لاک زدن در بارداری

تمام بانوان لاک زدن به ناخن‌ها را دوست دارند، اما زمانی که بارداری شروع می‌شود خیلی از مادران درمورد اینکه آیا لاک زدن در بارداری خطرناک است یا خیر، نگرانی دارند. برخی معتقدند که لاک زدن در بارداری ضرر دارد و گروهی نیز بر این باورند که لاک زدن در اوایل بارداری یا به طور کلی لاک زدن ناخن در بارداری هیچ خطری برای جنین و مادر به همراه ندارد.

در این مقاله به بررسی موضوع لاک زدن در بارداری می‌پردازیم. در ادامه خواهید فهمید که آیا لاک زدن در بارداری خطرناک است، یا اینکه می‌توانید با خیال راحت با لاک‌های رنگی خودتان ناخن‌ها را زیبا کنید.

لاک زدن در بارداری خطرناک است؟

پزشک متخصص زنان احتمالاً به شما توصیه و گوشزد می‌کند که برای اجتناب از بروز خطر برای فرزندتان در دوره بارداری از سموم دوری کنید!

برخی از چیزهایی که در اطراف ما وجود دارند و شاید حتی خیلی دوستشان داشته باشیم، ممکن است تهدیدی برای سلامت انسان باشند. گاهی این مضررات طبیعی هستند و گاهی نیز مصنوعی؛ اما سمیت آن‌ها زمانی جدی‌تر به نظر می‌رسد که مسئله بارداری و وجود یک جنین در رحم مادر مطرح شود. بنابراین خیلی عجیب نیست که لاک زدن در بارداری نیز تبدیل به یک مبحث مهم سلامتی شود.

لاک زدن در بارداری خطرناک است؟

به عنوان مثال در طبیعت انواع قارچ وجود دارد، که ارزش غذایی فوق العاده بالایی دارند و می‌توانند منابع غذایی ما باشند. اما در مقابل اگر شما ندانید کدام قارچ سمی و کدام یک غیرسمی است و اقدام به مصرف آن‌ها کنید، به احتمال زیاد درگیر مسمومیت خواهید شد.

سمومی همچون تولوئن وجود دارند که ساخته دست انسان هستند و به شدت برای سلامت جسمانی فرد خطرناک محسوب می‌شوند. بنابراین درمورد آن‌ها قوانین سختیگرانه‌ای وجود دارد و حتماً باید بر نحوه مصرف آن‌ها نظارت و کنترل وجود داشته باشد. بر همین اساس متخصصین با لاک زدن در بارداری نیز برخورد می‌کنند و مخالف آن هستند.

زنانی که باردار هستند، به مراتب نسبت به دیگر گروه‌ها بیشتر در معرض خطر قرار دارند و شاید در طول دوره بارداری از خیلی چیزها منع شوند. مثلاً به بانوان توصیه می‌شود که از آلرژن‌ها دوری کنند، مواد آرایشی استفاده نکنند یا به ناخن‌ها لاک نزنند. علت بسیاری از مشکلات پوستی در بارداری همین استفاده از مواد شیمیایی است.

مانیکور و پدیکور در بارداری مجاز است؟

آیا باردار هستید و امروز این سوال شماست که می‌توانید مانیکور و پدیکور انجام دهید یا اینکه لاک زدن در بارداری برایتان خطری دارد یا خیر؟ در ادامه به این سوال شما پاسخ می‌دهیم.

طبق مطالعاتی که انجام گرفته حدوداً 10 درصد و بیشتر بانوانی که باردار هستند، لاک زدن در بارداری را متوقف می‌کنند. آن‌ها از عوارض لاک زدن در بارداری هراس دارند و نگران مواد تشکیل دهنده این محصول رنگی و جذاب هستند. آن‌هایی که می‌دانند لاک حاوی فرمالدئید است، معتقدند که لاک زدن در دوران بارداری ضرر دارد و این پر بیراه نیست!

