راهکارهای بسیار موثر خانگی برای رفع چروک پیشانی

چین و چروک پیشانی بخشی از روند طبیعی پیری پوست است اما عوامل دیگری هم ممکن است آن‌ها را تشدید کند. مواردی مانند قرار گرفتن در معرض آفتاب، آلاینده‌های محیطی و سیگار کشیدن و عدم مراقبت صحیح از پوست می‌تواند بسیار زودتر از آنچه فکرش را می‌کردید، بر پیشانی‌تان خط و خطوط ناخوشایندی ایجاد کند. اغلب برای از بین بردن چروک پیشانی به روش‌های پرهزینه و گاه خطرناکی مانند بوتاکس روی می‌آورند. اما قبل از این کار، پیشنهاد می‌کنیم روش‌های ساده‌تر رفع چروک پیشانی را امتحان کنید. در این مقاله می‌آموزید چطور با صرف هزینه بسیار کمتر می‌توان از شر این نازیبایی‌های پوستی راحت شد.

علت چین و چروک پیشانی چیست؟

همان طور که در بخش مقدمه اشاره کوتاهی داشتیم، چین و چروک پیشانی در اثر ترکیبی از عوامل متعدد ایجاد می‌شود. مهم‌ترین عامل افزایش سن شماست. هر چقدر سن‌تان بیشتر می‌شود، به طور طبیعی پوست‌تان خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده و همچنین چربی کمتری ترشح می‌کند. با خشک‌تر شدن پوست، احتمال بروز چروک‌های پیشانی هم بیشتر خواهد شد.

علاوه بر این، اشعه ماورابنفش موجود در نور خورشید می‌تواند محرکی برای چین و چروک پیشانی شما باشد؛ چرا که اشعه UV، بافت همبند پوست را از بین می‌برد و به همین دلیل است که استفاده از کرم ضدآفتاب در هر سنی بسیار حیاتی است. سیگار کشیدن هم بر کلاژن پوست تاثیر گذاشته و روند طبیعی پیری پوست را سریع‌تر می‌کند. از همه مهم‌تر حالات متعدد صورت مانند اخم کردن یا بالا کشیدن ابروها می‌تواند نقش زیادی در بروز چروک‌های پیشانی داشته باشد. در ادامه با بهترین روشهای از بین بردن چروک پیشانی در خانه آشنا می‌شوید.

علت چین و چروک پیشانی

بهترین راه‌های برطرف کردن چین و چروک پیشانی در خانه

اما علت این خط و خطوط هر چه که باشد، برای رفع چین و چروک پیشانی چه باید کرد؟ آیا به غیر از تزریق و جراحی‌های پردردسری مانند بوتاکس، روش‌های ساده‌‌تر و البته موثری برای از بین بردن خطوط پیشانی وجود دارد؟ در ادامه به پاسخ این سوالات می‌پردازیم. شرط می‌بندیم با مطالعه و عملی کردن راهکارهای زیر، شگفت‌زده خواهید شد.

محصولات مراقبت از پوست برای درمان چروک پیشانی

یکی از موثرترین راههای از بین بردن چروک پیشانی استفاده از محصولات تخصصی است که دقیقا برای رفع چروک پیشانی طراحی و تولید شده‌اند. تنها کافی است سری به فروشگاه‌های آرایشی و بهداشتی معتبر و یا داروخانه‌ها بزنید و این محصولات را تهیه کنید. قبل از خرید، از راهنمای زیر برای شناخت موثرترین ترکیبات ضدچروک غافل نشوید:

  1. هرروز ژل، کرم یا سرم ضدپیری بزنید

محصولات متنوعی تحت عنوان ضدپیری یا anti-aging در بازار به فروش می‌رسد که هر کدام فرمولاسیون منحصربه‌فردی دارند. فارغ از اینکه کدام محصول را انتخاب می‌کنید، اگر به طور مداوم از آن استفاده کنید بهترین نتیجه را خواهید گرفت. پس حتما این نوع محصولات را در برنامه روزانه مراقبت از پوست‌تان بگنجانید.

کرم رفع چروک پیشانی معمولا غلیظ‌تر است و به ویژه برای تغذیه پوست‌های خشک موثر عمل می‌کند. از طرف دیگر ژل‌ها از کرم‌ها سبک‌ترند و حس ابریشمی و لطیفی دارند. همچنین نسبت به کرم‌ها، سریع‌تر به پوست جذب می‌شوند؛ بنابراین اگر می‌خواهید محصول ضدپیری را به روتین مراقبتی صبح‌های‌تان اضافه کنید، ژل‌ها گزینه مناسب‌تری هستند.

