علت سردرد با بوی عطر

سردرد پس از بوییدن عطر یکی از مشکلاتی است که گریبانگیر بسییاری از افراد شده است. علت سردرد با بوی عطر چیست؟ به طور کلی دو دلیل برای سردرد با بوی عطر وجود دارد. اولین علت آن میگرن است و دیگری مشکلی به نام سینوزیت. در این مقاله به بررسی تمام نکات مربوط به این مشکل پرداخته خواهد شد.

حس بویایی یکی از احساسات قوی در انسان است که مزایای بسیار زیادی دارد. بسیاری از رایحه‌ها باعث می‌شوند تا شما هوشیار شوید. برای مثال بوی شعله یا سوختن به شما هشدار اتش سوزی می‌دهد. بوی بد موادغذایی باعث می‌شود تا از فاسد شدن برخی مواد اگاهی پیدا کنید. اما حس بویایی همیشه هم مثبت و خوب نیست. در برخی افراد حس کردن برخی رایحه‌ها باعث سردرد می‌شود. این سردرد حتی می تواند باعث حالت تهوع نیز شود. علت سردرد با بوی عطر معمولا به دلیل سینوزیت یا میگرن است. برخی عطرها نیز باعث ایجاد حساسیت می‌شوند. در ادامه مطلب به به بررسی این موضوعات خواهیم پرداخت

علت سردرد با بوی عطر: حساسیت

حساسیت و آلرژی می تواند علت بروز سردرد با بوی عطر باشد. اگر پس از بوییدن یک رایحه خاص یه خصوص رایحه‌های شدید و تند احساس سردرد کنید احتمالا به آلرژی مبتلا شده‌اید.

واکنش‌های آلرژیک به شکل‌های مختلف خود را نمایش می‌دهند

واکنش‌های آلرژیک به شکل‌های گونانون خود را در بدن نشان ‌می‌دهند. برای مثال در بعضی افراد باعث ایجاد سردرد می‌شوند. این موضوع در برخی افراد یه صورت آبریزش بینی، سرفه و عطسه و یا کهیر و اگزما وجود دارد. در این مطلب ما به علت سردرد با بوی عطر خواهیم پرداخت.  آلرژی و حساسیت نسبت به بوی عطر و ادکلن و محصولات آرایشی و بهداشتی، یکی از مشکلاتی است که صنعت تولید لوازم آرایشی و بهداشتی سالیان سال است که با آن درگیر است.

علت سردرد با بوی عطر

چه مواد شیمیایی باعث آلرژی می‌شوند؟

همه عطرها و ادکلن‌ها، دارای مقادیر بسیار زیادی از مواد شیمیایی هستند. به طور میانگین چیزی در حدود18 نوع ماده شیمیایی در هر عطر یا ادکلن وجود دارد. وجود 18 ترکیب شیمیایی علت اصلی سردرد با بوی عطر در بسیاری از افراد است.

 

مواد موجود در عطرها به سرعت اکسید می‌شوند. اکسید شدن این مواد باعث افزایش مواد سمی( سمی به معنای کشنده و آزار دهنده نیست، سمی یعنی ماده‌ای که باعث حساسیت سیستم بویایی شود.) می‌شود. این ماده سمی سیستم ایمنی بدن را تحریک می‌کند و در نهایت منجر به ایجاد واکنشهای آلرژیک و سردرد با بوی عطر می‌شود. دو ماده اصلی که باعث ایجاد سردرد می‌شود، لیمونن و لینالول است.

لینالول موجود در عطرها علت ایجاد آلرژی و سردرد با بوی عطر در بسیاری از افراد است.

لینالول

لینالول از اصلی‌تزین مواد موجود در انواع مرکبات،  گیاهان خانواده نعناع ، دارچین، اسطخدوس و… است. لینالول خواص درمانی بسیار زیادی دارد و برای مواردی مثل التهاب و صرع نیز به کار می‌رود همچنین خاصیت ضد ریزش مو نیز  دارد. اما همین ماده می‌تواند باعث افزایش حساسیت و افزایش میگرن شود.

