تفاوت پن و صابون

مهمترین اقدام جهت مراقبت از پوست، تمیز نگه داشتن آن از هرگونه آلودگی است. امروزه با محصولات بسیار متنوعی در این راستا روبه‌رو هستیم. یکی از این محصولات پن صورت است که از نظر ظاهری شباهت بسیار به صابون دارد. به همین دلیل در ذهن بسیاری از کاربران این پرسش مطرح می‌‌شود که تفاوت پن و صابون چیست. از آن‌جا که این سوال بسیاری از کاربران است، لذا این مقاله را به این موضوع اختصاص دادیم تا تفاوت‌های این دو محصول را با جزئیات بیان کنیم و مزایا و معایب هر یک را به تفسیر توضیح دهیم.

فرق پن و صابون چیست؟

صابون به شکل امروزی که ما می‌شناسیم، از سال 1856 ساخته شد. پرسش‌های بسیاری دریافت می‌کنیم مانند این‌که صابون تخته‌ای چیست؟ آیا صابون واقعا برای پوست اثرای منفی زیادی به دنبال دارد؟ پن صورت چیست؟ ترکیبات آن‌ها کدام است؟ تفاوت بین پن و صابون چیست و سوالاتی از این قبیل.

برای پاسخ به سوالاتی مانند فرق پن با صابون چیست؟، قصد داریم خلاصه‌ای از پایه‌های مختلف صابون‌‌ و اینکه دقیقا چه کاری انجام می‌دهند، برایتان توضیح دهیم تا بتوانیم پاسخی درخور برای این پرسش‌ها ارائه دهیم.

همانطور که بارها اشاره کردیم، صابون از ترکیب قلیایی با روغن یا چربی به دست می‌آید، پروسه‌ای که به «صابونی شدن» معروف است. اولین تفاوت پن و صابون درباره نحوه تولید این دوتاست. این پروسه، یک واکنش شیمیایی است که در طی آن روغن یا چربی‌های تری گلیسیرید در داخل اسیدهای چرب هیدرولیز می‌شوند، سپس برای تشکیل فرم خام صابون، با قلیایی ترکیب می‌شوند. این، ترکیبی از تمامی صابو‌ن‌های مختلف نمکی، چربی یا قلیایی اضافه، آب و گلیسرول (گلیسیرین) آزاد شده است که در طی فرایند واکنش شیمیایی، از تری گلیسیرید جدا می‌شوند.

تفاوت پن و صابون چیست

به عبارت دیگر درباره تفاوت پن و صابون سنتی باید گفت که در صابون‌های سنتی از ترکیب روغن‌ها (چربی‌های حیوانی یا روغن‌های گیاهی) و مایع (معمولا آب) با یک قلیایی استفاده می‌شود. ماده قلیایی باعث می‌شود تا روغن‌ها یک فرایند شیمیایی با نام «صابونی شدن» را آغاز کنند. در حقیقت فرایند «صابونی ‌شدن» تبدیل روغن، مایع و قلیایی به صابون است.

برای تهیه صابون، قلیایی مورد استفاده هیدروکسید سدیم است که به آن لی (lye) هم می‌گویند.

گلیسیرین یک محصول جانبی مفید از تولید صابون است و در بسیاری موارد از صابون حذف شده و یا به عنوان یک ترکیب (جداگانه) در بازار فروخته می‌شود. ولی برخی تولیدکننده‌ها‌، گلیسیرین را از صابون حذف نمی‌کنند، بنابراین چنین صابون‌هایی پوست را مانند دیگر همتایان خود بسیار خشک نمی‌کنند.

نگاهی به تولید صابون در قدیم و امروز

در قدیم صابون را از دنبه، پیه یا چربی گاو (در کشورهای اسلامی) و یا چربی خوک (در کشورهای غیراسلامی) تهیه می‌کردند.

همین‌طور که در بالا هم درباره تفاوت پن و صابون گفتیم مهم‌ترین تفاوت پن و صابون ، استفاده از روغن یا چربی در ساختار صابون است. امروزه برای تهیه این محصول به جای استفاده از چربی حیوانات از روغن‌هایی گیاهی مانند روغن نارگیل، روغن زیتون، روغن نخل، روغن برخی میوه‌های خاص، روغن به دست آمده از آجیل‌ها و دیگر روغن‌های گیاهی استفاده می‌کنند (خواص باورنکردنی روغن نارگیل برای پوست را از اینجا بخوانید).

