انواع جوش صورت و درمان قطعی

یکی از بزرگترین مشکلات پوستی که اغلب ما از دوران نوجوانی با آن درگیر هستیم، جوش صورت است. شیوع انواع جوش صورت به قدری بالاست که گفته شده حدودا 80 درصد از بزرگسالان و نوجوانان دچار آکنه می‌شوند. این ناهنجاری پوستی، می‌تواند تاثیر منفی زیادی بر ظاهر ما داشته باشد و ممکن است تا سال‌ها بعد، حتی بعد از درمان، جای اسکار و لکه‌های باقی مانده از انواع جوش روی صورت مان باقی بماند. از آن جا که از بین رفتن اسکار و جای جوش، نیازمند درمان‌های تخصصی‌تر و گاه پرهزینه‌ای مانند لیزر درمانی است، لازم است از همین امروز برای درمان جوش‌های خود اقدام کنید.

در قدم اول درمان جوش صورت، باید نوع جوش را تشخیص داد و بررسی کرد که دلایل جوش صورت چیست. در واقع چیزی که در زبان عامیانه به آن جوش می‌گویند، انواع و اقسام مختلفی دارد که هر کدام ظاهر و علامت مشخصی دارند و البته به دلایل مختلف ایجاد می‌شوند. بر همین اساس، انواع جوش صورت را باید به شیوه‌های متفاوت و خاص هر کدام درمان کرد و تفاوت جوش و آکنه را در نظر داشت. اکثر جوش‌های صورت (اگر آکنه‌های وخیم و مزمن نباشند) به درمان‌ با داروهای بدون نسخه و درمان‌های خانگی پاسخ می‌دهند و رفع می‌شوند.

در این مقاله ابتدا به توضیح انواع جوش صورت ، علت ایجاد هر کدام و درمان‌های تخصصی آن ها می‌پردازیم. در ادامه نکاتی را برای جلوگیری از ایجاد انواع جوش صورت و درمان آن یادآور می‌شویم که به خصوص اگر پوست چرب یا مستعد جوش زدن داشته باشید، برای‌تان کاربردی خواهد بود. پس اگر نمی‌دانید چند نوع جوش داریم و باید برای رفع جوش های صورت چه کنیم تا انتها همراه ما باشید.

انواع جوش صورت و درمان آن ها

به طور کلی انواع جوش صورت و علت آن نوعی عفونت شایع پوستی است که در اثر بسته شدن فولیکول‌های مو با چربی و سلول‌های مرده پوست ایجاد می‌شود. عوامل بسیاری علت جوش های صورت محسوب می‌شوند و در اغلب موارد نمی‌توان دقیقا مشخص کرد که فرد چرا جوش زده است و چه چیزی جوش را از بین میبرد. از مشکلات عصبی و استرس‌های روانی گرفته تا مصرف برخی غذاهای چرب و آلرژیک، مصرف برخی داروها، تغییرات هورمونی دوران قاعدگی و حتی وراثت نقش مهمی در ایجاد جوش صورت و دیگر نواحی بدن دارند و علت جوش صورت در مردان و زنان محسوب می‌شوند. به هر حال در اکثر مواقع جوش صورت درمان دارد. 

علاوه بر این موارد، عدم مراقبت صحیح از پوست، به خصوص اگر پوست چربی داشته باشید، می‌تواند منجر به تشدید این ناهنجاری‌های پوستی شود و درمان جوش های التهابی صورت را به تعویق بیاندازد. به هر حال علت جوش صورت هر چه که باشد، انواع آن به دو دسته التهابی و غیر التهابی تقسیم می‌شود. همان طور که از نام این دو دسته جوش پیداست، جوش‌های التهابی باعث ورم و التهاب پوست می‌شوند و محتویات جوش به اطراف انتشار پیدا می‌کند.

این نوع جوش‌ها عوارض حادتری نسبت به جوش‌های غیرالتهابی دارند و حتی گاهی باعث ایجاد حفره‌هایی در صورت می‌شوند. برعکس جوش‌های غیرالتهابی، انواع خفیف‌تری از جوش صورت هستند و معمولا تورم یا دردی ایجاد نمی‌کنند. جوش‌های التهابی شامل جوش قرمز (پاپول)، انواع جوش چرکی (پاسچول)، آکنه ندولار و آکنه کیستیک است. جوش‌های سرسیاه و جوش‌های سرسفید هم انواع چوش‌های غیرالتهابی هستند که در ادامه به توضیح علائم، علت ایجاد و درمان انواع جوش های التهابی و غیرالتهابی صورت و همچنین انواع جوش بدن و درمان آن می‌پردازیم.

