فواید کرم مرطوب کننده

آیا تا به حال این سوال برای شما پیش آمده است که چرا متخصصان پوست بر مصرف کرم مرطوب کننده تاکید بسیاری دارند؟ این موضوع به دلیل فواید بی نظیر کرم مرطوب کننده می باشد. همانطور که می دانید آب برای پوست و مخصوصا لایه اپیدرم بسیار حیاتی است. آب لازم برای سطح پوست به طور مداوم از طریق بافت میانی تامین می شود و به سطح پوست می رسد. کرم مرطوب‌ کننده‌ نقش مهمی در حفظ سلامت پوست شما دارد، حفظ رطوبت و آبرسانی به پوست از وظایف عمده آن است. این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر اطلاعات مفیدی درباره معایب و فواید کرم مرطوب‌ کننده‌ در اختیار شما می‌گذارد.

موضوعات مورد بحث در این مقاله :

  • چرا باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟
  • فواید کرم مرطوب کننده
  • مشخصات کرم مرطوب کننده ایده آل
  • مضرات مرطوب کننده صورت
  • اشتباهات متداول در استفاده از کرم مرطوب کننده صورت

چرا باید از کرم مرطوب کننده استفاده کنیم؟

همانطور که در ابتدا گفته شد کرم مرطوب کننده رطوبت پوست را تامین می کند. آب برای پوست و مخصوصا لایه اپیدرم خیلی مهم و حیاتی است. آب لازم برای سطح پوست به طور مداوم از طریق بافت میانی تامین می شود و بعد به سطح پوست می رسد. چربی ترشح شده روی اپیدرم در واقع برای جلوگیری از تبخیر آب است و به صورت لایه محافظتی عمل می کند. اگر چربی صورت کمتر از میزان مناسب ترشح شود، ممکن است مشکلاتی مثل خشکی و پوسته پوسته شدن پوست به وجود بیاورد. هم چنین اگر برای از بین بردن چربی اضافی صورت شوینده های نامناسب استفاده شود، پوست برای جبران آن چربی بیشتری ترشح می کند که باعث چرب شدن پوست صورت می شود. به دلایل داخلی یا خارجی، اگر تولید یا ترشح این چربی کم‌تر از میزان لازم  باشد، لایه شاخی اپیدرم آب خود را از دست داده و پوست خشک می‌شود.

پوست خشک مستعد ایجاد چروک، خطوط، التهاب و یا بیماری‌هایی مانند اگزما و پسوریازیس می‌باشد. عامل اصلی خشکی پوست، ژنتیکی می‌باشد. اما استفاده زیاد از شوینده‌های نامناسب، قرار گیری در هوای خشک، تغذیه نامناسب و سبک زندگی ناسالم هم در ایجاد پوست خشک موثر می‌باشند. همچنین، با افزایش سن و به دلیل تضعیف سیستم آبرسانی طبیعی پوست، پوست دچار خشکی می شود.

استفاده از مرطوب‌کننده ‌ها یکی از اصلی‌ترین نیازهای مراقبتی برای داشتن پوستی سالم و زیبا می‌باشد. پوستی که آب خود را از دست داده، مستعد خارش، التهاب و ترک‌ های پوستی است.

کرم مخصوص آقایان

در ادامه با فواید مرطوب کننده صورت بیشتر آشنا می شویم:

فواید کرم مرطوب کننده صورت

اگر می خواهید پوستی جوان، سالم و شاداب داشته باشید، یکی از آسان ترین و ارزان ترین راه هایی که پیش روی شماست، استفاده منظم از کرم مرطوب کننده است. از جمله فواید کرم مرطوب کننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. درمان خشکی پوست

مهمترین مورد از لیست فواید کرم مرطوب کننده صورت از بین بردن خشکی پوست است. با استفاده مرتب و منظم از کرم های مرطوب کننده، از پوست خود در برابر خشکی و پوسته پوسته شدن محافظت می کنید. خشکی پوست گاهی حتی منجر به ایجاد لک و تغییر رنگ آن می شود. شما با کمک کرم مرطوب کننده جلوی این مشکل را هم می گیرید و پوستی صاف و سالم را به خود هدیه می دهید.

2. جوان سازی پوست

یکی از روش ها برای مقابله با پیر شدن پوست و ایجاد چین و چروک، قرار دادن یک کرم مرطوب کننده با کیفیت در برنامه روزانه مراقبتی پوستتان است. به خصوص در فصل های سرد، حفظ رطوبت پوست به بهبود ظاهر و بافت پوست شما کمک زیادی می کند.