تولیدکنندگان همچنین به آن‌ها عطر، رنگ، روغن‌های اساسی، برخی گیاهان و دیگر ترکیبات را برای جذاب کردن محصول خود اضافه می‌کنند؛ گرچه بسیاری از این مواد افزودنی کمکی به سلامت پوست نمی‌کنند.

روغن‌های گیاهی استفاده شده در انواع صابون ها عبارتند از:

  • روغن درخت نخل
  • روغن هسته خرما
  • روغن نارگیل
  • روغن زیتون

نکته: استفاده از همین روغن‌ها در ترکیبات صابون‌ها یکی از مهم‌ترین تفاوت پن و صابون را ایجاد کرده است

صابون‌ های گیاهی

صابون‌های گیاهی که در سراسر جهان فروخته می‌شوند، معمولا حاوی گلیسیرین بالایی‌اند. صابون‌های تولید شده با استفاده از روغن‌های گیاهی حاوی هیچ ترکیبی از سورفکتانت نیستند، آن‌ها pH بالایی دارند و در نتیجه می‌توانند باعث خشکی پوست شوند. در تهیه صابون‌های گیاهی سعی می‌شود تا بیشتر از ترکیبات گیاهی و طبیعی استفاده شود و تا جایی که امکان‌پذیر باشد از ترکیبات شیمیایی در تهیه‌شان دوری کرد.

تفاوت پن و صابون گیاهی

پن پوست چیست؟

اما تفاوت پن و صابون چیست؟ معادل انگلیسی پن صورت «syndet» است. این واژه در حقیقیت ترکیبی از دو واژه «synthetic» (به معنای مصنوعی) و واژه «detergent» (به معنای پاک‌کننده) است. از لحاظ فنی این واژه اشاره به اتصال به مواد پاک‌کننده مختلف دارد که آن‌ها را سورفکتانت‌ها یا عوامل کششی (tensioactive) می‌نامند. به عبارت دیگر، استفاده از همین سورفکتانت‌ها دیگر تفاوت پن و صابون به شمار می‌آیند. این پاک‌کننده‌ها (سورفکتانت‌ها) که پیوستگی زیادی به روغن دارند و یک دافع آب به شمار می‌روند، آلودگی‌ها با ساختارهای کوچک را جذب کرده و سپس توسط آب از بین می‌برند.

tensioactive به موادی گفته می‌شود که باعث تغییر کششی سطحی می‌شوند. آن‌ها مواد شیمیایی با ساختارهای قطبی و غیرقطبی‌اند که بر کشش سطحی تاثیرگذارند.

از دیدگاه فنی تفاوت پن و صابون پن‌ها نسبت به صابون مزایایی بیشتری دارند. تولیدکنندگان پن‌ها کاملا می‌پذیرند که در ساختار محصولات خود از مواد افزودنی (مانند رنگ و عطر) و ترکیبات شیمیایی استفاده می‌کنند و البته مزایای بیشتری برای پوست دارند. علاوه بر ادامه این مقاله، نوشتار دیگر ما درباره بهترین پاک کننده صورت شما را برای انتخاب درست‌تر راهنمایی می‌کند.

تفاوت پن و صابون

تفاوت پن و صابون در شست‌وشوی صورت

به طور کلی دو عامل تمیزکننده مهم وجود دارد که باید آن‌ها را به خوبی بشناسید. اولین ماده، صابون است. صابون از چربی یا روغن با آب قلیایی به دست می‌آید. همه صابون‌ها چه صابون‌های مایع و چه صابون‌های تخته‌ای در طی فرایند «صابونی شدن» به دست می‌آیند. این فرایند یک واکنش شیمیایی است و زمانی رخ می‌دهد که چربی‌ها یا روغن‌ها شروع به واکنش با آب قلیایی می‌کنند. پس به یاد داشته باشید که برای ساخت صابون نیازمند چربی یا روغن با یک آب قلیایی دارید که همین امر تفاوت پن و صابون را ایجاد کرده است.

