چگونه و با چه روش هایی به مراقبت از پوست خشک خود بپردازیم؟

داشتن پوستی صاف و درخشان آرزوی هر فردی بوده و برای رسیدن به آن باید از پوست مراقبت کرد. پوستی خشک و زبر، علاوه بر اینکه می تواند زیبایی ما را تحت تاثیر قرار دهد، در صورتی که بهبود نیابد یا همراه با درد باشد، نشان از یک بیماری جدی است. در این شرایط، با مراجعه به پزشک و درمان بیماری، می توانیم به مراقبت از پوست خشک خود بپردازیم.

ساختار پوست خشک

پوست بدن شامل سه لایه بوده که در صورت بروز خلل در هر لایه، دچار عارضه پوستی می شویم. سطحی ترین لایه، وظیفه رطوبت رسانی را داشته و از تبخیر بیش از اندازه آب از روی پوست جلوگیری می کند. غده های چربی و عرق بدن، به مرطوب ماندن پوستمان کمک می کنند. اگر در کارکرد این سه عضو مهم خللی ایجاد شود، پوست بدن دچار خشکی شده و باید به دنبال یافتن بعترین راههای مراقبت از پوست صورت خشک بپردازیم.

ساختار پوست خشک

رایج ترین علائم پوست خشک

یکی از رایج ترین نشانه های خشکی پوست ، خارش های پوستی است که منجر به التهاب و قرمزی می گردد. کدر شدن پوست، زبری، جوش های چرکی و تاول نیز از دیگر علائم خشکی پوست می باشند. به کمک روش های مختلفی که در این مقاله گفته خواهد شد، می توان به مراقبت و درمان پوست خشک و جوش دار پرداخت.

این مشکل زمانی خطرناک می شود که پوستتان مانند یک بیابان بی آب به نظر رسیده و دچار خشکی و ترک شود. گاهی خشکی پوست، ممکن است همراه با درد و خونریزی نیز باشد. در اینجا باید صدای زنگ خطر را شنیده و به سرعت به مراقبت از پوست خشک و درمان آن بپردازیم. چرا که بروز این علائم بر روی پوست می تواند دلیل یک بیماری باشد.

دلایل زیادی باعث خشک شدن پوست می شود که ما را ملزم به مراقبت از پوست خشک می کند. علت اصلی این مساله، عدم رطوبت رسانی به پوست، توسط غدد چربی و عرق بدن می باشد. از علل دیگر خشکی پوست می توان بیماری، عوامل محیطی و عدم استفاده از مواد غذایی مفید را نام برد. پوست خشک می تواند عواقب خطرناکی داشته باشد که بهتر است سریعتر به فکر درمان آن باشیم.

دلایل ایجاد خشکی پوست

خشکی پوست می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود که در ادامه به برخی از شایع ترین این علل اشاره می کنیم.

  • گاهی خشکی پوست می تواند علل ژنتیکی داشته باشد و مسلما نیاز است تا ریشه ای تر درمان شود.
  • خشکی پوست برای فردی که دارای سابقه بیماری بوده و بهبود یافته است، می تواند نشان از برگشت بیماری یا مبتلا شدن به یک بیماری جدید باشد و باید حتما با پزشک در میان گذاشته شود.
  • بالا رفتن سن نیز یکی دیگر از دلایل خشکی پوست می باشد. چرا که با گذشت زمان، غدد چربی کمتری تولید شده و پوست دچار عارضه خشکی می شود.

چگونه از پوست خشک مراقبت کنیم ؟

اگر شما هم به دنبال پاسخ سوال چگونه از پوست صورت خشک خود مراقبت کنیم ، هستید، باید بدانید که با رعایت موارد زیر می توانید به مراقبت از پوست خشک بپردازید.

  • متاسفانه اغلب صابون ها با این که برای مراقبت از پوست خشک ساخته شده اند اما به دلیل قلیایی بودن بلافاصله پس از استفاده، باعث خشکی پوست می شوند. پس بهتر است جهت مراقبت از پوست خشک ، کمتر از صابون استفاده کرده و به جای آن شامپوهای بدن را برای شستشو جایگزین نماییم.

