نوار بهداشتی مشبک چیست

نوار بهداشتی انواع مختلفی دارد. برخی از آن ها خیلی راحت و فقط با کشیدن چسب اضافه آن و چسباندن اش به لباس زیر نصب می شود اما برخی دیگر به دلیل شکل و ترکیب خاصی که دارند نحوه استفاده از آن ها متفاوت است؛ این تفاوت در مواد سازنده آنها هم دیده می شود. شاید برای شما هم هنگام خرید نوار بهداشتی این سوالات پیش آمده باشد که منظور از نوار بهداشتی مشبک چیست یا با نوار بهداشتی ساده چه فرقی دارد و کدامشان گزینه بهتری برای شماست.

ما در این مقاله از سایت میس و مستر قصد داریم شما را با این محصول پرکاربرد کاملا آشنا کنیم. در صورتی هرکدام از این سوالات ذهن شما را مشغول کرده است با ما همراه باشید:

  • نوار بهداشتی مشبک چیست؟
  • تفاوت نوار بهداشتی مشبک با ساده چیست؟
  • آیا نوار بهداشتی مشبک برای من سالم است؟
  • مضرات نوار بهداشتی مشبک چیست؟
  • آیا برند نواری که استفاده می کنم بهداشتی است؟
  • آیا استفاده از آن راحت است؟
  • نحوه استفاده از نوار بهداشتی مشبک چه جوری است؟
  • در استفاده از نوار بهداشتی چه نکاتی را باید رعایت کرد؟

برای شروع بهتراست با این اختراع پرکاربرد بشر و تاریخچه آن بیشتر آشنا شوید:

نوار بهداشتی چیست و از کجا آمد؟

هنگامی که سیکل قاعدگی خانم ها  شروع می شود از رحمشان خون خارج می شود. نوار بهداشتی این خون را جذب می کند و مانعِ کثیف شدن لباس زیر می گردد.

در گذشته زنان مجبور بودند تا از پنبه و پارچه در دوران قاعدگی استفاده کنند، بزرگترین مشکل استفاده از نوارهای پارچه ای بهداشتی نبودن آنها بود. همین موضوع در بسیاری از مواقع منجر به ناباروری خانم ها یا حتی مرگ می شد. نوع امروزی نوار بهداشتی تا مدت‌ها در ایران و دیگر کشورهای خاورمیانه مورد استفاده نبود و زنان از پنبه و پارچه‌ای که در زیر آن قرار می‌دادند یا از یک پارچه تا شده، به طوری که مانع رسیدن خون به بیرون از لباس باشد، استفاده کرده و هربار آن را شسته و اتو می‌کردند. کم کم با پیشرفت علم نوار های بهداشتی مشبک وارد بازار شده و این مشکل را حل کردند.

امروزه نوار بهداشتی انواع مختلفی دارد:

1.     نوار بهداشتی یک بار مصرف

 که خود به دسته های زیر تقسیم می شود:

·        نوار بهداشتی و پدهای بال دار

·        نوار بهداشتی های شبانه

·        نوار بهداشتی روزانه

·        پدهای روزانه براي ترشحات روزانه و لکه بینی

·        پدهای پنبه ای و مصنوعي براي پوست های حساس

·        نوار بهداشتی و پد معطّر

 

انواع نوار بهداشتی یک بار مصرف

2.     پدهای قابل شستشو

3.     نوار بهداشتی تینکس

4.     کاپ قاعدگی

5.     تامپون

تامپون و کاپ قاعدگی  

 

اما نوار بهداشتی مشبک دار چیست چرا به وجود آمد؟

از آنجایی که خونریزی ماهانه در برخی خانم ها بسیار شدید بود، نوار بهداشتی های نازک موجود در بازار پاسخگوی نیاز آن ها نبود.

تولیدکنندگان برای حل این مشکل یک نوع نوار بهداشتی یک بار مصرف با لایه مشبک و قدرت جذب بالا تولید کردند.

