رنگ کردن مو در بارداری

Table of Contents

بدن شما با رشد جنین، دستخوش تغییرات زیادی می‌شود. شما وزن اضافه می‌کنید و ممکن است به صورت رندوم و تصادفی هوس غذاهای مختلفی کنید. ممکن است در این دوران دچار سوزش معده، ورم قوزک پا و خستگی زیاد شوید. در این دوران معمولا بیشتر خانم‌ها احساس خوبی نسبت به خود ندارند. باید بدانید که نسبت به تمامی این تغییرات فیزیکی هیچ کنترلی ندارید. ولی چیزی که در مورد آن کنترل دارید، رنگ کردن مو در بارداری است. با توجه به پرسش‌های بسیار در این زمینه از جمله اینکه ایا رنگ کردن مو در بارداری ضرر دارد یا نه، این مقاله را به این مهم اختصاص داده‌ایم.

آیا رنگ مو در بارداری ضرر دارد؟

یک رنگ تازه و جدید تاثیر زیادی بر خلق‌وخو و روحیه شما دارد. ولی در عین‌حال ممکن است از رنگ کردن مو در بارداری هراس داشته باشید و سوال شما هم این باشد که آیا رنگ مو برای زن باردار خطر دارد. بسیاری از رنگ‌ موها حاوی مواد شیمیایی‌اند، بنابراین ممکن است شما نگران این باشید که کودک خود را در معرض مواد شیمیایی قرار داده‌اید و آیا رنگ کردن مو برای جنین ضرر دارد. باید بگوییم که نگرانی شما در این خصوص، کاملا به جا و درست است.

خوشبختانه، امروزه اطلاعات بسیاری در این مورد وجود دارد که می‌تواند به شما کمک کند که چه زمانی برای رنگ کردن مو در دوران حاملگی مناسب است.

آیا رنگ زدن مو در دوران بارداری ضرر دارد؟

اگر می خواهید بدانید که آیا رنگ مو برای زنان باردار ضرر دارد؟ باید بگوییم که شما به عنوان یک مادر باردار، با اطلاعاتی درباره اینکه چگونه بارداری ایمن و سلامتی داشته باشید، بمباران می‌شوید. هر عملی که انجام می‌دهید و هر چه می‌خورید، بر جنین‌تان تاثیرگذار است.

برای مثال، قرار گرفتن در معرض سرب بالا در دوران حاملگی می‌تواند سبب مشکلاتی همچون زایمان زودرس، جنین کم وزن و یا سقط جنین شود (برای کسب اطلاعات بیشتر درباره لوازم آرایشی ارگانیک بدون سرب، حتما مقاله دیگر ما را بخوانید). اگر شما ماهی زیاد (با میزان جیوه بالا در این دوران) مصرف کنید، احتمالا نوزاد شما با مشکلات سیستم عصبی متولد خواهد شد.

حتی اگر درباره اهمیت محدودیت این پارامترهای سمی در دوران بارداری بدانید، ممکن است از خود بپرسید که آیا این محدودیت درباره رنگ مو نیز صدق می‌کند و رنگ مو برای حاملگی ضرر دارد؟

خبر خوب این است که رنگ مو به خودی خود، یک سم خطرناک برای کودکتان نیست، بنابراین رنگ کردن مو در بارداری ایمن است.

مقدار کوچکی از رنگ مو می‌تواند جذب پوست شود. گرچه احتمالا هنگام رنگ موهایتان ممکن است مقداری از رنگ با پوست پیشانی یا پوست سر شما در تماس باشد، ولی تنها مقدار کوچکی از مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها می‌توانند جذب پوست شوند. این مقدار اندک، نمی‌تواند سبب به خطر انداختن زندگی نوزادتان شود.

رنگ مو در هفته دوازده بارداری

چگونه رنگ کردن مو در بارداری را با خیال راحت انجام دهیم؟

آیا رنگ موبرای جنین ضرر دارد؟ به طور کلی، رنگ کردن مو در حاملگی و پوشاندن موهای سفید در بارداری بی‌خطر است. ولی با این وجود، ملاحظاتی برای به حداقل رساندن خطرات ناشی از رنگ مو برای نوزاد شما وجود دارد.

