مراقبت از پوست چرب

میزان چربی‌ای که باید روی سطح پوست باشد، اگر از حدی بیشتر شود، باعث بسته‌شدن منافذ و در نهایت جوش و آکنه می‌شود. اگر خیلی خوب با جوش‌ها مدارا کنید بعد از چند هفته از بین می‌روند ولی ممکن است جای لک آن‌ها روی صورت بماند. بنابراین بهترین کار این است که مراقبت از پوست چرب را یاد بگیرید تا بتوانید چربی سطح پوست تان را کنترل و از بروز مشکلات پوستی پیشگیری کنید. در این مقاله در مورد مهم‌ترین روش‌های مراقبت از پوست چرب و نکاتی که باید در مورد مراقبت از این نوع پوست بدانید صحبت کرده ایم. همچنین در ادامه سوالاتی که ممکن است در زمینه مراقبت از پوست برای تان پیش آید را مطرح کرده‌ایم و به آن‌ها پاسخ داده‌ایم تا به بهترین روش از پوست خود مراقبت کنید.

مطالبی که در این مقاله می‌خوانید به شرح زیر است:

  • جدیدترین شیوه‌های مراقبت از پوست چرب
  • بهترین راه جلوگیری از چرب‌شدن پوست
  • سایر گزینه‌های درمانی برای مراقبت از پوست

جدیدترین روش های مراقبت از پوست چرب

همان طور که گفتیم هر فرد باید مقدار مشخصی چربی طبیعی روی سطح پوستش داشته باشد و پوست چرب به این معناست که چربی اضافه روی سطح پوست وجود دارد و باید به کمک روش‌هایی آن را کنترل کرد. یکی از راه‌هایی که به این امر کمک می‌کند، مراقبت از پوست است. چربی اضافی روی سطح پوست باعث براق‌شدن پوست و حتی آرایش می‌شود و این موضوعی آزار دهنده است. برای این که بتوانید از پوست چرب مراقبت کنید، ابتدا باید علت آن را متوجه شوید.

براق شدن شدن پوست صورت

علت چرب‌شدن پوست

غدد چربی‌ای که روی سطح پوست وجود دارند، وظیفه ترشح سبوم را دارند که یک ماده چرب است. این ماده همراه با عرق به سطح پوست می‌آید و باعث نرم‌شدن پوست می‌شود. اگر غده‌های چربی بیش از حد فعالیت کنند، سبوم بیشتری تولید می‌کنند و همین موضوع باعث چرب‌شدن پوست می‌شود. اگر پوست به موقع تمیز نشود یا در معرض آلودگی قرار گیرد، منافذ پوست بسته می‌شوند و امکان تنفس از پوست را می‌گیرند و انواع مشکلات پوستی به وجود می‌آیند. در حال حاضر هیچ درمانی برای از بین بردن چربی پوست وجود ندارد یعنی نمی‌توانیم بگوییم با مصرف نوع خاصی از محصولات، میتوان جلوی چرب‌شدن پوست را گرفت اما بهترین روش‌هایی که به کنترل چربی سطح پوست کمک می‌کنند و برای مراقبت از پوست به کار می‌روند را در ادامه آورده ایم.

علائم پوست چرب و شدت آن در افراد متفاوت است. ژنتیک ممکن است در چرب‌شدن پوست نقش داشته باشد. تغییرات هورمونی یا سطح استرس بالا هم ممکن است باعث تولید سبوم بیشتر توسط بدن شود. همچنین اگر پوست شما به محصول خاصی چه محصول آرایشی و چه محصول مراقبت از پوست ، واکنش بد نشان داد، نباید دوباره از آن استفاده کنید.

 

حتما بخوانید:همه چیز در مورد روتین پوست چرب و اثرات آن بر پوست

شست و شوی منظم از ضروریات مراقبت از پوست

یکی از مطمئن‌ترین راهکارها برای مراقبت از پوست چرب ، استفاده از شوینده‌های غیر صابونی و آب گرم به صورت روزانه است. برای این که بتوانید چربی سطح پوست را از بین ببرید، دو بار در روز، اول صبح و آخر شب، از این شوینده‌ها استفاده کنید. این کار مانع از بسته‌شدن منافذ پوست می‌شود. با مراجعه به پزشک متخصص می‌توانید پن یا شوینده غیر صابونی مخصوص پوست خود را پیدا کنید تا هنگام مراقبت از پوست تان بهتر عمل کنید.

