علت زود سفید شدن مو چیست و چه راه درمانی دارد؟

آیا برای شما هم پیش آمده است که در میان موهای خود تار موی سفیدی پیدا کنید؟ بدون شک همه ما از دیدن چنین صحنه ناخوشایندی آزرده خاطر می شویم و اولین سوالی که در ذهنمان مطرح می شود، این است که علت زود سفید شدن مو چیست؟

در همین راستا در این بخش از مجله سلامت و زیبایی میس و مستر مهم ترین علل سفیدی زودرس مو در جوانی مورد تحلیل و بررسی قرار خواهد گرفت. قطعا دانستن علت زود سفید شدن مو ها به ما کمک می کند تا با به کارگیری برخی از راهکارها، مانع از پیشرفت این عارضه شویم و خیلی زود برای رفع این مشکل اقدام نماییم.

علت زود سفید شدن مو چیست ؟

دلایل متعددی برای سفید شدن زودرس مو موجود هستند که در ادامه به 10 مورد از مهم ترین آن ها می پردازیم. شما می توانید علت زود سفید شدن موی سر خود را در میان این دلایل بیابید.

علت زود سفید شدن مو چیست

ژنتیک؛ یکی از علت های زود سفید شدن مو

مهم ترین علت زود سفید شدن مو ها ژنتیک می باشد. مطالعات محققان حاکی از این است که ژن ها تعیین کننده این مسئله هستند که موها در چه سنی رنگدانه های خود را از دست بدهند. بر این اساس اگر در سنین پایین متوجه سفیدی مو خود شوید، بدون شک یکی از والدین شما یا پدربزرگ و مادربزرگتان در سنین پایین موهایشان سفید شده است. همچنین هر چقدر والدین شما در سنین پایین تر دچار سفیدی زودرس مو شده باشند، احتمال این وجود دارد که موهای شما هم در سنین پایین و حتی قبل از 20 سالگی، رنگدانه های خود را از دست بدهند و شاهد اولین تارهای سفید در موهای خود باشید.

مسئله ای که در رابطه با این علت سفیدی زودرس مو وجود دارد، این است که شما به هیچ عنوان نمی توانید ژنتیک خود را تغییر دهید و اگر سفیدی مو در خانواده شما ارثی باشد، به احتمال بسیار زیاد نمی توانید از این عارضه در امان بمانید.

اگر علت زود سفید شدن مو ژنتیکی باشد، بازیابی یا درمان آن امکان ‌پذیر نیست.

 استرس مزمن

بدون شک همه ما فارغ از هر سن و جنسیتی در هر برهه از زندگی خود با استرس و اضطراب مواجه شده ایم. در صورتی که این استرس مزمن باشد، می تواند روی علمکرد بدن تاثیر بگذارد. مشکلات خواب، تغییر در اشتها و فشار خون بالا از جمله مشکلاتی است که استرس مزمن می تواند برای انسان به وجود آورد.

اخیرا نیز محققان به این نتیجه رسیده اند که استرس می تواند باعث سفید شدن زودرس مو ها شود. به همین خاطر از سال 2013 که محققان با آزمایش روی موش ها این ادعا را به اثبات رساندند، استرس به عنوان یکی از علت های زود سفید شدن مو مطرح شد. بنابراین اگر در زندگی خود همواره دچار استرس مزمن هستید و در کنار آن متوجه افزایش تعداد رشته های سفید خود نیز شده اید، بدانید که همین استرس مهم ترین دلیل زود سفید شدن مو در شما می باشد.

تاثیر استرس بر موها

ابتلا به بیماری های خود ایمنی

یکی دیگر از علت های زود سفید شدن مو ، ابتلا به بیماری های خود ایمنی پوستی است. یکی از این بیماری ها که متاسفانه امروزه آمار آن در میان مردم رو به افزایش بوده و مهم ترین علت زود سفید شدن مو ها نیز می باشد، آلوپسی آره آتا است. این بیماری با علائمی نظیر ظاهر شدن لکه های کوچک، صاف و گرد روی پوست سر بروز می کند و ممکن است منجر به از بین رفتن کامل موهای سر یا بدن شود.