گاهی در اثر اصلاح صورت، انواع مختلفی از جوش روی پوست صورت ظاهر می شود که می توانید به کمک راهکارهایی که در مقاله جوش بعد از اصلاح صورت گفته شده است، از بروز آن ها پیشگیری کنید.

جوش سرسفید صورت (whiteheads)

جوش‌های سرسفید برآمدگی‌های سفید رنگی هستند که تحت عنوان کومدون‌های سربسته شناخته می‌شوند. این نوع جوش‌ها شایع‌ترین و البته خفیف‌ترین انواع جوش صورت محسوب می‌شوند و به سادگی و با درمان‌های موضعی قابل درمان اند. اما این نوع جوش از چه چیزی تشکیل شده؟ در واقع این جوش‌ها فولیکول‌های مو و یا منافذ مسدود شده پوستی هستند. همان طور که می‌دانید، روی پوست منافذ بسیاری وجود دارد. اگر این منافذ پوستی به طور مناسب و با محصولات تخصصی مرتبا پاکسازی نشوند، به مرور زمان با چربی پوست (سبوم)، باکتری‌ها و همچنین سلول‌های مرده پوست بسته می‌شوند.

جوش سرسفید یکی از انواع جوش صورت

در نتیجه بسته شدن منافذ پوست، برآمدگی‌های حاصل از تجمع چربی به صورت جوش‌های سفید و گاهی زرد رنگ نمایان می‌شوند. در برخی موارد از مرکز جوش سرسفید تار مویی بیرون می‌زند یا ممکن است این طور به نظر برسد که تار مو درون جوش گیر کرده است. پوست اطراف جوش‌های سرسفید سفت و چروکیده است و این مورد با بزرگ شدن جوش، تشدید می‌شود. این نوع از انواع جوش های صورت به راحتی قابل درمان بوده و معمولا باعث ایجاد اسکار یا زخم و جای جوش نمی‌شوند و در نتیجه نیازی به از بین بردن ورم جوش صورت بعد از برطرف شدن آن نخواهید داشت.

درمان قطعی جوش سفید روی صورت

خوشبختانه درمان جوش سرسفید کار چندان سختی نیست و به راحتی از بین می‌روند. با چند بار آزمون و خطا، می‌توانید درمان مناسب جوش‌های سرسفید خود را پیدا کنید. پیشنهاد می‌کنیم ابتدا از درمان‌های خانگی جوش مانند سرکه سیب و روغن درخت چای استفاده کنید و سپس به سراغ داروهای بدون نسخه زیر بروید. این درمان‌های خانگی را مفصلا در آینده توضیح می دهیم. همچنین توجه داشته باشید که از همه موارد زیر نباید به طور همزمان استفاده کرد؛ زیرا این کار باعث خشکی بیش از حد پوست می‌شود. اصل اول در درمان انواع جوش صورت صبر و حوصله شماست. علاوه بر موارد زیر، برای درمان جوش‌های سرسفید می‌توانید از روش‌های درمانی جوش سرسیاه هم استفاده کنید.

  • بنزوئیل پروکساید

بنزوئیل پروکساید هم در درمان نقطه‌ای و هم در بهبود کلی وضعیت صورت موثر است. این ماده باکتری‌ها و چربی اضافه پوست را از بین می‌برد. همچنین اگر در یک ناحیه چند جوش سفید داشته باشید، بنزوئیل پروکساید به کاهش التهاب پوست‌تان کمک می‌کند. برای از بین بردن انواع جوش سرسفید صورت ، محصولی را تهیه کنید که حداقل حاوی 2% بنزوئیل پروکساید باشد. پماد Benzoyl Peroxide 5% نمونه‌ای از این نوع محصولات است که به ترکاندن جوش سرسفید کمک می‌کند. توجه کنید که پس از استفاده از این پماد، حتما دست‌های خود را بشویید زیرا ترکیبات آن، ممکن است باعث سفید شدن موها و لباس‌تان شود.