صابون

  • استفاده از لباس هایی که پارچه هایشان تولید حساسیت می نمایند نیز از علل شایع خشکی پوست می باشد. با استفاده از پارچه های ضد حساسیت به مراقبت از پوست خشک مان بپردازیم.
  • حمام طولانی مدت یا استحمام با آب خیلی داغ می تواند تاثیر زیادی در خشکی پوست داشته باشد.
  • ماندن در معرض پرتوهای مضر خورشید عامل بسیار مهمی در مبتلا شدن به خشکی پوست می باشد. برای مصون ماندن از این پرتوهای مضر، استفاده از ضد آفتاب برای پوست خشک و حساس توصیه می شود.
  • زمان نادرست در استفاده از کرم های آبرسان، عامل مهمی در خشکی پوست می باشد. زمانی که پوستتان را شسته اید و هنوز خیس است، بهتر است از کرم های آبرسان استفاده نمایید.
  • تغییر فصل عامل بسیار مهمی در خشک شدن پوست می باشد. در فصل زمستان به علت سرما و پایین بودن رطوبت هوا، مشکل خشکی پوست شایع شده و نیاز به مراقبت از پوست خشک در فصل زمستان بیشتر احساس می شود. البته در فصل تابستان هم به علت استفاده از وسایل سرمایشی ممکن است دچار خشکی پوست شویم که می توانیم با استفاده از روش های مناسب به مراقبت از پوست خشک در تابستان بپردازیم.

مراقبت از پوست

  • کم نوشیدن آب باعث خشکی پوست شده و برای مراقبت از پوست خشک و حساس باید حداقل در روز، هشت لیوان آب بنوشیم.
  • علت دیگری که در خشکی پوست بسیار مهم و تاثیر گذار است، بیماری هایی است که در این مقاله به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.
  • آب استخر به دلیل ترکیبات کلری که در آن به کار رفته موجب خشکی پوست می شود.
  • سفر به مناطق گرم و خشک نیز می تواند از علل خشکی پوست در مسافرت باشد.
  • استفاده از غذاهای نامناسب مانند فست فود ها، غذاهای چرب و …. همچنین کمبود انواع ویتامین و مکمل های غذایی در رژیم های غذایی می تواند تاثیر زیادی بر خشکی پوست بگذارد.
  • مصرف برخی داروها مانند آنتی هیستامین و ضد اسپاسم ها هم منجر به خشک شدن پوستمان می گردند.
  • برای مراقبت از پوست خشک و جلوگیری از تشدید خشکی آن، روزانه 8 لیوان آب مصرف نمایید.

عوارض داروها بر پوست

مراحل مراقبت از پوست خشک

  • پاکسازی پوست خشک: اولین مرحله در مراقبت از پوست صورت خشک ، پاکسازی روزانه آن می باشد. شستشوی هر روز پوست با استفاده از شامپوهایی که قلیایی نیستند برای حذف آلودگی هایی که منشا ایجاد خشکی روی پوست می باشند، بهترین راه برای پاکسازی صورت است.
  • تقویت پوست: پس از مرحله پاکسازی صورت باید به تقویت آن بپردازیم و این عضو مهم که در اثر کمبود مواد غذایی یا رژیم غذایی غلط، دچار خشکی شده است را با استفاده همیشگی از مکمل های غذایی، ویتامین ها و پروتئین ها درمان نماییم.
  • مرطوب نگه داشتن پوست: مرحله بعدی در مراقبت از پوست خشک، رطوبت رسانی همیشگی به آن و پرهیز از عوامل تشدید خشکی پوست می باشد. برای مراقبت روزانه از پوست خشک، استفاده از آبرسان های خانگی و همچنین مرطوب کننده آرایشی و بهداشتی بسیار توصیه می گردند.

هرگز برای شستشوی پوست خشک از آب داغ استفاده نکنید.

 

حتما بخوانید:همه چیز در مورد روتین پوست خشک و حساس که  باید بدانید

چه بیماری هایی باعث خشک شدن پوست می شوند؟

در این قسمت به معرفی بیماری های شایعی که موجب خشکی پوست می شوند، می پردازیم. برای مراقبت از پوست خشک در چنین شرایطی تنها راه، درمان بیماری است.

  • رسیدن به سن یائسگی به دلیل اختلال در کارکرد طبیعی هورمون ها منجر به خشکی پوست می شود.
  • مشکلات تیروئید از جمله کم کاری یا پر کاری تیروئید می تواند این مشکل را برای ما بوجود آورد.
  • بیماری هایی مانند درماتیت که پوست ما را درگیر التهاب می نماید.
  • بیماری هایی که باعث مشکلات غددی می شوند مانند اگزما که منجر به خشکی بسیار زیاد پوست می گردد. پسوریازیس یک بیماری موضعی پوستی دیگر بوده که به علت از بین رفتن غدد ترشح پوست اتفاق می افتد. با درمان بیماری های غددی می توان به مراقبت از پوست خشک پرداخت.
  • در بیماری دیابت، زمانی که قند خون بالا می رود، مایعی که برای آبرسانی در پوست ترشح می شود به سرعت تخلیه شده و نمی تواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، بنابراین منجر به خشکی پوست می گردد.
  • کلیه ها عضو مهمی در نگه داشتن املاح معدنی و مواد مغذی و رساندن آن به خون در حال گردش می باشند. از عارضه های بیماری های کلیوی، خشکی و التهابات پوستی می باشد که با درمان این عضو مهم باید به مراقبت از پوست خشک بپردازیم.

