لک صورت از مشکلات شایع پوستی است که هم خانم‌ها و هم آقایان را، به خصوص در سنین بالاتر، درگیر می‌کند و بیشتر افراد به دنبال بهترین ماسک های خانگی برای لک صورت می گردند. دلایل زیادی برای بروز این لک‌های سمج وجود دارد. عواملی مانند استرس، خواب ناکافی، تغذیه نامناسب، مصرف دخانیات، آلودگی‌های باقیمانده در منافذ پوست، جوش‌های درمان نشده و از همه مهم‌تر قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون استفاده از محصولات ضدآفتاب مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن لک‌های پوستی هستند.

از آنجا که یکی از شاخصه‌های اصلی زیبایی داشتن پوستی صاف و بدون لک است، اکثر افراد حاضرند هزینه‌های بالایی برای درمان مشکلات پوستی خود بپردازند و به درمان‌های گران قیمتی مانند لیزر رو می‌آورند. اگر شما هم درگیر لک پوستی هستید و این مزاحم‌های زیبایی اعتماد به نفس شما را تحت تاثیر قرار داده، پیشنهاد می‌کنیم قبل از هر چیز ماسکهای خانگی برای لک صورت را امتحان کنید. در این مقاله به معرفی و طرز استفاده از چند ماسک خانگی برای لک صورت می‌پردازیم. اگر می‌خواهید با راهکارهای ارزان و ساده و البته بسیار موثری از لک‌های صورت‌تان خلاص شوید، این مقاله برای شماست تا با انواع ماسک صورت خانگی آشنا شوید.

بهترین ماسک های خانگی برای لک صورت

در ادامه بهترین ماسک های خانگی برای لک صورت را معرفی می کنیم که به کمک آن ها بتوانید پوستی زیباتر و شاداب تر داشته باشید.

کره کاکائو

کره کاکائو با خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی خود، به از بین رفتن و محو شدن لک‌ صورت کمک می‌کند و به همین علت یک ماسک خانگی برای لک صورت محسوب می‌شود. همچنین این ماده طبیعی پوست را آبرسانی کرده و رطوبت مطلوبی به آن می‌بخشد.

  1. مقدار کمی از کره کاکائو را روی نواحی آسیب دیده و لک دار صورت ماساژ دهید.
  2. اجازه دهید یک شب روی پوست‌تان بماند و صبح روز بعد بشویید.
  3. این کار را هر شب تکرار کنید.

جوش شیرین

جوش شیرین pH پوست را متعادل می‌کند و همچنین یک اسکراب طبیعی برای از بین بردن سلول‌های مرده‌ای است که در محل لک‌ها تجمع پیدا کرده‌اند. استفاده از جوش شیرین به عنوان ماسک خانگی برای لک صورت باعث روشن شدن لک‌ها می‌شود. پس از چند بار استفاده، به طرز معجزه آسایی این لک‌ها کاملا از بین می‌روند. بسیاری اعتقاد دارند جوش شیرین بهترین ماسک برای از بین بردن لک‌های صورت است.

  1. چند قطره آب یا روغن زیتون را با کمی جوش شیرین مخلوط کنید و خوب هم بزنید تا خمیر یکدستی حاصل شود.
  2. خمیر را روی لک‌های صورت بگذارید و 10-5 دقیقه صبر کنید.
  3. به آرامی خمیر را روی صورت ماساژ داده و صورت‌تان را با آب بشویید.
  4. این کار را هفته‌ای دو بار انجام دهید.