برای رنگ کردن موها تا سه ماه دوم بارداری صبر کنید

از چه ماهی در بارداری می توان مو رنگ کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که موها می‌توانند در دوران حاملگی سریع‌تر رشد کنند، بنابراین ممکن است احتیاج داشته باشید، ریشه موهایتان را در طی این دوران، رنگ کنید. برای به حداقل رساندن آسیب‌های احتمالی به جنین در حال رشد، برخی متخصصان توصیه می‌کنند تا طی 12 هفته بارداری موهایتان را رنگ نکنید.

به عبارت دیگر رنگ کردن مو در بارداری در سه ماه نخست جایز نیست و بهتر است رنگ کردن مو در سه ماهه دوم بارداری انجام شود. بسیار مهم است که در این مدت، محیط امنی برای رشد و نمو جنین‌تان فراهم کنید.

از گزینه‌های جایگزین رنگ مو استفاده کنید

به طور کل رنگ مو در دوران بارداری بی‌خطر است ولی با این وجود، اقدامات پیشگیرانه ضرری ندارد. اگر درباره ضرر رنگ مو در بارداری نگرانید، روش‌های ملایم‌تری برای به حداقل رساندن قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی انتخاب کنید.

برای مثال، به جای رنگ کردن موهایتان می‌توانید از آرایشگر خود درباره هایلایت، فراست کردن مو (frosting)، بالیاژ، مش و غیره به منظور پرهیز از اعمال مستقیم رنگ مو به پوست سر یا هر قسمت از پوست بدن سوال کنید.

انتخاب رنگ موی مناسب دوران بارداری

رنگ‌های دائمی ممکن است بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان آورند، ولی تنها گزینه روی میز برای رنگ کردن مو در بارداری نیستند. برای امنیت بیشتر در دوران حاملگی، پیشنهاد می‌کنیم تا از رنگ‌های بدون آمونیاک، بدون بلیچ (bleach-free) یا رنگ‌های نیمه دائمی استفاده ‌کنید.

ماندگاری رنگ‌های نیمه دائمی مانند رنگ‌های دائمی نیست ولی می‌تواند میزان قرار گیری‌تان در معرض مواد شیمیایی را به حداقل برساند. این مهم می‌تواند سبب ایجاد آرامش خاطر برای مادران باردار باشد. در مقاله دیگری راهنمای جامع و کاملی برای خرید انواع رنگ مو فراهم کرده‌ایم.

گزینه‌های امن‌تر، استفاده از رنگ‌ موی گیاهی برای دوران بارداری مانند حناست. در ویدیوی زیر طرز تهیه و استفاده از یک نمونه رنگ موی گیاهی را می‌آموزید که به موها رنگ زیبایی می‌بخشد:

دیگر راه‌ها برای کمتر قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

انتخاب رنگ مو ایمن و ملایم یکی از راه‌های محافظت از نوزادتان در برابر قرارگیری در معرض مواد شیمیایی است. هنگام رنگ کردن مو در بارداری تمامی ملاحظات لازم را رعایت کنید.

رنگ مو می‌تواند سبب ایجاد بخارهای سمی شود. به همین دلیل مطمئن شوید در محیطی با تهویه مناسب موهایتان را رنگ می‌کنید. توصیه می‌کنیم هنگام رنگ مو مقداری پنجره را باز بگذارید تا تنفس بخارهای سمی به حداقل ممکن برسد. همچنین مهم است که هنگام رنگ کردن مو از دستکش استفاده کنید. این امر میزان جذب مواد شیمیایی توسط پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.

قبل از رنگ کردن مو در بارداری دستورالعمل‌های درج شده بر روی بسته‌بندی رنگ را به دقت مطالعه کنید و اجازه ندهید مواد شیمیایی بیش از زمان مورد نیاز بر روی موهایتان باقی بماند. پس از کامل شدن رنگ مو، پوست سر و پیشانی خود را آبکشی کنید تا مواد رنگ از روی آن‌ها پاک شوند.

اگر شما یک آرایشگرید، خیلی سخت است تا قرارگیری در معرض مواد شیمیایی را به حداقل برسانید. ولی قرار گیری زیاد در معرض مواد بلیچ و سمی، خطر سقط جنین را به شدت افزایش می‌دهد. بنابراین نیاز است تا هنگام استفاده از این مواد، احتیاط بیشتری رعایت کنید.

اقدامات پیشگیرانه جهت رنگ کردن مو در بارداری برای آرایشگرها:

  • مرتبا دستکش‌های خود را تعویض کنید.
  • در محل کار خود (سالن آرایشگاه) غذا نخورید.
  • از ماسک هنگام رنگ کردن موهای مشتریان خود استفاده کنید.
  • سریعا هر گونه ردی از رنگ مو را بر روی پوست خود، بشویید.

