روغن گلرنگ چیست و چه خواصی برای پوست و مو دارد ؟

همواره و از زمان قدیم گنجاندن روغن های طبیعی در برنامه روزمره مراقبت از پوست و مو مرسوم بوده است. دلیل آن هم این بوده که این روغن های طبیعی مملو از مواد مغذی و موثر برای سلامت پوست و مو هستند. یکی از روغن های شگفت انگیزی که شایستگی استفاده در روتین مراقبت از پوست و مو را دارد، روغن گلرنگ می باشد. این روغن که از دانه ها یا گلبرگ های گیاه گلرنگ استخراج می شود، دارای مزایای گسترده ای برای سلامتی و مراقبت از پوست و مو است. مطالعه این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر را از دست ندهید، تا با خواص روغن گلرنگ برای پوست و مو آشنا شوید.

روغن گلرنگ چیست ؟

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که نام روغن گلرنگ برایتان ناشناخته است و می خواهید بدانید روغن گلرنگ چیست ، با این قسمت از مقاله همراه باشید.

روغن گلرنگ در حقیقت نوعی روغن نباتی است که منشا آن دانه‌های گیاه گلرنگ می باشد. روش تهیه این روغن بدین شکل است که دانه های گیاه گلرنگ را خرد و پس از آن فشرده می نمایند تا روغن آن گرفته شود. روغن گلرنگ یک منبع غنی از اسیدهای چرب ضروری امگا 3، 6 ، آنتی اکسیدان و ویتامین E است که وجود تمامی این مواد مغذی در آن باعث می شود تا خواص بالقوه ای برای سلامتی و زیبایی پوست و مو داشته باشد.

روغن گلرنگ چیست

اگر تا به حال از روغن گلرنگ هیچ استفاده ای نکرده اید، پیشنهاد ما به شما این است که برای یک بار هم شده آن را تهیه کنید و با استفاده از آن زیبایی و سلامتی را به پوست و موی خود هدیه دهید.

خواص روغن گلرنگ برای پوست

روغن گلرنگ به واسطه فرمولاسیون قدرتمندی که دارد، می تواند برای سلامت پوست مفید باشد. فواید روغن دانه گلرنگ برای پوست بی شمار است که در ادامه تنها به معرفی و توضیح برخی از آن‌ها می‌پردازیم.

نرم کردن پوست و جلوگیری از خشکی پوست

روغن گلرنگ منبع غنی از اسیدهای لینولئیک است که به نام اسیدهای امگا 6 نیز شناخته می شوند. بنابراین وجود همین مواد مغذی به آن کمک می کند تا بتواند رطوبت پوست را حفظ نماید و پوست را نرم و لطیف جلوه دهد. اگر شما هم پوست خشکی دارید و می خواهید با کمک خواص معجزه آسا روغن گلرنگ پوستی نرم و مرطوب داشته باشید، تنها کافی است، هر روز صبح و شب پوست خود را با آن ماساژ دهید. بدین ترتیب همیشه به ویژه در فصل های پاییز و زمستان که خشکی پوست رایج است، پوستتان کاملا مرطوب می شود و به دنبال آن از خشکی و پوسته پوسته شدن در امان می ماند.

خواص روغن گلرنگ برای پوست

کمک به درمان بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس

برخی از بیماری های پوستی نظیر اگزما و پسوریازیس که جزو بیماری های شایع نیز می باشند، با علائمی همچون خشکی و التهابات پوستی بروز می کنند. درست است که راه درمان این گونه بیماری ها دارو می باشد، اما با این حال رژیم غذایی مناسب و استفاده از پمادها و روغن ها به صورت موضعی می تواند به درمان التهابات پوستی ناشی از این بیماری ها کمک کند.

روغن گلرنگ یکی از انواع روغن هاست که با توجه به مقادیر زیادی اسید لینولئیک که در ترکیبات خود دارد، می تواند به عنوان یک مرطوب کننده موضعی عمل نماید. استفاده از این روغن پرخاصیت روی پوست آسیب دیده در اثر اگزما یا پسوریازیس از پوسته پوسته شدن جلوگیری می کند و به دنبال آن باعث حفظ یکپارچگی لایه خارجی پوست می شوند. توجه داشته باشید که هر زمان قصد استفاده از این روغن برای درمان بیماری های پوستی خود را داشتید، حتما از نوع خالص و اصل آن استفاده کنید. ابن روش درمانی را می توانید یک یا دو بار در روز به کار بگیرید.

