اسکراب صورت چیست

چند سالی است که نام اسکراب در محصولات مراقبت از پوست و بدن به چشم می‌خورد و توصیه‌های زیادی از گوشه و کنار درباره مزایای استفاده از این محصولات کاربردی به گوش می‌رسد. بسیاری از اسکراب به عنوان معجون رهایی بخش پوست یاد می‌کنند و عقیده دارند اسکراب‌ها مانند عصای سحرآمیز سیندرلا می‌توانند به طور کل ظاهر پوست‌شان را تغییر داده و تروتازه کنند. اما واقعا اسکراب صورت چیست و چه انواعی دارد؟ آیا اسکراب‌ها صرفا برای پوست صورت هستند و یا پوست دیگر قسمت‌های بدن مانند دست و پا هم باید اسکراب شوند؟ اصلا چطور باید اسکرابی تهیه و از آن استفاده کرد؟ تمام این موارد، نمونه‌ای از سوالاتی هستند که در این مقاله پاسخ می‌دهیم. تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

کار اسکراب صورت چیست؟

در واقع اسکراب‌ها تقریبا همان لایه بردارهایی هستند که از دیرباز با سفیدآب‌های موجود در حمام‌های مادربزرگ‌ها تا به امروز با انواع و اقسام روش‌های پیشرفته در سالن‌های زیبایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. پس تفاوت این نوع لایه‌ برداری‌ها با اسکراب صورت چیست؟

اسکراب صورت چیست

در واقع به لایه برداری سطحی پوست اسکراب گفته می‌شود؛ در حالی که ممکن است کلمه عام لایه برداری، پاکسازی عمیق پوست را هم شامل شود (روش های پاکسازی صورت در خانه را از این مقاله بخوانید). علاوه بر این به طور کلی لایه برداری شامل دو نوع فیزیکی و شیمیایی است که معمولا به لایه برداری فیزیکی اسکراب می‌گویند.

کاربرد اسکراب صورت چیست؟ اسکراب صورت یا هر نقطه دیگری در بدن، به حذف سلول‌های مرده پوست کمک می‌کند. در نتیجه اسکراب مداوم پوست صورت می‌تواند از بسته شدن منافذ جلوگیری و حتی تولید کلاژن را تحریک کند. نتیجه اینکه پوستی به مراتب نرم‌تر، صاف‌تر و فاقد چین و چروکی خواهید داشت. بنابراین مهم‌ترین مزایای اسکراب  عبارتند از:

  • صاف‌تر شدن پوست: اسکراب به زدودن سلول‌های مرده پوست کمک کرده و در نتیجه پوست صاف و روشن و یکدستی تحویل‌تان می‌دهد.
  • بهبود گردش خون: اسکراب کردن، جریان خون سطح پوست را تقویت کرده و همین به نوبه خود باعث درخشش بیشتر پوست‌تان می‌شود.
  • بسته نشدن منافذ: اسکراب با از بین بردن چربی اضافی و سلول‌های مرده پوست، از بسته شدن منافذ جلوگیری می‌کند.
  • جذب بهتر: با از بین رفتن سلول‌های مرده و سایر آلودگی‌ها، پوست شما قادر خواهد بود سایر محصولات را بهتر از قبل جذب کند. بنابراین توصیه می‌شود حتما قبل از استفاده از ماسک صورت، پوست‌تان را اسکراب کنید.

 

انواع اسکراب های صورت چیست؟

تا اینجا حتما متوجه شدید که اسکراب صورت چیست و دقیقا چه کاری برای پوست‌تان انجام می‌دهد. این محصولات دوست داشتنی را از نقطه نظرهای متفاوتی می‌توان دسته بندی کرد؛ اما به طور کلی می‌توان گفت اسکراب‌ها در دو دسته اسکراب آماده و اسکراب خانگی جای می‌گیرند. خود اسکراب‌های آماده هم از نظر بافت و قوام به دو نوع ژلی و کرمی تقسیم بندی می‌شوند.

ژل اسکراب صورت چیست و چه تفاوتی با کرم اسکراب دارد؟

معمولا از آدامس‌هایی مانند زانتوم، اقاقیا و کتیرا برای محصولات آرایشی و بهداشتی ژل مانند استفاده می‌شود. این مواد قبل از پخش شدن در مایع، در محیطی مانند گلیسرین هیدراته شده و به شکل ژل درمی‌آیند. در برخی مواقع برای اینکه ژل‌ها رنگ طبیعی داشته باشند، عصاره گیاهانی مانند کلیتوریا و یا چغندر به آن‌ها اضافه می‌شود. سپس در نتیجه افزودن دانه‌های لایه بردار به ژل، ژل اسکراب صورت به دست می‌آید.

