بهترین راه های پرپشت شدن مژه و ابرو

یکی از معیارهای زیبایی چهره افراد، ابروهای پرپشت و خوش حالت است که باعث دوچندان شدن جذابیت چشم‌ها می‌شود. به همین دلیل است که خیلی از افراد به دنیال پرپشت شدن مژه و ابرو خود هستند. با این حال برخی افراد از نعمت خدادادی ابروهای پرپشت محروم هستند و عده‌ای دیگر ممکن است به دلایل مختلف دچار ریزش ابرو شوند؛ به نحوی که این عضو زیبا، حالت طبیعی خود را از دست داده و برخی قسمت‌هایش خالی می‌شود. از طرف دیگر مژه‌ها قاب زیبایی برای چشم‌ها به شمار می‌روند که گیرایی صورت را افزایش داده و توجه دیگران را به سمت چهره فرد جلب می‌کنند.

با اینکه تاثیر پرپشتی مژه ها بر زیبایی کلی چهره بر کسی پوشیده نیست، اما متاسفانه بسیاری از افراد مراقبت و آب‌رسانی آن را نادیده می‌گیرند و دچار ریزش مژه می‌شوند. شاید رشد مجدد و پرپشت شدن مژه و ابرو ناممکن و سخت به نظر برسد؛ اما اگر شما هم به هر دلیلی دچار ریزش ابرو و مژه شده‌اید، خبر خوب این است که روش‌هایی برای پرپشت کردن ابرو و مژه وجود دارد که رشد آن‌ها را تحریک می‌کند. در این مقاله ابتدا به دلایل ریزش موهای این دو عضو و سپس به توضیح موثرترین راههای پرپشت شدن مژه و ابرو می‌پردازیم.

علت ریزش مژه و ابرو چیست؟

مژه و ابرو هم یک چرخه طبیعی رشد شبیه به موهای سر دارند؛ به این صورت که رشد می‌کنند، در بازه‌های زمانی خاصی می‌ریزند و دوباره رشد می‌کنند. به همین دلیل است که اغلب بعد از بیدار شدن از خواب چند تار مژه روی صورت‌تان می‌بینید. با این حال ریزش بیش از حد تارهای ابرو و مژه می‌تواند علامت بعضی مشکلات خفیف تا شدید در مکانیسم طبیعی بدن باشد. در ادامه به بررسی 5 مورد از مهم‌ترین دلایل ریزش ابرو و مژه می‌پردازیم.

دلایل ریزش مژه

استرس و فشار روانی و اختلال در پرپشت شدن ابرو و مژه

قرارگرفتن در موقعیت‌های استرس زا و افزایش اضطراب، باعث بالا رفتن سطح هورمون کورتیزول می‌شود. نوسانات این هورمون می‌تواند منجر به ریزش ابروها و مژه‌ها شود. البته این نوع ریزش فقط به مژه و ابرو محدود نیست و حتی ممکن است موهای سر شما شروع به ریزش کنند.

استفاده بیش از حد از لوازم آرایشی (ریمل مژه و ابرو)

بسیاری از مطالعات نشان داده‌اند که مصرف لوازم آرایشی بی‌کیفیت و نامرغوب می‌تواند به راحتی باعث ریزش تارموهای ابرو و مژه شود. بنابراین اولین قدم برای پرپشت شدن مژه و ابرو ها این است که در خرید محصولات آرایشی خود وسواس به خرج دهید و به خصوص ابزار آرایش چشم خود را از فروشگاه‌ها و برندهای معتبر خریداری کنید.

” حتی اگر لوازم آرایش‌تان را از بهترین برندها تهیه کرده باشید، معمولا بعد از چهار ماه تاریخ مصرف آن‌ها تمام می‌شود. مصرف لوازم آرایشی تاریخ گذشته ریزش بیشتر مژه و ابرو را تحریک می‌کند.”

اختلال کندن موی وسواسی

افرادی که به این اختلال مبتلا هستند، نیازی غیرقابل مقاومت به کشیدن و کندن موهای خود از سر، مژه‌ها و ابروها دارند و بنابراین عملی کردن راهکارهای پرپشت شدن مژه و ابرو در این افراد سخت‌تر به نظر می‌رسد. از این رو لازم است افراد مبتلا حتما به پزشک مراجعه کرده و اقدام به رفتاردرمانی و در بعضی موارد دارودرمانی کنند.