ماسک جوپرک

یکی از ماسک های خانگی استفاده از ماسک جوپرک است. جوپرک باعث شستشوی عمیق پوست و صاف شدن آن می‌شود و اثرات آنتی اکسیدانی بر نواحی آسیب دیده و لک دار دارد. ترکیب جوپرک و آبلیمو به روشن‌تر شدن پوست شما کمک می‌کند. برای ساخت ماسک ضد لک خانگی به این صورت عمل کنید:

  1. دو قاشق غذاخوری جوپرک خام را با یک قاشق غذاخوری آبلیمو مخلوط کنید و مقداری گلاب به آن بیافزایید تا خمیر نرمی به دست آید.
  2. این ماسک را روی صورت‌تان بگذارید و بعد از 12-10 دقیقه صورت‌تان را بشویید.
  3. از این ماسک هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

ماسک جوپرک برای لک صورت

سفیده تخم مرغ

در بین اسامی ماسک خانگی برای لک صورت همیشه نام سفیده تخم مرغ به چشم می‌خورد. تعجبی هم ندارد؛ چرا که سفیده تخم مرغ حاوی آنزیم‌های طبیعی بوده و به روشن کردن لک پوستی و اسکار (جای جوش) کمک می‌کند.

  1. با یک قلم‌مو یا انگشت‌ها سفیده تخم مرغ را روی پوست تمیز خود بزنید.
  2. حدودا 10 دقیقه صبر کنید تا خشک شود.
  3. با آب سرد بشویید، صورت‌تان را خشک و از مرطوب کننده استفاده کنید.
  4. این کار را هفته‌ای دو بار تکرار کنید.

سرکه سیب

سرکه سیب علاوه بر متعادل کردن pH پوست، میکروب‌های مضری را که منافذ پوستی را آلوده می‌کنند، از بین می‌برد. این اسید ملایم به روشن کردن لک‌های صورت کمک می‌کند. علاوه بر این سرکه سیب تولید چربی اضافی پوست را کنترل می‌کند.

  1. آب و سرکه سیب را به نسبت 8 به 1 با هم مخلوط کنید و محلول را در یک بطری اسپری نگهداری کنید.
  2. محلول حاصل را روی صورت‌تان اسپری کنید و اجازه دهید به طور طبیعی خشک شود.
  3. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

ژل آلوئه ورا

ژل آلوئه ورا ماده‌ای التیام بخش است که به جوان سازی پوست کمک می‌کند. در واقع این ژل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و پلی ساکاریدهایی است که برای این اثرات و از بین بردن لک صورت موثر هستند.

  1.  یک برگ آلوئه ورا را برش داده و باز کنید و ژل تازه درون آن را بیرون بیاورید.
  2. یک تکه ژل را ببرید و آن را به مدت 2-1 دقیقه روی نواحی لک دار صورت ماساژ دهید.
  3. بعد از 15-10 دقیقه صورت‌تان را با آب بشویید. اگر احساس چسبندگی ژل روی صورت اذیت‌تان نمی‌کند، اجازه دهید یک شبانه روز روی پوست‌تان بماند.
  4. این کار را دو بار در روز تکرار کنید.

ماسک خیار

خیار حاوی ویتامین‌های مورد نیاز پوست شماست و به جوانسازی و کاهش التهاب پوست کمک می‌کند. شما می‌توانید از ترکیب خیار و آلوئه ورا به منظور ساخت یک ماسک خانگی برای لک صورت بهره مند شوید و به این ترتیب از شر لکه‌های تیره پوست‌تان خلاص شوید. برای ساخت این ماسک:

  1. یک خیار را رنده کنید.
  2. خیار رنده شده را با نصف قاشق چای خوری ژل آلوئه ورا و یک قاشق غذاخوری آبلیمو ترکیب کنید.
  3. مخلوط را روی صورت خود بمالید و پس از نیم ساعت با آب بشویید.
  4. از این ماسک سه بار در هفته استفاده کنید.

ماسک ماست

ماست صورت حاوی لاکتیک اسید است که به عنوان یک لایه بردار عمل کرده و لک‌های پوستی را روشن و محو می‌کند. همچنین از ایجاد اسکار در اثر آکنه جلوگیری می‌کند. این ماسک خانگی برای رفع لک صورت بسیار موثر است.

  1. برای ساخت ماسک این مواد را با هم مخلوط کنید: 2 قاشق غذاخوری ماست ساده بدون چربی + یک ساشه زردچوبه + نصف قاشق چای خوری آرد نخودچی
  2. ماسک را به مدت 20 دقیقه روی صورت‌تان بزنید و سپس با آب بشویید.
  3. هفته‌ای دو تا سه بار این کار را تکرار کنید.

