همه چیز در مورد کراتینه کردن مو

امروزه یکی از رایج‌ترین روش‌های صاف و براق کردن موها، کراتینه کردن مو است که علاوه بر صافی مو، درخشندگی زیبا و ابریشم مانندی به موها می‌بخشد و موهای آسیب دیده و اصطلاحا وزی را احیا می‌کند. به طور خلاصه در این روش کراتین مایع یا همان پروتئین اصلی بافت مو، داخل غلاف مو شده و سپس روی موها را یک غلاف می‌بندد. در نهایت کراتینه کردن مو باعث افزایش استحکام و خاصیت ارتجاعی موها شده و بنابراین از این طریق موهای آسیب دیده درمان می‌شوند.

در سال‌های اخیر استفاده از این روش طرفداران بسیاری پیدا کرده است؛ اما بهتر است بدانید کراتینه کردن مو هم، جدا از هزینه بالای آن، مزایا و معایبی دارد. از این رو اگر قصد دارید برای لخت و براق شدن موها، آن‌ها را کراتینه کنید و یا می‌خواهید با این روش از شر وزی موهای‌تان خلاص شوید، پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر با ما همراه باشید. در این مقاله برای شما توضیح خواهیم داد که کراتینه کردن مو به چه روشی انجام می‌شود، انواع کراتینه کردن مو چیست، چه مزایا و معایبی دارد و آیا می‌توان کراتینه کردن مو را در خانه انجام داد یا خیر.

کراتینه کردن مو و انواع آن

کراتین پروتئین اصلی و طبیعی در ساختار مو، ناخن و پوست بدن است. میزان این پروتئین در افرادی که موهای فر یا وزی دارند، کافی نیست و از این رو موها حالت لخت و درخشندگی مطلوب را ندارند. در روش کراتینه کردن مو ، محتوای کراتین موها افزایش می‌یابد و بنابراین موها نرم و درخشان می‌شوند. غالبا تصور می‌کنند که کراتینه کردن مو مستقیما باعث صاف شدن موها می‌شود؛ در صورتی که این تصور اشتباهی است که در بین عموم مردم جا افتاده است. در حقیقت در این روش شیمیایی، یک محلول صاف کننده کراتینه مو روی موها استفاده شده و سپس موها را اتو می‌کنند تا گرمای آن، مواد کراتینه را روی موها تثبیت کند.

ترکیب کراتینه با موها و نفوذ کراتین و پروتئین‌های ضروری به منافذ مو، آسیب‌های کوتیکول مو را درمان و ساقه مو را تقویت می‌کند. در نتیجه رسیدن این مواد پروتئینی به مو، وزی آن‌ها از بین رفته و صاف می‌شوند. کراتینه کردن موها یک روش نیمه دائمی محسوب می‌شود و در واقع حداکثر تا 6 ماه نتایح آن باقی می‌ماند. مدت زمان کراتینه کردن مو هم به بلندی و هم به نوع موها بستگی دارد و معمولا 90 دقیقه و یا بیشتر طول می‌کشد؛ چرا که فرمول مناسب کراتینه درمانی بسته به نیاز موهای هر فرد، متفاوت است. با این وجود به طور کلی انواع روش‌های کراتینه درمانی را می‌توان در دو گروه جای داد.

انواع کراتینه کردن مو

احیا کنندگی با کراتینه کردن مو

یک نوع کراتینه کردن مو کراتین احیاکننده مو است که برای درمان و احیای موهای آسیب دیده به کار می‌رود. اگر موهای شما در اثر دکلره و استفاده از مواد شیمیایی آسیب دیده و یا سوخته باشند، بسته به میزان آسیب دیدگی، به دفعات کراتینه کردن مو انجام می‌شود تا موها کاملا احیا شده و سلامت خود را بازیابند. خوشبختانه اثرات احیا کنندگی کراتینه برای رفع سوختگی و آسیب دیدگی مو، دائمی است. این نوع کراتینه کردن مو را می‌توان مشابه ویتامینه کردن دانست؛ البته با این تفاوت که اثرات کراتینه به مراتب بیشتر از ویتامینه دیده می‌شود.

