درمان فرورفتگی جای جوش و آکنه خود مشکل است بزرگ که خیلی از افراد پس از درمان آکنه با آن درگیر هستند. پس از تخلیه یا درمان آکنه برجای ماندن اسکارها و سوراخ‌های ناشی از آن به شدت ظاهری ناخوشایند در پوست ایجاد کرده و سبب کاهش اعتماد به نفس فرد می‌شود. اما می‌توان با کمک گرفتن از برخی روش‌های خانگی و همچنین روش‌های رایج درمان فرورفتگی جای جوش با طب سنتی تا حدودی این وضعیت را بهبود بخشید.

در این بخش به ترکیبات موثر در درمان فرورفتگی جای جوش با روش خانگی اشاره خواهیم کرد.

درمان فرورفتگی جای جوش با طب سنتی

آکنه یکی از شایع‌ترین مشکلات پوستی است که به دلایل مختلف بروز می‌کند. اغلب کسانی که دچار آکنه پوستی می‌شوند حتی پس از درمان آکنه نیز درگیر اثرات ناشی از آن خواهند بود. پس از اینکه آکنه‌ها درمان یا تخلیه می‌شوند، پوست تلاش می‌کند با کلاژنسازی بافت‌های از بین رفته را ترمیم کند.

در صورتی که کلاژنسازی زیاد باشد، روی پوست برجستگی ایجاد می‌شود. همچنین در مقابل اگر سطح کلاژنسازی پوست به حد کافی نباشد، فرورفتگی‌های متعدد در پوست ایجاد می‌شود. در این حالت روی پوست چاله‌هایی ریز و درشت ناخوشایند را مشاهده خواهید کرد. حال اگر دچار این وضعیت شدیم چکار کنیم؟

بسیاری از متخصصین طب سنتی می‌گویند درمان فرورفتگی جای جوش با طب سنتی امکان پذیر است و نیاز نیست حتماً همه افراد از درمان‌های دارویی و شیمی استفاده کنند. چند درمان فرورفتگی جای جوش طب سنتی در هر خانه‌ای پیدا می‌شود، بنابراین اگر از درمان فرورفتگی جای جوش و آکنه ناامید شدید بهتر است این روش‌های بی‌ضرر را هم امتحان کنید.

درمان فرورفتگی جای جوش با طب سنتی

چرا روش‌های خانگی و طب سنتی بهتر است؟

با وجود اینکه در حوزه پوست و زیبایی امروز روش‌های درمانی مختلف و موثری همچون ترمیم پوست با لیزر و جراحی زیبایی مطرح هستند، اما همچنان درمان‌های طبیعی حرف اول را میزنند. درمان فرورفتگی جای جوش با روش خانگی هیچ عوارضی ندارد. درمان فرورفتگی جای جوش خانگی حتی اگر تاثیر زیادی بر جای فرورفتگی جوش نداشته باشد، می‌تواند اثرات مثبت دیگری بر پوست برجای بگذارد و در ساده‌ترین حالت پوست را تغذیه کند.

درمان فرورفتگی جای جوش با روش‌های سنتی و خانگی تهاجمی نیستند، بنابراین شما بدون اینکه به پوستتان آسیب وارد کنید آن را التیام میبخشید. روش‌های خانگی کم هزینه‌تر هستند، از مواد و ترکیبات طبیعی جهت بهبود جای جوش و آکنه استفاده می‌کنید و کم‌ترین هزینه درمانی را می‌پردازید!

در ادامه به موثرترین روش‌های درمان جای جوش در خانه که مورد تایید طب سنتی نیز هستند اشاره خواهیم کرد.

  • درمان فرورفتگی جای جوش با زنجبیل
  • درمان فرورفتگی جای جوش با روغن سیاه دانه
  • درمان فرورفتگی جای جوش با روغن دانه گل رز
  • درمان فرورفتگی جای جوش با عسل
  • درمان فرورفتگی جای جوش با آبلیمو
  • درمان فرورفتگی جای جوش با آلوئه ورا
  • درمان فرورفتگی جای جوش با ترکیب روغن زیتون و اسطوخودوس
  • درمان فرورفتگی جای جوش با سرکه سیب
  • درمان فرورفتگی جای جوش با روغن نارگیل

قبل از اینکه درباره هر یک از این روش‌های درمان فرورفتی جای جوش توضیح دهیم، بهتر است ابتدا در مورد اینکه چگونه اسکار و چاله پوستی ایجاد می‌شوند کمی توضیح دهیم.

