هر چیزی که لازم است درباره ویتامینه کردن مو بدانید

موهای ما در اثر عوامل مختلفی دچار آسیب می شوند‌. یکی از راه های احیا و ترمیم موهای آسیب دیده ویتامینه کردن مو است. شاید بپرسید ویتامینه کردن مو چیست، آیا ویتامینه مو باعث صافی میشود و چگونه موهای خود را ویتامینه کنیم. در این مقاله به این سوالات پاسخ می دهیم. پس تا پایان ما را همراهی کنید.

ویتامینه کردن مو چیست؟

ویتامینه کردن مو روشی برای بهبود وضعیت موهای آسیب دیده است که به وسیله ماسک های مغذی مو و کرم های تقویت کننده انجام می شود. ویتامینه تخصصی مو روشی سالنی است که توسط آرایشگر های حرفه ای انجام می شود ولی شما در خانه هم می توانید با استفاده از محصولات آماده یا حتی ماسک موهای خانگی اقدام به این کار کنید. هنگام تهیه محصولات آماده برای ویتامینه کردن مو توجه داشته باشید که ویتامینه با کراتین و بوتاکس تفاوت دارد. محصولات ویتامینه اغلب دارای بیوتین و ویتامین E هستند.

ویتامینه مو چیست

فواید ویتامینه مو

یکی از خواص ویتامینه مو این است که با رساندن ویتامین های مورد نیاز به پیاز مو باعث ترمیم و احیای موهای آسیب دیده می شود. همچنین به کمک احیا و ویتامینه کردن مو موهایتان شکل و حالت بهتری گرفته و درخشان و شفاف می شود. در محصولاتی که برای ویتامینه کردن مو استفاده می شود مواد معدنی، ویتامین ها و پروتئین هایی هست که جذب ساقه مو شده و باعث می شود مواد مغذی به کوتیکول مو برسد. برخی از محصولات ویتامینه باعث رفع کم حجمی و ریزش موها هم می شود که بهترین ویتامینه مو محسوب می شوند. همچنین دیگر فواید ویتامینه کردن مو این است که با این تراپی، مقاومت مو ها در برابر شرایط نامطلوب محیطی مانند هوای آلوده افزایش می یابد.

هزینه ویتامینه کردن مو

هزینه ویتامینه مو بستگی به عوامل مختلفی دارد یکی از این عوامل قیمت مواد ویتامینه مو است. قیمت مواد ویتامینه با توجه به برند و کشور سازنده با هم تفاوت دارد که هنگام خرید مواد ویتامینه از مراکز معتبر متوجه این موضوع خواهید شد. البته فریب قیمت های گران و غیرمعقول را نخورید و گمان نکنید که هر چه قیمت بیشتر باشد یعنی محصول بهتری است. بلکه با توجه به نوع و جنس موهایتان محصول مناسبی را خریداری کنید.

فواید ویتامینه کردن مو

آموزش ویتامینه کردن مو

در این قسمت طرز ویتامینه کردن مو در خانه را به شما آموزش می دهیم:

1. قبل از ویتامینه کردن، مواد لازم برای ویتامینه مو را از قبل تهیه کنید. سپس موهایتان را با دقت بشویید و تمیز کنید. موها باید از وجود هرگونه آلودگی و مواد شیمیایی پاک شود.

2. بعد از اینکه موهایتان را شستید آن ها را خشک کنید. البته نیازی به خشک کردن صد در صد نیست و اگر 80 تا 90 درصد رطوبت هم گرفته شود کافیست.

3. اکنون با استفاده از گیره های مخصوص موها را دسته بندی کنید.

4. در این مرحله مقداری کرم ویتامینه مو را با دست برداشته و به ساقه موها بمالید. توجه داشته باشید که در این مرحله کرم به ریشه مو نرسد. 

5. لایه های مو را بین فویل پیچیده و اجازه دهید 30 تا 60 دقیقه در فویل بماند. برای اینکه در این مدت زمان کرم ویتامینه نریزد، از کلاه رنگ استفاده کنید.

6. در مرحله آخر بعد از گذشت زمان مذکور موها را آبکشی کرده و به خوبی بخشکانید.

روش ویتامینه کردن مو در منزل

ویتامینه کردن مو را در خانه و با استفاده از مواد طبیعی هم می توان انجام داد برای این کار کافیست سری به آشپزخانه تان بزنید و با مواد ویتامینه مو در منزل که در ادامه به شما معرفی می کنیم، موهایتان را احیا کنید و جان تازه به آن ببخشید.