نوع دوم علاوه بر احیا و درمان آسیب دیدگی موها، پیچ خوردگی موها را برطرف کرده و خاصیت صاف کنندگی هم دارد. به این روش کراتینه کردن مو برزیلی، کراتینه صافی و گاهی نانوکراتین می‌گویند. دوام و پایداری لخت شدن موها در اثر کراتینه برزیلی، به جنس و نوع موهای شما بستگی دارد و از چند هفته تا چندماه متغیر است؛ به نحوی که موهای برخی افراد تنها چند هفته بعد از کراتینه کردن، مجددا پیج می‌خورد و به حالت اولیه برمی‌گردد. اگر موهای بسیار فری داشته باشید، بدیهی است موهای جدیدی که رشد می‌کنند، صاف نخواهند بود. بنابراین در این صورت هر 3 ماه یک بار باید ریشه موها را صاف کرد. البته اخیرا کراتین صافی منسوخ شده و روش‌های دیگری مانند ریباندینگ یا صافی دائمی مو جایگزین آن شده است.

تفاوت کراتینه کردن مو و ریباندینگ

همان طور که توضیح دادیم، در کراتینه کردن مو پروتئین کراتین به منافذ موها نفوذ کرده و هیچ تخریبی در ساختار طبیعی مو ایحاد نمی‌شود. اما در روش ریباندینگ یا صافی دائمی مو، ساختار موها تخریب می‌شود و در اثر آن آب و رطوبت درون ساقه مو از بین می‌رود. بعد از ریباندینگ، فرد دیگر به انواع صاف کننده‌های مو نیازی نخواهد داشت و ماندگاری آن دائمی است؛ بنابراین اگر از این کار پشیمان شوید، هیچ راهی برای برگشت و بازیابی موهای طبیعی‌تان وجود ندارد. هزینه ریباندینگ مو تقریبا 3 برابر کراتینه کردن موهاست؛ چرا که انجام آن حدودا 7 ساعت زمان می‌برد و موادی که برای آن استفاده می‌شود، گران‌تر است.

ریباندینگ

تفاوت دیگر این دو روش، این است که اگر موهای شما رنگ شده و یا دکلره شده باشند، تنها می‌توانید برای صافی آن‌ها از کراتینه کردن مو استفاده کنید؛ چرا که ریباندینگ تنها روی موهای طبیعی و بدون رنگ قابل اجراست. علاوه بر کراتینه و ریباندینگ، روش‌های متنوع دیگری هم برای صاف کردن و احیای موها وجود دارد؛ مانند المنت مو، دارک، ولاسترت، بوتاکیس و… . با این وجود در حال حاضر این دو نوع روش به عنوان پرطرفدارترین و به عبارتی بهترین روش‌های احیا و صافی مو شناخته می‌شوند و کمتر کسی است که سایر روش‌ها را ترجیح دهد. برای انتخاب روش صاف کردن موها‌ی‌تان با ریباندینگ و یا کراتینه کردن مو، نیاز و توقعات خود و همچنین مزایا و معایب هر دو را دقیقا بررسی کرده و سپس گزینه بهتر را انتخاب کنید.

مزایا و معایب کراتینه کردن مو

اگر هنوز هم برای کراتینه کردن موهای‌تان سردرگم هستید و نمی‌توانید تصمیم بگیرید، توصیه می‌کنیم با مطالعه این بخش با مزایا و معایب این روش احیا و صاف کردن موها آشنا شوید. آگاهی کامل از مزیت‌ها و همچنین عوارض جانبی احتمالی به شما دید وسیع‌تری از کراتینه کردن مو می‌دهد و کمک می‌کند در این باره راحت‌تر تصمیم بگیرید.