اسکار چگونه ایجاد می‌شود؟

اسکار چگونه ایجاد می‌شود؟

اسکار‌ها و فرورفتگی‌های پوستی بخشی از سیر طبیعی هستند که پوست پس از آسیب دیدن طی می‌کند. وقتی که در اثر بروز آکنه، جوش و حتی آسیب‌های دیگر مانند زخم و جراحی با تیغ لایه دوم پوست صدمه می‌بیند، بدن برای جبران این آسیب فیبر‌های کلاژن جدید ایجاد می‌کند. بنابراین اسکارها یا برآمدگی‌هایی که روی سطح پوست پس از درمان جوش و آکنه می‌بینید، فیبرهای کلاژنی هستند. به همین دلیل توصیه می شود از بهترین کرم ضد جوش برای دوره درمان جوش ها استفاده کنید.

همچنین در حالت دیگر ممکن است پس از درمان جوش و آکنه متوجه چال افتادن آن نقاط شوید. زمانی این فرورفتگی‌ها ایجاد می‌شوند که فیبرهای کلاژنی به اندازه کافی تولید نشوند. بنابراین برخلاف مورد اول پوست دچار فرورفتگی شده و شبیه به چاله‌های کوچک و بزرگ دیده می‌شود.

اگر روند بهبود زخم پس از تخلیه و درمان آکنه و جوش سرعت بالایی داشته باشد به ندرت این اتفاق می‌افتد. یعنی وقتی پوست به اندازه کافی کلاژن تولید کند، نه دچار فرورفتگی می‌شود و نه کلاژن روی پوست رسوب کرده و لایه‌هایی ضخیم ایجاد می‌کند. بنابراین شدت فرورفتگی‌ها و اسکارهایی که روی پوست ایجاد می‌شوند به میزان کلاژنسازی پوست بستگی دارد.

درمان فرورفتگی جای جوش با روغن سیاه دانه

یکی از بهترین ترکیبات طبیعی که می‌توانید برای درمان فرورفتگی جای جوش در خانه استفاده کنید و از تاثیرات آن شگفت زده شوید، روغن سیاه دانه است. روغن سیاه دانه با خواص ضدالتهابی و ضد باکتریایی می‌تواند به شما در بهبود بخشیدن جای اسکار و فرورفتگی‌های جوش کمک کند. سیاه دانه از جمله دانه‌های روغنی خوراکی و درمانی است.

سیاه دانه دانه خوش عطر و خوش طعم است. گیاه سیاه دانه بومی آسیای غربی، خاورمیانه و اروپای شرقی است، بنابراین یافتن آن برای شما نیز راحت خواهد بود. روغن سیاه دانه امروز یکی از رایج‌ترین و محبوب‌ترین درمان‌های سنتی و خانگی برای رفع مشکلات پوستی شناخته می‌شود. از جمله خواص روغن سیاه دانه در درمان و التیام مشکلات پوستی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • خواص ضدباکتریایی دارد و باکتری‌های حبس شده در منافذ پوست را از بین می‌برد.
  • با کنترل و رفع باکتری‌ها و آلودگی‌های روی پوست از بروز عفونت و التهاب در پوست جلوگیری می‌کند.
  • سرعت بهبود زخم‌ها را افزایش می‌دهد.
  • ضدالتهاب است و می‌تواند التهابات ناشی از جوش و آکنه را برطرف کند.
  • به ترمیم پوست و همچنین تحریک سلول‌ها به کلاژنسازی کمک می‌کند.
  • سبب بهبود رنگ پوست می‌شود و رنگدانه‌های غیرطبیعی را به تدریج از بین می‌برد.
  • اگر به موقع و منظم استفاده شود می‌تواند در درمان فرورفتگی جای جوش موثر باشد.

درمان فرورفتگی جای جوش با روغن سیاه دانه

درمان فرورفتگی جای جوش با روغن دانه گل رز

اگر به دنبال پیدا کردن درمان فرورفتگی جای جوش خانگی هستید و چندین روش نیز شما را ناامید کردند، چرا از روغن دانه گل رز استفاده نمی‌کنید؟ اگر پوستتان شدیداً درگیر آکنه و جوش و همچنین اثرات ناشی از این مشکلات پوستی است، حتماً روغن دانه گل رز می‌تواند درمان پوست شما باشد. روغن دانه گل رز را در بازار محصولات مراقبتی و همچنین عطاری‌ها تحت عنوان داروی پیری عرضه می‌کنند.