درمان اگزما با روغن گبرنگ

رفع خشکی و ترک خوردگی لب ها

هوای سرد فصل پاییز و زمستان به این که پوست خشکی داشته باشید یا چرب توجه نمی کند و لب ها که پوست نازکی دارند را دچار کم آبی می کند. همین کم آبی در نهایت باعث پوسته پوسته شدن، ترک خوردگی و خونریزی لب ها می شود.

استفاده از روغن گلرنگ یکی از ساده ترین و بهترین راه حل هایی است که می توانید به کمک آن از شر خشکی و ترک خوردگی لب ها خلاص شوید؛ چراکه این روغن سرشار از اسید لینولئیک است که نقش مرطوب کننده را ایفا می نماید. به این منظور می توانید چندین مرتبه در طول روز، کمی از روغن گلرنگ را روی لب‌های خود که دچار خشکی و ترک خوردگی شده اند، بمالید تا این روغن بتواند، خشکی های سطح پوست لب را برطرف نماید و به دنبال آن لب‌هایی نرم و لطیف داشته باشید. همچنین می توانید روغن گلرنگ را با مقدار کمی شکر ترکیب کنید و از آن به عنوان یک لایه‌ بردار ملایم برای پوست لب هایتان استفاده کنید.

رفع خشکی و ترک خوردگی لب ها

درمان جوش و آکنه

جوش و آکنه جزو شایع ترین مشکلات پوستی است که اغلب افراد با آن دست و پنجه نرم می کنند و همیشه در صدد پیدا کردن راهی برای رهایی از این عارضه ناخوشایند که زیبایی چهره را تحت تاثیر خود قرار می دهد، هستند. به گفته متخصصان معمولا بسیاری از افرادی که از وجود جوش و آکنه روی پوستشان رنج می برند، با کمبود اسید لینولئیک مواجه می باشند. همانطور که قبلا اشاره کردیم، روغن گلرنگ یک منبع عالی اسید لینولئیک می باشد. در واقع وجود همین اسیدها، آن را به یک روش درمانی فوق العاده برای رفع جوش و آکنه های پوستی تبدیل نموده است. بنابراین آن دسته از افرادی که جوش ها و آکنه های زیادی روی پوست خود دارند، با استفاده از روغن دانه گلرنگ به پوست خود کمک می کنند تا کمبود اسید لینولئیک را برطرف نمایند. این امر باعث می شود تا علاوه بر درمان این عارضه از بروز مجدد آن هم جلوگیری شود.

درمان جوش و آکنه

پاک کنندگی پوست

زندگی در عصر جدید سرشار از عوامل آلودگی و مضر برای پوست می باشد، به گونه ای که هر روز صبح صورتمان با ذراتی همچون خاک، آلودگی، سلول‌های مرده پوست و چربی تولید شده توسط پوست و لوازم آرایشی درگیر می شود. داشتن پوستی سالم و شاداب در گرو پاک کردن این ذرات آلوده از روی پوست است. یکی از بهترین موادی که می توانید از آن به عنوان یک پاک کننده پوست استفاده کنید، روغن گلرنگ می باشد.

روغن گلرنگ می تواند انواع ناخالصی ها را از روی پوست به طور کامل از بین ببرد؛ چراکه در ترکیبات خود دارای مقادیر فراوانی اسید استئاریک می باشد. اسید استئاریک که به دلیل خاصیت پاک کنندگی بی نظیرش معروف است، به از بین بردن کامل انواع آلودگی ها، چربی حاصل از لوازم آرایش، روغن و… کمک کرده و پوست شما را شاداب و درخشان جلوه می نماید.

فواید دانه روغن گلرنگ

کاهش چین و چروک پوست

یکی از مسائلی که زیبایی پوست و چهره را به مخاطره می اندازد، ظاهر شدن چین و چروک روی پوست است. دلیل به وجود آمدن چروک های پوستی این است که رادیکال‌های آزاد به سلول های پوستی حمله می کنند و اکسیژن سلول‌های سالم را می ربایند. همین مسئله باعث می شود تا رفته رفته سلول‌های پوست خشک شوند و به دنبال آن پوست چروکیده گردد.

اما خوش بختانه روغن گلرنگ سرشار از آنتی اکسیدان است، که همین آنتی اکسیدان‌ها باعث می شوند تا از سلول‌های پوست در برابر رادیکال‌های آزاد محافظت شود. همچنین این روغن پرخاصیت سرشار از آمینواسیدهایی است که شکل گیری ساختمان اصلی کلاژن پوست بر عهده آن هاست. بنابراین کمک گرفتن از روغن گلرنگ باعث می شود تا پوست سفت شده و به دنبال آن چین و چروک های پوستی از بین بروند. این عوامل در نهایت جوانی را برایتان به ارمغان خواهند آورد.

