رمز و راز محافظت از مو در برابر حرارت که تاکنون نشنیده اید + اسپری خانگی

احساس می‌کنید موهای‌تان بعد از سشوار زدن خشک و کدر می‌شوند؟ فر موها به اندازه گذشته دوام ندارند؟ یکی از اصلی‌ترین دلایل، این اتفاق ساده است: به احتمال زیاد موهای شما آسیب دیده اند. برای جلوگیری از این اتفاق، بسیار مهم است که قبل از سشوار و اتو مو، از اسپری‌های محافظت از مو در برابر حرارت استفاده کنید. اما مراقب باشید! ترکیبات شیمیایی موجود در برخی از این اسپری‌ها، می‌تواند وضعیت موهای شما را بدتر کند. در این مقاله ابتدا راهنمایی‌تان می‌کنیم چگونه اسپری مناسب را تشخیص دهید و سپس به معرفی و نحوه ساخت اسپری با چند ماده طبیعی محافظت کننده از مو می‌پردازیم. حتما تا انتها با ما همراه باشید.

ترکیبات خطرناک در اسپری محافظت از مو در برابر حرارت

بسیاری از اسپری‌های محافظت از مو تجاری (و همچنین شامپوها، نرم کننده‌ها و سایر محصولات آرایشی و بهداشتی) مواد شیمیایی سمی دارند که می‌توانند با استنشاق و یا از طریق منافذ پوست، جذب شوند. در این قسمت چند ماده رایج را به زبان ساده معرفی می‌کنیم که سلامت شما را به خطر می‌اندازند. پس مهم‌ترین نکته در خرید بهترین اسپری‌های محافظ حرارت، مطالعه ترکیبات آن و دوری از هر محصولی است که موارد زیر را داشته باشد.

بهترین اسپری محافظت از مو در برابر حرارت

  1. آکریلات

آکریلات‌ها یا کوپلیمرها یک فیلم روی موها ایجاد می‌کنند که در نتیجه آن الکتریسیته مو از بین می‌رود. گاهی علاوه بر اسپری‌های محافظت از مو آکریلات در لاک ناخن و سایر محصولات حالت دهنده مو هم وجود دارد. متاسفانه سازمان غذا و دارو این ماده را در دسته “احتمالا سرطان زا” جای داده است.

  1. کواترنیوم 70

این گروه از مواد شیمیایی که به عنوان کوات‌‌ها (quats) شناخته می‌شوند، ذراتی با بار مثبت هستند که به مو متصل می‌شوند و یک لایه محافظتی ایجاد می‌کنند. با این وجود این مواد هم عاری از آسیب نیستند؛ به نحوی که محبوب‌ترین کوات، یعنی کواترنیوم 70 به عنوان یک ایمونوتوکسین احتمالی (سم) شناخته شده که با مشکلات رشد و تولید مثل مرتبط است.

  1. دایمتیکون

دایمتیکون نوعی سیلیکون است که اغلب در لوازم آرایشی و بهداشتی از اسپری‌های محافظ حرارتی، استفاده می‌شود. سیلیکون‌ها ضمن محافظت از رنگ مو در برابر گرما، به حفظ درخشش موها هم کمک می‌کند. با این وجود دایمتیکون هم در لیست مواد داخلی محیط زیست کانادا، تحت عنوان “مضر” دسته بندی شده و توصیه می‌شود که استفاده از آن در لوازم آرایشی و بهداشتی محدود شود.

  1. پروتئین هیدرولیزشده گندم

پپتیدهای حاصل از هیدرولیز پروتئین گندم هم در محصولات حالت دهنده مو رایج هستند. به ویژه اگر به سلیاک (حساسیت به گلوتن) مبتلا هستید، اهمیت این موضوع دوچندان می‌شود که از این محصولات اجتناب کنید.