ولی چرا چنین تصوری وجود دارد و آیا واقعاً وجود فرمالدئید در لاک دلیل خوبی است که لاک زدن در این دوران را کنار بگذاریم؟

مانیکور و پدیکور در بارداری مجاز است؟

فرمالدئید موجود در لاک و تاثیر آن بر بارداری

فرمالدئید موجود در لاک مضر است و می‌تواند دلیل خوبی برای ترک لاک زدن در بارداری باشد. اگر مادر در معرض مقدار زیادی فرمالدئید قرار بگیرد، ریسک بالای سقط جنین و سایر مشکلات باروری را خواهد داشت. فرمالدئید یک ترکیب نگهدارنده است و سبب سختی لاک روی ناخن می‌شود. تا وقتی که باردار نباشید این ماده خطری برای شما ایجاد نمی‌کند و دوام لاکتان را تضمین می‌کند. اما با شروع بارداری این ماده تبدیل به دلیلی برای ممنوعیت لاک زدن در بارداری خواهد شد.

فرمالدئید موجود در لاک و تاثیر آن بر بارداری

آیا لاک ترکیبات مضر دیگری دارد؟

در بالا اشاره کردیم که فرمالدئید یکی از علل منع لاک زدن در بارداری است، اما لاک فقط فرمالدئید ندارد و ترکیبات دیگری نیز در آن نهفته است. فتالات‌های مختلفی در لاک‌های ناخن وجود دارند که به نوبه خود موثر و مفید هستند. این ماده در لاک سبب افزایش استقامت لاک می‌شود و از ترک خوردن آن جلوگیری می‌کند. اما از عوارض لاک زدن در بارداری و جذب فتالات موجود در آن به بدن مطلع هستید؟

تاثیر فتالات بر بدن مادر و سلامت جنین

اگر بخواهیم به طور خیلی خلاصه به شما بگوییم که چرا فتالات یکی از دلایل منع لاک زدن در بارداری ب شمار می‌رود، اینگونه کوتاه توضیح خواهیم داد:

فتالات‌هایی همچون دی بوتیل فتالات که جهت جلوگیری از ترک خوردن پولیش استفاده می‌شود، امکان دارد به صورت بالقوه بر سیستم غدد درون ریز تأثیر بگذارد.

البته لازم به ذکر است که فتالات‌ها تنها در لاک وجود ندارند، بلکه می‌توانید آن‌ها را در دئودورانت‌ها، نوشیدنی‌ها، پرده حمام و حتی عطر‌ها پیدا کنید. بنابراین زنان ضمن اینکه باید از لاک زدن در بارداری خودداری کنند، لازم است نسبت به دیگر چیزهایی که با آن‌ها در تماس هستند هم دقت لازم را داشته باشند. تحقیقات نشان می‌دهد که برخی از زنانی که در معرض فتالات‌های لاک و دیگر محصولات آرایشی و پلاستیکی هستند، ریسک زایمان زودرس دارند. همچنین در این گروه دیده شده که نوزادانی با مشکل آسم متولد می‌شوند.

اما این‌ها تنها احتمالات هستند و چیزی نمی‌تواند زنان باردار را از لاک زدن منع کند!

لاک زدن در بارداری

می‌توانید در دوره بارداری از لاک استفاده کنید

با توجه به گفته‌های بالا شاید اگر بگوییم لاک بزنید کمی عجیب و ترسناک به نظر برسد، اما واقعاً هنوز هم برای لاک زدن در بارداری شما مانعی ندارید. اگر دوست دارید می‌توانید از هر رنگ لاک ناخن برای مانیکور و پدیکور ناخن‌های دست و پا استفاده کنید. برخی از متخصصین می‌گویند:

«تاکنون، هیچ مطالعه‌ای انجام نشده و هیچگونه مستندات محکمی به دست نیامده که ترکیبات شیمیایی موجود در لاک ناخن باعث بروز عوارض در بارداری شده‌اند. به این دلیل که مشخص نیست چه میزان از این ترکیبات می‌توانند عوارض لاک زدن در بارداری را ایجاد کنند. این احتمال خیلی ضعیف است که ترکیبات موجود در لاک وارد جریان خون شود، چراکه لاک روی ناخن اعمال می‌شود.»

به همین علت لاک زدن در بارداری را نمی‌توان به عنوان یک منع پزشکی معرفی کرد، اما با وجود این متخصصین به مادران باردار جهت برطرف کردن کوچکترین و ضعیف‌ترین ریسک‌ها توصیه می‌کنند از لاک ناخن در این دوره استفاده نکنند.

