خواص کافئین برای مو و پوست چیست ؟

همانطور که می دانید مصرف یک فنجان قهوه داغ می تواند به تقویت حس نشاط و بهبود فعالیت مغز کمک کند. این موضوع را می توان به وجود کافئین که یک محرک عصبی است، نسبت داد. کافئین اساسا یک آلکالوئید کریستالی سفید و تلخ است. این داروی محرک به مقدار مختلف در برخی دانه ها، برگ ها و میوه ها یافت می شود. از جمله محصولاتی که کافئین در آنها وجود دارد، می توان به قهوه و چای اشاره کرد. کافئین می تواند اعتیادآور باشد؛ اما در عین حال مصرف دوز مناسب آن تاثیرات مثبتی روی سلامتی دارد. از جمله این تاثیرات می توان به خواص کافئین برای مو و پوست اشاره کرد که در ادامه این خواص را به طور کامل شرح خواهیم داد.

خواص کافئین برای مو

اندازه و حجم موها به سلامت فولیکول مو و میزان رشد آن بستگی دارد. کافئین نه تنها منجر به تحریک و بهبود فعالیت های مغزی می شود، بلکه در تحریک رشد مو نیز تاثیرگذار است. از کافئین اغلب به عنوان ماده مفید در شامپوها و سایر محصولات مراقبت از مو برای بهبود رشد و ساختار مو استفاده می شود. حتی می توان از انواع ماسک موی قهوه برای بهره مندی از خواص کافئین برای مو هم بهره گرفته و تاثیر قهوه بر مو ها را مشاهده کرد.

امروزه تاثیر کافئین بر مو یک پدیده ثابت شده است. تحقیقات انجام شده توسط مجله بین المللی پوست و مو نشان داده که درمان موضعی پوست سر با استفاده از کافئین منجر به افزایش رشد فولیکول های مو به میزان ۴۶ درصد می شود. در واقع کافئین می تواند روی DHT که به فولیکول های مو آسیب می رساند و باعث ایجاد طاسی در مردان می شود، تاثیر بگذارد.

از دیگر فواید کافئین برای مو می توان به تقویت ساقه مو و همچنین افزایش درخشش آن اشاره کرد. استفاده از کافئین باعث می شود، موها شاداب و باطراوت شوند و به همین دلیل شانه زدن و همچنین براشینگ آنها راحت تر صورت بگیرد. در واقع کنترل موها با مصرف کافئین راحت تر انجام می شود.

فواید قهوه

آیا کافئین باعث ریزش مو میشود ؟

بهتر است بدانید که کافئین نه تنها باعث ریزش مو نمی شود، بلکه این عارضه را درمان می کند. مردان اغلب به دلیل تاثیر هورمون مردانه به نام دی هیدروتستوسترون که به نام اختصاری DHT شناخته می شود، دچار ریزش مو می شوند. این هورمون باعث کوچک شدن و از بین رفتن فولیکول ها و در نهایت طاسی می شود. زمانی که از خواص مصرف موضعی کافئین برای مو استفاده شود، ریشه موها تقویت و تحریک می گردد.

استفاده از کافئین علاوه بر این که از طاسی و ریزش مو در مردان جلوگیری می کند، باعث تحریک ریشه مو در پوست سر زنان هم می شود و اندازه و حجم موها را افزایش می دهد. برای بهره مندی از تاثیر کافئین روی ریزش مو می توانید از شامپوهای حاوی کافئین استفاده کنید. دقت کنید که این محصول باید در حدود دو دقیقه روی سر شما بماند تا به ریشه موها نفوذ پیدا کند.

تاثیر قهوه بر رشد مو

ماسک قهوه برای ریزش مو

مصرف کافئین برای مو و جلوگیری از ریزش آن موثر است؛ اما چگونه می توان از این مزیت برخوردار شد؟ راحت ترین روش بهره مندی از کافئین برای مو استفاده از شامپو است. اما اگر شامپو حاوی کافئین در دسترس نداشتید، می توانید خودتان در منزل ماسک مو قهوه درست کنید. روش کار به این صورت است که نصف لیوان قهوه دم کرده را با ۳ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و روغن زیتون ترکیب کنید. سپس ترکیبات به دست آمده را به وسیله قلموی رنگ، روی تمام قسمت های مو بمالید و بگذارید حدود نیم ساعت بماند. سپس موها را آبکشی کنید و از شامپو استفاده نکنید.

