تفاوت مش و هایلایت و لولایت

اصطلاحات آرایشگری در سال‌های اخیر با ابداع روش‌ها و مواد جدید، تغییر کرده است. ما سعی خواهیم کرد بعضی از این واژه‌ها را برای شما توضیح داده و معانی اشتباه گذشته را پاک کنیم. وقتی وارد یک سالن می‌شوید باید بدانید که تفاوت مش و هایلایت و لولایت دقیقا چیست و چه نسبتی با هم دارند. در صورتی که به موضوع تفاوت مش و هایلایت و لولایت علاقه دارید، تا پایان این مطلب همراه ما باشید.

تفاوت مش و هایلایت و لولایت چیست؟

در رابطه با فرق مش با هایلایت باید گفت که در میان آرایشگران سنتی، هایلایت به 2-3 درجه روشن کردن مو از رنگ پایه گفته می‌شود و اگر مو تا 5 درجه روشن شود، به آن مش می‌گویند. روند این کار شامل دو مرحله است؛ یعنی ابتدا رنگ کردن تمام مو با یک رنگ پایه و سپس روشن کردن قسمت‌هایی از آن به صورت هایلایت یا تیره کردن آن‌ها یعنی لولایت.

در پاسخ به سوال مش مو چیست باید بگوییم که روند مش به گونه‌ای است که نمی‌شود رنگ را به درجات و سایه‌های مختلف درآورد ولی فرآیند هایلایت به گونه‌ای است که با استفاده از روندهای قدیمی و جدید می‌توان کنترل بیشتری روی رنگ مو داشت. البته می توان انواع رنگ مش مو را در خانه روی موها پیاده کرد یا از روش مش شانه ای در منزل بهره گرفت.

فرق مش و هایلایت در چند مورد است. در روند مش تارهای مو که از سوراخ‌های کلاه مش درآورده شده‌اند، با پودر دکلره بی‌رنگ و روشن می‌شوند ولی در هایلایت از رنگ مو هم برای روشن کردن استفاده می‌شود. این نکات اصلی ترین موارد در فرق رنگ و مش با هایلایت هستند.

تفاوت مش و هایلایت و لولایت در این است که در فرآیند هایلایت لازم نیست از دکلره استفاده شود (نحوه استفاده از انواع رنگ مو بدون دکلره را از مقاله دیگر ما بیاموزید) ولی در مش ابتدا باید مو را به پایه رساند و در لولایت بدون دکلره از رنگ استفاده می‌شود.

تفاوت مش و هایلایت و لولایت

مش یا هایلایت؟ کدام برای عروس بهتر است؟

هنگام آرایش عروس انتخاب مش یا هایلایت به عهده شخص است. تفاوت هایلایت و مش و لولایت در عروس بستگی به رنگ پوست و حالت صورت دارد. برای پوست‌های تیره، رنگ های مختلف مش مو کمتر استفاده می‌شود اما نمی‌توان در مورد همه رنگ پوست این را گفت.

تفاوت هایلایت و لولایت مو چیست؟

در رابطه با تفاوت مش و هایلایت و لولایت باید بگوییم که برای هایلایت آرایشگر با رنگ و مواد مختلف، بخشی از مو را چند درجه روشن‌تر می‌کند. به عنوان مثال، مسی کردن قسمتی از مو که رنگ پایه آن قهوه‌ای است نوعی هایلایت است؛ اما در آموزش لولایت مو بدون دکلره ، روند کار کاملا برعکس است. قسمتی از موها باید تیره‌تر شوند و یک رنگ پایه روشن‌تر از لولایت‌ها، حجم اصلی رنگ مو را تشکیل می‌دهد. در لولایت به نظر می‌رسد که قسمت‌هایی از موی روشن از زیر موهای تیره بیرون زده و خودنمایی می‌کند. در حالی که امکان دارد موهایی که تیره‌تر هستند، روی موهای شما قرار داشته باشند. عمق کاذبی که لولایت ایجاد می‌کند، بسیار فریبنده ولی زیباست.

