راهنمای کامل تقویت مژه و ابرو

تقویت مژه و ابرو یکی از دغدغه های اصلی برخی از خانم ها و آقایان است. ابرو و مژه دو عضو مهم برای حفاظت چشم هستند که بر زیبایی و جذابیت کلی چهره افراد، در همه سنین و با هر جنسیتی، تاثیر بسیار زیادی دارند. برخی افراد به صورت مادرزادی از نعمت ابرو و مژه‌های پرپشت برخوردارند و برخی دیگر به دلایل ژنتیکی و ارثی مژه و ابروهای کم پشت‌تر و با تارهای نازک‌تری دارند. با این حال شما جزو هر کدام از این افراد که باشید، ممکن است در دوره‌ای کوتاه یا طولانی مدت دچار ریزش ابرو و مژه‌های خود شوید و به فکر تقویت مژه و ابرو بیفتید . با اینکه تعداد مبتلایان به این مشکل کم نیست و مطالعات نشان داده سالانه حداقل 4 میلیون نفر دچار ریزش ابرو و مژه می‌شوند، اکثر افراد مبتلا، این مشکل خود را جدی تلقی نمی‌کنند و لااقل به اندازه وقتی که برای درمان ریزش موهای سر خود می‌گذارند، برای تقویت مژه و ابرو خود اهمیتی قائل نیستند.

علت این امر می‌تواند به باور افراد در مورد ارثی بودن ریزش ابرو و مژه برگردد؛ که در نتیجه این باور فکر می‌کنند نمی‌توان برای درمان آن و تقویت مژه و ابرو کاری انجام داد. اما واقعیت چیز دیگری است و ریزش مژه و ابرو دلایل بسیاری دارد که ارثی بودن آن تنها یک مورد با احتمال پایین در بین دیگر عوامل تاثیرگذار است؛ تا آنجا که به عقیده متخصصان این حوزه، موهای ابرو و مژه مانند موهای سر نیست که به هورمون‌ها و ژنتیک وابستگی زیادی داشته باشد. مهم‌ترین دلیل این اتفاق در بین جوانان، عادات نادرست غذایی و استرس است. ریزش ابرو و مژه در بین میانسالان و افراد مسن‌تر هم می‌تواند متاثر از عوارض جانبی مصرف برخی داروها و یا استعمال دخانیات باشد.

به هر حال در هر سن و سالی که باشید، باید تقویت مژه و ابرو جدی گرفت و مانع خالی‌تر شدن ابرو و مژه‌ها شد. البته ناگفته نماند که مژه و ابرو هم مانند موهای سر یک دوره چرخه رشد دارند و به طور طبیعی می‌ریزند اما اگر این ریزش بیش از اندازه بود، باید علت را شناسایی و درمان کرد. در این مقاله ابتدا به توضیح تمام علت‌های ریزش ابرو و مژه و سپس بهترین و جامع‌ترین راهکارها برای تقویت مژه و ابرو می‌پردازیم.

علت ریزش ابرو و مژه چیست؟

همان طور که در بخش مقدمه درباره تقویت مژه و ابرو اشاره‌ای داشتیم، ابرو و مژه هم مانند موهای سر یک چرخه طبیعی رشد دارند؛ به این صورت که رشد می‌کنند، در بازه‌های زمانی و فصول خاصی می‌ریزند و مجددا رشد خود را ادامه می‌دهند. به همین دلیل است که اغلب بعد از بیدار شدن از خواب چند تار مژه و ابرو روی صورت‌تان می‌بینید.

با این حال ریزش بیش از حد تار موهای ابرو و مژه و تقویت مژه و ابرو نباید دست کم گرفته شوند؛ چرا که این مشکل می‌تواند علامت بعضی مشکلات خفیف تا شدید در مکانیسم طبیعی بدن و بیماری‌ها و یا متاثر از عوامل دیگری مانند افزایش سن، استرس، عادات غذایی ناسالم و برخی عوامل فیزیکی باشد. توجه داشته باشید که اولین قدم برای تقویت مژه و ابرو، شناخت دلیل ریزش آن و سپس اقدام به درمان قطعی ریزش ابرو و مژه است. از این رو در این قسمت به توضیح تمام علت‌های ریزش ابرو و مژه می‌پردازیم.

راهکارهای درمانی

  1. ریزش مژه در اثر افزایش سن

با بالاتر رفتن سن افراد، ریزش موهای سر، مژه و ابرو هم شدیدتر می‌شود. در واقع هر چه سن فرد بیشتر می‌شود، کم کم تمام موهای بدن شروع به کم پشت شدن و تغییر رنگ می‌کنند. موهای مژه و ابرو هم از این قاعده مستثنی نیستند و با افزایش سن دچار ریزش بیشتری می‌شوند و از طرفی رشد کندتری دارند. تنها موردی که می‌تواند شما را از این ریزش وحشتناک در سنین بالاتر نجات دهد و منجر به تقویت مژه و ابرو شود، اصلاح یک سری عادات نادرست و استفاده از ابزار مناسب برای برداشتن ابرو و همچنین افزودن مواد مغذی به رژیم غذایی از سن جوانی است.

بنابراین برای تقویت مژه و ابرو اگر می‌خواهید همیشه ابروهای زیبا و پرپشتی داشته باشید، لازم است مراقبت از این دو عضو و به تبع آن تقویت مژه و ابرو را از همین امروز شروع کنید و تمام عواملی را که باعث ریزش آن‌ها به مرور زمان خواهند شد، حذف کنید. استرس و اضطراب، تغذیه ناسالم و عوامل فیزیکی و عادات نادرست از جمله مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار در ریزش ابرو در سنین بالاتر هستند که به راحتی می‌توان آن‌ها را اصلاح یا حذف نمود.

