آرایش شب یلدا

احتمالا اولین چیزی که با شنیدن شب یلدا به ذهن‌تان می‌رسد، دورهمی‌های خانه مادربزرگ دور سفره رنگارنگ این شب خاطره‌ انگیز است. شب طولانی و لذت بخشی که برای اکثر ایرانی‌ها یادآور خاطرات دلنشینی است که تماما به فال حافظ و خنده و خوراکی‌های مخصوص این شب می‌گذشت. امسال با شیوع ویروس کرونا یلدای متفاوتی با جمع‌های کوچکتر و صرفا با اعضای خانواده در انتظار ماست. با این وجود هنوز هم می‌توان دلخوش به چنین مناسبت‌های باستانی بود تا به این بهانه، حال و هوای‌‌ خود و خانواده‌مان حتی برای یک شب عوض شود. پیشنهاد میس و مستر برای این شب دلپذیر، آرایش شب یلدا است. در این شب می‌توانید متفاوت‌تر از همیشه بدرخشید و یک یلدای به یاد ماندنی رقم بزنید. تا انتهای این مطلب همراه ما باشید تا برای آرایش مخصوص شب یلدا ایده‌های جدید و متنوعی بگیرید.

آموزش مرحله به مرحله میکاپ شب یلدا

پیش از این در مقاله دیگری درمورد آرایش پاییزی نوشته بودیم که آرایش این فصل، باید مطابق با حال و هوای آن باشد (ترکیبی از رنگ برگ‌های نارنجی، زرد، قرمز و قهوه‌ای). بر این اساس برای آرایش شب یلدا هم باید به جزئیات سفره رنگارنگ طولانی‌ترین شب سال دقت کنیم و از آن‌ها الهام بگیریم.

همان طور که می‌دانید، دو جزء جدانشدنی شب‌ یلدا، انار و هندوانه است که به شیوه‌های مختلفی برش خورده و تزئین می‌شوند. سرخی و سبزی هندوانه نماد عشق و بهروزی است و می‌تواند الهام بخش شما برای آرایش این شب خاص باشد. این طرح‌های فانتزی برای آرایش هندوانه ای را به طور جداگانه در بخش آرایش چشم و لب توضیح می‌دهیم.

انار هم در سفره شب یلدا، نماد شادی و زایش است. حال اگر به جای طرح‌های فانتزی، در هر مناسبتی طرفدار میکاپ‌های ساده و تک رنگ هستید، رنگ دلربای انار سفره یلدا گزینه مناسبی برای آرایش شب یلدا شما خواهد بود. در ادامه با زیباترین ایده‌های میکاپ یلدایی ساده و فانتزی آشنا می‌شوید.

1. آرایش چشم شب يلدا

قبل از اینکه به آرایش چشم‌تان بپردازید، مانند همیشه پایه‌ها و زیرسازی آرایش‌تان را انجام دهید. صرفا برای اینکه چیزی را از قلم نیندازید، به طور خلاصه ابتدا پوست‌تان را کاملا با شوینده و تونر تمیز کنید (میسلار واتر در شرایطی که آرایش دارید، پاک کننده مناسب‌تری است). سپس از مرطوب کننده، کرم پودر، کانسیلر، کانتور و هایلایت و پنکک استفاده کنید. البته اجباری به مصرف تمام این مواد آرایشی نیست و صرفا همان کارهای معمول‌تان را انجام دهید.

با این وجود پیشنهاد می‌کنیم در آرایش شب یلدا رژگونه را از قلم نیندازید؛ کمی سرخ شدن پوست‌تان، شما را در این شب خاص جذاب‌ و سرحال نشان می‌دهد. در مقاله دیگری مفصلا طریقه صحیح رژگونه زدن را، از انتخاب رنگ رژگونه تا استفاده از آن براساس فرم صورت، توضیح داده‌ایم.

1.1 آرایش چشم ساده

برای آرایش یلدایی ساده دو گزینه پیش روی شماست. می‌توانید به سادگی از سایه کرم و قهوه‌ای کمک بگیرید و آن را با یک رژ لب قرمز پررنگ همراه کنید تا بیشتر لب‌های اناری‌تان به چشم بیاید. علاوه بر سایه ملایم قهوه‌ای، خط چشم مشکی و ریمل را هم فراموش نکنید.

