علت زردی ناخن

درست است که ناخن ها تاثیر زیادی در زیبایی دست ها و پاها دارند، اما باید این را هم بدانید که ناخن های شما پنجره ای به سوی سلامتی شما هستند. یعنی اگر مشکلی در بدن شما وجود داشته باشد، در ناخن های شما ظاهر می شود. یکی از مشکلاتی که برای ناخن ها پیش می آید، زرد شدن آن هاست. زرد شدن ناخن ها هم مانند هر مشکل دیگری می تواند ارتباط مستقیم با سلامتی داشته باشد و نباید آن را بی اهمیت انگاشت. بنابراین بلافاصله بعد از مشاهده چنین تغییری رنگی باید به دنبال علت زردی ناخن بگردید. زرد شدن ناخن ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر به بررسی علت زردی ناخن می پردازیم و پس از آن چندین راهکار خانگی ساده و راحت برای درمان آن ارائه می کنیم.

علت زردی ناخن چیست؟

دلایل متعددی برای زرد شدن ناخن ها وجود دارد که در ادامه قصد داریم برخی از اصلی ترین علت های زردی ناخن دست و پا را برای شما شرح دهیم.

زردی ناخن در اثر عفونت

اولین علت زردی ناخن که قصد داریم در ابتدای این مطلب آن را به عنوان مهم ترین دلیل زرد شدن ناخن ها معرفی کنیم، عفونت های قارچی و باکتریایی است. عفونت های قارچی ناخن اغلب به‌ خاطر تعریق و رطوبت ایجاد می‌شود. با این حال ممکن است ابتلا به بیماری هایی همچون ایدز، دیابت، پسوریازیس و… سبب بروز این عفونت ها شود. دوش‌ های همگانی در استخرها یا باشگاه‌ های ورزشی، سالن های زیبایی که برای رسیدگی به ناخن‌ ها هستند ولی اصول بهداشتی در آن رعایت نمی شود، از مکان های اصلی ایجاد و انتقال عفونت های قارچی اند.

زردی ناخن در اثر عفونت 

دلیل زردی ناخن: کمبود ویتامین ها و مواد معدنی

کمبود برخی مواد معدنی یا ویتامین ها هم می تواند، باعث زردی ناخن ها شود. کمبودهایی که معمولاً به این مسئله مرتبط اند کمبود روی و کمبود کلسیم هستند. استفاده از رژیم غذایی ناسالم یکی از دلایل اصلی کمبود این مواد معدنی و به دنبال آن تغییر رنگ ناخن هاست. اگر رژیم غذاییتان حاوی کلسیم و ویتامین‌ های مختلف باشد، مطمئن باشید شاهد تغییر رنگ ناخن هایتان نخواهید بود.

زردی به دلیل بیماری پسوریازیس ناخن

دیگر علت زردی ناخن ابتلا به بیماری پسوریازیس ناخن است. پسوریازیس ناخن نوعی بیماری مزمن سیستم ایمنی بدن است که یکی از علائم و نشانه های آن زرد شدن ناخن هاست. اگر فکر می کنید، علت زردی ناخن شما می تواند این بیماری باشد، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید. درمان به موقع، جلوی وخیم شدن این بیماری را می ‌گیرد.

زردی ناخن یکی از مشکلاتی است که نشان از عدم سلامتی فرد دارد و به محض مشاهده آن باید پیگیر علت آن بود.

بیماری های غده تیروئید؛ علت زردی ناخن

ابتلا به بیماری های تیروئیدی مانند پرکاری یا کم کاری تیروئید نیز می تواند یک علت زردی ناخن باشد. زمانی که غده تیروئید دچار اختلال شود علائم مختلفی نشان می دهد، که یکی از این علائم می تواند، زرد شدن ناخن ها باشد.

بیماری های غده تیروئید؛ علت زردی ناخن

بیماری های کبدی؛ علت زردی ناخن

دیگر علت زردی ناخن اختلال در كاركرد كبد است. بيلي ‌روبين رنگدانه زردی است كه از سوخت و ساز هموگلوبين خون توليد مي ‌شود و كبد وظيفه گرفتن اين ماده از خون و دفع آن را از طريق صفرا بر عهده دارد. زمانی که فردی دچار اختلال کارکرد کبدی باشد، بيلي ‌روبين، به خوبي دفع نمي‌ شود و همين امر باعث تغيير رنگ ناخن ها به رنگ زرد می شود.