شست و شوی منظم پوست

پیشنهاد می‌کنیم برای مراقبت از پوست تان به سراغ شوینده‌های کشور محل زندگی تان بروید چون پوست شما با آن محیط سازگار شده است و قاعدتا شوینده‌های لوکال، بهتر خواهند بود.

استفاده از پاک کننده، تونر و مرطوب‌کننده به صورت روزانه

انتخاب بهترین پاک‌کننده صورت برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار لازم است. یک مطالعه در سال 2015 نشان داد که یک پاک‌کننده ملایم صورت که از سدیم لوریت کربوکسیلات و آلکیل کربوکسیلات ساخته شده باشد، می‌تواند برای مقابله با آکنه‌های صورت موثر باشد و بهترین راه برای مراقبت از پوست به شمار می‌رود. اگرچه ممکن است باعث افزایش تولید سبوم در برخی از مناطق صورت شود.

اگر می‌خواهید روشی که برای مراقبت از پوست تان استفاده می‌کنید نظیر نداشته باشد و دائما بین محصولات مختلف سردرگم نباشید، به دنبال پاک کننده‌هایی باشید که حاوی گوگرد، اسید سالیسیلیک یا روغن درخت چای باشند. همه آن‌ها سبوم اضافی را از بین می‌برند. گلیکولیک اسید نیز یک ماده فعال خوب است زیرا باعث بهبود رنگ و بافت پوست می‌شود. پس از تمیز کردن، از یک تونر ملایم و بدون الکل استفاده کنید تا ناخالصی‌هایی را که پاک‌کننده نتوانستند از بین ببرند، پاک کنند. در پایان با استفاده از یک مرطوب‌کننده سبک و بدون چربی کار پاکسازی و مراقبت از پوست روزانه را به اتمام برسانید. این مراحل را هر روز و دوبار در هفته انجام دهید.

مراقبت از پوست جرب

طبق یک مطالعه در سال 2014 که روی روش‌های مراقبت از پوست انجام شد، تونرهای طبیعی مانند فندق افسونگر، می‌توانند خاصیت تسکین دهنده پوست داشته باشند و به عنوان یک روش جدید برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار استفاده شود. فندق افسونگر دارای مقدار زیادی تانن است که آن را به یک پاک‌کننده طبیعی و ضد التهاب تبدیل می‌کند. بسیاری از افرادی که دارای پوست چرب هستند، از فندق افسونگر به عنوان تنها ماده پاک‌کننده استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که در بعضی از افراد، تونرهای طبیعی باعث بزرگتر‌شدن منافذ پوست می‌شوند و تکه‌های کوچکی از مواد آرایشی می‌تواند در آن جا قرار گیرد و منافذ و راه تنفس پوست بسته شود و در نهایت منجر به جوش و آکنه شود اما اگر حوصله ساخت تونر و پاک کننده‌های خانگی را ندارید، حتما سراغ محصولات مراقبت از پوست‌ای بروید که ترکیبات گفته شده در بالا را داشته باشند. اگر می‌خواهید بدانید تونر چیست و طرز استفاده از آن چگونه است، می‌توانید به این مقاله در میس و مستر مراجعه کنید.

استفاده از لایه بردار به صورت هفتگی

دومین قدم در مراقبت از پوست چرب ، استفاده از لایه بردار است. لایه برداری برای جلوگیری از گرفتگی منافذ پوست مفید است. بسیاری از افراد از اسکراب بدون چربی استفاده می‌کنند اما لایه برداری که انتخاب می‌کنید، باید طوری باشد که پوست را تحریک نکند. پس از لایه بردارهای ملایم استفاده کنید. استفاده از لایه بردار باید به صورت هفتگی باشد.

توجه کنید که اگر هنگام مراقبت از پوست ، تعداد دفعاتی که از لایه بردار استفاده می‌کنید زیاد شود، نه تنها تاثیر مثبتی نخواهد داشت بلکه باعث جوش و آکنه روی صورت می‌شود.