جوان سازی پوست با کرم مرطوب کننده

3. جلوگیری از ایجاد جوش و آکنه

اغلب افرادی که دچار آکنه می‌شوند، تصور می‌کنند که مرطوب‌ کننده سبب تشدید مشکل آن ها خواهد شد. در حالی‌ که آکنه به علت اختلال در عملکرد محافظتی پوست و کارکرد غدد چربی ایجاد می ‌شود یکی از فواید مرطوب کننده تنطیم لایه محافظتی پوست است که موجب جلوگیری از زدن آکنه می شود. پاک ‌کننده صورت قوی، لایه ‌بردارها و داروهای قوی ضد آکنه، با خشک کردن بیش از اندازه پوست، باعث آسیب رساندن به سد محافظ پوست و افزایش احتمال بروز جوش‌ صورت می‌شوند. توجه کنید برای درمان صحیح آکنه باید از پاک ‌کننده‌ های ملایم، کرم ضدآکنه مؤثر برای شب ‌ها و یک مرطوب ‌کننده سبک و بدون چربی برای صبح‌ ها استفاده کنید.

بله درست متوجه شدید! شما باید از کرم مرطوب‌ کننده استفاده کنید، حتی اگر پوستی چرب دارید. استفاده از کرم ضدآکنه در کنار کرم مرطوب کننده، درمانی مؤثر برای از بین بردن آکنه است.

4. مرطوب کننده محافظ پوست حساس

اگر جزو آن دسته افرادی هستید که پوستی تحریک پذیر دارید و زیاد دچار آکنه، اگزما و لک خارش دار می شوید، باید به دنبال مرطوب کننده ای حاوی ترکیبات آرام بخش مثل بابونه یا آلوئه ورا باشید. یکی از فواید کرم مرطوب کننده حاوی آلوئه ورا درمان زخم های پوستی ناشی از حساسیت و خشکی پوست شماست. این مواد از پوست شما محافظت می کنند و ظاهر پوست شما را صاف تر می کنند.

5. مغذی برای پوست و تقویت کننده

هرچند که کرم های مرطوب‌کننده برای تامین نیاز پوست به داشتن لایه‌ای محافظتی جهت جلوگیری از تبخیر آب آن طراحی شده‌ اند، اما این محصولات اغلب حاوی مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز پوست هم می‌باشند. اسیدهای چرب ضروری، ویتامین‌ها، روغن‌های گیاهی، عصاره‌های گیاهی و همچنین آمینو اسیدها در بعضی از این محصولات مزایای جدیدی به فواید کرم مرطوب کننده می افزایند و آن را به محصولی مناسب برای تقویت پوست تبدیل می‌کنند.

6. خاصیت آنتی اکسیدانی ضد سرطان

رادیکال های آزاد باعث تحریک سلول های سرطانی می شوند. از فواید دیگر کرم مرطوب کننده به خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن می توان اشاره کرد که به حذف رادیکال‌های آزاد که سلول‌های بدن را تهدید می‌کنند کمک می کند.

7. کاهش مضرات استفاده مداوم از محصولات آرایشی

پوست صورت، که بیشتر از سایر نقاط در معرض آسیب‌های محیطی قرار داشته و معمولا به دلیل مصرف محصولات آرایشی و اصلاح صورت، زودتر دچار پیری و عوارض پوستی می‌شود. مصرف مستمر مرطوب ‌کننده‌ ها در سلامت و زیبایی پوست نقشی موثر دارد و همچنین روشی برای پیشگیری و درمان چروک دور چشم به حساب می آید.

معایب و مضرات کرم مرطوب کننده صورت

بطور کلی، تا کنون موردی در راستای ضرر مرطوب کننده صورت ثبت نشده است. با این که فواید کرم مرطوب کننده بی شمار است، اما انتخاب و مصرف اشتباه این محصولات، ممکن است باعث ایجاد عوارضی محدود و جزئی شود. در واقع اگر افراد بدون توجه به نوع پوست خود، انتخاب اشتباهی داشته باشند ممکن است برایشان عوارضی داشته باشد. مثلاً پوست‌های خشک باید از مرطوب ‌کننده‌های چرب ‌تری نسبت به پوست‌های چرب استفاده کنند، یا پوست های چرب باید از مرطوب کننده فاقد چربی استفاده کنند.

همچنین استفاده از مرطوب کننده‌ هایی که آب موجود در آنها فوری بخار می‌شود چندان مطلوب نیست، چون به سرعت تبخیر شده و لایه شاخی پوست رطوبتی را که باید، دریافت نمی‌کند. در نتیجه پوست بیشتر خشک می‌شود. با توجه به همین موضوع می توان نتیجه گرفت که از معایب کرم مرطوب کننده صورت بی کیفیت، ایجاد شدن خشکی پوست یا لک های پوستی می باشد.