بیماری های کلیوی؛ علت زردی ناخن

اختلال در عملکرد کلیه ها نیز می تواند، یک علت زردی ناخن باشد. بیماری های کلیوی می تواند سطح بیلی ‌روبین را که یک رنگدانه زرد در خون است، در بدن بالا ببرد. همین بالا رفتن میزان بیلی روبین در خون منجر به زردی ناخن می ‌شود.

زردی ناخن نشانه چیست؟ دیابت مزمن

اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید، علت زردی ناخن دست و پایتان را باید در بیماری خود بیابید. افراد مبتلا به دیابت از آن جایی که با ضعف سیستم ایمنی بدن هم دست و پنجه نرم می کنند، در معرض ابتلا به عفونت های قارچی ناخن هم هستند. بنابراین بدیهی است، که زردی ناخن در این افراد شایع باشد.

زردی ناخن در اثر دیابت مزمن

زردی ناخن دست و پا به دلیل بیماری های ریوی

یک علت نادر زردی ناخن دست و پا ابتلا به بیماری های ریوی است. زمانی که مایع اضافی در ریه ها تجمع پیدا می کنند، به دنبال آن ناخن ها تغییر رنگ می دهند و رو به زردی سوق پیدا می کنند.

استفاده منظم از لاک های تیره؛ علت زردی ناخن ها

یک علت شایع زردی ناخن لاک زدن مرتب ناخن، به ویژه رنگ های تیره است. در حقیقت این رنگ موجود در لاک ها هستند که با کراتین ناخن تداخل پیدا می کنند و موجب زرد شدن ناخن ها می شوند. علاوه بر این زمانی که قصد پاک کردن لاک خود را با لاک پاک کن های حاوی استون دارید، فرصتی برای لاک ناخن مهیا می کنید تا با ناخن ها پیوند قوی ‌تری تشکیل دهند. بنابراین زردی آن تشدید می گردد.

استفاده منظم از لاک های ناخن تیره

سندرم ناخن زرد

دیگر علت زردی ناخن که به ندرت پیش می آید، سندرم ناخن زرد است. این سندروم یک بیماری سیستمیک نادر است که با زرد شدن ناخن پا و ناخن انگشت دست همراه با سایر علائم سیستمیک، از جمله مشکلات تنفسی و ورم غدد لنفاوی پاها مشخص می شود.

برنزه کردن پوست: دلیل زردی ناخن دست

اگر از محصولاتی که به صورت مصنوعی پوست را برنزه می کنند، استفاده کرده باشید، ممکن است همین محصولات باعث زردی ناخن هایتان شده باشند. این محصولات حاوی ماده ای به نام DHA هستند که در صورت تماس با انگشتان هنگام استفاده، ممکن است سطوح بالایی از این مواد اطراف کوتیکول های ناخن جمع شده و ظاهر زرد تیره به ناخن ها ببخشد.

زردی ناخن دست نشانه چیست؟ سیگار کشیدن

سیگار کشیدن هم می تواند، یک علت زردی ناخن باشد. اگر شما هم سیگار می کشید، یا حتی قبلا اهل سیگار بوده اید، باید بدانید که این مواجهه منظم با قیر در دود تنباکو است که ناخن های شما را از رنگ طبیعی خود خارج کرده و رو به زردی کشانده است.

سیگار کشیدن علت زردی ناخن

روش های خانگی برای رفع زردی ناخن؛ برای زردی ناخن چه کنیم؟

پس از این که علت زردی ناخن را یافتید، زمان آن است که به دنبال درمان مشکل باشید. روش‌ هایی که در ادامه گفته می ‌شود اغلب برای کمبود ویتامین ‌ها کاربرد دارد و در صورت داشتن سایر علائم یا عدم بهبود حتما به پزشک مراجعه نمایید.

اگر علت زردی ناخن شما کمبود ویتامین ها و لاک زدن باشد با راهکارهای خانگی هم می توانید سلامتی را به ناخن های خود بازگردانید.