لیمونن

لیمونن یکی از روغن‌های گیاهی بسیار مطرح از دیرباز تا کنون بوده است که چون اولین بار از پوست لیمو استخراج شد، به این اسم معروف شده است.  لیمونن در سایر مرکبات نیز وجود دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که در گیاه افرا و انواع کاج‌های مختلف نیز لیمونن وجود دارد.

لیمونن

لیمونن خاصیت ضد سرطانی و ضد کولیت دارد

در مقاله…. از ترکیبات انواع عطرهای مختلف صحبت شد و دانستید که مرکبات، کاج‌ها نعناع، دارچین و… از مواد پر مصرف در ساختار عطرهای مختلف است. علت سردرد با بوی عطر نیز وجود این دو ماده در ساختار شیمیایی مواد مختلف است. نکته دیگر در مورد لیمونن امکان حساسیت پوستی است. به همین دلیل است که توصیه می‌شود پیش از استفاده از عطر، روی پوست تست کنید تا از عدم حساسیت به انواع عطر مطلع شوید. حساسیت می‌تواند باعث ایجاد کهیر و تاول پوستی در بسیاری از افراد شود.

علت سردرد با بوی عطر: غلظت

عطرها گونه‌های مختلف دارند، در مقاله… به طور کامل به ویژگی‌های عطرهای مختلف با توجه به غلظت آنها پرداخته شد. در بعضی شرایط، علت سردرد فرد با بوی عطر بستگی به غلظت ماده دارد. این موضوع بدان معناست که در صورت استفاده از پرفیوم یا ادوپرفیوم، به دلیل غلظت زیاد فرد نت‌های بو را بیش از حد احساس می‌کند و این موضوع باعث سردرد و آزار می‌شود. بنابراین استفاده از عطری با همان رایحه اما با غلظت کمتر، باعث جلوگیری از سردرد می‌شود.

دلیل این امر نیز به مورد اول باز  می‌گردد. یعنی افزایش غلظت مواد شیمیایی باعث افزایش سردرد می‌شود و اگر این غلظت کاهش یابد، مشکل سردرد نیز برطرف می‌شود. پس بهتر است پیش از تعویض عطر به علت سردرد با بوی آن، ابتدا اقدام به کاهش غلظت عطر کنید و در مرحله بعد اقدام به تعویض کنید.

علت سردرد با بوی عطر: قیمت

بسیاری از افراد فکر میکنند علت سردرد با بوی عطر، استفاده از عطرهای ارزان قیمت است. در واقع باید بدانید عطر ارزان قیمت در واقع  عطر رقیق شده است. ممکن است این رقیق شدن با الکل‌هایی نظیر اتانول صورت گیرد که علاوه بر خطرات جسمی باعث سردرد نیز شود، اما  الزاما قیمت بالای یک عطر باعث جلوگیری از سردرد نمی‌شود، ضمن آنکه در مبحث قبل ذکر شد غلظت بالای عطر نیز می‌تواند دلیل بر سردرد باشد. بنابراین بهتر است  اگر قصد خرید عظر یا ادکلن ارزان قیمت دارید، در مرحله اول از محل‌های معتبر خرید کنید و از ماده‌ای که عطر با آن رقیق شده است مطمئن شوید. حساسیت بینی و حس بویایی شما به عنوان خریدار عطر تاثیر مهمی در میزان سردرد با بوی عطر دارد و شاید عطری که برای شما آزاردهنده است، برای دیگران بسیار خوش رایحه و جذاب باشد.

علت سردرد با بوی عطر: خاطرات

چهارمین علت که باعث سردرد با بوی عطر می‌شود، به خاطرات هر عطر باز می‌گردد. تحقیقات نشان می‌دهد یکی از دلایل ایجاد سردرد با بوی  عطر، به یاد اوردن خاطراتی است که این خاطرات باعث ایجاد فشار عصبی می‌شوند. این فشار عصبی خود را به صورت سردرد نشان می‌دهد. بنابراین علت سردرد میتواند نه به دلیل بوی عطر بلکه تداعی خاطرات بد و غم‌انگیز باشد

علت سردرد با بوی عطر

درمان سردرد به علت بوی عطر

تا به اینجای مقاله با علت ایجاد سردرد با بوی عطر آشنا شدیم. حال باید بدانیم برای درمان این مشکل باید چه کرد؟ برای مقابله با سردرد ناشی از  بوی عطر، بهترین کار پیشگیری است اما اگر به بوی یک عطر خاص علاقمند هستید، می‌توانید با رقیق کردن بوی عطر مقداری از غلظت آن بکاهید و از عطر مورد نظر خود استفاده کنید. اما  یکی از بهترین راهکارها برای کاهش سردرد با بوی عطر، استفاده از رایحه درمانی است. یعنی با استفاده از رایحه‌های خوشبو و آرامشبخش از سردرد با بوی عطر بکاهید. در ادامه به بررسیی این رایحه‌ها پرداخته خواهد شد.

روغن گیاه اسطوخدوس

گل بنفش رنگ موجود در گیاه اسطوخودوس، نقش بسیار مهمی در کاهش سردرد ناشی از بوی عطر دارد. بدین صورت که چند قطره از روغن را در آب جوش برییزید و با آن بخور دهید. این روش می تواند سردرد با علت بوی عطر را کاهش دهد و حتی از بین ببرد. لطفت در صورت استفاده از این روغن به هیچ وجه با بینی و دهان خود برخورد ندهید چون به شدت سمی است و فقط باید به صورت رقیق شده و برای استفاده خارجی مورد استفاده قرار گیرد.

نعناع فلفلی

نعناع فلفلی  یا سوسنبر یکی از گیاهان خودرو در امریکا و برخی بخش‌های اروپا است. نعناع فلفلی را گاهی آویشن وحشی نیز می‌گویمند. روغن این گیاه در رایحه درمانی و همین‌طور از بین بردن دردهای عضلانی و ماساژ نقش بسیار مهمی دارد. روغن نعناع فلفلی را می‌توان حتی بع مقدار اندک خورد. این روغن تاثیر بسیار زیادی در کاهش درد دارد.

یاس

عطر یاس نیز تاثیر بسیار زیادی در کاهش سردرد دارد. یاس به دلیل داشتن خواص ضد افسردگی می‌تواند احساس شادی و شادابی به شما بدهد. عطر یاس در درمان افسردگی و حالات میگرن نیز تاثیر بسیار زیادی دارد.

 

آروماتراپی

مکمل‌های منیزیوم

بسیاری از سردردهایی که در شبانه روز به انها مبتلا می‌شوید ریشه در کمبود مواد مغذی دارد. یعنی حتی وقتی شما به دلایلی مثل بوی عطر دچار سردرد می‌شوید، در برخی موارد با استفاده از مواد معدنی نظیر منیزیوم می‌توانید روند بهبود سردرد را سرعت ببخشید. بنابراین همواره از این دست مکمل‌ها  به خصوص اگر مبتلا به میگرن هستید، استفاده کنید. در نظر داشته باشید مصرف مکمل‌هایی نظیر منیزیوم با وجود اینکه بسیار برای بدن مفید است، بازهم نیاز به تائید و تجویز پزشک دارد و به صورت خودسر اقدام به استفاده نفرمایید.

چای زنجبیل

در بسیاری از موارد علت اصلی سردرد با بوی عطر تحریک شدن میگرن افراد است بنابراین با رفع این مشکل می‌توان درمانی برای سردرد های ناشی از عطر نیز داشت. یکی از بهترین راهکارها برای از بین بردن سردرد، استفاده از چای زنجبیل است. زنجبیل تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن سردرد دارد. بهتر است این گیاه را به طور روزانه در رژیم غذایی خود داشته باشید اما اگر طی شرایطی دچار حمله میگرن شدید  یک سوم قاشق مربا خوری از زنجبیل را با آبجوش مخلوط کنید اجازه دهید 10 دقیقه بماند و سپس نوش جان کنید.

دقت کنید زنجبیل دارای طبع گرنم است و به همین دلیل بهتر است تا اگر طبع گرمی دارید در مصرف این گیاه با دقت بیشتری عمل کنید. بسیاری از افراد دارای حساسیت نسبت به مواد گرم هستند و استفاده از این مواد باعث ایجاد جوش و آلرژی می‌شود

سوالات پر تکرار:

برای کنترل سردرد چه کنیم؟

در ابتدا باید دلیل سردرد خود را پیدا کنید. آیا علت سردرد با بوی عطر شما به دلیل استفاده از عطر با کیفیت پایین است؟ آیا حساسیت شما نسبت به غلظت عطر است یا به موادی در درون عطر حساسیت دارید؟ اگر متوجه شدید به یکی از مواد سازنده عطر حساسیت دارید باید از خرید عطرهای بدون جعبه بپرهیزید و همواره مواد سازنده عطر را بررسی کنید.

اگر نسبت به یک عطرخاص حساسیت دارید و علاقه زیادی به استفاده از ان عطر دارید، می توانید مقداری از عطر را در هوا اسپری کنید و از زیر ان رد شوید. این موضوع باعث می‌شود تا عطر با غلظت خیلی کمتر روی پوست و بدن شما قرار گیرد و از حساسیت شما بکاهد. راهکار دیگر شناسایی و حذف ماده حساسیت زا است.

اگر دچار خارش و حساسیت شدیم چه کنیم؟

اگر پس از استفاده از عطر دچار خارش و التهاب شدید، بهتر است در ابتدا پوست خود را با آب و صابون بشورید، حتی می‌توان مقداری الکل روی پوست بزنید تا تمامی اثرات عطر از بین برود. در ادامه اگر پوست شما دچار التهاب شد، می‌تولند با استفاده از ژل آلوئه‌ورا جلوی التهاب بیشتر را گرفت. دقت کنید قبلا باید از عدم حساسیت نسبت به ژل آلوئه‌ورا مطمئن باشید. برای این اطمینان لازم است قبلا مقداری ژل الوئه ورا را روی پوست بازوی خود قرار دهید و اجازه دهید 24 ساعت بماند تا خشک شود. در این مدت زمان 24 ساعت اگر دچار خارش، سوزش یا التهاب نشدید نسبت به الوئه ورا حساسیت ندارید.

جلوگیری از بروز سردرد

هیچ راه کار دقیقی برای رفع مشکل سردرد با بوی عطر و یا جلوگیری از ایجاد سردرد وجود ندارد. اما بهترین راهکار برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از لیست مواد تشکیل دهنده در عطرها است. یعنی پس از بررسی این مواد، می توان رایحه‌ای که نسبت به آن حساسیت دارید را شناسایی کنید و به این طریق با دوری از آن، نسبت به ایجاد نشدن سردرد احساس بهتری داشته باشید.

سخن آخر

در این مقاله به بررسی علت سردرد با بوی عطر پرداخته شد. سردرد دلایل مختلفی دارد که آلرژی و حساسیت  و همینطور میگرن نقش بسیار مهمی در تشدید آن ایفا می کند. برخی افراد معتقد هستند خرید عطرهای گران قیمت و استفاده از ان موجب بهبود و جلوگیری از سر درد می‌شود که در این مقاله به درستی یا نادرستی این موضوع نیز پرداخته شد. برای  درمان سردرد با بوی عطر راهکارهای بسیار زیادی ارائه شد و موضوعات مختلفی مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت به سوالات مرسوم و متداول شما نسبت به این موضوع پرداخته شد. امیدواریم این مقاله به رفع مشکل سردرد شما کمک شایان توجهی کند. در پایان درخواست می‌کنیم، نظرات و تجربیات خود را از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید.

منبع

zadehmd