درمان وزی مو

این روزها موهای بیشتر خانم ها به دلیل قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی یا حرارت اتو مو و سشوار، دچار خشکی و وزی شده است. این وزی دلایل بی شماری می تواند داشته باشد، اما تا به حال به این فکر کرده اید که برای درمان وزی مو باید چیکار کرد؟ ما در این مقاله از سایت میس و مستر انواع دلایل این اتفاق آزار دهنده و راه های درمان برای رفع وزی مو سر را به شما آموزش می دهیم. همچنین شاید این سوال برای شما هم پیش بیاید که چرا هندی ها چنین موهای زیبا و سالمی دارند و از چه روشی برای مراقبت و رفع خشکی و درمان وزی موی سرشان استفاده می کنند. خبر خوب دیگر این است که ما در این مقاله راز زیبایی و سلامت موهای زنان هندی را هم برای شما بازگو خواهیم کرد. پس با ما همراه باشید:

چه چیزی باعث وز شدن مو می شود؟

دو دلیل رایج برای وز شدن موها وجود دارد، یکی آسیب و دیگری خشکی. موهای شما برای این ‌که سالم و صاف بمانند باید هیدراته باشند. همچنین به خاطر رطوبت بیش از حد فضای بیرونی موهای شما پف می‌کند و وز می‌شود. هنگامی ‌که کمبود رطوبت به مدت طولانی ادامه پیدا می‌کند آسیب پدیدار می‌شود و در نتیجه موی شما دچار وزی و بهم ریختگی خواهد شد.

چند راهکار ساده برای درمان وزی مو

اما دلایل دیگر وزی مو چیست؟

10 علت وز شدن مو ها

1. دمای بالای آب هنگام شستن مو

درست است که دوش آب گرم به شما حس آرامش بخشی می دهد، اما این را باید بدانید که دوش گرفتن با آب داغ هیچ فایده ای برای پوست و موی شما ندارد و حتی بدتر باعث آسیب دیدن بافت موی شما هم می شود. متأسفانه، آب داغ، چربی طبیعی موهای شما را از بین می برد. چربی طبیعی، موهای شما را مرطوب و براق نگه می دارد. بنابراین بهترین کار، دوری کردن از چیزهایی است که چربی های با ارزش مورد نیاز موهای شما را از بین می برند.

2. هر روز شستن مو

مصرف شامپو‌ های قوی تعادل طبیعی موها را به هم می ریزد. همچنین باعث می شود که موها به تدریج خشک، کدر و وز شوند. این را هم در نظر بگیرید که همه ی شامپوها یکسان نیستند. بنابراین، احتمال زیادی وجود دارد که ترکیبات شامپوی شما موجب خشکی بیشتر مو ‌هایتان شود.

برای درمان و رفع وزی و خشکی مو باید از شستن هر روزه موهایتان دست بکشید. همچنین با توجه به نوع موی خود، بهترین شامپو مناسب موهایتان را انتخاب کنید که بتوانید با آن دو تا سه بار در هفته موهایتان را بشویید. نرم کننده یا شامپوی آبرسان گزینه خوبی برای درمان وزی و خشکی مو است.

حمام کردن علت وزی موی سر

 

حتما بخوانید: هر آنچه در مورد شامپو بدون سولفات و تاثیرات آن برای سلامت مو باید بدانیم

3. استفاده از حات دهنده های ضعیف

اگر موهای شما سریع وز می شوند و حالت خود را زود از دست می دهند. به احتمال زیاد باید از نگهدارنده های قوی تر استفاده کنید. مدت اثر این گونه محصولات به جنس موی شما بستگی دارد.

برای درمان وزی مو و رفع بهم ریختگی آن علاوه بر تهیه یک آبرسان، می توانید از یک اسپری حالت دهنده مو قوی هم کمک بگیرید، این مدل اسپری ها هم خاصیت نرم کنندگی دارند و هم به رفع وزی مو کمک می کنند. اسپری مو چند کاره قابلیت تغذیه و رطوبت رسانی به موها را هم دارد.

