فرق بوتاکس مو با کراتینه

کراتینه و بوتاکس از اسامی آشنا در آرایشگاه‌ها هستند و مسلما بارها به شما هم برای مراقبت از موهایتان، توصیه ‌شده‌اند. اما به راستی فرق بوتاکس مو با کراتینه در چیست؟ کدام مورد انتخاب مناسب‌تری برای موهای شماست؟ ماندگاری کدام روش بیشتر است و کدام روش آسیب کمتری به سلامت شما می‌رساند؟ اگر به دنبال پاسخ این سوالات هستید، خواندن این مقاله خالی از لطف نیست. برخی از موضوعات بررسی شده در این مقاله موارد زیر می‌باشد:

  1. تفاوت‌های کراتینه و بوتاکس مو در چیست؟
  2. بوتاکس مو چیست؟
  3. کراتینه مو چیست؟
  4. ماندگاری کدام روش بیشتر است؟
  5. مزایا و معایب هر روش
  6. هزینه‌های روش

فرق بوتاکس مو با کراتینه

بوتاکس و کراتینه هر دو از روش‌های تقویت مو محسوب می‌شوند عمده فرق بوتاکس مو با کراتینه در مواد سازنده  آنها است. در ادامه  به مقایسه این دو در معیارهای مختلفی که با هم تفاوت دارند می‌پردازیم

فرق بوتاکس مو با کراتینه در مواد سازنده

تفاوت بوتاکس مو و کراتینه در مواد سازنده بسیار زیاد است. مواد بوتاکس به‌طور کلی، طبیعی‌تر هستند و خطرات کمتری دارند. در ادامه به توضیح فرق کراتینه مو و بوتاکس در مواد سازنده می‌پردازیم.

چه موادی در بوتاکس استفاده می‌شوند؟

یکی از مهم‌ترین فرق بوتاکس مو با کراتینه در مواد تشکیل‌دهنده آنها است.  مواد تشکیل دهنده بوتاکس شامل استفاده از منابع عظیمی از پروتئین‌ها، کلاژن، موادمغذی، آنتی‌اکسیدان‌ها و… است. سایر مواد موجود در بوتاکس شامل: ویتامین‌های E و B5، روغن‌های نارگیل، آرگان و خاویار، کلیوکسیلیک‌اسید، اسیدهای‌آمینه و پپتیدها و در نهایت کمپلکس کلاژن است. ممکن است که این مواد با توجه به مارک بوتاکس متفاوت باشد اما به طور عمده از موادی که قابلیت نرم‌کنندگی بالا و اصطلاحا(ضد چروک) دارند در فرآیند بوتاکس، استفاده می‌شود.

مواد مصرفی در کراتینه

در بعضی از موادی که برای کراتینه مو استفاده می‌شود، مقادیر بالایی فرمالدهید وجود دارد. این ماده به شدت سرطان‌زاست. با وجود اندک بودن میزان فرمالدهید، بهتر است تا حد امکان از بهترین مارک کراتینه مو که فاقد فرمالدهید است استفاده شود. فرمالدهید در دمای اتاق به حالت گازی است و با سرعت زیاد جذب سیستم تنفسی می‌شود، سازمان بهداشت جهانی مقدار مجاز فرمالدهید در مواد کراتینه را 0.2 درصد و در لاک ناخن 5درصد اعلام کرده‌است. در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها به جای فرمالدهید، از متیل گلیکول یا بیفرمیل استفاده می‌کنند.