مبتلایان به بیماری آلوپسی آره آتا به این دلیل به سفیدی زودرس مو مبتلا می شوند که سیستم ایمنی بدن آن ها به فولیکول های مو حمله کرده و باعث ریزش آن ها می شود. حال وقتی مو دوباره رشد می کند، این حمله باعث از بین رفتن رنگدانه موها نیز می شود و در نهایت مو به رنگ سفید در خواهد آمد. بنابراین اگر دچار ریزش مویی نگران کننده بودید یا متوجه کچلی تنها در تکه هایی از پوست سر شدید، سریعا به یک متخصص پوست مراجعه نمایید.

ابتلا به بیماری های خود ایمنی

 ابتلا به کم کاری یا پرکاری تیروئید

همانطور که می دانید، تیروئید یک غده پروانه ای شکل است که در قاعده گردن شما قرار دارد و در بدن انسان نقش بسیار مهمی را ایفا می کند، به گونه ای که کنترل بیشتر عملکردهای بدن مانند متابولیسم کلی بدن تحت نظارت آن است.

هنگامی که غده تیروئید دچار مشکلاتی نظیر پرکاری یا کم کاری شود، انسان را با دغدغه ها و مشکلات متعددی مواجه می کند. یکی از این مشکلات سفید شدن زودرس مو ها می باشد. اگر تیروئید به هر دلیلی بیش از حد فعال یا کم کار شود، می تواند باعث شود که بدن شما ملانین کمتری تولید کند که این امر باعث زود سفید شدن موهایتان خواهد شد. بنابراین اگر به دنبال یافتن علت زود سفید شدن مو خود هستید، ابتدا از سلامت تیروئید خود اطمینان حاصل کرده و در صورت وجود مشکل در آن سریعا در راستای درمان مشکلات تیروئیدی خود اقدام نمایید.

تاثیر تیروئید بر سفید شدن موها

 کمبود ویتامین B-12

یک علت زود سفید شدن مو در سنین نوجوانی و جوانی که بسیار هم شایع می باشد، کمبود ویتامین B-12 است. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. B-12 به شما انرژی می دهد. این ویتامین در رشد سالم مو و همچنین رنگ مو نقش موثری را ایفا می کند. بدن انسان همواره برای این که بتواند اکسیژن را به سلول های مو منتقل کند، به ویتامین B-12 نیاز دارد. به همین خاطر کمبود آن در بدن، سلول های مو را ضعیف کرده و بر تولید ملانین تأثیر بسیار زیادی می گذارد. کمبود ملانین در بدن نهایتا باعث سفیدی زودرس موها می شود.

اگر شما هم دلیل سفیدی زودرس مو خود را کمبود ویتامین B-12 می دانید، به راحتی می توانید با تغییر در رژیم غذایی و گنجاندن مواد غذایی حاوی این ویتامین در سبد غذایی خود، از سرعت روند سفید شدن موهای خود بکاهید.

کمبود ویتامین ب علت زود سفید شدن مو

 سیگار کشیدن از مهمترین علت های زود سفید شدن مو هاست

این که سیگار کشیدن، خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی را افزایش می دهد، موردی است که همگان به آن آگاه هستند. اما مسئله ای که شاید اغلب افراد از آن غافل هستند، این است که سیگار کشیدن می تواند یکی از علت های زود سفید شدن مو باشد.

سیگار کشیدن باعث انقباض رگ های خونی می شود که همین مسئله می تواند باعث کاهش یافتن جریان خون در فولیکول های مو شده و در نهایت نیز سفید شدن زودرس موها را به دنبال داشته باشد. مطالعات نشان می دهد که افراد سیگاری 2/5 برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در معرض ابتلا به سفیدی مو در سنین جوانی می باشند.

توجه داشته باشید که تنها خود افراد سیگاری دچار این عوارض نمی شوند، بلکه افرادی که به صورت مداوم در معرض دود سیگار هستند هم ممکن است به سفیدی زودرس موها دچار شوند. پس اگر علت سفید شدن زودرس مو خود را سیگار کشیدن می دانید، بهتر است هر چه سریع تر نسبت به ترک آن اقدام نمایید.

اثرات سیگار کشیدن بر سلامت مو

یکی از علت های زود سفید شدن مو ، استعمال دخانیات است. افراد سیگاری 2.5 برابر شانس بیشتری برای از دست دادن رنگدانه موهای خود دارند.