استفاده از کافئین برای مو نه تنها منجر به تقویت و افزایش رشد موها می شود؛ بلکه در رنگ پذیری موها نیز تاثیرگذار است. از قهوه می توان به عنوان رنگ مو طبیعی و به جای رنگ موهای شیمیایی و خطرناک استفاده کرد. برای رنگ کردن موها به وسیله قهوه می توانید دو قاشق غذاخوری قهوه آسیاب شده را به مقداری نرم کننده اضافه کرده و موها را به آن آغشته کنید. مواد مذکور باید حداقل ۵ دقیقه روی موها بماند و سپس آبکشی نمایید.

کافئین نه تنها برای مو موثر است و مصرف آن منجر به بهبود رشد موها و تقویت فولیکول ها می شود، بلکه می تواند روی پوست صورت نیز تاثیر مثبت بگذارد.

شامپو کافئین چیست و چه مزایایی دارد؟

از جمله مزایای شامپو کافئین برای مو می توان به تامین انرژی مورد نیاز برای فولیکول ها مو، جلوگیری از ریزش مو، تحریک ریشه مو برای رشد دوباره، افزایش حجم و ضخامت موها اشاره کرد.

یکی از برندهای خوب و موثر تولید کننده شامپو کافئین برای بهره مندی از خواص این ماده برای مو و جلوگیری از ریزش آن، برند سریتاست. شامپو کافئین سریتا حاوی فرمولاسیون قوی و موثر برای افزایش تحریک رشد موها و جبوگیری از ریزش مو است. همچنین، حاوی انواع عصاره گیاهان موثر و ارگانیک است که عوامل ریزش مو را مهار کرده و موهایی سالم و پرپشت برای شما به ارمغان می آورد.

محلول کافئین برای مو چیست؟

محلول کافئین برای مو یک ماده موثر و تاثیرگذار در تقویت ریشه موهاست که مصرف آن منجر به تقویت ریشه موها شده و از ریزش مو جلوگیری می کند. در محلول کافئین برای مو اغلب از ماینوکسیدیل و کافئین استفاده می شود تا ضخامت، استحکام مو و همچنین گردش خون افزایش یابد و به دنبال آن ریزش مو درمان شود. مصرف محلول کافئین برای مو منجر به تحریک رشد مو شده و موهای نازک و شکننده را درمان می کند.

ماینوکسیدیل موجود در محلول کافئین برای مو نیز کانال های غشای سلولی را باز کرده و با گسترش عروق خونی منجر به افزایش سطح اکسیژن و خونرسانی پوست سر می شود. در نتیجه رشد مو افزایش یافته و از ریزش مو جلوگیری می شود. استفاده از ماینوکسیدیل به همراه کافئین یکی از تاثیرگذارترین محصولات برای درمان ریزش مو و داشتن موهایی پرپشت و سالم است. محلول کافئین برای مو را هم خانم ها و هم آقایان می توانند مورد استفاده قرار دهند.

خواص قهوه برای مو

خواص کافئین برای پوست صورت

کافئین نه تنها برای مو مفید است و مصرف آن منجر به بهبود رشد موها و تقویت فولیکول ها می شود، بلکه می تواند روی پوست صورت نیز اثرات مثبت بگذارد. به همین دلیل، شرکت های آرایشی و بهداشتی از کافئین به وفور در ترکیبات محصولات مراقبت از پوست خود استفاده می کنند. یکی از فواید کافئین برای پوست ، جلوگیری از پیری زودرس است. همان طور که می دانید، رادیکال های آزاد مسئول پیری زوردس پوست هستند. این رادیکال ها منجر به ایجاد چین و چروک، خطوط ظریف و از بین رفتن قابلیت ارتجاعی پوست می شوند.

خواص کافئین برای پوست بسیار زیاد است و حتی می تواند با پیری زودرس مقابله کند. آنتی اکسیدان های موجود در کافئین به رادیکال های آزاد حمله کرده و آنها را از بین می برند. این امر باعث بهبود ظاهر کلی پوست شما می شود. به همین دلیل از کافئین به طور گسترده در انواع کرم های ضد پیری روزانه و شبانه همراه با رتینول استفاده می شود.