  • درمان جوش صورت با دارو سالیسیلیک اسید

مانند بنزوئیل پروکساید، سالیسیلیک اسید هم تولید چربی در منافذ پوست را کاهش می‌دهد. همچنین این ماده سطح پوست را خشک می‌کند و سلول‌های مرده را که باعث مسدود شدن منافذ می‌شوند، از بین می‌برد. در واقع سالیسیلیک اسید را می‌توان موثرترین ماده برای پیشگیری از ایجاد انواع جوش های سرسفید صورت دانست. شما می‌توانید از آن یک تا سه بار در روز استفاده کنید. اکثر تونرهای ضدآکنه، محصولات کوچک کننده منافذ، کرم‌ها و ژل‌های شوینده حاوی سالیسیلیک اسید هستند. همچنین در فرمولاسیون برخی مرطوب کننده‌های صورت این ماده به کار رفته است.

مطلب سالیسیلیک اسید را در مجله میس و مستر مطالعه کنید.

انواع جوش سر سیاه (blackheads)

یکی دیگر از انواع جوشهای پوستی ، جوش سرسیاه است. فرآیند ایجاد جوش سرسیاه مانند جوش‌های سرسفید است. هر دو این جوش‌های غیرالتهابی، کومدون یا برآمدگی‌های حاصل از تجمع سلول‌های مرده پوست و چربی‌ها هستند. در واقع در فولیکول‌ها یا ریشه‌های مو غدد چربی وجود دارد که چربی لازم برای رطوبت پوست را ترشح می‌کنند. وقتی پوست در حال بازسازی باشد، ممکن است سلول‌های مرده پوست وارد فولیکول شده و با چربی مخلوط شوند. در نهایت این تجمع چربی و سلول‌های مرده به صورت یک برآمدگی ظاهر می‌شود که اگر بسته بماند، جوش سرسفید و در غیر این صورت جوش سرسیاه نام دارد.

درمان قطعی جوش سرسیاه

در حقیقت اگر پوست اطراف برآمدگی باز شود، هوا به داخل نفوذ می‌کند و همین امر باعث خاکستری یا سیاه شدن چربی می‌شود. بسیاری از افراد تصور می‌کنند رنگ جوش‌های سرسیاه به خاطر آلودگی است که درون آن گیر افتاده؛ در حالی که این باور عموم اشتباه است. براساس چیزی که توضیح دادیم، جوش‌های سرسیاه همان نوع جوش‌های سرسفیدی هستند که باز شده و در معرض هوا تغییر رنگ داده اند؛ با این تفاوت که پوست اطراف انواع جوش های سرسیاه صورت یا کومدون‌های سرباز برخلاف جوش‌های سرسفید هیچ تظاهر بیرونی نداشته و کاملا طبیعی به نظر می‌رسد.

درمان قطعی جوش سرسیاه

برای درمان جوش سرسیاه می‌توانید از سالیسیلیک اسید که برای درمان جوش سرسفید معرفی کردیم، استفاده کنید. همچنین بسیاری از ماسک‌های خانگی مانند ماسک تخم مرغ، به خصوص برای نواحی بینی که تراکم این نوع جوش‌ها بیشتر است، در درمان و از بین رفتن انواع جوش های سرسیاه صورت حتی بزرگترین جوش سرسیاه دنیا موثر هستند. ویدیوی زیر نحوه ساخت و استفاده از ماسک سفیده تخم مرغ را برای درآوردن جوش سرسیاه بینی و دیگر نواحی صورت آموزش می‌دهد. در ادامه به معرفی موثرترین مواردی که در درمان جوش سرسیاه و تخلیه جوش زیرپوستی بزرگ تاثیر دارند، می‌پردازیم.

  • لایه برداری با AHAs و BHAs

ممکن است شنیده باشید که محصولات لایه بردار تاثیر منفی روی آکنه دارند و آن‌ها را تشدید می‌کنند. اما این مسئله فقط برای انواع جوش های التهابی صورت صادق است. در واقع اگر شما جوش‌های التهابی مانند جوش چرکی یا آکنه داشته باشید، استفاده از لایه بردار می‌تواند منجر به تشدید قرمزی و التهاب پوستی شما شود؛ اما این کار برای رفع جوش‌های سرسیاه تاثیر بسیار مثبتی دارد و به درمان و رفع آن‌ها کمک می‌کند. برای لایه برداری صورت به جای اینکه به دنبال اسکراب‌های خشن باشید، صرفا محصولی را تهیه کنید که حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید (AHAs & BHAs) باشد. رایج‌ترین نوع AHA، گلیکولیک اسید و یکی از معروف‌ترین BHAها، سالیسیلیک است که به همراه ابزار درآوردن جوش سرسیاه تاثیر بسزایی دارد.