دومین ماده مهم برای تمیز کردن پوست، مواد شوینده مصنوعی مانند پن‌های صورت است که از ترکیبات شیمیایی تشکیل شده است. این در حالی است که پن‌های صورت دارای ترکیبات ملایم‌تری (سورفکتانت) هستند که pH بسیار نزدیک به pH پوست دارند به طور کلd، صابون حاوی یک تا 20 درصد چربی‌های مغذی و البته سموم کمتری است.

اجازه دهید برای درک بهتر تفاوت پن و صابون یک آزمایش ساده را توضیح دهیم:

یک طرف پوست خود را با صابون و طرف دیگر را با پن صورت بشویید. طرفی که با صابون شسته‌اید، پوست حالت کشیدگی پیدا می‌کند و احتمالا احساس تمیزی بیشتری می‌کنید؛ درحالی که طرف دیگر صورتتان هنوز نرم است و از آن حالت کشیدگی هیچ خبری نیست.

30 تا 40 دقیقه دیگر، نتیجه کاملا برعکس خواهد شد. یعنی طرفی که با صابون شسته‌اید چرب است، درحالی‌که طرف دیگر پوستتان نرم و براق و بدون هیچ چربی اضافه است. همین امر از پرواضح‌ترین دلایل ظاهری تفاوت پن و صابون است.

دلیل این امر آن است که صابون به دلیل pH بالایش، تمامی چربی‌های پوست (حتی چربی‌های مفید) را در خود حل می‌کند. باید بدانید این چربی‌های مفید که سبوم نام دارند، محیط پوست را اسیدی کرده تا از فعالیت میکروب‌ها و قارچ‌ها بر روی آن جلوگیری کنند. زمانی‌که این لایه از بین رود، پوست برای محافظت از خود شروع به ترشح چربی بیشتر می‌کند، به همین دلیل است که پس از استفاده از صابون، پوست چرب‌تر می‌شود. این مهم در پوست‌های چرب با شدت بیشتری رخ می‌دهد (توصیه می‌کنیم حتما روش‌ های مراقبت از پوست چرب را بخوانید).

در حالیکه وقتی از پن صورت استفاده می‌کنید، به سبوم  و ساختار طبیعی هیدرولیپیدی پوست خدشه‌ای وارد نمی‌شود و تنها آلودگی‌ها از محیط آن پاک می‌شوند. به همین دلیل پس از استفاده، نشانی از چربی اضافه نیست. همین نکته، مهم‌ترین تفاوت پن و صابون برای شست‌وشوی پوست صورت است.

به علاوه، پن‌ها معمولا از مواد مغذی و مورد نیاز پوست تشکیل شده که پس از مصرف، احساس نرمی، لطافت و شادابی به پوست شما می‌بخشند.

تفاوت پن و صابون صورت

مقایسه بین تفاوت پن با صابون 

پن صورت برای پوست‌های حساس یا حتی پوست بسیار حساس نوزادان پیشنهاد می‌شوند؛ چرا که نسبت به صابون، pH ملایم‌تری دارند. ولی به خاطر بسپارید که سورفکتانت یونی موجود در پن صورت ممکن است سبب ایجاد حساسیت در برخی پوست‌های واکنش‌پذیر شود.

پن صورت در بازار اغلب با عنوان « soapfree» یا «soaps without soap» به معنای بدون صابون ارائه می‌شوند. این عبارت‌های گیج‌کننده ولی صحیح، به نوعی تفاوت پن و صابون را بازگو می‌کنند.

با این وجود حتی امروزه هم تقاضای زیادی برای تولید صابون‌های طبیعی (گیاهی) وجود دارد، صابون‌هایی که در ترکیبات آن از روغن‌ها استفاده شده باشد. استفاده از این محصولات بیشتر از سوی افرادی است که تمایل دارند به جای استفاده از مواد شیمیایی، فرایندهای شیمیایی و سورفکتانت که به صورت گسترده‌ای در پن‌های صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، دور و دورتر شوند. شما می‌توانید از مقاله ساخت صابون خانگی نحوه ساخت 9 صابون گیاهی و کاربردی در خانه را بیاموزید.

پن بهتر است یا صابون؟

پن‌ها از ترکیب سورفکتانت‌های مصنوعی ساخته می‌شوند، آن‌ها محصولات مختلفی چه از نظر شیمی و چه از نظر فرمولاسیون با صابون‌های گیاهی سنتی‌اند. سورفکتانت‌ها در پن‌های صورت از روغن‌ها، چربی‌ها یا محصولات نفتی مشتق شده‌اند که در طیف گسترده‌ای در فرایندهای شیمیایی (به جای فرایندهای سنتی صابونی شدن‌) استفاده می‌شوند.