اما حتی اگر به گلوتن حساسیت ندارید، این مجوزی برای استفاده از این نوع اسپری‌های محافظت از مو نیست؛ چرا که فلزات سنگین مانند آرسنیک هم در پروتئین هیدرولیز شده گندم (یا هیدروکسی پروپیل پلی سیلوکسان) وجود دارد. محققان توصیه می‌کنند که این ماده (و بنابراین هر محصولی که حاوی آن است) را از بینی، دهان و پوست آسیب دیده‌تان جدا دور نگه دارید.

5 روغن عالی برای محافظت از مو

اما اگر اسپری‌ محافظ حرارتی بدون ترکیبات بالا پیدا نکردید، نگران نباشید. روغن‌های طبیعی محافظ فوق العاده‌ای برای موهای شما در برابر حرارت هستند که کاملا مانند سیلیکون‌ها رفتار می‌کنند. به عبارت دیگر این روغن‌ها معجزه می‌کنند؛ به این صورت که هم از موها محافظت کرده و هم از آسیب‌شان جلوگیری می‌کنند. در ادامه 5 روغن فوق العاده را معرفی می‌کنیم و توضیح می‌دهیم چرا این مواد می‌توانند ناجی موهای شما باشند.

  1. روغن دانه انگور برای مو

این روغن درخشان نقطه دودی شدن بسیار بالایی دارد که مستقیما با کیفیت بالای آن در ارتباط است. این ویژگی روغن دانه انگور باعث می‌شود که به عنوان یک محافظ عالی برای موهای شما در برابر حرارت زیاد اتو مو، بیگودی و سشوار عمل کند. در عین حال کمک می‌کند که موهای‌تان فرم و حالت زیبایی به خود بگیرند. برای استفاده از آن، کافی است 4-6 قطره روغن را کف دست‌های‌تان بریزید و موها را ماساژ دهید تا تمام آن به روغن آغشته شود. سپس مطابق معمول موهای‌تان را با سشوار و هر ابزار حرارتی دیگر حالت دهید.

روغن دانه انگور برای محافظت از مو

  1. روغن بادام برای مو

روغن بادام هم نقطه دودی شدن بسیار بالایی دارد که حتی از روغن دانه انگور هم بالاتر است. این ویژگی باعث شده روغن بادام به یکی از ایده آل‌ترین گزینه‌ها برای محافظت از مو در برابر حرارت تبدیل شود. همچنین این روغن سرشار از ویتامین‌های A، E، D، B1، B2 و B6 است که همه به رشد موهای سالم و زیبا کمک می‌کنند. توصیه می‌کنیم که حتی الامکان روغن‌ بادام ارگانیک و طبیعی تهیه کنید. بعد از حمام، موها را به 2-3 قطره روغن بادام آغشته کرده، آن‌ها را شانه زده و سپس خشک کنید.

  1. شی باتر برای مو

شی باتر هم به دلیل خاصیت رسانندگی گرمایی، یک محافظ عالی در برابر حرارت محسوب می‌شود. در واقع یک سد بسیار یکنواخت دور موها ایجاد می‌کند و به این ترتیب به اندازه سیلیکون‌های شیمیایی محبوب مانند دایمتیکون کاربردی خواهد بود. بنابراین حتی اگر قصد خرید اسپری‌های آماده را دارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما به دنبال کلمه شی باتر یا اصطلاح زیستی آن “butyrospermum parkii” در لیست ترکیبات تشکیل دهنده باشید؛ قول می‌دهیم که ناامید نخواهید شد!

  1. روغن نارگیل برای مو

روغن نارگیل هم حرارت بسیار بالا را تحمل می‌کند؛ بنابراین یک روغن مفید هم برای پخت و پز و هم برای محافظت از مو محسوب می‌شود. دلیل دیگر استفاده از روغن نارگیل برای مو، این است که اسید چرب‌ اصلی آن لوریک اسید است. این اسید چرب می‌تواند تا عمق ساقه موهای شما نفوذ کند و محافظت بیشتر و البته آبرسانی عمیق‌تری برای موهای‌تان داشته باشد. دقیقا به همین دلیل است که روغن نارگیل برای روتین مراقبت از پوست هم بسیار مناسب است؛ به ویژه هنگامی که از مشکلاتی مانند جوش و آکنه رنج می‌برید.