برخی از انواع لاک هستند که پایه‌ی گیاهی دارند. این نوع لاک ضررهای لاک‌های شیمیایی را برای خانم باردار ندارد. همچنین می‌توانید از محصولات تقویت کننده ناخن نیز در بارداری استفاده کنید. از جمله محلول سفت کننده ناخن لکسیون که کیفیت بسیار بالا و تاثیر شگفت انگیزی بر افزایش استحکام ناخن‌ها دارد. این محصول در فروشگاه میس و مستر موجود و قابل خریداری است.

آیا ناخن‌کارهای باردار می‌توانند از لاک استفاده کنند؟

شاید در این وضعیت کمی مسئله لاک زدن در بارداری جدی‌تر شود و درموردش مقداری حساس‌تر شویم. پزشکان به زنانی که باردار هستند و با ترکیبات حاوی فتالات‌ها و فرمالدئید‌ها همچون لاک ناخن دائماً در تماسند، توصیه می‌کنند تا پایان بارداری از قرار گرفتن در این موقعیت‌ها اجتناب کنند. به زنانی که مانیکوریست هستند و دائماً در معرض ترکیبات شیمیایی هستند، توصیه می‌شود که این هشدارها را جدی بگیرند.

مانیکوریست‌ها در طول روز بارها با بخارات و ترکیبات ناشی از لاک ناخن در تماس هستند، بنابراین بیشتر در معرض خطر نقص مادرزادی جنین قرار دارند. متوقف کردن لاک زدن در بارداری برای این افراد مسلماً در مقایسه با دیگر گروه‌های زنان ضرورت بیشتری دارد.

آیا ناخن‌کارهای باردار می‌توانند از لاک استفاده کنند؟

ناخن‌ کارهای باردار چگونه از خود مراقبت کنند؟

اگر شما باردار هستید و مجبورید که به شغل ناخن‌کاری ادامه دهید، حتماً با دانستن این مسائل لاک زدن در بارداری برایتان تبدیل به یک معضل و نگرانی بزرگ می‌شود. به شما چند توصیه می‌کنیم تا بیشتر در امان بمانید و بهتر از جنین داخل رحمتان مراقبت کنید:

  • از تجهیزات محافظتی استفاده کنید.
  • حتماً در طول ساعاتی که در سالن هستید از ماسک استفاده کنید.
  • حتماً در طول انجام فرآیند مانیکور و پدیکور از دستکش استفاده کنید.
  • جایی کار کنید که تهویه خوبی داشته باشد و بخارات لاک و دیگر ترکیبات شیمیایی فرصت تجمع پیدا نکنند.
  • هر 1 ساعت یک بار کمی استراحت کنید و در هوای تازه نفس بکشید.

بسیاری از زنان باردار به روشنی می‌دانند که لاک زدن در دوران بارداری ضرر دارد. اما با وجود شرایط خاصی که گفتیم اجتناب کردن از لاک غیر ممکن می‌شود، بنابراین افزایش ایمنی تنها لطفی است که می‌توانید در حق خود و جنین‌تان بکنید.

اما آیا محصولات استثنایی هم وجود دارند که همه بتوانند استفاده کنند و از عوارض لاک زدن در بارداری در امان بمانند؟ بله با انتخاب درست شما هم می‌توانید این مانع را از سر راهتان بردارید!

انتخاب لاک ناخن مناسب برای دوران بارداری

همانطور که در بالا نیز اشاره کردیم، اگر بخواهیم ریسک‌های جزئی را کنار بگذاریم، نگرانی وجود ندارد که لاک زدن در بارداری متوقف شود. نیاز نیست درمورد لاک زدن استرس زیادی به خودتان وارد کنید و لذت زیبا شدن ناخن‌ها را از خود دریغ کنید. اما اگر نگران قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی خاص هستید، از لاک‌های ناخن غیر سمی استفاده کنید.

انتخاب لاک ناخن مناسب برای دوران بارداری

منظور از لاک ناخن غیرسمی برای بارداری چیست؟

لاک زدن در بارداری با وجود لاک‌های غیرسمی همان نگرانی کوچک را نیز از شما می‌گیرد. منظور از لاک غیر سمی این است که محصول ترکیباتی همچون فرمالدئید ندارد. با وجود این اگر نتوانستید لاک ناخن غیر سمی پیدا کنید و می‌ترسید که لاک زدن به جنین آسیب وارد کند، بهتر است با پزشکتان صحبت کنید.