فرق بوتاکس مو با کراتینه در ماندگاری

پس از انتخاب بین کراتینه مو و بوتاکس سوال مهم مدت زمان ماندگاری این فرآیند هست. باید در نظر داشت ماندگاری این دو روش بسیار وابسته به نگهداری‌های پس از آن است. باتوجه به فرق بوتاکس مو با کراتینه در هزینه‌ها، یکی از سوالات مهم در مورد این روش، ماندگاری آن است. با توجه به جنس موهای شما ماندگاری بوتاکس بین 2 تا 4 ماه است. اما بسته به مراقبت‌ها، ماندگاری می‌تواند تا 6 ماه هم ادامه پیدا کند. از جمله مهمترین مراقبت‌ها پس از بوتاکس، قرنطینه مو به مدت 72 ساعت است. در این زمان نباید موها را بشورید یا شانه کنید. هرچه زمان شستن طولانی‌تر باشد، جذب مواد بوتاکس بیشتر می‌شود. کراتینه به دلیل استفاده از مواد شیمیایی ، ماندگاری بالاتری نسبت به بوتاکس دارد. اما ماندگاری کراتینه هم به استفاده از شامپوهای بدون سولفات و نرم‌کننده مخصوص بعد از آن وابسته است. کراتینه نیز مانند بوتاکس نیاز به قرنطینه پس از قراردادن روی مو دارد. این قرنطینه بنا به مواد مصرفی می‌تواند بین 1تا3 روز باشد. بنابراین فرق بوتاکس مو با کراتینه در ماندگاری مقدار قابل توجهی است.

 

کراتینه مو

قرنطینه مو در بوتاکس و کراتینه باعث افزایش ماندگاری تا 6 ماه نیز می‌شود

فرق بوتاکس با کراتینه مو در روش انجام

تفاوت بوتاکس مو و کراتینه در روش انجام نیز یکی از عوامل تاثیر گذار در انتخاب این دو روش است. مسیر کلی هر دو روش تقریبا یکسان است اما به طور کلی کراتینه فرآیندی طولانی‌تر است. فرق بوتاکس با کراتینه مو در روش انجام بسیار اندک است، در روش بوتاکس ابتدا موها با استفاده از یک شامپوی قلیایی شست‌وشو می‌شوند تا کوتیکول و آلودگی‌های روی سطح مو پاک شود. سپس مواد بوتاکس بر روی موهای نمدار قرار داده می‌شود. پس از یک ساعت مو با استفاده از یک شامپوی بدون سولفات شسته و سپس خشک می‌شود. در مرحله بعد نوبت اتوکشی موها با استفاده از اتوموهای سرامیکی است. دقت کنید که اگر موهای شما قبلا دکلره شده، از درجه حرارت 120تا 220 درجه‌سانتی‌گراد و اگر موهای شما بدون رنگ و دکلره  است، از حرارت320 درجه، استفاده کنید. انجام کراتینه مو بستگی به روش انتخابی دارد یعنی مراحل کراتینه برزیلی، کراتینه احیا، کراتینه اکسپرس و کراتینه ژاپنی تفاوت‌هایی با هم دارند. عمده این تفاوت به مقدار و نوع ماده مصرفی و همین‌طور زمان قراردادن ماده روی مو بستگی دارد. اما روال کلی به شرح زیر است: ابتدا موها با استفاده از یک شامپو با Ph مناسب شسته می‌شود. این شامپو باید بدون سولفات باشد. در مرحله بعد مو تا حد زیادی خشک می‌شود و بعد مواد کراتینه روی مو قرار می‌گیرد. از اینجا به بعد روند کار متفاوت است. در کراتینه ژاپنی و برزیلی مواد بین1 تا 5 ساعت (1 ساعت برای برزیلی و 5 ساعت برای ژاپنی) روی مو قرار می‌گیرد. با توجه به جنس و حجم مو شاید لازم باشد پس از این زمان موها شسته و مجدد موادگذاری شود. پس از موادگذاری مجدد، موها شسته و خشک می‌شود، سپس با اتوموهای سرامیکی و با درجه حرارت بالا موها شانه و اتوکشی می‌شود. در کراتینه اکسپرس مواد به مدت حداکثر 45 دقیقه روی مو باقی می‌ماند. کراتینه احیا نیز روندی مشابه دارد اما اتوکشی با دمای کمتری انجام می‌شود.