روغن نارگیل برای مو

  1. روغن های ضروری برای مو

با وجود اینکه هیچ پژوهش مستقیمی وجود ندارد که نشان دهد روغن‌های اساسی به طور خاص می‌توانند از موها در برابر حرارت محافظت کنند، بسیاری از مردم بر این باورند که این مواد پوست سر و موها را تقویت کرده و تولید چربی سر را کنترل می‌کنند. البته گفتنی است مطالعات نشان داده روغن شمعدانی (که نوعی روغن ضروری است) می‌تواند به رشد سریع مو کمک کند.

علاوه بر این روغن مریم گلی هم موها را تقویت کرده و باعث می‌شود تار موها در برابر شکستگی مقاومت بیشتری داشته باشند. مانند شمعدانی، مطالعات نشان می‌دهد که محتوای استات لینیل موجود در این روغن رشد موها را افزایش می‌دهد.

چگونه اسپری محافظت از مو درست کنیم؟

تا اینجا با روغن‌های طبیعی موثر برای محافظت از مو در برابر گرمای سشوار و ابزارهای مشابه آشنا شدید. برای اثربخشی بیشتر می‌توانید این روغن‌ها و مواد دیگر را با هم ترکیب کرده و یک اسپری فوق العاده بسازید. در ادامه نحوه ساخت اسپری ضد حرارت مو خانگی را آموزش می‌دهیم.

محافظت از مو با روغن های طبیعی

مواد لازم:

  • یک لیوان آب
  • یک قاشق چای خوری روغن نارگیل ذوب شده
  • یک قاشق غذاخوری روغن بادام
  • 5 قطره روغن ضروری مریم گلی
  • 5 قطره روغن ضروری شمعدانی

طرز تهیه:

  1. نصف لیوان آب را در یک ظرف اسپری خالی بریزید.
  2. روغن نارگیل ذوب شده، روغن بادام و روغن‌های ضروری را درون آن بریزید.
  3. ظرف اسپری را خوب تکان دهید.
  4. بقیه آب را اضافه کرده و دوباره تکان دهید تا کاملا مخلوط شوند.

نحوه مصرف:

هر بار قبل از استفاده، اسپری مخلوط روغن‌ها را تکان دهید. بسته به ضخامت موها، یک یا دو بار به نیمه انتهایی موها اسپری کنید. اسپری بیش از حد روغن‌ها به مو، لازم نیست؛ چرا که ترکیب این روغن‌ها خاصیت آبرسانی بسیار بالایی دارند و نهایتا دو بار اسپری کافی است. بیشتر از این میزان، ممکن است موهای‌تان را چرب کند. سپس مانند همیشه موها را سشوار بکشید

 نکته: از آب گرم استفاده کنید تا روغن نارگیل جامد نشود. البته وقتی روغن نارگیل با روغن بادام ترکیب می‌شود، در دمای اتاق مایع می‌ماند و می‌توانید با خیال راحت اسپری را طولانی مدت نگهداری کنید.

علاوه بر این اسپری روغن‌های ترکیبی با استفاده از آلوئه ورا و مواد دیگر می‌توانید اسپری محافظ حرارتی خانگی خود را بسازید. نحوه ساخت این اسپری در ویدیوی کوتاه زیر آموزش داده شده است. جالب است بدانید ترکیب این مواد به ابریشمی شدن موهای‌تان هم کمک خواهد کرد. برای یادگیری دیگر ماسک موهای خانگی متنوع و البته موثر دیگر این مقاله ما را بخوانید.