  • کرم رتینوئید

رتینوئیدها ورژن‌های قوی‌تر ویتامین A هستند. وجود رتینوئید در بخشی از کرم روزانه علاوه بر خاصیت ضد پیری، باعث پاکسازی منافذ می‌شود. یکی از پمادهای بسیار موثر حاوی رتینوئید، آداپالن است که می‌توان آن را بدون نسخه پزشک تهیه کرد. این پماد باید روی کل صورت (و نه به صورت نقطه‌ای) زده شود. اگر پوست خشک یا حساسی دارید، ابتدا هر 2 یا 3 شب درمیان از این پماد استفاده کنید و کم کم میزان مصرف را افزایش دهید. اگر آداپالن بدون نسخه برای‌تان موثر نبود، می‌توانید از رتینوئیدهای قوی‌تر که زیر نظر پزشک تجویز می‌شوند، استفاده کنید. توجه داشته باشید که در دوره استفاده از رتینوئید، پوست شما بیشتر از قبل به آفتاب حساس می‌شود. بنابراین هر روز ضد آفتاب بزنید و هیچ وقت در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرید.

درمان جوش های پاپول (papule) صورت

جوش پاپول چیست؟ در واقع جوش قرمز یا کورک یکی دیگر از انواع جوش های صورت است. در صورتی که باکتری ایجاد کننده آکنه در منفذ پوستی شروع به رشد و تکثیر کند، سیستم ایمنی با ترشح گلبول‌های سفید خون شروع به مبارزه با ناحیه عفونت می‌کند. در نتیجه ناحیه جوش برآمده، ملتهب و قرمز رنگ می‌شود. مرز یک پاپول یا جوش قرمز در برخی موارد مشخص و در بعضی از موارد نامشخص است. انواع جوش قرمز روی بدن و صورت شکل، رنگ و سایز‌های مختلفی دارند و سطح آن‌ها می‌تواند صاف یا برآمده باشد. سایز پاپول یا جوش قرمز هیچوقت از یک سانتی‌متر (تقریبا به اندازه عرض ناخن شما) بیشتر نمی‌شود. گاهی قسمت میانی پاپول به شکل یک ناف دیده می‌شود.

انواع جوش قرمز یا پاپول

مهم‌ترین علت جوش قرمز صورت، درماتیت تماسی است که در آن پوست به مواد آلرژیک حساسیت نشان می‌دهد. انواع زگیل‌های پوستی هم نوعی پاپول محسوب می‌شوند که معمولا قابل درمان هستند. علاوه بر این در مواردی مانند آنژیوم گیلاسی (نوعی رشد خال گونه پوست که از رگ‌های خونی کوچک تشکیل شده) و همچنین اگزما، پاپول تشکیل می‌شود. موارد دیگری که با احتمال کمتر ممکن است منجر به ایجاد پاپول‌ها شوند، عبارتند از: واکنش به برخی داروها، لیکن پلان یا خزه پوستی (نوعی بیماری التهابی پوست)، پسوریازیس، آبله مرغان، جذام، آکرودرماتیت (یک بیماری پوستی در کودکان) و نیش حشرات. اما برای درمان جوش سر قرمز چه باید کرد؟

درمان جوش های قرمز صورت یا پاپول

برای درمان جوش های قرمز رنگ صورت یا پاپول باید به پزشک مراجعه کنید. داروها را مرتب مصرف کرده و به هیچ عنوان خودسرانه آن‌ها را قطع نکنید. با این حال با یک برنامه مراقبت از پوست و رعایت برخی نکات می‌توان تا حد زیادی این نوع جوش‌ها را بهبود بخشید. اولین و مهم‌ترین نکته در درمان پاپول صورت این است که به هیچ عنوان آن‌ها را دستکاری نکنید و حتی از اسکراب کردن ناحیه جوش‌ها خودداری کنید.

دیگر چه چیزی برای درمان جوش صورت خوب است؟ برای حمام کردن و شستشوی صورت‌تان از آب ولرم (و نه داغ) و یک شوینده‌ تخصصی که برای نوع پوست شما مناسب است، استفاده کنید. روی پاپول‌ها لوسیون یا مواد آرایشی نزنید و اجازه دهید هر چه بیشتر در معرض هوا قرار گیرند. اگر تشخیص دادید دلیل پاپول‌های شما اگزماست، محصولات حمام حاوی جو دو سر می‌تواند پوست‌تان را تسکین دهد. علاوه بر این در این حالت بهتر است روزی دوبار از مرطوب کننده استفاده کنید. استروئیدهای موضعی هم رایج‌ترین داروهای اگزما برای از بین بردن جوش پاپول هستند که باید زیر نظر پزشک تجویز شده و مورد استفاده قرار گیرند.