لایه بردار پوست چرب

استفاده از ماسک برای مراقبت از پوست چرب

استفاده از ماسک‌های صورت حاوی خاک رس یک تمیز‌کننده عمقی هستند و می‌توانند با خیس کردن، چربی اضافی سطح پوست را از بین ببرند. همچنین برای مراقبت از پوست چرب می‌توانید به دنبال ماسک‌هایی باشید که حاوی موادی مانند عسل یا شی باتر هستند. این ماسک‌ها پوست را تسکین داده و از خشک‌شدن آن جلوگیری می‌کنند. با این حال، ممکن است این ماسک‌ها صورت شما را بیش از حد خشک کنند که توصیه می‌کنیم آن‌ها را فقط در قسمت‌هایی از پوست که چرب‌تر هستند، مانند روی بینی یا پیشانی، استفاده کنید.

اگر دوست دارید هنگام مراقبت از پوست از ماسک‌های خانگی و طبیعی استفاده کنید، پیشنهاد می‌کنیم این سه ماسک را فراموش نکنید:

ماسک عسل

یکی از ماسک‌هایی که برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار به کار می‌رود، عسل است. مطالعه‌ای در سال 2011 نشان داده است که عسل طبیعی دارای خاصیت ضد باکتری و ضد عفونی‌کننده است. عسل را به مدت 10 دقیقه روی پوست خود قرار دهید تا شاهد کاهش آکنه و چربی پوست خود باشید. یکی از مزایای استفاده از ماسک عسل این است که چربی پوست را کنترل می‌کند ولی همچنان پوست را نرم نگه می‌دارد و باعث خشک‌شدن آن نمی‌شود.

عسل برای مراقبت از پوست چرب

ماسک بلغور جو دوسر

دومین ماسکی که هنگام مراقبت از پوست چرب می‌توانید استفاده کنید، بلغور جو دوسر است. مطالعه‌ای که در سال 2014 انجام شده، نشان داده است که ماسک‌های حاوی بلغور جو دوسر به پاکسازی صورت کمک می‌کنند. جو دو سر حاوی ساپونین‌های ملایم، پاک‌کننده ها، آنتی اکسیدان‌ها و ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند پوست تحریک شده را تسکین دهد.

ماسک بلغور جو دوسر

ماسک خاک رس

یکی دیگر از مواد گیاهی برای مراقبت از پوست چرب ، استفاده از ماسک خاک رس است که به میزان قابل توجهی باعث کاهش جوش و آکنه می‌شود و چربی اضافی پوست را به خود جذب می‌کند. این ماده را میتوان با آب یا گلاب ترکیب کرد و سپس مخلوط را روی صورت قرار داد تا خشک شود و آن را با آب ولرم شست. برای نتیجه بهتر هنگام مراقبت از پوست، پیشنهاد می‌کنیم خاک رس را با سرکه سیب مخلوط کنید.

ماسک خاک رس برای مراقبت از پوست چرب

نحوه درست خشک کردن صورت

شاید برای تان عجیب باشد اما خشک کردن صورت می‌تواند باعث افزایش جوش و آکنه شود. بنابراین هنگام مراقبت از پوست تان، حتما به شیوه درست خشک کردن توجه کنید. هنگام خشک کردن صورت، باید پوست خود را به آرامی و با یک حوله نرم خشک کنید اما این کار باید با دقت انجام شود. پایین کشیدن پوست با حوله یا استفاده از دستمال کاغذی‌های زیر، توصیه نمی‌شود زیرا ممکن است باعث تحریک پوست در ایجاد سبوم بیشتر شود. برای مراقبت بیشتر از پوست چرب هنگام خشک کردن، می‌توانید از پدهای پاک‌کننده استفاده کنید و به آرامی پوست صورت را خشک کنید.

استفاده از مرطوب‌کننده مناسب

پس از مراحل انجام شده برای مراقبت از پوست ، به سراغ مرطوب‌کننده می‌رویم. بسیاری از افرادی که پوست چرب دارند، از ترس چرب به نظر رسیدن پوست خود، از مواد مرطوب کننده دوری می‌کنند اما استفاده از مرطوب‌کننده برای مراقبت از پوست و جلوگیری از چروک‌شدن پوست، ضروری است. یک مرطوب‌کننده بدون چربی می‌تواند پوست را مرطوب و محافظت کند، بدون این که احساس چربی به پوست دهد.

