرفدارترین محصولات می باشند که اکثر خانم ها برای خرید هر کدام از آن ها دقت و وقت زیادی را به خرج می دهند. با این حال همه ما عمدتا در حین خرید لوازم آرایشی از علامت ها و نمادهای روی بسته بندی آن ها غافل می شویم. در صورتی که هر کدام از این علامت ها بیانگر مفهوم خاصی هستند که می توانند ما را برای خرید یک محصول ایده آل یاری نمایند. این بخش از مجله زیبایی میس و مستر به بیان این مسئله پرداخته و مهم ترین علامت های روی لوازم آرایشی را معرفی می کند.

معرفی علامت های روی لوازم آرایشی

اگر به دنبال آشنایی با مهم ترین علائم روی بسته بندی لوازم آرایشی هستید، ادامه مطلب را که به معرفی 11 مورد از کاربردی ترین آن ها می پردازد، از دست ندهید.

معرفی علامت های روی لوازم آرایشی

 نماد Ecocert Organic ( گواهی ارگانیک بودن )

نماد Ecocert Organic یکی از علامت های روی لوازم آرایشی می باشد که اگر نسبت به سایر علامت ها کمتر شاهد آن بوده اید، کاملا طبیعی است؛ چرا که این نماد از یک برنامه صدور گواهینامه غیر دولتی است. به ندرت پیش می آید تا یک تولید کننده محصولات آرایشی توانسته باشد، نماد Ecocert Organic را برای محصولات خود تهیه کند. این علامت، سنجشی برای بررسی ارگانیک بودن محصولات آرایشی می باشد. به عبارت دیگر اگر نماد Ecocert Organic را روی هر کدام از لوازم آرایشی مشاهده کردید، یقین بدانید که حداقل 50 درصد مواد تشکیل دهنده آن محصول، گیاهی است و حداقل 5 درصد از وزن کل ترکیبات آن آلی می باشد. فقط توجه داشته باشید، اگر به جای کلمه ی Organic، کلمه Natural را مشاهده کردید ، به این معنی است که 50% یا بیشتر از مواد اولیه بکار رفته بر پایه گیاهان هستند.

نماد Ecocert Organic ( گواهی ارگانیک بودن )

علامت PAO (دوره پس از افتتاح)

یکی از مهم ترین علامت های روی لوازم آرایشی در میان سایر نمادها، علامت PAO می باشد. لازم است بیشترین توجه و تمرکز روی این علامت باشد؛ چرا که نشان دهنده طول عمر آن محصول است. این نماد که معمولا به شکل یک جعبه در باز روی بسته بندی تمامی لوازم آرایشی درج می شود، مشخص می کند که از زمانی که پلمپ محصول باز شود، تا چه مدت می توان از آن استفاده نمود. این زمان همراه با یک عدد و حرف M که مخفف کلمه Months به معنای ماه می باشد، مشخص می شود. به عنوان مثال اگر روی یکی از لوازم آرایشی خود شاهد نماد 12M بودید، باید بدانید، از زمانی که درب محصول خود را باز می کنید، اگر به بهترین نحو از آن نگه داری نمایید، تا 12 ماه قابل استفاده است و پس از این مدت فاسد می شود.

علامت PAO (دوره پس از افتتاح)

علامت شعله باز

یکی از علامت های روی لوازم آرایشی ، شعله باز می باشد که نشان دهنده قابل اشتعال بودن محصول است. برخی از محصولات آرایشی مانند لاک ناخن، لاک پاک کن ها و مواردی از این قبیل در ترکیبات خود مواد خاصی همچون الکل و گاز پیشران دارند. به همین خاطر هم اگر این محصولات در برابر شعله های آتش یا گرمای زیاد قرار بگیرند، به راحتی شعله ور می شوند. بنابراین اگر در میان علامت های پشت لوازم آرایشی خود این نماد را مشاهده کردید، در نگهداری آن ها نهایت دقت و توجه را به کار بگیرید. توصیه می شود که این لوازم آرایشی را از حرارت به دور نگه دارید تا از شعله ور شدن آن ها در امان بمانید.

