تفاوت بین کرم روز و شب

درباره کرم های روز و شب تفاوت بین این دو چه می دانید؟ پوست صورت نیز مانند سایر اندام‌های بدن انسان به مرور زمان دچار ضعف و پیری می‌شود. برای کاهش روند پیری پوست بهترین راه حذف عوامل مضر محیطی و انجام مداوم مراقبت‌ های پوستی است. استفاده از کرم‌های روز و شب یک روش عالی و ایده آل برای کاهش سرعت پیری پوست است. نکته مهم این است که یک بار استفاده از هیچ کرمی معجزه نمی‌کند و مراقبت‌های پوستی باید به صورت مداوم انجام شود. ما در این مقاله از مجله زیبایی و آرایش میس و مستر قصد داریم تفاوت بین کرم روز و شب، فواید و عملکرد هر کدام را به صورت کامل بررسی کنیم، با ما همراه باشید.

قبل از بررسی فرق کرم روز و شب بهتر است با دلیل استفاده از آنها آشنا شویم:

با فاکتورهای آسیب رسان به پوست آشنا شوید!

شروع علائم پیری پوست بستگی به عوامل ژنتیکی و محیطی مختلفی مثل آب و هوا، رژیم غذایی فرد، سبک زندگی و شغل فرد دارد. مطالعات نشان می‌دهد که کاهش تولید کلاژن در پوست که عموماً بعد از 25 سالگی شروع می‌شود، موجب افزایش چین و چروک‌های پوستی می‌شود. آلودگی هوا، آرایش، گرد و خاک، دود سیگار، یا حتی دود حاصل از پخت‌ و پز در آشپزخانه فاکتورهای آسیب‌رسانی هستند که سلامت پوست را به خطر می‌اندازند. از آنجایی ‌که مواجهه با این عوامل اجتناب‌ ناپذیر است، پس بهترین راه حل استفاده از کرم‌ های مناسب مانند کرم شب و کرم روز است تا هرکدام با فرمولاسیون خاص خود از پوست شما محافظت کنند.

دلیل تفاوت بین کرم روز و شب این است که پوست در طول ساعات مختلف شبانه ‌روز کارکردهای مختلفی دارد، به همین خاطر باید از کرم‌های مختلف بسته به نوع کارکرد آن ها برای حفظ سلامت پوست استفاده کرد. به ‌عنوان ‌مثال در طول روز پوست با عوامل محیطی مضر زیادی مانند آلودگی هوا، شرایط آب و هوایی، لوازم ‌آرایشی و اشعه‌ی UV مواجه است. در طول این مدت مهم‌ ترین کار پوست مراقبت از خودش در مقابل این عوامل آسیب ‌رسان است.

کرم شب چیست و چه کاربردی دارد؟

اما در طول شب ‌کار پوست فقط بازسازی و تغذیه است. عدم وجود نور خورشید در طول شب یک مزیت بزرگ برای پوست محسوب می‌شود تا خودش را بازسازی کند، همین موضوع باعث ایجاد مهمترین تفاوت بین کرم روز و شب هم می شود که در ادامه به شما کامل توضیح خواهیم داد. در واقع پوست در طول استراحت شبانه وقت کافی دارد که ویتامین ها و مواد مفید موجود در کرم‌ ها را جذب کند و به خوبی تغذیه شود.

در ادامه شما را با کرم روز و شب و فواید این دو کرم بیشتر آشنا می کنیم تا بتوانید تفاوت بین کرم روز و شب را راحت تر متوجه شوید.

کرم شب چیست و چه فوایدی دارد؟

در هنگام شب پوست صورت شروع به بازسازی و ترمیم خود کرده و تلاش می کند تا اثر عوامل آسیب زایی که در طول روز به آن وارد شده را خنثی کند.

در حقیقت، کار کرم شب تغذیه و بازسازی پوست است.

کاربرد کرم شب

در بعضی از کرم های شب مواد لایه برداری مانند رتینول وجود دارد که در طول شب وقتی خواب هستیم سلول های مرده پوست را از بین می برد و کمک می کند تا پوست بهتر نفس بکشد.

همچنین در بسیاری از کرم های شب موادی وجود دارد که باعث لیفت پوست می شود و به زمان طولانی تری برای جذب شدن نیاز دارد. شب بهترین زمان برای این عملیات است، چون روی پوست هیچ ماده دیگری مانند کرم آرایشی یا کرم ضد آفتاب وجود ندارد و منافذ پوست باز است.

