با این راهنما بهترین پاک کننده صورت خود را تشخیص دهید

همه ما از تاثیر پوست صاف و شفاف بر زیبایی و جذابیت خود باخبریم. همچنین می‌دانیم که برای داشتن چنین پوستی باید مرتبا از آن مراقبت کنیم. یکی از مهم‌ترین اصول مراقبت از پوست، پاک کردن آرایش صورت به روش درست و با محصولات مناسب است؛ محصولاتی که این روزها پا به پای افزایش تنوع لوازم آرایشی، متنوع شده‌اند و هر کدام کارایی خاص خود را دارند. تنوع این محصولات به این دلیل است که شستن و پاک کردن صورت هم قواعد خاص خودش را دارد و به همان سادگی استفاده از آب و صابون و شامپو بچه نیست. در واقع آب و صابون به تنهایی نمی‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر پوستی نفوذ کرده و آن‌ها را تمیز کند. از طرف دیگر اکثر صابون‌ها، pH طبیعی پوست‌تان را تغییر می‌دهند و پس از مدتی باعث خشک شدن و از بین رفتن چربی طبیعی پوست می‌شوند. بنابراین لازم است همان طور که برای انتخاب و خرید بهترین محصولات آرایشی خود وقت می‌گذارید، برای شناخت انواع پاک کننده های آرایش صورت و انتخاب بهترین پاک کننده صورت که پوست شخص شما به آن نیاز دارد، وسواس بیشتری به خرج دهید. در غیر این صورت داشتن پوستی صاف و شفاف غیرممکن خواهد بود.

بهترین پاک کننده صورت برای پوست شما چیست؟

امروزه محصولات زیادی تحت عنوان بهترین پاک کننده صورت به فروش می‌رسند و طبیعی است که در انتخاب خود سردرگم شوید. از این رو در این مقاله لیستی از انواع پاک کننده‌ها و در واقع هر آنچه را که شما می‌توانید برای پاک کردن آرایش‌ و شستشوی صورت‌تان از آن استفاده کنید، تهیه کرده‌ایم. از انواع شوینده‌های صورت مانند صابون، پن، تونر و … گرفته تا محصولاتی که به طور خاص آرایش شما را مورد هدف قرار می‌دهند و آن را کاملا از روی صورت‌تان پاک می‌کنند. بنابراین اگر هنوز هم در خرید بهترین پاک کننده صورت تان مردد هستید و یا فرق میسلار و تونر و محصولاتی از این دست را نمی‌دانید، با ما همراه باشید.

1. پن

بسیاری از افراد برای پاک کردن و شستشوی صورت‌شان، از صابون به عنوان بهترین پاک کننده صورت استفاده می‌کنند. با این کار آسیب‌های جبران ناپذیری به پوست‌ وارد می‌شود که بعدها ده‌ها برابر هزینه بیشتر قادر به بازگرداندن سلامت پوست نخواهد بود. در واقع صابون‌های معمولی حالت قلیایی دارند و چربی و فلور طبیعی پوست را از بین می‌برند. در نتیجه استفاده مرتب از صابون عوارض جدی برای پوست به دنبال خواهد داشت.

پن صورت بایودرما

پن‌‌ها شوینده‌های صابون مانندی هستند که برای پاک کردن و شستشوی صورت طراحی شده‌اند و قدرت پاک کنندگی به مراتب بیشتری نسبت به صابون دارند. این محصولات اسیدیته مناسب و سازگار با پوست بدن دارند و برعکس صابون‌ها باعث خشکی پوست و دهیدرانه شدن آن نمی‌شوند؛ تا جایی که حتی برای کودکان و نوزادان قابل استفاده هستند.

به طور کلی انواع مختلفی از پن‌ها تولید شده است که هرکدام کارایی خاص خود را دارند. از جمله انواع مختلف پن می‌توان به پن ضدلک، پن ضدجوش، پن لایه بردار، پن پوست چرب، پن پوست خشک و پن رطوبت رسان اشاره کرد. اگر پوست حساسی دارید که مدام جوش و آکنه می‌زنید و از طرفی عادت به استفاده از صابون دارید، بهترین پاک کننده صورت برای شما پن است.

