اغلب انسان‌ها همواره به دنبال راهی برای ازبین‌بردن موهای زائد خود هستند. برای رسیدن به این مقصود نیز از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند. به‌عنوان‌مثال، بسیاری با ژیلت موهای زائد خود را شیو می‌کنند. برخی از پودر یا کرم‌های مخصوص استفاده می‌نمایند. افرادی هم موم یا وکس را ترجیح می‌دهند. دراین‌بین، بسیاری نیز موهای زائد خود را لیزر می‌کنند. اما سؤالات بسیاری دراین‌رابطه مطرح می‌شود. لیزر موهای زائد چگونه صورت می‌گیرد‌؟ چقدر طول می‌کشد تا این درمان اثرات خود را نشان دهد؟ چه کسانی باید از این کار اجتناب کنند؟ لیزر مناسب چه کسانی است؟ و از همه مهم‌تر اینکه آیا لیزر عوارضی دارد؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با ما همراه باشید.

لیزر کردن موهای زائد به چه معناست؟

همان‌طور که پیش‌ازاین نیز اشاره کردیم، بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند تا موهای زائد خود را با لیزر کردن آن‌ها از بین ببرند. مهم‌ترین ویژگی این روش غیرتهاجمی بودن آن است. این بدان معناست که در این روش هیچ بریدگی در پوست شما به وجود نخواهد آمد. افراد مختلف باتوجه‌به نیاز و درخواست خود،‌ ممکن است قسمت‌های متفاوتی از بدن خود را به‌منظور ازبین‌بردن موهای زائد لیزر کنند. بسیاری نیز موهای کل بدن خود را با لیزر از بین می‌برند. اما درخواست برای لیزر موهای برخی از نواحی بیشتر است.

لیزر کردن موهای زائد به چه معناست؟

لیزر کردن کدام قسمت‌ها متداول‌تر است؟

اشخاص بسیاری صورت خود را لیزر می‌کنند چراکه صورت کاملاً در معرض دید قرار دارد. لیزر موهای صورت به دلایل مختلفی انجام می‌شود. بسیاری از بانوان تنها به دلیل اینکه نیاز به اصلاح صورت با ژیلت نداشته باشند، این کار را انجام می‌دهند. روی صورت برخی از بانوان نیز در اثر اختلالات هورمونی، موهای زائدی رشد می‌کند که اگر از بین نروند، رفته‌رفته بیشتر می‌شوند. بسیاری از آقایان نیز برای داشتن خط ریش دائمی قسمتی از صورت خود را لیزر می‌کنند.

زیربغل نیز از نواحی است که اغلب افراد تمایل به ازبین‌بردن موهای زائد آن را دارند. این قسمت نیز بسیار در معرض دید قرار دارد، به‌خصوص اگر بخواهید لباس شب بپوشید. برخی از روش‌های رفع موهای زائد، برای زدودن موهای این قسمت مناسب نیستند. زیرا به‌کاربردن این روش‌ها سبب می‌شود که پوست زیربغل تیره شود. از این روش‌ها می‌توان به ژیلت اشاره کرد. ازاین‌رو، بسیاری از افراد لیزر را به سایر روش‌ها ترجیح می‌دهند.

پاها نیز عضو ثابت نواحی پرمو هستند. ازاین‌رو درخواست برای لیزر کردن آن‌ها بسیار زیاد است. لیزر موهای زائد واژن، ناحیه بیکینی و یا هر ناحیه‌ای که موهای ناحیه تناسلی روی آن رشد می‌کند نیز بیش از سایر قسمت‌ها متداول است. بسیاری نیز موهای زائد روی کمر خود را با استفاده از لیزر از بین می‌برند.

فرایند لیزر کردن موهای زائد چگونه صورت می‌گیرد؟

هنگامی که به برای رفع موهای زائد به پزشک مراجعه کردید، او با استفاده از یک دستگاه قسمت‌های موردنظر شما را لیزر می‌کند. این دستگاه که ممکن است مارک‌های مختلفی داشته باشد، با روش منحصربه‌فردی کار ‌می‌کند و موهای زايد شما را می‌زداید.