نوار بهداشتی مشبک ، یک نوع از نوار بهداشتی یک بار مصرف است که در انواع مخصوص شب، نازک، بلند و بال دار در بازار موجود است.

نوار بهداشتی مشبک یک مدل نوار بهداشتی یا پد دستمالی است که از نظر ظاهری همانند پوشک نوزادان و کوچکتر از آن است.

نوار بهداشتی مشبک به آسانی با چسبی که در زیر آن قرار گرفته است به لباس زیر محکم می شود. نیازی هم به وارد کردن جسم خارجی به داخل واژن نیست.

یکی از دلایل اصلی موفقیت نوار بهداشتی مشبک در بازار محصولات قاعدگی، قرارگرفتن آن خارج از بدن است. همین امر باعث شده است که این محصول پرطرفدار ترین نوع نوار بهداشتی در بین دختران باشد.

در لایه مشبک منافذی شبیه به قیف وجود دارد که به مایع اجازه عبور داده، اما از برگشت آن به بیرون جلوگیری می کند. این کار باعث بیشتر شدن قدرت جذب نوار بهداشتی شده و جلوی پس دادن خون به لباس زیر را می گیرد.

لایه مشبک بیشتر در انواع نوار بهداشتی های شبانه استفاده می شود، برای همین با نام نوار بهداشتی شبانه هم شناخته می شود.

اما این لایه مشبک چیست؟

اسم دیگر این لایه مشبک فیلم پلی اتیلن است. پیش از این برای لایه رویه نوار از نان وون های اسپان باند که از جنس پلی پرو پیلن (از مشتقات نفتی) استفاده می شد که این محصول به دلیل ساختار خود در تمام سطح، اجازه رفت و برگشت را به مایع می دهد و لذا سطح نوار بهداشتی همواره مرطوب بود.

فیلم پلی اتیلن لایه غیر قابل نفوذی است که در کنار سایر هم خانواده های خود کمترین میزان آلرژی زایی را دارد و از گذشته از آن در تولید چسب زخم استفاده می کردند. 

این فیلم پس از مشبک کردن با دستگاههای فوق پیشرفته به صورت سه بعدی (قیف گونه) به مایع (خون) اجازه عبور یک طرفه به سمت داخل توده جاذب را می دهد و برگشت پذیری را غیر ممکن می سازد لذا سطح نواری که از این لایه برای لایه رویی آن استفاده شده است، هنگام مصرف نوار بهداشتی همواره خشک است و مصرف کننده رطوبت را حس نمی کند و همین خشک بودن لایه رویی باعث کاهش عفونت های قارچی در ناحیه تناسلی می شود.

سطح فیلم پلی اتیلن به دلیل نوع تولید آن صیقلی است، برای همین در تماس با برخی از انواع پوست ها می تواند پوست را تحریک نماید، همین امر سبب شد تا شرکت های تولید کننده نوار بهداشتی مشبک تکنولوژی دیگری را برای تولید لایه های مشبک کتانی (‌نام تجاری است و در بافت آن از الیاف کتان استفاده نشده ) به کار گیرند و برای اولین بار نوارهای کتانی با استفاده از لایه ترکیبی فیلم پلی اتیلن مشبک و اسپان باند به بازار عرضه شد.  استفاده از مواد ضد حساسیت موجب شده است که حتی حساس‌ترین پوست ‌ها هم با این نوار بهداشتی احساس راحتی و آرامش داشته باشند.

نوار بهداشتی مشبک چیست

 

ترکیبات نوار بهداشتی مشبک چیست ؟

لایه مشبک ایتالیایی، نوار سیلیکون، چسب

البته برند نوار بهداشتی مشبک که استفاده می کنید هم تاثیر بسیار زیادی در قدرت جذب و الیاف لایه مشبکی آن دارد. نوار بهداشتی لایه مشبک برخی برندها به دلیل استفاده از الیاف نامرغوب برای پوست اصلا مناسب نبوده و باعث بروز آلرژی و خارش یا حتی تیرگی در ناحیه تناسلی خانم ها می شود.