روغن گلرنگ سرشار از آنتی اکسیدان بوده و مصرف آن باعث جوانسازی پوست می شود.

از بین بردن ترک های پوستی

ترک های پوستی یکی از ناهنجاری هایی است که عمدتا بانوان باردار روی سطح پوست شکم خود به آن دچار می شوند. با این حال ممکن است در اثر افزایش یا کاهش ناگهانی وزن در دیگر نواحی پوست و برای سایر افراد هم رخ دهد، یا در اثر عوامل دیگر در کف پا نیز مشاهده شود.

همانطور که در قسمت ابتدایی این مطلب گفته شد، روغن گلرنگ سرشار از ویتامین E است. به گفته متخصصان ویتامین E در از بین رفتن ترک های پوستی تاثیر زیادی دارد. به همین خاطر استفاده از روغن گلرنگ برای درمان ترک‌های پوستی بسیار مفید است. برای این که بتوانید ترک های پوستی خود را به کمک روغن گلرنگ از بین ببرید، لازم است تا مقداری از آن را روی نقاطی از پوست خود که دچار ترک شده است، بزنید و اجازه دهید تا به مدت حداقل یک ساعت روی آن نواحی باقی بماند. این کار را باید به صورت مداوم انجام دهید تا به نتیجه مطلوب خود دست پیدا کنید.

از بین بردن ترک های پوستی

خواص روغن گلرنگ برای مو

تا اینجا با خواص روغن گلرنگ برای سلامت پوست آشنا شدید، جالب است بدانید که این روغن پرخاصیت می تواند شما را برای داشتن موهایی سالم، نرم و براق یاری نماید. به همین منظور در ادامه مهمترین خواص روغن گلرنگ برای مو را بررسی می کنیم.

افزایش سرعت رشد مو

آیا شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که از میزان رشد موهای خود ناراضی هستید؟

اگر به دنبال رشد سریع موهای خود هستید، روغن گلرنگ می تواند برایتان شبیه یک معجزه عمل کند و با جلوگیری از ریزش مو به رشد هر چه سریع تر موها کمک نماید. به منظور بهره بردن از این ویژگی بی نظیر می‌توانید یک قاشق غذاخوری روغن گلرنگ را کمی گرم کنید و پس از اینک خنک شد، پوست سر خود را به آرامی با آن ماساژ دهید. در حین ماساژ پوست سر، این روغن منافذ کف سر را باز کرده، به عمق فولیکول های مو نفوذ پیدا کند و مواد مغذی و حیاتی لازم برای رشد مو را به پوست سر می رساند. ماساژ مو و کف سر با روغن گلرنگ علاوه بر این که به رشد سریع مو کمک می کند، باعث تقویت، بازسازی و نرم شدن موها نیز می شود.

خواص روغن گلرنگ برای مو

محافظت از مو در مقابل آسیب های ناشی از حرارت و رنگ مو

یکی دیگر از خواص روغن گلرنگ، محافظت از مو در برابر حرارت و آسیب هایی است که در اثر استفاده از رنگ مو به آن وارد می شود. روغن گلرنگ به این دلیل که سرشار از اسید لینولئیک و سایر اسیدهای چرب نیمه اشباع است، می تواند هنگامی که روی مو قرار می گیرد، مانند یک لایه محافظ عمل کرده و مانع از شکسته شدن مو در زمانی که تحت حرارت دستگاه هایی مانند سشوار یا انواع رنگ موهای شیمیایی قرار می گیرند، شود.

مرطوب، نرم و لطیف کردن موها

همانطور که می دانید و پس از مطالعه بخش اول مقاله نسبت به آن آگاه شدید، یکی از مهم‌ترین خواص روغن گلرنگ آبرسانی طبیعی آن است. به همین علت به خوبی می تواند به فیبرهای مو نفوذ کند و باعث نرم، لطیف و درخشان شدن موها شود.

برای نرمی و لطافت موها به کمک روغن گلرنگ، می‌توانید چند قطره از آن را پس از حمام و دقیقا زمانی که موهایتان هنوز خشک نشده و نمناک است، مستقیما روی موها ماساژ دهید. همچنین می‌توانید هر شب قبل از خواب این روغن را روی موهایتان قرار دهید و به آن فرصت دهید که تا صبح روی موهایتان باقی بماند. روش دوم به ویژه برای کسانی که موهای خشک، شکننده و وز دارند بسیار مناسب است.