علت زدن جوش پاسچول (pustules)

نوع دیگری از جوش‌های التهابی، جوش چرکی یا پاسچول است که معمولا بزرگتر از سایر انواع جوش صورت هستند. پاسچول‌ها به صورت برآمدگی‌های قرمز با مرکز سفیدرنگ یا به صورت برجستگی‌های سفیدرنگی ظاهر می‌شوند که بسیار دردناک هستند. در بسیاری از مواقع پوست صورت در اطراف پاسچول‌ها ملتهب است. همان طور که پیش از این گفتیم، علت اصلی انواع جوش صورت یک منفذ مسدود شده با چربی، باکتری و سلول‌های مرده پوست است. علت جوش چرکی صورت این است که دیواره‌های منافذ آلوده پوست تجزیه می‌شوند و پاسچول ایجاد می‌شود.

جوش چرکی یا پاسچول

در نتیجه این جوش‌ها بزرگتر از انواع جوش های سرسفید و سرسیاه صورت نمایان خواهند شد. دلیل جوشهای چرکی صورت، آکنه و فولیکولیت است. علاوه بر این ممکن است افرادی که به نوع خاصی از پسوریازیس (پوسچولوزیس پالموپلانتر) و یا فرمی از اگزما (اگزمای دیشیدروتیک) مبتلا هستند، جوش چرکی یا پاسچول بزنند. این جوش‌ها، حاوی چرک هستند زیرا بدن سعی می‌کند آلودگی‌ها و باکتری‌هایی را که وارد منافذ پوست شده‌اند از بین ببرد و چرک محصول طبیعی سیستم ایمنی و معمولا سلول‌های سفید مرده خون است. البته استفاده از محصولات ضد جوش صورت را برای انواع جوش های چرکی فراموش نکنید.

درمان سریع جوش پاسچول

درمان جوش پاسچول به خودی خود صورت می‌گیرد و حتما نیازی به دخالت شما نیست. اما استفاده از یک سری داروی ضدجوش صورت و درمان‌های خانگی می‌تواند فرایند بهبودی انواع جوش در صورت را تسریع کند. اولین کار برای درمان جوش چرکی این است که پوست اطراف جوش‌ها را همواره تمیز و بدون چربی نگه دارید. به این منظور لازم است صورت‌تان را دو بار در روز با آب گرم و صابون ملایم بشویید. کرم‌ها، پمادها و صابون‌هایی که حاوی سالیسیلیک اسید، سولفور و پروکساید باشند، بر درمان و بهبودی جوش‌ بدخیم و چرکی موثر خواهند بود. یکی از محصولات موثر که بدون نسخه پزشک هم به فروش می‌رسد، ژل موضعی Pangel است که به تجربه ثابت شده تاثیر شگرفی بر درمان انواع جوش‌های صورت دارد. این ژل حاوی بنزوئیل پروکساید است که پیش از این درباره خواص آن صحبت کردیم. 

توجه داشته باشید که از این نوع محصولات به هیچ عنوان نباید برای انواع جوشها در ناحیه تناسلی استفاده کرد. نکته مهم دیگر در روند درمان انواع جوش صورت چرکی یا پاسچول این است که اصلا نباید این نوع جوش‌ها را ترکاند و تخلیه کرد؛ چرا که تخلیه جوش چرکی بزرگ بیشتر باعث آسیب دیدن پوست و انتشار جوش به قسمت‌های دیگر صورت می‌شود. پس بعد از این اگر به این کار وسوسه شدید، عوارض ترکاندن جوش را به یاد داشته باشید.

اگر با محصولات بدون نسخه و یا درمان‌های خانگی جواب نگرفتید، بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا داروهای قوی‌تری برای‌تان تجویز شود. معمولا محصولات از بین برنده آکنه ممکن است باعث خشک شدن پوست‌تان شود. بنابراین در طول دوره درمان حتما مرتبا از مرطوب کننده استفاده کنید. با این حال اگر با استفاده از هرگونه پماد، پوست‌تان ملتهب شد با مشورت پزشک داروها را تغییر دهید.