یکی دیگر از موارد تاثیر کافئین روی پوست ، کاهش التهاب و قرمزی پوست است. استفاده از کافئین در محصولات مراقبت از پوست می تواند التهاب و قرمزی پوست را کاهش دهد و پوستی زیبا و یکدست برای شما به ارمغان بیاورد. مصرف قهوه برای افراد دارای پوست حساس که در معرض التهاب و قرمزی زیادی قرار دارند، توصیه می شود.

یکی دیگر از مزایای کافئین این است که مصرف موضعی آن می تواند باعث افزایش استحکام و قوام پوست شود.

تاثیر کافئین در کاهش تیرگی دور چشم

یکی دیگر از تاثیرات کافئین برای پوست درمان حلقه های تیره دور چشم است. حلقه های تیره دور چشم می تواند در اثر عوامل مختلفی نظیر کمبود آب بدن، آلرژی، کمبود خواب یا ژنتیک به وجود بیاید. حتی اگر کافئین نتواند به طور کامل سیاهی دور چشم را درمان کند، تاثیرات ضد التهابی آن به کاهش پف زیر چشم و درمان آن کمک زیادی می کند. علاوه بر این، کافئین منجر به کاهش تجمع خون در زیر پلک می شود که در ایجاد تیرگی موثر هستند.

شما برای بهره مندی از خواص کافئین در کاهش یا از بین بردن سیاهی زیر چشم مجبور به مصرف داروها و کرم های مراقبت پوستی گران قیمت نیستید. فقط کافی است دو عدد چای کیسه ای را در آب گرم قرار دهید و چند دقیقه صبر کنید تا خنک شود. سپس کیسه های چای را به مدت ۵ دقیقه روی پلک قرار دهید. برگ چای حاوی کافئین است و استفاده از چای کیسه ای منجر به کاهش سیاهی و پف دور چشم می شود.

تاثیر کافئین در کاهش سلولیت پوست

یکی از موارد تاثیر کافئین بر پوست ، کمک به درمان سلولیت است. کافئین موجود در محصولات مراقبت از پوست می تواند حجم چربی زیر پوست را کاهش دهد. این کار منجر به کاهش آب و چربی زیر پوست و در نتیجه درمان سلولیت می شود. بنابراین، پوست شما در ظاهر صاف و یکدست خواهد شد. امروزه بسیاری از افراد به دلیل کاهش یا افزایش وزن سریع، با مشکل سلولیت مواجه هستند.

تحقیقات در دانشگاه سائوپائولو ثابت کرده است که استفاده از کرم های حاوی کافئین می تواند باعث کاهش ۱۷ درصدی سلول های چربی سلولیت شود. یک روش دیگر برای کاهش سلولیت این است که از اسکراب دانه های قهوه استفاده کنید. برای این کار کافی است، دانه های قهوه را آسیاب کنید و کمی روغن زیتون به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را به صورت دورانی روی پوست ماساژ دهید تا سلولیت را درمان یا از بروز آن پیشگیری کند.

ماسک قهوه

تاثیر کافئین در درمان روزاسه

کافئین برای کاهش قرمزی پوست، رگ های خونی را منقبض می کند. این امر به درمان بیماری روزاسه یا برافروختگی پوست کمک زیادی می نماید. مصرف کافئین چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی به بهبود گردش خون کمک می کند و همچنین یک آنتی اکسیدان قوی است. به همین دلیل، توانایی درمان تحریکات پوستی و قرمزی ناشی از آفتاب سوختگی را دارد.

تاثیر کافئین در ترمیم آسیب های ناشی از اشعه UV

مطالعات نشان داده اند که کافئین می تواند در درمان آسیب های پوستی ناشی از قرار گرفتن در معرض اشعه مستقیم آفتاب نیز تاثرگذار باشد. کافئین از آنتی اکسیدان های قوی برخوردار است که در ترمیم پوست آسیب دیده ناشی از اشعه UV موثر واقع می شوند. در واقع یکی از بهترین و قوی ترین آنتی اکسیدان ها برای مقابله با این آسیب ها، کافئین است که به میزان زیاد در چای سبز وجود دارد.

