تفاوت نرم کننده و ماسک مو

بدون شک داشتن موهایی سالم و زیبا آرزوی هر فردی است. برای تحقق این آرزو باید از محصولات مختلفی مانند نرم‌ کننده و ماسک مو استفاده کرد. به همین دلیل امروزه بسیاری از خانم ها به سمت استفاده از این محصولات روی آورده اند. برخی افراد فکر می کنند که نرم کننده و ماسک مو عملکرد یکسانی دارند و می توان یکی از آن ها را به جای هر دو استفاده کرد. اما این تصور غلط است و این محصول تفاوت های اساسی با هم دارند. در این مقاله به بررسی تفاوت نرم کننده و ماسک مو می پردازیم. با ما همراه باشید.

قبل از آنکه به سراغ تفاوت نرم کننده و ماسک مو برویم، بهتر است ابتدا هر یک از این محصولات را به صورت جداگانه بررسی کنیم:

نرم کننده مو چیست؟

برای این که بتوانید تفاوت نرم کننده و ماسک مو را تشخیص دهید، باید ویژگی و کارایی هر کدام را بدانید. نرم کننده ماده ای است که با هدف تامین رطوبت موها و نرم کردن آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. نرم کننده مو از اجزایی چون سیلیکون ها، روغن ها، امولیانت ها (نرم کننده) و سورفاکتانت های کاتیونی ( نام علمی صابون ها و مواد شوینده که برای رفع عناصر چرب و روغنی مورد استفاده قرار می گیرد) تشکیل می شود.

نرم کننده در مرحله دوم شستشو بعد از شستن مو با شامپو مورد استفاده قرار می گیرد. شامپو موها را از هرگونه کثیفی، عرق، باقیمانده محصولات مراقبتی و آرایشی مو و سلول های مرده پوست پاکسازی می کنند.

ولی نرم کننده قابلیت تمیزکنندکی موها را ندارد و تنها موها را نرم تر کرده و شانه پذیری و فرم دادن به آن را راحت تر می کند. همچنین نرم کننده می تواند از ساقه مو در برابر آسیب های احتمالی محافظت کند.

نرم کننده چیست

ماسک مو چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله هم گفتیم برای فهمیدن تفاوت نرم کننده و ماسک مو نیاز است ابتدا در مورد هر کدام از این محصولات اطلاعات بیشتری کسب کنید. در این قسمت اطلاعاتی راجع به ماسک مو در اختیارتان می گذاریم.

ماسک مو از مواد معدنی، پروتئین ها (مانند کراتین)، روغن ها (آرگان، جوجوبا و…)، لیپیدها، موادی مانند سیلیکون، ویتامین ها و برخی مواد نرم کننده تشکیل شده است. غلظت مواد به کار رفته در ماسک‌ مو نسبت به سایر محصولات مراقبت از مو بیشتر است. ماسک مو علاوه بر نرم کردن مو باعث تقویت و ترمیم ساختار درونی موها و افزایش انعطاف پذیری و استحکام تار های مو می شود.

ماسک موها در انواع و کاربردهای مختلفی طراحی شده اند که شما باید متناسب با جنس و مشکلات موهایتان مناسب ترین آن را انتخاب کنید. به عنوان مثال اگر موهای خشکی دارید، از ماسک های کراتینه برای رفع خشکی مو استفاده کنید. برای موهای رنگ شده باید از ماسک ‌مویی استفاده کنید که حاوی مواد آبرسان مانند روغن آرگان باشد. علاوه بر این کسانی که موهایشان فر است ماسک های حاوی روغن نارگیل، آرگان و آووکادو برایشان مناسب است.

ماسک مو چیست

تفاوت ماسک مو و نرم کننده

بعضی از افراد تصور می کنند ماسک مو و نرم کننده مو شبیه به هم هستند و تفاوت چندانی باهم ندارند باید بگوییم که این تصور کاملا غلط است.