یکی از انواع اکنه صورت: آکنه ندولار (nodules)

مانند انواع دیگر جوش صورت در این حالت هم منافذ پوستی با چربی و سلول‌های مرده پوست بسته می‌شود. اما تفاوت آکنه ندولار با جوش‌های دیگر این است که در این حالت علاوه بر چربی و سلول‌های مرده، باکتری p. acne هم درگیر است. به طور طبیعی این باکتری روی پوست شما وجود دارد؛ اما وقتی که به همراه سبوم (چربی پوست) و سلول‌های مرده پوستی درون منافذ گیر کند باعث ایجاد عفونت می‌شود. عفونت ناشی از این باکتری می‌تواند به لایه‌های عمیق‌تر پوستی نفوذ کند و باعث قرمز و متورم شدن ناحیه آسیب دیده شود.

درمان قطعی آکنه ندولار

از آن جا که این نوع جوش می‌تواند باعث مشکلات عمیق و ریشه‌ای‌تری در پوست شما شود، آکنه‌های ندولار از جمله انواع جوش های بدخیم صورت به شمار می‌روند. برخلاف جوش‌های دیگر مانند جوش‌های سرسیاه و سرسفید، این نوع آکنه‌ها را نمی‌توان با داروهای بدون نسخه پزشک درمان کرد. برای تشخیص اینکه آیا جوش شما آکنه ندولار است یا خیر، آن را به دقت بررسی کنید. آکنه ندولار به صورت برجستگی‌های کوچکی زیر پوست شما وجود دارد. ممکن است به رنگ پوست‌تان باشد و یا در اثر التهاب بیشتر، به رنگ قرمز دیده شود. آکنه ندولار برخلاف جوش‌های معمول که پیش از این توضیح دادیم، هیچ سر مشخصی ندارد و معمولا اگر به آن دست بزنید، دردناک است.

درمان قطعی جوش صورت آکنه ندولار

برای درمان آکنه ندولار که یکی از انواع جوشهای صورت است، معمولا داروهای بدون نسخه پزشک مانند سالیسیلیک اسید و بنزوئیل پروکساید تاثیر چندانی ندارند و لازم است که به یک متخصص پوست مراجعه کنید. پزشک در این موارد اغلب یک نوع آنتی بیوتیک برای از بین بردن باکتری‌های به دام افتاده در منافذ پوست تجویز می‌کند. آنتی بیوتیک‌ها باکتری را از بین برده و التهاب دردناک ناشی از این نوع آکنه را کاهش می‌دهند. گزینه دیگری که برای درمان آکنه‌های ندولار زیر نظر پزشک تجویز می‌شود، داروی راکوتان است. راکوتان از ویتامین A تشکیل شده اما بسیار قوی‌تر از رتینوئیدهاست. این دارو می‌تواند تمام انواع آکنه، از جمله آکنه ندولار را از بین ببرد. توجه داشته باشید اگر باردار هستید و یا قصد بارداری دارید، به هیچ عنوان نباید از راکوتان استفاده کنید.

آکنه صورت کیستیک (cysts)

نوع دیگری از انواع جوش های بدخیم صورت ، آکنه کیستیک است که متاسفانه به راحتی درمان نمی‌شود. عمدتا آکنه‌های کیستیک سر مشخصی ندارند و عمیقا در پوست شما دور فولیکول‌های مو تشکیل می‌شوند. مانند آکنه‌های ندولار، این نوع آکنه‌ها هم دردناک هستند و گاهی در اثر التهاب به رنگ قرمز دیده می‌شوند. به طور کلی انواع آکنه‌ها را نمی‌توان تخلیه کرد و آکنه کیستیک هم از این قاعده مستثنی نیست. اما می‌توانید در خانه کارهایی انجام دهید که کیست از پوست شما بیرون بیاید. آکنه‌های کیستیک به خودی خود خطرناک نیست اما در صورت دستکاری ممکن است آلوده و عفونی شوند. درمان‌های خانگی اگر به شیوه درستی انجام شوند، می‌توانند به شما کمک کنند از شر آکنه خلاص شوید؛ بدون اینکه نگران عفونت بیشتر و یا به جای ماندن جای جوش‌های‌تان باشید.

درمان قطعی آکنه کیستیک

درمان آکنه کیستیک فرایند زمان بری است و باید برای آن صبر و حوصله به خرج دهید. مهم‌ترین نکته در درمان این نوع جوش‌ها این است که هرگز نباید آن‌ها را فشار داده و بچلانید. در اثر فشار انگشت‌های‌تان ممکن است چربی و باکتری‌ها به لایه‌های عمیق‌تر پوست و زیر فولیکول مو بروند و همین باعث ایجاد آکنه‌های بیشتر شود. همچنین از کندن آکنه‌ها خودداری کنید، زیرا این کار باعث می‌شود جای انواع جوش روی صورت تان باقی بماند. برای خلاص شدن از شر این آکنه‌ها، شستشوی صورت با یک شوینده مناسب بسیار ضروری است.

آکنه کیستیک

شستشو در مدت زمانی که قصد رفع این آکنه‌ها را دارید، به این معناست که روزی دو بار با شوینده مخصوص صورت‌تان را بشویید و هر روز حمام کنید. هنگام شستشوی صورت از اسکراب پوست‌تان خودداری کنید. این کار مناطق آکنه‌ای را بیشتر تحریک می‌کند و باعث التهاب بیشتر می‌شود. صورت‌تان را با حرکات ملایم و دایره‌ای بشویید؛ به خصوص اگر از یک شوینده لایه بردار استفاده می‌کنید. پس از اینکه ناحیه اطراف آکنه را کاملا تمیز کردید، یک کمپرس آب گرم (مانند یک حوله تمیز و مرطوب گرم) روی آن قرار دهید. گرما و رطوبت کمپرس، کمک می‌کند ماده به دام افتاده در منفذ به آرامی بیرون بیاید. این کار را سه بار در روز و هر بار به مدت 5 تا 10 دقیقه انجام دهید تا کیست کاملا تخلیه شود.

در برخی موارد کیست متورم و بزرگتر می‌شود. برای اینکه التهاب آکنه کیستیک را کاهش دهید، می‌توانید از یخ بین کمپرس‌های گرم استفاده کنید. همان طور که گرما باعث بیرون آمدن مواد گیر افتاده در فولیکول مو می‌شود، یخ هم به کاهش قرمزی و التهاب کمک می‌کند و همچنین درد ناشی از این نوع آکنه‌ها را کاهش می‌دهد.

نکته

توجه داشته باشید پاکسازی آکنه‌ها ممکن است تا 12 هفته طول بکشد و مهم است که در این روش‌های درمانی مداومت داشته باشید. با این وجود اگر بعد از چند هفته هیچ بهبودی در آکنه شما اتفاق نیفتاد، وقت آن رسیده که به متخصص پوست مراجعه کنید؛ چرا که برخی آکنه‌ها آنقدر عمیق هستند که پاکسازی آن‌ها در خانه عملا غیرممکن است. پزشک ممکن است آن‌ها را تخلیه کند یا برای شما آنتی بیوتیک یا داروهای دیگری را که در بخش قبل معرفی کردیم، تجویز نماید.

جلوگیری از ایجاد انواع جوش بدن و صورت

همه افراد با هر نوع پوستی، باید روتینی برای مراقبت از پوست خود در نظر داشته باشند. حال اگر پوست چربی داشته باشید که مستعد جوش زدن است، اهمیت توجه به این روتین مراقبتی دو چندان می‌شود؛ چرا که حتی اگر کاملا انواع جوش های صورت خود را درمان کرده باشید، ممکن است باز هم درگیر این ناهنجاری‌های پوستی شوید. بنابراین برای جلوگیری از جوش صورت چه باید کرد؟ در مرحله اول باید شوینده مناسبی برای پوست‌تان انتخاب کنید. در مقاله دیگری انواع شوینده‌ها را معرفی کرده‌ایم. با شوینده خود حتما روزی دوبار، یک بار قبل از خواب و بار دیگر صبح بعد از بیدار شدن، صورت‌تان را بشویید.

نکته دوم برای جلوگیری از ایجاد جوش، این است که هفته‌ای چند بار صورت‌تان را لایه برداری کنید. این کار باعث پاکسازی عمیق‌تر پوست و منافذ می‌شود. نکته سوم در مراقبت از پوست‌های مستعد آکنه استفاده از سرم‌هاست. استفاده از سرم‌ به عمق پوست شما نفوذ می‌کند و به مرور زمان آکنه‌های شما را هم بهبود می‌بخشد. توجه داشته باشید سرمی که تهیه می‌کنید ترجیحا حاوی زینک باشد. نکته بعد در روتین مراقبت از پوست، این است که همواره پوست‌تان را هیدراته نگه دارید. این کار تاثیر مستقیمی روی انواع جوش های صورت ندارد، اما از ایجاد آکنه‌های جدید جلوگیری می‌کند.