علاوه بر این می‌توانید با الهام از انار سرخ شب یلدا، از طیف رنگی قرمز برای سایه پلک‌های‌تان استفاده کنید. در انتخاب سایه چشم قرمز اکلیلی ، رنگ پوست‌تان را در نظر داشته باشید؛ چرا که همه سایه‌های قرمز روی تمام پوست‌ها جلوه خوبی ندارند. برای مثال اگر پوست تیره‌ای دارید، از سایه چشم‌های شرابی، زرشکی و بادمجانی برای آرایش شب یلدا استفاده کنید. برای آشنایی بیشتر با ترفندهای مهم آرایش پوست سبزه و تیره مقاله دیگر ما را بخوانید.

بهترین سایه برای پوست‌های سفید و بور قرمز زنگ زده یا قرمز-نارنجی است. کسانی هم که پوست گندمی و متوسطی دارند، بهتر است از سایه‌های قرمزرنگ معمولی کمک بگیرند. همچنین سایه چشم‌های شاین هم می‌تواند شما را در شب یلدا خاص‌تر نشان دهد.

آرایش شب یلدا

گریم صورت یلدایی

1.2 آرایش چشم فانتزی

یک مدل آرایش شب یلدا دخترانه این است که هندوانه جذابی را روی پلک‌های‌تان طراحی کنید و متفاوت‌تر از هر زمان دیگر شب یلدا را جشن بگیرید. به طور کلی سه رنگ قرمز و سبز و مشکی را برای آرایش بلندترین شب سال در نظر داشته باشید. این تناسب رنگ میکاپ با موقعیت و فضا، یکی از نکات حرفه‌ای و مهمی است که باید برای آرایش مناسبت‌های مختلف رعایت کرد.

مدل‌های مختلفی برای ارایش هندوانه ای و فانتزی چشم وجود دارد. یک مدل خیره کننده به این نحو است که ابتدا باید مانند تصویر زیر کل قسمت داخلی پلک بالا و پایین را سایه قرمز ملایمی بزنید. از دو رنگ قرمز ملایم و نارنجی برای سایه‌ چشم‌تان استفاده کنید. سایه نارنجی باید نزدیک‌تر به ابرو و دور سایه قرمزرنگ زده شود. گوشه داخلی چشم‌ها را هم سفید کنید تا چشم‌های‌تان درشت‌تر به نظر برسند.

سپس مانند تصویر با مداد چشم خط سفیدی بکشید و حد فاصل آن تا خط مژه‌ها را سبز کنید. بهتر است برای این نوع آرایش، از سایه سبز شاین استفاده کنید تا رنگ قرمز زیری پوشانده شود. با خط چشم مایع قطراتی به شکل تخم هندوانه در گوشه سمت راست پلک بکشید. به هیچ عنوان داخل چشم‌تان را خط چشم مشکی نکشید؛ زیرا با این کار چشم‌ها کوچک‌تر از آن چه واقعا هستند، به نظر خواهند رسید. به جای رنگ‌های تیره، خط مژه پایین را با مداد سبز روشن یا سفید پر کنید.

در نهایت با یک خط چشم گربه‌ای و ریمل مشکی، آرایش چشم‌تان را تکمیل کنید. قبل از ریمل هم حتما از فرمژه استفاده کنید تا مژه‌ها در حالت‌دار شوند. علاوه بر این، می‌توانید از تصاویر زیر برای ایده آرایش شب یلدا برای چشم ها بگیرید.

 

خط چشم شب یلدا

مژه یلدایی

گریم شب یلدا

سایه قرمز زیر چشم برای شب یلدا

ارایش شب یلدا ساده

گریم صورت شب یلدا

2. میکاپ لب

قبل از انتخاب رنگ و طرح موردنظر، لب‌های‌تان را آماده کنید تا ماندگاری رژ در طولانی‌ترین شب سال بیشتر شود. ابتدا با اسکراب‌های مخصوص لب و یا اسکراب‌های خانگی (مانند ترکیب عسل و شکر قهوه‌ای) سلول‌های مرده پوست لب را بزدایید تا سطح صافی برای رژ به وجود آید.

سپس کل لب‌ها را با خط لب همرنگ با رژتان پر کنید تا دوام رژ لب بیشتر شود. یک راهکار دیگر هم برای افزایش ماندگاری رژ لب، پنکک زدن روی لب‌هاست. در مقاله دیگری مفصلا توضیح داده‌ایم چطور ماندگاری رژ لب را به بالاترین حد ممکن برسانید. این مطلب کاربردی به ویژه در شب‌های بلند سال به کارتان خواهد آمد.