  1. تاثیر استرس در ریزش مژه و ابرو

قرار گرفتن در شرایط استرس‌زای روانی، باعث تغییر متابولیسم طبیعی بدن شده و به تبع آن سطح هورمون‌هایی مانند کورتیزول دچار نوسان می‌شود. نوسانات هورمون کورتیزول تاثیر زیادی بر ریزش موهای سر، ابرو و مژه دارند و از این رو اضطراب مهم‌ترین عامل در تشدید ریزش کوتاه مدت ابرو و مژه (و نه علت اصلی ریزش مو) به شمار می‌رود. بنابراین یکی از موثرترین راه‌ها برای تقویت مژه و ابرو و کاهش ریزش آن، این است که از دوران جوانی با روش‌هایی مانند ورزش، یوگا، ماساژدرمانی، پیاده روی و حتی مراجعه به روان درمانگر استرس و اضطراب را از خود دور کنید.

علاوه بر اضطراب روانی، استرس‌های فیزیکی هم مانند جراحی و بارداری، زایمان یا سقط جنین می‌تواند به ریزش مژه و ابرو منجر شود؛ به عنوان مثال تلوژن افلوویوم، نوعی ریزش موی موقت است که در پی همین استرس‌ها رخ می‌دهد. اگر عوامل استرس‌زایی که در معرض آن قرار دارید خیلی شدید باشند، دچار مشکلات متعدد و اختلالات جدی‌تری خواهید شد که در بخش بیماری‌ها به آن اشاره می‌کنیم.

  1. تغذیه ناسالم و کمبود مواد مغذی

یکی از عوامل بسیار تاثیرگذار در تقویت مژه و ابرو و ضخیم‌تر شدن تار موهای آن‌، این است که بدن شما تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را به طور مرتب و به مقدار مورد نیاز دریافت کند. تغذیه نامناسب، عدم تامین ضروریات بدن و مصرف بیش از حد فست فودها علاوه بر اینکه باعث تضعیف ریشه موهای‌تان می‌شود، ریزش ابرو و مژه را در دوران سالمندی تشدید خواهد کرد. بنابراین برای تقویت مژه و ابرو های‌ خود، باید اختلالات تغذیه‌ای‌تان مانند بی اشتهایی عصبی، پرخوری عصبی و… را جدی بگیرید و حتما به فکر درمان آن باشید.

همچنین برای تقویت مژه و ابرو به طور مرتب سطح ویتامین‌های بدن‌تان را بررسی کنید و در صورت لزوم مکمل‌هایی برای جبران کمبود احتمالی (زیر نظر پزشک) مصرف کنید. البته در مصرف این مکمل‌ها هم نباید زیاده روی کرد؛ چرا که به عنوان مثال مصرف بیش از حد مکمل‌های حاوی ویتامین A می‌تواند ریزش موها را تشدید کند. علاوه بر ویتامین‌ها، کمبود پروتئین، کمبود بیوتین و کمبود آهن هم می‌توانند باعث ریزش ابرو و مژه شوند. در بخش راهکارهای تقویت ابرو و مژه این مقاله، مهم‌ترین مواد غذایی را که برای رفع ریزش و تقویت مژه و ابرو باید در برنامه غذایی شما گنجانده شوند، ذکر کرده‌ایم.

  1. بلد نبودن ترفندهای اصلاح ابرو و عوامل فیزیکی

برخی متخصصان پوست و مو بر این باورند که برداشتن مکرر ابروها با موچین یا اپیلاسیون با وکس و شمع باعث ریزش موی این قسمت می‌شود. وقتی مو از ریشه کنده شود، باید بیش از حد معمول صبر کنید تا مجددا رشد کند و حتی این مدت زمان ممکن است تا دو هفته طول بکشد. اما نگرانی برداشتن ابروها با موچین به همین جا ختم نمی‌شود و ممکن است مشکل جدی‌تری ایجاد کند. گاهی اوقات در اثر اصلاح نادرست ابروها با موچین و همچنین بلد نبودن طریقه قیچی زدن ابرو، فقط ساقه مو جدا نمی‌شود و در ریشه مو هم یک خونریزی میکروسکوپی روی می‌دهد.

این خونریزی باعث فیبروز شدن یا اصطلاحا مردن ریشه مو شده و در این صورت دیگر موها در نمی‌آیند. به همین علت است که اکثر خانم‌ها پس از چندین سال بعد از برداشتن ابروها با موچین، دچار کم پشتی ابروها می‌شوند. بهترین کار برای تقویت مژه و ابرو این است که از تیغ و قیچی برای اصلاح ابروهای خود استفاده کنید و به جای کندن از ریشه، آن‌ها را بتراشید؛ این کار پرپشت بودن ابروهای‌تان را تا میانسالی و سالمندی تضمین می‌کند. با این وجود اگر باز هم تمایل به استفاده از موچین برای اصلاح ابروهای‌تان دارید، اطمینان حاصل کنید که بیش از حد آن‌ها را برنمی‌دارید و اصول و قواعد آن را به درستی رعایت می‌کنید.