فرایند لیزر کردن موهای زائد چگونه صورت می‌گیرد؟

دستگاه لیزر بر اساس فناوری به نام فتوترمولیز ساخته شده است. در این روش هدف به‌وسیله رنگ‌دانه شناخته می‌شود و به دیگر بافت‌ها هیچ آسیبی نمی‌رسد. گرمای لیزر بر روی سلول‌هایی که رنگ‌دانه (رنگ) زیادی دارند اثر کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. ازآنجایی‌که موهای تیره رنگ‌دانه زیادی دارند و نسبت به پوست تیره‌تر هستند، بیشتر گرمای لیزر را به خود جذب می‌کنند. پس از اینکه مو گرما را جذب کرد آن را به فولیکول خود انتقال می‌دهد و به‌این‌ترتیب، گرما فولیکول مو را از بین می‌برد و در نتیجه آن مو نمی‌تواند رشد کند.

فولیکول مو ممکن است در یکی از سه مرحله رشد خود قرار داشته باشد اما تنها زمانی آسیب می‌بیند و از بین می‌رود که در مرحله آناژن یا رشد خود باشد. در این مرحله مو بیشترین میزان رنگ‌دانه را دارد. در زمان لیزر موهای زائد، یک فولیکول مو ممکن است در مراحل مختلفی به سر ببرد. در نتیجه لیزر بر روی آن اثری نخواهد داشت. از‌این‌رو، فرد به چندین جلسه لیزردرمانی احتیاج دارد تا کاملاً از شر موهای زايد خلاص شود. در هر جلسه،‌ تقریباً بیست درصد موها در مرحله آناژن قرار دارند.

چه کسانی می‌توانند موهای زائد خود را لیزر کنند؟

تقریباً هرکسی که بخواهد موهای زائد خود را از بین ببرد، می‌تواند آن‌ها را لیزر کند. لیزر کردن موها اغلب باهدف زیبایی بیشتر انجام می‌شود. این کار ظاهر زیباتری به شخص می‌بخشد و اعتمادبه‌نفس فرد را بالاتر می‌برد. بسیاری از افراد نیز تنها برای رهایی از اصلاح‌کردن‌های متعدد این روش را انتخاب می‌کنند.

چه کسانی می‌توانند موهای زائد خود را لیزر کنند؟

لیزر موهای زائد برخی افراد، با موفقیت بیشتری همراه است. این اشخاص موهایی ضخیم و تیره و پوستی روشن دارند. تضاد رنگ پوست و رنگ مو موجب می‌شود که موها گرما را راحت‌تر و بهتر جذب کنند. در واقع اشخاصی که پوست تیره یا موهای بلوند، خاکستری، سفید یا قرمز دارند، بهتر است برای رفع موهای زائد خود، سایر روش‌ها مانند استفاده از بهترین کرم موبر را امتحان کنند تا پاسخ مطلوب‌تری را دریافت کنند.

گاهی اوقات افراد دارای موهای زائدی می‌شوند که در قسمت‌های نامتعارف می‌روید. رشد چنین موهایی در این قسمت‌ها طبیعی نیست و از زیبایی ظاهر شخص می‌کاهد. به طور مثال زنانی که دچار هیرسوتیسم شده‌اند، ممکن است بخواهند موهای زائد خود را لیزر کنند. شخصی که دچار هیترستیسم است در مناطقی که اغلب مردان دارای مو هستند، موهای تیره یا ضخیم دارد. بانوان یا مردانی که از هیپرتریکوزیس رنج می‌برند ممکن است خواهان زدودن موهای خود با لیزر باشند. موهای زائد ممکن است در هر جای بدن آن‌ها رشد نموده و آن‌ها وادار به لیزر موهای زائد خود بکند.

این شرایط خودبه‌خود به وجود نمی‌آید بلکه ممکن است ناشی از مصرف برخی داروها باشد. از این داروها می‌توان به استروئیدهای آنابولیک و قرص‌های ضدبارداری اشاره کرد. به‌هم‌خوردن ریتم صحیح ترشح هورمون‌ها یا عدم تعادل هورمونی نیز ممکن است سبب بروز چنین مشکلی بشود. افزایش میزان ترشح هورمون‌هایی چون تستوسترون یا آندروژن، شرایطی را که پیش‌ازاین نام بردیم، در پی دارند. برخی از تومورها نیز هورمون تولید می‌کنند. این نوع تومورها سبب رشد موهای زائد در مناطق نامتعارف می‌شوند.