این سورفکتانت‌های شیمیایی (دلیل اصلی تفاوت پن و صابون) پن‌ها را به مواد شست‌وشوی ملایم‌تری تبدیل می‌کند که اغلب دارای pH خنثی هستند و نسبت به صابون‌های سنتی، ملایم‌ترند. شاید برایتان جالب باشد بدانید مشهورترین و در حقیقت اولین پن صورت توسط برند Dove در سال 1995 تولید شد. رایج‌ترین مواد اولیه در پن‌ها عبارتند از:

  • سدیم کوکوئیل ایزیونات (بیشترین کاربرد)
  • سولفوسوکسینات‌ها
  • سولفونات آلفا الفین
  • آلکیل گلیسیریل اتر سولفونات
  • سولفات سدیم کوکوئیل مونوگلیسیرید
  • بتینس

وجود همین ترکیبات است که باعث ایجاد تفاوت پن و صابون شده است.

پن مایع چیست

در حال حاضر بیشتر برندها گزینه‌های ترکیبی برای مشتریانی دارند که نه 100% به دنبال صابون‌های سنتی‌اند و نه خواهان پن‌های 100% شیمیایی‌اند. چنین محصولاتی ترکیبی از پن‌ها و صابون‌ها هستند که آن‌ها را محصولاتی با پایه ترکیبی می‌خوانند.

پن ‎های صورت با پایه ترکیبی

پن‌های صورت با پایه ترکیبی، از ترکیب مختلف مواد پاک‌کننده، سورفکتانت‌ها و روغن‌های صابونی به منظور به حداکثر رساندن تمیز کردن و در عین حال به حداقل رساندن میزان تحریک‌پذیری ساخته شده‌اند.

این محصولات‌ها معمولا ترکیبی از صابون‌های سنتی گیاهی و قالب‌های پن‌های صورت‌اند؛ درحالیکه فرمولاسیون‌های این محصولات به گونه‌ای است که میزان تحریک‌پذیری را به حداقل میزان ممکن می‌رساند ولی نسبت به پن‌های معمولی، کم‌تر ملایم است؛ در حقیقت یک حد واسط بین صابون‌های سنتی و پن‌های معمولی است.

تفاوت پن و صابون گیاهی

در زیر برخی فواید و مضرات صابون صورت آورده شده است.

  • اقتصادی
  • پایه گیاهی
  • طبیعی
  • ارگانیک
  • فرایند عالی
  • فواید روغنی
  • گلیسیرین بالا
  • pH بالا که مهم‌ترین تفاوت پن و صابون است.
  • خشک کننده پوست
  • مواد افزودنی مناسب برای پوست مانند روغن شی یا کاکائو
  • استفاده بسیار کم از رنگ‌های مجاز

تفاوت صابون گیاهی و شیمیایی

در این بخش نیز به فواید و مضرات و تفاوت پن و صابون می‌پردازیم.

  • فوم بالا
  • استفاده کم از رنگ‌های مجاز
  • pH خنثی
  • کمترین میزان ایجاد تحریک‌پذیری در پوست که مهم‌ترین تفاوت پن و صابون را بیان می‌دارد.
  • مصنوعی و شیمیایی بودن
  • گران‌تر از صابون
  • حاوی طیف گسترده‌ای از مواد افزودنی (که معمولا تحت تاثیر محیط pH قرار دارند)

 

کاربردهای مختلف پن‌ صورت

پن‌های صورت یکسان نیستند. برخی از آن‌ها صرفا برای پاک‌کنندگی به کار می‌روند، در حالیکه برخی دیگر کاربردهای دیگری نیز دارند:

  • لایه برداری (معمولا صابون‌ها این خاصیت را ندارند و همین نکته دیگر تفاوت پن و صابون است).
  • اسکراب
  • ضد آکنه
  • خاصیت ضدعفونی و پاک‌کنندگی
  • ضدلک و روشن کننده صورت
  • مخصوص شست‌وشوی پوست چرب
  • رطوبت‌رسان (مناسب برای افراد با پوست‌های خشک)

کاربردهای مختلف پن‌ های صورت

فواید استفاده از پن‌ های گیاهی چیست؟

تقریبا همه این حقیقت را می‌دانند که پاک‌کننده‌های ساخته شده از سورفکتانت‌های مصنوعی ملایم (که آن‌ها را با نام پن صورت می‌شناسیم) به طرز چشم‌گیری در برخورد با پوست ملایم‌تر از انواع گوناگون صابون‌هایند و همین نکته مهم‌ترین تفاوت پن و صابون را ایجاد کرده است.