اگر پوست حساسی دارید حتما به خاصیت ضد حساسیت بودن نوار بهداشتی مشبک تان دقت کنید.

فرق نوار بهداشتی مشبک و ساده

در واقع تفاوت نوار بهداشتی مشبک با ساده در قدرت جذب آن است. نوار بهداشتی مشبک نسخه به روز رسانی شده نوار بهداشتی ساده بوده و کاربرد آن بیشتر است. برای مدت طولانی تری می توان از آن استفاده کرد.

نوار بهداشتی ساده را با نام نوار بهداشتی روزانه نیز می شناسند و معمولا برای روزهای آخر دوره پریود و قاعدگی که خونریزی کمتر است، استفاده می شود. نوار بهداشتی ساده نازک تر است، در نتیجه برای کسانی که سایز و حجم نوار بهداشتی اذیتشان می کند و پوست حساسی دارند مناسب است. اما اگر نگران خونریزی شدید و پس دادن آن به لباس زیر خود هستید، نوار بهداشتی مشبک به شما پیشنهاد می شود.

نوار بهداشتی مشبک قدرت جذب بالاتری نسبت به نوار بهداشتی ساده دارد.

نحوه استفاده از نوار بهداشتی مشبک چیست ؟

این نوار بهداشتی طوری طراحی شده است که از یک طرف به لباس زیر بچسبد و در هنگام حرکت یا خوابیدن جابه جا نشود.

جهت استفاده از نوار بهداشتی مشبک در ابتدا باید چسب موجود در زیر نوار بهداشتی برداشته شود.

سپس قسمت چسب‌دار را که در زیر نوار بهداشتی است، باید به لباس زیر بچسبانید. نوار بهداشتی را باید به لباس زیر خود فشار دهید تا محکم سر جای خود ثابت بماند. چسب نوار بهداشتی ها معمولا چسب حرارتی است و با گرمای بدن در جای خود محکم تر می شوند.

سپس پد استفاده شده را  باید در کاغذ یا دستمال کاغذی و … بپیچید و در سطل در دار بیندازید.

در ویدئوی زیر نحوه استفاده از پد بهداشتی مشبک آموزش داده شده است:

 

تا اینجا با اینکه نوار بهداشتی مشبک چیست و چه کاربردی دارد آشنا شدید، ولی آیا مضرات استفاده از آن را هم می دانید؟ جواب این سوال را در ادامه به شما خواهیم داد.

آیا نوار بهداشتی مشبک ضرر دارد ؟

نوار بهداشتی یک وسیله مهم برای حفظ بهداشت در دوران قاعدگی است و از آنجایی که قاعدگی از اتفاق های مهم زندگی بانوان می باشد، باید برای انتخاب نوار بهداشتی بسیار دقت کنید. انتخاب درست نوار بهداشتی می تواند تا حد بسیاری به حفظ بهداشت شخصی کمک کند.

نوار بهداشتی مشبک به علت استفاده موادی که در آن است جذب را بالا برده و برای مدت زیادی قابل استفاده است. اما عوارض نوار بهداشتی مشبک چیست ؟ وجود مواد شیمیایی از یک طرف و همچنین استفاده طولانی مدت از نوار بهداشتی مشبک از دیگر نکاتی است که نوار بهداشتی مشبک را تا حدودی مضر می کند.