پوست‌های هیدراته سالم هستند و پوست‌های سالم کمتر درگیر جوش می‌شوند. مورد دیگر که در جلوگیری از جوش زدن اهمیت دارد، استفاده از ماسک های تخصصی صورت است که به پاکسازی عمیق پوست و منافذ صورت‌تان کمک می‌کنند. مطابق با نوع پوست‌تان، ماسک مناسبی را انتخاب و هر هفته دو تا سه بار از آن استفاده کنید. 

از دیگر روش های برطرف کردن جای جوش میکرونیدلینگ است که برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید مطلب میکرونیدلینگ چیست را مجله میس و مستر مطالعه کنید. 

نکته آخر اینکه در درمان جوش های صورت صبور باشید و مداومت داشته باشید. 

سوالات متداول مربوط به انواع جوش صورت و درمان آن

آیا آکنه واگیر دار است؟

باکتری عامل آکنه در لایه‎‌های عمیق پوستی و در واقع کنار فولیکول‌های مو زندگی می‌کند و همین نکته، احتمال مسری بودن آکنه را به صفر می‌رساند. با اینکه برخی از مشکلات پوستی واگیردار هستند؛ اما این خطر برای انواع جوش صورت و آکنه وجود ندارد. بغل کردن و بوسیدن کسی که آکنه دارد و یا حتی استفاده از حوله یا صابون چنین فردی اصلا باعث جوش زدن شما نمی‌شود.

آیا آکنه درمان میشود؟

در حال حاضر داروهای متنوعی برای درمان آکنه وجود دارد؛ انواع آنتی بیوتیک‌ها، قرص‌های تنظیم کننده هورمونی و همچنین پمادهای موضعی که حاوی مواد خاصی از جمله بنزوئیل پروکساید و سالیسیلیک اسید هستند، در درمان آکنه مورد استفاده قرار می‌گیرند. متاسفانه اکثر این درمان‌ها موقتی است و این احتمال وجود دارد که بعد از به پایان رسیدن دوره درمان، فرد مجددا جوش بزند. با این وجود، درمان به موقع انواع جوش صورت و همچنین مراقبت همیشگی از پوست، امکان داشتن پوست مطلوبی را برای‌تان فراهم می‌کند.

فرق جوش و آکنه چیست؟

آکنه یکی از موارد بدخیم و شدیدتر انواع جوش صورت است. در حقیقت زمانی که شما جوش می‌زنید، منافذ پوست‌تان با آلودگی‌ها، باکتری‌ها، سلول‌های مرده و چربی پوست مسدود شده است. اگر سیستم ایمنی بدن شما علیه باکتری‌های به دام افتاده در این منافذ فعال و درگیر شود، چرک قابل توجهی پدید آمده و در واقع آکنه یا جوش التهابی ایجاد می‌شود.

چگونه جوش سرسفید را بترکانیم؟

ابتدا بررسی کنید جوش سرسفید شما به مرحله‌ای رسیده باشد که بتوان آن را تخلیه کرد. برای تخلیه جوش سرسفید، ابتدا دست‌های‌تان را کاملا با آب و صابون به مدت 30 ثانیه بشویید و با یک حوله تمیز خشک کنید. صورت‌تان را با شوینده همیشگی‌تان بشویید. سپس از یک محصول لایه بردار حاوی آلفا هیدروکسی یا بتا هیدروکسی اسید استفاده کنید. بعد از آن یک توپک پنبه‌ای را به الکل آغشته کرده و آن را روی ناحیه جوش سرسفید بزنید. وقتی این ناحیه کاملا تمیز شد، برای تخلیه جوش سرسفید به این شیوه عمل کنید: ابتدا یک حوله گرم و تمیز را به مدت 5 دقیقه روی جوش قرار دهید. این کار باعث می‌شود پوست‌تان نرم‌تر شده و محتویات جوش راحت‌تر تخلیه شود. سوزن کوچکی را با الکل استریل کنید و آن را به آرامی در مرکز جوش سرسفید فشار دهید. معمولا با این کار جوش سرسفید از بین می‌رود؛ در غیر این صورت پدهای آرایشی استریل را دور انگشت‌های‌تان بپیچانید و به آرامی دو طرف جوش را به سمت داخل فشار دهید. اگر با فشار ملایم جوش‌تان تخلیه نشد، دست نگه دارید. ممکن است هنوز جوش آماده این کار نباشد. توجه داشته باشید که برای ترکاندن جوش به هیچ عنوان نباید از ناخن استفاده کنید؛ زیرا این کار باعث گسترش باکتری‌ها و آسیب‌های بیشتر پوستی می‌شود.

 

منابع

healthline