استفاده مکرر از مواد شیمیایی مضر

گاهی اوقات استفاده از شامپو های نامناسب، رنگ کردن مکرر موها با مواد شیمیایی یا استفاده از سایر محصولات مو که ممکن است در ترکیبات خود مواد مضری برای مو داشته باشند، یک علت زود سفید شدن مو در سنین پایین می باشد. یکی از مواد مضری که در بسیاری از رنگ موها یافت می شود، پراکسید هیدروژن است. هنگامی که موها بیش از اندازه و به صورت مکرر با این گونه مواد در تماس باشند، تولید ملانین در بدن کاهش یافته و همین امر باعث سفیدی زودرس مو ها می شود.

استفاده مکرر از مواد شیمیایی مضر

قرار گرفتن در محیط آلوده

متاسفانه امروزه به واسطه آلاینده‌ها و سمومی که در محیط زندگی و هوا وجود دارد، صدمات زیادی به زیبایی و سلامت ما وارد می شود. در حقیقت یک علت زود سفید شدن مو همین آلودگی ها و سموم موجود در هوا می باشد؛ چرا که این گونه مواد شیمیایی باعث ایجاد رادیکال‌های آزاد شده و با افزایش میزان رادیکال های آزاد، تولید ملانین در بدن کاهش می یابد. باید بدانید که کاهش ملانین در بدن منجر به سرعت گرفتن سفید شدن موها می شود.

در صورتی که تمایل دارید تا در رابطه با تاثیر آلودگی هوا روی ریزش موها بیشتر بدانید، می توانید به مقاله مربوط به آن در وبلاگ میس و مستر مراجعه کنید.

قرار گرفتن در محیط آلوده

عوارض مصرف برخی از داروها

مصرف برخی داروها می تواند علت زود سفید شدن مو در شما باشد. درست است که تجویز دارو روشی برای درمان انواع بیماری هاست. اما به رغم فوایدی که برای مقابله با بیماری و تسکین علائم آن ارائه می کنند، مصرف برخی از آن ها می تواند با بروز برخی عوارض جانبی نیز همراه باشد. به عنوان مثال مصرف داروهای کلروکین و هیدروکسی کلروکین در بیماران روماتیسمی می تواند باعث سفیدی زود هنگام موها به ویژه در قسمت گیجگاه و ابروها شود. همچنین بلئومایسین، اترتینات، هالوپریدول، تاموکسیفن، والپروات، وراپامیل، مفنسین، فلوروبوتیروفنون، تریپارانول از جمله داروهایی هستند که مصرف آن ها در سفید شدن زودرس موها تاثیر دارند.

عوارض مصرف دارو بر موها

متاسفانه در حال حاضر عواملی همچون تغییر در شیوه زندگی مردم، نوع تغذیه، فشارهای عصبی ناشی از زندگی ماشینی، آلودگی های محیطی و… بر افزایش سرعت سفید شدن موها در جوانی دامن زده اند.

رژیم غذایی سخت و طولانی؛ یکی از علت های زود سفید شدن مو ها

اگر در چند وقت اخیر برای لاغر شدن خود رو به رژیم های غذایی سخت و طولانی مدت آورده اید و در کنار آن در میان موهای خود تارهای سفیدی هم مشاهده کرده اید، علت زود سفید شدن مو های خود را همین رژیم غذایی بدانید.

همانطور که می دانید، مصرف بسیاری از مواد غذایی در اینگونه رژیم ها محدود می شود. موها بر اثر کمبود یک یا چند نوع ماده مغذی می‌توانند رنگدانه خود را از دست بدهند و سفید شوند. تغییراتی که این رژیم ها در متابولیسم و سطح روی، آهن، مس، سلنیم، پروتئین، اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های D، B و A اعمال می‌کنند، می‌توانند سرعت سفید شدن موها را افزایش دهند.

رژیم غذایی سخت یکی از علت های زود سفید شدن مو

کلام آخر

با مطالعه این بخش از مجله زیبایی میس و مستر با مهم ترین دلایل سفید شدن زودرس مو در جوانی آشنا شدید. اکنون با دانستن علت زود سفید شدن مو می توانید با تغییر در سبک زندگی و داشتن رژیم غذایی سالم و سرشار از منابع غذایی مانند ویتامین B12 از سفید شدن زودرس موها جلوگیری کرده یا حداقل سفید شدن آن ها را تا سنین میانسالی و پیری به تاخیر بیندازید. تقاضامندیم اگر شما هم تجربه ای در زمینه سفیدشدن زودرس موهایتان دارید، با ما و همراهان همیشگی این مجله زیبایی در میان بگذارید.

منابع

healthline