روغن دانه گل رز علاوه‌بر پیری پوست می‌تواند به درمان فرورفتگی جای جوش نیز کمک کند، بدون اینکه عوارضی از خود برجای بگذارد. در حقیقت این روغن یکی از بی‌خطر‌ترین روش‌های خانگی درمان جای جوش است. تاثیرات مثبت روغن دانه گل رز عبارتند از:

  • تحریک پوست به کلاژنسازی و جوانسازی
  • از بین بردن سلول‌های مرده پوست
  • آبرسانی و نرم کردن پوست
  • از بین بردن جای زخم یا اسکارهای برجسته
  • کاهش و درمان فرورفتگی‌های جای جوش
  • کاهش اثرات ناشی از اسکارهای جراحی
  • جلوگیری از بروز مجدد اسکار
  • بهبود رنگ پوست و کاهش رنگدانه‌های تیره پوست
  • بهبود رنگ بخشی از پوست که اسکار جراحی یا جوش دارد

 

درمان فرورفتگی‌های جای جوش با عسل

سومین روش خانگی که می‌توانید برای درمان فرورفتگی جای جوش استفاده کنید، ماسک عسل است. عسل ماده خوراکی با خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد میکروبی است و علاوه‌بر ارزش غذایی بالا می‌تواند به درمان بسیاری از مشکلات پوستی کمک کند. در درمان فرورفتگی جای جوش طب سنتی بارها به عسل و موم عسل اشاره کرده و آن را ماده‌ای معجزه‌آسا معرفی می‌کند.

برای بهره بردن از خواص عسل و درمان فرورفتگی جای جوش با آن حتی لازم نیست به داروخانه بروید، عسل ماده‌ای است که اغلب در خانه‌ها وجود دارد. عسل فواید بی‌شماری برای پوست دارد که مهم‌ترینشان عبارتند از:

  • درمان و کاهش اثرات سوختگی
  • التیام زخم‌های سطحی و عوارض جانبی پس از درمان زخم
  • درمان و بهبود تبخال
  • پاکسازی منافذ پوست از باکتری‌ها
  • از بین بردن عوامل التهاب زا از روی پوست
  • درمان فرورفتگی جای جوش

مطالعات متعددی حتی در حوزه پزشکی و مراقبت‌های پوستی نشان می‌دهند که عسل و موم عسل تاثیر فو‌ق‌العاده‌ای در تسریع بهبود زخم‌ها دارند. همچنین استفاده از عسل روی محلی که زخم شده یا جوش زده، باعث کاهش ریسک ایجاد اسکار و فرورفتگی می‌شود. اگر مرتباً دچار آکنه و جوش می‌شوید، می‌توانید با ماسک کردن عسل روی پوست از بروز مجدد و همچنین تشدید آن‌ها جلوگیری کنید.

عسل می‌تواند علاوه‌بر جلوگیری از بروز آکنه و جوش از عفونی شدن آن‌ها نیز جلوگیری کند. از آنجایی که عسل اثرات ضدباکتریایی دارد، می‌تواند آلودگی‌های انباشته شده در منافذ پوست را مهار کند و مقاومت پوست در برابر موارد آسیب رسان را افزایش دهد. همچنین عسل می‌تواند با کنترل وضعیت عفونت‌های فعال در پوست از بروز آکنه بیشتر و ایجاد فرورفتگی‌ها و اسکارهای جدید جلوگیری کند.

درمان فرورفتگی جای جوش با روغن دانه گل رز

درمان فرورفتگی‌های جای جوش با آلوئه ورا

دیگر ماده طبیعی و فوق‌العاده موثری که می‌توانید برای درمان فرورفتگی جای جوش استفاده کنید، آلوئه ورا است. خواص آلوئه ورا برای پوست بی شمار است؛ برای مثال این ماده ضدالتهاب و ضد باکتری است. ژل موجود در گیاه آلوئه ورا می‌تواند آبرسان قوی پوست شما باشد و با مرطوب کردن و تمیز کردن پوست از بروز مجدد آکنه‌ها جلوگیری کند. برخی معتقدند که تاثیرات آلوئه ورا بر پوست و زیبایی آن همچون عسل است.

