اگر شما هم به سلامت خود اهمیت می‌دهید، حتما اسم فولیک اسید را شنیده‌اید. اغلب پزشکان پیشنهاد می‌کنند که از قرص فولیک اسید برای رشد مو استفاده شود. اسید فولیک شکل مصنوعی فولات است که یک ویتامین B طبیعی است. فولات به ساخت DNA و سایر مواد ژنتیکی کمک می‌کند. استفاده از این ویتامین به ویژه در سلامت دوران بارداری اهمیت دارد. فولات که ویتامین B-9 نیز نامیده می‌شود، یک ویتامین از خانواده B است که به طور طبیعی در برخی مواد غذایی وجود دارد. اسید فولیک شکل فولاتی است که تولیدکنندگان به مکمل‌های ویتامین و غذاهای غنی شده اضافه می‌کنند.

به نظر شما آیا قرص فولیک اسید برای رشد مو خوب است؟ قرص فولیک اسید برای رشد مو ضروری است؛ زیرا به متابولیسم پروتئین، چربی و کربوهیدرات‌ها و جذب مواد مغذی مختلف در بدن انسان کمک می‌کند. به این ترتیب فولیکول‌های مو تغذیه مورد نیاز خود را از غذاهای مصرفی دریافت می‌کنند. همچنین به سنتز مناسب نوکلئوتیدهای DNA و اسیدهای آمینه کمک می‌کند. اینها به تغذیه فولیکول‌ها کمک ‌می‌کنند و به موهای شما درخشندگی و حجم می‌بخشند. کمبود اسید فولیک ممکن است باعث سفیدی زودرس شود.

تغییر رنگ مو در نتیجه فرآیندی به نام کم خونی مگالوبلاستیک اتفاق می‌افتد که در آن تولید گلبول‌های قرمز خون به طور غیر طبیعی افزایش می‌یابد. مصرف منظم فولیک اسید برای رشد مو به عادی سازی این تولید بیش از حد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. از آنجایی که اسید فولیک تقسیم سلولی را سرعت می‌بخشد، می‌تواند به رشد مو کمک کند.

چه کسانی باید اسید فولیک مصرف کنند؟

اکثر مردم فولات کافی را از رژیم غذایی خود دریافت می‌کنند و کمبود فولات در کشورهایی که مردم رژیم غذایی سالمی دارند، نادر است. اما همانطور که گفته شد، دستورالعمل‌های رسمی توصیه می‌کنند که جهت حفظ زیبایی و مراقبت از مو، از فواید فولیک اسید برای رشد مو غافل نشوید. همچنین تمام زنان باردار و زنانی که قصد دارند باردار شوند، بهتر است اسید فولیک مصرف کنند. به این دلیل که اسید فولیک برای رشد اولیه جنین بسیار مهم است. نخاع یکی از اولین قسمت‌های بدن است که تشکیل می‌شود و کمبود فولات می‌تواند منجر به بی‌نظمی نخاع شود. در این مقاله به بررسی عملکرد اسید فولیک در بدن، برخی منابع، میزان مصرف توصیه شده و اثرات کمبود آن می‌پردازیم.

مصرف فولیک اسید برای رشد مو چه تاثیری دارد؟

ایا قرص فولیک اسید برای رشد مو خوب است؟

رشد مو به معنای واقعی کلمه می‌تواند فراز و نشیب‌های خود را در طول زندگی داشته باشد. وقتی جوان هستید، به نظر می‌رسد موهای شما به سرعت رشد می‌کنند. با این حال از اثر فولیک اسید برای رشد مو غافل نشوید. با افزایش سن، روند رشد به دلایل مختلفی از جمله کاهش متابولیسم، تغییرات هورمونی و تغییرات در فولیکول‌های مو که مسئول تولید موهای جدید هستند کند می‌شود.