علاوه بر این، آرایش ابرو و مژه با لوازم آرایشی نامرغوب و بی‌کیفیت یکی از علت‌های ریزش ابرو و مژه به شمار می‌رود. درواقع هرچه راهکارهای مختلف را برای تقویت مژه و ابرو های خود به کار گیرید و در عین حال از لوازم آرایشی بی‌کیفیت استفاده کنید، هیچ تاثیری بر کاهش ریزش نخواهند داشت. به همین دلیل برای تقویت مژه و ابرو حتما در انتخاب و خرید لوازم آرایشی خود، به خصوص ابزاری که برای آرایش چشم هستند، دقت و وسواس زیادی به خرج دهید و حتما از فروشگاه‌های معتبر تهیه کنید. با این حال حتی اگر لوازم آرایشی شما از باکیفیت‌ترین‌ها باشند، لازم است چند نکته را برای جلوگیری از ریزش ابرو و مژه خود و در نتیجه تقویت ابرو و مژه رعایت کنید:

  • به هیچ عنوان مداد ابرو را با فشار به ابروهای خود نکشید. این کار باعث کم پشت شدن ابروها می‌شود.
  • استفاده روزانه از مداد ابرو، فر مژه، مژه مصنوعی، ریمل ضدآب و اکستنشن مداوم مژه‌ها می‌تواند به ریشه موهای ابرو و مژه شما آسیب بزند.
  • اگر شب‌ها قبل از خوابیدن آرایش خود را پاک نکنید، به احتمال زیاد ریزش مژه و ابروی شما شدیدتر خواهد شد.
  • از تاتوکردن و خالکوبی ابروها خودداری کنید؛ زیرا این کار جای پیاز مو را تنگ کرده و با ایجاد واکنش‌های آلرژیک سبب ریزش موهای ابرو می‌شود.

به طور کلی عوامل فیزیکی می‌توانند باعث ریزش ابروها و مژه شما و توقف تقویت مژه و ابرو شوند. در واقع ریزش ابرو به علت تاتو از آنجا ناشی می‌شود که هر ضربه‌ای که در اثر خالکوبی یا تاتوی ابروها به این ناحیه وارد شود، به ریشه موها تاثیر می‌گذارد و التهابات ناشی از این ضربات، باعث ریزش ابرو می‌شوند. بر همین اساس هرگونه ضربه فیزیکی، سوختگی، حرارت، تصادف و عوامل الکتریکی که منجر به زخم و خراشیدگی ابروها شود، ریزش موهای این ناحیه را به دنبال دارد و حتی ممکن است در اثر آن فولیکول‌های مو برای همیشه از بین بروند.

  1. لزوم تقویت ابرو و مژه بعد از شیمی درمانی

ریزش ابرو و مژه می‌تواند یکی از عوارض جانبی مصرف برخی داروها باشد. برای مثال اغلب داروهایی که برای درمان اختلالات هورمونی تجویز می‌شوند، مانند قرص‌های ضدبارداری، تستوسترون و استروئیدهای آنابولیزان می‌توانند باعث ریزش مو، ابرو و حتی در برخی موارد ریزش مژه‌های شما شوند و شما را به تقویت مژه و ابرو وادار کنند.  بنابراین اگر دچار ریزش ابرو شده‌اید، حتما داروهای مصرفی خود را از لیست زیر چک کرده و در صورت مصرف هرکدام از آن‌ها، با پزشک خود برای کاهش عوارض جانبی دارو مشورت کنید.

البته ناگفته نماند که مصرف این داروها لزوما در همه افراد، منجر به ریزش ابرو و مژه و موهای سر نمی‌شود. بنابراین اکیدا از قطع خودسرانه داروهای خود بدون مشورت با پزشک و صرفا برای تقویت مژه و ابرو خودداری کنید. داروهایی که ممکن است باعث ریزش ابرو و مژه شوند، عبارتند از:

  • داروهای ضدالتهاب مانند ناپروکسن، ایندومتاسین و سولینداک
  • داروهای کاهش وزن مانند داروهای کاهش وزن مانند سیبوترامین، متفورمین، اورلیستات ( زنیکال یا ونوستات )، ریمونابانت ( آکومپلیا )، اگزنتاید و پرامیلاتید
  • داروهای روان درمانی و روان پزشکی مانند لیتیوم، هالدول، فلوکسیتین، آمی تریپتلین، ایمی پرامین و دوگزپین
  • داروهای ضدفشار خون مانند پروپرانولول، آتنولول، کلومیدین و کاپتوپریل
  • مصرف بیش از اندازه مشتقات ویتامین A مانند روآکوتان که برای درمان مشکلات پوستی و آکنه تجویز می‌شوند.

علاوه بر این لیست، یکی از مهم‌ترین و مشهودترین عوارض جانبی داروهایی که برای بیماران سرطانی تجویز می‌شود، ریزش ابرو و موهای قسمت‌های دیگر بدن است. داروهای شیمی درمانی و رادیوتراپی سبب تورم‌های چشمی و ریزش ابرو و مژه فرد می‌شوند. همچنین برای برخی بیماران سرطانی داروهای ضدتشنج مانند فنى توئین، فنوباربیتال و والپروات تجویز می‌شود که این داروها هم ریزش مو و ابرو را تشدید می‌کنند. تقویت مژه و ابرو در اثر این ریزش‌ها راهکار خاصی ندارد و معمولا مو و ابروها با به پایان رسیدن دوره درمان مجددا رشد می‌کنند.

  1. حساسیت و بیماری‌ها

یکی دیگر از دلایل ریزش ابرو و مژه، حساسیت و آلرژی است که در هر سنی می‌تواند ایجاد شود. این حساسیت می‌تواند در اثر مصرف لوازم آرایشی دیگران و یا استفاده بیش از چهار ماه از یک ماده آرایشی (به عبارت دیگر بیشتر از تاریخ مصرف آن) به وجود آید. در واقع از آنجایی که لوازم آرایشی حاوی مقادیر بالای مواد شیمیایی هستند، استفاده مکرر از آن‌ها می‌تواند به ریزش ابرو و مژه‌ها و حتی مشکلات پوستی دیگری که خود باعث ریزش می‌شوند، منجر شود.