بیماری های پوستی

پیشگیری از بروز بیماری بسیار مهم تر از درمان می باشد. خشک شدن پوست تنها به دلیل عوامل محیطی یا تغذیه بد نمی باشد. همانطور که در بالا گفتیم بیماری های پوستی چنانچه تشدید شوند، باعث خشکی پوست می گردند. زمانی که به وجود بیماری پی می بریم بلافاصله باید اقدام به درمان نماییم چرا که ممکن است عواقب جبران ناپذیری داشته و ما را با بیماری های جدی تری مانند سرطان پوست مواجه کند. چنانچه خشکی پوست، منجر به خونریزی و درد شده و غیر قابل تحمل گردد، بسیار خطرناک بوده و باید با پزشک مشورت نماییم و علاوه بر مراقبت از پوست خشک به درمان بیماری هم بپردازیم.

روش صحیح نگهداری از پوست خشک

  • شستشوی بیش از اندازه صورت می تواند باعث خشکی پوست گردد.
  • هنگامی که از دستمال های پاک کننده آرایش استفاده می کنید، به دلیل وجود الکل و مواد نگه دارنده در این محصول، دچار خشکی پوست می شوید، بنابراین بعد از استفاده از آن و برای مراقبت از پوست خود با یک شوینده ملایم صورتتان را بشویید.
  • در زمان شستشوی پوست به دمای آب توجه کنید و از برخورد آب داغ با پوستتان جلوگیری نمایید. انجام این کار برای مراقبت از پوست خشک امری ضروری است.

روش صحیح شستشوی صورت

  • با بی توجهی به خشکی پوست، بخش زیادی از زیبایی مان از بین می رود، بنابراین مراقب از پوست خشک بسیار مهم می باشد.
  • چنانچه پوستمان دچار خشکی شده باشد و ما برای مراقبت از پوست خود اقدام نکنیم، به مرور زمان، دچار پیری زودرس شده و شاهد چین و چروک هایی روی پوستمان خواهیم بود.

روش مراقبت از پوست خشک بدن

زمانی که از پوست صحبت می کنیم ناخودآگاه راه های مراقبت از پوست صورت به ذهنمان می رسد، اما باید بدانیم مراقبت از پوست خشک بدن نیز بسیار مهم می باشد. چرا که بدن معمولا توسط لباس پوشانده شده و کمتر در معرض دید می باشد. بنابراین کمتر به فکر رسیدگی به پوست بدن هستیم. در ادامه راه های بسیار شگفت انگیزی را برای حل مشکلات خشکی پوست به شما معرفی می نماییم.

روش های خانگی

یکی از روش های مراقبت از پوست خشک و حساس بدن، استفاده از روغن های دست ساز خانگی می باشد. درمان، پیشگیری، احیا و ترمیم پوست را می توان از روغن های دست ساز خانگی انتظار داشت. در گذشته مردم بخاطر عدم تنوع در محصولات آرایشی و بهداشتی و برای بازسازی و مراقبت از پوست و موی خود به مکمل های غذایی و گیاهان دارویی روی می آوردند و خود را ملزم به استفاده از آن ها می نمودند. بهتر است ما هم برای مراقبت از پوست خشک خود، این مواد غذایی مهم را در برنامه روزانه خود بگنجانیم.

ماسک های گیاهی

  • ترکیب روغن زیتون و تخم مرغ یک ماسک خانگی طبیعی و بسیار پرکاربرد می باشد. برای مراقبت از پوست خشک خود می توانید از دستور زیر استفاده نمایید. یک قاشق روغن زیتون به همراه یک زرده تخم مرغ را به مدت 45 دقیقه به روی پوست صورت گذاشته، سپس با آب نیم گرم بشویید.
  • سیب زمینی ماده غذایی مهمی دیگری است که برای مراقبت از پوست خشک و حل مشکلات پوستی از جمله تیرگی هایی که در نواحی مختلف بدن مانند زیر بغل، کشاله ران و سر زانو ها ایجاد می شوند و همچنین از بین بردن پف زیر چشم بسیار تاثیر گذار است. چنانچه به علت تغییر فصل دچار خشکی پوست شدید، برای مراقبت از پوست خشک در زمستان و تابستان یک سیب زمینی آبپز و رنده شده را همراه با شیر به صورت خمیر در آورده و به مدت 30 دقیقه روی پوستتان بگذارید. این راه برای مراقبت از پوست خشک شما بسیار مفید می باشد.