2. بهترین شوینده صورت

کاربرد اصلی بهترین شوینده صورت این است که گرد و غبار، عرق و به طور کلی آلودگی‌هایی که منافذ پوست را مسدود می‌کنند، از بین ببرند. شوینده‌های صورت در قالب محصولات متنوعی به بازار عرضه شده‌اند که لازم است قبل از خرید، با آن‌ها آشنا شوید.

رایج‌ترین محصولات شوینده به صورت ژل هستند و عمیقا پوست را پاک می‌کنند. معمولا این شوینده‌ها چربی‌های اضافه پوست و همچنین باکتری‌های ایجاد کننده آکنه را از بین می‌برند و از این طریق مانع انسداد منافذ و ایجاد آکنه‌های پوستی می‌شوند. در واقع کاربرد ژل‌های شوینده بیشتر پاک کنندگی عمقی پوست است.

ژل شستشوی کامان

دسته دیگر محصولات شوینده، فوم‌ های سبکی هستند که علاوه بر پاک کردن پوست، نرمی و لطافت مطلوبی به آن می‌بخشند. این نوع شوینده‌ها هنگام بیرون آمدن از محفظه ژلی یا کرمی خود، به شکل فوم بیرون می‌آیند و معمولا بهترین پاک کننده صورت برای پوست‌های چرب هستند.

دسته سوم بهترین پاک کننده صورت در محصولات شوینده، کرم ‌های شوینده هستند. این محصولات نسبت به فوم و ژل، غلیظ‌تر هستند و معمولا ترکیبات مرطوب کننده دارند. وجود ترکیبات مرطوب کننده در کرم‌های شوینده باعث می‌شود چربی و رطوبت طبیعی پوست حفظ شود. این ویژگی آن‌ها را به بهترین پاک کننده صورت برای پوست‌ خشک و حساس تبدیل کرده است.

دسته بعد روغن پاک کننده آرایش صورت است. از آنجایی که این محصول پوست را به شکلی کاملا ملایم، پاکسازی می کند به عنوان بهترین پاک کننده ملایم صورت نیز شناخته شده است. جالب است بدانید روغن‌های پاک کننده صورت صرفا برای پوست‌های خشک نیستند و اتفاقا برای تمام انواع پوست از جمله خشک، مختلط، حساس و چرب مناسب اند. در واقع به عقیده متخصصان پوست و زیبایی، احتمال آنکه با پاک کننده‌های خشک کننده آکنه بزنید بیشتر است؛ زیرا شوینده‌هایی که صورت‌تان را خیلی خشک می‌کنند، پوست را وادار می‌کنند چربی بیشتری تولید کند و همین امر باعث جوش زدن بیشتر شما خواهد شد.

دسته آخر محصولات شوینده صورت که کمتر از دیگر محصولات شناخته شده است، پودرهای شوینده پوست هستند. این پودرها در ترکیب با آب حالت خامه‌ای می‌گیرند و لایه بردارهای قوی و مناسبی برای پوست‌های چرب به شمار می‌روند.

به طور کلی هر نوع شوینده‌ای را که انتخاب کردید، باید نحوه ماساژ دادن و پاک کردن صورت‌تان را هم با آن یاد بگیرید؛ وگرنه دیر یا زود دچار افتادگی‌های پوستی خواهید شد. ویدیوی کوتاه زیر نحوه ماساژ پوست با انواع محصولات مراقبتی پوست‌، از جمله بهترین مارک پاک کننده صورت را، آموزش می‌دهد:

3. شیرپاک کن، بهترین و قدیمی ترین پاک کننده صورت

یکی از محصولاتی که از دیرباز به عنوان بهترین پاک کننده برای پاک کردن آرایش صورت مورد استفاده قرار می‌گیرد، شیر پاک کن است. شیر پاک کن‌ها از 70 درصد آب و 30 درصد مواد روغنی تشکیل شده‌ و در اصل برای پاک کردن مواد آرایشی از روی صورت طراحی شده‌اند. بخش مواد روغنی موجود در شیر پاک کن‌ها، چربی موجود در مواد آرایشی مانند کرم پودر را در خود حل کرده و باعث زدودن آن از روی صورت می‌شود.