نکته قابل توجه در مورد ویتامینه کردن مو با مواد طبیعی این است که برای رسیدن به نتیجه مطلوب باید در استفاده مداوم از آن ها صبر و پشتکار داشته باشید. اما روش ویتامینه مو در منزل به چه صورت است؟

ویتامینه کردن موهای رنگ شده با شیرنارگیل

یکی از بهترین روش های ویتامینه مو در خانه استفاده از شیر نارگیل است. شیر نارگیل دارای انواع ویتامین ها و مواد معدنی است که به تقویت فولیکول و افزایش رشد موها کمک زیادی کرده و باعث ترمیم خشکی مو می شود. اگر موهای شما هم به دلیل استفاده از رنگ و دکلره آسیب دیده می توانید از این ماسک مو خانگی استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد سایر روش های راحت و کم هزینه برای مراقبت از موهای دکلره شده مقاله دیگر ما را بخوانید.

ویتامینه کردن موهای رنگ شده با شیرنارگیل

برای آنکه بتوانید به وسیله شیر نارگیل موهای خود را ویتامینه کنید باید ابتدا شیرنارگیل را با روغن زیتون به خوبی مخلوط کنید. از ریشه مو تا انتهای ساقه مو را به این ماسک آغشته کنید و به آرامی موهایتان را ماساژ دهید. موهای خود را با استفاده از یک نایلون یا کلاه رنگ بپوشانید و بعد از بیست دقیقه با یک شامپو ملایم و آب گرم آن را بشویید. این روش را یک روز در میان تکرار کنید و شاهد تاثیرات شگفت انگیز آن باشید.

علاوه بر شیرنارگیل که خواص فراوانی برای مو دارد، این ماسک دارای روغن زیتون است که رشد موها را تحریک کرده و به آن سرعت می بخشد. همچنین روغن زیتون باعث کنترل ریزش مو و درمان شوره سر می شود.

ویتامینه مو خانگی با جعفری و روغن زیتون

در صورت کمبود برخی از مواد مغذی مهم، موها ضعیف شده یا دچار ریزش می شوند. جعفری حاوی این مواد مغذی مهم است و به همین دلیل موها را تقویت کرده و از ریزش آن جلوگیری می کند. خواص جعفری برای مو به همین یک مورد ختم نمی شود و این گیاه خواص دیگری چون افزایش رشد مو، کمک به درمان شوره سر و کمک به حفظ رنگ موی طبیعی را دارد.

برای ویتامینه کردن مو خانگی با کمک جعفری ابتدا حدود یک استکان آب جعفری تازه را با روغن زیتون به خوبی مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده برای تقویت موهای شما بسیار مفید است. آن را به ریشه و ساقه مو مالیده و به آرامی ماساژ دهید. سپس موها را به وسیله یک حوله گرم بپوشانید و در حدود یک ساعت صبر کنید، پس از گذشت یک ساعت موها را شسته و آبکشی کنید.

ویتامینه مو خانگی با جعفری و روغن زیتون

آووکادو و موز

این روش ویتامینه کردن مو گزینه خوبی برای ترمیم موهای شکننده است. این ماسک همچون مواد ویتامینه کردن مو سرشار از پروتئین است که باعث تقویت فولیکول های مو می شود. آووکادو نیز سرشار از ویتامین های E ,D ,A و B6، اسید های آمینه، مس و آهن است که با بازگرداندن رطوبت از دست رفته به موهای خشک و آسیب دیده بافتشان را ترمیم می کند.

برای ساخت این ماسک برای ویتامین تراپی مو در خانه یک عدد موز و یک عدد آووکادو را پوره کرده و با هم مخلوط کنید. از ریشه تا ساقه مو را آغشته به این ماسک کرده و با ملایمت ماساژ دهید. اجازه دهید حدود یک ساعت این ماسک روی موهایتان بماند و بعد از گذشت زمان مذکور آن را با سرد و خنک آبکشی کنید. توجه داشته باشید استفاده از آب گرم باعث چسبندگی موز می شود.

آووکادو و موز

سس مایونز

یکی از محبوب ترین سس ها در سرار جهان سس مایونز است. این سس هر خانه ای به راحتی یافت می شود. سس مایونز از ماست و تخم مرغ تشکیل شده که هر دوی این مواد، برای سلامت و ترمیم موهای آسیب دیده عالی هستند. اگر موهای شما هم خشک و گره خورده است، همین الان سراغ یخچال بروید و 4 قاشق غذاخوری از این سس را بردارید. مقداری آب لیمو به سس اضافه کنید تا رقیق شود (در مقاله دیگری راهکارهای اثربخش دیگری برای درمان گره خوردگی مو معرفی کرده ایم).

اگر عسل یا روغن زیتون هم در دسترس دارید، می توانید مقداری از آن را اضافه کنید. ماسک شما آماده است. اکنون کل موها را به این ماسک آغشته کنید و به آرامی ماساژ دهید. موها را با یک نایلون یا کلاه رنگ بپوشانید یک ساعت صبر کنید و بعد با آب ولرم و شامپو آن را بشویید. این طریقه ویتامینه کردن مو را هفته ای یک بار انجام دهید تا به نتیجه دلخواه برسید.