انواع اسکراب صورت

معمولا ژل‌ها فاقد هرگونه لیپید مانند روغن‌های حامل هستند اما ممکن است حاوی برخی روغن‌های ضروری باشند که به طور کامل در محصول با یک حلال طبیعی پخش می‌شود. علاوه بر این ژل‌ها هنگام استفاده احساس خنکی و شادابی بی‌نظیری به پوست می‌بخشند. این دو ویژگی ژل اسکراب‌ها، این محصولات را به گزینه مناسبی برای کسانی که پوست حساس و یا مستعد آکنه‌ای دارند بدل کرده است.

در پاسخ به این سوال که کرم اسکراب صورت چیست باید گفت که این نوع محصولات معمولا خواص خنک کنندگی ژل‌ها را نداشته و بافت و قوام سنگین‌تری روی پوست دارند. در نتیجه توصیه می‌شود کسانی که پوست خشکی دارند، از این محصولات استفاده کنند.

توجه داشته باشید که دانه‌های زبر موجود در اسکراب‌ها ممکن است پوست حساس، خشک و یا آکنه‌دار شما را اذیت کند. توصیه می‌کنیم در این حالت از اسکراب‌هایی استفاده کنید که دانه‌های فوق العاده ملایمی مانند پودر برنج یا بامبو دارند.

بهترین اسکراب صورت چیست؟

پاسخ به این سوال کاملا به نوع پوست شما و نیاز آن بستگی دارد. برای اینکه بهترین اسکراب صورت را تهیه و یا خودتان در خانه بسازید، ابتدا باید اجزای اساسی اسکراب را بشناسید. انواع اسکراب‌ صورت خانگی (و همچنین آماده) از سه جزء زیر تشکیل شده‌اند.

  • لایه بردار (2 قاشق غذاخوری)
  • روغن یا مایع (2 قاشق غذاخوری)
  • ماده تقویت کننده پوست (1 قاشق چای خوری)

هنگام خرید اسکراب موردنظر، به ترکیبات آن دقت کنید تا دقیقا برای رفع نیاز پوست شما طراحی شده باشد. در ادامه این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که ترکیبات اصلی اسکراب صورت چیست و هرکدام چه کارکردی روی پوست دارد. با این راهنما بهترین اسکراب صورت را تشخیص داده و یا خودتان درست ‌کنید.

چگونه اسکراب خانگی درست کنیم؟

ساخت اسکراب خانگی

مرحله 1: لایه بردار مناسبی را انتخاب کنید

بادام زمینی: بادام زمینی برای پوست‌های مسن که کشسانی خود را از دست داده‌اند، فوق العاده است؛ چرا که پوست را تغذیه و آبرسانی می‌کند. دانه‌های ریز بادام زمینی پوست را به آرامی لایه برداری و چربی موجود در آن، ویتامین A و E موردنیاز پوست را تامین می‌کند.

جوش شیرین: ماده‌ای با بافت بسیار نرم که احساس میکرودرم خانگی را برای شما به ارمغان می‌آورد. این پاک کننده برای انواع پوست مناسب است و حتما نام آن در پیدا کردن سوال اسکراب صورت چیست، به چشم می‌خورد. اما به ویژه برای پوست‌های چرب عالی عمل می‌کند؛ زیرا جاذب چربی اضافی پوست شماست.

برنج آسیاب شده: سال‌های زیادی است که به ویژه زنان آسیایی برای صاف شدن پوست، روشن شدن و کاهش چین و چروک‌ پوستی از برنج آسیاب شده استفاده می‌کنند.

جو دوسر پرک: اگر پوست حساسی دارید، پیشنهاد می‌کنیم تاثیر جو دوسر را روی پوست‌تان امتحان کنید. شما می‌توانید از جو دوسر به صورت کامل و یا خرد شده در اسکراب خانگی تان استفاده کرده و تحریکات پوستی‌تان را تسکین دهید. یکی از گزینه‌های ملایم دیگر برای این گروه، دانه کتان است که سرشار از خواص ضدالتهاب بوده و  با اسیدهای چرب امگا3 پوست را آبرسانی می‌کند.

هسته زردآلو: حتما نام زردآلو را در بین لیست بهترین اسکراب های صورت شنیده‌اید. اما اسکراب زردآلو چیست؟ ماده لایه بردار این نوع اسکراب‌ها، هسته زردآلوست که با از بین بردن سلول‌های مرده سطح پوست، تولید سلول‌های جدید پوستی را تحریک می‌کند. بنابراین این نوع اسکراب می‌تواند به از بین رفتن چین و چروک‌های پوستی منجر شود.