روش های نرم شدن موها

ماساژ مو با روغن گلرنگ به صورت روزانه کمک می کند تا موهایی نرم، زیبا و درخشان داشته باشید.

از بین بردن شوره سر با روغن گلرنگ

به جرئت می توان گفت که یکی از بهترین خواص روغن گلرنگ کمک به از بین بردن شوره سر می باشد. شوره سر از مشکلات رایجی است که زنان و مردان در هر سن و سالی ممکن است به آن مبتلا شوند. روغن گلرنگ با تکیه بر خواص آنتی باکتریال خود، این قدرت را دارد تا رشد باکتری‌ها در فولیکول‌های مو را کنترل نماید. به همین علت می تواند در درمان شوره سر موثر باشد. این مسئله باعث می شود تا در اثر استفاده مداوم از این روغن، شوره های سر به طور کامل از بین بروند.

اکنون که به خواص روغن گلرنگ برای درمان شوره سر آگاه شدید، می توانید بسته به میزان شوره سر خود، مقداری از آن را قبل از حمام به مدت  15تا 20 دقیقه روی سطح پوست سرتان ماساژ دهید. علاوه بر این زمانی که روغن گلرنگ را روی کف سر خود ماساژ می دهید، رطوبت حاصل از آن از ایجاد شوره سر و متقابلا خارش پوست سر جلوگیری می نماید.

از بین بردن شوره سر

سوالات متداول پیرامون روغن گلرنگ

ممکن است پس از مطالعه این مقاله سوالاتی در ذهن شما و پیرامون استفاده از این روغن مطرح شده باشد. به همین منظور در ادامه به 4 مورد از رایج ترین این سوالات پاسخ داده می شود.

خواص روغن گلرنگ چیست ؟

روغن گلرنگ خواص بی شماری برای سلامتی دارد از جمله: مرطوب کردن پوست و مو، کاهش آکنه، درمان شوره سر و بسیاری موارد دیگر که با مطالعه این مقاله می توانید با بسیاری از آن ها آشنا شوید.

آیا استفاده از روغن گلرنگ می تواند عوارضی را هم به همراه داشته باشد؟

درست است که استفاده از روغن‌گلرنگ عارضه خاصی را به دنبال ندارد، اما مانند هر ماده دیگری می درست است که استفاده از روغن‌گلرنگ عارضه خاصی را به دنبال ندارد، اما مانند هر ماده دیگری می تواند در برخی از افراد در اثر تماس با پوست، ایجاد حساسیت نماید.
برای اطمینان یافتن از عدم ایجاد هر گونه حساسیت پوستی تنها کافی است، قبل از استفاده مقدار کمی از آن را روی پوست دست خود قرار دهید و تقریبا به مدت20  تا 30 دقیقه صبر کنید تا متوجه شوید که آیا پوست شما نسبت به این روغن واکنشی نشان می دهد یا خیر. در صورت مشاهده هر گونه تحریک و حساسیت، از به کاربردن آن روی پوستتان اجتناب نمایید.

 روغن گلرنگ را از کجا تهیه کنیم؟

برای تهیه روغن گلرنگ به راحتی می توانید به عطاری‌ها و فروشگاه‌های معتبر مراجعه نمایید و نسبت به خرید نوع اصل و خالص این روغن پر خاصیت اقدام کنید و از آن برای سلامت و زیبایی پوست و موهای خود بهره ببرید.

نحوه مصرف روغن گلرنگ به چه شکل است؟

روغن گلرنگ را به گونه های مختلفی می توان مورد استفاده قرار داد. این روغن هم به صورت خوراکی و هم به صورت موضعی کاربرد دارد. اما عمدتا برای بهره بردن از خواص آن برای پوست و مو به صورت موضعی استفاده می شود.

 

کلام آخر

در این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر سعی کردیم به طور کامل درباره خواص روغن گلرنگ برای پوست و مو صحبت کنیم. اکنون با دانستن این فواید به راحتی می توانید این روغن را در خانه و برای حفظ سلامت پوست و موی خود مورد استفاده قرار دهید. حال این تصمیم بر عهده شما است که این روغن شگفت انگیز را به روتین روزانه خود وارد کنید و از خواص آن بهره ببرید.

در پایان خواهشمندیم چنانچه هر گونه سوال، ابهام، نظر یا تجربه ای پیرامون خواص شگفت آور این روغن برای پوست و مو دارید، از طریق بخش ارسال دیدگاه با ما و همراهان همیشگی این مجله زیبایی در میان بگذارید.

منابع

healthline