در واقع بزرگترین تفاوت بین کرم روز و شب این است که کرم های شب نسبت به کرم های روز سنگین تر هستند و بیشتر باعث چرب شدن پوست می شوند. به این خاطر که دیگر روی آن ها از کرم دیگری استفاده نمی کنیم و این چرب تر شدن در طول خواب اهمیتی ندارد. در نتیجه این کرم ها می توانند سرشار از چربی های مفید و مواد تغذیه کننده و ترمیم کننده باشند.

فواید استفاده از کرم شب چیست؟

  • کرم شب رطوبت مورد نیاز پوست شما را تامین می کند و باعث می شود در هنگام استراحت پوست شما خشک و شکننده نشود. همچنین باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک هم می شود.
  • کرم شب موجب می شود شما راحتی و آرامش از دست رفته پوست خود را بازگردانید و حالت ابریشمی مانندی را بر روی پوست خود حس کنید.
  • استفاده از کرم شب سبب می شود به مرور زمان پوست شما تا دو الی سه درجه روشن تر شود.
  • با افزایش کلاژن سازی در پوست بافت های آسیب دیده پوست شما ترمیم می شود.
  • کرم های شب استاندارد موجب افزایش گردش خون در پوست شما می شوند و کبودی های ناشی از کمبود خون رسانی به پوست از بین می رود.
  • یکی از مهم ترین دلایل استفاده از کرم شب تامین مواد مغذی پوست و تقویت بافت های آسیب دیده ناشی عوامل بیرونی و درونی است.
  • نرمی و منعطف شدن پوست های خشک و شکننده یکی دیگر از مزیت های مهم استفاده از کرم شب عنوان شده است.
  • باعث استفاده از کرم شب روند پیری در پوست شما به تعویق می افتد و شاید شما هیچ گاه شاهد چین و چروک های اضافه بر روی پوست خود نباشید.
  • ترمیم و بازسازی سلول های مرده و آسیب دیده مهم ترین مزیتی است که این کرم دارد.

کرم روز چیست و چه فوایدی دارد؟

برای اینکه با کاربرد و مزایای کرم روز آشنا شویم، ابتدا باید در مورد دلایل پیری پوست و نحوه اتفاق افتادن آن بیشتر بدانیم.

پوست ما با افزایش سن با توجه به طبیعت خود تغییر می کند. بخشی از روند پیر شدن پوست خارج از اراده و خواسته ماست و به طبیعت انسان بر می گردد. بخشی دیگر از آن در دایره اراده ماست مثل سبک زندگی، آب و هوایی که در آن زندگی می کنیم، شرایط فردی مثل بیماری ها، استرس های عصبی و… . اگر شرایط زندگی ما باعث شود که به پوست مان صدمه وارد شود، این صدمه بیشتر روی جوانی و سلامت پوست تأثیر می گذارد.

در واقع هرچه پوست بیشتر در معرض صدمه دیدن باشد یا شرایط و عادات زندگی نامناسبی داشته باشیم، این روند سریعتر می شود. مخصوصا از ۵۰ سالگی به بعد که ساخت هورمون استروژن متوقف می شود و کلاژن سازی پوست تحت تأثیر زیادی قرار می گیرد. محققان برای جلوگیری از این روند راهکار های مختلفی پیشنهاد کرده اند. یکی از این راهکار ها برای مراقبت صورت کرم های روز و شب هستند.

در اصل وظیفه اصلی کرم روز مرطوب کنندگی و محافظت از پوست در برابر عوامل آسیب رسان به پوست مانند اشعه های مضر آفتاب و رادیکال های آزاد و آلودگی هوا است.

فرق کرم روز و شب

هنگام روز، صورت در مقابل اشعه های UV که از خورشید می تابد قرار دارد، آلودگی هوا زیاد است، استرس های محیطی که در آن هستیم بیشتر است و ممکن است آرایش روی صورتمان باشد. بنابراین کرم های روز در درجه اول با هدف محافظت و نگهداری ساخته می شوند. یعنی حاوی SPF برای جلوگیری از آفتاب سوختگی و چروک زودرس، حاوی آنتی اکسیدان برای جلوگیری از آسیب رادیکال های آزاد و همچنین حاوی موادی مثل کافئین هستند که باعث می شوند پوست پر انرژی و سفت به نظر بیاید.