اختلال وسواس موکنی

مشکلات پوستی

مشکلات پوستی یکی از راه هایی است که از پرپشت شدن مژه و ابرو ها جلوگیری می کند. التهاب‌ها و مشکلات پوستی در نزدیکی چشم‌ها می‌تواند دلیل ریزش موهای این نواحی باشد. معمولا بیماری‌هایی مانند پسوریازیس، آکنه، اگزما و همچنین درماتیت تماسی که اغلب واکنش پوست بدن در برابر ابزار اصلاح موهای زاید است، باعث پوسته پوسته شدن و خارش این قسمت‌ها می‌شود. برای جلوگیری از ریزش بیشتر ابروهای‌تان به هیچ عنوان به طور مداوم پوست‌تان را نخارانید.

اختلالات غده تیروئید

چه کم کاری و چه پرکاری غده تیروئید می‌تواند بر ریزش ابرو و مژه موثر باشد. به ویژه افرادی که به کم کاری تیروئید مبتلا هستند، دچار خشکی پوست و به تبع آن ریزش موهای‌شان می‌شوند. البته در نظر داشته باشید که هر ریزش مویی نشانه اختلالات تیروئیدی نیست و تایید این اختلالات تنها با مراجعه به پزشک و آزمایش خون امکان پذیر است.

پرپشت شدن مژه و ابرو چقدر طول می‌کشد؟

موهای بدن انسان در دوره زمانی مشخصی رشد می‌کند و ابرو و مژه هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور متوسط 4 تا 8 هفته برای پرپشت شدن مژه و 6 تا 8 هفته برای رشد مجدد ابروها زمان لازم است. با این وجود بسیاری از افراد، به خصوص خانم‌ها، دوست دارند زودتر ابروهای‌شان پر شود یا بنا به مناسبتی مژه‌های پرپشت‌تری داشته باشند. اگر ریزش ابرو و مژه شما به دلایل بیماری‌ها و کمبودهای داخلی نباشد، برای رشد سریع آن‌ها، می‌توان از راهکارهای طبیعی استفاده کرد. راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، برای پرپشت کردن مژه و ابرو موثر هستند. همچنین به توضیح برخی از عادات درست و نادرست برای پرپشت شدن مژه و ابرو می‌پردازیم.

بهترین راهکارهای خانگی برای پرپشت کردن مژه‌ و ابرو ها چیست؟

مهم‌ترین دلیل ریزش مژه‌ها دهیدراته شدن آن‌هاست. بنابراین لازم است همانطور که از پوست و موهای خود مراقبت می‌کنید، مژه‌های‌تان را هم آبرسانی کنید. این کار باعث می‌شود تار مژه‌های شما ضخیم‌تر شود و بنابراین به پرپشت شدن مژه ها کمک بسیاری می‌کند؛ حتی اگر با مژه‌های پرپشتی به دنیا نیامده باشید، استفاده از این مواد طبیعی برای پرپشت کردن مژه ها موثر خواهند بود. البته توجه داشته باشید که قبل از استفاده از این مواد، باید کاملا صورت و چشم‌های‌تان را بشویید تا عاری از هرگونه مواد آرایشی باشند.

  1. وازلین یک راه کم هزینه برای پرپشت شدن مژه

یک روش پرپشت کردن مژه استفاده از محصولاتی است که از ژله نفتی تهیه شده‌اند مانند وازلین. این محصولات مانند یک لایه محافظ عمل کرده و رطوبت طبیعی مژه‌ها را حفظ می‌کنند. باور اشتباهی که بین عموم بسیار رواج دارد این است که وازلین باعث می‌شود مژه‌ و ابرو مجددا رشد کنند، اما در نظر داشته باشید که وازلین صرفا مژه‌ها را آبرسانی کرده و از ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند و تاثیری بر تحریک رشد آن ندارد. برای پرپشت شدن مژه هر شب قبل از خواب مقداری وازلین به ریشه آن‌ها بزنید و صبح صورت‌تان را با آب گرم بشویید.