ماسک خانگی سیب زمینی برای مراقبت از پوست خشک

روغن های گیاهی

  • روغن ماهی برای رطوبت رسانی، درمان و مراقبت از پوست های خشک بسیار معروف می باشد. بهتر است از این روغن، روزی دو قاشق استفاده نمایید.
  • گلیسیرین ماده دیگری است که بدون رنگ می باشد. این روغن، علاوه بر مرطوب کردن پوست به دلیل برخورداری از اسیدهای چرب باعث حفظ چربی طبیعی پوست نیز می گردد.
  • استفاده از روغن کنجد، راه بسیار مناسبی برای رطوبت رسانی به پوستتان می باشد. شما به جای استفاده از آبرسان های گران قیمت می توانید از این روغن استفاده نمایید.
  • روغن نارگیل بسیار معروف می باشد و هم برای مراقبت از پوست خشک و هم برای جلوگیری از خشکی مو بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.

فواید روغن نارگیل

  • استفاده از روغن زیتون زیر کرم های مرطوب کننده برای رساندن چربی غیر اشباع و طبیعی به پوست و مراقبت از پوست خشک بسیار تاثیر گذار است.

فواید روغن زیتون

مواد مغذی

  • مالیدن عسل روی پوست قبل از حمام، راه بسیار مناسبی برای پیشگیری از خشکی پوست است. این ماده مغذی، یک مرطوب کننده مفید بوده که باعث از بین رفتن لک های صورت می شود و در مراقبت از پوست موثر است.
  • گنجاندن میوه ها و سبزیجات که دارای فیبر هستند، در برنامه غذایی روزانه برای انجام مراقبت های پوست خشک مهم بوده که می توان از میان آن ها به موز و پرتقال اشاره نمود.

بهترین محصولات مراقبت از پوست

کرم آبرسان اوسرین

کرم آبرسان اوسرین تولید کشور آلمان است و یک آبرسان بسیار قوی برای مراقبت از پوست خشک و حساس می باشد. این کرم حاوی ترکیباتی است که باعث انعطاف پذیری پوست شده و از سفتی و خشکی پوست جلوگیری می نماید. برای اطلاع یافتن از نحوه استفاده از کرم آبرسان به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه نمایید.

کرم آبرسان اوسرین

کرم آبرسان قوی پوست صورت سوپکس

این کرم بهترین آبرسان برای مراقبت از پوست خشک صورت و بدن می باشد. کرم آبرسان سوپکس به دلیل برخورداری از ویتامین E برای رطوبت رسانی بسیار عالی عمل می نماید.

کرم آبرسان قوی پوست صورت سوپکس

تاثیر مصرف مکمل های غذایی روی پوست

مصرف ویتامین ها یک راه بسیار مهم برای مراقبت از پوست خشک و همچنین پیشگیری از ابتلا به عارضه های پوستی می باشد. در ادامه به معرفی تعدادی از ویتامین هایی که برای مراقبت از پوست خشک و حساس نیاز است، می پردازیم.

  • گنجاندن ویتامین های گروه A و B در وعده های غذایی تاثیر بسیار زیادی در برطرف کردن خشکی پوست دارند و برای مراقبت از پوست به کار می روند.
  • یکی دیگر از ویتامین های موثر در مراقبت از پوست خشک، ویتامین C است. استفاده از ویتامین C به همراه پروتئین برای استحکام پوست، درمان و همچنین پیشگیری از خشک شدن پوست بسیار مناسب می باشند.
  • ویتامین های E و D دارای چربی های غیر اشباع بوده و می توانند به مراقبت از پوست خشک بپردازند. ویتامین های E برای پیشگیری از پیری زودرس پوست که در اثر چین و چروک و خشکی زیاد ایجاد گردیده، بسیار موثر می باشند.

مراجعه به پزشک پوست و زیبایی

چنانچه درگیر مشکلات پوستی شده و راه های درمان زیادی را امتحان کرده اید، اما به طور کامل درمان نشده اید یا اینکه خشکی پوستتان در حدی است که قابل تحمل نبوده و حتی منجر به درد، خونریزی و ترک های عمیق پوستی شده است. حتما به پزشک مراجعه نموده و درمان پوست خشک خود را تحت نظر پزشک متخصص آغاز نمایید.