استفاده از کرم برای مرطوب کردن پوست

بنابراین یکی از نکاتی که شما باید در خرید کرم مرطوب کننده در نظر بگیرید، کیفیت مرطوب کننده و مناسب بودن آن با تیپ پوست تان می باشد. هرچقدر پوست خشک‌تر باشد، باید از مرطوب‌کننده‌ هایی با پایه چربی بیشتر استفاده شود.

اگر پوست چرب باشد، بهتر است از مرطوب‌کننده‌های فاقد چربی (Oil Free) استفاده شود.

مراقب باشید که اگر دوست شما از یک مرطوب کننده بسیار راضی هست، بدین معنی نمی‌باشد که آن کرم مرطوب کننده صورت برای شما هم مناسب می‌باشد. درصورتیکه شخصی با پوست چرب از مرطوب کننده‌های روغنی استفاده کند، ممکن است باعث بسته شدن منافذ شده و به ایجاد آکنه منجر شود.

پیشنهاد می‌شود، همواره مرطوب‌کننده‌های جدید را روی پوست گردن خود تست کنید. با این کار، ضمن اینکه مطمئن می‌شوید پوست شما نسبت به محصول حساسیت ندارد، می‌توانید رایحه و میزان چربی آن را هم امتحان کنید. اگر امکان تست کردن محصول را ندارید، به ترکیبات آن توجه کنید تا موادی که احتمال ایجاد التهاب را دارند، مانند آلفا هیدروکسی اسید (AHA)، بتا هیدورکسی اسید (BHA)، رتینول، فرمالید، فتالات و یا عصاره ‌های گیاهی که شما به آن حساسیت دارید در آن وجود نداشته باشد.

در ادامه نکات مهم و اشتباهات رایج استفاده از کرم های مرطوب کننده را برای شما توضیح خواهیم داد تا با رعایت این نکات از این محصولات نهایت استفاده و سود را ببرید:

اشتباهات رایج استفاده از کرم های مرطوب کننده

همانطور که متوجه شدید استفاده از کرم های مرطوب کننده به خودی خود ضرری ندارد. اما اگر به درستی از این کرم ها استفاده نکنید ممکن است به اندازه کافی از خواص آن بهره مند نشوید یا حتی به پوست خود آسیب برسانید. در ادامه به شما رایج ترین اشتباهاتی که افراد در استفاده از کرم های مرطوب کننده مرتکب می شوند را به شما می گوییم.

  1. زمان نامناسب استفاده

یکی از رایج ترین اشتباهات در استفاده از کرم مرطوب کننده این است که وقتی پوست کاملا خشک است، از کرم مرطوب کننده استفاده شود. باید کرم را بعد از شستن دست و صورت، در زمانی که پوست هنوز کمی مرطوب است، روی دست و صورت بمالید تا رطوبت لازم پوست حفظ شود.

  1. صبر نکردن برای جذب کرم

بعضی از افراد بعد از مالیدن کرم مرطوب کننده، برای جذب آن صبر نکرده و سریعاً شروع به زدن کرم پودر و … می کنند. این کار باعث ایجاد ظاهری خشک و کدر در پوست می شود. بنابراین اجازه دهید اول مرطوب کننده جذب پوست شود و بعد کرم بعدی را بزنید. اگر عجله دارید با دستمال کاغذی کمی کرم را جذب کنید.

  1. زیاد کشیدن پوست

خیلی از خانم ها عادت دارند کرم را محکم روی پوست خود بمالند و آن را پخش کنند. این عادت به پوست آسیب می رساند و باعث ایجاد چین و چروک روی پوست می شود. برای بیشتر بهره بردن از فواید کرم مرطوب کننده هنگام استفاده از کرم از نوک انگشت استفاده کنید و ماساژ را با حرکت گردشی انجام دهید. برای استفاده از کرم دور چشم بهترین روش این است که از انگشت حلقه استفاده کنید، چون ضعیف ترین انگشت است و نمی توان به وسیله آن فشار زیادی وارد کرد. همانطور که می دانید چین و چروک دور چشم اولین نشانه پیری را نشان می دهد، بنابراین مرطوب کردن آن از اهمیت زیادی برخوردار است.