با این که هر دوی این محصولات یعنی نرم کننده و ماسک مو بر روی ساقه مو مورد استفاده قرار می گیرند و برای ریشه مو مناسب نیستند، اما تفاوت های زیادی با هم دارند. در زیر به بررسی مهم ترین تفاوت های نرم کننده و ماسک مو می پردازیم. اگر شما هم می خواهید با تفاوت نرم کننده و ماسک مو آشنا شوید، مطالعه این بخش از مقاله را از دست ندهید.

1. اصلی ترین فرق ماسک مو و نرم کننده کارایی و عملکرد آن هاست. همانطور که می دانید نرم کننده تارهای مو را نرم و لطیف می کند و باعث می شود شانه پذیری و فرم پذیری آن ها راحت تر شود. ولی ماسک مو از نرم کننده قوی تر است و کارایی بیشتری دارد. در واقع ماسک مو یک محصول کاملا درمانی است که علاوه بر نرم و لطیف کردن موها، باعث ترمیم و تغذیه رشته های مو با فرمولی غنی شده و حتی موهای خشک و آسیب دیده را عمیقا آبرسانی می کند.

2. دیگر تفاوت نرم کننده و ماسک مو بافت آن هاست. نرم کننده ها معمولا بافت کرمی و آبکی دارند اما ماسک‌ مو این گونه نیست و بافتی بسیار غلیظ تر دارد. غلظت بالای ماسک مو، باعث می شود به راحتی روی مو پخش و حل نشود. در واقع ماسک مو یک لایه ضخیم روی موها ایجاد می کند.

تفاوت نرم کننده و ماسک مو

3. نرم کننده در مدت زمان کوتاهی موها را نرم کرده و اثر آن بسیار موقت است. ولی اثرگذاری ماسک مو تدریجی است و چون به ترمیم و تقویت مو کمک می کند، تاثیرات ماندگارتر و طولانی مدتی دارد.

4. دیگر فرق نرم کننده با ماسک مو که شاید ندانید تعداد دفعات مصرف آن هاست. نرم کننده ها را می توان به صورت روزانه استفاده کرد ولی ماسک مو را باید هفته ای یک یا دوبار و نه بیشتر استفاده کنید.

5. ماسک مو را قبل و بعد از شامپو زدن به موها می توان استفاده کرد اما تفاوت نرم کننده و ماسک مو این است که نرم کننده را بعد از شستشوی موها با شامپو باید استفاده کرد. بعد از استفاده از نرم کننده موها نیاز به آبکشی دارد. ولی بعضی از ماسک موها نیاز به آبکشی ندارند.

در واقع ماسک موها بر اساس شیوه مصرف به دو دسته ماسک مو با آبکشی و ماسک مو بدون آبکشی تقسیم می شوند. دسته اول یعنی ماسک مو با آبکشی بعد از شستشوی موها در حمام روی موها قرار می گیرد و بعد از ده تا پانزده دقیقه باید موها را آبکشی کرد. دسته دوم یعنی ماسک مو بدون آبکشی به صورت اسپری و محلول هستند و بعد از حمام کردن هنگامی که موها کاملا خشک نشده و نم دار است مورد استفاده قرار می گیرد. همانگونه که از اسم این محصول پیداست نیاز به آبکشی ندارد. و اینجاست که تفاوت نرم کننده و ماسک مو به خوبی مشخص می شود.

6. نرم کننده را باید 3 تا 5 دقیقه روی موهایتان بگذارید تا موها را نرم و لطیف کند ولی ماسک ‌مو برای اثرگذاری نیاز به مدت زمان بیشتری دارد. ماسک مو را حدودا 10 تا 15 دقیقه روی موهایتان بگذارید. در این مدت موها مواد مغذی و رطوبت موجود در ماسک مو را جذب می کنند.