رنگ مو برای زن باردار چه ضرری دارد

یک جمع‌بندی کلی:

اگر رنگ کردن مو در بارداری باعث بهبود روحیه‌تان می‌شود، حتما آن را انجام دهید. رنگ کردن مو در حاملگی خطری برای جنین نخواهد داشت. ولی برای احتیاط، بلافاصله رنگ را روی سر خود قرار ندهید.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از رنگ کل موهای خود، رنگ را روی چند رشته از موها امتحان کنید تا ببینید که آیا این رنگ، همان رنگ مورد نظرتان هست یا خیر. به یاد داشته باشید تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌توانند سبب واکنش موهایتان به رنگ شود.

بهترین رنگ موی مخصوص بارداری

همانطور که پیش‌تر گفتیم، براساس پژوهش‌های بسیار، رنگ کردن مو در بارداری یا دیگر روش‌های درمان مو مانند بوتاکس مو در این دوران بی‌خطر است و بسیاری از کارشناسان بر این حقیقت معترفند که پوست شما مقدار ناچیزی از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو را جذب می‌کند و این مقدار ناچیز خطر زیادی را در پی نخواهد داشت.

با این وجود، رعایت اقدامات احتیاطی و ملاحظات برای کاهش خطرات احتمالی به جنین در حال رشد لازم و ضروری است. برای مثال اگر پوست سرتان تحریک یا آلوده باشد، ممکن است میزان بیشتری از مواد شیمیایی موجود در رنگ موها را جذب کنید. برای پیشگیری از این مهم، به برچسب رنگ مو توجه کنید و سعی کنید رنگ‌های فاقد آمونیاک، رنگ‌های طبیعی و ارگانیک خریداری کنید.

آیا رنگ مو در سه ماه اول بارداری ضرر دارد؟ مطابق با انجمن بارداری ایالات متحده بهتر است رنگ کردن مو در بارداری به سه ماه دوم موکول شود زیرا 12 هفته اول، مهم‌ترین زمان برای رشد و نمو جنین است.

به یاد داشته باشید که حتی رنگ‌های طبیعی یا ارگانیک (غیر از حنا) ممکن است حاوی مقادیر اندکی از مواد شیمیایی باشند. بنابراین اگر می‌خواهید رنگ موی‌تان کاملا گیاهی باشد، بهتر است خودتان دست به کار شوید. در مقاله رنگ مو طبیعی به آموزش دستورالعمل ساخت چنین رنگ موهایی برای موهای روشن تا تیره پرداخته‌ایم.

سازمان غذا و داروی ایالات متحده، هنوز تعریف دقیقی از ارگانیک ارائه نکرده است. بنابراین منظور ما از ارگانیک محصولاتی است که حاوی مقادیر ناچیزی از پارابن، آمونیاک و پارا- فنیلین‌دی‌آمین (PPD) و رزوسینول باشد.

آیا گذاشتن رنگ مو در بارداری ضرر دارد

رنگ مو بارداری

همچنین قبل از رنگ کردن مو در دوران بارداری مطمئن شوید تا محصول مورد استفاده دارای عارضه‌های جانبی خطرناک نیست.

در زیر برخی از نکات مهمی که باید هنگام رنگ کردن مو در بارداری باید به خاطر سپرده شوند، بیان کرده‌ایم:

  • قبل از رنگ کردن موهایتان، پچ تست (patch test) به منظور یافتن هرگونه واکنش‌های حساسیت انجام دهید. ترجیحا پیشنهاد می‌کنیم پچ تست را در مطب دکتر انجام دهید.
  • همواره به منظور به حداقل رساندن تنفس بخار سمی حاصل از رنگ مو، موهایتان را در محیطی که تهویه مناسب دارد، رنگ کنید.
  • قبل از رنگ کردن مو در بارداری ، دستورالعمل‌های درج شده بر روی بسته‌بندی رنگ را به دقت مطالعه کنید. همانطور که پیش‌تر هم اشاره کردیم هرگز اجازه ندهید تا رنگ مو بیش از زمان لازم بر روی موهایتان باقی بماند. پس از رنگ هم پوست سر خود را آبکشی کنید.
  • از تماس مستقیم چشم و پوست سر با رنگ مو تا جایی‌که می‌شود، دوری کنید. پیشنهاد می‌کنیم هنگام رنگ کردن موهایتان از دستکش استفاده کنید.

