یکی از محصولات آرایشی پرکاربرد پرایمر است که اگر قبل از انجام آرایش از آن استفاده کنید، دوام و ماندگاری آرایشتان افزایش می یابد و لازم نیست در طول روز چندین بار آرایشتان را تجدید کنید. پرایمرها معمولا منافذ باز پوست و خطوط ریز پوستی را تا حدی می پوشانند و در مجموع پوست را صاف و یکدست می کنند تا مواد آرایشی بهتر روی پوست قرار بگیرند. خیلی از خانم ها به دنبال محصولات خانگی هستند تا آن را جایگزین لوازم آرایشی شرکتی کنند. خوب است بدانید روش های متعددی برای ساخت پرایمر خانگی وجود دارد که در این مقاله طرز ساخت و استفاده از آن ها را به شما آموزش می دهیم. پس با ما همراه باشید.

مزایای استفاده از پرایمر آرایشی

پرایمر برای زیرسازی آرایش صورت است که باید قبل از شروع میکاپ از آن استفاده کنید و از مزایای آن شامل:

  • صاف و یکدست کردن پوست
  • آماده سازی پوست برای میکاپ
  • بستن و پوشاندن منافذ باز پوست
  • پوشاندن چروک‌های عمیق و سطحی پوست
  • مات کردن پوست
  • جلوگیری از برق زدن پوست
  • محو کردن جای جوش، لک، تیرگی اطراف چشم و …
  • افزایش دوام و ماندگاری میکاپ
  • کنترل چربی پوست
  • خاصیت نرم کنندگی

بهره مند شوید.

چگونه پرایمر خانگی بسازیم؟

در این بخش طرز تهیه بهترین و موثرترین انواع پرایمر خانگی و طرز استفاده از آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.

چگونه پرایمر خانگی بسازیم؟

پرایمر خانگی برای پوست خشک

روغن نارگیل یکی از ترکیبات طبیعی بسیار مهم است که علاوه بر تامین رطوبت مورد نیاز پوست می تواند التهاب، قرمزی ها و چین و چروک پوست را تا حد زیادی کاهش دهد.

برای ساخت این پرایمر خانگی باید یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را با یک سوم پیمانه ژل آلوئه ورا مخلوط کرده و مقداری پودر آرایشی معدنی به آن اضافه کنید. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید. پرایمر شما آماده است، این پرایمر برای هر نوع پوستی مناسب است؛ به خصوص برای کسانی که پوست خشک یا پیر و فرسوده دارند. این محصول نقش مرطوب کننده را ایفا کرده و تاثیر بسیاری در زیبایی، نرمی و لطافت پوست آن ها خواهد داشت.

نحوه استفاده از این پرایمر به این صورت است که قبل از آرایش کردن باید با کمک انگشتان یا برس تمیز آرایشی آن را روی پوستتان پخش کنید.

پرایمر خانگی با گلیسیرین

یکی از ساده ترین و موثرترین روش های ساخت پرایمر خانگی استفاده از گلیسیرین است. گلیسیرین برای پوست عالیست، چون به عنوان یک مرطوب کننده آبرسان عمل می کند. در واقع گلیسیرین به پوست در حفظ آب کمک می کند و از این طریق ظاهری سالم، جوان و شفاف به پوست شما می بخشد. علاوه بر این بافت گلیسیرین کمی چسبناک است و همین باعث می شود آرایش شما مدت زمان بیشتری دوام بیاورد.

برای بهره مندی از خواص گلیسیرین برای پوست باید گلیسیرین و آب را به نسبت 1 به 10 با هم مخلوط کنید و داخل یک ظرف خالی اسپری بریزید. برای استفاده از این پرایمر، اسپری را در فاصله 30 سانتی متری از صورت خود نگه دارید و اسپری کنید؛ با این کار علاوه بر هیدراته شدن پوست تان، پوست کمی درخشان می شود. این اسپری پرایمر حتی در روزهای گرم تابستان هم دوام خوبی روی پوست خواهد داشت.

توجه داشته باشید که نباید از این پرایمر برای مدت طولانی روی پوست استفاده کنید، چون می تواند محل تجمع باکتری ها باشد.

پرایمر خانگی با کالامین برای پوست چرب

پماد کالامین یک پماد درمانی است که از آن جهت درمان و بهبود جوش های آبله مرغان استفاده می شود. این پماد خاصیت خشک کنندگی دارد؛ یعنی چربی اضافه پوست شما را جذب کرده و به همین دلیل است که بعضی افراد برای درمان جوش صورت هم از آن استفاده می کنند.