وازلین برای پرپشت شدن مژه

  1. روغن زیتون یا روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از پرکاربردترین روغن‌ها در صنعت لوازم آرایشی است؛ جرا که رطوبت فوق العاده‌ای به پوست و مو می‌بخشد و آن‌ها را تقویت می‌کند. علاوه بر آن روغن زیتون هم تحت عنوان مادر روغن‌های مفید برای پوست و مو شناخته می‌شود که باخاصیت ضخیم کردن تارهای مو، به پرپشت شدن مژه ها کمک می‌کند. برای پرپشتی مژه با این مواد، یک گوش پاک کن را به چند قطره روغن موردنظر آغشته کنید و روی مژه‌های‌تان بمالید. سپس بعد از حدود 8-5 دقیقه، صورت‌تان را بشویید. این کار را روزی یک بار به مدت 2-1 هفته انجام دهید تا شاهد تغییرات قابل توجهی در ضخامت و پرپشتی مژه‌های‌تان باشید.

“برای پرپشت شدن ابرو و مژه می‌توانید روغن نارگیل را با نسبت 1:1 با آبلیمو مخلوط کنید. شب قبل از خواب پوست را کاملا تمیز کرده و با یک گوش پاک کن آن را روی ابروها و مژه‌های خود بمالید.”

روغن نارگیل برای پرپشت شدن مژه

  1. روغن کرچک راهی موثر برای پرپشت شدن مژه

روغن کرچک محرکی قوی برای رشد فولیکول مو است و همچنین عفونت‌های احتمالی را که باعث ریزش مژه می‌شوند، از بین می‌برد. به منظور استفاده از این روغن طبیعی برای پرپشت شدن مژه ها، یک گوش پاک کن یا براش تمیزی را به آن آغشته کرده و قبل از خواب، به مژه‌های‌تان بزنید. صبح روز بعد مژه‌ها را با آب ولرم خوب بشویید. برای اینکه پرشدن مژه سریع‎‌تر اتفاق بیفتد و نتیجه بهتری کسب کنید، می‌توانید روغن کرچک را با ژل آلوئه ورا و ویتامین E مخلوط کنید. به این منظور 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک را با یک قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و دو عدد ویتامین E (دو کپسول ویتامین E باز شده) مخلوط کنید. ترکیب حاصل را در شیشه تمیزی نگهداری کرده و هر شب قبل از خواب ابروها و مژه‌های‌تان را به آن آغشته کنید. این کار به پرپشت شدن مژه و ابرو کمک بسیاری می‌کند.

روغن کرچک برای پرپشت شدن مژه

  1. روغن بادام

اگر اهل استفاده از ماسک‌های طبیعی و خانگی باشید، حتما با خواص فوق العاده روغن بادام برای سلامت پوست و مو آشنایی دارید. این روغن حاوی مواد مغذی برای پوست و فولیکول‌های مو است و رشد آن‌ها را تحریک می‌کند. البته توجه داشته باشید که دو نوع روغن بادام تلخ و شیرین وجود دارد که هر کدام کاربرد متفاوتی دارند. برای پوست از روغن بادام شیرین و برای مو و مژه و ابرو از روغن بادام تلخ استفاده کنید. می‌توانید به روغن بادام عسل هم بیافزایید و شاهد تغییرات چشمگیری در پرپشت شدن مژه ها و بلندتر شدن آن‌ها بعد از سه روز باشید. این مخلوط را طبق دستورالعمل ویدیوی زیر ساخته و مصرف کنید.

  1. تخم مرغ

تخم مرغ سرشار از پروتئین‌هایی است که باعث بلندتر شدن و پرپشت شدن مژه ها می‌شود. علاوه بر این تخم مرغ حاوی بیوتین و ویتامین‌های B است که نقش اساسی در بهبود کلی بافت مژه‌ها دارند. برای ساخت ماسک تخم مرغ، کافی است یک سفیده تخم مرغ خام را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا ترکیب حاصل، بافت یکدست و کرمی داشته باشد. سپس با یک گوش پاک کن مقداری از آن را روی مژه‌های‌تان بزنید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. بعد از این مدت زمان، مژ‌ه‌ها را با آب سرد بشوید. این کار را 3 بار در هفته به مدت چند ماه انجام دهید.

تخم مرغ برای پرپشت شدن مژه

  1. چای سبز یک راه قدیمی برای پرپشت شدن مژه

یکی از راه های پرپشت شدن مژه به خصوص برای کسانی که مژ‌ه‌های نازکی دارند، استفاده از چای سبز است. در واقع فلاوونوئیدهای موجود در چای سبز، رشد مژه را تقویت می‌کنند. برای استفاده از چای سبز روی مژه‌ها، مقداری چای سبز را دم کنید و اجازه دهید خنک شود. سپس تکه‌ای پنبه را به چای سبز آغشته کنید و روی مژه‌ها، از ریشه تا انتهای آن، بمالید. این کار را به آرامی انجام دهید تا چای وارد چشم‌های‌تان نشود. اجازه دهید 15 دقیقه بماند و سپس بشویید. این کار را هفته‌ای دو بار به مدت 3 ماه تکرار کنید.