کرم های روز معمولا به این منظور ساخته می شوند که زیر آرایش صورت قرار بگیرند، برای همین یک تفاوت دیگر بین کرم روز و شب این است که درون فرمول آن ها چربی کمتری وجود دارد و اصطلاحا سبک تر از کرم های شب هستند و به راحتی جذب پوست می شوند تا صورت در طول روز بتواند نفس بکشد.

احتمالا تا الان شما هم متوجه شده اید که بیشترین تفاوت بین کرم روز و شب در کاربرد متفاوت این دو محصول به چشم می خورد.

مزایای استفاده از کرم روز

  • مبارزه با چین و چروک
  • آب رسان قوی
  • کلاژن سازی در پوست
  • بیس آرایشی مناسب به عنوان زیر سازی پوست
  • بسیار سبک
  • حفظ نرمی و لطافت پوست
  • مراقبت از پوست در برابر اشعه های مضرر آفتاب
  • مرطوب کننده پوست
  • بوی ملایم
  • درمان بیماری های پوستی با استفاده مداوم از کرم های استاندارد روز
  • اثر بخشی در کوتاه ترین زمان ممکن
  • محافظت از پوست در سنین بالا
  • مانع از نشست گرد و غبار بر روی لایه بیرونی پوست
  • فیلتری مناسب برای عوامل آلوده بیرونی

در ادامه به بررسی دقیق تر تفاوت بین کرم روز و شب می پردازیم:

تفاوت بین کرم روز و شب

مهمترین تفاوت کرم روز و شب عملکرد و بافت آن‌هاست. شما هرگز نمی‌توانید کرم شب را در طول روز استفاده کنید، چون بافت روغنی آن پوست شما را چرب می‌کند و نمی‌تواند از پوست شما در مقابل نور آفتاب مراقبت کند.

دیگر تفاوت کرم های روز و شب این است که مصرف کرم روز چون حاوی مقدار کمی مرطوب‌کننده است و حاوی ترکیبات ضد پیری و مرطوب‌کننده قوی برای تغذیه پوست در طول شب نیست، جایگزین خوبی برای کرم شب نیست.

از آنجایی ‌که پوست ما در طول روز در معرض عوامل مختلفی قرار می‌گیرد یک کرم روز خوب باید حاوی SPF برای مراقبت از پوست در مقابل UV باشد. بافت آن باید سبک باشد تا سریع جذب پوست شود و بتواند به‌ عنوان پایه آرایش مورد استفاده قرار بگیرد.

تفاوت کرم روز با کرم شب

نوع پوست هم در تفاوت بین کرم روز و شب نقش دارد، افرادی که پوست چرب و آکنه دارند بهتر است از کرم شب استفاده نکنند. استفاده از کرم روز Oil free برای این دسته از افراد مشکلی ندارد

کرم شب برای بازسازی و ترمیم پوست در طول شب تهیه ‌شده است، بنابراین باید توانایی مقابله با تأثیرات مضر آفتاب و پیری زودرس پوست را داشته باشد. کرم شب باید با آنتی‌اکسیدان‌ها، ویتامین‌ها و روغن‌های مفید انعطاف‌ پذیری و نرمی پوست را بهبود ببخشد و به ‌خوبی تا صبح پوست را تغذیه کند.

اما تفاوت بین کرم روز و شب تنها به عملکرد آنها ختم نمی شود این فرق بین کرم روز و شب را در نحوه استفاده از آنها هم می توان دید:

روش استفاده از کرم شب

روش استفاده از کرم شب روی تأثیرگذاری آن مؤثر خواهد بود بنابراین باید آن‌ها را اصولی مصرف کنید. برای تأثیرگذاری بهتر، کرم شب را به ‌صورت زیر مصرف کنید:

  • کرم را باید به ‌صورت دورانی و به‌ طرف بالا روی صورت پخش‌کنید.
  • حتماً پوست صورت را قبل از مصرف کرم شب بشورید.
  • به اندازه کافی از کرم روی گونه‌ها، پیشانی و چانه ‌بزنید.
  • برای پیشگیری چروک دور چشم کرم شب را در اطراف چشم ‌ها نزنید. 

روش استفاده از کرم روز

  • پس از بیدار شدن از خواب و شستشوی صورت صبر کنید پوست کاملاً خشک شود.
  • کرم روز را به اندازه کافی روی قسمت‌های مختلف پوست مالیده و با حرکت دورانی ماساژ دهید تا جذب پوست شود.
  • باید کمی صبر کنید تا کرم کاملاً جذب پوست شما شود و بعد ضد آفتاب، کرم پودر و هر ماده آرایشی دیگری را مورد استفاده قرار دهید.