اگر پوستتان چرب است و به دنبال یک پرایمر خانگی خوب هستید تا آرایشتان به خوبی روی پوست بنشیند و براق به نظر نرسد پیشنهاد می کنیم حتما از پماد کالامین به عنوان پرایمر استفاده کنید. با کالامین یک لایه گچ مانند روی پوستتان ایجاد می شود و شما می توانید کرم پودر، رژگونه، سایه و … را بدون نگرانی از پاک شدن روی پوستتان بزنید، آرایشتان را کامل کنید و از جلوه نهایی ماتی که روی پوستتان ایجاد می کند نهایت لذت را ببرید‌.

پرایمر خانگی با کالامین برای پوست چرب

توصیه می کنیم قبل از استفاده از پماد کالامین مقداری مرطوب کننده روی پوستتان بزنید چون لوسیون کالامین خشک بوده و پوست را هم خشک می کند. بعد از استفاده از کرم مرطوب کننده مقداری از کالامین را روی یک سطح تمیز بریزید و یک لایه نازک از آن را با قلم مو تمیز بردارید و روی کل سطح پوست صورتتان بکشید.

نکته: اگر دفعه اولتان است که از لوسیون کالامین استفاده می کنید حتما یک تست حساسیت انجام دهید تا خیالتان راحت شود که به آن حساسیت ندارید.

ساخت پرایمر خانگی با آلوئه ورا

آلوئه‌ورا، یکی از ترکیبات جدایی ناپذیر در لوازم آرایشی و بهداشتی باکیفیت است. آلوئه ورا مرطوب کننده عمیق پوست است و از این طریق از خشکی پوست جلوگیری کرده و به راحتی التهاب ایجاد شده روی پوست را برطرف می کند. علاوه بر این غنی از ویتامین A و E است که سبب جوانسازی، شادابی، درخشش، لطافت و نرمی پوست می گردد و خطوط ریز پوست را می پوشاند و آرایش شما را یکنواخت می کند. ژل آلوئه ورا بافتی بسیار سبک و نرم دارد که حالتی مخملی به پوست می بخشد. خلاصه اینکه خواص آلوئه ورا برای پوست بی شمار است.

روش ساخت پرایمر خانگی با آلوئه ورا

برای ساخت این پرایمر به یک قسمت ژل آلوئه ورا و یک قسمت کرم مرطوب کننده (حاوی ضدآفتاب) نیاز دارید. ژل آلوئه ورا و کرم مرطوب کننده را با هم مخلوط کنید و به هم بزنید به همین راحتی پرایمر شما آماده شد. افراد با پوست های گوناگون می توانند از این پرایمر استفاده کنند.

پرایمر با استفاده از آلوئه ورا و فندوق افسونگر

برای تهیه این پرایمر خانگی به سه نوع ماده احتیاج دارید. این سه نوع ماده عبارتند از ژل آلوئه ورا، کرم مرطوب کننده (ترجیحا دارای ترکیب ضدآفتاب) و فندق افسونگر. برای ساخت این پرایمر ژل آلوئه ورا و کرم مرطوب کننده را به نسبت مساوی با هم ترکیب کنید و سپس چند قطره فندق افسونگر به آن اضافه کنید. مقدار دقیق قطره ها بستگی به میزان پرایمر و قوام موردنظر شما دارد. مواد را به خوبی با هم ترکیب کنید و برای داشتن آرایشی بادوام و بی عیب و نقص از آن استفاده کنید.

در قسمت قبل در مورد خواص آلوئه ورا توضیح دادیم اکنون به بررسی خواص فندوق افسونگر می پردازیم. فندوق افسونگر حاوی آنتی اکسیدان هایی است که به جلوگیری از التهاب پوست کمک می کند. استفاده موضعی از آن قرمزی ناشی از آسیب یا تحریک را کاهش می دهد. بنابراین اگر پوست چرب و مستعد جوش دارید افزودن فندق افسونگر در پرایمر برای پوست شما بسیار مفید است. به علاوه این پرایمر یک محصول عالی برای تمیزکردن پوست و ایجاد شادابی و حس طراوت در آن است.

پرایمر با استفاده از آلوئه ورا و فندوق افسونگر

 

پرایمر خانگی برای بستن منافذ پوست

برای ساخت این پرایمر به ژل آلوئه ورا، روغن بادام شیرین، آب، ظرف اسپری خالی نیاز دارید‌‌. در ادامه قدم‌به‌قدم به شما آموزش می‌دهیم که چگونه پرایمر خود را با این مواد تهیه کنید.

برای تهیه این پرایمر ابتدا آب و ژل آلوئه ورا را به نسبت 3 به 1 با هم مخلوط کنید. در مرحله بعد نوبت به اضافه کردن روغن بادام شیرین می رسد. پس از اضافه کردن روغن بادام شیرین مواد را به خوبی با هم مخلوط کنیم و تا جایی هم بزنید که حالت ژله ای بگیرد. سپس داخل ظرف اسپری ریخته و قبل از آرایش به صورت خود اسپری کنید و با انگشت ماساژ دهید. هر موقع خشک شد می توانید آرایش را آغاز کنید.

این پرایمر منافذ پوست را پوشانده و باعث یک دست شدن کرم پودر روی پوست شما می‌شود.

ساخت پرایمر چشم خانگی

از کانسیلر، فوندیشن و یا BBکرم در صورتی که خاصیت پرایمر را داشته باشند می توان به عنوان یک پرایمر خانگی استفاده کرد؛ در غیر این صورت باید از یک پرایمر جداگانه استفاده کنید. یکی از انواع پرایمر آرایشی پرایمر چشم است. برای ساخت پرایمر چشم خانگی به روش زیر عمل کنید.

مواد لازم:

  • مقداری کرم پودر و کانسیلر به اندازه مساوی
  • مقداری مرطوب کننده صورت
  • مقداری ژل آلوئه‌ ورا

برای ساخت این پرایمر چشم ابتدا لازم است کانسیلر و کرم پودر را به نسبت مساوی در یک ظرف بریزید و با هم ترکیب کنید. سپس کمی کرم مرطوب کننده به ترکیب بیفزایید و دوباره همه مواد را با هم مخلوط کنید. در آخر به مقدار خیلی کم ژل آلوئه ورا به ترکیب اضافه کرده و به عنوان پرایمر چشم از آن استفاده کنید تا آرایش چشمتان زیبا و بادوام شود.

نحوه استفاده:

مقداری از ترکیب به دست آمده را با یک براش آرایشی تمیز یا یکی از انگشتانتان به پلک خود بزنید و به خوبی پخش کنید. بعد از اینکه پرایمر خشک شد می توانید شروع به آرایش کردن کنید.

نکات مهم برای ساخت پرایمر چشم خانگی:

  • مخلوط این‌مواد باید یکدست باشد و برجستگی و توده نداشته باشد.
  • رنگ کانسیلر و کرم پودر را هم باید متناسب با رنگ پوستتان باشد.

ساخت پرایمر چشم خانگی

پرایمر چشم خانگی با پودر بچه و کرم پودر

برای تهیه پرایمر چشم خانگی به پودر بچه، فوندیشن و کرم مرطوب کننده نیاز دارید. ابتدا درون یک ظرف تمیز مقداری فوندیشن، کمی کرم مرطوب کننده و مقداری پودر بچه را با هم مخلوط کنید. مقدار دقیق مواد ترکیبی به نوع پوست شما بستگی دارد. اگر پوست چربی دارید پودر بچه و اگر پوست خشکی دارید کرم مرطوب کننده را افزایش دهید. در صورتی که پوستتان خشک است، می توانید چند قطره روغن ویتامین E هم به ترکیب اضافه کنید.

نحوه استفاده:

مقداری از پرایمر را با استفاده از یک براش یا یکی از انگشتانتان بردارید و به آرامی آن را پشت پلک خود بزنید و اجازه دهید تا خشک شود. حالا پلک شما برای آرایش و زدن سایه و مداد آماده است.

 این پرایمر خانگی با بافت سبکش یک لایه نازک روی پلک شما ایجاد کرده و پلک شما را برای سایه زدن آماده می کند. استفاده از آن به افزایش ماندگاری سایه چشم کمک کرده و آرایش چشم را زیباترمی کند.

ساخت پرایمر سایه برای پلک‌ها با آلوئه‌ ورا

همانطور که در قسمت های قبل اشاره نمودیم آلوئه ورا خاصیت های بسیاری برای پوست دارد؛ ازجمله: خاصیت ضدالتهابی، آنتی اکسیدانی، ضدخارش و ضد باکتری. ژل آلوئه ورا سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و آمینواسید و دیگر مواد ضروری برای سلامت پوست است. برای ساخت این پرایمر خانگی با آلوئه ورا به روش زیر عمل کنید:

مواد لازم:

  • یک قاشق چای خوری رس بنتونیت
  • نصف قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا
  • دوقاشق چای خوری نشاسته ذرت

ابتدا رس بنتونیت را درون یک ظرف تمیز بریزید و بعد نشاسته ذرت را به آن اضافه کنید. سپش ژل آلوئه ورا را به مخلوط اضافه کرده و همه مواد را به خوبی هم بزنبد تا پرایمر آماده شود.