مزایای کراتینه کردن مو

یکی از مهم‎‌ترین مزایای کراتینه کردن مو این است که این کار هیچ آسیب دائمی به موها نمی‌زند و همانطور که در بخش تفاوت‌های این روش با روش ریباندینگ گفتیم، کراتینه مو ساختار طبیعی موها را تخریب نمی‌کند. همچنین انواع موها را می‌توان کراتینه کرد و محدودیتی از این نظر وجود ندارد. چه موهای شما فر و مجعد باشد و چه حالت دار و رنگ شده، می‌توانید آن‌ها را کراتینه کنید و از زیباتر و سالم‌تر شدن موهای‌تان لذت ببرید؛ به نحوی که حتی فرترین و وزی ترین موها هم با کراتینه کردن نرم و صاف و براق می‌شوند (البته در صورتی که این کار زیر نظر آرایشگر حرفه‌ای و با فرمول مناسب موهای شما انجام گیرد).

موادی که برای کراتینه مو مورد استفاده قرار می‌گیرند، غنی از ویتامین‌های مورد نیاز مو است و آن‌ها را کاملا تغذیه و تقویت می‌کند. درواقع مزیت این روش این است که با پرشدن حفره‌های ساقه مو با کراتین، ساختار موها بهبود یافته و درنتیجه وزی مو کاهش می‌یابد. با کمتر شدن وزی، موها راحت‌تر شانه خواهند شد و حتی بهتر حالت می‌گیرند. تا آنجا که بعد از کراتینه کردن مو، برای حالت دادن به موهای‌تان به هیچ ابزار حرارتی مانند اتو مو نیازی نخواهید داشت و تا مدت‌ها لزومی ندارد که از محصولات نرم کننده استفاده کنید. بنابراین موها حداقل برای مدتی در معرض مواد شیمیایی و آسیب‌های فیزیکی مانند حرارت اتو قرار نمی‌گیرند.

کراتینه کردن مو

مراقبت‌های بعد از کراتین درمانی، نسبت به دیگر روش‌های مشابه، کمتر است و برای مراقبت از موهای‌تان لازم نیست از محصولات خاص و چندان پیچیده‌ای استفاده کنید. این روش هم برای زنان و هم مردان کاربرد دارد و محدود به افراد خاصی نیست. علاوه بر این مزیت دیگر کراتینه کردن مو ماندگاری نه چندان بالای آن است؛ چرا که اگر از حالت موهای‌‌تان راضی نباشید، معمولا 3 ماه بعد از کراتینه موها به حالت طبیعی خود برمی‌گردند. البته اگر مراقبت‌های بعد از کراتین درمانی  را انجام ندهید، این بازه زمانی کوتاه‌تر از این هم خواهد شد.

معایب کراتینه کردن مو

یکی از اصلی‌ترین معایب کراتینه کردن مو مصنوعی بودن موادی است که برای آن استفاده می‌شود و ممکن است برای فرد حساسیت‌زا باشد. برخی ادعا می‌کنند کراتین کاملا طبیعی بوده و هیچ عوارضی ندارد؛ اما توجه داشته باشید کراتینی که برای این کار استفاده می‌شود، کاملا به طور مصنوعی ساخته شده است. در نتیجه اگر پوست و چشم‌های حساسی داشته باشید، ممکن است بعد از کراتین درمانی دچار واکنش‌های آلرژیک مانند خارش و یا ایجاد راش‌های پوستی شوید. همچنین در بعضی از مواقع فرد با اولین شستشوی بعد از کراتینه با ریزش شدید مو مواجه می‌شود که به علت فشاری است که به ریشه‌های مو وارد شده است.

احتمال این عوارض جانبی، هنگامی که از محصولات نامرغوب و بی‌کیفیت استفاده می‌کنید، به مراتب بیشتر می‌شود. بنابراین برای کراتینه کردن موهای‌تان حتما از آرایشگرانی که متخصص این کار هستند، کمک بگیرید؛ چرا که علاوه بر مواد بی کیفیت، اگر آرایشگر به اندازه کافی مجرب نباشد، ممکن است موهای‌تان را در معرض حرارت بالا و یا مقادیر زیاد ترکیبات شیمیایی قرار دهد و آسیب‌های جبران ناپذیری به موهای‌تان وارد کند. کراتینه کردن مو برای زنان باردار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا این کار ممکن است سلامت خود و فرزندشان را به خطر بیندازد. علت این ممنوعیت این است که کراتین درمانی با آزاد شدن فرمالدهید همراه است.