استفاده از مرطوب کننده

یک مطالعه در سال 2014 نشان می‌دهد آلوئه ورا می‌تواند مرطوب‌کننده خوبی برای درمان آکنه و مراقبت از پوست چرب باشد. برخی از ترکیبات موجود در آلوئه ورا می‌توانند به طور طبیعی روی پوست تأثیر داشته باشند. این مطالعه نشان داد که اگر یک محصول حاوی حداقل 10 درصد آلوئه ورا باشد، یک مرطوب‌کننده موثر خواهد بود. لازم به ذکر است که نباید از ژل آلوئه ورا به صورت خالص روی پوست استفاده کرد چون موجب بروز آکنه خواهد شد.

در بازار باید به دنبال مرطوب‌ کننده‌ای باشید که هم آبرسانی انجام دهد و هم چربی پوست تان را کنترل کند. در ضمن فاقد چربی هم باشد. فراموش نکنید که یک پوست چرب هم می‌تواند دهیدراته شود و خشکی پوست داشته باشد اما همراه با جوش و آکنه. بنابراین زمانی که می‌خواهید از پوست تان مراقبت کنید، چربی پوست تان را با استفاده از یک مرطوب‌کننده مناسب کنترل کنید.

استفاده از ضد آفتاب مناسب

یکی از محصولاتی که برای مراقبت از پوست استفاده می‌شود، ضد آفتاب است. شاید تصور کنید چون پوست تان چرب است و ضد آفتاب ممکن است راه منافذ را ببندد، پس نیازی به ضد آفتاب نیست. این تصور اشتباه است. از یک کرم ضد آفتاب مناسب که هم پوست شما را در برابر اشعه خورشید محافظت می‌کند و هم فاقد چربی است، استفاده کنید. ممکن است مجبور شوید چندین ضد آفتاب را امتحان کنید تا سازگارترین ضد آفتاب را برای مراقبت از پوست چرب و جوش دارتان انتخاب کنید. در ضمن ضد آفتابی انتخاب کنید که روی پوست تان سنگینی نمی‌کند و باعث شود راه تنفس پوست تان باز باشد. با این کار به بهترین شکل می‌توانید از پوست تان مراقبت کنید.

استفاده از ضد آفتاب برای مراقبت از پوست

فراموش نکنید که مراقبت از پوست تنها به استفاده از محصولات خاص مانند تونر و میسلارواتر و … ختم نمی‌شود و ضد آفتاب هم یک محصول مراقبتی است که با آن از پوست تان در برابر خورشید مراقبت می‌کنید. پس حتما قبل از بیرون رفتن از خانه حتی در هوای ابری از ضد آفتاب استفاده کنید و در روزهای گرم سال، هر دو ساعت آن را ترمیم کنید. با استفاده مداوم از ضد آفتاب، تاثیر مثبت آن را هنگام مراقبت از پوست متوجه خواهید شد.

بهترین راه جلوگیری از چرب شدن پوست

بهترین راه پیشگیری از چرب شدن بیش از حد پوست؛ این است که فرد یک روال مراقبت از پوست منظم داشته باشد و به آن پایبند باشد. روش های مراقبت از پوست چرب که در بالا به آن‌ها اشاره شد، باید به صورت منظم انجام شوند تا چربی سطح پوست کنترل شود. همچنین استفاده از لوازم آرایشی فاقد چربی، گزینه مناسبی هستند اما آرایش نکردن به مراتب برای مراقبت از پوست بهتر خواهد بود.

رژیم غذایی مناسب هم یکی از عوامل مهم در مراقبت از پوست  است که در آن باید به هیدراته ماندن بدن توجه کنید. از غذاهای چرب و چربی‌های ترانس پرهیز کنید و از گیاهان و میوه‌ها به مقدار زیاد استفاده کنید. آب را به میزان کافی در وعده‌های غذایی خود بگنجانید.

یکی از موادی که در مراقبت از پوست چرب شما تاثیر به سزایی دارد، استفاده از مخلوط آب و خیار و کمی گلاب است. مقدار کمی خیار را رنده کنید و داخل یک لیتر آب بریزید و چند قطره گلاب به آن اضافه کنید.