نکته: اگر در مورد امنیت رنگ‌های مو شک دارید، با یک متخصص در این‌باره سخن گویید.

بهترین رنگ مو برای زن باردار کدام است؟

در ادامه به معرفی بهترین رنگ موها برای استفاده در دوران بارداری می‌پردازیم.

رنگ موی اقتصادی و فاقد آمونیاک گارنیه اولیا (Garnier Olia)

رنگ موی بدون آمونیاک گارنیه با 60% روغن‌های طبیعی فرموله شده که از این لحاظ، گزینه عالی برای رنگ کردن مو در بارداری به شمار می‌آید. چرا که تمرکز روغن در رنگ، باعث تقویت فرایند رنگ‌آمیزی شده و سبب ایجاد رنگی شاداب‌تر خواهد شد. وجود این روغن‌های طبیعی باعث نرمی، لطافت و بوی خوش موها می‌شود. همچنین از آنجا که این رنگ مو بدون آمونیاک است، پس بوی تند آمونیاک به مشام نمی‌رسد. مادرانی که می خواهند بدانند که آیا بوی رنگ برای جنین ضرر دارد یا خیر؟ می توانند با خیالی آسوده از این رنگ موها استفاده کنند.

رنگ مو دائمی و طبیعی ONC با بهترین طیف رنگ‌

این رنگ مو فاقد هیچ ‌یک از مواد مضر (آمونیاک، پارابن و سولفات) نیست. به علاوه در ترکیبات این رنگ، موادی مفیدی همچون روغن ارگانیک ارگان، روغن نارگیل، ویتامین C و ویتامین E استفاده شده است. رنگ موی ONC چه در رنگ کردن مو و چه در مراقبت از مو، نسبت به رقبای خود حرف اول را می‌زند.

روغن ارگانیک ارگان باعث مرطوب‌ ساختن موها بدون چرب و سنگین ساختن آن‌ها می‌شود. منتقدان اعلام داشته‌اند که این رنگ قادر به فراهم ساختن رنگ روشن (درست همانند رنگ موهای معمولی) است و بوی خوش آن به دلیل عصاره موز در آن است. این رنگ، شامل 29 طیف رنگی مختلف است؛ بنابراین می‌توانید برای رنگ کردن مو در بارداری ، نزدیک‌ترین رنگ دلخواه خود را انتخاب کنید.

بهترین طیف رنگمو دائمی و طبیعی ONC

حنا؛ بهترین رنگ موی 100% طبیعی

حنا را همه دوست ندارند، ولی اگر به دنبال تغییر رنگ موی خود به قرمز بلوطی هستید، این پودر طبیعی مناسب‌ترین گزینه برایتان خواهد بود. اگر حنای استفاده شده خالص باشد، تنها موهای شما را تیره‌تر خواهد کرد. برای رنگ نهایی، می‌توانید نسبت مایع مورد استفاده در خمیر و همچنین مدت زمان قرارگیری حنا بر روی موهایتان را تنظیم کنید. از آنجا که این پودر حاوی هیدروژن پراکسید نیست، کیفیت موهایتان را بسیار بهتر از دیگر محصولات موجود در بازار می‌کند.

رنگ موی دائمی Keune So Pure با بهترین رایحه

این رنگ مو، فاقد آمونیاک و پارابن است که در طول زمان باعث بهبود کیفیت مو (به دلیل فیتوکراتین) می‌شود و جزء بهترین گروه برای رنگ کردن مو در بارداری است. فیتوکراتین یک پروتئینی است که به صورت طبیعی در پوست و ناخن و عصاره ارگانیک گیاهان یافت می‌شود.

این رنگ مو، همچنین حاوی روغن ارگان، روغن نارگیل و ویتامین A و E به منظور افزودن خاصیت مرطوب‌کنندگی به آن است. رایحه یاس و چوب صندل، بوی خوشی را به موهای شما می‌بخشد و این احساس را در شما ایجاد می‌کند که در یک مرکز آبگرم هستید. این رنگ مو دارای 37 طیف مختلف است که انتخاب را برایتان سهل و آسان می‌کند.؛ طوری‌که هر کدام را که دوست داشتید، می‌توانید انتخاب کنید.

