تفاوت بخور سرد و گرم چیست ؟ + روش استفاده هرکدام در منزل

به جرات می توان گفت که فواید بخور برای پوست، زیبایی و درمان انواع بیماری ها بر کسی پوشیده نیست و همین مسئله باعث رواج استفاده از بخور شده است. یکی از مهم ترین سوالاتی که در استفاده از بخور در ذهن مطرح می شود، این است که تفاوت بخور سرد و گرم در چیست؟

دانستن پاسخ این سوال به این جهت اهمیت دارد که ما در استفاده از بخور برای درمان بیماری های مختلف دچار سردرگمی نشویم و درست و سنجیده اقدام کنیم. اگر شما هم به دنبال یافتن پاسخ این سوال هستید، تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید، چرا که این مقاله به بیان فرق بین بخور سرد و گرم می پردازد.

مهم ترین تفاوت بخور سرد و گرم

همه ما می دانیم که بخور سرد و گرم تفاوت های زیادی با هم دارند. از همین رو در ادامه مفصلا به بررسی فرق بخور گرم و سرد پرداخته ایم.

زمان استفاده از بخور

اولین تفاوت بخور گرم و سرد زمانی است که از هر کدام می توانیم استفاده کنیم. از بخور گرم با توجه به گرم بودن آن، عمدتا در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان استفاده می شود. در صورتی که معمولا استفاده از بخور سرد در فصول گرم مانند بهار و تابستان می باشد. البته از آن جایی که بخور سرد به مرطوب نگه داشتن فضا کمک می کند، می توان از آن در فصل هایی مانند پاییز که هوا خشک است و انواع بیماری های مسری عود می کند، استفاده نمود.

روش استفاده از بخور

دیگر تفاوت بخور سرد و گرم ، روش استفاده از هر کدام است. قطعا طریقه استفاده از بخور گرم با استفاده از بخور سرد بسیار متفاوت می باشد. در ادامه روش های استفاده از هر کدام به طور کامل توضیح داده شده است.

طرز استفاده از بخور گرم

برای استفاده از بخور گرم از چندین روش مختلف می توان استفاده نمود که رایج ترین آن ها استفاده از یک ظرف آب جوش، یک حوله گرم و در آخر نیز استفاده از دستگاه های مخصوص بخور گرم هستند. دیگر فرق بخور سرد و گرم در نحوه استفاده آن ها، این است که برای بخور گرم در تمامی روش ها می توان از روغن ها و اسانس های گیاهی بهره گرفت، در صورتی که این امکان برای بخور سرد مهیا نیست. در صورتی که از دستگاه های بخور استفاده می کنید، باید به تفاوت دستگاه بخور سرد و گرم نیز دقت نمایید.

استفاده از ظرف آب داغ برای بخور گرم

معمول ترین روش استفاده از بخور گرم، ظرف آب داغ است که از گذشته های دور تاکنون از این روش استفاده می شود. در این روش، ابتدا لازم است ظرفی را پر از آب کنید و روی حرارت قرار دهید تا به نقطه جوش برسد. اگر مایل هستید گیاه دارویی یا اسانسی در بخور خود داشته باشید، زمانی که آب به جوش آمد، بهترین زمان برای اضافه کردن آن ها به آب است. اکنون باید درب ظرف را ببندید و حرارت را کم کنید و اجازه دهید تا داخل ظرف از بخار پر شود. پس از گذشت چند دقیقه ظرف درب بسته را همراه صورت خود به زیر یک حوله ببرید و در ظرف را باز کنید تا بخار با صورتتان تماس پیدا کند. دقت کنید که فاصله صورتتان با ظرف آن قدر کم نباشد که پوستتان آسیب ببیند و دچار سوختگی شود. مدت زمان استفاده از این نوع بخور عمدتا بین 10 تا 20 دقیقه است.