دیگر تفاوت هایلایت و لولایت و مش در مواد است. در هایلایت با دکلره سروکار دارید ولی در لولایت، روند کار با استفاده از رنگ مو انجام می‌شود.

نقطه اشتراک فرآیند هایلایت و لولایت استفاده از روند فویل و بالیاژ است.

تفاوت لایت و هایلایت چیست؟

پس از پرداختن به موضوع تفاوت مش و هایلایت و لولایت به موضوع لایت و هایلایت می پردازیم. در آرایش مو به هر روندی که در آن دسته‌ای از موها جدا شده و رنگ‌آمیزی شود، لایت گفته می‌شود. لایت می‌تواند با دکلره همراه باشد یا فقط با رنگ انجام شود. در لایت از تکنیک‌های لایت با کلاه مش یا لایت با فویل زیاد استفاده می‌شود. فرآیند لایت آن‌قدر گسترده است که برای آن انواع زیادی را می‌توان شمرد. هایلایت، لولایت، سان لایت، مون لایت، استارلایت، اسنو لایت، شولایت، مووی لایت، هافلایت و رین لایت از انواع معروف لایت هستند. در ادامه با فرق لایت و مش آشنا خواهید شد.

حالا بهتر می‌توان تفاوت مش و هایلایت و لولایت را متوجه شد. لولایت و هایلایت نوعی لایت مو هستند. در هایلایت و لولایت چند درصد از رشته‌های مو روشن‌تر و تیره‌تر از رنگ پایه می‌شوند تا حجم و بعد جدیدی در موها ایجاد کنند. هایلایت و لولایت می‌توانند تأثیر مثبت زیادی روی چهره بگذارند و اگر به خوبی اجرا شوند چهره را آفتابی‌تر و روشن‌تر می‌کنند. اصطلاحات مهمی که در این باره در آرایشگاه‌ها گفته می‌شود را در ادامه توضیح می‌دهیم.

مش بهتره یا هایلایت

سان لایت چیست؟ (Sun Light)

در بخش مربوط به تفاوت مش و هایلایت و لولایت اعلام کردیم که سان لایت یکی از زیرمجموعه های لایت مو است. در تکنیک سان لایت، کره‌ای از رنگ روشن و درخشان در قسمت بالای سر ایجاد می‌شود. موهای قسمت بالایی سر از مرکز با استفاده از دکلره روشن شده و سپس رنگ می‌شوند، طوری که جلوه بازتاب نوری شدید بالای سر ایجاد می‌شود. سان لایت بسیار روشن از مدهای سال‌های اخیر در مو و زیبایی است. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جدیدترین رنگ موهای 2021 مقاله دیگر ما را بخوانید.

مون لایت چیست؟ (Moon Light)

مون لایت تکنیکی سخت‌تر از سان لایت دارد و انجام آن زمان بیشتری می‌گیرد. قسمت‌های زیرین موها روشن شده و قسمت‌هایی رویی با رنگی تیره رنگ‌آمیزی می‌شوند. در مون لایت موهای بالای سر رنگساژ شده و تیره می‌شوند ولی قسمت‌های زیرین با دکلره بلوند می‌شوند. جلوه مون لایت شبیه به تابش نور ماه از لابلای موهای شماست.

مووی لایت مو چیست؟ (Movie Light)

خانم‌هایی که جلوه رنگین‌کمان را دوست دارند، می‌توانند موهایشان را مووی لایت کنند. برای یک مووی لایت خوب کمی از موهای بالای سر با رنگ‌های دلخواه شما رنگ می‌شوند. این رنگ‌ها بستگی به رنگ و ضخامت موهای شما دارد و می‌تواند از شرابی تا یخی باشد. همچنین می‌توانید از رنگ‌های پاستیلی مثل سبز و آبی و زرد و سایه‌هایشان استفاده کنید. مووی لایت شبیه به تاجی با شکوه روی سر شما جلوه می‌کند. ترکیب لباس‌های رنگی و ساده با مووی لایت بسیار زیباست. این تکنیک نیاز به مهارت و تجربه و امکانات کامل یک آتلیه هنری آرایش مو دارد.