 

فرق بوتاکس مو با کراتینه در مزایا و معایب

مواد طبیعی به‌کار رفته در بوتاکس باعث افزایش مزیت‌های این روش می‌شود. در حالی‌که عمده فرق بوتاکس مو با کراتینه در راستای همین موضوع است.

1-فرق بوتاکس مو با کراتینه در تقویت‌

مزیت

استفاده از مواد ارگانیک در بوتاکس، باعث شده تا این ماده بتواند نقش مهمی در احیای مو و همین‌طور کاهش ریزش مو داشته باشد. قرار گرفتن انواع مختلفی از مواد مغذی و ویتامین‌ها بر روی مو باعث تقویت پیاز مو و جلوگیری از ریزش غیر طبیعی مو می‌شود. شاید شما هم واژه‌ی موهای آدامسی را شنیده باشید. در این شرایط مو به دلیل از دست دادن پروتئین‌های ساختاری و آسیب‌های ناشی از رنگ‌کردن و دکلره، به راحتی کشیده می‌شود اما مجدد به حالت قبل برنمی‌گردد و کشسانی خود را از دست می‌دهد.  بوتاکس‌مو باعث افزایش بازگشت مو به حالت قبلی و افزایش پایداری و کشسانی موها می‌شود. همچنین این روش به دلیل قرار گرفتن لایه محافظتی بر روی مو باعث محافظت نسبی در برابر آسیب‌های بعدی می‌شود.  در مقابل روش کراتینه مو را داریم این روش نیز تا حد زیادی باعث تقویت مو می‌شود و از موها در مقابل اشعه نور خورشید و آلودگی محافظت می‌کند، اما فرق بوتاکس مو با کراتینه در میزان تقویت است، کراتینه در مقابل بوتاکس مو از قابلیت تقویت کمتری برخوردار است.

معایب

اما در رابطه با معایب این دو روش در مبحث تقویت مو باید بدانید که سنگینی مواد مورد استفاده باعث فرق کراتینه و بوتاکس مو می‌شود. ممکن است تا چند روز پس از کراتینه موهای براق و زیبایی داشته باشید اما باید بدانید موهای کراتینه شده، کدرتر از موهای بوتاکس شده دیده می‌شوند. در ادامه باید به این موضوع اشاره کرد که در مواردی بسیار، کراتینه منجر به ریزش مو سکه‌ای در بسیاری از افراد شده است. در واقع بنا به نظر متخصصان استفاده از دمای بسیار بالا و همین‌طور مواد شیمیایی مضر باعث آسیب به بافت مو شده و خشکی و ریزش مو را به همراه دارد. این ریزش مو گاهی به حدی است که نیازمند مراجعه به دکتر و تجویز دارو برای رفع این مشکل است.  در ادامه لازم است بدانید مشکل خشکی مو به همین سادگی نیست و خشکی مو علاوه بر ظاهر نامناسب، باعث ایجاد موخوره در موها می‌شود. حال تصور کنید موهای شما که با هزینه گزاف کراتینه شده‌اند، دچار موخوره شود و تنها راه از بین بردن موخوره نیز، کوتاه کردن مو است. اما در مورد معایب بوتاکس، باید دقت کرد برخورد مواد بوتاکس مو با پوست سر، بسته به حساسیت پوست، می‌تواند منجر به مواردی نظیر آلرژی یا خشکی پوست سر و خارش شدید شود. بهترین راه برای جلوگیری از این مشکل جلوگیری از برخورد مواد به پوست سر است.

ریزش مو

2-درمان مشکلات پوستی

شوره، خارش پوست سر و پسوریازیس از جمله مشکلات عدیده بسیاری از افراد است. اما در  بوتاکس به دلیل نفوذ مواد به پوست سر و نتیجتا تقویت پوست، تا حدودی می‌تواند باعث درمان این بیماری‌ها شود، اما درمان جدی‌تر نیاز به مراجعه به پزشک دارد. متاسفانه تا کنون اطلاعاتی از بهبود مشکلات پوستی با استفاده از کراتینه در دسترس نیست.