به عنوان مثال یکی از واکنش‌های آلرژیک، ایجاد التهاب و ورم پلک است که در اثر تماس برخی مواد موجود در ریمل با پوست اطراف چشم به وجود می‌آید و در این حالت مژه‌ها راحت‌تر از معمول کنده می‌شوند. در برخی موارد هم آلرژی به صورت ایجاد اگزما و خارش خود را نشان می‌دهد که در نهایت باعث ریزش مژه و ابرو خواهد شد.

التهاب پلک

علاوه بر آلرژی، انواع عفونت‌ها و بیماری‌های پوستی هم می‌تواند دلیل ریزش ابرو و مژه باشد. در حقیقت انواع عفونت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی روی فولیکول و یا ساقه مو تاثیر می‌گذارند و باعث ریزش موهای ابرو و مژه می‌شوند. اختلالات پوستی مانند اگزما، اسکلروز، پسوریازیس، آتوپیک و … هم می‌تواند از دلایل ریزش این دو عضو باشد. حتی در مواردی دیده شده زوائد پوستی در ناحیه ابرو مانند خال (حتی اگر چندان بدخیم هم نباشد) موجب ریزش قسمت‌هایی از موی ابرو می‌شود. همچنین سرطان‌های پوستی مانند BCC و SCC یا سارکوم کاپوزی باعث ریزش ابرو می‌شوند. به هر حال توجه داشته باشید که تشخیص قطعی این موارد و بیماری‌ها و تقویت مژه و ابرو تنها با مراجعه به پزشک امکان پذیر است.

همان طور که گفتیم گاهی یک عامل استرس‌زای شدید می‌تواند مشکلات جدی‌تری به وجود آورد. یکی از این مشکلات جدی، ریزش موی سکه‌ای و یا آلوپسی آره‌آتا است که در آن، قسمت‌هایی از موهای ریش و سبیل، و همچنین ابرو و مژه به طور سکه‌ای می‌ریزد. این نوع ریزش یک بیماری خودایمنی است و تنها 1 درصد افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهد. با این وجود اگر شاهد ریزش موی سکه‌ای خود بودید، تقویت مژه و ابرو را جدی تلقی کرده و حتما به پزشک مراجعه کنید؛ چرا که تشدید استرس می‌تواند منجر به بیماری‌های دیگری شده و کنترل ریزش ابرو و مژه‌های‌تان از دست شما خارج شود.

به عنوان مثال گاهی آن قدر استرس شدید می‌شود که فرد به طور ناخودآگاه موهای ابرو، سر و یا هر قسمت از بدن را دستکاری می‌کند و از ریشه درمی‌آورد. این کار که ناشی از یک بیماری روانی تحت عنوان تریکوتیلومانیاست، باعث از بین رفتن فولیکول‌های مو می‌شود و فرد مبتلا باید تحت درمان با داروهای روانپزشکی قرار گیرد.

درمان ریزش ابرو و مژه چقدر طول می‌کشد؟

موهای بدن انسان در دوره زمانی مشخصی رشد می‌کند و رشد مجدد ابرو و مژه هم از این قاعده مستثنی نیست. به طور متوسط 4 تا 8 هفته برای پرپشت شدن مژه و 6 تا 8 هفته برای رشد مجدد ابروها زمان لازم است. با این وجود بسیاری از افراد، به خصوص خانم‌ها، دوست دارند زودتر ابروهای‌شان پر شود و یا بنا به مناسبتی مژه‌های پرپشت‌تری داشته باشند. اگر ریزش ابرو و مژه شما به دلایل بیماری‌ها و کمبودهای داخلی نباشد، برای تقویت مژه و ابرو، می‌توان از راهکارهای طبیعی استفاده کرد. راهکارهایی که در ادامه معرفی می‌کنیم، برای پرپشت کردن مژه و ابرو موثر هستند. قبل از آن به توضیح برخی عادات درست و نادرست برای پرپشت شدن مژه و ابرو می‌پردازیم.

ریزش مو سکه ای ابرو

آیا مژه رشد میکند؟

خبر خوب اینکه مژه‌ها هم درست مانند موهای شما، چرخه رشد دارند و اگر دلیل ریزش آن‌ها، مشکلات و بیماری‌های داخلی نباشد می‌توان رشدشان را تحریک کرد. 

برای تقویت ابرو و مژه چه باید کرد؟

بعد از اینکه دلیل ریزش ابرو و مژه‌های خود را تشخیص دادید، نوبت به درمان آن و تقویت ابرو و مژه می‌رسد. اولین قدم برای تقویت مژه و ابرو، این است که یک سری عادات اشتباه را کنار بگذارید و کارهایی برای تحریک رشد موهای این دو عضو انجام دهید. راهکارهای تقویت مژه و ابرو که در ادامه توضیح داده‌ایم، به سادگی هر چه تمام‌تر، کمک می‌کنند تا حدی ریزش ابروها و مژه‌های‌تان کم شود. برای اینکه نتیجه بهتری بگیرید پیشنهاد می‌کنیم به همراه این ترفندها، راهکارهای خانگی تقویت ابرو و مژه را هم امتحان کنید و از نتایج شگفت انگیز آن‌ها لذت ببرید.

شانه زدن ابرو و مژه 

یکی از ساده‌ترین و در عین حال موثرترین روش‌ها برای تقویت مژه و ابرو این است که به طور روزانه آن‌ها را شانه بزنید. شانه زدن ابروها باعث می‌شود رشد آن‌ها تحریک شود و همچنین به هم ریخته به نظر نرسند؛ چرا که بهتر است برای تحریک رشد ابروها، حداقل به مدت 12 هفته دست به ابروهای‌تان نزنید و از اصلاح آن‌ها با موچین، بند و یا اپیلاسیون و به طور کلی ابزاری که موها را از ریشه درمی‌آورند، خودداری کنید. در این مدت برای پوشاندن موهای زائد دور ابرو می‌توانید از کانسیلر استفاده کنید.