پن‌های ملایم پاک‌کننده، پاک‌کننده‌های سازگارتری برای بسیاری از بیماری‌های پوستی (آکنه، روزاسه، درماتیت آتوپیک) به شمار می‌آیند و به عنوان بخش جدایی‌ناپذیر رژیم روزانه مراقبت پوستی به این بیماران توصیه می‌شود.

اخیرا در پژوهشی، مزایای استفاده از این محصولات را در گروهی از زنان با پوست‌های آسیب‌دیده که عادت به شست‌وشوی پوست خود با صابون‌های معمولی داشتند، مورد تحقیق و بررسی قرار دادند.

در این آزمایش چهار هفته‌ای، هیچ یک از شرکت‌کنندگان و آزمایش‌کنندگان (به منظور جلوگیری از سوءگیری در نتایج تحقیق‌ها) در مورد محصول مورد استفاده هیچ اطلاعی نداشتند. نتیجه این آزمایش حیرت‌انگیز بود. مشخص شد که شست‌وشوی روزانه با پن‌ صورت باعث بهبود چشمگیر در ظاهر پوست در مقایسه با پاک‌کننده‌های معمولی صابونی می‌شود.

در این آزمایش چهار هفته‌ای مشاهده شد که چندین ویژگی ظاهری مانند بافت، وضوح، توناژ  و میزان روشنی پوست تا حد چشمگیری بهبود پیدا کرد. همچنین افراد شرکت‌کننده شاهد کاهش قابل‌توجه خطوط ریز صورت خود شدند که در اندازه‌گیری بافت «vivo texture» این امر تایید شد.

تمامی این موارد ثبت شده در این آزمایش، از جمله تفاوت پن و صابون است که نه تنها باعث حفظ یکپارچگی لایه سطحی پوست شده، بلکه آن را مرطوب‌تر نیز نگاه می‌دارد.

مهم‌ترین مساله‌ در مورد تفاوت پن و صابون ، حتی صابون‌های گیاهی در این است که pH آن‌ها بسته به ترکیباتشان، بین 8 تا 10 است. درحالیکه پن‌های صورت یا pH خنثی دارند و یا کمی pH آن‌ها اسیدی است (نزدیک به اسیدیته پوست) که در عین تمیز ساختن پوست از انواع آلودگی‌ها، چربی طبیعی آن را حفظ می‌کنند.

پن آرایشی چیست

نتیجه جالب یک پژوهش درباره تفاوت پن و صابون  

یک مطالعه منتشر شده در سال 1997 درباره تفاوت پن و صابون مشخص ساخت که تمامی پاک‌کننده‌ها حتی آب (که pH هفت دارد) بر محیط اسیدی پوست تاثیر می‌گذارد.

حقیقت این است که تمامی پاک‌کننده‌ها، چه پن‌ها و چه صابون‌های طبیعی برای پاک کردن پوست از آلودگی‌ها، به نحوی سبوم طبیعی پوست را از بین می‌برند. حال نکته اساسی در اینجاست که این محصولات تا چه حد قادر به حل کردن سبوم پوست هستند. برخی مانند صابون‌ها تقریبا تمامی سبوم را در خود حل می‌کنند و برخی مانند پن‌ها (بسته به نوعشان) تا حدی (کم یا نسبتا زیاد) این عمل را انجام می‌دهند و همین امر سبب تفاوت پن و صابون شده است.

با از بین رفتن این لایه چربی، ما احساس تمیزی می‌کنیم ولی این چربی مهم‌ترین عامل حفاظتی از ما را تشکیل می‌دهد.