هافلایت چیست ؟ (Half Light)

Half به معنی نصف است. هافلایت مو به یعنی لایت کردن نیمی از موها با یک رنگ و نیم دیگر با رنگی دیگر است. این تکنیک برای دختران نوجوان و جوان بسیار مناسب است و می‌توانند ساعات خوشی را با داشتن یک هافلایت خوش‌رنگ روی موهایشان سپری کنند. علی‌الخصوص شرابی و سیاه با بلوند و عسلی در هافلایت حالت جالبی به ظاهر شما می‌دهند. روش و نتیجه کار هافلایت شباهت زیادی به آمبره کردن دارد با این تفاوت که طول موهای لایت شده خیلی بلندتر از آمبره است. شما می‌توانید روش امبره در منزل را از مقاله دیگر ما بیاموزید.

فرق مش با دکلره چیست

کت لایت چیست؟ (Cat Light)

برای کت لایت کردن موها باید آن‌ها را بافت. قسمت رویی بافت مو با مواد دکلره به رنگ پایه رسانده شده و سپس رنگساژ می‌شوند. پس از پایان رنگ بافت موها باز شده و جلوه‌ای شبیه به پنجه گربه در موها دیده می‌شود.

تایگر لایت چیست؟ (Tiger Hight)

برای تایگر لایت از کلاه مش استفاده می‌شود. موها به صورت نیمه از کلاه بیرون آورده شده یعنی وسط مو بیرون آمده و نوک و ریشه مو داخل کلاه باقی می‌ماند. قسمت بیرون آمده مو رنگ و رنگساژ می‌شوند. پس از پایان کار جلوه‌ای شبیه به پوست پلنگی در موها دیده می‌شود. با استفاده از فویل و شابلون هم می‌توان جلوه تایگر لایت را در موها ایجاد کرد.

تفاوت مش و فویل برای هایلایت چیست؟

هر دوی این واژه‌ها توصیف یک روش برای لایت کردن مو است. منظور از مش یا پوشاندن روشی است که آرایشگر برای پوشاندن موها و انتخاب تعدادی از آن‌ها برای لایت کردن به کار می‌گیرد. در حقیقت فویل و مش هر دو اصطلاحات زیر مجموعه لایت هستند.

هایلایت ریز مو چیست ؟

برای درک تفاوت مش و هایلایت و لولایت در ابتدا باید بدانیم که هایلایت چیست. هایلایت به روشن کردن مو اطلاق می‌شود اما نه همه موها. وقتی قسمتی از رشته‌های مو را جدا کرده و آن‌ها را روشن‌تر کرده یا رنگی به جز رنگ اصلی موها را به آن می‌زنید یعنی هایلایت می‌کنید و این اصلی ترین تفاوت هایلایت با مش و لولایت است. هایلایت و لولایت تا چند سال پیش با روش متفاوتی انجام می‌شد. در روش قدیمی هایلایت مو با دکلره از یک کلاه سوراخ‌دار استفاده می‌شد. در آن روش موهایی از سوراخ کلاه بیرون کشیده می‌شدند را فقط می‌شد به یک رنگ هایلایت کرد ولی با مش و فویل می‌توان هر کدام از بافه‌ها را با سایه‌های دلخواه هایلایت کرد و موها به یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

در ویدیوی زیر نحوه هایلایت موها با فویل را می‌آموزید. با این آموزش ویدیویی خودتان در خانه می‌توانید دست به کار شوید.

همچنین شما می توانید از روش هایلایت مو با برس یا هایلایت مو با مسواک هم بهره بگیرید.