چای سبز برای پرپشت شدن مژه

  1. پوست لیموترش

پوست لیموترش غنی از ویتامین C و B، اسید فولیک و دیگر مواد مغذی است که رشد مژه‌ها را تحریک می‌کند. برای تقویت مژه و ابرو به این روش، پوست لیموترش را خشک و پودر کنید. سپس یک قاشق غذاخوری از آن را با روغن زیتون یا کرچک مخلوط کنید. شب‌ها قبل از خواب با یک فرچه ریمل تمیز این ترکیب را به مژه‌ها بمالید و صبح با آب گرم بشویید. این کار را چند ماه تکرار کنید تا مژه‌های‌تان پرپشت شوند.

چگونه ابروها و مژهها را پرپشت کنیم؟

همان طور که گفتیم، یک راه پر شدن ابرو و مژه و سرعت بخشیدن به رشدشان، مرطوب کردن و آبرسانی آن‌هاست. تمام مواد طبیعی که برای پرپشت شدن مژه ذکر شد، برای رشد ابرو هم مناسب هستند. علاوه بر آن، سرم رشد ابرو می‌تواند به رشد و پرپشتی ابروها کمک کند. در واقع سرم‌ها و تقویت‌کننده‌های رشد ابرو حاوی ویتامین‌ها و پپتیدهایی هستند که رشد ابرو را تحریک می‌کنند و معمولا بعد از یک دوره مصرف، نتایج فوق العاده‌ای رقم می‌زنند.

سرم احیا کننده ابرو سریتا

” یکی از محصولات تخصصی برای تقویت و پرپشتی ابروها، سرم احیا کننده ابرو سریتا است. فرمولاسیون ساخت این محصول به گونه‌ای است که موجب بالا بردن استحکام، ضخامت و رویش مجدد ابروها می‌شود. شما می‌توانید این سرم تقویت کننده ابرو را از فروشگاه اینترنتی میس و مستر تهیه کنید.”

به هیچ عنوان چشم‌های خود را نمالید

یکی از عادات غلط که به مژه‌ها آسیب می‌رساند و پرپشت شدن آن‌ها را به تعویق می‌اندازد، مالیدن چشم‌هاست. با این کار مژه‌های شما از ریشه کنده می‌شوند و جایگزین شدن آن‌ها مدت زمان زیادی طول می‌کشد. توجه داشته باشید که کشیدن مژه‌ها هم می‌تواند باعث ریزش آن‌ها شود. بنابراین به خصوص هنگام پاک کردن آرایش‌تان مراقب باشید تار موهای مژه و ابرو کنده نشوند و با ملایمت با آن‌ها برخورد کنید.

روزانه ابرو و مژه را شانه کنید

یکی دیگر از راه‌های پرپشت شدن مژه و ابرو شانه زدن آن‌هاست. در حقیقت این کار رشد آن‌ها را تحریک می‌کند. یک برس تمیز تهیه کنید و روزانه به آرامی آن‌ها را شانه بزنید. همچنین برای اینکه ابروهای‌تان پرپشت شوند، حداقل به مدت 12 هفته دست به آن‌ها نزنید و از برداشتن آن‌ها با موچین، بند، اپیلاسیون یا سایر ابزار اصلاح خودداری کنید. در این حین شانه زدن ابروها علاوه بر تحریک رشد موی ابرو، باعث می‌شود که به هم ریخته به نظر نرسند.

شانه ابرو و مژه برای پرپشت شدن مژه و ابرو

سه بار در هفته از لایه بردار استفاده کنید

لایه برداری ناحیه ابروهای شما، فولیکول‌ها را تحریک کرده و به رشد آن‌ها کمک می‌کند. برای این کار می‌توانید یک اسکراب صورت بخرید یا خودتان درست کنید که در مقاله دیگری به طرز تهیه آن‌ها می‌پردازیم. بعد از شستشوی ابروها، اسکراب مورد نظرتان را بر روی ابروها و پوست دور آن‌ها استفاده کنید. انگشت‌ها را به صورت حلقه‌ای روی ابروها ماساژ دهید. سپس کاملا آبکشی کنید.