سرم‌ها دارای غلظت بالایی از ماده فعال هستند و عمیقا در لایه‌های زیری پوست‌تان نفوذ می‌کنند. اگر پوست خیلی خشکی داشته باشید، ممکن است بعد از زدن سرم ضد چروک حس کنید که پوست‌تان به مرطوب کننده نیاز دارد. در این شرایط یک مرطوب کننده سبک فاقد ترکیبات ضدپیری کافی است.

  1. برای چروک‌های عمیق از رتینوئید موضعی استفاده کنید

رتینوئیدها، که از ویتامین A گرفته می‌شوند، از محبوب‌ترین ترکیبات ضدچروک به ویژه برای رفع چروک عمیق پیشانی هستند. شما می‌توانید هر دو نوع کرم رتینوئید طبیعی و یا مصنوعی را بدون نسخه پزشک از داروخانه‌ها تهیه و یا با مشورت پزشک متخصص، از رتینوئیدهای قوی‌تری مانند ترتینوئین استفاده کنید. برخی معتقدند که رتینوئیدها، بهترین کرم رفع چروک پیشانی هستند.

در طول زمان استفاده از اسیدهای رتینوئیک، به مرور متوجه محو شدن و رفع چروک پیشانی‌ خواهید شد. ممکن است 3 تا 6 ماه طول بکشد تا کاملا چین و چروک‌ها از بین بروند. با این وجود حدودا بعد از 12-6 ماه استفاده مداوم، بهترین نتیجه را از رتینوئیدها خواهید گرفت.

هشدار: ممکن است در اثر استفاده از این محصولات، عوارض خفیفی مانند خشکی پوست، خارش، قرمزی و یا سوزش را مشاهده کنید که بعد از چند هفته از بین می‌روند. با این حال اگر عوارض برطرف نشدند، از محصولاتی که فرمولاسیون سبک‌تری دارند، مانند مرطوب کننده‌های حاوی رتینوئید و یا رتینالدهید استفاده کنید تا پوست‌تان کمتر تحریک شود.

رتینوئیدها می‌توانند کار آفتاب را برای سوزاندن پوست‌تان راحت کنند! پس در طول دوره مصرف، حتما از ضدآفتاب استفاده کنید.

بهترین کرم رفع چروک پیشانی

  1. پوست‌تان را با اسیدهای آلفا هیدروکسی صاف کنید

آلفا هیدروکسی اسیدها (AHAs) مانند گلیکولیک و لاکتیک اسید و بتاهیدروکسی اسیدها (BHAs) مانند سالیسیلیک اسید به آرامی پوست شما را لایه‌برداری می‌کنند و از این طریق چین و چروک‌های پیشانی را کاهش می‌دهند. معمولا این ترکیبات در اغلب لایه‌بردارهای شیمیایی وجود دارند. پیشنهاد می‌کنیم استفاده از آن‌ها را فقط با یک بار در هفته شروع کنید؛ چرا که ممکن است باعث حساسیت بیشتر پوست‌تان شود.

نکته جالب در استفاده از این محصولات این است که این طور به نظر می‌رسد پوست‌تان بلافاصله بعد از مصرف، صاف و چاق‌تر شده است. این اثر موقتی است؛ با این حال به ویژه اگر از AHA استفاده کنید، به مرور زمان چین و چروک‌ها محو خواهند شد.

  1. برای نتایج فوری، کرم سیلیکونی را امتحان کنید

یک فیلر مناسب با پرکردن خطوط عمیق به رفع چین و چروک پیشانی و دور چشم شما کمک می‌کند. تنها باید مقدار کافی از این نوع محصولات را روی چروک‌ها با حرکات ضربه‌ای بزنید و مطابق دستورالعمل روی برچسب صبر کنید تا خشک شوند. فیلرها با شستن صورت اثر از بین می‌روند، اما به دلیل نتیجه فوری، گزینه ایده‌آلی برای مجالس و مهمانی‌ها محسوب می‌شوند.