علاوه بر ابرو، تجربه برخی افراد ثابت کرده که شانه زدن مژه‌ها هم می‌تواند معجزه کند. این کار ذرات خاک و گرد و غباری را که از رشد سالم مژه جلوگیری می‌کند، از بین می‌برد و همچنین به گردش خون سرعت می‌بخشد. با تسریع گردش خون، مواد مغذی بیشتری به فولیکول مژه‌ها رسیده و بنابراین ضخامت تار موهای مژه بیشتر خواهد شد. به این منظور مژه‌ها را از ریشه تا انتها با برس مخصوص، دوبار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه، شانه کنید.

شانه ابرو و مژه

تقویت مژه و ابرو با ماساژ

مانند آنچه برای شانه زدن برای تقویت مژه و ابرو گفتیم، ماساژ هم گردش خون را بهبود بخشیده و به رشد ابرو و مژه کمک می‌کند. با ماساژ دادن، مواد مغذی بیشتری به فولیکول‌های موهای این قسمت می‌رسد و باعث می‌شود بیشتر و بهتر رشد کنند. برای ماساژ پلک و یا ابروها به منظور تقویت مژه و ابرو می‌توانید از انواع روغن‌های طبیعی که در بخش راهکارهای خانگی آورده‌ایم، استفاده کنید. توجه داشته باشید به خصوص برای ماساژ پلک‌ها، مقدار کمی روغن مورد نظر را مصرف کنید تا به درون چشم‌ها نفوذ نکند. ماساژ پلک را با حرکات دایره‌ای به آرامی انجام دهید. بهتر است ماساژ پلک‌ها برای تقویت مژه و ابرو دو بار در روز و هر بار به مدت 5 دقیقه انجام شود و همچنین 2-1 دقیقه روزانه برای ماساژ آرام ابروها صرف کنید. این کار را به مدت یک تا سه ماه تکرار کنید.

ماساژ ابرو

نکته مهم برای مراقبت از مژه و ابرو

بسیاری از مواقع دلیل ریزش ابرو و مژه‌ها استفاده مکرر از لوازم آرایشی نامرغوب و بدتر از آن درست پاک نکردن این مواد است. بنابراین یکی از اساسی‌ترین نکات تقویت مژه و ابرو این است که هرگز با آرایش و به خصوص با آرایش چشم شب نخوابید. این کار باعث می‌شود مواد آرایشی مانند ریمل و مداد ابرو روی مژه و ابروهای شما خشک شود و در نتیجه تار موهای آن‌ها شکننده‌تر شوند. بنابراین حتما قبل از خواب آرایش خود را با پاک کننده‌های مناسب و به آرامی (نه با فشار) بشویید. برای پاک کردن آرایش چشم، پاک کننده‌های مخصوصی وجود دارد که بهتر است برای تقویت مژه و ابرو به جای شوینده‌های معمول از آن‌ها استفاده کنید.

“یکی از محصولات پرطرفدار، پاک کننده تخصصی آرایش چشم و لب حاوی روغن آرگان بی یلندا است که مناسب انواع پوست‌ها بوده و به راحتی آرایش‌های ماندگار و ضدآب را پاک می‌کند. روغن آرگان به کار رفته در این محصول پوست نازک دور چشم را تغذیه کرده و بر تقویت مژه و ابروها هم تاثیر دارد. خواص روغن آرگان برای مژه و ابرو بیشمار است.”

قطره سریتا برای رشد مژه

بسیاری از تولیدکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی، اقدام به تولید محصولات تقویت کننده ابرو و مژه کرده‌اند که تاثیرات شگرفی بر رشد و تقویت مژه و ابرو دارند. به عنوان مثال یکی از محصولات تخصصی تقویت مژه، محلول تقویت کننده مژه سریتا است که استحکام و ضخامت مژه‌ها را افزایش می‌دهد. این محصول به طور شگفت انگیزی رشد مجدد مژه‌های ریخته شده را تحریک می‌کند و از خرد شدن و ریزش آن‌ها جلوگیری می‌کند. با یک بار استفاده متوجه تاثیر تقویت مژه سریتا خواهید شد. بسیاری هم درباره عوارض تقویت مژه سریتا می‌پرسند که باید گفت عوارض خاصی تاکنون گزارش نشده است، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشید.

محلول تقویت کننده مژه سریتا

اما اگر دچار ریزش ابرو شده‌اید، نگران نباشید. برای رفع این مشکل هم محصولات تخصصی بسیاری وجود دارد که سرم تقویت کننده و ضدریزش ابرو سینره یکی از بهترین و پرطرفدارترین آن‌هاست. این سرم سرشار از مواد مغذی و پپتیدهای موثری است که باعث افزایش استحکام موها در محل رویش می‌شوند و همچنین رشد مجدد آن‌ها را تحریک می‌کنند. هر دو این محصولات تقویت کننده مژه و ابرو از فروشگاه اینترنتی میس و میستر قابل خریداری است.