تمامی محصولات با pH متعادل، حاوی پاک‌کننده‌های شیمیایی‌اند که باعث حل شدن چربی طبیعی پوست می‌شوند. به عبارت دیگر اکثر محصولات مراقبت از پوست در حقیقت آنچه را که برای محافظت از ما ضروری است، از بین می‌برند.

آشنایی با محصولات مختلف برای درک تفاوت پن و صابون

در این بخش به معرفی انواع صابون‌ها برای فهم بیشتر تفاوت پن و صابون می‌پردازیم.

1. صابون‌ های واقعی

صابون‌هایی که به روش‌های سنتی تهیه شده‌اند و از نمک‌های قلیایی اسیدهای چرب به دست می‌آیند، صابون‌های واقعی می‌خوانیم. در حقیقت وجود همین نمک‌های قلیایی اسیدهای چرب، عمده‌ترین تفاوت پن و صابون را ایجاد کرده است.

این صابون‌ها pH صورت را از حالت تعادل خارج می‌سازند زیرا که تقریبا همگی آن‌ها قلیایی‌اند و pH برابر با هشت تا 10 دارند. درحالی‌که پوست انسان محیطی اسیدیته دارد و pH آن برابر 4.5 تا 5.5 است.

بیشتر پژوهش‌هایی که تاکنون درباره تفاوت پن و صابون انجام شده، ثابت کرده‌اند که حتی پس از شست‌وشوی صورت با صابون، پوست سریعا به pH نرمال خود باز می‌گردد. بنابراین برخلاف آنچه تصور می‌شود، محصولاتی با pH متعادل، یک محصول ویژه و خاص برای پوست صورت به شمار نمی‌آیند.

گرچه بسیاری از صابون‌های واقعی از مواد کاملا طبیعی تهیه شده‌اند، ولی بسیاری از صابون‌های موجود در بازار حاوی پاک‌کننده‌های شیمیایی، عطر و رنگ‌های افزودنی‌اند. این مهم به خودی خود، خوب یا بد نیست، همان‌طور که تفاوت پن و صابون در ذات خود چندان مهم نیست. مهم نتیجه‌ و پاسخ پوستتان به آن‌هاست.

بنابراین اگر به دنبال صابون کاملا طبیعی هستید، به ترکیبات به کار رفته در آن توجه کنید.

صابون آرایشی چیست

2. پن‌ های گیاهی چیست

بسیاری از صابون‌های موجود در بازار، از نظر فنی صابون به شمار نمی‌آیند، در حقیقت پن هستند. (گاها پن‌ها را جزء دسته صابون‌ها به شمار می‌آورند).

پن‌ها به جای چربی‌های حیوانی و روغن‌های گیاهی صابونی شده قلیایی، حاوی ترکیباتی مانند سدیم کوکوئیل ایزوتیونات، سولفوسوکسینات‌ها، سولفونات‌ها و بتائین‌هایند. وجود همین ترکیبات است که سبب تفاوت پن و صابون شده است.

ولی صرفا به این دلیل که از مواد شیمیایی تهیه شده‌اند، به این معنا نیست که برای پوست شما «بد» باشند. در حقیقت کاملا عکس این است. پن‌ها بسیار ملایم‌اند. شما می‌توانید از اینفوگرافیک معرفی انواع پن و تفاوت آن‌ها با صابون، بیشتر با این نوع محصولات آشنا شوید.

 بهترین برندهای سازنده پن‌ها:

  • داو (Dove)
  • اوسرین (Euerin)
  • ستافیل (Cetaphil)

نکته: مصرف‌کنندگان گاها پن‌ها را صابون می‌نامند ولی در بازار به دلیل تفاوت پن و صابون ، آن‌ها را با این نام خطاب نمی‌کنند. مطابق با سازمان غذا و داروی ایالات متحده، صابون تنها به محصولاتی گفته می‌شود که از نمک‌های قلیایی اسیدهای چرب تهیه شده باشند. بنابراین، تولیدکنندگان پن‌ها را اساسا با نام‌های قالب پاک‌کننده (detergent bar)، قالب زیبایی (beauty bar)، قالب تمیزکننده (cleansing bar) روانه بازار می‌کنند.

3. صابون‌های بسیار چرب

این صابون‌ها همان قالب‌های صابون‌های واقعی‌اند که حاوی روغن اضافه‌اند. این روغن اضافه، به صابون تبدیل نشده است.