یکی از نشانه‌های سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS) نیز این است که موهای زائدی در صورت و برخی دیگر از نواحی بدن بانوان می‌روید. اختلالات ارثی و بیماری‌هایی که از طریق ژن‌ها از والدین به فرزندان منتقل می‌شوند نیز ممکن است در رویش چنین موهایی دخیل باشند.

لیزر کردن موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

در برخی از شرایط بهتر است پیش از آنکه اقدام به لیزر کردن موهای زائد بنمایید، با پزشک مشورت کنید. اوست که تشخیص می‌دهد، باید از این کار پرهیز کنید یا خیر. باوجوداینکه لیزر کردن خطری به دنبال ندارد اما لیزر موهای زائد در بارداری بهتر با نظر پزشک انجام شود. اگر قبلاً سرطان پوست داشته‌اید بهتر است از انجام لیزر منصرف شوید. چراکه ممکن است لیزر دوباره پوست را تحریک کند. همچنین،‌ درصورتی‌که هم‌اکنون از این بیماری رنج می‌برید،‌ بهتر است از سایر روش‌ها برای این کار استفاده کنید.

به‌علاوه، اگر از داروهای خاصی بر روی پوست استفاده می‌کنید باید پیش از اقدام به لیزر کردن نظر پزشک خود را جویا شوید. به طور مثال اگر دارویی را برای درمان آکنه مصرف می‌کنید، بهتر است از پزشک خود بپرسید که لیزر کردن در این زمان برای شما مشکل‌ساز خواهد بود یا خیر. اگر از تب‌خال تناسلی رنج می‌برید یا مستعد ابتلا به آن هستید، بهتر است این کار را انجام ندهید. اسکارهای کلوئیدی (اسکار برجسته) نیز ممکن است در اثر لیزر تحریک شود. برای از بین بردن جای زخم یا اسکارهای کلوئیدی مقاله دیگر ما را بخوانید.

لیزر کردن موهای زائد برای چه کسانی مناسب نیست؟

نکات مهمی که قبل از لیزر کردن موهای زائد باید بدانید

در هفته‌های منتهی به شروع درمان با لیزر، نباید خود را برنزه کنید. مضاف بر این، تا جای ممکن سعی نمایید در معرض نور خورشید قرار نگیرید. همان‌طور که گفتیم، دستگاه لیزر بر اساس اختلاف رنگ بین مو و پوست عمل می‌کند و افرادی با پوست تیره ممکن است به نتیجه دلخواه نرسند. حال آن که برنزه کردن پوست به طور طبیعی یا مصنوعی ممکن است لیزر موهای زائد را کم‌اثر کند و حتی منجر به عوارض جانبی شود.

بهتر است دو تا سه روز قبل از شروع درمان، قسمت را که می‌خواهید لیزر کنید، اصلاح کنید. زیرا لیزر کردن بر روی موهایی که بلندتر از یک دانه برنج هستند، تأثیر چندانی ندارد. به یاد داشته باشید که پس از آغاز این درمان، نباید موهای زائد نواحی تحت درمان را با موچین بکنید، اپیلاسیون کنید و غیره. در کل از هر اقدامی که باعث کندن موهای شما می‌شود خودداری نمایید.

در طول لیزر موهای زائد چه اتفاقی می‌افتد؟

برای لیزر کردن موهای زائد باید چندین مرحله را پشت سر بگذارید. ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی شما منطقه‌ای را که قرار است لیزر نماید، تمیز می‌کند. سپس، او به شما عینک محافظی می‌دهد و از شما می‌خواهد تا در طول جلسه، آن را از چشم خود برندارید. خود او نیز از عینک محافظ استفاده می‌کند. در قدم بعد، او به لیزر موهای زائد پوست شما را می‌پردازد.