مشورت با یک متخصص پوست

مشورت با یک متخصص می‌تواند راهکار خوبی برای مراقبت از پوست چرب و جوش دار باشد. پزشکان معمولا کرم‌های موضعی که حاوی ترتینوئین، آداپالن یا تازاروتین تجویز می‌کنند که می‌تواند باعث تغییر روش ترشح سبوم در منافذ پوست شوند و در نتیجه چربی سطح پوست را کاهش دهند. این محصولات می‌توانند باعث تحریک سطح پوست شوند بنابراین بهتر است آن‌ها را در چرب‌ترین مناطق صورت خود استفاده کنید. هیچ دارویی را خودسرانه مصرف نکنید و حتما با پزشک مشورت کنید.

مراقبت از پوست چرب

سایر گزینه‌های درمانی برای مراقبت از پوست

موارد دیگری برای مراقبت از پوست چرب وجود دارند که شامل روش‌های درمانی‌ای مانند انرژی پالس و انرژی گرمایی و لیزر درمانی دیود می‌شوند. این روش‌ها در برخی موارد ممکن است غدد چربی را از بین ببرند. با این حال، این روش‌ها بسیار گران هستند و مزایا و مضرات طولانی مدت آن هنوز ناشناخته مانده است. توصیه می‌کنیم برای انجام این روش‌ها حتما با یک متخصص پوست با تجربه مشورت کنید تا ببینید آیا این گزینه مناسب شما هست یا خیر. البته کنترل چربی با روش‌های مراقبت از پوست چرب که در بالا به آن اشاره شد، به نظر ساده‌تر و کاربردی‌تر می‌رسد.

نتیجه گیری

پوست چرب هم مانند هر پوست دیگری نیاز به مراقبت دارد. به دلایل مختلف افرادی که پوست چرب دارند، دارای ترشح اضافی روی سطح پوست شان هستند و به دلیل بسته‌شدن منافذ، پوست شان چرب و براق به نظر می‌رسد. به همین دلیل استفاده از روش‌های مراقبت از پوست چرب ضروری به نظر می‌رسد که با توجه به روش‌های گفته شده در بالا، می‌توانید به راحتی از بروز مشکلات پوستی جلوگیری کنید.

اگر شما هم روش دیگری هنگام مراقبت از پوست تان استفاده می‌کنید که از آن راضی هستید، حتما در قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول مربوط به مراقبت از پوست چرب 

 

آیا شست و شوی زیاد باعث کاهش ترشح چربی پوست می شود؟

خیر. زیاده روی در این کار باعث می شود میزان چربی سطح پوست بیشتر شود و در نهایت دهیدراته شدن پوست را در پی خواهد داشت. مراقبت از پوست یعنی به میزان درست از هر روشی استفاده کنید.

ماساژ دادن پوست تاثیری در مراقبت از پوست دارد؟

بله اگر به صورت روزانه پوست ماساژ داده شود، هم در کاهش میزان چربی تولید شده توسط آن موثر خواهد بود و هم باعث جوان تر شدن پوست می شود. در حال حاضر ماساژ دادن یکی از روش های نوین برای مراقبت از پوست به کار می رود.

چه محصولاتی برای مراقبت از پوست چرب لازم است؟

محصولاتی که برای مراقبت از پوست استفاده می شوند باید ترکیبات خاصی داشته باشند. محصولاتی مانند تونر، ماسک های ضد آکنه و سایر محصولاتی که در این مقاله به آن ها اشاره شد، برای پوست چرب مناسب هستند.

آیا استفاده از صابون برای مراقبت از پوست مضر است؟

اگر شوینده مورد استفاده فرآورده هیا مایع نداشته باشد، بد است اما اگر در تولید آن از فرآورده های مایع که باعث مرطوب شدن پوست می شود استفاده کنید، مشکلی ندارد. منظور از فرآورده های مایع اسانس های روغنی، پروتئین ها، کلاژن و سایر ترکیباتی است که خاصیت نرم کنندگی دارند و هنگام مراقبت از پوست استفاده می شوند.

 

منابع: