خشکی پوست

با آمدن فصل پاییز و زرد شدن برگ درختان، هوا به سمت سرد شدن می رود. با این شرایط آب و هوا، پوست بدن هم دچار تغییر می شود. گاهی این تغییرات منجر به خشکی پوست خواهد شد. این موضوع که بر اثر سرد شدن هوا و کاهش رطوبت و وزیدن باد به وجود می آید، می تواند پوست شما را دچار خارش کند. ما در این مقاله می خواهیم تا با هم در مورد خشکی پوست در فصل پاییز ، دلایل آن و راه های درمان آن صحبت کنیم. پس تا پایان این مقاله با ما باشید.

خشکی پوست

علت خشکی پوست بدن چیست؟

اصلی ترین علت خشک شدن پوست دست در پاییز یا پوست سایر نقاط بدن، کاهش رطوبت پوست است. خشک شدن پوست صورت یا دست در این فصل به علت شرایط آب و هوایی پاییز است.

بر اثر وزیدن باد یا قرار گرفتن در کنار آتش برای گرم شدن، رطوبت پوست از دست خواهد رفت و پوست بدن پوسته پوسته خواهد شد.

این مشکل می تواند به علت کاهش ترشح چربی تولید شده به وسیله غدد پوست باشد.

همچنین عوامل ژنتیکی یا کمبود برخی مواد مغذی در برنامه غذایی هم عوامل مهمی در ایجاد این مشکل هستند.

ویتامین های گروه A  و ویتامین های گروه B اگر به میزان کافی در برنامه غذایی افراد وجود نداشته باشند، موجب این بیماری خواهند شد.

درمان خشکی پوست صورت و بدن
از دیگر عواملی که می تواند خشکی در پاییز را برای پوست بدن شما به همراه داشته باشد، شست و شوی زیاد است. با شست و شوی زیاد دست ها و پوست بدن، چربی لازم برای حفظ رطوبت پوست کاهش می یابد و این مشکل را به وجود می آورد.
برخی از بیماری ها هم هستند که موجب این مشکل پوستی می شوند. این بیماری ها شامل: کم کاری تیروئید و بیماری دیابت و… هستند. استفاده از برخی دارو ها هم موجب این معضل می شوند. این دارو ها شامل دیورتیک ها، ضد اسپاسم ها و آنتی هیستامین ها هستند.

با اینکه خشک شدن پوست و خارش مداوم آن تا حدی آزار دهنده به نظر می رسد، اما باید بدانید که با انجام برخی کارها و استفاده از لوسیون های مرطوب کننده می توانید تا حد زیادی این مشکل را برطرف کرده و پوست لطیف و نرمی برای خود به ارمغان بیاورید.

گاهی برخی از عوامل خارجی هستند که در حالت عادی ممکن است موجب خشکی پوستتان نشوند، ولی در فصل پاییز باعث بروز این مسئله می گردند.

درمان خشکی پوست در پاییز

علائم خشکی پوست صورت در پاییز چیست؟

هوای پاییز ممکن است پوست شما را همانند صحرا های بی آب، شکننده و حساس کند. خشکی پوست دست، کف پا همگی جزو مواردی هستند که می توانند موجب اذیت شما در فصل پاییز باشند. توجه نکردن و عدم رسیدگی به این موارد می تواند برای شما در آینده تبدیل به یک بیماری مزمن شود.

خشکی پوست در پاییز و راه های درمان آن

به گفته پزشکان متخصص، دوش گرفتن با آب داغ در فصل پاییز می تواند خشکی را تشدید کند. به گفته این افراد باید در فصل پاییز با آب ولرم حمام کرد تا چربی مورد نیاز پوست از بین نرود.
همچنین در فصل پاییز با کوتاه شدن روز‌ها و سرد شدن هوا رطوبت موجود در هوا کاهش می یابد. این کاهش رطوبت هوا می تواند تشدید این مشکل در فصل پاییز شود.

علی رغم تمام زیبایی های فصل پاییز همان طور که در بالا گفتیم، این فصل می تواند موجب خشک شدن پوست شود. حتی اگر قبل از این شما از داشتن پوستی سالم و زیبا لذت می بردید، ممکن است با آمدن پادشاه فصل ها، پاییز، با دیدن علائم، متوجه شوید که باید بیشتر به پوست خود در این فصل اهمیت بدهید و از آن مراقبت کنید.

اگر دیدید که پوست دست یا بدن شما شروع به پوسته پوسته شدن کرد، می توانید مطمئن شوید که دچار خشکی پوست شده اید.

ایجاد یک بافت خشن در پوست هم جزو علائمی است که نشان می دهد پوست شما دهیدراته شده است.

همچنین خارش پوست و ایجاد ترک هایی در پوست که گاهی ممکن از آن خون هم بیاید جزو علائم، خشک شدن پوست هستند.

در نواحی از پوست که دچار خشکی می شود، رنگ پوست به خاکستری می زند و آن ناحیه دچار التهاب می شود و ممکن است قرمز و متورم شود. خاکستری شدن ته رنگ پوست هم یکی دیگر از علائمی است که نشان می دهد پوست شما دچار دهیدراتاسیون شده است.

در فصل پاییز حتی لب های شما هم از خشک شدن در امان نیستند و می توانند بر اثر تمام عواملی که در بالا گفتیم، دچار ترک خوردگی شوند.

پس از بررسی دلایل و عوامل این مشکل در پاییز، زمان آن رسیده است که برای درمان خشک شدن پوست خود فکری کنیم و چاره ای بیندیشیم. در ادامه این مطلب ما می خواهیم با انواع روش های کاربردی برای رفع این مشکل پوستی و درمان آن آشنا شویم.

چطور خارش پوست را درمان کنیم؟

اولین راه برای درمان خارش پوست شناختن علت خشک شدن پوست صورت و بدن است. ما در بالا به طور کامل در مورد تمام عواملی که این مشکل را به وجود می آورند صحبت کردیم.

اگر بدانید چه عاملی موجب ایجاد این مشکل برای شما شده اند، می توانید با رفع کردن آن، کمک شایانی به درمان خشکی پوست صورت و بدنتان کنید.

در قدم بعدی یک سری موارد مراقبتی هستند که پس از ابتلا به ترک خوردن پوست، می توانید به وسیله آن ها به درمان و مراقبت از پوست صورت و بدنتان بپردازید.

درمان خشکی پوست در پاییز

روش های درمان خشکی پوست صورت و بدن

تغییر روتین پوستی

منظور از تغییر روتین پوستی برای مراقبت از پوست، این است که روش متفاوتی را برای مراقبت از پوست خود در نظر بگیرید. اولین راه برای مراقبت از پوست خود در برابر خشکی این است که تایم دوش گرفتن خود را به ۱۰ الی ۱۵ دقیقه کاهش دهید. شاید این مدت زمان کم به نظر بیاید ولی دوش گرفتن برای مدت طولانی می تواند رطوبت پوست بدن را از بین ببرد و آن را مستعد خشک شدن کند.

نکته دیگری که برای حمام کردن در فصل پاییز باید در نظر بگیرید این است که برای دوش گرفتن از آب داغ استفاده نکنید.

حمام کردن با آب داغ می تواند موجب خشک شدن پوست بدن و صورت و دست های شما در فصل پاییز شود. آب داغ، نابود کننده رطوبت و چربی های مفید پوست است. همچنین برای جلوگیری از خشکی پوست در فصل پاییز از شوینده های پوست بیش از اندازه استفاده نکنید. استفاده بیش از اندازه از شوینده های پوست به دلیل کاهش رطوبت و چربی های مفید پوست، می تواند موجب خشک شدن پوست بدن شما شود. روش دیگر برای درمان خشکی دست و پوست بدن عدم استفاده از لیف های زبر یا استفاده از حوله های خشن است. به این دلیل که این موارد هم می توانند منجر به خشک شدن پوست شما در فصل پاییز شوند.

خشکی پوست صورت و بدن با آب داغ

استفاده از کرم می تواند موثر باشد

بهتر است پس از دوش گرفتن، از کرم های نرم کننده استفاده کنید تا رطوبت از دست رفته پوستتان را جبران کند. استفاده از کرم مرطوب کننده برای درمان خشکی پوست دست و بدن، بلافاصله بعد از حمام به این منظور انجام خواهد شد. با استفاده از این روش رطوبت بیشتری را به نسبت حالت عادی به پوست خود می دهید.

جایگزینی کرم های مرطوب کننده به جای لوسیون ها

استفاده از کرم ‌های مرطوب کننده برای پوست، بهتر از استفاده از لوسیون ها است. به این علت که کرم های مرطوب کننده پوست را کمتر تحریک می کنند و برای درمان خشک شدن پوست موثر تر از لوسیون ها هستند. مواد موثره کرم های مرطوب کننده که در درمان خشکی پوست سکه ای در پاییز استفاده می شوند، این مواد هستند:

  • روغن زیتون
  • روغن جوجوبا
  • کره شی
  • اوره
  • اسید هیالورونیک
  • وازلین و…

این مواد در درمان این مشکل بسیار موثر هستند.

خشکی پوست و استفاده از مرطوب کننده

همواره کرم نرم کننده را در کیف دستی خود داشته باشید

حفظ رطوبت پوست در فصل پاییز بسیار پر اهمیت است. به همین منظور لازم است تا همیشه یک کرم نرم کننده همراه خود داشته باشید تا بتوانید پس از شستن دست ها، پوست تان را با آن مرطوب کنید. یکی از روش های درمان استفاده از کرم مرطوب کننده بعد از هر بار شست و شوی آن ها است.

استفاده از ضد آفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب

آیا شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که فکر می کنید استفاده از کرم ضد آفتاب فقط مخصوص فصل تابستان است؟

اگر این طور است متاسفانه باید به شما بگوییم که کاملا در اشتباه هستید. استفاده از کرم ضد آفتاب در فصل های پاییز و زمستان بیشتر از فصل تابستان برای سلامتی پوست، نیاز است. به این دلیل که پرتو‌های اشعه ماوراء بنفش خورشید، در فصل پاییز و زمستان می توانند اثرات مخربی بر پوست شما بگذارند. یکی از این اثرات مخرب، خشکی پوست می باشد. با استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب با میزان SPF  کافی و زدن آن به تمام نقاط صورت، گردن، دست‌ ها و … است، که می توانید از خشکی پوستتان در فصول سرد سال جلوگیری کنید.

استفاده از کرم ضد آفتاب

بالم لب را جدی بگیرید

بالم لب و نرم کننده های لب جزو مواردی هستند که حتما باید در فصول سرد سال برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن لب و ترک لب استفاده شوند. بالم لب ‌ها دارای مواد نرم کننده و مغذی هستند که می توانند این مشکل را از بین ببرند و از ترک خوردن و پوسته پوسته شدن پوست لب جلوگیری کنند.

بالم لب را جدی بگیرید

از محصولات بهداشتی ملایم استفاده کنید

در فصل پاییز برای جلوگیری از خشکی پوست باید از صابون ‌ها، شوینده ها، دئودرانت ‌ها و سایر محصولات بهداشتی استفاده کنید که ملایم باشند و زیاد میزان اسیدی یا بازی بودن پوست شما را تغییر ندهند. در این میان شاید بتوان گفت محصولاتی که بو و رایحه کم تری دارند، بهتر هستند. به این دلیل که این محصولات، مواد شیمیایی کم تری دارند. محصولات بهداشتی ملایم، می توانند رطوبت طبیعی پوست را حفظ کنند. در نتیجه از شوینده ها و دئودرانت هایی که الکل، رایحه، رتینوئید یا آلفا هیدروکسی اسید دارند، بهتر است در فصل پاییز استفاده نکنید.

از دستکش استفاده کنید

همان طور که گفتیم، سردی هوا و وزش باد در فصل پاییز می توانند جزو عامل های این بیماری باشند. در فصل پاییز دست ها در معرض هوای سرد قرار می گیرند و این سردی هوا و وزش باد موجب خشک شدن پوست خواهد شد. برای جلوگیری از پوسته پوسته شدن دست ها در فصل پاییز حتما باید از دست کش استفاده کنید.

درمان خشکی پوست در پاییز

لباس های سبک بپوشید

استفاده از لباس ‌های خشن و پشمی می تواند موجب تحریک پوست و خشک شدن آن شوند. اگر در فصول سرد سال تمایل داشتید که از این گونه لباس ها استفاده کنید، حتما زیر آن ها از یک لباس سبک با بافت نرم و پنبه ‌ای استفاده کنید تا لباس ‌های خشن با پوست بدن شما تماس نداشته باشند و موجب التهاب و خشکی آن نشوند.

پوشیدن لباس

زیاد به آتش یا منابع گرما نزدیک نشوید

چسبیدن به بخاری، شوفاژ و آتش شومینه در سرما می تواند بسیار لذت بخش باشد. ولی حتما مواظب باشید. به این دلیل که گرما و حرارت می تواند، موجب خشک شدن پوست شما شود. حرارت و گرما با کاهش رطوبت پوست می تواند، این موضوع را تشدید کند. پس همیشه سعی کنید با منبع گرما یک فاصله منطقی داشته باشید.

آتش در پاییز

از دستگاه بخور استفاده کنید

در فصل پاییز میزان رطوبت هوای منزل به علت وجود سیستم ‌های گرمایشی کاهش می یابد. خشک شدن هوای منزل یا محیط کار می تواند منجر به ایجاد این مشکل شود. برای این که از خشک شدن پوست در فصل پاییز جلوگیری کنید، بهتر است از دستگاه بخور برای افزایش رطوبت هوا کمک بگیرید.

این دستگاه ها با زیاد کردن درصد رطوبت هوای اطراف می توانند خشکی پوست شما را کاهش دهند.

استفاده از بخور در پاییز

از زیاد خوردن نوشیدنی های گرم بپرهیزید

شاید نوشیدن یک لیوان نوشیدنی داغ در فصل پاییز بسیار برای ما لذت بخش باشد، ولی خوردن نوشیدنی هایی همانند قهوه یا هات چاکلت به علت داشتن کافئین، می تواند موجب بروز خشکی شود. اگر نمی توانید تا از قهوه و هات چاکلت در فصل سرد پاییز دل بکنید، پس برای حفظ رطوبت پوست خود آب زیادی بنوشید. می توانید به جای خوردن قهوه و هات چاکلت از چای سبز یا انواع دمنوش ها برای لذت بردن در یک روز سرد و بارانی استفاده کنید.

خشکی پوست

در شستن دست ها تعادل را نگه دارید

شست و شوی مکرر دست‌ها موجب خشک شدن هرچه بیشتر پوست خواهد شد. مخصوصا اگر پوست دست های شما دچار ترک پوستی هم شده باشند، در نتیجه باید این مراقبت را دو چندان کنید. حتما پس از شست و شوی دست هایتان برای جلوگیری از خشک شدن پوست از کرم های نرم کننده استفاده کنید.

حتی می توانید در مواردی که نیازی به شستن دست هایتان ندارید از دستمال مرطوب برای پاک کردن دست های خود استفاده کنید. همچنین به همراه داشتن کرم نرم کننده مناسب و استفاده مداوم از آن می توانید از خشک شدن پوست دست ها در فصل پاییز جلوگیری کنید.

درمان خشکی پوست در پاییز

وازلین می تواند کمک کننده باشد

یکی از روش های رفع خشکی استفاده از وازلین است. اگر احساس کردید که قسمت ‌هایی از پوست بدنتان دچار خشکی شده اند، می توانید از وازلین کمک بگیرید. با زدن مقداری وازلین به این قسمت ها می توانید این مشکل را از بین ببرید. وازلین موجب رطوبت رسانی به پوست خواهد شد و از پوست شما در برابر عوامل آسیب زا محافظت می کند. برای درمان خشک شدن پوست به وسیله وازلین بهتر است شب، قبل از خواب، آن را استفاده و تا صبح صبر کنید.

استفاده از بالم لب

به پزشک مراجعه کنید

اگر میزان خشکی پوست شما به حدی رسید که دچار وضعیت نگران کننده ای شد یا این که با روش های گفته شده درمان نشد، حتما به پزشک مراجعه کنید.

پزشک متخصص پوست با مشاهده وضعیت پوست شما می تواند بهترین راه حل ها را برای درمان این مسئله به شما ارائه کند.

درمان خشکی پوست در پاییز

جمع بندی

همان طور که با هم دیدیم عوامل مختلفی موجب خشک شدن پوست در فصل پاییز خواهند شد. با شناختن این عوامل و دوری از آن ها می توان از این موضوع در فصل پاییز جلوگیری کرد.

در فصل پاییز به دلیل وجود عوامل متفاوت، این مشکل تشدید خواهد شد. پس مراقبت از پوست در این فصل بسیار توصیه می شود. با رعایت موارد این مقاله می توانید از داشتن پوستی سالم و جذاب در طول فصل پاییز لذت ببرید.

همچنین به افرادی که دارای پوست خشک هستند توصیه می کنیم تا در فصل پاییز، فاصله های بین حمام های خود را طولانی تر کنند. به این دلیل که استحمام هر روزه و مصرف صابون ها و شوینده های قوی می تواند موجب این مشکل شود.

سوالات متداول در مورد خشکی پوست در پاییز

علت خشک شدن پوست در فصل پاییز چیست ؟

در فصول سرد سال به دلیل شرایط محیطی همچون سردی هوا، کاهش رطوبت، قرار گرفتن در برابر منابع گرما، خشکی پوست به وجود می آید.

چه زمانی برای رفع خشکی پوست، باید به پزشک مراجعه کرد؟

پس از رعایت تمامی مواردی که در این مقاله با هم مرور کردیم، اگر هنوز هم مشکل خشک شدن پوست شما رفع نشده است، وقت آن است که به پزشک مراجعه کنید.

آیا استفاده از ضد آفتاب برای خشکی پوست، مفید است؟

شاید فکر کنید که در فصول سرد سال نیازی به استفاده از ضد آفتاب وجود ندارد، ولی کاملا در اشتباهید. با استفاده از ضد آفتاب در فصول سرد سال می توانید از آسیب های احتمالی جلوگیری کنید

چگونه می توانیم رطوبت محیط اطرافمان را افزایش دهیم؟

با استفاده از دستگاه بخور و سایر روش های دیگری که در این مقاله در مورد آن ها توضیح داده ایم، می توانید رطوبت محیط اطراف را افزایش دهید. تا از خشک شدن پوست در پاییز جلوگیری کنید

 

منبع:

mayoclinic