کرم مرطوب کننده دور چشم

  1. غافل شدن از پوست گردن

هنگامی که مرطوب کننده را بر صورت خود می مالید، هیچ دلیلی ندارد وقتی به گردن خود رسیدید این کار را متوقف کنید. شما می توانید از همان محصول روی گردن و قفسه سینه خود استفاده کنید. چراکه همه این قسمت ها علائم پیری را نشان می دهند، پس اجازه دهید گردنتان هم از فواید کرم مرطوب کننده بهره مند شود. ولی بر خلاف کرم مرطوب کننده از لوسیون بدن روی صورت خود استفاده نکنید. زیرا این کار، پوست حساس صورت را تحریک و منافذ آن را مسدود می کند.

  1. گران تر بودن محصول به معنی با کیفیت بودن آن است؟!

بعضی از افراد فکر می کنند هرچه پول بیشتر بابت یک محصول بدهند، کیفیت بیشتری نصیب شان می شود. متاسفانه تبلیغات زیادی درباره کرم ها می شود اما نباید به آن ها توجه کنید. قبل از خرید یک کرم مرطوب کننده برچسب آن را مطالعه کنید و درباره آن به خوبی تحقیقات لازم را انجام دهید. محصولات را با هم مقایسه کرده و با توجه به نوع پوست خود محصول مناسب را انتخاب کنید.

اما یک کرم مرطوب کننده ایده آل باید چه فاکتورهایی داشته باشد؟

مشخصات يک کرم مرطوب کننده ايده آل

1. رنگ و بوی خوبی دارد و از شفافيت خوب و ظاهری کاملا یکدست برخوردار است.
2. عدم ايجاد حساسيت و آلودگي ميکروبي و قارچي هنگام مصرف
3. دارای قوام و ويسکوزيته لازم است
4. امکان پاک شدن سريع پس از شستشو و عدم ايجاد حس چرب در پوست پس از استفاده
5. پس از مصرف و ماساژ در پوست سریع جذب پوست می شود

مرطوب کردن پوست

سخن آخر:

با خواندن این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با فواید و معایب کرم مرطوب کننده صورت آشنا شدید و مشخصات یک کرم مرطوب کننده ایده آل را شناختید. همانطور که گفته شد کرم مرطوب کننده فواید بسیاری از جمله موارد زیر دارد :

  1. موجب جوان سازی پوست می‌شود.
  2. خشکی پوست را درمان می‌کند.
  3. از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.
  4. التهاب و قرمزی پوست را کاهش می‌دهد.

همچنین عوارض خاصی تاکنون در خصوص مصرف کرم مرطوب کننده گزارش نشده است. در آخر باید بگوییم که استفاده کردن از کرم مرطوب کننده یک مورد ضروری برای مراقبت از پوست شماست. هرگز قدرت مرطوب کننده را دست کم نگیرید. اگر از مرطوب کننده ای مناسب پوست و با کیفیت استفاده کنید، بی شک از فواید آن بهره مند خواهید شد. برای اینکه به مصرف کرم عادت کنید، پیشنهاد می شود هر روز در زمان مشخصی برای مثال بعد از شستن صورت در زمانی پوست کمی نم دارد از این کرم استفاده کنید و تاثیر شگرف آن را در چهره خود مشاهده کنید.

چه زمانی برای کرم مرطوب کننده را استفاده کنم؟

بهترین زمان برای مصرف کرم مرطوب کننده، پس از شستشوی پوست و حذف چربی‌های ضروری آن می‌باشد. وقتی پوست خشک است، تبخیر آب آن بیشتر از سایر زمان‌هاست، بنابراین در این هنگام با مصرف مرطوب‌کننده‌ها، مانع از دست دادن آب لایه اپیدرم پوست می‌شوید.

فرق کرم مرطوب کننده و آبرسان چیست؟

هر دو این محصولات، برای حفظ آب لایه اپیدرم پوست طراحی شده‌اند.
اما هرکدام به شکلی متفاوت این عمل را انجام می‌دهند. مرطوب‌کننده‌ها با ایجاد یک لایه پوششی از چربی‌های مفید، از تبخیر آب لایه اپیدرم جلوگیری می‌کنند. کرم‌های آبرسان، حاوی ترکیبات آب دوستی هستند، که با جذب رطوبت از لایه‌های پایینی و حتی محیط، میزان آب لایه اپیدرم پوست را افزایش می‌دهند. برای گرفتن بهترین نتیجه بهتر است اول از آبرسان استفاده کرده، و روی آن را مرطوب‌کننده بزنید.

آیا می توان از مرطوب کننده بدن برای پوست استفاده کرد؟

مرطوب کننده پوست صورت شما با مرطوب کننده بدن یکی نیست! زیرا پوست صورت نازک تر است و به مراقبت ویژه نیاز دارد.

منبع:

https://www.reviewthis.com/why-moisturizing-face-is-important/