اگر به بازار محصولات آرایشی مراجعه کنید و برای لاک زدن در بارداری دنبال یک محصول خاص باشید، با لاک‌های وگان و غیر سمی رو به رو خواهید شد. احتمالاً شگفت زده می‌شوید، چراکه کمتر کسی درمورد اینکه برخی از لاک‌های ناخن گیاهی و غیر سمی هستند آگاهی دارد.

انواع لاک‌های غیرسمی و وگان مناسب برای بارداری

خب حالا که فهمیدید لاک وگان و غیر سمی هم در بازار وجود دارد، احتمالاً برای لاک زدن در بارداری و همچنان زیبا ماندن ناخن‌ها برنامه ریزی می‌کنید. اگر به دنبال لاک وگان می‌گردید، بهتر است اول دقت کنید محصول عبارت 3-Free، 5-Free و یا 7-Free را داشته باشد. این عبارات نشان می‌دهند که محصول انتخابی شما حاوی برخی از ترکیبات شیمیایی خاص هستند یا نیستند.

در ادامه قصد داریم بیشتر راهنمایی‌تان کنیم و بگوییم که تفاوت این عبارات در چیست و محصولی که دارای این عبارات است، چه ویژگی‌هایی دارد.

لاک ناخن مضر برای بارداری با فرمول 3-Free

اگر مسئله لاک زدن در بارداری برای شما خیلی جدی است و حسابی نگران جنین داخل رحم هستید، خب استفاده از این محصول را فراموش کنید. لاک ناخن با این فرمول حاوی فرمالدئید و تولوئن است. تولوئن یکی از حلال‌های کمتر رایجی است که در پروسه فرآوری و تهیه لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرد. به این ترکیبات شیمیایی DPB نیز گفته می‌شود.

DBP ها خطرناک‌ترین ترکیبات شیمیایی هستند که در تولید محصول لاک ناخن مورد استفاده قرار می‌گیرند. شاید لاک زدن در بارداری با این محصول برای زنان بارداری که تنها در خانه لاک می‌زنند خیلی ضرر نداشته باشد. اما زنانی که ناخن‌کار هستند، باید از تماس با چنین محصولاتی خودداری کنند.

انواع لاک‌های غیرسمی و وگان مناسب برای بارداری

لاک ناخن با فرمول 5-Free

لاک زدن در بارداری با لاک ناخنی که فرمولاسیون 5-Free دارد، ایمن‌تر به نظر می‌رسد. چنین لاک‌هایی حاوی ترکیبات شیمیایی مضر همچون فرمالدئید و تولوئن نیستند. این لاک ناخن عاری از ترکیبات رزینی فرمالدئید و کافور نیز هست. خوب است بدانید که این دو ترکیب به خصوص کافور می‌تواند منجر به بروز درماتیت تماسی آلرژیک در افراد شود.

لاک ناخن مناسب بارداری با فرمول 7-Free

اگر می‌خواهید با خیال راحت به لاک زدن در بارداری ادامه دهید، بهتر است از این لاک ناخن استفاده کنید. لاک ناخن با فرمول 7-Free عاری از فرمالدئید، تولوئن، فتالات و کافور است. همچنین در ترکیبات تشکیل دهند این محصول خبری از اتیل توزیلامید و زایلن نیست.

  • اتیل توزیلامید: این ماده قابلیت تحریک سیستم ایمنی را دارد و ممکن است در برخی از زنان باردار سبب بروز واکنش‌های آلرژیک شود.
  • زایلن: زایلن نیز همانند اتیل توزیلامید یک ماده محرک شناخته می‌شود. دیده شده که این ماده می‌تواند چشم را تحریک کند. همچنین اگر فرد زیاد در تماس با این ماده باشد، دچار تحریک گلو می‌شود.

انواع لاک‌های غیرسمی و وگان مناسب برای بارداری

لاک ناخن با فرمول 8-Free و 10-Free

انواع لاک ناخن با این فرمولاسیون فاقد ترکیبات تحریک کننده هستند و هیچ ضرری برای مادر یا جنین به همراه نخواهند داشت. در حقیقت اگر کسی ناخن کار است و در دوره بارداری هم قرار دارد، بهتر است از لاک‌هایی با این فرمولاسیون جهت ارائه خدمات پدیکور و مانیکور استفاده کنند.