4. خشک کردن مو با حوله زبر

پیچیدن موها در حوله زبر باعث خارج شدن سریع رطوبت از بافت مو می شود. دقت نکردن به همین موضوع یکی از 10 علت وزی مو محسوب می شود. در صورتی که موهای مجعد و فرفری داشته باشید، بر اثر اصطکاک حوله و مو، موهایتان گره می خورند و بد شکل می شوند.

توصیه ما برای رفع وزی مو استفاده از حوله های میکروفیبر می باشد. استفاده از این نوع حوله ها جلوی وز شدن مو را می گیرد و آسیب ناشی از خشک کردن نادرست را کاهش می دهد.

5. شانه کردن مو بعد حمام

کسانی که موهای فر و مجعدی دارند مجبور هستند که بعد از حمام موهایشان را شانه کرده تا از گره خوردن آن جلوگیری کنند. اما همین موضوع یکی از علل وز شدن مو است. اگر موهای فر و مجعدی دارید از نرم کننده های قوی استفاده کنید. زیر دوش آب موهایتان را کاملا شانه کرده و از انجام این کار بعد از حموم خودداری کنید. همچنین هنگام شانه کردن مو ها مراقب باشید موهایتان کشیده نشوند و نشکنند.

شانه کردن علت وزی مو

6. قسمت انتهایی ساقه مو آسیب دیده باشد!

مو‌های شکننده و موخوره دار، خیلی راحت وز می شوند. افزون بر این، هر چه موخوره برای مدت بیشتری روی موهایتان باقی بماند، احتمال آسیب دیدن ساقهِ مو و تخریب آن افزایش می یابد. برای درمان وزی مو و جلوگیری از آسیب بیشتر به مو مرتباً موهای خود را کوتاه کنید.

7. تاثیر فصل ها در وزی مو

درست بر خلاف تابستان، در فصل های سرد، موهای ما به علت نبود رطوبت خشك و وز می شوند؛ برای همین آبرسانی به موها با محصولات هیدراته معتبر، در اشكال گوناگون ماسك و نرم كننده ها، كمك ویژه ای به درمان وزی موی سر می کند.

8. صاف کردن و کراتینه کردن مو با مواد شیمیایی

تمامی مواد صاف كننده كه با عنوان های مختلف كراتینه در بازار موجود هستند، آسیب های خیلی جدي به بافت موهای شما می زنند. غیر از بعضی از سالن های آرایشی كه از مواد استاندارد براي صاف كردن موهای شما استفاده می كنند، تعداد زيادي از این روش ها موقتی است و در مدت كوتاهی اوضاع را از همانی هم كه بوده بدتر می كنند. بنابراين حواستان باشد که گول تبليغات الکی را نخورید.

موی رنگ شده علت وزی مو

9. رنگ کردن مداوم مو

برای رفع خشکی و وزی مو هایتان استفاده از مواد دكلره و رنگ های شیمیایی براي تغيير رنگ مو را به حداقل برسانید. چون كه موهای شما هر چقدر هم که مقاوم و سالم باشند، در برابر این حجم از تركیبات شیمیایی به شدت آسیب  می بینند و وز به نظر می رسند.

10. استفاده از سشوار و اتو مو با حرارت بالا

عمده ترین علت وزی موهای سالم در سال های گذشته به غیر از بی دقتی در مراقبت از انواع مو، استفاده بیش از حد از وسایل حالت دهنده مو به خصوص اتو مو با حرارت زیاد است؛ حرارتي كه اگر روی پوست شما قرار گیرد موجب تاول مي شود و موهای شما را به شدت سوزانده و تضعیف می کند.

هرچند که بهترین راه کم کردن تعداد دفعات اتو کردن یا سشوار کشیدن مو در طول هفته است، ولی می توانید قبل از اتو کشیدن یا سشوار کردن از اسپری های محافظ مو در برابر حرارت هم استفاده کنید، تا باعث آسیب دیدگی کمتر موها بشوید.