 2.1 رژ لب یلدایی ساده

مانند آرایش چشم، انتخاب با شماست که رژ لب‌تان ساده یا فانتزی باشد. اگر رژ لب ساده را ترجیح می‌دهید، برای آرایش ساده شب یلدا رژهای قرمزتان بسیار به کارتان خواهند آمد. جذاب‌ترین رنگ رژلب شب یلدا ، رنگی است که هر چه بیشتر به دانه‌های انار شبیه باشد. رژ لب‌های پررنگ اناری و زرشکی توجه همه را به لب‌های‌تان جلب خواهد کرد.

با این وجود اگر رژ تیره زرشکی به شما نمی‌آید و یا به هر دلیلی نمی‌خواهید رژتان تیره باشد، پیشنهاد ما این است که از رنگ هندوانه‌ای کمک بگیرید. یک رنگ صورتی گرم هم می‌تواند لب‌ها را به حال و هوای شب چله نزدیک‌تر کند.

2.2 رژ لب هندوانه ای و فانتزی

علاوه بر این می‌توانید طرح رژ لب‌های هندوانه‌ای را هم به عنوان یک مدل آرایش شب یلدا در نظر داشته باشید. برای مثال با مداد سبز رنگ خط لبی بکشید و داخل لب‌ها را با رژ قرمز پر کنید. یا طرح‌های متنوع‌تری روی لب‌ها ایجاد کرده و هنگام نوش جان کردن هندوانه یلدای‌تان هارمونی زیبایی خلق کنید.

نکته مهم: با وجود اینکه در آرایش شب یلدا خاص بودن حرف اول را می‌زند، لازم نیست در این کار اغراق کنید! پیشنهاد می‌کنیم طرح هندوانه‌ای را فقط برای چشم‌ها و یا فقط برای لب‌ها بکشید. شلوغی بیش از حد میکاپ تاثیر معکوسی بر زیبایی شما خواهد داشت.

برای طراحی چنین مدل‌هایی، معمولا به رژ لب هندوانه‌ای (صورتی رنگ)، سفید و سبز کمرنگ نیاز دارید. اگر چنین رژهایی ندارید، می‌توانید جایگزین آن از پالت سایه چشم‌تان استفاده کنید. جسورتر از همیشه باشید و ابتدا لب بالایی‌تان را صورتی رنگ کنید. کمی دو لب را روی هم فشار دهید تا قسمت داخلی لب پایین هم صورتی شود. سپس با مداد سبزرنگی (پررنگ‌تر از سایه) خط لب پایینی را بکشید.

قسمت خارجی لب پایین را با سبز کمرنگ پر کنید و حد فاصل دو رنگ صورتی و سبز را سفید کنید. توجه داشته باشید که هر چه مرز رنگ‌ها محوتر باشد، نتیجه کارتان زیباتر خواهد شد. سپس مانند تصویر زیر، با خط چشم مایع‌تان نقاطی روی لب‌ها به عنوان تخم‌های هندوانه بکشید. در نهایت برای اینکه جذابیت آرایش لب‌های یلدایی‌تان بیشتر شود، حتما روی رژ لب، برق لب بزنید.

البته این مدل بیشتر مناسب کسانی است که لب‌های درشت‌تری دارند. اگر لب‌های باریکی دارید و یا این مدل مورد پسند شما نیست، طرح‌های دیگر را امتحان کنید.

آرایش شب یلدا

رژ یلدایی

رژ شب یلدا

ارایش یلدایی

یک نمونه گریم صورت یلدایی

در این ویدئو یک نمونه آرایش صورت بسیار شیک و ساده برای شب یلدا آموزش داده شده است.

رنگ مو برای شب یلدا

برای آرایش شب یلدا موهای‌تان را از قلم نیندازید. یکی از بهترین گزینه‌ها برای مدل مو شب یلدا ساختن سنجاق سرهای نمدی است. شما می‌توانید با استفاده از نمدهای رنگی، انار یا هندوانه‌های کوچکی درست کنید و آن‌ها را روی گیره بچسبانید. این ایده به ویژه‌ برای دختر خانم‌های کوچکتر مناسب است. به همین راحتی می‌توانید فرزندتان را با رسم و رسومات یلدایی ایرانی از همان کودکی آشنا کنید.

اگر اهل گیره سر نیستید یا موهای‌تان کوتاه است، یک انار یا برش هندوانه نمدی درست کنید و آن را روی نوار باریکی بچسبانید. تل یلدایی شما آماده است!