هایلایت و لولایت یک یا دو دسته مو (Babylights)

در بیبی لایت برای یک هایلایت قوی و زیبا مقدار کمی از مو را از فایل خارج می‌کنند و زمان بیشتری را برای روشن شدن موها صرف می‌کنند. در این روش نتیجه قوی‌تری از نظر رنگی به دست می‌آید. یکی از فرق هایلایت با مش همین است.

فویل پشت به پشت (Back To Back Foils)

در این روش هیچ یک از موهای طبیعی شما بیرون از فویل نمی‌ماند. برای رساندن مو به رنگ بلوند باید از این روش استفاده کرد. این روش زمان بسیار زیادی حتی بیشتر از Babylights طول می‌کشد.

بالیاژ (Balayage)

پس از پرداخت به تفاوت مش و هایلایت و لولایت نوبت به بالیاژ می رسد. این تکنیک آزادترین روش رنگ کردن موهاست. آرایشگر هر یک از رشته‌های مو را با یک برس جداگانه رنگ می‌کند. این تکنیک مهارت و هنرمندی بالایی نیاز دارد. بر خلاف فویل هیچ الگوی تعیین‌شده‌ای در بلیچ وجود ندارد. آرایشگر کشش، زاویه، ارتفاع، فشار برس و مقدار و زمان رنگ را برای دستیابی به بهترین کیفیت تحت کنترل دارد. کسانی که آموزش ویژه و هنر لازم را نداشته باشند، نمی‌توانند در این کار حرفه‌ای عمل کنند. اصولا Balayage را کار هنری آرایشگران می‌دانند.

لعاب (Glaze)

گلیز یا لعاب نوعی از رنگ نیمه دائمی است که باعث رنگ‌آمیزی، براقت و حالت دادن به موها می‌شود. روند گلیز 20 تا 30 دقیقه طول می‌کشد و ماندگاری بیشتری از تونرهای استاندارد دارد.

تونر (Toner)

تونر در اصطلاحات مربوط به آرایشگری مو به موازنه و متعادل کردن مو گفته می‌شود. برای واقعی که موهای رنگ شده که دچار سوختگی یا بدرنگی باشند باید درخواست تونر از آرایشگرتان کنید. تونرها ماندگاری کمتری از گلیز دارند و سریع از موها محو می‌شوند. آرایشگران برای ماندگاری بیشتر تونر روش‌های مخصوصی دارند. روند استفاده از تونر 10 دقیقه زمان می‌برد.

کیفیت دوباره و لعاب (Re-Touch and Glaze)

این گزینه یک سرویس برای نگهداری از موهای رنگ شده است. موهای رنگ شده پس از مدتی کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند ولی نمی‌توان آن‌ها را به سرعت دوباره رنگ کرد. سرویس‌های متعددی در آرایشگاه‌های مجهز برای کیفیت دهی به موهای رنگ شده وجود دارد که یکی از بهترین آن‌ها Re-Touch and Glaze است. موهایی که رنگشان را از دست داده‌اند با این سرویس تا مدتی احیا می‌شوند. روش‌ های مراقبت از موهای دکلره شده را از مقاله دیگر ما بخوانید.

لولایت روی موی بلوند و لولایت روی موی روشن

خشک کردن موجی (Blow Wave)

گزینه‌های مختلفی هنگام خشک کردن مو وجود دارد. آرایشگران در صورت سفارش مشتری هنگام سشوار با انتهای قلمو نوعی فر ریز و زیبا به موها می‌دهند. در این روش دسته چوبی و بلند قلمو به عنوان قالب فر استفاده می‌شود و قسمتی از موها را دور دسته قلمو پیچیده و چند ثانیه سشوار می‌کنند. به این روش Blow Wave میگویند.

Re Design و Re Style

وقتی می‌خواهید موهایتان را کمی کوتاه کنید تا دوباره شبیه به مدتی قبل شود از آرایشگر درخواست Re Design می‌کنید. منظور از Re Design یا Re Style ایجاد تفاوت اساسی نیست و بیشتر به کوتاهی مو مربوط است.

