کاربرد کاندوم و انواع آن

یکی از متداول‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های پیشگیری از بارداری، استفاده از انواع کاندوم هاست. برای این منظور باید کاربرد انواع کاندوم و طرز استفاده از آن ها آشنا شوید. کاندوم‌ها، پوشش‌های پلاستیکی و یا لاستیکی نرم و بسیار نازکی هستند که قابلیت ارتجاعی زیادی دارند و هنگام رابطه جنسی استفاده می‌شوند. انواع کاندوم‌ های مردانه و زنانه با ممانعت از ریخته شدن مایع منی به داخل دستگاه تناسلی زن، مانع از رسیدن اسپرم‌ها به تخمک در رحم و به تبع آن بارداری می‌شود. علاوه بر این، انواع کاندوم‌ ها خطر سرایت و ابتلای افراد را به میکروب‌های بیماری‌زا و بیماری‌های مقاربتی مانند ایدز، هپاتیت، تبخال تناسلی و … را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد؛ به نحوی که اگر از آن درست استفاده شود، درصد شکست و خطای آن 3 درصد است.

خوشبختانه در حال حاضر بسیاری از افراد به ضرورت استفاده از این وسیله پیشگیری، پی برده‌اند و حتی برخی معتقد هستند که استفاده از انواع کاندوم کیفیت و لذت رابطه آن‌ها را افزایش می‌دهد. از این رو برندهای مختلفی اقدام به تولید انواع کاندوم کرده‌اند؛ به نحوی که آمار و گزارش‌ها در این زمینه حاکی از آن است که سالانه بیشتر از 70 میلیون کاندوم با طرح‌های مختلف در داخل کشور تولید می‌شود، با این حال این رقم تنها سه چهارم نیاز مردم ایران را به این کالا تامین می‌کند.

انواع کاندوم و کاربرد آن ها

به طور کلی انواع کاندوم ‌ها به دو دسته زنانه و مردانه تقسیم می‌شود. انواع کاندوم‌ های زنانه از لوله پلاستیکی و یا لاتکس ساخته شده‌اند که بسیار نازک و قابل انعطاف بوده و در واژن زنان قرار می‌گیرد. در واقع انواع کاندوم های زنانه مورد تایید FDA، یکی از دو نوع FC1 و FC2 هستند. البته از چندی پیش تولید کاندوم‌های FC1 که از پلاستیک ساخته می‌شدند، متوقف شده و در حال حاضر انواع FC2 از جنس لاستیک مصنوعی نیتریل، تنها کاندوم زنانه موجود در بازار است.

در انتهای انواع کاندوم ‌های زنانه، حلقه نرمی تعبیه شده که به مهبل زنان می‌چسبد و کمک می‌کند حین مقاربت، کاندوم در سرجای خودش قرار گیرد و از روی آلت کنار نرود. علاوه بر این یک حلقه دیگر در انتهای باز کیسه قرار دارد که روی لب‌های مهبل را پوشانده و مانع از ورود مایع منی مرد به داخل واژن می‌شود. این نوع کاندوم‌ها حدود 79 تا 95 درصد از بارداری‌های ناخواسته جلوگیری می‌کنند.

انواع کاندوم های مردانه روی آلت در حال نعوظ مردان، پیش از ورود به واژن، کشیده می‌شود و به این ترتیب با ریخته شدن مایع منی در داخل غلاف کاندوم، از تماس اسپرم مرد با تخمک زن ممانعت به عمل می‌آورد. انواع کاندوم های مردانه برای رابطه مقعدی و دهانی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند و به طور کلی رایج‌تر از انواع زنانه هستند. اما همین انواع کاندوم مردانه نیز هم اندازه و یک شکل نیستند و از لحاظ اندازه، ضخامت، وجود ترکیبات مختلفی مانند ماده اسپرم‌ کش و یا ماده نرم کننده، طرح و کاربرد متفاوت هستند. در ادامه این مقاله به توضیح انواع کاندوم‌ های مردانه و طرز استفاده از آن می‌پردازیم.

کاربرد انواع کاندوم کلاسیک و ساده

انواع کاندوم های ساده و کلاسیک برای افرادی که تمایلی به استفاده از کاندوم ندارند و حس طبیعی رابطه جنسی را ترجیح می‌‎دهند، انتخاب ایده‌آل و مناسبی است. این نوع کاندوم‌ها، بدون خار و یا مواد تاخیری هستند و گاهی تنها با داشتن مواد آنتی باکتریال، محیط واژن را ضدعفونی می‌کنند. برخی از انواع کاندوم های کلاسیک، به ماده روان‌کننده هم آغشته هستند و امکان برقراری یک رابطه بدون درد و لذت‌بخش را، به خصوص برای خانم‌هایی که از خشکی واژن رنج می‌برند، فراهم می‌کنند.

“یکی از انواع کاندوم های ساده پرطرفدار، کاندوم استندآپ کلاسیک ناچ کدکس است که ظاهر بسیار طبیعی و شفافی دارد و لوبریکانت به کار رفته در آن، خاطره یک رابطه امنی را برای شما به ارمغان می‌آورد. شما می‌توانید این محصول را از فروشگاه اینترنتی میس و مستر تهیه کنید.”

انواع کاندوم ساده و کلاسیک

انواع کاندوم‌ های خاردار

تصور عموم بر این است که انواع کاندوم های خاردار تنها برای لذت بیشتر و به ارگاسم رساندن خانم‌ها کاربرد دارد؛ اما بهتر است بدانید این نوع کاندوم‌ها، بسته به اینکه خارها در کجای آن تعبیه شده باشند (سطح بیرونی، داخلی و یا هر دو طرف)، می‌توانند باعث افزایش لذت جنسی برای خانم‌ها و آقایان شوند. در نقاط مختلفی از سطح بیرونی این کاندوم‌ها، خارهای متوسط یا درشتی از جنس خود کاندوم تعبیه شده که باعث تحریک بیشتر دیواره واژن، کلیتوریس و نقطه جی بانوان می‌شود. توجه داشته باشید که استفاده بیش از 5 دقیقه در روز و 2 بار در هفته از انواع کاندوم های خاردار، می‌تواند واژن را زخمی کند. به خصوص اگر زیر 40 سال سن دارید، توصیه می‌شود به هیچ عنوان از آن‌ها استفاده نکنید.

انواع کاندوم های عروسکی یا فاندوم

شاید استفاده از کاندوم‌های عروسکی، گزینه خوبی برای تنوع بخشیدن به رابطه باشد. فاندوم‌ها مدل‌های مختلفی دارند که سبب شادابی و سرگرمی در رابطه می‌شوند و ممکن است بتوانند استرس اولین رابطه را کاهش دهند. کاندوم‌های عروسکی مدل گربه، گاو، نوشابه‌ای، ماه، الاغ، قلب، بوفالو، تخم مرغی و… نمونه‌ای از مدل‌های متنوع این نوع محصولات هستند که اخیرا طرفداران بسیاری پیدا کرده‌اند.

کاربرد کاندوم برقی

در انواع کاندوم‌ های برقی، یک حلقه ویبراتور روی قسمت انتهایی گردنه آن برای تحریک بیشتر زوجین تعبیه شده که تجربه یک رابطه جنسی متفاوت را رقم می‌زند. این نوع محصولات باطری دارند و به صورت الکتریکی می‌لرزند. حلقه لرزشی به کاررفته در کاندوم‌های برقی، کمک می‌کند افرادی که دیر به ارگاسم می‌رسند و یا بعد از سال‌ها دیگر لذتی را در رابطه تجربه نمی‌کنند، اوج لذت جنسی را تجربه کرده و شادابی را به زندگی زناشویی‌شان برگردانند. در واقع مهم‌ترین ویژگی انواع کاندوم برقی، ایجاد لرزش حین عمل دخول است که با وجود خارهایی که روی آن‌ها تعبیه شده، هر سردمزاجی را به اوج لذت جنسی و ارگاسم می‌رساند. لرزش آرام کاندوم‌های برقی هیچگونه عوارض و آسیبی ندارد و نقطه جی بانوان را تحریک می‌کند. همچنین استفاده از انواع کاندوم های برقی، به آقایانی که مشکل زودانزالی دارند، توصیه می‌شود؛ چرا که لرزش آن باعث به جریان انداختن خون در آلت تناسلی مردان می‌شود.

کاندوم برقی چیست

کاندوم مسافرتی چیست

شاید با شنیدن اسم کاندوم مسافرتی، گمان کنید این محصولات انواع کاندوم‌ هایی هستند که افراد در مسافرت از آن استفاده می‌کنند؛ اما این تصور غلط است. در واقع برخی از شرکت‌های تولیدکننده کاندوم، انواع مختلفی از پک‌های مسافرتی را تولید کرده‌اند که در آن‌ها انواع کاندوم مانند تنگ کننده، ضدحساسیت، خاردار و تاخیری وجود دارد (معمولا 4 نوع مختلف کاندوم در یک بسته قرار دارد). این نوع پک‌ها به این دلیل مسافرتی نام گرفته‌اند که معمولا در مسافرت حس تنوع و امتحان لذت‌های مختلف بیشتر به سراغ افراد می‌آید. انواع کاندوم های مسافرتی ترکیبی و متنوع برای کسانی که تنوع طلب هستند و دوست دارند تجربه‌های متفاوتی از رابطه جنسی خود داشته باشند، مناسب است. همچنین این نوع محصولات به کسانی که تجربه چندانی در استفاده از کاندوم ندارند و نمی‌دانند کدام نوع مناسب رابطه جنسی آن‌هاست، توصیه می‌شود.

طرز استفاده از انواع کاندوم

با وجود تمام مزایایی که درمورد انواع کاندوم ها گفته شد، اگر از این ابزار به درستی استفاده نشود، باز هم خطر بارداری ناخواسته و یا ابتلا به بیماری‌های مقاربتی وجود دارد. از این رو لازم است علاوه بر انتخاب کاندومی که مناسب شماست، طرز استفاده از آن را هم یاد بگیرید. در این قسمت از مقاله به نحوه صحیح استفاده از کاندوم مردانه و زنانه می‌پردازیم.

نحوه استفاده از کاندوم مردانه

  1. در دو طرف پوشش انواع کاندوم، لبه‌های زیگزاگی برای بازکردن آسان آن تعبیه شده است. از این لبه‌ها خیلی آهسته و با احتیاط پوشش آن را باز کنید. برای این کار، از قیچی، دندان، چاقو و یا هر وسیله تیز دیگری استفاده نکنید و تنها با دست کاندوم را خارج کنید. در عین حال مراقب باشید که به سطح خارجی کاندوم با ناخن آسیبی وارد و پاره نشود.
  2. قبل از آن که سریعا اقدام به پوشیدن کاندوم کنید، پشت و روی آن را مشخص کنید؛ چرا که نباید پشت کاندوم به ترشحات آلت تناسلی آلوده شود. با نگاه کردن به چند سانتی‌متر ابتدایی کاندوم، می‌توان متوجه این امر شد؛ اما اگر در فضای تاریکی هستید، آن را بین شست و انگشتان بگیرید و انگشت را کمی داخل کاندوم فشار دهید. اگر باز نشد، جهت آن را برای کشیدن روی آلت تناسلی تغییر دهید.

” توجه داشته باشید که نباید انواع کاندوم را بیشتر از نیم سانتی‌متر با انگشت باز کرد؛ چرا که این کار کارایی آن را کاهش داده و پوشیدن آن را هم سخت می‌کند.”

