فواید خاک رس سبز برای صورت و نحوه استفاده از آن

سالهاست که از خاک رس در محصولات آرایشی و بهداشتی مانند ماسک های صورت استفاده می شود. خواص این نوع خاک در پاکسازی و جوانسازی پوست بر هیچکسی پوشیده نیست. اما مشکل از جایی شروع می شود که بسیاری از افراد نمی دانند، باید از کدام نوع از خاک رس برای پوست خود استفاده کنند. در این مقاله قصد داریم تا خاک رس سبز را به شما معرفی کنیم؛ چراکه این نوع خاک رس با تمامی انواع پوست سازگاری داشته و قدرت بالایی در پاکسازی پوست دارد. پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا در رابطه با فواید خاک رس سبز برای صورت و نحوه استفاده از آن بیشتر بدانید.

آنچه در این مقاله می خوانید:

  • انواع خاک رس
  • فواید خاک رس سبز برای صورت
  • معایب خاک رس سبز برای صورت
  • نحوه ساخت و استفاده از ماسک خاک رس سبز
  • فواید ماسک خاک رس برای پوست و مو

 

انواع خاک رس

خاک رس انواع گوناگونی دارد. همانطور که گفتیم هرکدام از انواع این خاک دارای خواص و ویژگی های منحصر به فردی هستند و این خواص باعث می شوند تا هرکدام برای نوع خاصی از پوست مناسب باشند. در ادامه توضیح مختصری در رابطه با هریک از آن ها خواهیم داد.

انواع خاک رس

خاک رس سفید

خاک رس سفید همانطور که از اسمش پیداست به رنگ سفید بوده و سرشار از کلسیم، منیزیم،سیلیکا و روی است. این نوع خاک به دلیل درار بودن خواص ضد التهابی و ترمیم کنندگی برای پوست های معمولی مناسب خواهد بود.

خاک رس قرمز

خاک رس قرمز با پوست های حساس سازگار است. این نوع خاک حاوی آهن، پتاسیم، منیزیم، کلسیم و … بوده و برای پاکسازی پوست، حذف سلول های مرده، کاهش التهاب و قرمزی و کنترل ترشح چربی پوست کاربرد دارد.

خاک رس سبز

خاک رس سبز یا خاک رس دریایی برای استفاده در ماسک های صورت خانگی برای پوست چرب مناسب است. این خاک رس از کف دریا بدست می آید و به همین دلیل هم به نام خاک رس دریایی شناخته می شود. جالب است بدانید که این خاک به این دلیل که حاوی مواد گیاهی تجزیه شده است به رنگ سبز درآمده است.

در ادامه این مطلب فواید خاک رس سبز برای صورت را به طور مفصل برای شما شرح خواهیم داد.

فواید ماسک خاک رس سبز برای صورت

خاک رس سبز به دلیل داشتن فواید متعدد برای پوست صورت یکی از بهترین گزینه ها برای استفاده در ماسک صورت خانگی و طبیعی به شمار می رود. در ادامه برخی از مهمترین فواید ماسک خاک رس سبز برای صورت را برای شما شرح می دهیم.

  • حذف سلول های مرده پوست: استفاده از ماسک خاک رس سبز به حذف سلول های مرده پوست و باعث ایجاد سلول های تازه روی پوست شما می شود.
  • پاکسازی پوست: از دیگر فواید ماسک خاک رس سبز برای صورت می توان به پاکسازی عمیق پوست از تمام آلودگی ها اشاره کرد.
  • جوانسازی پوست: یکی دیگر از فواید ماسک خاک رس سبز برای صورت کاهش چین و چروک پوست است. استفاده از ماسک خاک رس سبز باعث کاهش چین و چروک پوست شده و از این طریق به جوانسازی صورت کمک می کند.
  • جلوگیری از افتادگی پوست: از دیگر فواید اصلی ماسک خاک رس سبز برای صورت می توان به جلوگیری از افتادگی پوست صورت اشاره کرد. استفاده از این ماسک باعث می شود تا پوست صورت کشیده شده و از این طریق از شل شدن پوست جلوگیری می کند.
  • لایه بردای پوست: خاک رس سبز یکی لایه بردار طبیعی بوده و برای از بین بردن اپیدرم های سطحی نیز کاربرد دارد.

ماسک خاک رس سبز حاوی املاح معدنی و دریایی بسیاری بوده و به این دلیل برای پوست صورت فواید بسیار زیادی دارد.