آشنایی با واژه‌های تازه در هر موردی می‌تواند شما را در بیان و انتقال مفهوم مورد نظرتان کمک کند.

اصلی ترین تفاوت مش و هایلایت و لولایت

با مطالعه معانی این کلمه‌ها بهتر می‌توان متوجه تفاوت مش و هایلایت و لولایت شد. سؤال راجع به تفاوت مش با هایلایت زمانی در ذهن ایجاد می‌شود که معنی و منظور از این کلمات را ندانید. امیدواریم حالا درک گسترده‌تری از مش و هایلایت و لولایت و لایت داشته باشید و بتوانید به همه پرسش‌ها راجع به لایت و مش و تفاوت مش و هایلایت پاسخ دهید.

دیگر تفاوت مش و هایالایت و لولایت این مورد است که هایلایت‌ها بیشتر شامل هایلایت بلوند، هایلایت شیری شکلاتی، هایلایت کاراملی، هایلایت بالیاژ برنز، هایلایت آفتابی، هایلایت رنگین‌کمانی است. در روند هایلایت دست باز است و می‌توان رنگ‌های پاستیلی و فانتزی را به هایلایت اضافه کرد ولی لولایت چنین نیست. لولایت بیشتر شامل رنگ‌های سنگین و سرد است. لولایت خاکستری تیره و روشن، لولایت قهوه‌ای، لولایت ماهاگونی و لولایت مشکی بهترین لولایت‌ها هستند.

لایت کردن بهترین راه برای تنوع بخشی به ظاهر و موست. لایت‌ها همان‌طور که از نامشان پیداست جذابیت پنهان چهره را با تاباندن نور رنگی آشکار می‌کنند. به خصوص در شب موهای لایت شده می‌توانند چهره شما را نیز روشن کنند. هارمونی ایجاد شده توسط لایت اگر متناسب با چهره و نوع پوشش شما باشد شما را شاداب‌تر از قبل می‌کند و این یکی از نکات مهم در تفاوت لولایت و مش و هایلایت است.

علاوه بر این‌ها زمانی که موهای شما در اثر رنگ‌های مکرر آسیب دیده و نمی‌دانید با آن‌ها چه کنید هایلایت و لولایت نجات‌بخش شما هستند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از لایت کردن در منزل با یک آرایشگر حرفه‌ای برای آموزش لولایت با فویل مشورت کنید.

سخن پایانی

در این مقاله درباره تفاوت مش و هایلایت و لولایت گفته شد. هایلایت و لولایت بیشترین کاربرد را در میان واژه‌های مربوط به رنگ مو دارند. بر خلاف هایلایت‌ها که سبک‌تر از رنگ پایه هستند، لولایت‌ها تیره‌تر از رنگ پایه هستند. این روش‌های رنگ‌آمیزی، عمق زیبایی در موها ایجاد می‌کنند و باعث ایجاد کنتراست می‌شوند. درباره تفاوت مش و هایلایت و لولایت گفتیم که برای کسانی که موهای کم رنگ یا صورت صاف و بدون برجستگی دارند، هایلایت و لولایت مناسب است. امکان دارد آرایشگر بتواند لولایت و هایلایت را با هم استفاده کند. مد روز برای آرایش موها هم در این زمینه پیشرو است. روز به روز رنگ‌ها و متدهای جدیدی برای آرایش و رنگ مو می‌آید. هر یک از این متدهای جدید تفاوت مش و هایلایت را بیشتر می‌کنند. سعی کنید از آرایشگر خود راهنمایی بگیرید و سپس رنگ موی مناسب خود را انتخاب کنید. مقاله راهنمای کامل خرید انواع رنگ مو هم تا حد زیادی تصمیم را برایتان راحتتر خواهد کرد.

منبع

coccosalon