برای‌تان سوال شده که اسکراب صورت شنی چیست؟ بسیار خب؛ نگاهی به مواد فوق بیاندازید! همه این لایه بردارها، به صورت دانه‌های شنی ریزی در اسکراب شما وجود دارند و به همین دلیل این لایه بردارهای فیزیکی، اسکراب شنی نامیده شده‌اند. به همین سادگی! ?

مرحله 2: مایع درستی را انتخاب کنید

سفیده تخم مرغ: سفیده تخم مرغ قوام بالایی به پوست بخشیده و خطوط ریز و چین و چروک را از بین می‌برد. به همین دلیل این ماده برای پوست‌های چرب و مسن مناسب است.

ماست: لاکتیک اسید موجود در ماست، پوست را لایه برداری و درخشان می‌کند. علاوه بر این چربی و پروتئین ماست به از بین رفتن خطوط ریز پوست کمک می‌کند. اگر پوست خشکی دارید، ماست پرچرب گزینه ایده‌آلی برای ساخت اسکراب خانگی شماست.

آلوئه ورا: بسیاری آنقدر شیفته این معجون گیاهی و خواص آن هستند که می‌گویند اصلا اسکراب صورت چیست بدون آلوئه ورا؟ این معجزه طبیعی، پوست را تمیز و سالم نگه داشته و به کاهش درد و التهاب کمک می‌کند.

روغن نارگیل: چربی موجود در روغن نارگیل پوست را فوق العاده مرطوب و آبرسانی کرده و در عین حال لوریک اسید آن پوست را نرم و محافظت می‌کند. این ماده یک ضدعفونی کننده طبیعی است که pH پوست را در سطح متعادلی نگه می‌دارد.

اسکراب پوست

مرحله 3: افزودنی مناسب را تشخیص دهید

آووکادو: آووکادو سرشار از چربی‌های مفید است که پوست خشک را آبرسانی می‌کند. همچنین غنی از آنتی اکسیدان‌ها بوده و برای مبارزه با تاثیرات پیری فوق العاده عمل می‌کند.

زردچوبه: اگر می‌خواهید اسکراب‌تان خاصیت ضدجوش داشته باشد و جای اسکار آکنه را از بین ببرد، از زردچوبه غافل نشوید.

جعفری: کمی جعفری تازه می‌تواند به محو شدن لکه‌ های قهوه‌ ای روی پوست و حلقه‌های تیره دور چشم کمک کند.

عسل: عسل خام باکتری‌ها را از بین می‌برد، پوست را چاق می‌کند و جاذب و حافظ رطوبت پوست شماست. برای تسکین التهاب پوست قرمز یا تحریک شده‌تان، از عسل استفاده کنید.

مرحله 4: اسکراب مخصوص پوست‌تان را بسازید

اسکراب برای پوست خشک: ممکن است بعد از اینکه پاسخ سوال‌تان را در این مورد که اسکراب صورت چیست گرفتید، تصور کنید مصرف اسکراب برای پوست‌های خشک ضرورتی ندارد. درصورتی که این فکر اشتباه است و سلول‌های مرده پوست شما هم باید با اسکراب زدوده شوند. اسکراب مخصوص شما ترکیبی از بادام زمینی، روغن نارگیل و آووکادو خواهد بود.

اسکراب برای پوست چرب وجوش دار: اجازه دهید سفیده تخم مرغ پوست‌تان را سفت و روشن کرده و در عین حال جوش شیرین و زردچوبه تولید چربی را کنترل و pH پوست‌تان را تنظیم کند.

اسکراب ضد چروک: لکه‌های قهوه‌ای در اثر افزایش سن را با ترکیبی از برنج آسیاب شده، ماست و جعفری از بین ببرید. این اسکراب به روشن شدن تغییر رنگ‌های پوستی‌تان کمک می‌کند.

اسکراب برای پوست حساس: فقط از ترکیبات ملایم استفاده کنید! بدین ترتیب پیشنهاد می‌کنیم پوست‌تان  را با ترکیبی از مواد ضدالتهاب مانند جو دوسر، آلوئه ورا و عسل تسکین دهید.

طرز استفاده از اسکراب

حال که می‌دانید اجزای اسکراب صورت چیست و کدام مورد برای پوست شما بهتر است، زمان ساخت و استفاده از آن رسیده است. بهترین زمان لایه برداری و اسکراب پوست صورت، شب قبل از خواب است. به طور کلی محصولات مراقبت از پوست، در شب جذب بهتری دارند.