ژل رنگ موی دائمی و گیاهی Herbatint

یکی دیگر از گزینه‌های امن برای رنگ کردن مو در بارداری رنگ موی Herbatint (هرباتینت) است که متکی به مواد اولیه طبیعی مانند رزماری و پوست گردو (به جای مواد شیمیایی) بوده و بهترین گزینه برای موهای تیره است. این رنگ، کمی بیش از دیگر رنگ‌ موها بوی گیاهان را در خاطرتان زنده می‌کند ولی این رایحه چندان قوی نیست. منتقدان درباره اینکه چگونه این رنگ سبب نرمی، لطافت و مرطوب‌کنندگی موها می‌شود، نظر مثبتی دارند؛ ولی خاطرنشان کرده‌اند که در محتویات بسته‌بندی رنگ هیچ ظرف پلاستیکی یا اپلیکاتور برای هم زدن رنگ وجود ندارد.

آیا رنگ کردن مو در دوران بارداری ضرر دارد؟

دوران بارداری زمان شادی و سرور است ولی با خود نگرانی‌های بسیاری در مورد ایمنی جنین به همراه دارد. از جمله این دغدغه‌ها، تاثیر رنگ مو در دوران بارداری است. به علاوه بسیاری از خانم‌ها دغدغه آرایش کردن در بارداری را هم دارند که در مقاله دیگری مفصلا به آن پرداخته‌ایم.

گرچه پژوهش‌های مختلفی انجام شده و گاها برخی از آن‌ها نظر متفاوتی اعلام داشته‌اند، ولی تقریبا بیشتر آن‌ها با این‌که رنگ کردن مو در بارداری بی‌خطر است (به ویژه پس از سه ماه نخست)، اتفاق نظر دارند. با این وجود برخی از ملاحظات و بسیاری ناشناخته‌ها در این بین وجود دارد.

در ادامه قصد داریم تا به راهکارها برای کاهش عوارض جانبی یک نگاه کلی بیاندازیم:

  • رنگ‌های گیاهی مانند حنا یا دیگر رنگ‌های طبیعی خطر جذب مواد شیمیایی توسط پوست را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
  • پیشنهاد می‌کنیم در این دوران بیشتر از رنگ‌هایی استفاده کنید که نیازی به رنگ ریشه نداشته باشند، مانند بالیاژ کردن یا هایلایت با فویل.

زیبایی موها در بارداری

آیا رنگ مو در بارداری خطرناک است؟

همانطور که خود بهتر می‌دانید رنگ مو حاوی مواد شیمیایی بسیار خطرناک مانند آمونیاک، پارابن، فتالات و هیدروژن پراکسید است. در زمان بارداری تمامی تلاش خود را به کار گیرید تا کمترین میزان تماس با هر مواد سمی داشته باشید.

همانطور که بارها و بارها در این نوشتار به آن اشاره کردیم، هنگام رنگ کردن مو در بارداری ، تنها مقدار ناچیزی از مواد شیمیایی از طریق پوست سر جذب بدن می‌شود. این بدان معناست که احتمال وارد شدن مواد شیمیایی به جریان خون و در نتیجه بدن جنین کم است. به همین دلیل کالج تخصصی زنان و زایمان ایالت متحده آمریکا رنگ کردن مو در بارداری را تقریبا بی‌خطر می‌داند.

با این وجود بد نیست به ذکر چند پژوهش مهم پردازیم که به خطرات ناشی از اقدام به بارداری و رنگ مو پرداخته است:

یک پژوهش منتشر شده در سال 2005 مشخص کرد خطر نوروبلاستما (نوعی تومور عصبی) در کودکان 538 مادر که در دوران بارداری خود از یکی از انواع رنگ موها استفاده کرده بودند (نسبت به 504 مادری که از رنگ مو به هیچ وجه در این دوران استفاده نکردند) افزایش متوسطی دارد.

جالب است بدانید برپایه نتیجه این پژوهش، خطر رنگ‌های موقت نسبت به رنگ‌های دائمی درباره تولد کودکانی با بیماری نوروبلاستما بسیار قوی‌تر است. مطالعه دیگری که در سال 2014 منتشر شد، این نتیجه را تایید کرد ولی محققان در هر دو پژوهش بر این باور استوار بودند که نتیجه پژوهش آنان درخصوص رنگ کردن مو در بارداری نیازمند تحقیق و بررسی بیشتر است.