سس مایونز برای ویتامینه مو

گلاب و سرکه سیب

یکی از مشکلاتی که اکثر خانم ها در خصوص موهایشان دارند، کدر و خشک شدن آن هاست. عوامل مختلفی چون آلودگی هوا، مواد شیمیایی، آب آلوده، استرس، تغذیه ناسالم و بسیاری از عوامل دیگر باعث خشک و بد حالت شدن موها می شوند. راه حل این مشکل استفاده از معجون گلاب و سرکه سیب است. گلاب به لطف داشتن خواص آنتی اکسیدانی، آلودگی های سطح مو و پوست را از بین می برد. سرکه سیب هم باعث تنظیم pH پوست سر و ساقه مو می شود. هر دوی آنها باعث نرم و درخشان شدن موها می شوند.

نحوه ویتامینه کردن مو با این ماسک به این صورت است که برای ساخت آن باید حدود نیم لیتر گلاب را با 4 قاشق غذا خوری سرکه سیب و نیم لیتر آب مخلوط کنید. این محلول درون یک بطری اسپری بریزید. هنگام دوش گرفتن در حمام و بعد از شستشوی موها، محلول را روی موهایتان اسپری کنید. 5 تا 10 دقیقه صبر کنید و موها را آبکشی کنید. بلافاصله موهایتان براق و نرم می شوند.

گلاب و سرکه سیب

ویتامینه کردن مو در منزل با ماسک تخم مرغ

ماسک تخم مرغ یک راه حل محبوب برای ویتامینه کردن مو در نقاط مختلف جهان است. تخم مرغ مانند موادی که برای ویتامینه کردن مو به کار می روند، حاوی مقدار زیادی پروتئین است که به رشد موهای شما کمک می کند. همچنین حاوی مواد معدنی چون آهن، سلنیوم، روی، گوگرد، فسفر و ید است که همگی نقش موثری در سلامت موها ایفا می کنند.

برای ساخت این ماسک به یک عدد سفیده تخم مرغ، یک قاشق چای خوری روغن زیتون یک قاشق عسل نیاز دارید. تمامی مواد گفته شده را با هم ترکیب کنید تا خمیری شل حاصل شود. خمیر حاصل را روی کل موهایتان بمالید و 20 دقیقه صبر کنید. سپس موها را با آب سرد و شامپو بشویید.

ماسک تخم مرغ

کلام آخر

در این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر علاوه بر توضیح کامل روش ویتامینه کردن مو، چند روش خانگی هم آموزش دادیم. درست است که ویتامینه کردن مو با محصولات آماده سریع تر جواب می دهد ولی هزینه بیشتری دارد و گاها ممکن است عوارضی را هم به دنبال داشته باشد (هرچند عوارض ویتامینه مو با استفاده از مواد مرغوب و باکیفیت به حداقل می رسد). با این حال پیشنهاد ما برای ویتامینه کردن مو استفاده از روش های خانگی است. این روش ها با تکرار و مدامت، نتیجه بخش خواهد بود.

اگر علاوه بر ویتامینه، به کراتینه کردن مو در خانه هم علاقه مند هستید، مقاله دیگر ما را در این باره از دست ندهید.

سوالات متداول در رابطه با ویتامینه کردن مو


تفاوت ویتامینه کردن مو و کراتینه در چیست؟

کراتینه یک روش است که با استفاده از مواد شیمیایی باعث صاف و لخت شدن موها می شود‌. اثرات کراتینه تا 6 ماه باقی می ماند. در این روش ماده کراتین با نفوذ به پیاز مو باعث استحکام و سلامت مو می شود‌. اما فرق کراتینه با ویتامینه مو این است که ویتامینه فقط باعث نرم و درخشان شدن موها می شود و تاثیر چندانی برای صافی مو ندارد ولی ویتامینه اثر تقویت کنندگی و درمانی بیشتری دارد و عوارضش هم کمتر است.
بسیاری از مواد کراتین شیمیایی بوده و بوی بدی دارد و احتمال دارد بعد از استفاده از آن ها دچار خارش پوست سر شوید.

تفاوت ویتامینه و بوتاکس مو در چیست؟

بوتاکس مو هم مانند ویتامینه برای احیا و ترمیم موهای آسیب دیده استفاده می شود با این تفاوت که موجب صافی مو هم می شود. در واقع می شود گفت فرق بوتاکس مو با ویتامینه این است که بوتاکس نوعی ویتامینه است و باعث صافی مو هم می شود.

آیا روش های خانگی برای ویتامینه کردن مو موثر است؟

روش های خانگی بهترین راه تقویت موهای سر است. این روش ها در ابتدا شاید بی تاثیر به نظر برسند ولی با تکرار و مداومت متوجه می شوید که نتیجه به دست آمده با استفاده از آن ها بهتر از روش های شیمیایی است.