تقویت مژه وابرو با مواد مغذی مفید

اصلاح عادت‌های غذایی و مصرف مواد مغذی که به رشد مو و تقویت مژه و ابرو کمک می‌کنند، می‌تواند تا حد زیادی ریزش موی ابرو و مژه‌های شما را کاهش دهد. به این منظور غذاهایی که حاوی اسیدهای چرب امگا 3 هستند، مانند ماهی سالمون، کلم بروکلی، کلم پیچ، اسفناج و گردو را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

همچنین برای تقویت مژه و ابرو از مصرف غذاهای سرشار از ویتامین A مانند هویج، سیب زمینی شیرین، اسفناج و کلم پیچ غافل نشوید. علاوه بر این مصرف مرتب مواد مغذی حاوی ویتامین E مانند بادام، آووکادو، گوجه فرنگی، زیتون و کلم بروکلی را فراموش نکنید. ویتامین B یا بیوتین هم محرک فوق العاده‌ای برای رشد موهاست. بنابراین برای تقویت مژه و ابرو حتما غذاهای غنی از بیوتین را مانند تخم مرغ و ماست، به رژیم غذایی خود اضافه کنید. گرچه تاثیر مستقیم و منفی فست فودها بر ریزش ابرو و مژه ثابت نشده، با این حال مصرف این نوع غذاها را به حداقل برسانید.

بهترین راهکارهای خانگی برای تقویت مژه و ابرو

در ادامه بهترین راههای تقویت مژه و راههای تقویت ابرو را می خوانید. 

روغن کرچک و آلوورا برای مژه و ابرو

روغن کرچک که از دانه بذر لوبیا استخراج شده، یکی از گیاهان دارویی با بیش از 4 هزار سال سابقه است. این روغن خواص درمانی بسیار و شناخته‌ شده‌ای برای سلامت پوست و تقویت مژه و ابرو دارد و با داشتن مقادیر زیادی پروتئین، انواع ویتامین‌ها، آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب فولیکول‌های مو را تغذیه و به رشد آن‌ها کمک می‌کند. از طرف دیگر روغن کرچک می‌تواند عفونت‌هایی را که باعث ریزش ابرو و مژه می‌شوند، از بین ببرد و آن‌ها را بیش از پیش تقویت کند.

همچنین این روغن تقویت مژه و ابرو با خاصیت مرطوب کنندگی فوق العاده خود، پوست نواحی چشم را هیدراته نگه داشته و در نتیجه از ریزش ابرو و مژه به دلیل خشکی پوست، جلوگیری می‌کند. به علت خواص بی‌شمار آن برای تقویت مژه و ابرو و پوست و…، نام روغن کرچک در فهرست مواد تشکیل دهنده اکثر مواد آرایشی مانند رژها، لوسیون‌ها و ریمل‌ها از برندهای معتبر به چشم می‌خورد.

روغن کرچک برای درمان ریزش ابرو و مژه

” قبل از آنکه هر نوع روش خانگی را برای تقویت ابرو و مژه خود به کار گیرید، حتما تست حساسیت را انجام دهید. به این صورت که مقداری از ماده موردنظر را بر قسمت کوچکی از پوست‌تان (جایی که کمتر دیده می‌شود مانند پشت مچ یا گردن) بزنید. بعد از 6-4 ساعت بررسی کنید آیا در آن ناحیه جوش یا قرمزی مشاهده و یا سوزشی احساس می‌کنید یا خیر. ترجیحا هر ماده را جداگانه و در زمان‌های متفاوت تست کنید که اثر هر کدام قابل تشخیص باشد.”

برای تقویت مژه و ابرو با روغن کرچک، ابتدا صورت‌تان را بشویید تا کاملا عاری از مواد آرایشی شوند. برای تقویت ابرو، یک تکه پنبه یا گوش پاک کن و برای تقویت مژه یک اپلیکاتور تمیز را به روغن کرچک آغشته کنید. هر شب قبل از خواب، با دقت و آرامی روغن کرچک را به مژه‌ها و ابروهای‌تان بزنید و اجازه دهید در طول شب، کاملا جذب شوند. برای جذب بهتر، ابروها را با نوک انگشتان به مدت 2 تا 3 دقیقه ماساژ دهید. صبح روز بعد ابروها و مژه‌ها را با آب ولرم و با یک پاک کننده چشم مناسب بشویید. برای کسب بهترین نتیجه تقویت مژه و ابرو این کار را به طور مرتب تا حداقل 3 ماه تکرار کنید. برای اینکه روغن کرچک تاثیر بیشتری بر تقویت مژه و ابرو داشته باشد، می‌توانید آن را با ژل آلوئه‌ورا ترکیب کنید.

روغن زیتون برای ابرو

برای آنکه مژه‌ها و ابروهای ضخیم‌تری داشته باشید، حتما روغن زیتون را برای تقویت مژه و ابرو امتحان کنید. این روغن سرشار از ویتامین E و اسید اولئیک بوده و مو را تغذیه و حجیم می‌کند. همچنین روغن زیتون با امگا3 خود باعث افزایش انعطاف پذیری ابرو و مژه‌ها شده و شکستگی آن‌ها را کاهش می‌دهد. علاوه بر این آنتی اکسیدان موجود در این روغن با نازکی تارهای مو مبارزه کرده و در نتیجه باعث می‌شود مژه و ابروهای شما تیره‌تر به نظر برسند. از این رو به نظر می‌رسد استفاده از این روغن یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای پرپشت کردن ابروها و در واقع تقویت مژه و ابرو باشد.

روغن زیتون برای درمان ریزش ابرو و مژه

برای استفاده از روغن زیتون به منظور تقویت مژه و ابرو بعد از اینکه پوست خود را پاک کردید، با گوش پاک کن و اپلیکاتور روغن را به ابروها و مژه‌های خود بمالید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. بهتر است قبل از استفاده کمی روغن زیتون را گرم کنید. علاوه بر این، برای کسب نتیجه بهتر روغن زیتون و عسل را به نسبت 1:1 مخلوط کنید و ترکیب حاصل را روی ابرو و مژه‌های‌تان بزنید. این فرایند را روزانه و حداقل تا دو ماه تکرار کنید تا شاهد پرپشتی محسوس ابروها و کاهش ریزش مژه‌ها باشید. علاوه بر زیتون، از روغن رزماری برای مژه و در کل برای تقویت مژه و ابرو غافل نشوید.