ماسک ماست برای لک صورت

عسل

یک ماسک خانگی برای درمان لک صورت عسل است که با خواص نرم کنندگی خود، سلول‌های پوست را تغذیه می‌کند و پوست را در سلامت‌ترین حالت خود نگه می‌دارد. آنتی اکسیدان‌های عسل رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برد و اسکارها را محو می‌کند؛ چرا که با استفاده از عسل، سلول‌های جدید جایگزین سلول‌های آسیب دیده می‌شوند.

  1. یک لایه عسل روی لک‌های صورت‌تان بمالید و 15 دقیقه صبر کنید.
  2. با آب ولرم صورت‌تان را بشویید.
  3. این کار را هرروز تکرار کنید تا سریعا لک‌های صورت‌تان محو شوند.

” شما می‌توانید با ترکیب یک قاشق غذاخوری عسل و 5 توت فرنگی یک ماسک خانگی برای لک صورت درست کنید. این دو ماده را در مخلوط کن بریزید تا خمیر یک دستی حاصل شود. سپس آن را روی صورت‌تان بگذارید و پس از 40 دقیقه با آب گرم بشویید.”

آب سیب زمینی

سیب زمینی حاوی آنزیم‌هایی است که به عنوان یک سفید کننده ملایم عمل می‌کنند. از این رو می‌توان از سیب زمینی هم به منظور ساخت ماسک خانگی برای لک صورت استفاده کرد.

  1. سیب زمینی کوچکی را رنده کنید و خوب بچلانید تا آب آن خارج شود.
  2. آب سیب زمینی را روی لک‌های صورت‌تان بگذارید.
  3. بعد از 10 دقیقه، صورت‌تان را بشویید.
  4. این کار را یک یا دو بار در روز انجام دهید.

شی باتر

شی باتر سرشار از ویتامین A است و پوست را تغذیه می‌کند. این ماده طبیعی برای از بین بردن و محو کردن جای جوش و لک صورت بسیار موثر است. همچنین شی باتر لطافت مطلوبی به پوست شما بخشیده و باعث جوان‌تر به نظر رسیدن آن می‌شود.

  1. صورت‌تان را با شوینده مخصوص خود کاملا بشویید و خشک کنید.
  2. شی باتر را به مدت چند دقیقه روی صورت‌تان ماساژ دهید تا جایی که کاملا جذب پوست شود.
  3. سپس به رختخواب روید و صبح روز بعد صورت‌تان را بشویید.

آبلیمو

آبلیمو به سفید شدن پوست و محو شدن اسکار و لک صورت کمک می‌کند. این ماسک ضد لک قوی خانگی در روشن شدن پوست‌تان بسیار تاثیر دارد.

  1. یک لیموی تازه را ببرید و قطعه‌ای از آن را روی نواحی لک دار صورت بگذارید.
  2. حدودا پس از 10 دقیقه صورت‌تان را بشویید.
  3. این کار را روزانه تکرار کنید تا به شفافیت و سفیدی موردانتظارتان برسید.

احتیاط: اگر پوست حساسی دارید، از استفاده از آبلیمو احتیاط کرده و قبل از استفاده، آبلیمو را با نسبت مساوی با آب رقیق کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق غذاخوری آبلیموی تازه را با یک قاشق غذاخوری گلاب و یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید. تکه‌ای پنبه را در این محلول خیس کرده و به مدت 15 دقیقه روی لک‌ها قرار دهید. سپس با آب بشویید. این ماسک خانگی برای لک صورت کسانی که پوست حساسی دارند، بسیار موثر است.

خمیردندان

خمیردندان چربی‌های اضافی پوست را جذب و جوش‌ها را خشک می‌کند. اگر خمیردندان شما حاوی چربی‌های ضروری مانند نعناع یا نعناع تند باشد، می‌تواند به محو شدن لک پوستی شما هم کمک کند (در ترکیبات خمیردندان، به دنبال عبارت mint و یا peppermint باشید).