نتایج مختلفی درباره رنگ کردن مو در بارداری و تولد نوزادانی با تومورهای زایای بیضه وجود دارد. برای مثال در تحقیقی انجام شده در 2018، هیچ ارتباطی بین این دو کشف نشد. ولی در پژوهشی در سال 2020 مشخص شد که این بیماری بیشتر در کودکانی شایع‌تر است که مادرانشان در دوران بارداری در معرض مواد شیمیایی غذاهای کبابی یا انواع رنگ موها قرار گرفته بودند.

چند توصیه مهم درباره رنگ کردن مو در دوران بارداری

1. اگر می خواهید بدانید که آیا رنگ مو در اوایل بارداری ضرر دارد یا خیر؟ باید بگوییم که بهتر است، رنگ کردن مو در ماه اول بارداری را برای خود ممنوع کنید. همواره این نکته مهم را به خاطر داشته باشید که رشد جنین در سه ماه نخست بسیار سریع است. بنابراین، این زمان، زمان رعایت احتیاط‌ها و ملاحظات پیشگیرانه است. پس از سه ماه نخست، خطر صدمه وارد به جنین بسیار کم می‌شود.

2. اگر هر گونه زخم در پوست سر شماست، از رنگ کردن مو در بارداری منصرف شوید: چرا که این زخم‌ها می‌توانند احتمال جذب مواد شیمیایی از طریق پوست به جریان خون را افزایش دهند.

3. استفاده از رنگ‌های گیاهی مانند حنا: استفاده از این رنگ‌ها برای رنگ کردن مو در بارداری خطر ناشی از جذب مواد شیمیایی را به شدت کاهش می‌دهند. حتما قبل از رنگ کردن مو در بارداری در مورد ترکیبات آن سوال کنید. اگر این عمل را در خانه انجام می‌دهید، حتما پیش از رنگ کردن، دستورالعمل نوشته شده در بسته‌بندی را با دقت مطالعه کنید.

4. بالیاژ مو، مش یا هایلایت مو با فویل به جای رنگ کردن مو در بارداری: همانطور که پیش‌تر گفتیم در این روش از تماس مستقیم رنگ با پوست کف سر هیچ خبری نیست.

5. تمرین برخی از اقدامات احتیاطی در خانه: دستکش بپوشید و تنها به اندازه مدت زمان توصیه شده، رنگ را روی موهایتان نگاه دارید. حتما بلافاصله پس از اتمام این زمان، پوست سر خود را با آب بشویید. برای پاک کردن رنگ مو از پوست و ناخن می‌توانید از ترفندهای طلایی مقاله دیگر ما کمک بگیرید. این تمرین‌ها، روش‌های هوشمندانه‌ای هستند که برای هر زمان، حتی زمانی که حامله نیستید، مفید و سودمندند.

6. اگر برای رنگ کردن مو در بارداری به سالن‌های زیبایی می‌روید، خطر ابتلا به کووید-19 را جدی بگیرید: قطعا شما نمی‌خواهید علاوه بر نگرانی‌تان درباره تاثیر رنگ کردن مو در بارداری ، نگرانی درباره احتمال ابتلا به کووید-19 هم را به آن بیافزایید. برای به حداقل رساندن خطر، زمان‌هایی را برای رفتن به سالن‌های زیبایی انتخاب کنید که کمتر شلوغ باشد. به یاد داشته باشید هم شما و هم آرایشگرتان هر دو باید از ماسک و مواد ضدعفونی کننده مناسب دست استفاده کنید.

7. رنگ مو در محیطی با تهویه مناسب: همانطور که بارها گفتیم تهویه مناسب به معنای کاهش خطر تنفس بخارهای سمی رنگ موهاست که ممکن است خطرات جدی برای جنین در حال رشد داشته باشد. همچنین تهویه بهتر، خطر احتمال ابتلا به کرونا را هم کاهش می‌دهد. تهویه مناسب در خانه بدان معناست که هنگام رنگ کردن مو در بارداری از فضای باز یا فضای مجهز به فن یا پنجره باز استفاده کنید. تهویه مناسب در آرایشگاه‌ها نیز به معنای اجتناب از ازدحام جمعیت است که به گردش هوای سالم‌تر کمک می‌کند.