نرم کننده بخرم یا ماسک مو؟

امیدواریم که تا این قسمت از مقاله تفاوت نرم کننده و ماسک مو را درک کرده باشید. اکنون بدون شک در ذهنتان این سوال مطرح می شود که نرم کننده بخرم یا ماسک مو؟

نرم کننده بخرم یا ماسک مو؟

تصمیم گیری برای خرید نرم کننده یا ماسک مو کاملا به خود شما بستگی دارد. همانطور که در بخش تفاوت نرم کننده و ماسک مو گفتیم این دو محصول کارهای متفاوتی برای بهبود وضعیت موها انجام می دهند؛ نرم کننده موها را نرم و مرطوب می کند، در حالی که ماسک مو باعث آبرسانی عمیق موهای خشک و آسیب دیده می شود و به ترمیم و تغذیه رشته های مو کمک قابل توجهی می کند.

پس اگر از سالم بودن ساختمان موهای خود مطمئن هستید و قبلا هم با استفاده از سرم و روغن های مو، موهایتان را تقویت کرده اید، می توانید فقط نرم کننده بخرید و نیازی به خرید ماسک مو نمی باشد. ولی اگر موهای شما ضعیف، نازک یا آسیب دیده است یا حس می کنید موهایتان خشک و شکننده شده و نیاز به تقویت دارد، باید هر دوی این محصولات یعنی نرم کننده و ماسک مو را خریداری کنید.

قبل از خرید هر کدام از این محصولات حتما به اصل بودن کالا و ترکیبات تشکیل دهنده آن توجه کنید. استفاده از ماسک های مو و نرم کننده های تقلبی و بی کیفیت موها را نازک و کم پشت کرده و باعث ریزش آن ها می شود.

امروزه بسیاری از تولید کنندگان داخلی ماسک مو تخصصی و حرفه ای تولید نمی کنند و به جای آن از فرمول نرم کننده در ماسک مو استفاده می کنند که باعث می شود تفاوت نرم کننده و ماسک مو به خوبی درک نشود. این مسأله باعث ریزش موها می شود؛ چون که مایع موجود در نرم کننده اگر 15 دقیقه روی موها بماند باعث سنگین شدن و کنده شدن آن ها می شود. ولی ماسک مو اصل و تخصصی بافت غلیظ تری دارد و به خوبی روی ساقه مو می نشیند.

در پایان تعدادی از بهترین برندهای نرم کننده و ماسک مو را به شما معرفی می کنیم:

بهترین برند نرم کننده مو

  • نرم‌کننده مو قوی (Intensive Conditioner) از برند Pattern Beauty
  • نرم‌کننده موی قوی Extraordinary Oil Rapid Reviver از برند L’Oréal Paris
  • نرم‌کننده مو قوی Baomint از برند adwoa beauty

 

بهترین برند ماسک مو

  • ماسک مو Olaplex
  • ماسک مو Leonor Greyl Quintessence
  • ماسک مو NatureAll Avocado
  • ماسک مو Coco & Eve
  • ماسک مو Kreyol Essence
  • ماسک مو Wella Elements

 

کلام آخر

در این مقاله به طور کامل با تفاوت نرم کننده و ماسک مو آشنا شدید و از اهمیت استفاده از این گونه محصولات برای مراقبت از مو نیز آگاهی پیدا کردید. بدون شک هم اکنون برای خرید این محصولات ترغیب شده اید. حال اگر قصد خرید دارید، به سادگی می توانید در فروشگاه اینترنتی میس و مستر به بخش بهداشت و مراقبت مو مراجعه نموده و نسبت به خرید بهترین نرم کننده و ماسک مو اقدام نمایید و با خرید و مصرف این محصولات جان تازه ای به موهای خود ببخشید.

در پایان تقاضا داریم هرگونه سوال، ابهام یا نظری پیرامون تفاوت نرم کننده و ماسک مو دارید از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و سایر همراهان همیشگی میس و مستر در میان بگذارید.

 

منبع:

salonvivan

plumgoodness