با این حال، واقعیت این است که موهای سالم بستگی زیادی به تغذیه دارد. همانطور که دریافت مواد مغذی مناسب به حفظ سلامت پوست و اندام‌های داخلی کمک می‌کند، مواد مغذی نیز می‌توانند بر رشد موهای شما تأثیر بگذارند. یک رابطه مستقیم بین فولیک اسید و رشد مو وجود دارد. اسید فولیک (ویتامین B-9)، زمانی که به طور منظم طبق توصیه مصرف شود، تنها یکی از مواد مغذی است که می‌تواند سلامت کلی مو را تقویت کند. اگر قصد دارید رشد موی خود را ارتقاء دهید، پیشنهاد می‌شود از قرص فولیک اسید برای رشد مو استفاده شود.

ایا قرص فولیک اسید برای رشد مو خوب است؟

چطور فولیک اسید بر رشد مو تاثیر می گذارد؟

اسید فولیک در درجه اول مسئول رشد سلولی سالم است. این سلول‌ها شامل سلول‌هایی می‌شوند که در داخل بافت‌های پوست شما و همچنین در مو و ناخن شما یافت می‌شوند. چنین تأثیراتی بر روی موهای شما باعث انتخاب اسید فولیک به عنوان یک اقدام احتمالی برای درمان رشد مو شده است. علاوه بر این، اسید فولیک به حفظ سلامت گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. اسید فولیک نوعی ویتامین B است. نسخه تولید شده این ماده مغذی در غذاهای غنی شده و مکمل‌ها اسید فولیک نام دارد. با وجود نام‌های مختلف، فولات و اسید فولیک به یک شکل عمل می‌کنند.

تحقیقات موثری در مورد فواید فولیک اسید برای رشد مو انجام شده است. در یک مطالعه معتبر که در اوایل سال 2017 منتشر شد، 52 بزرگسال مبتلا به سفیدی زودرس و علت زود سفید شدن مو را مورد بررسی قرار دادند. محققین پشت این مطالعه متوجه کمبود اسید فولیک و ویتامین های B-7 و B-12 شدند. مقدار توصیه شده روزانه اسید فولیک برای مردان و زنان بالغ 400 میکروگرم (mcg) است. اگر فولات کافی از غذاهای کامل در رژیم غذایی خود دریافت نمی‌کنید، ممکن است نیاز به مصرف مکمل فولیک اسید برای رشد مو داشته باشید. فولات بسیار کم می‌تواند منجر به بیماری به نام کم خونی ناشی از کمبود فولات شود. در نتیجه کمبود فولات ممکن است علائم زیر را تجربه کنید:

  • سردرد
  • تحریک پذیری
  • پوست رنگ پریده
  • تغییر رنگدانه در مو و ناخن شما
  • خستگی شدید
  • درد در دهان
  • نازک شدن مو

اگر هر یک از علائم بالا بخصوص نازک شدن مو دارید، حتما از فواید فولیک اسید برای رشد مو بهره ببرید. دقت داشته باشید که طبق نیاز روزانه این ویتامین را دریافت کنید. چرا که مصرف بیش از حد اسید فولیک می‌تواند خطرناک باشد. این اتفاق در صورت مصرف بیش از حد مکمل‌ها یا خوردن مقدار زیادی از غذاهای غنی شده ممکن است رخ دهد، اما اگر فولات موجود در غذاهای طبیعی مصرف کنید، این اتفاق نمی‌افتد.

چطور فولیک اسید بر رشد مو تاثیر می گذارد؟

به گفته منبع معتبر دفتر سلامت زنان، مصرف بیش از 1000 میکروگرم در روز می‌تواند نشانه‌های کمبود ویتامین B-12 را پنهان کند که منجر به آسیب عصبی می‌شود. اسید فولیک معمولاً در مکمل‌های ویتامین B کمپلکس موجود است. همچنین در مولتی ویتامین‌ها یافت می‌شود و فولیک اسید برای رشد مو به عنوان مکمل جداگانه فروخته می‌شود. همه مکمل‌ها متفاوت هستند، بنابراین مطمئن شوید که 100 درصد ارزش روزانه مورد نیاز شما گنجانده شده است. با ارائه دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود در مورد مصرف مناسب برای نیازهای خود و اینکه کدام مکمل‌ها ممکن است برای شما بهترین باشند صحبت کنید.

آیا فولیک اسید ریزش مو را کاملا درمان می کند؟

هرچقدر بر تاثیر اسید فولیک در رشد مو تاکید شود اما این واقعیت وجود دارد که این ماده غذایی ممکن است ریزش مو را به تنهایی درمان نکند. در حالی که اسید فولیک بخشی جدایی ناپذیر از مواد مغذی مورد نیاز بدن شما برای ساخت سلول‌های جدید است، حتما بر روی اطمینان از دریافت اسید فولیک کافی برای سلامت کلی خود تمرکز کنید. به نوبه خود، موهای شما نیز سود خواهد برد. اگر نگرانی خاصی در مورد رشد مو دارید پس از استفاده از فولیک اسید برای رشد مو به پزشک مراجعه کنید. اگر به طور ناگهانی مقدار زیادی مو از دست می‌دهید یا لکه‌های طاسی دارید، این می‌تواند نشان دهنده یک مشکل پزشکی زمینه‌ای مانند آلوپسی یا عدم تعادل هورمونی باشد. چنین شرایطی را نمی‌توان با اسید فولیک درمان کرد.

آیا فولیک اسید ریزش مو را کاملا درمان می کند؟

نحوه استفاده از اسید فولیک برای رشد مو

معمولاً باید فولیک اسید برای رشد مو را به صورت خوراکی با/ یا بدون غذا طبق دستور پزشک، یک بار در روز مصرف کنید. اگر محصول بدون نسخه مصرف می‌کنید، تمام دستورالعمل‌های روی بسته محصول را دنبال کنید. اگر سوالی دارید، از پزشک یا داروساز خود بپرسید. دوز بر اساس وضعیت پزشکی و پاسخ شما به درمان است.

دوز خود را افزایش ندهید یا این فرآورده را بیشتر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. این محصول را به طور منظم مصرف کنید تا بیشترین سود را از آن ببرید. برای رشد بهتر مو؛ فولیک اسید را هر روز در ساعت معینی مصرف کنید. برنامه غذایی توصیه شده توسط پزشک یا متخصص تغذیه را دنبال کنید. اگر وضعیت ریزش موی شما ادامه یافت یا بدتر شد، یا اگر فکر می‌کنید ممکن است یک مشکل پزشکی جدی داشته باشید، فوراً از پزشک کمک بگیرید.

فواید فولیک اسید برای رشد مو

رشد مو یکی از معدود مزایایی است که افراد هنگام یادآوری اولین بارداری خود به یاد می‌آورند و معمولاً ادعا می‌شود که استروژن عامل آن است. اگر چه اخیراً کارشناسان بر این باورند که اسید فولیک یا فولات نقشی در این معادله دارد. سطح فولات معمولاً در دوران بارداری افزایش می‌یابد تا رشد سیستم عصبی کودک را تقویت کند. اما معلوم شد که قرص فولیک اسید برای رشد مو فواید زیادی دارد.

بسیاری از محصولات، درمان‌ها و روش‌ها ادعا می‌کنند که برای موهای شما معجزه می‌کنند. در حالی که اکثر آنها کاملاً نادرست هستند و تأثیر کمی دارند یا هیچ تأثیری ندارند، چند مورد وجود دارد که ممکن است انقلابی اساسی در موهای شما ایجاد کند. اسید فولیک یکی از آنهاست. اما آیا قرص فولیک اسید برای رشد مو خوب است؟

فواید فولیک اسید برای رشد مو

مصرف منظم اسید فولیک رشد مو را تسهیل می‌کند و همچنین به سلول‌ها اجازه می‌دهد تا عملکرد بهتری داشته باشند. رشد بی‌مانند بافت‌ها در مورد رشد پوست، ناخن و مو ضروری است. نشان داده شده است که فولیک اسید برای رشد مو و تولید سلول‌های سالم را تقویت می‌کند. بنابراین می‌تواند رشد طبیعی مو را در مردان و زنان تحریک کند. در ادامه خلاصه ای از هر آنچه باید درباره اسید فولیک بدانید، تهیه کرده ایم.

  • نوع ماده تشکیل دهنده: مکمل ویتامین B محلول در آب
  • فواید اصلی: رشد مو را تحریک، از سفیدی زودرس جلوگیری می‌کند و حجم و درخشندگی مو را افزایش می‌دهد.
  • چه کسانی باید از آن استفاده کنند: هر کسی که با سطوح پایین ویتامین B مواجه است که ممکن است منجر به خستگی، سردرد یا تغییر رنگدانه در مو و ناخن شود می‌تواند از فولیک اسید برای رشد مو و درمان مشکلات دیگر استفاده کند.
  • هر چند وقت یکبار می‌توانید از آن استفاده کنید: شما می‌توانید روزانه تقریباً 400 میکروگرم در روز مصرف کنید. اگر از قبل اسید فولیک کافی در خون خود دارید، مصرف مگادوز می‌تواند منجر به سردرد، بثورات پوستی، حالت تهوع، واکنش‌های پوستی و سایر علائم شود. همیشه قبل از شروع مکمل‌های خوراکی با پزشک مشورت کنید.
  • با چه موادی خوب کار می‌کند: اسید فولیک با طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مکمل‌های دیگر کار می‌کند. (فقط مطمئن شوید که دوز مناسب از همه را مصرف می‌کنید)
  • با چه موادی مصرف نکنید: هیچ ماده شناخته شده‌ای وجود ندارد که با اسید فولیک تداخل منفی داشته باشد.

وقتی دوز توصیه شده روزانه 400 میکروگرم را دریافت می‌کنیم، اسید فولیک ممکن است علاوه بر رشد مو نتایج شگفت انگیزی روی رشته‌های عصبی ما نیز داشته باشد. در ادامه این فواید را می خوانید.

1. قرص فولیک اسید برای رشد مو

با تولید سلول‌های جدید اسید فولیک به کراتینه شدن مو در طول رشد فعال مو کمک می‌کند.

2. جلوگیری از سفید شدن زودرس موها

اسید فولیک سطح تولید گلبول‌های قرمز غنی از اکسیژن را عادی و ثابت نگه می‌دارد. بدون اسید فولیک، این سلول‌ها به طور بالقوه می‌توانند بیش از حد تولید کنند که ممکن است منجر به تغییرات رنگدانه در مو شود.

3. جلوگیری از ریزش مو

وقتی بدن شما اسید فولیک کافی دریافت نمی‌کند، بدن در اولویت ارسال این مواد مغذی حیاتی به اندام های حیاتی تر قرار می‌گیرد و موها را به حال خود رها می‌کند.

4. نازک شدن موها در اثر کمبود اسید فولیک

به همین دلیل پیشنهاد می‌شود فولیک اسید برای رشد مو را در روال برنامه مراقبت از خود بگذارید.

5. افزایش درخشش موها

سطوح عادی اسید فولیک با مواد مغذی به خوبی توزیع شده در بدن همراه است. یک موی سالم ممکن است درخشان تر و قوی تر به نظر برسد.

6. کمک به به ساخت گلبول‌های قرمز

مهم‌تر از همه، فولات در ایجاد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند. ایجاد گلبول‌های قرمز برای انتقال مواد مغذی به سراسر بدن و همچنین تامین اکسیژن و مواد معدنی به سلول هایی که به سرعت تقسیم می‌شوند مانند مو لازم است.

فواید فولیک اسید برای رشد مو

نحوه استفاده از اسید فولیک برای رشد مو

اگر سفیدی زودرس را تجربه می‌کنید، ممکن است بخواهید مکملی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. مصرف قرص فولیک اسید برای رشد مو مهم است. نادیده گرفتن غذاهای غنی از مواد مغذی که به طور طبیعی دارای فولات هستند و جایگزینی آنها با غذاهای غنی شده ممکن است نتایج مورد نظر شما را به همراه نداشته باشد.

پبهترین راه برای دریافت اسید فولیک، مصرف غذاهای غنی از B9 مانند بروکلی، سبزیجات با برگ سبز تیره، حبوبات و تخم مرغ یا مصرف قرص فولیک اسید است. در اینجا چند راه برای اطمینان از اینکه سطح فولات توصیه شده روزانه خود را برآورده می‌کنید، آورده شده است:

  • قرص فولیک اسید برای رشد موها موثر است. اسید فولیک معمولا به شکل مولتی ویتامین‌های محلول در آب یافت می‌شود. دوز روزانه فولات شما را می‌توان در ویتامین‌های B کمپلکس، ویتامین‌های دوران بارداری و سایر مولتی ویتامین‌ها یافت.
  • علاوه بر قرص، اسید فولیک در سطوح بالایی در سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و همچنین لوبیا، نخود فرنگی و کلم بروکلی یافت می‌شود.

 

درمان ریزش موها با فولات

 

تامین اسید فولیک موردنیاز با شامپو

حال که به تاثیر اسید فولیک در رشد مو پی بردید می‌خواهیم ببینم آیا از طریق شامپو نیز می‌توان این ماده را برای رشد و سلامتی موها تامین کرد. اسید فولیک در درجه اول مسئول رشد سلول‌های سالم است، از جمله سلول‌های داخل بافت پوست و همچنین در مو و ناخن شما. با توجه به کاهش روند رشد مو با افزایش سن به دلایل مختلف، اسید فولیک به افزایش رشد و طول مو کمک کردهو در مدت زمان کوتاهی ریزش مو را متوقف می‌کند. می‌توان اسید فولیک را به شامپو اضافه کرد.

اسید فولیک به دلیل توانایی آن در افزایش تولید پروتئین و ملانین که به حفظ رنگ مو کمک می‌کند، سفیدی موها را کاهش می‌دهد. اسید فولیک پوست سر را احیا می‌کند که برای رساندن مواد مغذی و ویتامین‌های مورد نیاز برای افزایش طول مو و افزایش تراکم آن کار می‌کند و با ظاهری سالم، شادابی و طراوت ظاهر مو را افزایش می‌دهد. اسید فولیک مشکلات پوستی مانند آلوپسی یا اگزما را که ممکن است پوست سر را تحت تاثیر قرار دهد، از بین می‌برد.

چرا فولات برای موها خوبه

 

نحوه استفاده از اسید فولیک با شامپو

دو روش برای استفاده از اسید فولیک با شامپو وجود دارد:

  • اسید فولیک را (می‌توانید از داروخانه تهیه کنید) داخل شامپو بریزید و خوب حل کنید و 24 ساعت بگذارید بماند تا کاملا در شامپو حل شود سپس موها را با این شامپو بشویید. مخلوط را دو بار در هفته استفاده کنید.
  • قرص‌های اسید فولیک را در ظرفی آسیاب کرده، سپس مقدار مناسبی از آن را به شامپو اضافه کنید و پس از مخلوط شدن خوب، به مدت 5 دقیقه پوست سر را با آن ماساژ دهید، سپس موها را با آب گرم بشویید.

این نوع شامپو خانگی می تواند مزایای به مراتب بیشتری برای موهای شما داشته باشد.

موارد منع مصرف اسید فولیک

اگر فرد دارای یکی از موارد زیر باشد، باید قبل از مصرف اسید فولیک با پزشک خود صحبت کند:

  • صرع
  • دیابت نوع 2
  • روماتیسم مفصلی
  • لوپوس بیماری التهابی روده
  • (IBD) بیماری سلیاک

همچنین افرادی که تحت دیالیز کلیه قرار می‌گیرند ممکن است منع مصرف اسید فولیک داشته باشند.

سخن پایانی

اسید فولیک را می‌توان در مکمل‌ها و مولتی ویتامین‌ها یافت و به طور طبیعی در برخی از مواد غذایی مانند سبزیجات با برگ تیره و حبوبات وجود دارد.  این ماده برای تولید گلبول‌های قرمز خون ضروری است. اسید فولیک برای رشد سلول‌های جدید، از جمله موها و ناخن، مورد نیاز است. اغلب خانم ها از قرص فولیک اسید برای رشد مو استفاده می‌کنند و خلاصه اینکه نقش اسید فولیک در بدن ما بسیار مهم است. اگر سوالی در این باره دارید، خوشحال می شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان همیشگی مجله زیبایی میس و مستر باشیم.