مهم‌ترین اثرات درمانی و زیبایی آلوئه ورا عبارتند از:

  • بهبود رنگ پوست و کمک به روشن شدن پوست
  • آبرسانی پوست و پر کردن آن
  • برطرف کردن خشکی پوست
  • کاهش التهاب بافت‌های اطراف زخم‌ها
  • کاهش اندازه اسکارهای ناشی از جوش و آکنه
  • تحریک پوست به کلاژنسازی و ترمیم فرورفتگی‌های ناشی از آکنه

شما می‌توانید از ژل آلوئه ورا به صورت مستقیم روی پوست استفاده کنید، ژل آلوئه ورا را بخورید یا از آن در ترکیب با دیگر مواد به صورت ماسک صورت استفاده کنید. آلوئه ورا یک گیاه ضد حساسیت است و به هر نقطه از پوست بدن می‌توانید آن را بمالید و از اثرات درمانی آن بهرمند شوید. ماساژ ژل آلوئه ورا روی زخم‌ها سرعت درمان‌ آن‌ها را افزایش می‌دهد.

آلوئه‌ورا به دلیل خواص ضدالتهابی می‌تواند قرمزی، درد و عفونت بافت اطراف زخم را تسکین دهد. همچنین استفاده از آلوئه ورا در دراز مدت منجر به ترمیم و درمان فرورفتگی‌ جای جوش خواهد شد. شما می‌توانید گیاه آلوئه ورا را به صورت طبیعی استفاده کنید و یا اینکه از اثرات آن در محصولات مراقبتی که در داروخانه عرضه می‌شود بهرمند شوید.

درمان فرورفتگی‌های جای جوش با آب لیمو

آب لیمو می‌تواند با خاصیت اسیدی که دارد، پوست را تحریک به کلاژنسازی و بازسازی کند. بنابراین اگر مرتباً دچار جوش و آکنه می‌شوید و از فرورفتگی‌های پس از درمانشان خسته شدید، می‌توانید از آب لیمو برای تحریک پوست به کلاژنسازی استفاده کنید. درباره اثرات آب لیمو در درمان اسکار و فرورفتگی ناشی از جوش تحقیقات زیادی صورت نگرفته، اما بسیاری از افرادی که تجربه استفاده از آن را دارند در اینباره نظرات مثبتی عنوان می‌کنند.

آب لیمو در بهبود رنگ پوست نیز تاثیر دارد. این آبمیوه طبیعی می‌تواند لکه‌های پوستی تیره را برطرف کند و التهاب ناشی از مشکلات پوستی را کاهش دهد. یادتان باشد که در مصرف آبلیمو روی پوست صورت زیاده‌روی نکنید، چراکه آب لیمو اسیدی است. درضمن هرگز آب لیمو را مستقیماً روی زخم نمالید چراکه سبب درد و سوزش شدید و همچنین تشدید التهاب آن می‌شود.

درمان فرورفتگی‌های جای جوش با آب لیمو

درمان فرورفتگی‌های جای جوش زنجبیل

زنجبیل از جمله ریشه‌هایی است که به علت خواص ضدالتهابی و ضد میکروبی معروف است. ریشه زنجبیل و استفاده از پوره آن روی ناحیه‌ای که دچار فرورفتگی جای جوش است، می‌تواند در تسکین این وضعیت موثر باشد. زنجبیل می‌تواند فرورفتگی‌های جای جوش را کوچک کرده و به مرور زمان سبب ترمیم پوست شود.

از جمله خواص فوق‌العاده زنجیل می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در از بین بردن جای زخم و اسکارهای ناشی از جوش و آکنه موثر است
  • خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و باکتری‌های پوست را از بین می‌برد
  • به بهبود رنگ پوست کمک کرده و رنگدانه‌های تیره را برطرف می‌کند
  • همچنین می‌تواند لکه‌های سفید روی پوست را بهبود ببخشد
  • پوست را جوانسازی می‌کند و ضد پیری است

در ادامه به شما خواهیم گفت که چگونه درمان فرورفتگی‌ جای جوش در خانه از این محصولات طبیعی و موثر استفاده کنید.