فرمالدهید، یک ماده خطرناک

فرمالدهید یک ماده سمی و فرار بوده و سازمان غذا و دارو آن را به عنوان یک عامل سرطان‌زا شناخته است. بنابراین حتی افراد دیگر هم با کراتین درمانی در معرض این ماده خطرناک قرار دارند. البته این خطر بیشتر کسانی را تهدید می‌کند که به طور مداوم با مواد کراتینه سر و کار دارند؛ نه کسانی که صرفا فقط یک بار کراتین درمانی را انجام می‌دهند. ضمنا میزان فرمالدهید در محصولات مختلفی که برای کراتین مو استفاده می‌شود، متفاوت است و این مقدار معمولا روی بسته بندی آن‌ها ذکر می‌شود.

علاوه بر این خطر احتمالی، قیمت بالای کراتینه کردن مو را هم می‌توان از دیگر معایب این روش برشمرد. علاوه بر اینکه کراتین درمانی روش نسبتا گران قیمتی به شمار می‌رود، مراقبت‌های بعد از آن هم مستلزم استفاده از محصولاتی است که بعضا قیمت بالاتری دارند. به عنوان مثال یکی از اصلی‌ترین این مراقبت‌ها، استفاده از شامپوهای خاصی است که فاقد سولفات باشند و طبیعتا از محصولات معمول بازار گران‌تر هستند. از طرف دیگر با وجود هزینه بالا، کراتینه کردن مو ماندگاری پایینی دارد و معمولا بعد از دو تا سه ماه موها به شکل اولیه خود برمی‌گردند و مجددا فر و وز می‌شوند.

نکات مهم بعد از کراتینه کردن مو

برای اینکه بهترین نتیجه را از کراتینه کردن موهای‌تان بگیرید، لازم است بعد از آن یک سری نکات و مراقبت‌هایی را رعایت کنید تا همواره موها در زیباترین ظاهر خود باشند. از طرف دیگر همان طور که گفتیم، کراتین درمانی بین 3 تا 6 ماه ماندگاری دارد؛ اما ناگفته نماند اینکه شما چقدر از موهای‌تان مراقبت کنید، نقش کلیدی در دوام آن خواهد داشت. این مراقبت‌ها، بلافاصله بعد از کراتین درمانی شروع می‌شوند. برای اینکه اصطلاحا کراتین روی موهای‌تان بنشیند، همیشه به خصوص طی 3 یا 4 روز اول مراقب باشید موهای‌تان صاف باشند.

مراقبت های 3 تا 4 روزه

بر این اساس تا 4 روز به هیچ عنوان نباید از کش یا سنجاق سر برای بستن موهای‌تان استفاده کنید و حتی موهای‌تان را پشت گوش‌تان نیندازید؛ زیرا این کار باعث می‌شود موها پیچ بخورند و حالت صاف خود را از دست بدهند. به ویژه هنگام خواب بیشتر مراقب باشید که موها شکننده نشوند. برای مثال با استفاده از روبالشتی‌های ساتن یا ابریشم می‌توانید اصطکاک بین موها و بالش‌تان را به حداقل برسانید و مانع از شکنندگی آن شوید. سایر روبالشتی‌هایی که از جنس نخ یا پنبه هستند، رطوبت موهای شما را می‌گیرند و باعث می‌شوند زودتر درخشندگی موها از بین برود. در حالی که ساتن و ابریشم به حفظ رطوبت موهای‌تان کمک می‌کنند. با این حال اگر بعد از خواب موهای‌تان پیچ خوردند، نگران نباشید. در این مواقع با استفاده از یک اتو و یا سشوار سریعا موهای‌تان را صاف کنید.