شیر پاک کن سینره

این نوع پاک کننده آرایش صورت به هیچ عنوان باعث خشک شدن و کشیدگی پوست نمی‌شود و رطوبت مناسبی به پوست شما می‌بخشد. با این حال مهم است که در خرید شیرپاک کن دقت کرده و نوع مناسب پوست‌تان را (مناسب پوست چرب یا مناسب پوست خشک) تهیه کنید. در واقع شیر پاک کن چربی‌های اضافه روی پوست را تمیز کرده و مانع بسته شدن منافذ پوست صورت می‌شود. بنابراین حتی اگر آرایش هم ندارید، توصیه می‌شود در پایان روز از شیر پاک کن برای زدودن گرد و غبار روی صورت‌تان استفاده کنید.

برای استفاده از شیر پاک کن، مقدار کافی از آن را روی نوک انگشت‌تان بزنید و روی صورت‌تان به صورت دایره‌ای و ملایم ماساژ دهید. بعد از این کار باید صورت‌تان را با تونر یا آب ولرم بشویید تا کاملا آلودگی‌ها از روی صورت‌تان برداشته شوند.

4. پد پاک کننده آرایش

قبل از آنکه به سراغ معرفی نسل جدیدتری از بهترین آرایش پاک کن صورت برویم، لازم است با پدهای پاک کننده آرایش صورت آشنا شوید و حتما آن‌ها را تهیه کنید؛ چرا که استفاده بهینه از دیگر محصولاتی که بهترین پاک کننده صورت هستند و در ادامه معرفی می‌شوند، در گروی داشتن این ابزار بسیار کاربردی است.

پد آرایشی سپتونا

پدهای پاک کننده آرایش، پدهای پنبه‌ای دور دوزی هستند که غالبا شکل گردی دارند. دور دوز بودن این پدها باعث شده که هنگام استفاده پنبه از آن خارج نشود. بنابراین پاک کردن آرایش با این پدها، برخلاف استفاده از توپک‌های پنبه‌ای، هیچ پرز و پنبه‌ای را بر روی صورت‌تان برجای نخواهد گذاشت.

پدهای پاک کننده در دو نوع نرم و زبر وجود دارند که شما با توجه به نیازتان می‌توانید آن را انتخاب کنید. این نوع محصولات کاربردی، در محیطی کاملا استریل و بهداشتی تهیه می‌شوند و گزینه مناسبی به ویژه برای پاک کردن آرایش چشم‌تان هستند.

5. میسلار واتر؛ بهترین پاک کننده آرایش صورت

میسلار واتر یک نسل جدیدتری از بهترین پاک کننده های صورت است که در حالت مایع بوده و چربی اضافی پوست، ناخالصی‌ها و مواد آرایشی را از بین می‌برد. نام این نوع محصولات از میسل‌ها یا ذرات روغنی گرفته شده است و در واقع خاصیت پاک کنندگی آن هم به همین میسل‌ها برمی‌گردد. میسل‌ها ذرات لیپیدی معلق در آب هستند و تمام آلودگی‌ها و چربی‌ها را از روی صورت‌تان به خودشان جذب می‌کنند.

میسلار واتر بهترین پاک کننده صورت

مزیت استفاده از میسلار واتر نسبت به شوینده‌ها و پاک کننده‌هایی که پیش از این توضیح داده شد این است که فرمولاسیون بسیار ملایمی دارد، به حفظ رطوبت پوست‌تان کمک می‌کند و اجازه نمی‌دهد پوست‌تان خشک شود. همچنین از جمله دیگر مزایای این پاک کننده آرایشی، می‌توان به قابلیت مصرف آن برای انواع پوست‌ها اشاره کرد. گذشته از اینکه میسلار واتر برای تمام پوست‌ها قابل استفاده است، از آن می‌توان برای قسمت‌های حساس صورت هم مانند زیر چشم‌ها استفاده کرد.

همان طور که در بخش قبل گفتیم، برای استفاده از میسلار واتر به پدهای پاک کننده یا توپک‌های پنبه‌ای نیاز خواهید داشت. پد یا توپک خود را به میسلارواتر آغشته کرده و آن را روی تمام صورت‌تان ماساژ دهید تا کاملا آرایش‌تان پاک شود.

برای پاک کردن آرایش چشم‌تان ترجیحا بهترین پاک کننده صورت مخصوص آرایش چشم را تهیه کنید. در غیر این صورت می‌توانید یک پد را به میسلار واتر آغشته کرده، و سپس آن را روی چشم‌ها و پلک‌تان به مدت چند ثانیه نگه دارید و فشار دهید.