در واقع، صابون‌های بسیار چرب قابلیت مرطوب‌کنندگی بهتری دارند و پوست را کمتر تحریک می‌کنند. با این وجود، برخی از مردم آن‌ها را بسیار سنگین می‌دانند که قدرت پاک‌کنندگی اندکی دارند.

4. صابون‌های شفاف

این صابون‌ها می‌توانند صابون‌های واقعی یا پن باشند که در ساختار آن‌ها گلیسیرین بیشتر برای افزایش خاصیت مرطوب‌کنندگی اضافه شده است. این گلیسیرین افزوده شده کمک می‌کند که ملایم‌تر باشند (دقت کنید تمامی محصولات موجود در بازار حاوی گلسیرین اضافه، ملایم نیستند).

حتما پیش از خرید این نوع محصولات، به تفاوت پن و صابون شفاف توجه کنید.

مولفه‌های صابون‌های شفاف، بسته به فرمولاسیون و ترکیبات سازنده‌شان می‌توانند سبب تحریک پوست نیز شوند. نکته مهم ابنکه دقت کنید برچسب صابون شفاف به تنهایی ملایم بودن آن را گارانتی نمی‌کند.

آیا صابون خراب می شود

5. قالب‌‌ های ترکیبی

قالب‌های ترکیبی، ترکیبی از انواع مختلفی از پاک‌کننده‌ها هستند که برای ماکزیمم اثر تمیز کنندگی و مینیم اثر خشکی و تحریک‌پذیری (پوست) طراحی شده‌اند. این قالب‌ها معمولا از ترکیبات صابون‌های بسیار چرب و پن‌های صورت تهیه می‌شوند. بسیاری از محصولات موجود در بازار امروز، همین قالب‌‌های ترکیبی‌اند.

چهار راه برای انتخاب پن مناسب صورت

حال که می‌دانید تفاوت پن با صابون چیست ؟، می‌آموزید چطور پاک کننده مناسب را تشخیص دهید.

قبل از خرید بدانید پن یعنی چه

آیا استفاده از محصولات مراقبت از پوست ساخته شده از ترکیبات تماما طبیعی و گیاهی برایتان مهم است؟ در صورتی‌که پاسخ شما بلی است باید بگوییم که به دلیل تفاوت پن و صابون در ترکیبات، پن‌ها محصولات مناسب شما نیستند و صابون‌های سنتی دست‌ساز بهترین انتخاب ممکن خواهند بود. در این صورت پیشنهاد می‌کنیم قبل از خرید حتما لیست مواد سازنده آن‌ را مشاهده کنید. گرچه پیشنهاد ما همچنان استفاده از پن‌های صورت است.

پاک کننده مخصوص صورت و بدن تهیه کنید

پاک کننده‌ها با توانایی پاک‌کنندگی قوی می‌تواند بهترین گزینه برای تمیز ساختن بدنتان باشد، گرچه معمولا باعث خشکی پوست می‌شوند.

به عنوان یک قانون کلی، شما برای صورتتان به مرطوب‌کننده بیشتری نیاز دارید. پس پاک کننده‌های مخصوص بدن با پاک کننده‌های مخصوص صورت دو محصول کاملا متفاوت است.

به پوست خود گوش دهید

مهم نیست از چه محصول و از چه برندی استفاده می‌کنید. اگر با استفاده از آن‌ها دچار خشکی، خارش و احساس سفتی و خشنی در پوست خود شدید، باید استفاده از آن را برای خود ممنوع اعلام کنید. اگر به طور طبیعی پوست خشکی دارید، توصیه می‌کنیم حتما تمام موارد لازم را برای مراقبت از پوست خشک تان در مقاله دیگر ما بیاموزید.

پنی برای شما مناسب است که احساس تمیزی و شادابی به شما بخشد و در عین حال از خشکی و پوسته پوسته شدن پوستتان جلوگیری کند. دقت کنید اگر محصولی برای دوست یا آشنایی شما مناسب باشد، به این معنا نیست که برای شما نیز مناسب است.

پوست هر شخص متفاوت از دیگری است، و همین امر یکی دیگر از دلایل تفاوت پن و صابون است؛ زیرا واکنش‌های پوست‌های مختلف به آن‌ها متفاوت خواهد بود.