عوارض جانبی ناشی از کراتینه مو غالبا شدید است و تا مدت‌ها شما را درگیر می‌کند

3-آسیب به مو و بافت مو

فرق بوتاکس مو با کراتینه، در حفظ و نگهداری از بافت‌مو یکی از مهم‌ترین نکات در انتخاب روش است. بوتاکس مو بر خلاف کراتینه، به هیچ‌وجه به بافت یکپارچه‌ مو آسیب نمی‌رساند و پیوندهای پپتیدی موجود در ساختار مو را نمی‌شکند. در نتیجه مو از داخل و بیرون احیا می‌شود و این موضوع در طی زمان باعث ضعیف شدن ریشه مو نمی‌شود. اما در مقابل کراتین به دلیل مصنوعی و شیمیایی بودن، ممکن است باعث آسیب به بافت‌ مو شود، ضمن اینکه می‌تواند باعث حساسیت در ناحیه چشم و پوست نیز شود.

4-رنگ ‌مو

یکی از عمده تفاوت بوتاکس و کراتین مو، تغییر در رنگ‌مو است. معمولا پس از بوتاکس، مو تا چند درجه تغییر رنگ و روشن شدن دارد، این موضوع به خصوص در بالیاژ و آمبره با شدت بیشتری دیده می‌شود. در حالیکه تغییر رنگ در کراتینه کمتر دیده می‌شود. اما در مورد رنگ‌کردن مو فرق بوتاکس مو با کراتینه در مدت زمان استراحت مو و رنگ‌نزدن پس از انجام روش است. پس  از کراتینه و بوتاکس، با توجه به آسیب‌های کراتینه بهتر است پس  تا چند ماه تغییری در رنگ موهای خود ندهید، اما رنگ کردن مو بعد از بوتاکس آسیب زیادی نمی‌رساند.

5-مراقبت کمتر از مو

پس از کراتینه یا بوتاکس مو، موها تا حد زیادی حالت صاف و بدون وز خواهند داشت، از این رو تا مدت‌ها، نیازی به مراقبت و استفاده از سایر مواد آرایشی نظیر کرم‌های مو و یا موس و … ندارید و موهای شما حالت زیباتری دارد.با توجه به وجود مواد کراتینه یا بوتاکس بر روی مو، شانه‌زدن مو هم با سرعت بیشتری انجام می‌شود و مو، گره‌خوردگی کمتری دارد. . اما فرق بوتاکس مو با کراتینه در اینجا نیز مشهود است. چون موهای بوتاکس شده  به نسبت کراتینه از صافی کمتری برخوردار است و این موضوع در تصمیم  افراد دارای موهای کرلی و وز با شدت بالا موثر است.

6-چرب شدن مو

وجود مواد سنگین کراتین روی مو باعث چرب شدن سریع‌تر مو نسبت به حالت عادی و یا حالتی که مو دارای بوتاکس است می‌شود. تفاوت کراتین و بوتاکس مو در این مورد بسیار چشمگیر است به‌گونه‌ای که ممکن است پس از کراتینه شما هر روز لازم باشد موهای خود را بشورید و همین امر در نهایت سبب خشکی پوست سر می‌شود اما در بوتاکس مو شما این مشکل را ندارید و چرب شدن موها روند طبیعی و نرمال دارد.