غذاهایی را مصرف کنید که به رشد مو کمک می‌کنند

یک روش پرپشت شدن مژه و ابرو، مصرف غذاهایی است که رشد مو را تحریک می‌کنند. به طور کلی غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا3، ویتامین E و A و لاکتیک اسید هستند، به رشد مو کمک می‌کنند. بنابراین سعی کنید این نوع غذاها را وارد رژیم غذایی خود کنید.

  • ماهی سالمون، گردو، کلم بروکلی، اسفناج و کلم پیچ دارای اسیدهای چرب امگا3 هستند.
  • هویج، سیب زمینی شیرین، کلم پیچ و اسفناج سرشار از ویتامین A هستند.
  • بادام، آووکادو، گوجه فرنگی، زیتون و کلم بروکلی مقادیر زیادی ویتامین E دارند.

غذاهای حاوی ویتامین ای برای پرپشت شدن مژه

غذاهای غنی از بیوتین مصرف کنید

ویتامین B یا بیوتین محرک فوق العاده‌ای برای رشد موهاست. بنابراین لازم است غذاهای غنی از بیوتین مصرف کنید یا حداقل مکمل‌های بیوتین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید. بزرگسالان باید 30-25 میکروگرم ویتامین ب در روز مصرف کنند. بعضی مواد غنی از بیوتین عبارتند از:

  • تخم مرغ: 8 میکروگرم به ازای هر تخم مرغ
  • ماست: 4 میکروگرم به ازای هر لیوان (240 میلی‌لیتر)
  • ماهی سالمون: 5-4 میکروگرم به ازای هر اونس (110 گرم)
  • بادام: 14 میکروگرم به ازای 0.25 لیوان (59 میلی‌لیتر)

 

استرس خود را کاهش دهید

یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین راه های پرپشت شدن مژه و ابرو و قطع ریزش آن‌ها، کاهش استرس است. استرس عامل بسیاری از عوارض جانبی است که در بدن شما رخ می‌دهد؛ مانند رشد آهسته موها. اگر تحت شرایط استرس‌زایی هستید، فکری کنید و اضطراب را از خودتان دور کنید. اگر استرس شما بیش از حد و خارج از کنترل شماست، با یک روان درمانگر مشورت کنید. بعضی راهکارها برای مدیریت و کاهش استرس عبارتند از: مدیتیشن، یوگا، ماساژدرمانی، صحبت با یک دوست و پیاده روی.

سوالات متداول در زمینه پرپشت و تقویت کردن مژه

 
چرا مژه ها سفید میشوند؟

بیشترین دلیل آن به ژنتیک شما برمی‌گردد. علاوه بر این کم‌خونی، کمبود ویتامین B12 و کمبود مس هم می‌تواند باعث سفیدی مو در قسمتی از بدن شما مانند مژه‌ها شود. تقریبا هیچ راهی غیر از استفاده از لوازم آرایشی مانند ریمل وجود ندارد که مژه‌های سفید شده به رنگ طبیعی خود برگردند. اما اگر چند تار مژه شما سفید شده، می‌توانید با مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین‌های گروه B هستند و همچنین سبوس برنج تا حد زیادی از سفیدتر شدن موهای‌تان جلوگیری کنید.

چرا مژه هام میریزه؟

ریزش مژه تا حدی طبیعی و مربوط به چرخه رویش مو در بدن است؛ اما اگر ریزش بیش از حد مژه دارید، این اتفاق ممکن است به دلیل التهاب‌ها و عفونت‌ها، برخی تومورهای لبه پلک، بیماری‌های داخلی و کمبود مواد مغذی و شایع‌تر از همه میزان استرس‌های وارده به فرد و عوارض جانبی برخی داروها باشد. در این مقاله میس و مستر مهم‎‌ترین دلایل ریزش ابرو و مژه را ذکر کرده‌ایم.

چیکار کنم مژه هام پرپشت بشه؟

بهترین راه پرپشت شدن مژه استفاده از مواد و درمان‌های طبیعی است که به راحتی در دسترس شما هستند. اثربخش‌ترین مواد طبیعی را در این مقاله معرفی کردیم؛ با این حال توجه داشته باشید که رمز موفقیت در درمان‌های خانگی استفاده و مصرف مداوم آن‌هاست و باید این درمان‌ها را در طول یک یا دو ماه به طور مرتب انجام دهید تا پرپشتی مژه های‌تان به حد مطلوبی برسد.

 

منبع:

youtube

bhg

bebeautiful