با اینکه اکثر این ترکیبات هیچ گونه اثر طولانی مدتی روی پوست شما ندارند؛ اما بعضی از آن‌ها حاوی مواد لایه‌بردار بوده و به تدریج می‌توانند چروک‌های پیشانی و قسمت‌های دیگر صورت‌تان را صاف کنند. در واقع شما می‌توانید روی کرم‌های پرکننده چین و چروک آرایش کنید؛ چرا که سیلیکون‌ها به عنوان پرایمر برای پوست‌تان عمل می‌کنند.

فیلر سیلیکونی برای رفع چین و چروک دور چشم

  1. برای چاق شدن صورت‌ از هیالورونیک اسید استفاده کنید

هیالورونیک اسید یک ماده فعال طبیعی است که در بسیاری از محصولات آبرسان و ضدپیری یافت می‌شود. این ترکیب فوق العاده آب را به خودش جذب کرده و آن را در پوست شما نگه می‌دارد. این آبرسانی دوچندان پوست را فربه‌تر و در نتیجه چروک پیشانی را رفع می‌کند.

در نتیجه سفت‌تر شدن پوست‌تان، احتمال ایجاد چین و چروک‌های جدید کمتر می‌شود. بنابراین هیالورونیک اسید علاوه بر از بین بردن خطوط پیشانی یک ماده پیشگیرانه موثر است.

  1. به دنبال پپتیدهای تقویت کننده کلاژن پوستی باشید

بعضی از کرم‌های ضدچروک حاوی پپتیدهایی هستند که تولید و ذخیره کلاژن را در پوست‌تان افزایش می‌دهند. با استفاده مرتب از این کرم‌ها، خطوط و چین و چروک پوست‌تان به حداقل می‌رسد. بهتر است در کرم مورد نظر به دنبال پپتیدهای مس‌دار یا Copper peptides باشید.

  1. بهترین آنتی اکسیدان‌ها را بشناسید

آنتی اکسیدان‌ها از پوست شما در برابر رادیکال‌های آزاد محیطی (که دشمن صافی پوست‌تان هستند) محافظت می‌کنند. دو مورد از بهترین‌ها برای رفع و درمان چین و چروک پیشانی نیاسینامید و ال-آسکوربیک اسید است؛ البته به شرط آن که مرتبا از آن‌ها استفاده کنید.

نیاسینامید آنتی اکسیدان محبوبی است که پوست را آبرسانی کرده و خاصیت ارتجاعی آن را بهبود می‌بخشد. همچنین اگر ویتامین C را به شکل ال-آسکوربیک اسید از طریق محصولات مراقبت از پوست دریافت کنید، به شدت می‌تواند در رفع چروک‌ها موثر باشد.

  1. در استفاده همزمان از محصولات، احتیاط کنید

لازم نیست برای برطرف کردن چروک پیشانی پوست‌تان را با انواع و اقسام محصولات مختلف خفه کنید! به جای این کار به نوبت از هر کدام استفاده کنید تا متوجه شوید که پوست‌تان به آن محصول خاص حساسیتی ندارد. به ویژه در استفاده همزمان از محصولات اسیدی مراقبت باشید؛ چرا که ممکن است پوست را تحریک کند.

برای مثال به هیچ عنوان نباید محصولات حاوی رتینول و ال-آسکوربیک اسید را همزمان مصرف کنید. به همین ترتیب از استفاده همزمان اسکراب‌های لایه‌بردار با محصولی که حاوی لایه‌بردار شیمیایی مانند AHA و BHA است، خودداری کنید.

در نهایت توصیه می‌کنیم ترجیحا از یک متخصص پوست برای رفع چروک پیشانی کمک بگیرید تا محصولاتی را به شما تجویز کند که کاملا برای نوع پوست شما بی‌خطر هستند.

درمان خانگی با ماساژ و ماسک‌ های طبیعی

به عقیده بسیاری از کسانی که قبلا از این مشکل پوستی رنج می‌بردند، بهترین روش برای از بین بردن چروک پیشانی ماساژ این ناحیه است. ماساژ پوست گردش خون پوست‌تان را افزایش داده و مانند اتویی برای پوست‌تان عمل می‌کند. شما می‌توانید با روغن‌های طبیعی مختلف پیشانی‌تان را ماساژ دهید. به ویژه روغن خراطین برای چروک پیشانی بسیار موثر عمل می‌کند. در ویدیوی زیر نحوه ماساژ پیشانی برای رفع چروک را می‌آموزید:

به عقیده دوست‌داران طبیعت بهترین روش از بین بردن چروک پیشانی استفاده از ماسک‌های خانگی است که هم ارزان و هم در دسترس هستند. تمام این ماسک‌ها، علاوه بر پیشانی برای رفع چروک نواحی دیگر مانند خط لبخند کاربرد دارند. پس می‌توانید کل پوست صورت را ماسک بزنید و از نتیجه بی‌نظیر آن‌ها لذت ببرید. اگر به دنبال درمان خانگی چروک پیشانی هستید، ادامه این مقاله بسیار کاربردی خواهد بود.