سیر برای رشد ابرو

برای رشد سریع‌تر و تقویت مژه و ابرو و ضخیم‌تر شدن تار موی آن‌ها، مخلوط روغن زیتون و سیر بسیار مفید است؛ چرا که خواص سیر برای مو و ابرو بر هیچکس پوشیده نیست. برای ساخت این ترکیب، یک حبه سیر را در ظرف روغن زیتون خرد کنید و اجازه دهید یک هفته بماند. بعد از یک هفته، سیر را از روغن جدا کرده و مخلوط حاصل را با انگشت یا قلم‌موی مخصوص به ابروها بمالید و ماساژ دهید. این کار را حداقل هفته‌ای یک بار تکرار کنید. 

ژل آلوئه ورا برای ابروی طبیعی و مژه طبیعی بلند

آلوئه ورا سرشار از آلوئنین، مواد مغذی و انواع ویتامین‌هاست و درمان خانگی شگفت انگیزی برای تقویت مژه و ابرو به شمار می‌رود. اسید فولیک موجود در این ژل مانع ریزش مژه‌ها شده و از طرفی خواص مرطوب کنندگی آن، به هیدراته نگه داشتن پوست و جوانسازی کمک می‌کند.

علاوه بر این مواد معدنی ژل آلوئه ورا مانند زینک، پتاسیم و منیزیم رشد بیشتر ابروها را تحریک می‌کنند. برای استفاده از آلوئه ورا به منظور تقویت مژه و ابرو پوست برگ آن را کاملا بشویید و ژل داخلش را جدا کنید؛ می‌توانید ژل را هر شب به تنهایی و یا در ترکیب با مواد دیگر روی ابروها و مژه‌ها بزنید و روز بعد با آب گرم بشویید. به عنوان مثال برای تقویت مژه و ابرو ها می‌توانید آلوئه ورا را با آبلیمو هم ترکیب کنید. به این صورت که آلوئه ورا و آبلیمو را به نسبت 2 به 1 ترکیب کرده و پس از پاک کردن پوست‌تان، آن را با گوش پاک کن به ابروها بزنید. اجازه دهید این ترکیب شب روی ابروها بماند و سپس روز بعد با آب بشویید.

ژل آلوئه ورا برای درمان ریزش ابرو و مژه

“علاوه بر آبلیمو، پوست لیمو هم خواص فوق العاده‌ای برای تقویت مژه و ابرو و ضخیم‌تر ساختن آن‌ها دارد. پوست لیمو حاوی اسید فولیک و ویتامین‌های B و C است و رشد موها را تحریک می‌کند. برای تقویت ابرو و مژه، پوست لیمو را در روغن زیتون یا کرچک به مدت 2 هفته بخیسانید. سپس با تکه‌ای پنبه و یا ریمل زدن مژه و ابرو روغن را روی مژه‌های خود قبل از خواب بمالید و صبح روز بعد با آب گرم بشویید. این کار را هرشب به مدت 3 ماه تکرار کنید.”

ویتامین E برای رشد مژه های ریخته شده

همه ما از خواص ویتامین E بر سلامت پوست و مو و تقویت مژه و ابرو آگاهی داریم و همان طور که اشاره کردیم، مصرف غذاهای حاوی این ویتامین هم تا حد زیادی می‌تواند بر کاهش ریزش مو، ابرو و مژه تاثیر داشته باشد. با این وجود استفاده مستقیم از ویتامین E روی ابرو و مژه‌ها به تنهایی رشد آن‌ها را افزایش نمی‌دهد؛ اما از شکنندگی تار موهای ابرو و مژه جلوگیری می‌کند.

همچنین اکسیدکنندگی پوست را کاهش داده و از این رو ریزش ابرو و مژه را درمان می‌کند. علاوه بر این روغن ویتامین E پوست ابرو را نرم کرده و آن را آبرسانی می‌کند. برای استفاده از ویتامین E به عنوان یک ماسک و تقویت کننده ابرو و مژه، می‌توانید کپسول آن را تهیه کرده و غلاف آن را باز کنید. سپس پودر یا روغن درون غلاف را با برس مخصوص به مژه‌ها و ابروها بزنید. بعد از یک شب، آن را با آب گرم بشویید.

ویتامین ای برای درمان ریزش ابرو و مژه

علاوه بر این برای تقویت مژه و ابرو می‌توانید ویتامین E را با آبلیمو هم مخلوط کنید. به این منظور ویتامین E و آبلیمو را به نسبت 2 به 1 و یا 3 به 1 مخلوط کنید. پوست‌تان را کاملا بشویید تا عاری از هرگونه مواد آرایشی باشد. سپس ترکیب حاصل را با گوش پاک کن روی ابروها بزنید و با نوک انگشت‌ها ماساژ دهید. روز بعد با آب بشویید.