برای محافظت از مو چه بخوریم؟

علاوه بر اسپری‌های موضعی، برای محافظت از مو باید رژیم غذایی‌تان هم سرشار از مواد مغذی غنی باشد. در واقع تا زمانی که این ویتامین‌ها و مواد غذایی به بدن‌تان نرسد، محافظت موضعی هم چندان اثربخش نخواهد بود. در ادامه ویتامین‌های مورد نیاز برای رشد و تقویت موها و مواد غذایی حاوی آن‌ها را معرفی می‌کنیم که باید در رژیم غذایی‌تان بگنجانید:

  1. ویتامین A برای محافظت از مو

کمبود ویتامین A می‌تواند دلیل اصلی ریزش موهای شما باشد. در واقع ویتامین A به تولید سبوم یا چربی طبیعی پوست سر کمک می‌کند و همین باعث مرطوب و هیدراته نگه داشتن موها می‌شود. برای اینکه ویتامین A مورد نیاز بدن‌تان را تامین کنید بیشتر زرده تخم مرغ و سبزیجات زرد مانند هویج و کدو تنبل بخورید تا موها به طور طبیعی براق شوند.

  1. ویتامین‌های B

به همین ترتیب، ریزش و شکنندگی موها می‌تواند با کمبود انواع ویتامین‌های B به خصوص بیوتین مرتبط باشد. بنابراین از همین امروز به خودتان متعهد شوید که بیشتر از گوشت و غذاهای دریایی استفاده کنید. از این راحت‌تر می‌توانید از مکمل‌های ب کمپلکس هم استفاده کنید.

  1. ویتامین C و D

وجود مقادیر کافی ویتامین C برای تولید کلاژن یا ماده اصلی تشکیل دهنده مو، پوست و ناخن‌ها بسیار مهم است. پس برای محافظت از مو آبگوشت استخوان درست کنید، ژلاتین بخورید (در ژله) و یا مکمل کلاژن مصرف کنید.

اگر ویتامین D آزمایش خون شما هم پایین باشد، ممکن است با ریزش مو درگیر باشید. برای تامین ویتامین D علاوه بر خوراکی‌هایی مانند سالمون و روغن جگر ماهی (و خوراکی‌هایی که در تصویر زیر می‌بینید)، فقط کافی است روزانه 10-15 دقیقه بدون ضدآفتاب در معرض آفتاب قرار بگیرید. به همین راحتی!

ویتامین دی برای رشد موها

سخن پایانی

برای محافظت از مو حرف و سخن بسیار است که ذکر تمام آن‌ها ممکن است از حوصله شما خارج باشد. به همین دلیل در این مقاله به مهم‌ترین نکته مراقبتی، یعنی محافظت از موها دربرابر وسایل حرارتی پرداختیم. اگر سوالی درباره بهترین اسپری محافظ حرارتی مو دارید و یا در ساخت اسپری خانگی با مشکلی مواجه شدید، خوشحال می‌شویم در بخش دیدگاه‌های این مقاله پاسخگوی شما همراهان همیشگی مجله زیبایی میس و مستر باشیم.

سوالات متداول درمورد محافظت از مو

آیا سشوار برای مو ضرر دارد؟

فقط در صورتی که از اسپری‌های آماده یا خانگی محافظ حرارتی مو استفاده نکنید، گرمای سشوار می‌تواند باعث آسیب به موها شود.

چگونه از موهای خود مراقبت کنیم؟

مهم‌ترین نکته، استفاده از اسپری‌‌های مخصوص قبل از سشوار و اتو مو است که از موهای‌تان در برابر گرمای این ابزار محافظت کند. در این مقاله نحوه ساخت این اسپری‌های خانگی را آموزش دادیم.

چگونه اسپری محافظ حرارتی مو بسازیم؟

برای ساخت این اسپری‌ها می‌توانید از ترکیب چند روغنی که در این مقاله معرفی کردیم، استفاده کنید. همچنین از آموزش ویدیویی این مقاله کمک بگیرید.

 

 

منابع

luxyhair

wellnessmama