اگر برایتان ممکن بود قبل از اقدام به خرید، نسخه نمونه محصولات را امتحان کنید. هنگام استفاده به این نکته توجه کنید که پوستتان چه حسی دارد. پیشنهاد می‌کنیم به محض امتحان نمونه، سریعا نسبت به خرید آن اقدام نکنید و به واکنش پوست‌ خود طی چند روز آینده توجه کنید.

از متخصص پوست راهنمایی بگیرید

یک متخصص پوست بهترین فرد برای راهنمایی به شماست؛ که ضمن شناخت دقیق از تفاوت پن و صابون ، با شرایط و نوع پوست شما به خوبی آشناست.

سخن آخر

حال می‌دانید پن کودک چیست و انواع پاک کننده‌ها کدامند. درخصوص تفاوت پن و صابون باید گفت ذاتا هیچ پنی بر دیگری مزیت و برتری ندارد، برای یک انتخاب عالی به پوست خود توجه کنید. بهترین پن صورت برای شما پنی است که به شما احساس طراوت، تازگی و مرطوب‌کنندگی بخشد و در عین حال قیمتش برایتان مقرون‌به‌صرفه باشد. 

با امید به رضایت شما از این نوشتار، بی‌صبرانه منتظر نظرها، دیدگاه‌ها و پیشنهادهای شما در این زمینه هستیم.

سوالات متداول درباره تفاوت پن و صابون


پن صورت چیست و مهم‌ترین تفاوت صابون و پن صورت کدام است؟

پن‌ها از نظر ظاهر بسیار شبیه به صابون‌اند ولی از نظر ساختار و ترکیبات با آن‌ها متفاوت‌اند. آن‌ها نسبت به صابون‌ها ملایم‌‌تر بوده و معمولا یا PH خنثی و یا PH بسیار نزدیک به پوست دارند. درحالیکه صابون‌ها خاصیت قلیایی داشته و PH آن‌ها بین 8 تا 10 است. 

چرا نباید از صابون برای شست‌وشوی صورت استفاده کرد؟

گرچه قدرت تمیزکنندگی صابون‌ها بسیار است ولی شوربختانه به علت خاصیت قلیایی بالایشان (مهم‌ترین تفاوت پن و صابون ) حالت اسیدیته پوست را بر هم زده و تمامی چربی طبیعی آن را در خود حل می‌کنند. این امر در پوست‌های چرب سبب تشدید ترشح چربی بیشتر و در نتیجه بروز آکنه و در پوست‌های خشک، سبب پوسته پوسته شدن و خشکی بیش از حد می‌شود.

مزایای استفاده از پن صورت چیست؟

به طور خلاصه باید گفت که پن‌ها به دلیل ترکیباتشان ساختار ملایم‌تری (نسبت به صابون‌ها) دارند. در نتیجه قابلیت حل تمامی چربی طبیعی پوست (در خود) ندارند. بنابراین پس از استفاده از آن‌ها، پوست نیازی به ترشح چربی اضافه نخواهد داشت. این مهم از خشکی بیش از حد پوست‌های خشک و همچنین ترشح زیاد چربی در پوست‌های چرب جلوگیری می‌کند.

تفاوت پن و صابون در چیست؟

ترکیبات سازنده (در صابون‌ها از روغن یا چربی استفاده شده، درحالیکه پن‌ها از ترکیبات مصنوعی و شیمایی تهیه شده‌اند)، واکنش پوست‌های مختلف به آن، pH صابون‌ها بسته به مواد سازنده‌شان بین 8 تا 10 است درحالیکه پن‌ها pH خنثی یا نزدیک به pH پوست دارند، پن‌ها ساختار ملایم‌تری دارند و قدرت تمیزکنندگی صابون‌ها را ندارند (قادر به حل تمامی سبوم پوست در خود نیستند)،‌ پن‌ها قادر به بهبود چشمگیر توناژ پوست، رنگ پوست، شفافیت و بافت ظاهری هستند، به علاوه پن‌های صورت می‌توانند تا حدی خطوط ریز صورت را از بین برند. از دیگر تفاوت بین پن و صابون در این است که پن‌ها قدرت از بین بردن لک، آکنه و تیرگی پوست را دارند.

 

منابع

naturalpioneers

linkedin

stephensonpersonalcare

chagrinvalleysoapandsalve