  • کمک به شفافیت پوست: یکی دیگر از فواید ماسک خاک رس سبز برای پوست صورت ، کمک به از بین بردن سموم و ضد عفونی کردن پوست صورت از آلودگی هاست که باعث می شود تا پوست صاف و شفاف شود.
  • کوچک کردن منافذ پوست: خاک رس سبز بیشتر از هرچیزی به عنوان یک ماسک عالی برای کوچک کردن منافذ پوست کورد استفاده قرار می گیرد.
  • تنظیم ترشح چربی پوست: یکی از اصلی ترین فواید خاک رس سبز برای پوست صورت ، کمک به کنترل سطح چربی پوست است که باعث می شود به یکی از بهترین ماسک های صورت برای پوست چرب تبدیل شود.
  • کاهش جوش های سرسیاه: استفاده از خاک رس سبز روی بینی و صورت باعث می شود تا جوش های سرسیاه به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کنند.
  • کمک به بهبود آکنه: همانطور که گفتیم یکی از فواید خاک رس سبز برای صورت کمک به کنترل چربی پوست است. به همین دلیل هم استفاده از ماسک خاک رس سبز می تواند به بهبود آکنه های پوستی منجر شود.

در این بخش از وبلاگ میس و مستر توضیحاتی را در خصوص فواید خاک رس سبز برای صورت به شما ارائه دادیم. در ادامه قصد داریم تا شما را با معایب این نوع خاک برای پوست آشنا کنیم.

فواید ماسک خاک رس سبز برای صورت

معایب خاک رس سبز برای صورت

همانطور که می دانید تمامی انواع خاک رس دارای خاصیت چربی زدایی از سطح پوست هستند و پوست صورت را تا خدودی خشک می کنند به همین دلیل هم استفاده از ماسک خاک رس به افرادی که پوست خشک یا خیلی حساس دارند توصیه نمی شود و افراد با پوست چرب نیز تنها یک یا دو بار در هفته می توانند از این ماسک استفاده کنند.

بهتر است بدانید که ممکن است پس از استفاده از ماسک خاک رس سبز پوست شما قرمز یا ملتهب شود. همچنین این احتمال وجود دارد که جوش های روی صورت شما در اثر تماس با خاک رس ملتهب بشه و به خارش بیفته که در این صورت بهتره ماسک خاک رس را با آب از روی صورت بشویید.

نکته آخر اینکه، هنگام خرید خاک رس حتما دقت کنید که از برندهای معتبر استفاده نمایید؛ چراکه استفاده از خاک آلوده در ماسک صورت می تواند باعث آسیب دیدن پوست شما شود.

نحوه ساخت و استفاده از ماسک خاک رس سبز

برای بهره گرفتن از فواید ماسک خاک رس سبز برای پوست صورت می توانید این ماسک را با کمک روش های زیر تهیه کرده و سپس از آن استفاده کنید.

روش تهیه ماسک خاک رس سبز

ماسک خاک رس سبز و گلاب

برای تهیه این ماسک ابتدا یک قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با کمی آب و چند قطره گلاب مخلوط کنید و به خوبی ترکیب کنید. سپس ماسک خاک رس سبز و گلاب را روی صورت خود که از قبل شسته و خشک شده است، قرار دهید. حالا برای مدتی در حدود 15 دقیقه صبر کنید و سپس صورت خود را با آب سرد بشویید.

استفاده از این ماسک کمک می کند تا از فواید ماسک خاک رس سبز برای پوست صورت تان بهره مند شوید. بهتر است بدانید که استفاده از این ماسک برای پوست های چرب و جوشدار توصیه می شود.

استفاده از ماسک خاک رس سبز باعث کاهش جوش و آکنه و پاکسازی پوست صورت می شود.

ماسک خاک رس و شیر برای کاهش منافذ باز پوست

برای تهیه این ماسک ابتدا باید دو قاشق غذاخوری خاک رس را با مقدار مناسبی از شیر مخلوط کنید. شما می توانید، اضافه کردن شیر به خاک رس را تا زمانی که خمیری نرم حاصل شود، ادامه دهید. سپس ماسک خاک رس سبز و شیر را روی صورت خود که از قبل شسته شده است، قرار دهید. در مرحله آخر باید اجازه دهید تا این ماسک به مدت 15 دقیقه روی صورت شما باقی بماند تا پوست بتواند از فواید خاک رس سبز برای صورت بهره بگیرد. پس از گذشت این مدت می توانید صورت خود را با آب سرد بشویید.

ماسک خاک رس سبز و روغن درخت چای

دو قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با مقدار مناسبی آب ولرم و چند قطره روغن درخت چای مخلوط کنید تا خمیری نرم حاصل شد. سپس ماسک خارک رس سبز بدست آمده را روی صورت خود بزنید. در مرحله بعد به ماسک اجازه دهید تا زمانی که خشک شود روی صورت شما باقی بماند. پس از خشک شدن ماسک، می توانید آن را با استفاده از آب از روی صورت پاک کنید.