لاک ناخن وگان

زمانی می‌توانیم نظر آن‌هایی که می‌گویند لاک زدن در دوران بارداری ضرر دارد را رد کنیم، که لاک وگان خریداری کرده باشیم. اگر لاک ناخنی بخرید که دارای لوگوی تایید شده وگان باشد، به این معنا و مفهوم است که لاک ناخن عاری از ترکیبات حیوانی و ترکیبات جانبی حیوانات است. همچنین چنین محصولی حین تهیه روی حیوانات آزمایش نشده است.

ممکن است این سوال به وجود بیاید، که مگر لاک ناخن نیز حاوی ترکیبات حیوانی است؟

بله. برخی از ترکیبات رایج و ثابت لاک ناخن همچون شلاک، از ترشحات حیوانی به دست می‌آیند. همچنین برخی از رنگدانه‌ها همچون کارمین از حشرات به دست می‌آیند. پس اگر یک محصول با آرم وگان خریداری کردید، تصور نکنید که با گیاهان تهیه شده است. اما ترکیبات گیاهی در آن‌ وجود دارد و بزرگترین مزیتش هم این است، که طی فرآیند تولیدش به هیچ حیوانی ظلم نشده است.

آیا واقعا لاک ناخن غیر سمی است؟

شاید این حرف را نتوانیم برای تمام محصولات لاک ناخن به اثبات برسانیم اما می‌توانیم بگوییم که غیر سمی تنها یک عبارت تبلیغاتی است که روی محصول درج می‌شود. تمام لاک‌های ناخن خواه ناخواه با ترکیباتی شیمیایی تولید می‌شوند و در غیراین صورت ماهیت و کارکرد واقعی خود را نخواهند داشت. 

با وجود اینکه گفتیم عبارت‌هایی که ‌روی محصول لاک درج می‌شوند می‌توانند کمی نگرانی شما را در مورد ضررهای لاک زدن در بارداری کاهش دهند، اما خیلی به آن‌ها اعتماد نکنید.

خلاصه‌ای از آنچه در این مقاله خواندید

 

  • لاک زدن در بارداری ممنوع نیست و همچنین دریافت خدمات زیبایی پدیکور و مانیکور عیبی ندارد، اما حتماً دقت کنید که تجربه شما از دریافت خدمات زیبایی ایمن و بهینه باشد.
  • به سالن ناخنکاری مراجعه کنید که مطمئنید ابزارهای آن مرتباً و به درستی ضدعفونی می‌شوند؛ چراکه مسئله ابتلا به عفونت در دوره بارداری بسیار جدی است و بدن شما در این دوره در برابر عوامل عفونت‌زا ضعیف‌تر است.
  • در دوره بارداری بهتر است از کشیدن و برش دادن کوتیکول‌ها خودداری کنید و به ناخن‌کار هم این مورد را گوشزد کنید، چراکه ممکن است سبب عفونت شود.
  • پدیکور را در حمام‌های قابل حمل انجام دهید و از انجام پدیکور در صندلی‌های آبگرم خودداری کنید. آن‌‌ها منبع بالقوه عفونت باکتریایی شناخته می‌شوند.

 

سوالات متداول درباره لاک زدن در بارداری


از کجا بدانیم لاک ناخن بی‌ضرر است؟

اگر درمورد لاک زدن در بارداری نگران هستید، درباره نوع لاکی که روی ناخن‌هایتان زده می‌شود از ناخنکار سوال کنید.

آیا می‌توانیم در دوره بارداری کاشت ناخن انجام دهیم؟

شما می‌توانید این کار را بکنید اما دقت کنید که فرآیند کاشت ناخن طولانی‌تر است، بنابراین بیشتر در معرض بخارات شیمیایی قرار خواهید گرفت.

کاشت ناخن سبب عفونت در بارداری می‌شود؟

از آنجایی که قبل از کاشت ناخن حتماً مانیکور انجام می‌گیرد و کوتیکول ناخن نیز گرفته می‌شود، بنابراین ریسک ابتلا به عفونت افزایش پیدا می‌کند.

 

منبع

whattoexpect