نحوه استفاده از پرایمر چشم:

با یک براش یا یکی از انگشتانتان کمی از پرایمر را برداشته و به پشت پلکتان بزنید، صبر کنید تا خشک شود. سپس آرایش چشم مرحله به مرحله را انجام دهید.

نکات مهم:

  • این پرایمر را داخل یخچال نگهداری کنید.
  • این پرایمر حدودا تا دو هفته قابل استفاده است و بعد از آن دیگر نمی توانید از آن استفاده کنید و باید پرایمر جدید بسازید.

ساخت پرایمرچشم برای پلک‌ها با آلوئه‌ ورا

پرایمر خانگی با گلاب

اگر به دنبال یک راهکار برای تثبیت و افزایش دوام آرایش خود هستید و از طرفی هم نمی خواهید از مواد شیمیایی استفاده کنید به شما پیشنهاد می کنیم با مقداری گلیسیرین، آب، گلاب و آلویه ورا یک پرایمر خانگی بسازید و از مزایای بی نظیر آن بهره مند شوید.

برای تهیه این پرایمر ابتدا یک بطری اسپری خالی را به صورت بصری یا با استفاده از ماژیک به پنج قسمت مساوی تقسیم کنید. دو قسمت از بطری را با آب پر کنید، دو قسمت دیگر را هم با گلاب و قسمت آخر را هم گلیسرین و آلوئه ورا. درب بطری را بسته و آن را تکان دهید تا همه مواد به خوبی با هم مخلوط شود. اگر پوست خشکی دارید می توانید تمام قسمت آخر را با گلیسیرین پر کنید. (مقدار گلیسیرین را مطابق با ظرف خود استفاده کنید چون اگر مقدار گلیسیرین زیاد شود پرایمر شما چسبناک می شود و ظاهر غیرطبیعی به آرایشتان می دهد).

استفاده از آلوئه ورا در این ترکیب یک اثر خنک کنندگی به آن اضافه می کند که برای آب و هوای گرم و مرطوب عالی است. از این محلول می توانید قبل و بعد از آرایش استفاده کنید چون هم خاصیت فیکساتور دارد و هم پرایمر چشم است. این محلول تا ماه ها در یخچال قابل نگهداری است.

گلاب

کلام آخر

پرایمر یک محصول برای زیرسازی آرایش است که اگر قبل از میکاپ از آن استفاده کنید، دوام و ماندگاری آرایش شما بالا می رود و آرایش شما جلوه طبیعی و زیباتری پیدا می کند‌. همانطور که متوجه شدید، برای تهیه پرایمر خانگی روش های متعدد و متنوع بسیاری وجود دارند. شما می توانید با کمک مواد طبیعی مغذی که در خانه دارید به راحتی یک پرایمر تهیه کنید و از آن استفاده کنید.

سوالات متداول

در این بخش به رایج ترین سوالات شما در رابطه پرایمر خانگی ، پاسخ خواهیم داد.


پرایمر های خانگی نسبت به پرایمرهای موجود در بازار چه مزیتی دارد؟

ساخت پرایمر در خانه باعث صرفه جویی در هزینه ها می شود. علاوه بر این پرایمر خانگی پوست صورت شما را از هر نوع واکنش آلرژیکی به مواد شیمیایی در امان نگه می دارد. هنگام ساخت پرایمر خانگی فرد به اندازه هربار مصرف یا مصرف چند روزه مواد را با هم ترکیب می کند؛ بنابراین دائما پوست صورت خود را به مواد تازه آغشته می کند. در حالی که در تمامی پرایمرهای بازاری مواد نگهدارنده به کار رفته است.

بهترین پرایمر خانگی کدام است؟

برای بهره بردن از خواص بهترین پرایمر خانگی باید با توجه به نوع پوست خود، موثرترین نوع پرایمر را انتخاب کرده و سپس آن را استفاده کنید. با مراجعه به متن مقاله می توانید مناسب ترین پرایمر را برای پوست خود انتخاب کنید به طور مثال بهترین پرایمر برای پوست چرب استفاده از پماد کالامین است.