  1. مقدار کمی خمیردندان به صورت نقطه‌ای روی لک‌های صورت‌تان بگذارید.
  2. اجازه دهید خشک شود و پس از 12-10 دقیقه با آب بشویید.
  3. هر چند بار که نیاز است، این کار را تکرار کنید.

ماسک صورت زردچوبه

اصلی‌ترین ماده موجود در زردچوبه که باعث محو شدن لک‌های پوستی می‌شود، کورکومین است. زردچوبه با خواص آنتی اکسیدانی خود، لکه‌های تیره پوستی، جای جوش و اسکار را از بین می‌برد. به تجربه ثابت شده که ماسک زیر قویترین ماسک خانگی برای لک صورت است.

  1. برای ساخت این ماسک ضد لک خانگی این مواد را با هم مخلوط کنید: نصف قاشق چای خوری زردچوبه + یک قاشق غذاخوری عسل + یک قاشق چای خوری آبلیمو
  2. مخلوط حاصل را به مدت 12-10 دقیقه روی صورت‌تان بگذارید.
  3. ابتدا با آب گرم و سپس با آب سرد صورت خود را بشویید.
  4. از این ماسک یک روز درمیان استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

ماسک زردچوبه برای لک صورت

گوجه فرنگی

آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C موجود در گوجه فرنگی لک پوستی را از بین می‌برد و پوست را روشن می‌کند. با استفاده از این ماسک خانگی برای لک صورت فقط در عرض چند هفته پوست شما شفاف و درخشان می‌شود.

  1. یک گوجه فرنگی کوچک را نصف کنید و روی کل صورت‌تان بمالید.
  2. گوجه را یک تا دو دقیقه روی پوست‌تان ماساژ دهید.
  3. پس از 10 دقیقه با آب سرد بشویید.
  4. این کار را در روتین روزانه مراقبت از پوست خود تکرار کنید.

سیر

سیر سرشار از خواص آنتی اکسیدانی و آنتی بیوتیکی است و به همین علت می‌تواند به عنوان یک ماسک خانگی ضد لک عمل کرده و لک‌ها و جای اسکار آکنه را از بین ببرد.

  1. پوست یک حبه سیر را بگیرید و آن را فشار دهید تا عصاره سیر خارج شود.
  2. عصاره سیر را با یک قاشق غذاخوری مرطوب کننده‌تان مخلوط کنید.
  3. مخلوط حاصل را به صورت نقطه‌ای روی لک‌ها بزنید و اجازه دهید یک شب روی صورت‌تان بماند.
  4. این کار را یک شب درمیان تکرار کنید.

لوسیون کالامین

لوسیون کالامین از زینک تشکیل شده که چربی اضافه پوست را جذب می‌کند و از این طریق آکنه و لک‌های همراه آن را از بین می‌برد. زینک ماده رایجی برای درمان آکنه ولگاریس است. همچنین کائولن موجود در لوسیون به از بین بردن لکه‌های تیره پوست کمک می‌کند.

  1. لوسیون کالامین را تهیه کنید و آن را مستقیما روی لک‌های صورت‌تان بزنید.
  2. اجازه دهید لوسیون روی پوست‌تان بماند.
  3. هر چند ساعت یک بار لوسیون را تجدید کنید.

انواع روغن‌ها

یکی از راهکارهای خانگی برای لک صورت استفاده از انواع روغن‌های طبیعی است. به عنوان مثال روغن بادام شیرین خاصیت سفیدکنندگی دارد و با تامین چربی‌های ضروری پوست، لک‌ها را روشن و پوست شما را هیدراته و سالم نگه می‌دارد. روغن آرگان هم پوست را آبرسانی کرده و علاوه بر خاصیت جوانسازی، آکنه و لک صورت را از بین می‌برد. همچنین ترکیبات فنولیک موجود در روغن نارگیل به عنوان آنتی اکسیدان عمل کرده و به محو شدن لکه‌های پوستی در چند هفته کمک می‌کنند. یکی دیگر از موادی که به عنوان ماسک خانگی برای لک صورت کاربرد دارد، روغن کرچک است.