حرارت علت وزی مو

 

حالا ۱۰ علت وز شدن مو را می شناسید و می دانید که برای رفع وزی مو چه باید کرد. در ادامه چند خوراکی مفید در درمان وزی مو را هم به شما معرفی می کنیم:

خوراکی های مفید برای درمان وزی مو

  • مصرف سبزیجات سبز رنگ مثل اسفناج یا انواع جوانه ها مثل عدس ، ماش، گندم و جو برای درمان وزی مو و تقویت آن ها بسیار مفید است؛ برای نمونه خوردن سالاد با چاشنی روغن کنجد یا زیتون یک غذای کاملا مغذی برای موهایتان به حساب می آید.

اسفناج برای درمان وزی مو

  • كمبود آهن و پروتئین یکی از دلایل دیگری است كه موهای شما را در معرض آسیب و شکنندگی قرار می دهد؛ به همین دلیل برای درمان وزی مو بهتر است مصرف گوشت قرمز، تخم مرغ و میوه های خشك را در طول هفته فراموش نكنید.
  • بیوتین یا ویتامین B7 ویتامینی است كه وجود آن براي ترميم بافت مو های سوخته و آسیب دیده بسیار ضروری است. بهترین راهی كه می توانید برای خود آن را تامین کنید مصرف روزانه چند عدد گردو، بادام و ديگر مغزهای آجیل و همچنین مصرف میوه هایی مثل موز و انبه است.

موز و انبه برای خشکی موی سر

 

خوردن غذا های سرشار از سبزیجات و حبوبات مثل : خوراک لوبیا، انواع آش، خوراک عدس، حلیم و … هستند و میوه های حاوی ویتامین B، برای درمان وزی مو موثر است.

فرض کنیم تمامی نکاتی که تا الان گفته شد را رعایت کردید، اما باز هم موهای شما به همان وزی و خشکی باقی مانده است. حالا باید چه کرد؟ بهترین راه حل برای درمان وزی مو و رفع خشکی آنها استفاده از درمان های خانگی و ماسک موهای طبیعی می باشد:

انواع ماسک و درمان های خانگی برای رفع وزی و خشکی مو

در ادامه چند روغن و ماسک مو خانگی ساده اما بسیار کاربردی را برای درمان وزی مو به شما معرفی خواهیم کرد.

روغن جوجوبا

روغن جوجوبا برای درمان وزی مو

برای آن دسته افرادی که موی مختلط دارند؛ یعنی موی آن‌ها در ریشه مو چرب و در قسمت نوک ساقه خشک است، روغن جوجوبا پیشنهادی بسیار عالی برای درمان وزی مو است. استفاده از روغن جوجوبا هم باعث رفع خشکی و وزی مو و گره خوردگی آن می‌شود، و هم ساقه مو را نرم و مرطوب می‌کند. همچنین این روغن علاوه بر درمان وزی مو، از موی سر شما در برابر آلودگی، حرارت و آسیب‌های اشعه نور خورشید حفاظت می‌ کند.

درمان وزی مو با روغن زیتون

روغن زیتون یکی از بهترین روغن های موثر براي درمان وزی مو است. همچنين این خاصیت را دارد که کوتیکول های تشنه مو را آبرسانی نموده و آن را از حالت سوختگی خارج می کند. درمان سوختگی و خشکی مو با روغن زیتون یکی از راهکار های مناسب گیاهی و بدون ضرر مو به حساب می آید.

براي تقویت مویی که دکلره شده است، می توانید چند قطره روغن زیتون را کف دست ریخته و دو دست را به همدیگر بمالید تا به خوبی به روغن آغشته شوند. سپس از کف سر به سمت ساقه مو شروع به ماساژ دادن کنید تا روغن روی کل موها را بپوشاند.

ماسک مو روغن بادام شیرین و زیتون

این تركیب استثنایی با قرار گرفتن در لا به لای موها باعث رفع خشكی و آسیب موها شده و كمك ویژه ای به درمان وزی مو می كند. این دو روغن معجزه گر را تركیب كرده و پس از ماساژ موها با آن سر را با كلاه و حوله گرمی به مدت 30 دقیقه پوشانده، و بعد از نیم ساعت آن را با شامپو بشویید. این ماسک یکی از موثرترین ترکیباتی است که در زمان کم موهای خشک و آسیب دیده شما را مانند روز نخست براق و زیبا می کند .

روغن بادام

روغن بادام یک درمان مناسب برای بهبود آسیب های ایجاد شده روی بافت مو است. این روغن در واقع یک نرم‌کننده‌ طبیعی برای مو است. هنگامی که روغن بادام با تخم‌ مرغ مخلوط می ‌شود، می‌تواند یکی از بهترین درمان‌ های خانگی طبیعی برای درمان وزی مو باشد. این ماسک پروتئین های لازم برای موهای شما را تامین کرده و سبب نرمی آن‌ها می‌ شود.

روغن بادام برای خشکی موی سر

ماسک مو روغن بادام و تخم مرغ

برای درمان وزی مو با این روش شما به یک چهارم فنجان روغن بادام و ۱ تخم ‌مرغ نیاز دارید. برای انجام این درمان ابتدا تخم‌ مرغ را با روغن بادام مخلوط کنید تا ترکیبی صاف و یکدست به دست بیاید.

بعد موهایتان را به چند قسمت تقسیم کنید و ماسک روغن و تخم‌مرغ را روی پوست کف سر و تارهای مو بمالید. اجازه دهید مواد به خوبی در بافت موهایتان جذب شود. و در نهایت موهایتان را با آب تمیز بشویید. در انتها هم موها را با یک شامپو و نرم کننده مو بدون سولفات بشویید و خشک کنید. این روش درمان وزی مو را یک بار در هفته انجام بدهید.

آلوئه ورا

آلوئه ورا یکی از بهترین مرطوب کننده ها است. ترکیب آن با روغن نارگیل یک لایه محافظتی ایجاد کرده و موها را نرم و براق می کند. یک چهارم فنجان ژل آلوئه ورا ، یک چهارم فنجان روغن نارگیل را با هم ترکیب و روی مغز سر و ساقهِ مو بمالید. بعد از 20 تا 30 دقیقه با شامپو و نرم کننده بشویید. برای درمان وزی مو این ماسک را هفته ای 2 بار استفاده کنید.

Aloe Vera hair mask

درمان وزی مو با روغن نارگیل

روغن نارگیل فواید بی ‌شماری برای موها به خصوص در رفع خشکی و وزی مو دارد. سعی کنید روغن طبیعی و خالص نارگیل را در برنامه مراقبت از موهای خود قرار دهید.

شما می‌توانید به دو روش از روغن نارگیل استفاده کنید. نخست به عنوان ماسک روغن، آن را به موهای خود مالیده، و اجازه دهید برای چند ساعت روی موهایتان باقی بماند. روش دیگر این است که می‌ توانید به عنوان یک راه حل درمانی، روغن نارگیل را در طول شب روی موی خود قرار دهید.

ماسک ماست و آووکادو

گوشت آووکادو را در بیاورید و با یک فنجان ماست مخلوط کنید؛ سپس آن‌ها را اینقدر بکوبید تا خمیری نرم به دست آید. این ماسک را روی مو خود بمالید و صبر کنید تقریبا نیم ساعت روی موهای شما بماند. بعد موها را با شامپو شسته و آبکشی کنید. این ماسک را یک یا دو بار در هفته استفاده کنید.

ویتامین B و E موجود در این ماسک مو را تقویت کرده و آسیب‌ها را ترمیم می‌کند، به همین خاطر یکی از روش های مغذی درمان وزی مو به شمار می آید.

ماسک موی آووکادو و ماست

رفع وزی مو با سرکه سیب

سرکه میزان اسیدی بودن پوست سر را متعادل می کند. منافذ باز را می بندد و چربی و آلودگی را پاک می کند. همچنین باعث جلوگیری از موخوره هم می شود.

2 قاشق سرکه را در 2 فنجان آب سرد حل کرده و کنار بگذارید. مو را با شامپو و سپس سرکه بشویید و چند دقیقه بعد با نرم کننده شست و شو دهید. این کار را هفته ای یک بار انجام دهید تا تاثیر مثبت این روش در درمان وزی مو را با چشمان خود ببینید.