داروی تقویت ابرو با تخم مرغ

تخم مرغ غذای کاملی برای موی سر، ابرو و مژه‌هاست و درواقع سرشار از پروتئین‌هایی است که باعث بلندتر شدن و پرپشت شدن مژه و ابروها می‌شود. علاوه بر این تخم مرغ حاوی بیوتین و ویتامین‌های B است که نقش اساسی در بهبود کلی بافت مژه‌ها دارند. همچنین از آنجایی که موهای ابرو از پروتئین کراتین ساخته شده، استفاده از این منبع کراتین برای تقویت ابرو و مژه بسیار مثمرثمر به نظر می‌رسد. برای ساخت ماسک تخم مرغ، کافی است یک سفیده تخم مرغ خام را با یک قاشق غذاخوری گلیسیرین مخلوط کنید و آنقدر هم بزنید تا ترکیب حاصل، بافت یکدست و کرمی داشته باشد. سپس با یک گوش پاک کن مقداری از آن را روی مژه‌های‌تان بزنید و اجازه دهید 15 دقیقه بماند. بعد از این مدت زمان، مژ‌ه‌ها را با آب سرد بشوید.

این کار را 3 بار در هفته به مدت چند ماه انجام دهید. علاوه بر سفیده، از زرده تخم مرغ هم می‌توانید به عنوان ماسک استفاده کنید. به این صورت که بعد از جدا کردن زرده و سفیده، آنقدر زرده را بزنید تا نرم شود. با یک گوش پاک کن یا قلم‌مو روی ابروهای خود بمالید و بعد از 20 دقیقه با آب گرم بشویید.

” در برخی موارد ممکن است زرده تخم مرغ حفره‌ها و منافذ پوست را بپوشاند و باعث ایجاد آکنه شود. از آن به مقدار کم استفاده کنید.”

راه های تقویت مژه با پیاز

یکی از روش‌های کمتر شناخته شده برای تقویت مژه و ابرو، استفاده از پیاز است. علاوه بر اینکه آب پیاز سرشار از مواد معدنی و ویتامین‌هایی است که ابرو و مژه‌ها را پرپشت می‌کند، خواص آنتی باکتریالی آن به از بین رفتن میکروارگانیسم‌های احتمالی که باعث ریزش ابرو و مژه شما شده‌اند، کمک می‌کند. همچنین سولفور موجود در پیاز تولید بافت کلاژن را که برای رشد ابروها مورد نیاز است، تحریک می‌کند و با تقویت فولیکول‌های مو، ریزش آن‌ها را به طور محسوسی کاهش می‌دهد. به منظور استفاده از خواص پیاز برای تقویت ابرو و مژه، یک تکه پیاز را خرد کرده و در مخلوط کن بریزید تا آب آن کاملا خارج شود. سپس آب پیاز و عسل را به مقدار مساوی با هم مخلوط کنید.

سپس ترکیب حاصل را به مدت یک ساعت روی ابروهای خود بمالید. ترجیحا برای تقویت مژه‌ها از ماسک‌های دیگر استفاده کنید؛ چرا که در صورت سرایت آب پیاز به درون چشم‌ها، به سوزش و آبریزش شدیدی دچار خواهید شد. بعد از یک ساعت، برای از بین رفتن بوی پیاز، با یک پنبه آغشته به آبلیمو ابروهای خود را پاک کنید. علاوه بر عسل، می‌توانید پیاز را با مقدار مساوی روغن نارگیل هم مخلوط کنید و به همان ترتیبی که گفته شد، مورد استفاده قرار دهید.

سوالات متداول در رابطه با روش های تقویت مژه و ابرو
چطور سرم ابرو و مژه بسازیم؟

برای ساخت سرم ابرو کافیست این مواد را تهیه کنید: 2 قاشق غذاخوری روغن کرچک + 2 قاشق غذاخوری روغن آرگان + دو تا سه کپسول روغن ویتامین E + 9 قطره روغن اسانس رزماری و 9 قطره روغن اسانس قهوه. به منظور ساخت این سرم تقویت کننده ابرو، روغن کرچک و آرگان را در ظرفی مخلوط کرده؛ سپس روغن ویتامین E را با جدا کردن غلاف آن اضافه کنید و در مرحله آخر روغن رزماری و اسانس قهوه را بیافزایید. بعد از اینکه کاملا هم زدید و مخلوط را با هم ترکیب کردید، آن را روی ابروهای‌تان ماساژ دهید.

چطور ابروها را پرپشت کنیم؟

در مقاله راهنمای جامع تقویت مژه و ابرو میس و مستر به برخی از راهکارهای خانگی تقویت ابرو و مژه اشاره کردیم. علاوه بر این مواد، دیگر روغن‌های طبیعی مانند روغن نارگیل، روغن بادام، روغن جوجوبا، هسته انگور، سیاه دانه، رزماری، اسطوخدوس و … هم می‌تواند در تقویت و پرپشت شدن ابرو و مژه‌ها تاثیر داشته باشد. علاوه بر این روغن‌ها، مواد طبیعی دیگری مانند چای سبز و شیر هم می‌تواند به رشد و کاهش ریزش ابرو و مژه‌ها کمک کنید. شما می‌توانید از ترکیب این مواد فوق العاده برای تقویت ابرو و مژه‌های خود بهره مند شوید.

استفاده از محصولات تقویت کننده مژه وابروی موجود در بازار بهتر است یا درمان های خانگی؟

انتخاب بین این دو روش کاملا به سلیقه فرد مصرف کننده وابسته است. محصولات خانگی تقریبا بدون عوارض هستند، اما مدت به زمان زیادی برای تاثیر گذاری نیازمندند. محصولات شیمیایی تاثیر سریع تری دارند اما هزینه و عوارض احتمالی بیشتری را به دنبال دارند.

تقویت مژه سریتا بهتره یا ماوالا؟

هر دوی این محصولات محبوبیت بسیاری دارند و بسته به جنس مژه های شما ممکن است از هر کدام بهترین نتیجه را بگیرید. ماوالا برندی سوییسی و سینره برندی ایرانی است.