6. تونر صورت

مرحله آخر پاک کردن صورت استفاده از تونر است که بسیاری از متخصصان پوست و مو توصیه می‌کنند به جای استفاده از انواع ماسک‌ها، حتما تونر را امتحان کنید. تونر بهترین پاک کننده قوی صورت است که باعث پاکسازی منافذ و لایه‌های عمیق‌تر پوست می‌شود. برای این کار باید بعد از آن که پوست خود را با هر تمیزکننده‌ای که تا الان معرفی کردیم، مانند ژل شستشو و میسلارواتر و شیر پاک کن و..، تمیز کردید، قبل از مرطوب کننده خود از تونر استفاده کنید.

در واقع تونرها از آب و مواد مفید فعال و گاهی الکل تشکیل شده‌اند و باقی مانده مواد آرایشی و سلول‌های مرده پوست را از سطح پوست پاک می‌کنند. همچنین از آن جا که این محصولات خاصیت آبرسانی هم دارند، شادابی و طراوت بی نظیری به پوست شما می‌بخشند. این طراوت هم به دلیل خاصیت آبرسانی آن و هم به دلیل مواد مغذی و روغن‌های ضروری و مفیدی است که در فرمولاسیون این محصولات به کار رفته است.

تونر بی یلندا بهترین پاک کننده صورت

تونرها با داشتن انواع آنتی اکسیدان‌ها، علاوه بر رطوبت رسانی به پوست مانع ایجاد آکنه و لکه دار شدن پوست شما می‌شوند. تونرها برای انواع پوست طراحی شده‌اند و هر کسی، به خصوص کسانی که پوست چرب دارند، باید در روتین پوستی خود از مزایای این نوع محصولات که بهترین پاک کننده آرایش صورت برای پوست چرب هستند، بهره مند شود.

تونرها معمولا به سه دسته کلی تقسیم می‌شوند:

دسته اول تونرهای برپایه الکل هستند که بیشتر مناسب پوست‌های چرب طراحی شده‌اند. افرادی که پوست خشکی دارند نباید از این تونرها استفاده کنند، زیرا باعث خشک‌تر شدن پوست‌شان خواهد شد. همانطور که گفتیم این نوع تونر، بهترین شوینده برای پوست چرب است.

دسته دوم تونرهای برپایه گلیکول است که اغلب خاصیت روشن و خنک کنندگی پوست را دارند.

دسته آخر هم تونرهای بر پایه آب هستند که حاوی مواد موثری برای ترمیم پوست بوده و با داشتن موادی مانند نیاسینامید و سالیسیلیک اسید برای پوست‌های آکنه‌ای تا حدی نقش درمانی هم دارند. بنابراین این نوع محصولات را می‌توان بهترین پاک کننده صورت جوش دار دانست.

بعد از اینکه تونر مناسب پوست‌تان را تشخیص داده و تهیه کردید، نوبت به استفاده از آن به عنوان بهترین پاک کننده صورت می‌رسد. همان طور که گفتیم تونر تکمیل کننده مراحل پاک کردن آرایش صورت است. وقتی با میسلار واتر کاملا مواد آرایشی را پاک کردید، از تونر استفاده کنید و صورت‌تان را برای زدن مرطوب کننده یا آبرسان آماده کنید. اگر پوست چربی دارید می‌توانید دو بار در روز، یک بار شب قبل از خواب و بار دیگر صبح بعد از بیدار شدن، پوست‌تان را با تونر تمیز کنید. این کار باعث می‌شود پوست چرب‌تان مات باقی بماند و در نتیجه آرایش روی صورت‌تان جلوه بهتری داشته باشد.

مطلب سالیسیلیک اسید را در مجله میس و مستر مطالعه کنید.

سخن پایانی

علاوه بر مواد آرایشی، روزانه عوامل زیادی مانند انواع باکتری‌ها و گرد و غبار روی صورت می‌نشینند. اگر تمام این آلودگی‌ها و حتی چربی بیش از حد و سلول‌های مرده پوست به شیوه مناسبی قبل از خواب پاک نشوند، منافذ پوستی بسته شده و آکنه‌ها نمایان می‌شوند؛ چرا که پوست ما در مدتی که خواب هستیم خودش را بازسازی کرده و همین امر از بروز بسیاری از مشکلات پوستی جلوگیری می‌کند. پس بدیهی است که در اولین قدم مراقبت از پوست‌تان، به دنبال بهترین پاک کننده صورت باشید. در این مقاله راهنمایی‌تان کردیم که بهترین پاک کننده برای پوست شخص شما چیست. اگر سوالی در رابطه با بهترین پاک کننده صورت دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات پاسخگوی شما همراهان همیشگی مجله زیبایی میس و مستر باشیم.