عوارض نوار بهداشتی مشبک

در ادامه با عوارض کلی این محصولات بهداشتی بیشتر آشنا خواهید شد :

  1. سلولز موجود در نوار بهداشتی مشبک که باعث افزایش قدرت جذب آن می‌شود، می‌تواند باعث ابتلا به سرطان دهانه رحم و حتی منجر به مرگ شود.
  2. مواد دافع بوی بد که در نوار بهداشتی معطر استفاده می شوند، می‌توانند باعث ناباروری شوند.
  3. مواد سمی موجود روی سطح این پدها می‌توانند از طریق دستگاه گردش خون ما، وارد خون شده و شانس ابتلا به سرطان را بالا ببرند.
  4. پد‌های بهداشتی از مواد مصنوعی ساخته شده اند که رطوبت و حرارت را حفظ می‌کنند و باعث ایجاد و رشد باکتری‌های گوناگون می‌شوند.
  5. در صورتی که به ‌طور منظم و مرتب هر ۴ ساعت پد بهداشتی و یا تامپون را تعویض نکنید، می‌تواند عواقب بسیار خطرناک و جدی که گاه منجر به مرگ فرد ‌می‌شود، در بر داشته باشد. 
  6. در نوار بهداشتی های نامرغوب و تامپون (پنبه قاعدگی) یک سم بسیار قوی (دیوکسین) وجود دارد که می‌تواند باعث رشد بافت‌های غیرطبیعی در ناحیه تناسلی شود. علاوه بر این، ریون (ابریشم مصنوعی) به کار رفته در این محصولات که برای قابلیت جذب بالا استفاده می‌شود حاوی مواد شیمیایی و سمی است.

عوارض محیط زیستی نوار بهداشتی مشبک چیست ؟ نوار بهداشتی های مشبک جزو زباله های غیرقابل بازیافت هستند. تولید و مصرف آنها محیط زیست را به شدت آلوده می کند به طوری که دور انداختن یک پد نوار بهداشتی معادل دور انداختن 4 کیسه پلاستیکی است.

برای همین توصیه می شود از نوار بهداشتی مشبک مناسب و با کیفیت استفاده کنید تا میزان تاثیرات منفی آن بر بدن و محیط زیست را کاهش دهید.

نکات پایانی پیرامون استفاده از نوار بهداشتی 

نوار بهداشتی همان طور که در طی این مقاله به آن اشاره شد انواع مختلفی دارد. پس از این که فهمیدید نوار بهداشتی مشبک چیست و چه فایده و ضررهایی دارد، در این بخش چند نکته کلی درباره انواع نوار بهداشتی را برای شما عزیزان بازگو میکنیم:

  • نوار بهداشتی یک بار مصرف مشبک بهتر است پس از هر 4 تا 6 ساعت دور انداخته شود.
  • نوار بهداشتی نخی پارچه ای را می توانید پس از هر هشت ساعت شسته و با خشک شدن آن در آفتاب مجدد از آن استفاده کنید.
  • معمولا تاریخ مصرف انواع نوار بهداشتی بعد از 3 سال به پایان می‌رسد و پس از آن کیفیت خود را از دست می‌دهند.
  • برای شستشوی  نوار بهداشتی های کاپی مثل کاپ قاعدگی، در مواقعی که به آب دسترسی ندارید با دستمال کاغذی پس از خالی شدن به خوبی آن را تمیز کنید.

نکات مهم نوار بهداشتی

  • نوار های بهداشتی که شبیه لباس زیر شما هستند مثل تینکس را نیز بهتر است مرتب شسته و استفاده کنید.
  • پدهای روزانه نیز هر چهار ساعت یک بار باید تعویض شود.
  • اگر استفاده از نوارهای بهداشتی معطر، منجر به سوزش ناحیه تناسلی می شود، ترجیحا از مصرف آنها اجتناب کنید، زیرا این دسته از وسایل بهداشتی، علاوه بر سوزش می توانند منجر به بروز عفونت شوند و بوهای نامطبوعی در آن قسمت ایجاد کنند.
  • دقت کنید نوار بهداشتی را نباید به طور مستقیم در توالت بیندازید، زیرا موجب گرفتگی چاه توالت می ‌شود.

توصیه‌هایی در دوران قاعدگی

محیط خون آلود دستگاه تناسلی در زمان قاعدگی محل مناسبی براي رشد میکروب هاست. بنابراین حمام کردن، در دوران قاعدگی نه تنها مانعی ندارد، بلکه براي پیشگیری از بیماري های عفونی لازم است.