نحوه استفاده از اسکراب صورت

تمام 3 جزء انتخابی را در کاسه‌ای بریزید و کاملا با هم مخلوط کنید. صورت‌تان را با شوینده همیشگی‌تان بشویید و با دستان تمیز اسکراب را روی پوست مرطوب حدود یک دقیقه ماساژ دهید. از فک‌تان شروع کنید و ماده اسکراب را به سمت بالا بکشید. از زدن اسکراب به دور چشم خودداری کنید. سپس صورت‌تان را با آب ولرم بشویید و به ترتیب تونر، سرم و مرطوب کننده بزنید.

از اسکراب های دیگر چه می دانید؟

تا اینجای مقاله حتما می‌دانید که اسکراب صورت چیست و چه مزایایی دارد. همچنین آموختید چطور بهترین اسکراب صورت را تشخیص دهید و یا آماده تهیه کنید. جالب است بدانید اسکراب صرفا به پوست صورت محدود نشده و قسمت‌های دیگری مانند لب، دست و حتی پاها نیاز به لایه برداری و اسکراب کردن دارند. آنچه در ادامه می‌خوانید، خلاصه‌ای از این اسکراب‌های جذاب و کاربردی است.

اسکراب لب چیست؟

لب‌ها پوست بسیار نازک و حساسی دارند که به سرعت رطوبت از روی آن تبخیر شده و دچار خشکی می‌شود. در نتیجه لب‌ها پوسته پوسته و ملتهب شده و در چنین شرایطی مواد آرایشی مانند رژ لب روی آن، دوامی نخواهد داشت.

اسکراب‌های لب آماده در بازار به وفور یافت می‌شوند؛ اما مانند اسکراب‌های صورت می‌توانید این معجون‌های لب را خودتان در خانه بسازید. ساده‌ترین اسکراب لب از ترکیب شکر قهوه‌ای و عسل ساخته می‌شود و نرمی و لطافت فوق العاده‌ای به پوست لب شما می‌بخشد. برای مطالعه دیگر روش‎‌های درمان خشکی لب حتما مقاله دیگر ما را بخوانید.

اسکراب دست چیست؟

هر ساله با نزدیک شدن به فصل سرما، دست‌ها دچار خشکی می‌شوند. به ویژه اگر پوست حساسی داشته باشید، بیشتر از این مشکل رنچ خواهید برد. بدین ترتیب لازم است که چاره‌ای برای مراقبت از این عضو پرکار بیاندیشید.

حال که می‌دانید اسکراب صورت چیست و چطور تهیه می‌شود، نگاهی به ویدیوی زیر بیاندازید و ساخت اسکراب دست خانگی را یاد بگیرید تا رطوبت پوست دست‌تان هم به میزان کافی تامین شده و دستان لطیف‌تری داشته باشید.

سخن پایانی

در این مقاله مفصلا توضیح دادیم که اسکراب صورت چیست ، چه کارکردهای فوق العاده‌ای برای پوست دارد و چطور می‌توان بهترین اسکراب را ساخت. سپس گفتیم که اسکراب‌ها صرفا برای پوست صورت نیستند و می‌توانند برای هر قسمتی از بدن‌تان مورد استفاده قرار گیرند. اگر سوالی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان همیشگی مجله زیبایی و آرایش میس و مستر باشیم. تمامی محتوای این مقاله از معتبرترین ژورنال‌های انگلیسی زبان ترجمه و گردآوری شده است.

سوالات متداول درمورد انواع اسکراب و نحوه استفاده از آن ها


اسکراب صورت یعنی چه؟

اسکراب صورت به معنی لایه برداری سطحی پوست و حذف سلول‌های مرده از روی آن است که در نتیجه به شادابی و لطافت پوست شما کمک می‌کند.

اسکراب چند دقيقه روی پوست بماند؟

پاسخ این سوال به نوع اسکراب مصرفی شما بستگی دارد. اگر اسکراب آماده خریداری کرده‌اید، راهنمای روی بسته بندی را بخوانید و در صورت ساخت اسکراب خانگی، نهایتا آن را 15 دقیقه روی پوست‌تان قرار دهید.

اسکراب پا چیست؟

اسکراب پا مانند دیگر محصولات اسکراب به رفع سلول‌های مرده پوست کمک کرده و علاوه بر این به کاهش درد پای شما بعد از یک روز کاری خسته کننده کمک می‌کند. همچنین اسکراب و ماساژ دادن پاها اضطراب را تا حد قابل توجهی می‌کاهد. نمونه‌ای از این اسکراب‌ها، ترکیب نعناع و نمک اپسوم است.