در واقع بیشترین موارد مراقبت‌ بعد از کراتینه کردن مو به 4-3 روز اول برمی‌گردد. در این مدت زمان موهای‌تان را زیاد دستکاری نکنید و علاوه بر استفاده نکردن از سنجاق سر و نبستن موها، از خیس کردن موها تا 72 ساعت خودداری کنید. اگر در 72 ساعت اول بعد از کراتین درمانی، تصادفا موهای‌تان خیس شد، آن را فورا سشوار بکشید و خشک کنید. بعد از این مدت زمان، لازم است همواره موارد دیگری را هم رعایت کنید. یکی از آن‌ها، دقت در انتخاب شامپوست. سولفات موجود در برخی شامپوها، کراتین مو را از بین می‌برند؛ بنابراین حتما قبل از خرید، مواد تشکیل دهنده شامپو را بخوانید و شامپوهای بدون سولفات و ترجیحا فاقد سدیم کلراید را تهیه کنید.

شامپوهای بدون سولفات

یکی از شامپوهای فاقد سولفات و مناسب برای بعد از کراتینه کردن مو ، شامپو احیا کننده مو بعد از کراتین کلاژن یانسی پروفشنال مدل Regenerance است که ساخت کشور اسپانیا بوده و علاوه بر کاهش ریزش مو، خاصیت ترمیم کننده و تقویت کننده برای موهای شما دارد. این شامپو لطافت و درخشندگی موهای شما را افزایش می‌دهد و کراتین به کار رفته در آن، رطوبت مو را تامین و آن را تغذیه می‌کند. شما می‌توانید نمونه اورجینال این محصول محبوب و همچنین دیگر محصولات مشابه مراقبت از مو های کراتینه شده را از فروشگاه اینترنتی میس و میستر تهیه کنید.

شامپو احیا کننده مو بعد از کراتین کلاژن یانسی پروفشنال مدل Regenerance

علاوه بر سولفات، آب شور و آب‌هایی که کلر دارند هم، باعث از بین رفتن کراتین می‌شوند. بنابراین حتی الامکان به استخر یا دریا نروید. در صورتی که مجبورید شنا کنید، قبل از آن موهای‌تان را با آب بشویید و سپس از یک نرم کننده بدون نیاز به آبکشی استفاده کنید. با این کار دیگر آب شور و کلر به ساختار موهای‌تان نفوذ نمی‌کنند.

بعد از شنا هم دوباره موهای‌تان را آبکشی کنید. یکی دیگر از مواردی که بعد از کراتینه کردن مو باید رعایت کنید، کاهش استفاده از وسایل حرارتی مانند اتو مو است. استفاده زیاد و مداوم از این وسایل باعث ضعیف شدن موهای کراتینه شده و آسیب‌های جدی را به آن وارد می‌کند. علاوه بر این زمانی که موهای‌تان کراتینه است، به طور مرتب انتهای موهای خود را چک کنید که آسیب یا موخوره نداشته باشند. در صورت مشاهده موخوره (دو شاخه شدن مو)، قسمت آسیب دیده را کوتاه کنید که به قسمت‌های بالاتر مو سرایت نکند.

کراتینه کردن مو با مواد طبیعی

کراتینه کردن مو با همه جذابیتی که دارد، بدون عوارض جانبی و کاملا بی‌خطر نیست. اما اگر می‌خواهید موهای خود را صاف و کراتینه کنید و در عین حال از خطرات مواد شیمیایی آن در امان باشید، بهترین گزینه استفاده از راهکارهای خانگی است. برای کراتینه کردن مو در خانه، کافی است سری به آشپزخانه‌تان بزنید و با مواد ساده‌ای که در ادامه معرفی می‌کنیم، جان تازه‌ای به موهای‌تان ببخشید.

ماسک‌های زیر تنها مشتی از خروار هزاران خاصیتی است که مواد طبیعی دارند و اکثرا از آن‌ها بی‌خبریم. نکته مهم در استفاده از ماسک‌های خانگی این است که باید در استفاده مداوم از آن‌ها صبر و پشتکار داشته باشید تا نتیجه مطلوب‌تان را کسب کنید.