توصیه می شود حتماً:

  • در دوران قاعدگی هر روز حمام کنید.
  • از غذاهای مقوی استفاده کنید تا در این دوران دچار ضعف نشوید.
  • رژیم غذایی خود را به گونه ای تنظیم کنید تا از بروز یبوست در این دوران دور بمانید.
  • تا 8 لیوان آب در روز بنوشید. نوشیدن آب به مقدار کافی، آب از دست رفته بدن در طی خونریزی ماهانه را به بدن بر می گرداند و رطوبت را به جریان خون بدن هدیه می دهد. همچنین نوشیدن مقدار کافی مایعات و آب، به واژن کمک می کند تا سریع تر و راحت تر خود را پاک و تمیز کند.
  • ترجیحاً کارهای سنگین و سخت را در دوران قاعدگی خود کنسل کنید.
  • انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های عادی و سبک در این دوران نه تنها هیچ گونه منعی ندارد، بلکه مفید هم است و به آرامش عضلات کمک می ‌کند. باید بدانید که بدترین کار، دراز کشیدن روی تخت و بی‌حرکت ماندن است.
  • ورزش های سخت و پیاده روی های طولانی مدت در دوران قاعدگی به سلامت شما آسیب وارد می کند.
  • اصول و قواعد استفاده از نوار بهداشتی را به خوبی بیاموزید.
  • از لباس زیر نخی استفاده کنید.
  • لباس زیر را در نور خورشید آویزان کنید و با اتو ضد عفونی کنید.
  • براي شستن لکه های خون از آب سرد و صابون استفاده کنید.
  • همیشه در کیف دستی خود یک نوار بهداشتی و لباس زیر اضافه داشته باشید.

با توجه به اینکه در اوایل بلوغ، شروع قاعدگی نامنظم است، می‌ توان با علامت‌زدن تاریخ شروع قاعدگی در تقویم، آن را به خاطر بسپارید و نوار بهداشتی را به‌ خصوص در مدرسه، دانشگاه یا محل کار به همراه داشته باشید تا مشکلی ایجاد نشود.

نکات مهم در دوران قاعدگی

 

  • شستشوی بیرون ناحیه تناسلی، با آب و صابون های بهداشتی به جلوگیری از عفونت کمک می کند. البته لازم به ذکر است که این کار باید به آرامی انجام بگیرد و پس از شستشو، منطقه تناسلی باید به وسیله دستمال بهداشتی خشک شود. باقی ماندن هر گونه رطوبت در منطقه تناسلی، زمینه را برای رشد باکتری های بیماری زا و بروز عفونت فراهم می کند.
  • استفاده از آب گرم یا ولرم هنگام شستشو در این دوره می تواند علاوه بر ایجاد آرامش در فرد، به کاهش دردهای ناحیه زیر شکم هم کمک کند.
  • به علت باز بودن دهانه رحم در دوران قاعدگی، توجه به بهداشت فردی در این دوران بسیار ضروری است. عدم رعایت بهداشت ممکن است باعث ایجاد عفونت شود و عوارضی مانند نازایی را در آینده به همراه داشته باشد.
    اگر با ترشحات یا بوی تند غیرعادی در طی دوران قاعدگی خود مواجه هستید، نوار بهداشتی مشبک معطر تا حدودی این مشکل را برطرف می کند، اما حتما به پزشک متخصص زنان مراجعه کنید تا مشخص شود دلیل آن چیست و آیا به بیماری های عفونی و قارچی و باکتریایی ناحیه واژن مبتلا هستید یا خیر.