رنگ و مش در ماه آخر بارداری

رنگ مو هنگام پرستاری از جنین

پژوهش‌های کمی درباره استفاده از رنگ مو هنگام پرستاری از جنین وجود دارد. متخصصان سلامت معمولا عقیده دارند که رنگ مو در دوران شیردهی ، خطر جدی متوجه نوزاد نمی‌کند زیرا اساسا مقدار مواد شیمیایی (حاصل از رنگ مو) وارد شده به شیر مادر بسیار ناچیز است.

مگان مارکل در دوران بارداری و موهایی که سفید نیستند!

مهم نیست که در دوران بارداری مگان مارکل، استایل وی بیشتر ورزشی بوده ولی هیچ موی سفیدی در سر وی مشاهده نشده است. همین باعث حدس و گمان‌هایی برای چگونه پوشاندن موهای سفید وی شده است.

شاید توجه ویژه به این امر در جوامع غربی از سال‌ها بحث و مجادله شدید بر امنیت زنان هنگام رنگ کردن مو در بارداری نشات می‌گیرد.

برای پاسخ به سوال آیا در بارداری می توان مو رنگ کرد؟ باید بگوییم که مطابق با NHS (سازمان سلامت انگلستان) مواد شیمیایی موجود در رنگ‌های دائمی و نیمه دائمی، بسیار سمی نیستند؛ و تحقیقات بسیاری (با این وجود محدود) نشان داده‌اند که رنگ کردن مو در بارداری بی‌خطر است.

با این وجود، برخی مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها بسیار خطرناک است. ولی به طور کلی و مطابق با تحقیقات انجام شده در این مورد، دوز استفاده شده از این مواد در رنگ موها خطر جدی برای سلامت جنین ندارند. این بدان معناست که مادران هنگام استفاده از انواع رنگ کردن مو در بارداری ملاحظات لازم، مانند پوشیدن دستکش، رنگ کردن در محیطی با تهویه مناسب و غیره را (به منظور به حداقل رساندن خطرات احتمالی برای سلامت جنین) رعایت کنند.

همچنین مادران می‌توانند برای رنگ کردن مو در بارداری از رنگ‌های گیاهی مانند حنا استفاده کنند.

ورای جنبه‌های ایمنی درباره رنگ نکردن مو در دوران حاملگی، دلایل دیگری وجود دارد که مادران باردار مانند مگان مارکل ممکن است بخواهند تا از رنگ کردن مو در بارداری اجتناب ورزند.

ورای خطرات احتمالی رنگ کردن مو در سه ماه نخست بارداری برای جنین، بدن به دلیل تغییرات هورمونی شدید واکنش‌های متفاوتی به رنگ مو می‌دهد. این واکنش‌ها در برخی آن قدر شدید است که حتی ممکن است موهایشان هیچ رنگی نگیرد.

قویا پیشنهاد می‌کنیم رنگ کردن مو قبل از اقدام به بارداری انجام شود و اگر به هر دلیل خواهان رنگ مو در حاملگی هستید، پیش از انجام با پزشک خود حتما مشورت کنید.

گرچه روی هم رفته بهتر است از رنگ کردن مو در بارداری پرهیز شود ولی اگر مادران به هر دلیل خواهان آن باشند، بهتر است از رنگ‌های گیاهی یا رنگ‌های بدون آمونیاک و پارابن استفاده کنند. این رنگ‌ها حاوی مواد شیمیایی کمتر است که در نتیجه سبب واکنش‌های منفی کمتری هم خواهد شد. همچنین توصیه می‌کنیم از رنگ موهایی استفاده کنید که نیازی به دکلره نداشته باشند. در مقاله دیگری به آموزش رنگ مو بدون دکلره در خانه پرداخته‌ایم. بهتر است تا جای ممکن از دکلره کردن مو در بارداری بپرهیزید.

حال سوال اساسی اینجاست که : چگونه بدون رنگ کردن مو در بارداری ، موهای خاکستری خود را مانند مگان بپوشانیم؟

آیا شامپو رنگ برای زن باردار ضرر دارد

اگر به هر دلیل قصد رنگ کردن مو در بارداری را ندارید، می‌توانید از اسپری‌های رنگ قابل شست‌وشو، شامپو یا ریمل‌های خشک جهت پوشاندن موهای خاکستری‌تان استفاده کنید. البته برخی بر این باورند که استفاده از شامپو رنگ در بارداری ضرر دارد. 

این مواد از انواع گوناگون مواد معدنی تشکیل شده که به محض شست‌وشوی موهایتان در آب حل می‌شوند.