روش صحیح استفاده از درمان‌های طبیعی از بین بردن جای جوش

شما می‌توانید از محصولات و ترکیباتی که در بالا معرفی کردیم به صورت‌های زیر جهت درمان فرورفتگی جای جوش استفاده کنید:

روش استفاده از آلوئه ورا برای درمان فرورفتگی پوست

همانطور که گفته شد آلوئه ورا می‌تواند همزمان با بهبود زخم و جلوگیری از بروز التهاب به جلوگیری از بروز اسکار و فرورفتگی پوست نیز کمک کند. می‌توانید از این راهنما برای استفاده صحیح از آلوئه ورا استفاده کنید:

  • پوست سبز آلوئه ورا را از سمتی که صاف است با چاقو تمیز جدا کنید.
  • ژل میان برگ را با چاقو از لایه دیگر آن جدا کنید یا با چنگال یا قاشق ژل را استخراج کنید.
  • سپس مقدار کافی از ژل آلوئه ورا را روی پوست و بخصوص نقاط درگیر به اسکار و فرورفتگی جوش به صورت دایره‌ای بمالید.
  • حدوداً 30 دقیقه صبر کنید و سپس ژل را با آب خنک بشویید.
  • روزی دو بار می‌توانید از ماسک ژل آلوئه ورا روی پوستتان به این روش استفاده کنید.

روش استفاده از آلوئه ورا برای درمان فرورفتگی پوست

روش استفاده از ویتامین E برای درمان جای جوش

با وجود اینکه تحقیقات اثبات نکردند که این ماده می‌تواند در درمان فرورفتگی جای جوش و اسکار موثر باشد، اما می‌توانید به پاسخ مصرف کنندگان آن اعتماد کنید. برای استفاده از ویتامین E روی پوست به روش زیر عمل کنید:

  • یک عدد کپسول ویتامین E را روی جای زخم باز کنید و روغن ویتامین E موجود در کپسول را روی اسکار یا فرورفتگی جای جوش فشار دهید.
  • سپس 10 دقیقه ویتامین E را روی نقاط آسیب دیده و بافت‌های اطراف آن بمالید.
  • 20 دقیقه صبر کنید تا جذب پوست شود.
  • برای شستن پوست از آب گرم استفاده کنید.
  • شما می‌توانید 3 بار در روز از این روش استفاده کنید.

 

روش استفاده از عسل برای درمان فرورفتگی جای جوش

همانطور که اشاره کردیم عسل خواص آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی دارد، بنابراین می‌تواند به پوست شما در ترمیم و درمان کمک کند. شما می‌توانید از عسل به روش زیر جهت درمان فرورفتگی جای جوش استفاده کنید:

  • پیش از اینکه به رختخواب بروید محلی که دچار آکنه شده و یا زخم ناشی از جوش دارد را با یک لایه عسل پوشش دهید.
  • جای زخم پوشیده شده از عسل را با باند بپوشانید.
  • اجازه دهید عسل یک شب روی پوستتان باقی بماند.
  • صبح می‌توانید بانداژ را باز کنید و عسل را بشویید.
  • جهت شستشوی پوست از آب ولرم استفاده کنید.
  • شما می‌توانید هر شب این کار را تکرار کنید، تا زمانی پوست بهبود پیدا کند.

روش استفاده از عسل

استفاده از روغن نارگیل برای درمان جای جوش

اگر فرورفتگی‌های ناشی از جوش تبدیل به یکی از عضوهای ثابت پوستتان شده، پیشنهاد می‌کنیم از خواص روغن نارگیل برای پوست نیز کمک بگیرید. شواهدی وجود دارد، که نشان می‌دهند روغن نارگیل می‌تواند به محو کردن و درمان جای زخم ناشی از جوش کمک کند. از جمله فواید روغن نارگیل برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • خواص ضد باکتریایی دارد.
  • خاصیت آنتی اکسیدانی دارد.
  • سد پوستی یا لایه درم را ترمیم می‌کند.
  • سبب تحریک سنتز کلاژن در پوست می‌شود.
  • التهاب پوست را کاهش می‌دهد.

به روش زیر می‌توانید از روغن نارگیل جهت درمان فرورفتگی جای جوش استفاده کنید:

  • چند قاشق غذاخوری روغن نارگیل را حرارت دهید.
  • به اندازه‌ای که روغن نارگیل ذوب شود کفایت می‌کند.
  • حدوداً 10 دقیقه روغن نارگیل را روی پوست ماساژ دهید.
  • هر روز دو تا چهار بار می‌توانید از این روش استفاده کنید.