تنها وجه مشترک در استفاده از هر دوی این کرم ها این است که هیچ کدام نباید به دور چشم زده شوند. چون پوست دور چشم خیلی نازک و حساس است و فقط باید از بهترین کرم های دور چشم که مخصوص این ناحیه ساخته می شوند استفاده کرد.

 

سخن آخر

استفاده مداوم از لوازم آرایشی موجب خشکی پوست و از دست رفتن رطوبت پوست می‌شود. استفاده از کرم روز یک لایه محافظ در برابر ترکیبات مضر موجود در کرم ‌های آرایشی ایجاد می‌کند. ترکیبات موجود در کرم روز علاوه بر حفظ رطوبت پوست موجب محافظت از آن در برابر نور خورشید و کاهش روند پیری پوست می‌شود. کرم شب موجب حفظ رطوبت پوست، تغذیه پوست، بازسازی سلول‌های پوستی، نرمی پوست، بازگرداندن خاصیت ارتجاعی پوست می‌شود. کرم شب با ترکیباتی که دارد مانند اسید هیالورونیک و ویتامین c موجب القای کلاژن سازی در پوست، ترمیم بافت‌های آسیب دیده، افزایش حالت ارتجاعی پوست و کمک به بهبود عملکردهای متفاوت پوست می‌شود.

همانطور که در این مقاله از مجله زیبایی و آرایش میس و مستر بیان شد، تفاوت بین کرم روز و شب باعث شده است تا هر دوی این کرم ها مکمل همدیگر بوده و فواید خاص خودشان را داشته باشند. برای داشتن پوستی لطیف تر و جوان تر بهتر است از هر دوی آنها در زمان مناسب خودشان استفاده کنید.

سوالات متداول درباره تفاوت بین کرم روز و شب

کرم روز را باید قبل از ضدآفتاب استفاده کرد یا بعد از آن؟

اگر از ضد آفتاب‌های فیزیکی استفاده می ‌کنید، می‌ توانید آن ها را روی کرم‌ های مرطوب ‌کننده و کرم‌ های روز هم مصرف کنید. اگر از ضد آفتاب ‌های شیمیایی استفاده می ‌کنید، این کرم ‌ها باید حتما روی پوست بدون کرم به کار روند تا بتوانند موثر واقع شوند.

برای پوست چرب چه کرم روزی بهتر است؟

افرادی که پوست چرب و آکنه ‌ای دارند باید از کرم‌ های روز خیلی ملایم و سبک و اصطلاحا Oil free و فاقد چربی استفاده نمایند. این مساله در مورد کاربرد کرم‌ های ضدآفتاب نیز برای آن ها صادق است.

کرم ‌های شب برای افرادی که پوست چرب و پر جوش دارند مناسب است؟

کرم ‌های شب برای افرادی که پوست چرب و پر جوش دارند، مناسب نیست. این افراد بهتر است از کرم‌های حاوی اسید میوه یا به تجویز پزشک متخصص پوست از کرم ‌های لایه بردار مثل ترتینویین استفاده کنند. البته مصرف ضد آفتاب مناسب روزانه را در صورت استفاده از ترکیبات لایه بردار در طول شب فراموش نکنید.

از چه سنی باید از این کرم‌ها استفاده کرد؟

اگر فردی بخواهد واقعا از پوست خود به خوبی محافظت کند، بهترین سن شروع استفاده از این کرم‌ها 25 سالگی به بعد است، اما از سنین 27 تا 30 سالگی مصرف کرم ‌شب و مرطوب‌کننده و ضد ‌آفتاب بهترین تاثیر را دارد. بعد از یائسگی نیز حتما باید کرم‌ روز استفاده شود.

برای جلوگیری از چین و چروک دور چشم چه کرمی بهتر است؟

یک کرم ضد چروک دور چشم خوب باید حاوی ویتامین C و رتینول و مواد دارای خاصیت لیفتینگ باشد، اگر محصول مصرفی شما فاقد این عناصر می باشد باید در ادامه مصرف آن تجدید نظر کنید.

منابع:

https://nl.iherb.com/blog/whats-the-difference-between-day-and-night-cream/845?gclid=CjwKCAjwx9_4BRAHEiwApAt0zscl8rsnBqO7OiAATKeivRmnOR6Vn8hJBZMaskUgsGsgXLbFFvkjlxoC45AQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

https://www.wellandgood.com/day-and-night-cream/