Color wow، نمونه‌ای از این دسته از محصولات شگفت‌انگیز است که می‌توان برای رنگ کردن مو در بارداری از آن استفاده کرد. در صورت استفاده صحیح از این محصول خارق‌العاده (برای پوشاندن مو‌های سفید)، تا سه روز دوام می‌آود. همچنین برای این مهم می‌توانید از اسپری رنگ مو در دوران بارداری اورال استفاده کنید. طرز استفاده از آن ساده است، تنها کافی است مستقیم بر روی موهای سفید اسپری کنید.

گرچه این محصولات با شست‌وشو از بین می‌روند، تنها نگرانی در مورد آنان این است که ممکن است ریشه مو تیره‌تر از دیگر قسمت‌های مو به نظر آید.

دیگر گزینه روی میز برای رنگ کردن مو در بارداری (تنها رنگ موهای سفید)، چسب‌های مو هستند ولی ماندگاری آن‌ها تنها یک روز است و البته کمی موها را چرب می‌کنند.

متخصصان مو همچنین عقیده دارند که ممکن است مگان مارکل از ترفند مخفی کردن هر رشته از موهای سفید در میان موهای سیاه استفاده کرده باشد.

دیگر تاکید متخصصان مو این است که از ظاهرهای براق مانند دم اسبی بستن، نوارهای فرانسوی و صاف شلاقی جدا خود خودداری کنید؛ زیرا باعث بیشتر نشان دادن موهای سفید خواهد شد. یکی از بهترین راهکارها برای مخفی سازی موهای سپید، حالت دادن مو با کمک سشوار است زیرا زمانی‌که موها حالت‌دار باشد، راحت‌تر می‌توان موهای سپید را لابه‌لای موهای مشکی مخفی کرد.  همچنین برای مخفی کردن موهای سفید حجم می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. فر کردن، فرق زیگزاک و هرچه که تمرکز را از قسمت‌های خاصی از موهایتان دور کند، بسیار کمک‌کننده خواهد بود.

با امید به رضایت شما از این نوشتار، مشتاقانه منتظر دیدگاه‌های ارزشمند و امتیاز شما به این مقاله هستیم.

سوالات متداول

چگونه می‌توان رنگ کردن مو در دوران بارداری را به صورت کاملا ایمن انجام داد؟

تمام نکات مربوط به پاسخ این سوال را می‌توانید در این مقاله بخوانید اما یش از انجام باید با دکترتان در این‌باره مشورت کنید.

آیا رنگ و مش برای زن باردار ضرر دارد؟

تقریبا نظر بیشتر متخصصین این است که تنها بهتر است در سه ماه نخست از رنگ یا مش کردن موها پرهیز کرد. بنابراین، با رعایت تمامی مواردی که در این مقاله ذکر شد، رنگ کردن مو در بارداری خطر جدی را متوجه جنین نخواهد کرد. با این وجود بهتر است برای به حداقل رساندن تماس پوست سر با مواد شیمیایی موجود در رنگ‌ها، به جای رنگ کردن، بالیاژ مو، هایلایت با فویل یا مش را انجام دهید.

رنگ مو در ماه آخر بارداری برای کدامین مادران ممنوع است؟

مادرانی با مشکلات تنفسی و حساس به بو و رایحه مواد آرایشی، مادرانی با سابقه حساسیت یا آلرژیک به رنگ‌های مو و مادرانی با سابقه حساسیت گوارشی نسبت به مواد آرایشی پر خطر.

آیا بوی رنگ برای زن باردار ضرر دارد؟

افرادی که نگران مضرات بوی رنگ برای جنین و مادران هستند، می توانند از انواع رنگ مو بدون آمونیک در دوران بارداری استفاده کنند.

آیا رنگ مو باعث سقط جنین میشود؟

هیچکس منکر مضرات رنگ مو در بارداری نیست اما این مضرات به قدری شدید نیستند که باعث سقط جنین شوند.

گذاشتن رنگ مو در بارداری از چه ماهی امکان پذیر است؟

همانطور که در متن مقاله اشاره کردیم، بهتر است از رنگ کردن مو در هفته دوم بارداری و حتی سه ماهه اول بارداری خودداری نمایید.

رنگ کردن ابرو در بارداری ضرر داد؟

رنگ کردن ابروها تاثیر زیادی روی مادر و فرزند ندارد اما بهتر است از محصولات بدون آمونیک و گیاهی استفاده کرد تا بوی رنگ مادر را اذیت نکند.