سوالات متداول درمورد بهترین پاک کننده صورت

در ادامه به برخی از سوالات رایج در خصوص بهترین پاک کننده آرایش چشم و صورت پاسخ خواهیم داد.


تفاوت تونر و میسلار واتر چیست؟

اصلی‌ترین تفاوت این دو در کاربرد آن‌هاست. میسلار واتر بیشتر برای پاک کردن آرایش و تونر برای پاکسازی عمیق پوست است. علاوه بر این پس از استفاده از میسلار واترها، حتما لازم است صورت‌تان را آبکشی کنید. چرا که باقی ماندن ترکیبات میسلار واتر روی پوست می‌تواند پوست را تحریک و سبب واکنش‌های آلرژیک شود. اما پس از استفاده از تونر نیازی به آبکشی نیست. در حقیقت مرحله بعد از تونر، آبرسانی پوست با انواع سرم‌ها، آبرسان‌ها و یا کرم‌های مرطوب کننده‌ای است که مناسب نوع پوست شما هستند. همچنین تونر و میسلار واتر در ساختار و مواد تشکیل دهنده هم با هم متفاوت اند. معمولا میسلار واترها روغنی هستند و به همین دلیل می‌توانند آرایش را پاک کنند؛ در صورتی که شما با استفاده از تونر، حس چربی نخواهید کرد.

آیا گلاب تونر است؟

همان طور که در این مقاله توضیح دادیم، تونرها برای پاکسازی عمیق پوست و به خصوص منافذ پوستی طراحی شده‌ اند. با وجود خواص بی‌شماری که برای گلاب ذکر شده، این ماده طبیعی در حد تونرهای آماده نمی‌تواند کاری برای پاکسازی عمیق پوست انجام دهد و تفاوت چندانی با آب ندارد. البته ناگفته نماند که گلاب خواص بسیار زیادی دارد و می‌تواند طروات و رایحه مطبوعی به پوست شما ببخشد و حتی منافذ باز پوست شما را کوچک‌تر کند. اما به هر حال توجه داشته باشید که به جای تونر نمی‌توان از گلاب استفاده کرد.

آرایش صورت را با چه چیزی پاک کنیم؟

در مرحله اول باید آرایش چشم‌های‌تان را پاک کنید. اگر از ریمل ضدآب استفاده کرده‌اید، به یک پاک کننده آرایشی بر پایه مواد روغنی نیاز دارید. دو پد را به پاک کننده مخصوص آغشته کرده و به کمک گوش پاک کن کاملا آرایش چشم خود را پاک کنید. سپس برای پاک کردن کرم پودر و رژگونه خود از شیر پاک کن و میسلار واتر کمک بگیرید و به همان طریقی که گفته شد، از آن‌ها استفاده کنید. در مرحله بعد از وازلین و بعد از آن بالم لب برای پاک کردن رژ و تقویت لب‌ها کمک بگیرید. و در آخر، به خصوص اگر پوست چربی دارید، استفاده از تونر را فراموش نکنید تا pH پوست‌تان تنظیم شود.

چگونه تونر خانگی بسازیم؟

یکی از ترکیبات بسیار موثری که در تونرها به کار می‌رود، روغن درخت چای است. برای ساخت تونر خانگی می‌توانید یک لیوان آب و 10 تا 15 قطره روغن درخت چای را با هم مخلوط کرده و از آن به عنوان تونر استفاده کنید. این تونر بسیار برای پوست‌های جوش‌دار و آکنه‌ای مفید بوده و جوش‌ها را خشک می‌کند. علاوه بر این می‌توانید با ترکیب سرکه سیب و آب هم یک تونر مناسب پوست‌های چرب داشته باشید. این تونر حاوی آلفا هیدروکسی اسید بوده و pH پوست را متعادل می‌کند.

 

منابع

byrdie