  1. مخزن تعبیه شده در سر کاندوم را چک کنید و مطمئن شوید که مستقیم و در جهت بیرون است. در مواردی که پوشیدن کاندوم برای فرد سخت است و یا آلت تناسلی وی ختنه نشده است، می‌توانید در داخل نوک کاندوم، یک قطره روان کننده برپایه آب بریزید تا راحت‌تر روی پوست آلت کشیده شود. توجه داشته باشید که نباید از لوبریکانت به مقدار زیاد درون کاندوم استفاده کرد.
  2. بعد از اینکه مطمئن شدید آلت تناسلی به طور کامل در حالت نعوظ قرار دارد، اقدام به پوشیدن کاندوم کنید. زیرا اگر قبل از تحریک و نعوظ کامل از این ابزار استفاده شود، در طول رابطه جنسی پاره خواهد شد. برای این کار سر نگهدارنده منی را با یک دست فشار دهید تا هوایی درون آن وجود نداشته باشد. سپس با دست دیگر با دقت و به آرامی و بدون اینکه ناخن‌تان با سطح کاندوم تماس پیدا کند، آن را روی آلت خود بکشید. درصورت نیاز، حباب‌های هوایی را که زیر کاندوم وجود دارد، به آرامی خارج کنید.
  3. اگر کاندومی که شما استفاده کردید، حاوی روان کننده یا لوبریکانت نبود، می‌توانید از آن روی سطح بیرونی کاندوم استفاده کنید. این کار علاوه بر کاهش احتمال پارگی کاندوم، رابطه بدون دردی را برای همسرتان رقم می‌زند. البته توجه داشته باشید که استفاده بیش از حد از روان کننده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود، زیرا کمی اصطکاک برای تحریک جنسی لازم است.
  4. در طول رابطه توجه داشته باشید که کاندوم پاره نشود. در این صورت آن را بلافاصله عوض کرده و حتما از دیگر روش‌های اورژانسی مانند قرص ضدبارداری استفاده کنید. علاوه بر این اگر قصد دارید پوزیشن خود را تغییر دهید و مثلا بعد از رابطه از مقعد، رابطه از واژن داشته باشید، حتما کاندوم را عوض کنید.
  5. پس از انزال، حلقه انتهایی کاندوم را با دست بگیرید و آلت را خارج کنید. مراقب باشید حین این عمل، کاندوم از روی آلت کنار نرود و مایع منی درون آن بیرون نریزد. در پایان، قسمت انتهایی باز کاندوم را گره بزنید، در یک دستمال کاغذی بپیچید و در سطل زباله بیاندازید.

نحوه استفاده از کاندوم زنانه

  1. مانند انواع کاندوم های مردانه، در باز کردن بسته‌بندی این نوع محصولات هم دقت کنید و به هیچ عنوان از دندان، قیچی و یا ناخن برای باز کردن آن استفاده نکنید تا کاندوم پاره نشود.
  2. موقعیتی را که در آن راحت هستید، پیدا کنید؛ مثلا می‌توانید بایستید و یک پا را روی صندلی قرار دهید و با بنشینید و پاها را از هم باز کنید و یا دراز بکشید. حلقه کوچکتری که در انتهای کاندوم زنانه قرار دارد را با انگشت شست و میانی به سمت داخل واژن قرار دهید و در حالی که انگشت اشاره وسط حلقه است، آن را به داخل واژن فرو کنید. در این حالت باید حلقه آخر و بزرگتر کاندوم و در بیرون و اطراف واژن قرار گیرد. اطمینان حاصل کنید که کاندوم درست و مستقیم داخل مهبل قرار گرفته و پیچ و تابی نخورده است. می‌توانید برای داخل کردن راحت‌تر، قبل از استفاده از روان‌ کننده‌ها کمک بگیرید.
  3. بهتر است هنگام دخول، آلت مرد با دست به داخل کاندوم هدایت شود تا بین کاندوم و واژن قرار نگیرد.
  4. در پایان رابطه جنسی، حلقه بزرگتر را بپیچانید تا مایع منی درون آن نشتی پیدا نکند و سپس آن را به آرامی از داخل واژن قبل از بلند شدن و ایستادن، خارج کنید.

” همواره این نکته را مدنظر داشته باشید که نباید از انواع کاندوم مردانه و زنانه به طور همزمان استفاده کرد، زیرا اصطکاک بین آن‌ها می‌تواند موجب پارگی و خطرات احتمالی بعدی شود. استفاده تنها یکی از این انواع کاندوم، شما را در برابر بارداری‌های ناخواسته و بیماری‌های مقاربتی حفظ می‌کند.”

