تاثیر ویتامین سی بر پوست

در سال 2020 با توجه به روزهای قرنطینه پاندمی کرونا، اکثرمان بیش از گذشته با حلقه‌های تیره دور چشم درگیر بودیم و این به دلیل الگوی خواب نامنظم و چشم‌های غالبا پف کرده‌ای بود که با شرایط دورکاری، مدت زمان زیادی به صفحه موبایل و کامپیوتر خیره می‌شدند. اما خبر خوب اینکه برای این تیرگی‌های ناخوشایند درمان فوق العاده موثری وجود دارد. در این مطلب از زبان دکتر Pankaj Chaturvedi، متخصص پوست و تولید کننده لاین قدرتمند سرم دور چشم با ویتامین سی در برند هندی Kiehl’s، درباره تاثیر ویتامین سی بر پوست و این حلقه‌های تیره می‌خوانید. در پایان متوجه خواهید شد چرا ویتامین سی اصلی‌ترین ترکیب در صنعت مراقبت از پوست و زیبایی است.

چگونه حلقه های تیره دور چشم ایجاد می‌شوند؟

قبل از آن که به بررسی تاثیر کرم ویتامین سی بر پوست بپردازیم، اول بهتر است علت تیرگی‌های زیر چشم را پیدا کنید. حلقه‌های تیره دور چشم نه فقط به دلیل الگوی خواب نامنظم، بلکه به دلایل متعددی از جمله وراثت، سن، استرس‌های روحی و جسمی، تغییرات هورمونی و کمبود برخی مواد مغذی ایجاد می‌شوند.

علاوه بر این قرار گرفتن بیش از حد در معرض آفتاب هم باعث می‌شود که بدن ملانین بیشتری بسازد. ملانین رنگدانه‌ای است به پوست رنگ می‌بخشد و پس تعجبی ندارد که با افزایش سطح آن، حلقه‌های تیره دور چشم هم بیشتر شوند. از سوی دیگر با افزایش سن و از دست رفتن چربی و کلاژن، پوست صورت نازک شده و رگ‌های خونی با رنگ آبی متمایل به قرمز بیشتر به چشم می‌آیند.

به همین دلایل است که راهکارهای پیشگیرانه مانند بهره گیری از تاثیر سرم ویتامین سی بر پوست بهترین عملکرد را در درمان سیاهی دور چشم دارند. از این رو به محض مشاهده اولین علائم پیری پوست مانند خشکی و چروک‌های ریز این قسمت، باید مراقبت از پوست را با این ماده شگفت انگیز به طور جدی شروع کرد.

تاثیر ویتامین سی بر پوست

انواع مختلف تیرگی‌های دور چشم چیست؟

اما تاثیر ویتامین سی بر پوست به چه صورت است و آیا برای هر نوع تیرگی می‌توان از آن استفاده کرد؟ پاسخ این سوال به شناخت نوع تیرگی‌های دور چشم بستگی دارد. در واقع چهار نوع مختلف سیاهی دور چشم وجود دارد. یک روش ساده برای اینکه نوع تیرگی‌ها را تشخیص دهید، این است که پوست پلک‌تان را کمی بکشید و رنگ پلک را مشاهده کنید. ممکن است پلک‌تان کمی آبی رنگ شود و یا به همان رنگ قهوه‌ای باقی بماند.

حلقه‌های تیره آبی رنگ، در نتیجه دیده شدن رگ‌های سطحی از زیر پوست نازک پلک‌هاست. در واقع تیرگی دور چشم‌، به دلیل همین رگ‌های عروقی این ناحیه است که گاه با پف چشم و گاهی بدون آن دیده می‌شود. از طرف دیگر حلقه‌های تیره قهوه‌ای رنگ، در نتیجه رنگدانه‌های پوست است که ممکن است ارثی باشند و یا به دلیل از دست رفتن چربی صورت، گودی زیر چشم و ساختار استخوانی این قسمت بیشتر خودشان را نشان دهند.

توجه داشته باشید که گاهی صرفا گودی طبیعی زیر چشم باعث می‌شود این ناحیه تیره به نظر برسد؛ در صورتی که صرفا تاثیر سایه‌ای است که در این قسمت می‌بینیم. علاوه بر دو مورد فوق، حلقه‌های تیره رنگ دیگری هم وجود دارد در اثر آلرژی از طریق درماتیت و یا مالیدن بیش از حد چشم‌ها ایجاد می‌شوند.

تاثیر کرم ویتامین سی بر پوست صورت چیست؟

در یک کلام می‌توان گفت که ویتامین سی به شدت پوست شما را تقویت می‌کند. در واقع تاثیر تاثیر سرم ویتامین سی روی پوست به این نحو است که باعث تحریک تولید کلاژن می‌شود. کلاژن هم به پوست خاصیت ارتجاعی و استحکام بالایی می‌بخشد. مواد مغذی سرشار از ویتامین سی که آنتی اکسیدان زیادی دارند، گردش خون را تقویت کرده و آسیب‌های ناشی از قرار گرفتن در معرض رادیکال‌های آزاد را به حداقل می‌رسانند. در نتیجه این موارد به شما کمک می‌کند که سفتی و درخشندگی پوست خود را بازیابید.

علاوه بر مصرف خوراکی، برای بهره مندی از تاثیر ویتامین سی بر پوست می‌توانید از آن به صورت موضعی (در انواع کرم و سرم‌ها) استفاده کنید. اما باید چند نکته را مدنظر داشته باشید. متخصصان پوست تاکید می‌کنند که غلظت ویتامین سی موضعی بهتر است 10 درصد باشد. همچنین ممکن است ویتامین سی کمی باعث خشکی پوست شود. از این رو باید آن را با یک کمپلکس سه پپتیدی یا هیالورونیک اسید همراه کنید. نکته بسیار مهم‌تر اینکه در طول دوره استفاده از ویتامین سی موضعی در روتین مراقبت از پوست، کرم ضد آفتاب را حتی در روزهای ابری فراموش نکنید.

انواع کرم‌ها و یا سرم‌های ویتامین سی را می‌توانید به طور تجاری تهیه کنید. اما از آن هیجان انگیزتر این است که خودتان در خانه سرم ویتامین سی درست کنید و از ترکیبات موثر آن مطمئن باشید. ویدیوی زیر طرز تهیه سرم ویتامین سی در خانه را آموزش می‌دهد. این سرم پوست‌تان را روشن‌تر کرده و در محو شدن لکه‌های پوستی شما موثر است. علاوه بر این از بروز چین و چروک‌های پوست جلوگیری و آن‌ها را برطرف می‌کند.

سخن پایانی

در این مقاله از تاثیر ویتامین سی بر پوست گفتیم و توضیح دادیم چرا این ویتامین طبیعی، می‌تواند حلقه‌های تیره زیر چشم را تا حد زیادی درمان و یا از آن پیشگیری کند. اگر سوالی در این باره دارید، خوشحال می‌شویم در بخش نظرات این مقاله آن را با ما و دیگر همراهان عزیز و دوست داشتنی مجله زیبایی میس و مستر در میان بگذارید.

منبع

indianexpress