این کار ممکن است چند دقیقه تا یک ساعت طول بکشد. هر چه وسعت ناحیه‌ای را که می‌خواهید لیزر کنید بیشتر باشد، زمان موردنیاز برای هر جلسه بیشتر می‌شود. علاوه بر این، در حین لیزر کردن موهای زائد نیز امکان دارد بوی دود و سوختن‌ موهای خود را حس کنید. این امری کاملاً طبیعی است چراکه موها در اثر حرارت لیزر می‌سوزند.

آیا لیزر کردن موهای زائد درد دارد؟

درد این کار زیاد نیست و برای هر کس متفاوت است. ممکن است احساس کنید یک سری نیش به بدن شما وارد می‌شود یا یک نوار لاستیکی به پوست شما می‌چسبد. در بیشتر موارد، لیزر موهای زائد کمترین درد را ایجاد می‌کند، به‌خصوص زمانی که آن را با سایر روش‌های درمانی مانند اپیلاسیون مقایسه کنید. ازاین‌رو می‌توانید بدون احساس درد زیادی به  لیزر موهای بیکینی خود بپردازید. البته، ناحیه‌ای که لیزر می‌شود و تحمل درد شخصی شما، میزان درد مرتبط با لیزر کردن موهای زائد را تعیین می‌کند.

آیا لیزر کردن موهای زائد درد دارد؟

پس از لیزر چه چیز‌هایی را تجربه می‌کنید؟

احتمال دارد بعد از لیزر موهای زائد خود، پوست شما سرخ رنگ، متورم و کمی دردناک شود. برای کاهش این عوارض می‌توانید از کمپرس سرد در ناحیه تحت درمان استفاده کنید. همچنین،‌ توجه کنید که پس از لیزر، ناحیه تحت درمان را در معرض نور طبیعی یا مصنوعی خورشید قرار ندهید. شما باید بتوانید فوراً به فعالیت‌های عادی بازگردید.

آیا لیزر کردن موهای زائد خطر دارد؟

لیزر کردن موهای زائد معمولاً کاملاً بی‌خطر است و تأثیر آن نیز کاملاً مشهود و قابل‌قبول است. اما به‌خاطر داشته باشید که این کار باید توسط پزشک یا فردی باتجربه انجام شود. در غیر این صورت ممکن است مشکلاتی را برای شما در پی داشته باشد. به‌طورکلی دریافت هر خدماتی دررابطه‌با زیبایی، سبب بروز عوارضی می‌شود. این عوارض به سه گروه تقسیم می‌شوند. گروه اول که شامل قرمز شدن و تورم پوست است، اجتناب‌ناپذیرند. البته این عوارض پس دو یا سه روز از بین می‌روند و خطری برای شخص ندارند.

آیا لیزرکردن موها خطر دارد؟

گروه دوم از عوارض لیزر موهای زائد جدی‌تر و ناشی از حساسیت پوست هستند.  این عوارض با مصرف دارو و رعایت توصیه‌های پزشکی برطرف می‌شوند. گروه سوم عوارض خطرناکی هستند که به دلیل خطاهای پزشکی به وجود می‌آیند. موارد اول یا دوم را حتی با انتخاب ماهر‌ترین افراد هم ممکن است تجربه کنید. اما خطر عوارض گروه سوم تنها با انتخاب یک مرکز زیبایی معتبر و یا شخصی ماهر، برطرف می‌شود.

برخی از عوارض جانبی لیزر که در تعداد افراد محدودی رؤیت شده است، عبارت‌اند از تاول، و سوختگی. به‌علاوه برخی از اشخاص پس از انجام این کار به تب‌خال مبتلا شده‌اند. به‌ندرت دیده شده است که افرای دچار هایپرپیگمانتاسیون و هایپوپیگمانتاسیون شده‌اند.

هایپرپیگمانتاسیون به شرایطی گفته می‌شود که مناطقی از پوست فرد تیره‌تر از پوست اطراف هستند. در هایپوپیگمانتاسیون نیز نواحی از پوست شخص روشن‌تر از پوست سایر قسمت‌ها هستند. علاوه بر این، در موارد اندکی نیز، عفونت‌ها و جای زخم فرد را آزار می‌دهند.