بوتاکس مو چیست؟

استفاده مداوم از اتو یا براشینگ ‌موها و مواردی نظیر رنگ‌زدن و دکلره کردن، باعث آسیب‌رسانی بسیار زیاد به بافت‌ مو می‌شود، بنابراین مو نیز مشابه پوست به رسیدگی بسیار نیاز دارد. گاهی این رسیدگی با نرم‌کننده‌های معمولی قابل انجام نیست، در این زمان آرایشگرها به شما بوتاکس‌ مو را پیشنهاد می‌کنند. از اسم بوتاکس نترسید! بوتاکس مو بر خلاف بوتاکس پوست به معنای استفاده از سم بوتولونیم و فروکردن سوزن به سر شما و تزریق‌های پی‌در‌پی نیست. در این روش روی قسمت‌های شکسته یا نازک شده مو، موادی مانند کلاژن قرار می‌گیرد و باعث پر شدن تار مو می‌شود. در نتیجه موها پرتر و براق‌تر به نظر می‌رسند. در واقع وظیفه اصلی بوتاکس تغذیه و ترمیم مو و بازگردانی آن به حالت اولیه است. نکته شایان ذکر در مورد بوتاکس مو آن است که این روش به دلیل افزایش مواد طبیعی موجود درتارهای مو، باعث صاف شدن صددرصد موها نمی‌شود و نتیجه نهایی کاملا وابسته به جنس موهای شما است. بنابراین اگر پس از بوتاکس انتظار موهای صاف و شلاقی دارید، سخت در اشتباهید اما به‌طور کلی این روش باعث صاف‌تر، حجیم‌تر و براق‌تر شدن موها می‌شود.

فرق بوتاکس مو با کراتینه

کراتینه‌کردن مو به چه معناست؟

کراتین ماده طبیعی و ساختاری پوست و موی انسان است. این ماده در ساخت پروتئین در بدن نقش به‌سزایی دارد و وجود این ماده باعث شادابی و درخشندگی مو می‌شود.  افراد دارای موهای فر و مجعد در مقایسه با افراد دارای موی صاف، مقدار کمتری کراتین دارند. کراتینه‌کردن مو تکنیکی است که در آن مواد با قرار گرفتن در ساختار مو، باعث نرم و صاف شدن و همین‌طور کاهش وز می‌شود. کراتینه مو خانگی و طبیعی در منزل یکی از روش‌های برخورداری از صافی مو است. فرق بوتاکس و کراتینه در میزان صافی نهایی است. نتیجه نهایی پس از کراتینه، صافی بیشتر در مقایسه با بوتاکس است. چهار روش کلی برای انجام کراتین وجود دارد که در ادامه به بررسی اجمالی آنها می‌پردازیم.

 

 

بوتاکس مو

چند روش برای کراتینه مو وجود دارد؟

با توجه به مدت زمان قرار گرفتن مواد کراتینه روی مو و همین‌طور هدف نهایی، روش‌های مختلفی برای انجام کراتینه وجود دارد. اگر شما نیاز به صافی مو برای مدت کوتاه دارید روش اکسپرس و اگر نیاز به صافی با دوام و در حد یکسال دارید توصیه ما کراتینه ژاپنی است.

صافی مو

کراتینه به روش برزیلی

نام‌گذاری این روش به دلیل اجرای آن برای بار اول در برزیل است. در حال حاضر میزان تمایل نسبت به این روش بسیار بیشتر از روش صافی ژاپنی است. در این روش یک لایه محافظتی از جنس کراتین در اطراف مو قرار می‌گیرد که ضمن ترمیم آن باعث صافی و درخشان شدن تارهای مو هم می‌شود. این روش ماندگاری بالاتری نسبت به بوتاکس‌مو دارد و بین5 تا7 ماه دوام دارد.

کراتینه نرم‌کننده

این روش باعث صاف شدن مو نمی‌شود و حالت کرلی و فرفری مو حفظ خواهد شد، فقط وزی مو گرفته می‌شود و ماندگاری در حدود 2 تا 4 ماه دارد. این روش به کراتینه احیا نیز معروف است. اگر موهای آسیب‌دیده و سوخته بر اثر دکلره دارید، این روش به شما توصیه می‌شود. محلول مورد استفاده در این روش از قدرت کمتری نسبت به روش‌های دیگر برخوردار است

کراتینه مو ژاپنی

یکی از پرکاربردترین روش‌های کراتینه تا قبل از ظهور روش برزیلی است که بالاترین ماندگاری در بین روش‌های کراتینه را دارد. پس از این کراتینه، حداقل به مدت یکسال موهای صاف خواهید داشت، اما کراتینه کردن مو به روش ژاپنی چیزی در حدود5 تا 8 ساعت زمان‌ می‌برد. ضمن اینکه در این روش از مواد با فرمالدهید بالا استفاده می‌شود که در ادامه به بررسی عوارض آن می‌پردازیم.