  1. سفیده تخم مرغ

یکی از راحت‌ترین و سریع‌ترین ماسک‌های خانگی سفیده تخم مرغ است. فقط کافی است زرده را از سفیده جدا کنید و آن را روی پوست تمیزتان بمالید. 20-15 دقیقه صبر کنید و سپس صورت‌تان را بشویید. سفیده تخم مرغ پوست‌تان را جمع و جور کرده و منافذ بزرگ پوست را کوچک می‌کند. همچنین با تحریک تولید کلاژن پوستی، در رفع چروک‌ها موثر است.

غشای نازک بین پوسته و سفیده تخم مرغ را هم به ماسک‌تان اضافه کنید تا تاثیر ماسک دوچندان شود.

  1. سفیده تخم مرغ، عسل و روغن درخت چای

یک قاشق چای خوری عسل را با یک سفیده تخم مرغ و 5-4 قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. کاملا هم بزنید تا ماسک فوق العاده‌ای برای داشتن پوستی بدون چین و چروک حاصل شود. بهترین چیز درباره این ماسک این است که همزمان به درمان آکنه‌ها کمک کرده و رطوبت موردنیاز پوست‌تان را فراهم می‌کند.

  1. موز، کشک و عسل

موز به عنوان تقویت کننده کلاژن طبیعی پوست، یکی از مفیدترین درمان‌های رفع چروک پیشانی است. یک موز رسیده را بردارید و آن را خوب له کنید تا هیچ توده‌ای وجود نداشته باشد. 4 قاشق غذاخوری کشک و 2 قاشق چای خوری عسل به آن اضافه کنید. آن‌ها را خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود. خمیر را به مدت چند دقیقه در ماهیتابه گرم کنید و آن را روی پوست‌تان بمالید. 15 دقیقه صبر کرده و سپس با آب ولرم بشویید. کشک در این ماسک پوست را تغذیه کرده و عسل پوست‌تان را آبرسانی می‌کند.

ماسک خانگی کشک

  1. باترمیلک، جو دوسر و روغن زیتون

نصف لیوان باترمیلک را با 2 قاشق غذاخوری جو دوسر مخلوط کرده و آن را چند دقیقه گرم کنید تا جو کاملا نرم شود. 2 قاشق چای خوری روغن زیتون اضافه کنید و اجازه دهید ماسک خنک شود. آن را روی کل پوست‌تان بمالید و 20 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. بعد از این مدت زمان، با آب سرد بشویید.

باترمیلک پوست را از درون تغذیه و جوان می‌کند تا از چین و چروک و خطوط ریز خلاص شود. از طرف دیگر بلغور جو دوسر پوست را به آرامی لایه‌برداری می‌کند تا لایه‌های تازه پوست آشکار شود. روغن زیتون هم پوست‌تان را به شدت مرطوب خواهد کرد.

علاوه بر مصرف موضعی، مصرف خوراکی جودوسر و روغن زیتون هم تولید کلاژن پوستی را افزایش می‌دهد و بنابراین از چروک‌های جدیدتر جلوگیری خواهد کرد.

  1. کشک، روغن زیتون و آبلیمو

کشک لاکتیک اسید دارد که یک پاک کننده طبیعی پوست است. علاوه بر این به بازسازی کلاژن در پوست کمک می‌کند و پوست را محکم‌تر می‌سازد. همچنین آبلیمو چربی اضافی را از پوست می‌گیرد و روغن زیتون درخشش جذابی به پوست‌تان هدیه می‌دهد.

نصف لیوان کشک را با یک قاشق چای خوری آبلیموی تازه و 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط کنید. خمیر نرم به دست آمده را روی صورت‌تان بزنید و 20 دقیقه صبر کنید. سپس ماسک را با پنبه یا اسفنجی که ترجیحا به جای آب، به گلاب آغشته شده، از روی پوست‌تان پاک کنید.