آیا لیزر بر روی باروری تأثیر منفی می‌گذارد؟

شایعات بسیاری در این باره وجود دارد و برخی افراد به‌خصوص مردان، به همین دلیل از انجام لیزر خودداری می‌کند. اما باید بدانید که لیزر بی‌خطر است و تنها چند میلی‌متر به پوست نفوذ می‌کند. ازاین‌رو، لیزر موهای زائد مردان یا زنان، در باروری آن‌ها تأثیری ندارد.

لیزر کردن موهای زائد چه مزایایی دارد؟

لیزر کردن موهای زائد نسبت به سایر روش‌ها همچون اصلاح، اپیلاسیون، موچین یا کندن برتری دارد. چراکه نتایج حاصل از این روش ماندگاری بیشتری دارند. الکترولیز نیز یکی دیگر از روش‌های ازبین‌بردن موهای زائد است. در این روش از یک سیم نازک برای ازبین‌بردن فولیکول‌های مو با جریان الکتریکی استفاده می‌شود. اما بسیاری لیزر را به این روش ترجیح می‌دهند.

لیزر کردن موهای زائد درد کمتری را در پی دارد و تعداد جلسات درمانی در این روش کمتر هستند. مضاف بر این، به‌کاربردن لیزر برای زدودن موهای زائد خطر رشد موهای زیرپوستی را کاهش می‌دهد. تأثیر این روش نسبت به سایر روش‌ها بسیار بیشتر است و بیشتر دوام می‌آورد.

برای رفع موها با لیزر به چند جلسه نیاز است؟

تعداد جلسات برای درمان موهای زائد از هر فرد به فرد دیگر متفاوت است. در تعیین تعداد جلسات لازم برای درمان چندین عامل دخیل هستند. رنگ پوست، ضخامت مو، نوع مو، ناحیه تحت درمان و وجود مشکلات هورمونی در افزایش یا کاهش میزان جلسات تأثیرگذار هستند. اما اغلب افراد به شش تا هشت جلسه لیزر موهای زائد نیاز دارند.

این جلسات معمولاً با فاصله شش تا هشت هفته‌ای تنظیم می‌شوند. دلیل این فاصله آن است که در زمان لیزر کردن موها،‌ موهای بیشتری در مرحله رشد یا آناژن خود باشند. پس از آنکه این جلسات به پایان رسیدند، احتمالاً هر شش ماه یا یک سال نیاز به تمدید داشته باشید.

برای رفع موها با لیزر به چند جلسه نیاز است؟

پس از چه مدت تأثیر لیزر را مشاهده می‌کنید؟

اکثر مردم بعد از اولین جلسه می‌بینند که بین 10 تا 25 درصد از موهای زائد آن‌ها دیگر رشد نمی‌کند. همچنان که جلسات بیشتری پشت سر گذاشته می‌شوند، موها کمتر، کم‌رنگ‌تر و نازک‌تر می‌شوند. پس از اتمام دوره درمان‌، ممکن است موهای زائد تا چندین ماه یا یک سال دیگر رشد نکنند.

آیا لیزر موهای زائد دائمی است؟

بر خلاف باور عمومی، لیزر موهای زائد دائمی نیست. برای این موضوع دو علت وجود دارد. اولاً که بعید است در طول دوره درمان تمام موها در مرحله رشد، هدف قرار گرفته باشند. همچنین، برخی از موها نیز دوباره رشد خود را از سر می‌گیرند، اما این بار معمولاً روشن‌تر و نازک‌تر از قبل هستند. ازاین‌رو، پس از تمام شدن جلسات، هرچند وقت یکبار، فرد به یک جلسه لیزر مجدد نیاز خواهد داشت.

آیا می‌توان لیزر موهای زائد را در خانه انجام داد؟

پیش‌ازاین نیز تأکید کردیم که لیزر موهای زائد باید توسط پزشک یا فردی ماهر انجام شود. در نتیجه انجام این کار در خانه توصیه نمی‌شود. بدون نظارت یک ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی باتجربه، خطر استفاده نادرست یا آسیب افزایش می‌یابد. اما اگر به هر دلیلی می‌خواهید این کار را در خانه انجام دهید. به توصیه‌هایی که در ادامه آمده است دقت کنید.