درمان وزی مو با وازلین

درمان وزی مو با وازلین یکی از ساده ترین روش های ممکن است. وازلین موهای شما را صاف، نرم، لطیف و درخشان می کند. برای بهره بردن از خواص وازلین باید مقدار مناسبی از آن را با یک عدد تخم مرغ مخلوط کرده و به خوبی هم بزنید. سپس ماسک حاصل را روی موهای خود بزنید و به مدت 20 دقیقه صبر کنید. پس از گذشت این مدت زمان، می توانید موهای خود را با شامپو بشویید.

درمان وزی مو با ماسک موز

موز برای نرم کردن مو عالی است به خصوص وقتی با عسل ترکیب شده باشد، یک ترکیب نرم کننده و تقویت کننده قوی را برای درمان وزی موی سر به ارمغان می آورد. 1 عدد موز رسیده را له کرده و به آن 2 قاشق چای خوری عسل و یک سوم فنجان روغن نارگیل و بادام اضافه کنید. 20 تا 25 دقیقه این خمیر را روی مو و مغز سر بمالید سپس با آب و شامپو مو هایتان آبکشی کنید. این ماسک را می توانید هفته ای یکبار برای موهای خیلی فر استفاده کنید.

ماسک موی موز برای درمان خشکی و وزی مو

اما روش خانم های هندی برای داشتن مویی زیبا و سالم چیست؟

ماسک مو بذر پیاز و ماست

خانم های هندی برای تقویت بافت و درمان وزی مو از ماسک موی ماست و بذر پیاز که در ویدیوی زیر آموزش داده شده و ماسک موی مایونز استفاده می کنند:

ماسک مو مایونز

این ماسک تمام چیزهایی را که موهای ما برای سلامتی و زیبایی نیاز دارند، از قدرت و تغذیه گرفته تا درخشش را فراهم می‌کند. با استفاده از این ماسک به طور مکرر، رطوبت بیشتری به موها داده می‌شود و همین مشکل وز مو را کنترل می‌کند. این دستورالعمل خانگی برای موهای وز و خشک یکی از موثرترین روش‌‌های درمان وزی مو است.

آنچه برای ساختن این ماسک مقوی نیاز دارید عبارت است از : یک چهارم فنجان سس مایونز، یک سوم فنجان روغن بادام خالص و  1 یا 2 عدد تخم ‌مرغ بر اساس طول موها.

تخم ‌مرغ ، روغن بادام و سس مایونز را در یک کاسه مخلوط کنید تا ترکیبی صاف و یکدست حاصل شود.

ماسک مو مایونز

در آخر

اصلی ترین علت وزی موها کمبود رطوبت و مواد غذایی است. خوشبختانه برای رفع این مشکل شما نیاز به مراجعه به سالن های آرایشی و مراکز زیبایی ندارید و خودتان هم می توانید در خانه با رژیم غذایی مناسب و درمان های خانگی وزی مو که در این مقاله به شما آموزش داده شد، این مشکل را برطرف کنید. اگر وقت و حوصله درست کردن ماسک های خانگی را ندارید و دنبال نتیجه سریع تر هستید، می توانید از ماسک مو های آماده در فروشگاه اینترنتی میس و مستر برای درمان وزی و خشکی مو استفاده کنید.

سوالات متداول درباره دلایل و درمان وزی مو

علت وز شدن مو چیست؟

از عواملی که سبب وز شدن مو می شود :
– هنگامی که مو در معرض رطوبت قرار می گیرد
– مرتب کردن کردن مو
– خشک کردن زیاد مو در نتیجه آب و هوای خشک، صاف کردن با اتو مو و…

چرا کراتینه با این که یک روش درمانی است باعث وزی مو می شود؟

کراتین درمانی طبیعی مو با مواد طبیعی آسیبی به مو ها نمی رساند. اما روش کراتینه ای که در آرایشگاه ها با استفاده از مواد شیمیایی انجام می شود به بافت مو آسیب می رساند.

از بین روش های معرفی شده کدام روش برای درمان وزی مو موثر تر از بقیه است؟

روش درمان وزی مو با ماسک مایونزیا ماسک موی ماست و بذر پیاز

منابع:

stylecraze

elle