علاوه بر گیره و تل‌های یلدایی، ایده‌های دیگری هم در مورد مدل مو برای شب یلدا وجود دارد که البته بعضا جرات و جسارت بالای شما را می‌طلبد. یکی از این ایده‌های خاص، رنگ کردن موهاست. بهتر است به منظور استفاده از رنگ مو شب یلدا از رنگ‌های فانتزی کمک بگیرید (قاعدتا کسی دوست ندارد برای چندین ماه موهای هندوانه‌ای داشته باشد؛ مگر آن که از این هم خاص‌تر فکر کنید!)

پیشنهاد ما برای آرایش موهای‌تان در شب یلدا استفاده از تکنیک آمبره است. شما می‌توانید این تکنیک را با رنگ‌های فانتزی سبز و قرمز روی موها اجرا کنید و آبشار هندوانه‌ای بسازید. همچنین با نمد مشکی رنگ، قطراتی به شکل تخمه هندوانه برش دهید و روی موهای سبز و قرمز هندوانه‌ای‌تان سنجاق کنید.

یا اگر قبلا موهای‌تان را روشن کرده‌اید و نمی‌خواهید به یکباره تنوع زیادی ایجاد کنید، می‌تواند برخی قسمت‌ها را با هایلایت به رنگ سبز و قرمز و سفید درآورید. در این حالت، هایلایت برخی تارهای موی چتری‌تان ایده جذابی به نظر می‌رسد. این مدل هایلایت شب یلدا نام دارد.

آرایش شب یلدا

هایلایت شب یلدا

رنگ مو شب یلدا

علاوه بر این اگر موهای‌تان کوتاه است یا در هر شرایطی سادگی انتخاب شماست، آمبره زرشکی اناری گزینه بسیار ایده‌ آلی خواهد بود. انواع رنگ موهای قرمز و زرشکی با تکنیک آمبره جلوه زیبایی برای شما به ارمغان می‌آورد.

آمبره زرشکی برای شب یلدا

از این هم راحت‌تر، رنگ کردن یک دست موها به مناسبت شب یلداست. همان طور که بارها تاکید کردیم، رنگ غالب سفره یلدا قرمز است؛ از قرمز اناری گرفته تا قرمز صورتی مانند هندوانه. نکته مهم برای قرمز رنگ کردن موها در آرایش شب یلدا این است که رنگ مناسب پوست‌تان را تشخیص داده و سپس بر این اساس موها را رنگ کنید. بنابراین:

  • برای پوست‌های روشن و بور: رنگ موهای قرمز- نارنجی، قرمز- قهوه‌ای و زنجبیلی روشن
  • برای پوست‌های گندمی یا زیتونی: رنگ موهای مسی تیره، قرمز- طلایی و قرمز خونی
  • برای پوست‌های سبزه و تیره: رنگ موی قرمز شرابی و تمشکی

ناگفته نماند که در این میان رنگ موهای رزگلد به همه نوع پوستی می‌آید. این ترند زیبای رنگ مو، بسیار شیک و خاص بوده و به ویژه مناسب یلدا و شب‌ نشینی‌های زمستانی است. بسیاری از مجلات مد و زیبایی در سراسر دنیا این رنگ خاص را به عنوان یکی از ترندهای رنگ مو برای پاییز 2020 معرفی کردند.

سخن پایانی

شب یلدا برای اغلب ما یادآور شب‌های خاطره‌ انگیز خانه مادربزرگ‌هاست. بدیهی است که هر چه مناسبت‌های مختلف را خاص‌تر بگذرانیم، خاطره آن هم به یاد ماندنی‌تر خواهد شد. آرایش شب یلدا یکی از متفاوت‌ترین کارهایی است که می‌توانید با آن شب چله‌تان را ویژه‌تر از سال‌های گذشته سپری و عزیزان‌تان را سورپرایز کنید. البته علاوه بر آرایش مو و چهره، طراحی ناخن‌های یلدایی هم جذابیت بی‌ نظیری به دستان‌تان می‌بخشد که در مقاله دیگری به آن پرداخته‌ایم. اگر شما هم ایده‌ای برای زیباتر شدن در بلندترین شب سال دارید، خوشحال می‌شویم آن را در بخش دیدگاه‌های این مقاله از مجله زیبایی میس و مستر با ما و دیگر خوانندگان عزیز در میان بگذارید.

منابع

https://www.makeup.com/makeup-tutorials/eyes/red-eyeshadow

https://fashionmagazine.com/face-body/watermelon-makeup

https://www.bustle.com/style/new-beauty-products-out-this-week-november-20