  1. ماسک تخم مرغ و موز

تخم مرغ مانند موادی که برای کراتینه کردن مو به کار می‌روند، سرشار از پروتئین‌هایی است که موهای شما را صاف و لخت می‌کنند و لطافت فوق العاده‌ای به آن‌ها می‌بخشند. موز هم با ویتامین A خود، پوست و مو را مرطوب کرده و پتاسیم آن به درمان وزی مو و آسیب دیدگی‌های آن کمک می‌کند. برای ساخت این ماسک، 2 عدد موز کوچک و یا یک موز بزرگ (ترجیحا رسیده) را کاملا له کنید و تخم مرغ را به آن بیافزایید. می‌توانید به مخلوط حاصل 2 قاشق غذاخوری عسل و 2 قاشق غذاخوری شیر هم اضافه کنید. مخلوط را کاملا هم بزنید و سپس ترکیب به دست آمده را به موهای‌تان بزنید؛ به طوری که از ریشه تا نوک موها به این ماسک آغشته شود. موها را با یک کلاه پلاستیکی بپوشانید و بعد از 2 ساعت، آن‌ها را با آب ولرم و شامپوی مخصوص موهای‌تان شستشو دهید. با استفاده هفتگی از این ماسک، شاهد تغییرات چشمگیری در زیبایی و لطافت موهای‌تان خواهید بود.

ماسک موز و تخم مرغ

  1. ماسک ماست و تخم مرغ

ترکیب ماست و تخم مرغ یکی از بهترین ماسک‌ها برای موهای آسیب دیده است که نرمی بسیاری به موهای شما می‌بخشد. همچنین این ماسک یکی از روش های کراتینه کردن مو به صورت طبیعی است که رشد موهای شما را افزایش می‌دهد. برای ساخت این ماسک یک تخم مرغ را درون ظرفی بشکنید و 4 قاشق غذاخوری ماست و 4 قاشق غذاخوری سس مایونز به آن اضافه کنید. مخلوط حاصل را آنقدر هم بزنید تا ترکیب یک دستی به وجود آید و کف کند. ماسک را به تمام موهای‌تان بمالید و با انگشت‌ها پوست سرتان را ماساژ دهید. یک ساعت سر خود را با یک کلاه پلاستیکی ببندید و سپس موهای‌تان را با شامپوی مناسب و آب سرد بشویید.

ماسک تخم مرغ و ماست

  1. ماسک شیرنارگیل و روغن زیتون

اگر در اثر رنگ و دکلره موهای‌تان خشک شده و آسیب دیده است، پیشنهاد می‌کنیم از خواص ماسک شیر نارگیل برای موهای‌تان غافل نشوید. شیر نارگیل سرشار از انواع ویتامین‌های مورد نیاز مو است و از دیرباز مورد استفاده زنان هندی قرار می‌گیرد. چربی‌های مفید این ماده طبیعی، مو را تغذیه کرده و مشابه حالتی که در کراتینه کردن مو اتفاق می‌افتد، آن‌ها را نرم و لطیف می‌کند. شما می‌توانید شیر نارگیل را با آبلیمو، روغن زیتون و نشاسته ذرت ترکیب کرده و ماسک فوق العاده موثری برای موهای‌تان بسازید. طرز تهیه این ماسک، در ویدیوی زیر نشان داده شده است:

سخن آخر

در این مقاله از مجله آرایش و زیبایی میس و مستر در کنار توضیح کاملی درباره روش کراتینه کردن مو، چند روش خانگی هم برای کراتینه مو را به شما آموزش دادیم. درست است که صاف کردن مو ها به روش کراتینه کردن مو با مواد شیمیایی نتیجه بهتری دارد، اما این را هم باید در نظر بگیرید که این روش علاوه بر هزینه بالا، دارای معایب و عوارض زیادی هم هست. اگر واقعا هدف شما از کراتینه کردن احیاء و تقویت مو هایتان است، به شما استفاده از روش های طبیعی را پیشنهاد می کنیم. هر چند که تأثیر ضعیف تری بر درمان آسیب دیدگی و وزی مو دارند، اما خطرات کراتینه کردن مو به روش شیمیایی را به دنبال نخواهند داشت. البته ناگفته نماند اگر برای کراتینه کردن مو به آرایشگاهی مراجعه کنید که مطمئن هستید از بهترین مارک کراتینه مو برای صافی و تقویت مو های شما استفاده می کنند و در انجام این کار به قدر کافی تخصص دارند، عوارض این کار را به حداقل خواهید رساند. 