این روغن یک نرم کننده طبیعی است که با خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی خود، پوست را جوان و شاداب می‌کند. علاوه بر این روغن زیتون هم برای کاربرد موضعی بسیار عالی عمل کرده و با ترکیبات ضدالتهاب و مواد مغذی خود پوست را تمیز، نرم و بدون لک نگه می‌دارد. روغن درخت چای، روغن جوجوبا، روغن اکالیپتوس، روغن اسطوخودوس و روغن نعناع تلخ خواص مشابهی دارند و به از بین رفتن لک‌ صورت کمک می‌کنند.

روغن های طبیعی برای لک صورت

شما می‌توانید برای از بین بردن لک صورت هر شب چند قطره از هرکدام از روغن‌های معرفی شده را روی لک‌ها ماساژ دهید و صبح روز بعد بشویید. علاوه بر این می‌توانید از ترکیب این روغن‌ها به منظور ساخت ماسک خانگی برای لکه صورت استفاده کنید. برای مثال چند قطره روغن نارگیل یا روغن زیتون را با یکی دو قطره روغن درخت چای مخلوط کنید. این ماسک را هر شب روی لک‌های صورت بمالید و اجازه دهید تا صبح بماند.

سوالات متداول مربوط به ماسک خانگی برای لک صورت و نحوه درمان لک صورت

چرا پوست لک می شود؟

لک‌های پوست صورت به دلایل مختلف ظاهر می‌شوند. عمده‌ترین دلایل لک صورت عبارتند از: کمبود ویتامین B12 و ویتامین A، لک‌های ناشی از جای جوش یا اسکار، لک‌های ناشی از بیماری مانند آسم و نارسایی کبد و کلیه و یا عوارض جانبی برخی داروها، وراثت، لک‌های دوران بارداری و همچنین افزایش سن که معمولا لک پوستی به علت قرار گرفتن در معرض نور خورشید بدون مصرف ضدآفتاب ایجاد می‌شود.

آیا لک های پوستی درمان دارد؟

لک‌های پوستی درجات مختلفی دارند و بسته به اینکه در کدام لایه پوست هستند، درمان آن‌ها متفاوت است. لک‌هایی که روی لایه سطحی پوست قرار دارند، معمولا به راحتی و با ماسک‌های خانگی که معرفی کردیم، و یا با مراجعه به پزشک متخصص و استفاده از کرم‌های ضدلک درمان می‌شوند. اما لک‌هایی که در لایه‌های عمیق‌تر پوست قرار دارند، به آسانی از بین نمی‌روند و ناچارا باید به روش‌های دیگری مانند لیزر درمانی روی آورد.

چگونه لک پوست را از بین ببریم؟

راه‌های مختلفی در طب مدرن و طب سنتی برای درمان و از بین بردن لک های پوستی وجود دارد. از آنجایی که هزینه محصولات بهداشتی و تخصصی پوست بسیار بالاست، پیشنهاد می‌کنیم قبل از تهیه پمادهای گران قیمت و راهکارهای تهاجمی مانند لیزر، ماسک‌های خانگی را امتحان کنید. در این مقاله بهترین ماسک های خانگی برطرف کننده لک صورت را معرفی کردیم.

سریع ترین راه از بین بردن لک صورت چیست؟

برای اینکه به سرعت لک صورت خود را با روش‌های خانگی از بین ببرید، پیشنهاد می‌کنیم حتما ماسک ژل آلوئه ورا را امتحان کنید. به این صورت که در ظرفی 3 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا بریزید و به آن 2 عدد کپسول ویتامین E بازشده، 2 قاشق غذاخوری گلاب و نصف قاشق گلیسیرین اضافه کنید. با نوک انگشت‌تان خوب مواد را هم بزنید تا سرم سفتی به دست آید. سرم را به آرامی روی صورت بمالید. 10 دقیقه صبر کنید و سپس با آب بشویید. این ماسک خانگی برای لک صورت فوق العاده عمل کرده و پس از یک هفته نتیج درخشانی را برای شما رقم خواهد زد.