تفاوت بخور سرد و گرم

 

استفاده از حوله گرم برای بخور صورت

برای بخور گرم با حوله تنها کافی است، حوله ای که از قبل کاملا تمیز شده را درون ظرف پر از آب گرم که می تواند حاوی اسانس های گیاهی هم باشد فرو ببرید. پس از آن که حوله چند دقیقه ای داخل ظرف آب ماند و به طور کامل خیس شد، زمان آن رسیده تا حوله را از داخل ظرف بردارید و آب آن را بگیرید. در این مرحله دقت داشته باشید که حوله نباید به هیچ عنوان خیس باشد و تنها مرطوب بودن آن کفایت می کند. در گام بعدی باید در حالی که دراز کشیده اید، حوله مرطوب را روی صورت خود قرار دهید به طوری که حوله با تمامی قسمت های پوست صورت به جز بینی تماس داشته باشد. حدود 10 تا 15 دقیقه لازم است تا حوله روی صورتتان بماند و پس از گذشت این زمان حوله از روی صورت خود بردارید.

استفاده از حوله گرم برای بخور صورت

استفاده از دستگاه بخور گرم

درست است که تفاوتی میان روش های فوق با دستگاه بخور گرم وجود ندارد اما با این حال اگر از دو روش فوق راضی نبودید، می توانید نسبت به خرید دستگاه های بخور گرم اقدام نمایید و به جای روش های خانگی از این دستگاه ها برای بخور صورتتان استفاده نمایید.

استفاده از دستگاه بخور گرم

یکی از تفاوت های بخور سرد و گرم در زمان استفاده از آن هاست. از بخور گرم با توجه به گرم بودن آن در فصل های سرد سال یعنی پاییز و زمستان استفاده می شود.

طرز استفاده از بخور سرد

همانطور که می دانید هدف از بخور سرد، مرطوب نگه داشتن فضا می باشد. استفاده از بخور سرد هم مانند استفاده از بخور گرم چندین روش مختلف دارد. تفاوت بخور سرد با گرم اینجا مشخص می شود که هر کدام از این دو، روش استفاده متفاوت از یکدیگر دارند.

افزایش رطوبت محیط توسط ظرف آب

برای آن که بتوانید فضای منزل خود را مرطوب نگه دارید، تنها کافی است چندین ظرف را پر از آب نمایید و در جاهای مختلف از خانه قرار دهید. راه حل دیگری که می توانید به کار بگیرید این است که همان ظرف آب را روی رادیاتور یا بخاری قرار دهید بدین صورت آب داخل ظرف به کمک گرما و حرارت تبخیر می شود و در نهایت هوای خانه مرطوب می شود.

افزایش رطوبت محیط توسط ظرف آب

رخت پهن کن را به درون خانه بیاورید

یکی دیگر از روش های ساختن بخور سرد خانگی این است که اگر همیشه لباس های شسته شده را در بالکن یا حیاط پهن می کنید تا خشک شوند، این بار آن لباس ها را به داخل فضای اتاق بیاورید تا در منزل خشک گردند. با این کار شما، هم لباس های خیس با دمای محیط خانه خشک می شوند و هم این که در طول زمان خشک شدن لباس ها، بخار آب حاصل از لباس ها فضای خانه را دربرمی گیرد و رطوبت به هوا بازگردانده می شود. حتی می توانید به جای این کار، یک حوله خیس را روی رادیاتور قرار دهید تا رطوبت هوا در خانه به سطح مطلوب برسد.

رخت اویز لباس

استفاده از دستگاه بخور سرد

استفاده از دستگاه های بخور سرد بهترین روش برای مرطوب نگه داشتن منزل می باشد، چرا که دستگاه های بخور سرد دارای قابلیت های متنوعی هستند که برخی از این قابلیت ها در روش های خانگی وجود ندارند. در حقیقت یکی دیگر از تفاوت های بخور سرد و گرم در فرق دستگاه بخور سرد و گرم است. برای استفاده از بخور گرم، تفاوت چندانی بین روش های خانگی با دستگاه بخور وجود ندارد، در صورتی که دستگاه های بخور سرد قابلیت تنظیم رطوبت دهی بر اساس مقدار رطوبت هوا را دارند، به راحتی مقدار رطوبت هوا را کنترل می کنند و به هیچ عنوان اجازه نمی دهند رطوبت از مقدار استاندارد فراتر رود. پس از کسب اطلاعات لازم در خصوص طرز استفاده از دستگاه بخور سرد می توانید از تمامی ویژگی های ذکر شده برای این وسیله بهره ببرید. 

مدت زمان استفاده از بخور گرم و سرد

دیگر تفاوت بخور سرد و گرم در مدت زمانی است که از هر کدام می توان استفاده نمود. بدون شک مدت زمان استفاده از بخور گرم با مدت زمان استفاده از بخور سرد متفاوت است. در ادامه با تفاوت بخور سرد یا گرم برای پوست از لحاظ مدت زمان استفاده از آن ها آشنا خواهید شد.

بخور گرم: از دیگر تفاوت های بخور سرد و گرم می توان به مدت زمان استفاده از آن ها اشاره کرد. مدت زمان استفاده از بخور گرم عمدتا بیشتر از ۱۵ دقیقه نیست؛ چرا که استفاده از بخور گرم بیشتر از این زمان می تواند منجر به آسیب دیدن پوست شود. به عنوان مثال اگر بخور صورت به منظور مراقبت و زیبایی پوست انجام شود، مدت زمان بخور برای هر نوع پوستی متفاوت است. مثلا اگر پوست خشک و حساسی دارید یا این که به بیماری اگزما مبتلا هستید، حواستان باشد بخور گرم صورت خود را به ۲ دقیقه محدود کنید.

بخور سرد: به طور کلی مدت زمان استفاده از بخور سرد بستگی به مقدار رطوبت موجود در خانه دارد. همانطور که می دانید میزان استاندارد رطوبت عمدتا بین 30 – 50 % است. بنابراین برای آن که زمان دقیق استفاده از بخور سرد را بدانیم، لازم است تا از میزان رطوبت هوا مطلع شویم که این کار به وسیله رطوبت سنج امکان پذیر می شود. توجه داشته باشید که در صورت استفاده از دستگاه های بخور سرد این نگرانی وجود ندارد؛ چرا که این دستگاه ها میزان رطوبت هوا را کنترل می کنند و به این صورت به راحتی می توانید به صورت مداوم و  ۲۴ ساعته از بخور سرد بهره ببرید. بنابراین تفاوت بخور سرد و گرم همین استفاده چندین ساعته از بخور سرد می باشد.

فواید بخور سرد و گرم برای صورت و بدن

مهم ترین تفاوت بخور سرد و گرم در مزایا و فواید هر کدام است. هر دو روش دارای فواید بی شماری هستند و در ادامه مزایای بخور سرد و مزایای بخور گرم به صورت جداگانه برای شما شرح داده خواهد شد.

از آن جایی که بخور سرد به مرطوب نگه داشتن فضا کمک می کند، می توان از آن در فصل هایی مانند پاییز که هوا خشک است، استفاده نمود.

فواید بخور سرد

تفاوت بخور سرد و گرم را به راحتی با مطالعه فواید بخور سرد می توانید، متوجه شوید.

کاهش علائم آلرژی و آسم

از آن جایی که بخور سرد باعث مرطوب شدن هوا می شود، به خوبی می تواند از ایجاد و پراکندگی گرد و غبار در هوا جلوگیری نماید و به همین ترتیب به کاهش علائم انواع آلرژی ها کمک شایانی کند. به علاوه این رطوبت بخور سرد برای آن دسته از افرادی که مبتلا به بیماری های تنگی نفس همچون آسم هستند، کمک می کند تا تنفس راحت تری داشته باشند.

کاهش خروپف

یکی از تفاوت های بخور سرد و گرم ، تاثیر بخور سرد در درمان خروپف است. هنگامی که هوای اتاق خشک باشد، راه های تنفسی بدن نیز خشک می شوند و به دنبال آن در هنگام خواب با عارضه ای به نام خر و پف مواجه می شویم. در صورتی که با استفاده از بخور سرد، رطوبت در فضای اتاق افزایش می یابد و مانع از خر و پف کردن در خواب می شود.

کمک به رفع خر و پف

تسریع درمان سرماخوردگی

یکی از مهم ترین مزایای انواع بخور سرد سرعت بخشیدن به روند درمان بیماری هایی همچون سرماخوردگی است. به عبارت دیگر هنگامی که ما دچار سرماخوردگی یا آنفولانزا می شویم، هوای مرطوب خانه باعث نرم شدن مجراهای بینی و گلو می شود و به همین جهت بخور سرد در درمان سرماخوردگی نقش موثری را ایفا می کند.

درمان سرماخوردگی

جلوگیری از خشکی پوست

مهم ترین فایده بخور سرد برای پوست، جلوگیری از خشکی پوست است. در حقیقت رطوبتی که در اثر استفاده از بخور سرد به هوا اضافه می شود، به خوبی می تواند از خشکی، خارش و دیگر مشکلات شایع پوستی جلوگیری نماید. این مورد تنها یکی از تفاوت های بخور سرد و گرم و البته از فواید دستگاه بخور سرد برای پوست است. 

فواید بخور گرم

برای آن که تفاوت بخور سرد و گرم برای صورت را درک کنید، لازم است تا از فواید بخور گرم هم آگاه باشید.

پاکسازی پوست

از فواید بخور صورت گرم می توان به کمک به پاک سازی صورت اشاره کرد. به این صورت که بخور گرم منافذ پوست را باز می کند و آلودگی ها را به طور کامل از سطح پوست پاک می نماید‌. اثرگذاری بخور گرم در پاکسازی صورت از دیگر تفاوت های بخور سرد و گرم است.

کاهش جوش های سرسیاه

تاثیر بخور گرم در بهبود جوش صورت یکی دیگر از تفاوت های بخور سرد و گرم است. همانطور که می دانید جوش های سرسیاه در اثر تجمع چربی روی پوست ظاهر می شوند. بخور گرم به راحتی چربی های پوستی را کنترل می کند و در نهایت از ایجاد انواع جوش صورت مانند جوش های سرسیاه جلوگیری می کند. 

کمک به جذب بهتر محصولات مراقبت از پوست

هنگامی که می خواهید از هر گونه محصولات مراقبت از پوست روی صورتتان استفاده کنید، حتما قبل از آن صورت خود را بخور دهید؛ چرا که بخور قابلیت نفوذ پذیری پوست را افزایش می دهد و کمک می کند تا پوست جذب بهتری داشته باشد.

مراقبت از پوست

 رفع احتقان سینوس

از کارآمد ترین فواید بخور، رفع گرفتگی سینوس و سردردهایی است که از آن نشات می گیرند. دیگر تفاوت بخور سرد و گرم زمانی که بخواهیم برای احتقان سینوس ها از بخور استفاده کنیم مشخص می شود؛ چرا که برای این منظور نیاز است تا اسانس های روغنی به بخور اضافه شود. در صورتی که در بخور سرد امکان اضافه کردن این اسانس ها وجود ندارد.

درخشان کردن پوست

اگر می خواهید بدانید که بخور گرم برای پوست صورت بهتر است یا بخور سرد ؟ باید به شما بگوییم که بخور گرم با افزایش تعریق رگ های پوستی و به دنبال آن افزایش گردش خون، پوست را تغذیه می کند و اکسیژن لازم را به آن می رساند. بدین ترتیب با بخور گرم می توانیم پوستی درخشان، شفاف و سالم داشته باشیم.

معایب بخور سرد و گرم

هر کدام از بخورهای سرد و گرم در کنار فوایدی که دارند، از معایبی هم برخوردار هستند. همانطور که تفاوت بخور سرد و گرم در فوایدشان مشهود بود، در معایبشان هم تفاوت هایی دیده می شود که نشان از فرق بخور گرم با سرد می باشد.

معایب بخور گرم

در استفاده از بخور گرم ممکن است، دچار آسیب های پوستی نظیر سوختگی که ناشی از بخار شدید آب است، شویم. یکی از تفاوت های بخور سرد و گرم نیز همین مسئله است، چرا که در استفاده از بخور سرد اطمینان خاطر داریم که هیچ گونه سوختگی رخ نمی دهد. البته برای پیشگیری از چنین اتفاق هایی باید در هنگام استفاده از بخور گرم نکاتی نظیر حفظ فاصله خود با منبع آب گرم و در روش دیگر بخور گرم توجه به دمای حوله که داغ نباشد، را در نظر گرفت.

یکی دیگر از معایب بخور گرم مربوط به زمانی است که التهاب و قرمزی مزمن روی پوست خود داریم. در چنین مواقعی بخور گرم، رگ های خونی را گشاد می کند و این قرمزی و التهاب پوست دوچندان می شود. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاق هایی بهتر است تا از استفاده از بخور گرم در زمان داشتن التهابات مزمن پوستی خودداری کنیم.

قبل از استفاده از محصولات درمانی پوست از بخور صورت استفاده کنید.

معایب بخور سرد

مهم ترین مشکل بخور سرد متعلق به زمانی است که فضای منزل بیش از حد مرطوب شود. وجود رطوبت بیش از اندازه در هوا فضای مناسبی را برای رشد و تکثیر باکتری ها فراهم می آورد. به این ترتیب اگر برای مدت زمان زیادی هوای خانه مرطوب بماند، بدون شک شاهد رشد انواع قارچ ها و کپک ها در نقاط مختلف خانه خواهیم بود و همین امر در نهایت می تواند باعث شیوع بیماری های مختلف شود. تفاوتی که بخور سرد و گرم با هم دارند، این است که بخور گرم به هیچ عنوان بستر رشد باکتری ها و بیماری های این چنینی را فراهم نمی کند. البته لازم به ذکر است که این مشکل به ندرت پیش می آید و با کنترل میزان رطوبت هوا به هیچ عنوان چنین مشکلاتی رخ نخواهد داد.

سوالات متداول در رابطه با تفاوت بخور سرد و گرم

ادامه مطلب را در هیچ صورتی از دست ندهید، چرا که رایج ترین سولات در رابطه با تفاوت بخور سرد و گرم پاسخ داده شده است.

برای نوزاد بخور سرد بهتره یا گرم؟

یکی از مشکلاتی که نوزادان و کودکان با آن دست و پنجه نرم می کنند، گرفتگی بینی می باشد و از آن جایی که توانایی تخلیه بینی خود را ندارند، استفاده از بخور سرد در اتاق نوزاد و کودک راهگشا خواهد بود. چرا که بخور سرد رطوبت هوا را افزایش می دهد و به دنبال آن در کاهش گرفتگی بینی نوزاد کمک شایانی می نماید. توجه داشته باشید که استفاده از بخور گرم به هیچ عنوان برای نوزاد یا کودک توصیه نمی شود، زیرا ممکن است او را با خطراتی همچون آسیب های پوستی مواجه کند.

برای صورت بخور سرد بهتر است یا گرم؟

برای پاسخ به سوال بخور سرد برای پوست خوب است یا گرم باید بگوییم که همانطور که در قسمت تفاوت بخور سرد و گرم مطالعه کردید، هم بخور سرد و هم بخور گرم برای پوست فواید زیادی دارند و هر کدام در جای خود می توانند به معنای واقعی در سلامت و زیبایی پوست موثر واقع شوند. بنابراین نمی توان گفت بخور گرم بهتر است یا بخور گرم، چرا که شما بسته به هدفی که دارید ممکن است به یکی از آن ها نیاز پیدا کنید. به عنوان مثال اگر دچار خشکی پوست باشید، قطعا بخور سرد برایتان بهتر خواهد بود.

معایب بخور گرم چیست؟

هنگام استفاده از بخور گرم باید دقت کنید که صورت خو را بیش از حد به مخزن آب داغ نزدیک نکنید، زیرا در این صورت ممکن است دچار سوختگی شدید در پوست خود شوید.

 

منابع

healthline