بهترین مارک کاندوم

یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های انواع کاندوم در جهان، کدکس است که از 15 سال پیش تاکنون سهم به ‌سزایی در تولید این محصول دارد. انواع کاندوم های کدکس، با مواد کاملا طبیعی تولید شده‌اند و حساسیت و عوارضی برای مصرف کنندگان خود ندارند. انواع کاندوم های کدکس نه تنها باعث کاهش حس واقعی رابطه نمی‌شوند، بلکه لذت جنسی را با ویژگی‌های خاص خود دوچندان می‌کنند؛ به نحوی که مشتریان این برند توانسته‌اند 5 حس مختلف را با استفاده از آن تجربه کنند.

یکی دیگر برندهای معتبر در زمینه تولید کاندوم، برند کاپوت است که با داشتن انواع گواهینامه‌های بین المللی خود را اولین برند جهانی تولیدکننده انواع کاندوم می‌داند. انواع کاندوم های کاپوت هم از کیفیت بالایی برخوردار هستند و علی‌رغم جنس فوق العاده نازکی که دارند، در حین رابطه پاره نمی‌شوند.

بهترین مارک کاندوم

 

آیا استفاده از کاندوم در بارداری ضرر دارد؟

به طور کلی بهتر است روابط جنسی طی پنج ماه میانی بارداری به حداقل ممکن برسد تا احتمال آسیب رسیدن به جنین صفر شود. اما به طور کلی حالت ایده‌آل این است که در دوران بارداری هم برای مقاربت از کاندوم استفاده کنید؛ زیرا رابطه جنسی بدون کاندوم از سویی احتمال انتقال بیماری‌های مقاربتی را افزایش داده و از سوی دیگر مایع منی ریخته شده در داخل رحم زن، سلامت جنین را به خطر می‌اندازد. بنابراین برای نزدیکی به ویژه در دوران بارداری، از کاندوم غافل نشوید.

کاندوم خاردار بهتر است یا معمولی؟

با اینکه انواع کاندوم خاردار به ویژه به بانوان لذت فوق العاده‌ای می‌بخشد، اما استفاده همیشگی از آن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود؛ چرا که اگر کاندوم خارهای درشتی داشته باشد، زخم‌های ریزی روی دیواره واژن ایجاد می‌شود و همین مورد احتمال ورود انواع باکتری‌ها و عفونت‌ها را افزایش داده و عواقب خطرناکی در پی دارد. علاوه بر این، درصورتی که به طور مداوم از این نوع کاندوم‌ها استفاده کنید، دیگر هیچوقت از رابطه جنسی بدون آن‌ها لذت نخواهید برد، زیرا دیواره واژن گشاد شده و لطافت خود را از دست می‌دهد. به طور کلی بهتر است زوج‌های جوان از کاندوم‌هایی که استاندارد و مورد تایید پزشکان است، استفاده کنند و سلامت و امنیت رابطه خود را به خطر نیندازند.

کاندوم زنانه بهتر است یا مردانه؟

همه انواع کاندوم های زنانه و مردانه اگر به درستی استفاده شوند، موثر هستند. با این حال درصد خطایی برای استفاده از هرکدام و امکان بارداری فرد پس از استفاده از کاندوم در رابطه جنسی وجود دارد. این خطا در مورد انواع کاندوم زنانه بیشتر است؛ به نحوی که با استناد به گزارشی از مطالعات CDC و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، میزان خطا در کاندوم زنانه 21 درصد و در کاندوم مردانه 18 درصد است. علاوه بر این معمولا کاندوم‌های زنانه گران‌تر از انواع مردانه و کمتر از آن‌ها در دسترس هستند. استفاده از انواع کاندوم زنانه، همان طور که پیش از این توضیح دادیم، کمی سخت‌تر است. همچنین از آن جا که با استفاده از کاندوم‌های زنانه، آلت تناسلی مستقیما توسط واژن احساس نمی‌شود، لذت جنسی با این نوع محصولات کمتر است و در سایت میس و مستر به طور کامل توضیح داده شده است.

 

منابع:

promescent

verywellhealth