رفع زردی ناخن با آب لیمو ترش

یکی از آسان ترین روش ها برای خلاصی از زردی ناخن ها استفاده از آب لیمو ترش است. آب لیمو از آن جایی که یک سفید کننده طبیعی است، قدرت این را دارد تا زردی ناخن های شما را از بین ببرد. برای بهره بردن از خواص آب لیمو تنها کافی است نیمی از یک لیمو را در یک کاسه بچکانید. سپس ناخن هایتان را به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه در آن قرار دهید. پس از آن یک مسواک نرم بردارید و روی قسمت های زرد ناخن را برس بزنید. در پایان نیز دست هایتان را با آب ولرم بشویید. اگر این کار را به مدت چند هفته و هر روز تکرار کنید، زردی ناخن هایتان از بین خواهد رفت و ناخن هایتان سفید و شفاف می گردد.

رفع زردی ناخن با آب لیمو ترش

خمیر دندان حاوی سفید کننده

یک روش طبیعی دیگر برای رفع زردی ناخن استفاده از خمیر دندان حاوی سفید کننده است. خمیر دندان از آن جایی که می تواند، باعث سفیدی دندان های شما شود، به خوبی نیز می تواند، زردی ناخن هایتان را هم از بین ببرد. به این منظور باید مقداری خمیر دندان را که حاوی سفید کننده است، روی ناخن‌هایتان بزنید و به مدت 5 دقیقه با برس نرم ماساژ دهید. اگر این کار را دو تا سه مرتبه در هفته تکرار کنید، زردی ناخن هایتان رفع خواهد شد.

در صورت درمان نشدن مشکل زردی ناخن ها به کمک روش های خانگی و در طولانی مدت حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

درمان زردی ناخن با سرکه سیب

سرکه سیب هم یکی از بهترین موادی است که می توانید برای از بین بردن زردی ناخن هایتان از آن کمک بگیرید. برای این کار ابتدا باید نیم فنجان سرکه سیب را با نیم فنجان آب ولرم ترکیب کنید. سپس ناخن هایتان را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه در این مایع قرار دهید. پس از آن با آب معمولی بشویید. برای این که بهترین نتیجه را از این روش بگیرید، باید این کار را هر روز برای چند هفته انجام دهید.

سرکه سیب

اگر به دنبال راهکارهای خانگی برای استحکام ناخن هستید، مقاله دیگر ما را از دست ندهید.

کلام آخر

این بخش از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر را به بررسی علت زردی ناخن و روش های خانگی رفع آن اختصاص دادیم، که امیدواریم مورد توجه تان قرار گرفته باشد. در پایان توصیه می ‌کنیم برای اینکه خیالتان راحت شود که علت زرد شدن ناخن های انگشت شما ناشی از بیماری خاصی نیست، در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

سوالات متداول در خصوص علت زردی ناخن

در پایان این مطلب به سه مورد از رایج ترین سوالات در رابطه با علت زردی ناخن پاسخ می دهیم.


علت زردی ناخن چیست؟

زرد شدن ناخن ها می تواند دلایل مختلفی داشته باشد ولی با این حال عواملی همچون بیماری های کبد، کلیه، عفونت‌ های قارچی و باکتریایی و یا استفاده بیش از حد از لاک را می توان از مهم ترین دلایل آن به شمار آورد. برای آشنایی کامل با عوامل ایجاد این مشکل می توانید به این مقاله مراجعه کنید.

آیا می توان زردی ناخن ها با روش های خانگی را از بین برد؟

بله؛ مواد طبیعی مانند لیمو، سرکه سیب و… می توانند در بهبود رنگ ناخن ها و شرایط کلی ناخن ها موثر باشند. با مطالعه این مقاله وبلاگ میس و مستر می توانید با انواع درمان های خانگی زردی ناخن ها آشنا شوید.

در صورت زرد شدن ناخن ها چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

اگر ناخن های شما زرد شده اند و علت آن را استفاده از لاک و امثال آن نمی دانید، باید هر چه سریع ‌تر به پزشک مراجعه کرده و مسئله را بازگو کنید؛ زیرا ممکن است نشانه ‌ای از یک مشکل جدی باشد.