سوالات متداول در مورد کراتینه کردن مو

 

آیا کراتینه کردن مو ضرر دارد؟

موادی که برای کراتینه کردن مو استفاده می‌شود فرمالدهید آزاد می‌کنند که یک ماده سمی و سرطانزاست. به همین دلیل کراتینه مو برای زنان باردار ممنوع است. از طرفی مواد مورد استفاده برای کراتینه ممکن است در شخص شما سبب ایجاد واکنش‌های آلرژیک مانند خارش و راش‌های پوستی شوند. علاوه بر این اگر موهای صاف و نازکی دارید، به هیچ عنوان سمت کراتینه کردن مو نروید؛ چرا که حرارت بالایی که در کراتینه مو اعمال می‌شود، می‌تواند آسیب‌های جدی به موهای نازک‌تان وارد کند.

آیا کراتینه کردن مو دائمی است؟

همانطور که توضیح دادیم، کراتینه کردن مو دو اثر مهم برای موهای شما دارد؛ اثر اول به خاصیت احیا کنندگی و رفع سوختگی برمی‌گردد. این اثر دائمی است و موهای آسیب دیده که با کراتینه ترمیم شوند به حالت قبل‌شان برنمی‌گردند. اثر دوم کراتینه مو صاف و لخت شدن موهاست که کاملا موقتی بوده و دوام آن از 3 تا 6 ماه متغیر است.

هزینه کراتینه کردن مو چقدر است؟

هزینه کراتینه کردن مو به عوامل بسیاری بستگی دارد و نمی‌توان قیمت ثابتی برای آن درنظر گرفت. بسته به اینکه حجم و طول موهای شما چقدر باشد و به چه میزان آسیب دیده باشند و از چه کدام نوع مواد احیاء، کراتینه و ضد وز و با چه کیفیتی برای کراتینه استفاده شود، این هزینه از 80 هزار تومان تا 800 هزار تومان متغیر است. به طور کلی برای اینکه دیدی نسبت به قیمت واقعی کراتینه مو داشته باشید، اگر موهای‌تان زیاد پر نباشد و آسیب دیدگی شدیدی نداشته باشد و طول آن هم تا روی شانه‌های شما باشد، قیمت معقول کراتینه آن با مواد خوب و باکیفیت حدودا 170 هزار تومان است.

چگونه کراتین موی طبیعی بسازیم؟

خوشبختانه طبیعت مجموعه کاملی است از تمام چیزهایی که شما برای زیبایی هرچه تمام‌تر خود نیاز دارید. اگر می‌خواهید به کراتینه کردن مو های خود بدون زدن هیچ گونه آسیبی فکر کنید، بهترین راه حل استفاده از ماسک‌های خانگی است که 3 مورد از بهترین آن‌ها را در این مقاله معرفی کردیم. غیر از مواردی که گفته شد، می‌توانید از خواص ماسک آووکادو و روغن بادام و موز و همچنین ماسک آووکادو و روغن زیتون هم بهره مند شوید.

چند وقت بعد از کراتین میشه رنگ کرد؟

بسیاری از آرایشگران تاکید می‌کنند که به هیچ عنوان نباید موهای کراتینه را رنگ کرد. اما واقعیت این است که رنگ یا دکلره کردن بعد از کراتینه کردن مو کاملا به میزان آسیب دیدگی موهای‌تان بستگی دارد. اگر موهای‌تان دچار آسیب زیادی نشده باشد و هنگام مراجعه برای کراتینه کردن مو سالم باشند، حدودا از ده روز بعد از کراتینه کردن می‌توان مو ها را رنگ کرد. اما اگر آسیب دیدگی زیاد باشد، توصیه می‌شود که این کار را انجام ندهید. در این حالت به خصوص از دکلره کردن موها خودداری کنید زیرا دکلره آسیب و شکنندگی موهای‌تان را بیشتر می‌کند.

 

منابع:

optimisticgirls

wikihow

womansday