علامت شعله باز

علامت دستی با کتاب

هنگامی که روی بسته بندی هر محصول آرایشی و بهداشتی فضای کافی برای درج همه اطلاعات محصول اعم از مشخصات، ترکیبات، نکات استفاده و… نباشد، شاهد نمادی شبیه یک دست با کتاب خواهید بود. در حقیقت این علامت که یکی از پرمفهوم ترین علامت های روی لوازم آرایشی می باشد، بیانگر این است که اگر خواهان اطلاعات بیشتری در رابطه با محصول، طرز استفاده از آن و… هستید، می توانید بروشوری که درون جعبه محصول است را مطالعه نمایید و تنها به علائم روی بسته بندی لوازم آرایشی اکتفا نکنید.

نشانه ها و علامت های روی لوازم آرایشی چه معنایی دارند؟

علامت حلقه موبیوس ( سه فلش که تصویر مثلثی را تشکیل می دهند)

نماد بازیافت از شناخته ترین علامت های روی لوازم آرایشی می باشد که قطعا آن را به جز لوازم آرایشی روی بسته بندی سایر محصولات هم مشاهده کرده اید. این نماد متشکل از سه فلش است که یک مثلث را تشکیل می دهند. این نماد به دو صورت روی بسته بندی لوازم آرایشی درج می شود، که اگر مطابق تصویر زیر باشد و هیچ گونه عددی داخل آن چاپ نشده باشد، نشان دهنده این است که ظرف محصول کاملا قابل بازیافت می باشد. در حالی که اگر عددی در وسط آن نوشته شده باشد، بدین معنا است که تولیدکنندگان آن محصول در مراحل ساخت و تولید آن، چه مقدار از بسته بندی محصول را با پسماندهای پس از مصرف ساخته اند.

علامت حلقه موبیوس

علامت e

علامت e یا Estimated Sign از جمله علامت های روی لوازم آرایشی است که وجود آن در بسته بندی همه محصولات الزامی است؛ چرا که به مصرف کننده اطمینان می دهد که میزانی که برای حجم محصول بر حسب گرم یا میلی لیتر در بسته بندی ذکر شده است، صحت دارد. به عنوان نمونه اگر روی بسته بندی یکی از لوازم آرایشی که قصد خرید آن را دارید، حجم محصول را 300 میلی لیتر اعلام کرده باشد و در کنار آن علامت e نیز درج شده باشد یعنی این علامت تضمین می کند که دقیقا به همین مقدار از محصول داخل بسته وجود دارد. به عبارت بهتر، این نماد خیال مصرف کننده را از بابت حجم محصول راحت می نماید.

علامت های روی لوازم آرایشی را بشناسیم

علامت خرگوش روی لوازم آرایشی

اگر از بین علامت های روی لوازم آرایشی، علامت خرگوشی که در حال جهش است را مشاهده کردید، بدین معنا است که کمپانی تولیدکننده آن محصول هیچ گونه آزمایشی در فرآیند تولید خود، روی حیوانات انجام نمی دهد و تولیداتش دقیقا براساس استانداردهای تعیین شده توسط ائتلاف اطلاعات مصرف کننده می باشد. در حقیقت انجام آزمایش روی حیوانات که به یک نگرانی بزرگ تبدیل شده بود، توسط قوانین جدید منع شده و این نماد نشان دهنده رعایت چنین قانون پسندیده ای در محصولات آرایشی و بهداشتی می باشد.

علامت جهش خرگوش

علامت سیب سلامت

یکی از علامت های اجباری روی لوازم آرایشی که ساخت کشور عزیزمان ایران می باشد، علامت سیب سلامت می باشد. در حقیقت این علامت که در گروه استانداردهای داخلی قرار می گیرد، مجوزی است برای ورود به بازارهای داخلی و به همین خاطر است که درج آن روی تمامی بسته بندی های محصولات آرایشی و بهداشتی اجباری است.

علامت سیب سلامت

علامت نقطه ی سبز (Green Dot)

علامت نقطه سبز هم یکی دیگر از علامت های روی لوازم آرایشی است. وجود این علامت به این معنی می باشد که هر موقع محصول تمام شود، کمپانی تولید کننده آن، هزینه بازیافت محصول را بر عهده می گیرد و در روند بازیافت بسته بندی محصولات خود نقش مهمی را ایفا می کند. علامت نقطه سبز برخلاف نام آن، به ندرت پیش می آید که به رنگ سبز باشد و عمدتا سیاه و سفید است.

علامت نقطه ی سبز (Green Dot)

علامت ساعت شنی

علامت ساعت شنی از دیگر علامت های روی لوازم آرایشی به حساب می آید که طول عمر محصولات را مشخص می کند. با این حال به هیچ عنوان نباید آن را با نماد PAO که پیش تر در رابطه با آن توضیح داده شد، اشتباه گرفت. علامت ساعت شنی بر خلاف نماد PAO که به شما می گوید، پس از باز کردن محصول چه مدت می توانید آن را نگه دارید، نشان می دهد که محصول فقط 30 ماه دوام خواهد داشت، خواه درب محصول باز شود، خواه پلمپ آن در طول این 30 ماه به هیچ عنوان باز نشود.

آشنایی با علامت های روی لوازم آرایشی

سوالات متداول در رابطه با علامت های روی لوازم آرایشی

همواره پیرامون نمادها و علامت های روی لوزام آرایشی سوالات و ابهامات زیادی مطرح است که در ادامه به سه مورد از رایج ترین آن ها پاسخ داده می شود.

از روی علامت های روی لوازم آرایشی چگونه متوجه تاریخ تولید آن شویم؟

عمدتا روی بسته بندی این محصولات برچسب‌هایی زده می شوند که این برچسب‌ها به نام batch code شناخته شده هستند و می توانند شما را در یافتن تاریخ تولید محصولات کمک نمایند. به عنوان مثال اگر روی بسته بندی یک محصول آرایشی برچسب batch code با اعداد 20120202 باشد، نشان دهنده این است که آن محصول در سال 2012 تولید شده است.

مهم ترین علامت های روی کرم های ضدآفتاب کدام است؟

مهم ترین عبارتی که روی کرم های ضدآفتاب درج می شود، SPF می باشد که میزان توانایی کرم را برای محافظت از پوست در برابر اشعه مضر آفتاب نشان می دهد. به عنوان مثال اگر روی یک کرم ضدآفتاب 15 SPF درج شده باشد، به این معنا است که آن کرم کی تواند تا 93 درصد از اشعه UVB را مسدود کند. علامت دیگری که ممکن است روی کرم های ضدآفتاب با آن مواجه شوید، علامت دایره ای شکل است که داخل آن عبارت UVA نوشته شده است و به این معنا است که محصول قدرت محافظت از پوست در برابر اشعه مضر UVA را هم داراست.

در استفاده از لوازم آرایشی باید به تاریخ انقضای درج شده روی آن توجه نمود یا علامت طول عمر آن؟

ممکن است در بسته بندی روی محصولات آرایشی تاریخ انقضا هم درج شده باشد، اما برای درک طول عمر محصول باید به علامت PAO روی بسته بندی توجه کنید و طبق مدت زمانی که آن علامت مشخص می کند، از محصول خود استفاده نمایید.

کلام آخر

شما در این بخش از مجله زیبایی میس و مستر با انواع علامت های روی لوازم آرایشی و مفاهیم آن ها آشنا شدید. به واسطه آن در خریدهای بعدی خود به راحتی می توانید، اطلاعات بسیاری را از محصول مد نظر خود دریافت کنید و به دنبال آن خرید مطمئن تری داشته باشید. لذا تقاضامندیم هر گونه سوال یا ابهامی پیرامون علامت های روی لوازم آرایشی در ذهن دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما درمیان بگذارید.

منابع

mentalfloss