تاثیر کافئین در افزایش استحکام پوست

یکی دیگر از مزایای کافئین این است که مصرف موضعی آن می تواند باعث افزایش استحکام و قوام پوست شود. کافئین موجود در ترکیبات سازنده کرم ها توسط پوست جذب شده و ظاهر آن را سفت تر و مستحکم تر می کند. علاوه بر این، از رشد سلول های سرطانی پوست هم جلوگیری می نماید. اغلب محصولات آرایشی حاوی کافئین هستند تا ظاهر پوست شما را بی عیب و نقص کنند.

مصرف موضعی کافئین می تواند باعث افزایش استحکام و قوام پوست شود.

مقدار مناسب مصرف کافئین برای مو و پوست چقدر است؟

به منظور بهره مندی از فواید کافئین و به حداقل رساندن عوارض آن، باید به میزان مصرف و دوز آن توجه داشته باشید. میزان توصیه شده برای مصرف کافئین در روز ۵۰۰ میلی گرم است. این میزان برای افرادی که بیماری های قلبی و فشار خون دارند یا باردار هستند، کمتر می شود. به طور متوسط، یک فنجان قهوه فوری بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلی گرم کافئین دارد. هر چه قهوه قوی تر باشد، میزان کافئین آن نیز بیشتر می شود. چای در مقایسه با قهوه از میزان کافئین کمتری برخوردار است. مصرف بیش از حد قهوه در طول روز می تواند عوارضی را به دنبال داشته باشد که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

فواید چای سیاه برای پوست صورت

عوارض کافئین بر پوست و مو چیست ؟

به طور کلی، کافئین برای مو و پوست عوارض جدی در پی ندارد؛ اما مصرف بیش از حد آن می تواند سلامت بدن را دچار اختلالاتی کند.

۱. ساختار کافئین به گونه ای است که مصرف بیش از ۵۰۰ میلی گرم کافئین در روز می تواند شما را مستعد مشکلاتی مانند بی خوابی، اختلالات اعصاب، حالت تهوع، مشکلات دستگاه گوارش، افزایش ضربان قلب، سردرد و میگرن کند.

۲. فشار خون را در افرادی که به مصرف کافئین عادت ندارند، افزایش می دهد و در نتیجه خطر سکته قلبی و مغزی بیشتر می شود.

۳. مصرف منظم کافئین اعتیاد آور است و ترک آن باعث سردرد، خستگی و کاهش سطح هوشیاری می شود.

۴. مصرف بیش از حد کافئین با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان همراه است که می تواند پوکی استخوان را به دنبال داشته باشد.

۵. مصرف روزانه کافئین می تواند افزایش سطح قند خون را به همراه داشته باشد و بیماران دیابتی را با مشکل مواجه کند.

۶. کافئین می تواند وضعیت بی خوابی را بدتر کند. بنابراین افرادی که با مشکل بی خوابی یا اختلالات خواب مواجه هستند، باید مصرف آن را کاهش دهند. زیاده روی در مصرف کافئین می تواند در داشتن خواب عمیق مشکل ایجاد کند و منجر به افزایش خستگی در طول روز شود.

۷. کافئین یک ماده ادرار آور است و باعث دهیدراته شدن بدن می شود.

۸. کافئین در از بین رفتن استخوان ستون فقرات زنان مسن و یائسه تاثیرگذار است.

۹. دوز بالای کافئین می تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب شود.

۱۰. مصرف بیش از حد کافئین احتمال بروز توهم شنوایی را افزایش می دهد.

سخن آخر

در این مطلب به خواص پودر کافئین برای مو و پوست پرداختیم. کافئین یکی از مواد موثر در افزایش حجم و قد موهاست و به تحریک فولیکول های مو کمک زیادی می کند. علاوه بر این به مبارزه با هورمون DHT که منجر به ریزش مو در آقایان می شود، می پردازد. از طرفی، مصرف کافئین منجر به جوانسازی پوست و جلوگیری از پیری زودرس می شود. با این حال باید در مصرف کافئین جوانب احتیاط را نیز در نظر داشت تا از عوارض احتمالی پیشگیری شود.

منابع

healthline