توجه داشته باشید که این ماسک خاک رس سبز را می توانید با استفاده از روغن بادام و جوجوبا هم تهیه کرده و از فواید آن برای صورت خود بهره بگیرید.

ماسک رس و روغن درخت چای

ماسک خاک رس سبز با زردچوبه برای پاکسازی پوست

برای استفاده از فواید ماسک خاک رس سبز برای پوست صورت می توانید این خاک را با زردچوبه مخلوط کنید. به این منظور ابتدا باید دو قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با دو قاشق چای خوری زردچوبه، یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل و دو قاشق غذاخوری سرکه سیب مخلوط کنید. هنگام اضافه کردن سرکه سیب مراقب باشید که ماسک شما بیش از حد نرم نشود. دقت کنید که این ماسک برای پاکسازی و سم زدایی پوست به کار می رود و به همین دلیل ممکن است برای پوست های خشک و حساس مناسب نباشد.

طرز استفاده از این ماسک هم مانند ماسک های قبلی است. به این صورت که ابتدا صورت خود را شسته سپس ماسک حاصل را روی صورت خود قرار داده و به مدت 15 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این مدت زمان می توانید صورت خود را با آب بشویید.

ماسک ضد جوش با خاک رس سبز

همانطور که اشاره کردیم یکی از فواید خاک رس سبز برای پوست صورت کمک به کاهش جوش و آکنه است. به همین دلیل می توان از ماسک خاک رس سبز به عنوان یک ماسک صورت خانگی ضد جوش استفاده کرد. برای استفاده از این ماسک خانگی ابتدا باید یک قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با یک یا دو قاشق غذاخوری آب، یک قاشق غذاخوری جو پرک و 4 قطره روغن درخت چای در طرفی مناسب ریخته و به خوبی مخلوط کرد.

در مرحله بعد می توانید ماسک حاصل را روی پوست تمیز زده و به مدت 10 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این مدت زمان می توانید صورت خود را با آب گرم شسته و به آرامی خشک کنید.

توجه کنید که ابتدا باید جو پرک را با استفاده از غذاساز به خوبی پودر کرده و سپس در ماسک مورد نظر از آن استفاده کرد.

دقت کنید که ماسک خاک رس با پوست حساس دور چشم تماس پیدا نکند.

ماسک خاک رس سبز و عسل

شما می توانید از ترکیب خاک رس سبز و عسل هم برای بهبود شرایط پوستی خود کمک بگیرید. به این منظور باید ی قاشق غذاخوری خاک رس سبز را با یک قاشق غذاخوری آب و یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کرده و به خوبی بهم بزنید. در مرحله بعد ماسک حاصل را روی صورت خود زده و برای مدت 15 دقیقه صبر کنید سپس می توانید پست خود را با آب ولرم شست و شو دهید. این ماسک دارای خاصی ضد لک بوده و به شفاف شدن پوست صورت شما کمک می کند.

هنگام استفاده از تمامی انواع ماسک خاک رس سبز دقت کنید که این ماسک با چشم و پوست حساس دور چشم تماس پیدا نکند. همچنین می توانید پس از برداشتن ماسک از روی صورت از یک کرم آبرسان برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.

فواید ماسک خاک رس برای پوست و مو

جالب است بدانید که فواید خاک رس تنها شامل پوست صورت نمی شود بلکه این نوع خاک مزایای بسیاری برای بدن هم دارد. یکی از مزایای خاک رس برای پوست بدن کمک به رفع تیرگی زیربغل و آرنج است. شما می توانید با ترکیب خاک رس، آب و آبلیمو یک ماسک سفید کننده عالی و قوی برای نواحی تیره پوست بدن مانند آرنج و زیربغل ساخته و از مزایای آن بهره مند شوید.

همچنین می توان از خاک رس برای نرم کردن و رشد موها هم بهره گرفت.

استفاده از رس برای پوست و مو

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با خاک رس سبز ، فواید ماسک خاک رس سبز برای پوست صورت و روش ساخت و استفاده از انواع ماسک صورت خانگی با خاک رس سبز آشنا شدید. امیدواریم که مطالب گفته شده در این مقاله از وبلاگ میس و مستر مورد توجه شما قرار گرفته باشند.

در پایان از شما تقاضا می کنیم تا در صورتی که هرگونه تجربه ای از استفاده از خاک رس سبز دارید، آن را از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر خوانندگان این مطلب به اشتراک بگذارید.

منابع

isabellasclearly