کراتین اکسپرس

این روش کمترین ماندگاری در بین روش‌های کراتینه را دارد. در این روش مواد کراتین به صورت یک سرم روی سطح مو قرار می‌گیرد و سپس با اتوی سرامیکی موها صاف می‌شود. در بهترین شرایط تا حدود6 هفته ماندگاری دارد.

چه افرادی می‌توانند بوتاکس یا کراتین کنند؟

اگر شما این ویژگی‌ها را دارید بهتر است در اسرع وقت نسبت به بوتاکس کردن موهای خود اقدام کنید:

  1. موهای خشک و دهیدراته
  2. موهای آسیب‌دیده و کدر
  3. موهای دارای موخوره و چند شاخه شده
  4. موی کم‌حجم و ضعیف
  5. افراد دارای شوره سر
  6. اگر علاقه دارید موهای صاف داشته باشید.

اگر موهای شما صرفا نیاز به صافی دارد و مواردی مثل تقویت و احیا اهمیت کمتری دارد، بهتر است از کراتینه مو استفاده کنید. البته که کراتینه نیز تا حدی باعث تقویت مو می‌شود اما این فرآیند در بوتاکس بهتر و بیشتر انجام می‌شود. ضمن اینکه تفاوت بوتاکس مو و کراتینه در شیمیایی و طبیعی بودن مواد سازنده نیز یکی از عواملی است که در تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارد.

فرق بوتاکس مو باکراتینه

هزینه‌های بوتاکس و کراتینه

یکی دیگر از عوامل فرق بوتاکس مو با کراتینه ، تفاوت در هزینه‌های این دو روش است. روش‌های مختلف کراتین (بجز کراتین اکسپرس) از هزینه بالاتری به نسبت بوتاکس برخوردار هستند. البته این هزینه‌ها وابستگی بسیاری به حجم و جنس مو دارد. به طور حتم هرچه مو وز و فر کمتر، تارموی نازک‌تر و همین‌طور حجم کمتری داشته باشد، هزینه‌های مربوط نیز کمتر می‌شود. اما برای حجم و جنس موی یکسان هزینه کراتینه به نسبت بالاتر است.

 

عوارض کراتینه و بوتاکس برای زنان باردار

در این مورد تا کنون تحقیقات بسیار زیادی صورت گرفته و فاز حیوانی تحقیقات، نشان‌دهنده‌ی عوارض کراتینه بر جانوران باردار است. اما باید دقت کرد در این آزمایشات از مقادیر بالاتری از کراتینه در مقایسه با مقادیر مصرفی در آرایشگاه استفاده شده است. و اما با توجه به اینکه بوتاکس عاری از هر نوع ماده شیمیایی است، تاکنون گزارشی مبنی بر عوارض این ماده بر بدن مادر و جنین اعلام نشده است. این مورد از تفاوت کراتین و بوتاکس به خصوص برای مادران باردار از اهمیت بالاتری برخوردار است اما توصیه ما به شما انجام ندادن این دو روش در طی ماه های بارداری به خصوص در سه ماهه سوم است.

سخن اخر

در این مقاله ویژگی‌های بوتاکس و کراتینه مو، فرق کراتینه و بوتاکس مو، معایب و مزایای هر روش، نحوه عملکرد، ماندگاری و سایر عوامل موثر در انتخاب یکی از این روش‌ها را مورد بررسی قرار دادیم. امیدواریم این مقاله بتواند در انتخاب موثرترین و کم‌خطرترین روش به شما کمک کند.

 

منبع:

allthingshair