  1. کشک و زردچوبه

نصف لیوان کشک را با 2 قاشق چای خوری پودر زردچوبه مخلوط کنید و هم بزنید تا خمیر شود. ماسک را روی کل صورت‌تان بزنید و 15 دقیقه صبر کنید تا خشک شود. سپس آن را با آب سرد بشویید. علاوه بر خواص کشک برای رفع چروک پیشانی و خط لبخند، زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود معجزه خواهد کرد.

ماسک زردچوبه برای صورت

  1. عدس قرمز یا ماسور دال

نصف لیوان عدس قرمز را بردارید و روی آن آب ولرم بریزید تا خمیر یکدستی با قوام متوسط (نه خیلی شل و نه خیلی سفت) حاصل شود. خمیر را روی صورت و ناحیه گردن بمالید. سپس 25 دقیقه صبر کنید تا خشک شود و سپس ماسک را به آرامی روی پوست‌تان اسکراب کنید و همزمان با آب سرد بشویید. استفاده منظم از این ماسک می‌تواند علائم پیری و چین و چروک را از بین ببرد و به طور موثری پوست را مرطوب کند.

  1. سیب، عسل و پودر شیر

یک سیب را در ظرف آبی بجوشانید. صبر کنید تا خنک شود. سپس دانه‌های آن را جدا کرده و بکوبید تا خمیر نرمی شود. عسل و پودر شیر را به آن اضافه کنید (یک قاشق چای خوری از هر کدام). در نهایت خمیر را مانند ماسکی روی صورت‌تان بزنید و بعد از 15 دقیقه با آب سرد بشویید. سیب غنی از ویتامین‌های آنتی اکسیدان بوده و دوست پوست شماست. بنابراین استفاده از آن به راحتی می‌تواند در رفع چروک پیشانی موثر باشد.

  1. روغن زیتون و آبلیمو

روغن زیتون از پوست‌تان در برابر اثرات مضر اشعه UV خورشید محافظت کرده و از این طریق مانع بروز علائم پیری می‌شود. خواص آنتی اکسیدانی آبلیمو هم اثر این ماسک را دوچندان می‎‌کند. به نسبت مساوی این دو ماده را با هم مخلوط کرده و به مدت چند دقیقه گرم کنید. سپس ماسک را روی صورت بزنید و 15 دقیقه صبر کنید. بعد از خشک شدن آن را با آب سرد شستشو دهید.

  1. آبلیمو و کرم شیر

 نصف لیوان کرم شیر را با 4 قاشق چای خوری آبلیمو مخلوط کنید و ماسک را به طور یکدستی روی کل پوست‌تان بزنید. اجازه دهید خشک شود و سپس با آب سرد بشویید. سپس صورت‌تان را مرطوب کنید. کرم شیر پوست را از لایه‌های درونی آبرسانی و تغذیه می‌کند تا ظاهر صاف، لطیف و جوانی داشته باشد.

سخن پایانی

در این مقاله با موثرترین روش‌های رفع چروک پیشانی در خانه آشنا شدید؛ از کرم‌های آماده گرفته تا ماسک‌های دست‌سازی که معجزه طبیعت و زیبایی پوست شما هستند. خوشحال می‌شویم اگر سوالی در مورد انتخاب ماسک یا محصول مناسب پوست‌تان دارید، در بخش نظرات این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر پاسخگوی شما عزیزان باشیم.

منابع

mayoclinic

wikihow

beautyglimpse

سوالات متداول درمورد رفع چروک پیشانی

 

چرا پیشانی چروک میشود؟

اولین دلیل، افزایش سن شما و کاهش خاصیت ارتجاعی پوست است. علاوه بر این برخی سبک زندگی‌های نادرست مانند عدم استفاده از ضدآفتاب، سیگار کشیدن و اخم کردن زیاد می‌تواند چروک پیشانی را تشدید کند.

ایا چروک پیشانی درمان دارد؟

بله؛ بسیاری از کرم‌ها با ترکیبات خاص و همچنین ماسک‌های طبیعی می‌توانند چروک پیشانی شما را از بین ببرند. در این مقاله مفصلا توضیح دادیم چطور چروک‌ها را درمان کنید.

چگونه چروک پیشانی را از بین ببریم؟

در وهله اول باید عادات اشتباهی مانند اخم کردن و سیگار کشیدن را کنار بگذارید. سپس از راهنمای مقاله ما، محصول مراقبت از پوست مناسب و ماسک طبیعی موردعلاقه‌تان را انتخاب و مصرف کنید.