 

درمان جای جوش با استفاده از آبلیمو

به روش زیر می‌توانید از خواص آب لیمو جهت درمان جای جوش استفاده کنید:

  • یک تکه لیموی تازه را روی پوست و جاهایی که جوش داد بمالید.
  • 10 دقیقه صبر کنید تا ترکیبات آب لیمو وارد پوست شود.
  • برای شستشو پوست از آب خنک استفاده کنید.
  • هر روز می‌توانید از این روش برای برطرف کردن جای جوش و آکنه استفاده کنید.

استفاده از آبلیمو

استفاده از سرکه سیب برای درمان فرورفتگی و زخم جوش و آکنه

سرکه سیب برخلاف چند مورد یاد شده کاملاً درباره درمان جای جوش امتحان شده است و تاثیر خود را نشان داده. خوب است بدانید که سرکه سیب می‌تواند در جلوگیری از بروز آکنه نیز موثر باشد. سرکه سیب حاوی اسید سوکسینیک است و سبب کاهش التهابات پوستی می‌شود. اگر مرتباً دچار آکنه می‌شوید از سرکه سیب برای جلوگیری از بروز مجدد آکنه استفاده کنید.

شما می‌توانید به روش زیر از سرکه سیب برای التیام و درمان فرورفتگی جای جوش استفاده کنید:

  • 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب را با کمی آب ترکیب کنید.
  • با استفاده از مقدار پنبه تمیز ترکیب سرکه و آب را روی پوست و نقاطی که جای زخم آکنه دارند بمالید.
  • اجازه دهید سرکه روی پوست خشک شود.
  • صبح می‌توانید پوست را با آب خنک شستشو دهید.
  • شما می‌توانید هر شب پیش از خوابیدن از این روش استفاده کنید.

 

استفاده از روغن زیتون و اسطوخودوس

برخی از مطالعات نشان می‌دهند که روغن اسطوخودوس می‌تواند در التیام دادن زخم‌های ناشی از آکنه و جوش موثر باشد. همچنین ترکیب این روغن با روغن زیتون می‌تواند به بهبود زخم‌ها و همچنین پیشگیری از بروز فرورفتگی در اثر آکنه و جوش کمک کند.

به روش زیر می‌توانید از ترکیب روغن زیتون و اسانس اسطوخودوس جهت درمان فرورفتگی‌های جوش استفاده کنید:

  • 3 قطره اسانس اسطوخودوس را با 3 قاشق روغن زیتون ترکیب کنید.
  • ترکیب بدست آمده را حدوداً 5 دقیقه روی زخم و جای آکنه ماساژ دهید.
  • اجازه دهید روغن حدوداً 30 دقیقه روی پوست باقی بماند.
  • برای شستشوی پوست از آب گرم استفاده کنید.
  • این روند را حداقل سه باز در روز تکرار کنید. با مصرف منظم از این ترکیب می‌توانید کاهش اثرات جوش و آکنه را روی پوستتان مشاهده کنید.

 

استفاده از ویتامین‌ E 

برخی معتقدند که می‌توان برای درمان فرورفتگی جای جوش از ویتامین E استفاده کرد. به باور گروهی از افراد ماساژ ویتامین E روی جای اسکارها و فرورفتگی‌های پوست سبب بهبود وضعیت پوست می‌شود. همچنین برخی از محصولات مراقبت از پوست حاوی ویتامین E مدعی هستند که می‌توانند در از بین بردن جای باقی مانده از جوش و اسکار موثر باشند.

برخی تحقیقات نشان می‌دهند کودکانی که دارای اسکار جراحی هستند و سه بار در روز از ویتامین E روی بافت زخمی استفاده می‌کنند، اسکار پوستشان تشدید نمی‌شود. محققین بر این باورند که استفاده از ویتامین‌ E از نوع موضعی پیش از عمل و پس از عمل کمک می‌کند که پوست دچار اسکار و جای زخم نشود.

شواهد زیادی وجود ندارد که ویتامین E و مصرف آن به صورت موضعی روی پوست باعث درمان فرورفتگی جای جوش و آکنه می‌شود. اما ممکن است بتوانید با مصرف مکمل غذایی ویتامین E و همچنین مصرف غذاهای سرشار از ویتامین E به تدریج بهبود اسکار و فرورفتگی جای جوش و آکنه را مشاهده کنید.

منبع

healthline