سازمان غذا و داروی آمریکا (FDA) برخی از دستگاه‌های لیزر موهای زائد را برای استفاده خانگی تأیید کرده است. پس بهتر است ابتدا نام این دستگاه‌ها را بدانید و سپس بهترین آن‌ها را خریداری نمایید. همچنین، فراموش نکنید که بهتر است در هنگام لیزر کردن موهای زائد در منزل، از عینک‌های محافظ استفاده کنید و جانب احتیاط را رعایت نمایید. در مقاله دیگری بهترین مارک لیزر خانگی را معرفی کرده ایم.

امکان ابتلا به بیماری واگیردار از طریق لیزر

آیا هنگام لیزر، بیماری‌های واگیردار منتقل می‌شوند؟

متأسفانه باید بگوییم که امکان انتقال بیماری از طریق دستگاه وجود دارد. مشاهده شده است که برخی از مراکز به ضدعفونی دستگاه توجه نکرده‌اند و در نتیجة آن، مشتریان آن‌ها به بیماری‌های پوستی چون زگیل و غیره مبتلا شده‌اند. اما با رعایت چند نکته ساده می‌توان از این امر جلوگیری کرد. در وهله اول باید توجه داشته باشید که برای لیزر موهای زائد خود به مراکز زیبایی، پزشک یا افراد معتبری مراجعه کنید که می‌دانید به پاکیزگی اهمیت می‌دهند.

باید مطمئن باشید که آن‌ها پیش از استفاده از دستگاه برای مریض بعدی، آن را ضدعفونی می‌کنند. برای اطمینان از این کار، می‌توانید از پزشک خود بخواهید تا دستگاه را در مقابل شما ضدعفونی کند. همچنین،‌ دستگاه یک سری دارد. شما می‌توانید یک سری برای خود خریداری کنید و در هر با مراجعه از پزشک خود بخواهید تا از سری خودتان استفاده کند.

برای جلوگیری از انتقال بیماری، مشتریانی که به این‌گونه بیماری‌ها مبتلا هستند نیز باید پیش از لیزر کردن موهای زائد خود، اقدام به درمان خود بنمایند. درصورتی‌که بیماری درمان نشد و فرد همچنان تمایل به لیزر کردن موهای زائد خود داشت، باید مرکز زیبایی یا شخصی را که می‌خواهد عمل لیزر کردن را انجام دهد، از بیماری خود آگاه کند. به‌این‌ترتیب، پس از استفاده، دستگاه لیزر کاملاً ضدعفونی می‌شود و تمام مراجعه‌کنندگان با خیال راحت به لیزر موهای خود می‌پردازند و دچار بیماری‌های پوستی نمی‌شوند.

سخن پایانی

لیزر موهای زائد امروزه طرف‌داران بسیاری پیدا کرده است. برخی از افراد تمام موهای زائد بدن و صورت خود را لیزر می‌کنند، اما لیزر پاها،‌ صورت،‌ زیربغل و بیکینی متداول‌تر از سایرین است. افراد با اهداف مختلفی اقدام به انجام این کار می‌کنند. برخی تنها برای زیبایی اقدام به لیزر موهای خود می‌کنند. شرایط بسیاری سبب می‌شوند که موهای زائد در مردان یا زنان در نواحی غیرعادی رشد کنند. ازاین‌رو بسیاری برای درمان این شرایط موهای زائد خود را لیزر می‌کنند.

 این روش نسبت به سایر روش‌ها مزایای فراوانی دارد. در این روش، از فناوری فتوترمولیز استفاده می‌شود که تنها بر موها اثر می‌گذارد و به بقیه بافت‌ها آسیب نمی‌رساند. در این روش فولیکول مو از بین می‌رود تا از رشد آن جلوگیری شود. به‌طورکلی، این روش نسبت به سایر روش‌ها درد کمتری دارد و تأثیر آن برای مدت بیشتری دوام می‌آورد. باوجوداینکه این کار خطری به دنبال ندارد، اما برخی از افراد که دارای شرایط خاصی هستند، باید جانب احتیاط را رعایت کنند. با مطالعه این متن دید واضح‌تری نسبت به لیزر به دست می‌آورید.

منبع

clevelandclinic