دلایل بوی نامطبوع در قاعدگی

از دلایل معمول بوی نامطبوع در قاعدگی میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اگر فردی هستید که بوی ناشی از قاعدگی در شما بسیار شدید و تند است، ابتدا باید بدانید که حتما به موقع نوار بهداشتی خود را عوض کنید. عدم تعویض به موقع نوار بهداشتی باعث ایجاد بوی نامطبوع می شود.
  • ابتلا به بیماری های منتقل شونده از راه تماس جنسی هم ممکن است چنین علایمی داشته باشد، که باید توسط پزشک متخصص بررسی شود.
  • همچنین زنان مبتلا به دیابت ممکن است چنین علائمی همراه با قاعدگی خود داشته باشند.
  • خانم هایی که آنتی بیوتیک مصرف می کنند، ممکن است دچار بوی تند ناحیه اندام تناسلی شوند.
  • یکی دیگر از مواردی که منجر به بوی تند و شدید در آن ناحیه می شود، ابتلا به سرطان ناحیه تناسلی می باشد که باز هم باید توسط پزشک مورد معاینه و بررسی قرار گیرد.

نتیجه گیری نهایی:

در آخر به صورت خلاصه اینکه نوار بهداشتی مشبک چیست، فرق آن با نوار بهداشتی ساده، کاربرد و مضرات آن را بازگو میکنیم:

  1. نوار بهداشتی یک وسیله مهم برای حفظ بهداشت در دوران قاعدگی می باشد و انواع مختلفی دارد.
  2. نوار بهداشتی مشبک یک نوار بهداشتی یک بار مصرف با قدرت جذب بالاست که با نام نوار بهداشتی شبانه نیز شناخته می شود. نوار بهداشتی مشبک در انواع ساده، بال دار و معطر وجود دارد که استفاده از نوع معطر آن خیلی توصیه نمی شود.
  3. قدرت جذب بیشتری نسبت نوار بهداشتی ساده داشته و مدت طولانی تری از آن میتوان استفاده کرد.
  4. نوار بهداشتی مشبک را باید هر 6 ساعت یک بار تعویض کرد. استفاده طولانی مدت از آن موجب بروز بیماری های خطرناک می شود.
  5. قبل خرید نوار بهداشتی مشبک درباره اینکه بهترین برند این محصول چیست و از چه نوع لایه مشبکی در ساخت نوار بهداشتی استفاده کرده اند, آیا ضد حساسیت است یا نه، آیا سازگار با محیط زیست است یا … خوب تحقیق کنید.

در صورتی که به فکر خرید نوار بهداشتی با قیمت مناسب و تضمین کیفیت کالا هستید، یا وقت مراجعه به مغازه و داروخانه برای تهیه آن را ندارید، می توانید انواع نوار بهداشتی را در سایت میس و مستر مشاهده و مقایسه کرده و محصول موردنظرتان را درب منزل تحویل بگیرید.

سوالات متدوال درباره نوار بهداشتی مشبک

نوار بهداشتی شبانه با روزانه چه تفاوتی دارد؟

نوار بهداشتی های شبانه ، پهن‌تر و بلندتر هستند تا نشتی ندهند؛ یا نوار بهداشتی‌های سوپر جذب بسیار بالایی دارند و برای استفاده در دو تا سه روز اول قاعدگی مناسب ترند.

در صورت داشتن حساسیت به نوار بهداشتی مشبک چیکار باید کرد؟

شما می توانید از انواع دیگر نوار بهداشتی مثل نوار بهداشتی های قابل شستشوی نخی یا تینکس استفاده کنید.

چند وقت یک بار باید نوار بهداشتی مشبک را تعویض کرد؟

هر چهار ساعت نوار بهداشتی مشبک خود را عوض کنید. تا از بروز عفونت جلوگیری شود.

انقضای بسته نوار بهداشتی مشبک چقدر است؟

نوار بهداشتی مشبک معمولا 6 تا 8 سال انقضا دارد.

 

 

منابع :

https://www.menstrupedia.com/articles/girls/sanitary-pad

https://www.technicaltextile.net/articles/an-overview-on-sanitary-napkins-7850