مراقبت از پوست خشک با مراجعه به متخصص زیبایی

تغییر در سبک زندگی

تغییر در سبک زندگی شامل ترک عادات های بد غذایی، مراقبت روزانه از پوست خشک‌و گنجاندن ویتامین ها در سبد غذایی روزانه می باشد. قبل از بیمار شدن بهتر است به پیشگیری پرداخته و به مراقبت از پوست خشک پرداخت.

از محصولات آبرسان و کرم های مرطوب کننده برای کاهش خشکی پوست استفاده کنید.

عوامل موثر در خشکی پوست

  • برای مراقبت از پوست خود، هر ماده ای که چربی پوستتان را از بین برده و آن را دچار خشکی می کند، کنار بگذارید. اولین راه پرهیز از شستن پوست با آب داغ می باشد. از این طریق می توانید به مراقبت از پوست خود کمک نمایید.
  • مصرف نرم کننده های پوست و لوسیون های آبرسان بعد از هر بار خیس شدن پوست می تواند راه بسیار مناسبی برای مراقبت از پوست خشک شما باشد. چنانچه به استفاده از این کرم ها عادت کنید، علاوه بر پیشگیری از خشک شدن پوست به دلیل ویتامین ها و اسیدهای چرب و مواد آبرسانی که در ترکیبات این محصولات به کار رفته حتما پوستتان احیاء شده و پوستی با نشاط خواهید داشت.
  • چنانچه از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده می کنید، حتما از محصولات فاقد الکل استفاده نمایید، چرا که الکل خود عامل خشکی پوست می باشد. همچنین انتخاب از برندهای معتبر که دارای نشان سلامت بوده در مراقبت از پوست حائز اهمیت می باشند.
  • یکی از راه های مهم در مراقبت از پوست خشک، پرهیز در استفاده از صابون می باشد. چرا که صابون، یک پاک کننده قوی بوده و چربی پوست را از بین می برد.
  • همانطور که در بالا گفتیم، همه ما در فصل زمستان و تابستان درگیر خشکی پوست می شویم. برای حل این مشکل بهتر است برای مراقبت از پوست خشک در تابستان و زمستان در خانه، از فواید بخور صورت استفاده نماییم و هوا را مرطوب نگه داریم.
  • سعی کنید از لباس هایی استفاده کرده که ترکیبات غیر پلاستیکی داشته و از حساسیت های پوستی جلوگیری نمایند.
  • تمیز نکردن پوست و ماندن آثار آرایش و آلودگی که در طول روز بر روی صورتمان می نشیند، عامل مهمی در خشکی پوست می باشد. باید حداقل روزی دوبار به تمیز کردن پوست پرداخته و با این راه به مراقبت از پوست خشک خود بپردازید.
  • استفاده کمتر از محصولاتی که دارای مواد شیمیایی هستند بسیار مهم می باشد. استفاده از لوسیون ها و روغن هایی که مناسب کودکان ساخته شده اند راه مناسبی برای نگهداری از پوست صورت خشک است؛ چرا که فاقد الکل یا مواد شیمیایی هستند.
  • استفاده از ضد آفتاب خوب برای پوست خشک و حساس را هرگز فراموش نکنید.
  • چنانچه خانه دار بوده و هر روز زمان زیادی را به تمیز کردن خانه می پردازید حتما با مواد شوینده بسیاری سروکار دارید. این مواد بسیار مضر هستند و حتما برای مراقبت از پوست خود، در حین استفاده از آن ها باید از دستکش های مخصوص استفاده کرد.

کلام آخر

برای بهتر و سالم تر زیستن لازم است موارد بسیاری را در زندگی رعایت کنیم و به اصولی که در زندگی صحیح می دانیم پایبند باشیم. تغییر عادت های خوب به جای عادات بد، تنها راه سلامت زیستن می باشد. در رابطه با مراقبت از پوست خشک نیز باید به رسیدگی روزانه این عضو مهم و حساس عادت نموده و عواملی که باعث آسیب رسیدن به آن می شود را از سر راه سلامتی خود برداریم.

در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مفیدی درباره پوست‌خشک، مراقبت از پوست و درمان آن در اختیارتان بگذاریم. چنانچه به این عارضه دچار شده اید و برای درمان آن راه بهتری را می شناسید، خوشحال می شویم در این پست نظرات تان را با ما و سایر خوانندگان در میان بگذارید.

 

منابع:

lorealparisusa